De vraag is uiteindelijk vrij eenvoudig: wie gaat deze plannen in de EK steunen? Zowel GLPvdA als de BBB gaan dat niet doen zonder grote concessies. Dus hoe ze een meerderheid willen gaan halen is mij een raadsel. Komt bij dat een meerderheid het financiėle kader niet leidend vindt dus dat ze ook niet gevoelig zijn om zelf andere dekkingen te moeten regelen.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 16:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn gewoon 4 dingen die ik heel erg pijnlijk vind in dit akkoord. Zo pijnlijk dat ik door die 4 dingen, ondanks het positieve deel dat er ook in zit, als negatief beoordeel.
- de huishuidelijke hulp volledig uit de WMO en niet meer vergoed voor iedereen behalve de echte minima
- de langzamere opbouw, gecombineerd met de kortere WW waardoor mensen in geval van crisis echt massaal in de problemen gaan komen, we gaan een hoop veilingen van huizen zien op deze manier bij een crisis
- de taakstelling van een half miljard bij een gehandicaptenzorg die al op zijn tandvlees loopt, hopend op digitale hulp die nog niet eens is ontwikkeld
- het langer doorwerken voor de AOW, waardoor in de praktijk meer ouderen in de ziektewet terecht komen (zet dan minstens een max van 45 jaar werken voor je recht op AOW hebt)
Geef toe, die 4 dingen vind jij als D66 lid toch gewoon ook verschrikkelijk?
En neem daar bij dat de lasten op arbeid omhoog gaan en die op vermogen en voor bedrijven niet, dat vind ik gewoon echt totaal de verkeerde richting.
Als China een buitenlandse minister van een belangrijke handelspartner gaat weigeren omdat die de misstanden rond de Oeigoeren aan de orde stelt, dan moeten ze dat vooral doen. Altijd maar buigen voor de grootmachten getuigt in ieder geval niet van enig geopolitiek inzicht.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 15:54 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Als je het geopolitieke inzicht van een bevroren drol hebt wel ja.
We staan namelijk heel sterk in de rest van de wereld. Volgens mij heb jij een aantal nieuwsberichten gemist het afgelopen jaar.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 18:32 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Als China een buitenlandse minister van een belangrijke handelspartner gaat weigeren omdat die de misstanden rond de Oeigoeren aan de orde stelt, dan moeten ze dat vooral doen. Altijd maar buigen voor de grootmachten getuigt in ieder geval niet van enig geopolitiek inzicht.
Onderzoek is nooit slecht, zolang je de uitkomsten accepteertquote:Op dinsdag 10 februari 2026 19:34 schreef Hanca het volgende:
Eerste domme plan van Jetten I vast weggestemd: https://nos.nl/artikel/26(...)derheidscoalitie-weg
Meh, wie gaan we dan beleveren nog, Luxemburg?quote:Op dinsdag 10 februari 2026 14:15 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Vette pech voor China zou ik zeggen.
Onderzoek naar het slopen van ons kiesstelsel is gewoon altijd slecht. Het is het begin van het tornen aan het perfecte 'elke stem weegt even veel'. Want uit een onderzoek komen ook altijd argumenten voor, hoe beroerd een plan ook is.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 19:41 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Onderzoek is nooit slecht, zolang je de uitkomsten accepteert
Onzalig plan.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 19:34 schreef Hanca het volgende:
Eerste domme plan van Jetten I vast weggestemd: https://nos.nl/artikel/26(...)derheidscoalitie-weg
Geldt dat ook voor jou?quote:Op dinsdag 10 februari 2026 19:41 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Onderzoek is nooit slecht, zolang je de uitkomsten accepteert
Stilstand is natuurlijk beter dan achteruit hollen zoals nu het plan is.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 13:19 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Nog een jaar stilstand. Dat is wel het belangrijkste argument om toch dit experiment maar te gaan proberen. Als het wel een beetje werkt, dan is dat minder erg dan nog meer stagnatie.
Sorry, maar als er allerlei werknemersrechten uitgehold gaan worden en ouderen straks in de kou komen te staan, dan is stilstand beter.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 13:19 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Nog een jaar stilstand. Dat is wel het belangrijkste argument om toch dit experiment maar te gaan proberen. Als het wel een beetje werkt, dan is dat minder erg dan nog meer stagnatie.
Zeker. Dit wist ik niet, dus prima. Ik heb zelf geen voorkeur.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 20:05 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Geldt dat ook voor jou?
Commissie-Remkes heeft dit namelijk al onderzocht. En kwam tot de conclusie dat een hogere kiesdrempel niet past bij de representatieve democratie in Nederland.
In principe was dat het onderzoek. De uitkomst is dat er totaal geen draagvlak voor is.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 19:34 schreef Hanca het volgende:
De WW-plan is hetgene waar ik ook de meeste moeite mee heb. Ik zie ook echt de noodzaak daar niet van.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 16:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn gewoon 4 dingen die ik heel erg pijnlijk vind in dit akkoord. Zo pijnlijk dat ik door die 4 dingen, ondanks het positieve deel dat er ook in zit, als negatief beoordeel.
- de huishuidelijke hulp volledig uit de WMO en niet meer vergoed voor iedereen behalve de echte minima
- de langzamere opbouw, gecombineerd met de kortere WW waardoor mensen in geval van crisis echt massaal in de problemen gaan komen, we gaan een hoop veilingen van huizen zien op deze manier bij een crisis
- de taakstelling van een half miljard bij een gehandicaptenzorg die al op zijn tandvlees loopt, hopend op digitale hulp die nog niet eens is ontwikkeld
- het langer doorwerken voor de AOW, waardoor in de praktijk meer ouderen in de ziektewet terecht komen (zet dan minstens een max van 45 jaar werken voor je recht op AOW hebt)
Geef toe, die 4 dingen vind jij als D66 lid toch gewoon ook verschrikkelijk?
En neem daar bij dat de lasten op arbeid omhoog gaan en die op vermogen en voor bedrijven niet, dat vind ik gewoon echt totaal de verkeerde richting.
Maar snijden in de kosten van de zorg kun je niet doen zonder de zorg te verminderen en dat doen ze bij de gehandicaptenzorg wel.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 21:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De WW-plan is hetgene waar ik ook de meeste moeite mee heb. Ik zie ook echt de noodzaak daar niet van.
Die AOW ben ik wel erg voorstander van. Lange leven moet betaalbaar blijven.
Wat betreft die zorgzaken ben ik wat pragmatischer. Laat ze maar met wat komen en zien wat er te kneden valt. Dat die kosten niet kunnen blijven stijgen ben ik het wel zeer mee eens.
Wat ik het meest wrange van de ww plannen vind is niet eens de verkorting, maar de vertraagde opbouw.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 21:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De WW-plan is hetgene waar ik ook de meeste moeite mee heb. Ik zie ook echt de noodzaak daar niet van.
Die AOW ben ik wel erg voorstander van. Lange leven moet betaalbaar blijven.
Wat betreft die zorgzaken ben ik wat pragmatischer. Laat ze maar met wat komen en zien wat er te kneden valt. Dat die kosten niet kunnen blijven stijgen ben ik het wel zeer mee eens.
Ze kunnen bij de WW beter inzetten op een strengere sollicitatieplicht qua inspanning.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 21:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wat ik het meest wrange van de ww plannen vind is niet eens de verkorting, maar de vertraagde opbouw.
Dat verschilt echt welk aanspreekpunt je hebt bij het UWV. De regels zijn duidelijk en streng genoeg.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 21:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze kunnen bij de WW beter inzetten op een strengere sollicitatieplicht qua inspanning.
Ik heb wel eens van een vriend meegekregen hoe dat zit. Je hoeft echt bijna niks te doen.
En dat in een tijd waarbij de banen voor het oprapen liggen, even gechargeerd.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 21:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat verschilt echt welk aanspreekpunt je hebt bij het UWV. De regels zijn duidelijk en streng genoeg.
Maar dat je straks met 10 jaar werkervaring na 6 maanden al in de bijstand valt (of je hele inkomen valt weg), dat is gewoon echt niet te doen. Je kunt in 6 maanden je leven daar niet aan aanpassen.
En nogmaals: de WW heb je niet voor een tijd van personeelstekorten, maar voor een crisistijd. En dan kun je er dus niets aan doen als je werkloos raakt en werkloos blijft.
Ik ben het eens dat die verkorting een slecht plan is dus ik ga het ook niet verdedigen.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 21:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat verschilt echt welk aanspreekpunt je hebt bij het UWV. De regels zijn duidelijk en streng genoeg.
Maar dat je straks met 10 jaar werkervaring na 6 maanden al in de bijstand valt (of je hele inkomen valt weg), dat is gewoon echt niet te doen. Je kunt in 6 maanden je leven daar niet aan aanpassen.
En nogmaals: de WW heb je niet voor een tijd van personeelstekorten, maar voor een crisistijd. En dan kun je er dus niets aan doen als je werkloos raakt en werkloos blijft.
De handel met China gaat er heus niet door stopgezet worden. Hoop drama weer om niets.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 19:45 schreef nostra het volgende:
[..]
Meh, wie gaan we dan beleveren nog, Luxemburg?
Ja, zo geredeneerd kan je net zo goed geen minister van Handel hebben.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 22:34 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De handel met China gaat er heus niet door stopgezet worden. Hoop drama weer om niets.
Jammer. Was een veelbelovend begin geweest van een verder hopeloze coalitie.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 19:34 schreef Hanca het volgende:
Niet korter door de bocht geredeneerd dan je opmerking over Luxemburgquote:Op dinsdag 10 februari 2026 22:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, zo geredeneerd kan je net zo goed geen minister van Handel hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |