Creepquote:De Hongaarse premier Orbán staat bekend om zijn pro-Poetin-houding. Hij dwarsboomt herhaaldelijk EU-beslissingen over Rusland. In zijn laatste campagnetoespraak gebruikte hij bovendien de woorden van het Kremlin over Oekraïne.
De Hongaarse premier Viktor Orbán heeft Oekraïne, dat door Rusland wordt aangevallen, een "vijand" genoemd. "De Oekraïners moeten ophouden met hun constante eis in Brussel dat Hongarije wordt afgesneden van goedkope Russische energie", zei de rechts-populist in een campagnetoespraak in de West-Hongaarse stad Szombathely. "Zolang Oekraïne dit blijft doen, is het onze vijand", voegde hij eraan toe, aldus het staatsnieuwsagentschap MTI.
Tegelijkertijd herhaalde Orbán zijn verzet tegen de toetreding van Oekraïne tot de EU, zoals gemeld door "Der Spiegel". Zijn regering zal er alles aan doen om dit te voorkomen. "De Hongaren moeten geen militaire of economische samenwerking met de Oekraïners aangaan, want ze slepen ons mee in een oorlog", zei hij.
Orbán behoort tot de nauwste bondgenoten van Kremlinleider Vladimir Poetin binnen de EU. Zijn land is sterk afhankelijk van Russische gas- en olieleveringen. In tegenstelling tot andere EU-landen heeft Hongarije onder Orbán geen serieuze pogingen ondernomen om zijn energieafhankelijkheid van Rusland te verminderen. De EU streeft ernaar de import van aardgas uit Rusland uiterlijk in 2027 te stoppen; een bijbehorende verordening is maandag van kracht geworden. Hongarije en Slowakije vechten dit juridisch aan.
Op 12 april worden er parlementsverkiezingen gehouden in Hongarije. Voor het eerst in zijn 16-jarige ambtstermijn krijgt Orbán te maken met een serieuze uitdager. De centrumrechtse Peter Magyar, een overloper uit zijn eigen partij, en zijn Tisza-partij hebben in de peilingen al ruim een jaar een aanzienlijke voorsprong op Orbáns Fidesz-partij.
Bron
ik kan me hier eigenlijk wel wat bij voorstellenquote:Op zondag 8 februari 2026 20:29 schreef Jippie het volgende:
"De Oekraïners moeten ophouden met hun constante eis in Brussel dat Hongarije wordt afgesneden van goedkope Russische energie", zei de rechts-populist in een campagnetoespraak in de West-Hongaarse stad Szombathely. "Zolang Oekraïne dit blijft doen, is het onze vijand", voegde hij eraan toe, aldus het staatsnieuwsagentschap MTI.
Daar is weinig van te merken.quote:Op zondag 8 februari 2026 21:29 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik kan me hier eigenlijk wel wat bij voorstellen
blijft een creep maar zijn eerste prioriteit hoort Hongarije te zijn
woon je in Hongarije?quote:
Ik niet, want als je eu lid bent (wat ze zijn) kun je niet selectief shoppen in wat je wel en niet toelaat.quote:Op zondag 8 februari 2026 21:29 schreef sp3c het volgende:
[..]
Gelukkig niet.quote:
quote:Op zondag 8 februari 2026 21:57 schreef Cockwhale het volgende:
Gaat ie toch lekker bij de Russische Unie?
Niet alsof we iets missen, zonder die Halvegaren.
eensquote:Op zondag 8 februari 2026 21:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Gelukkig niet.
Maar anno 2026 nog volledig afhankelijk zijn van Rusland voor de energievoorziening is niet in het belang van het Hongaarse volk.
Ik snap dat ze er niet helemaal van af gaan, ivm de hogere energiekosten waarmee dat gepaard kan gaan.
Maar we hebben in 2021 kunnen zien wat er kan gebeuren als je te afhankelijk bent van 1 partij, toen de gasprijzen naar recordhoogte stegen.
Gelijk heeftie dattie zich niet door die clown de maat laat nemenquote:"De Oekraïners moeten ophouden met hun constante eis in Brussel dat Hongarije wordt afgesneden van goedkope Russische energie", zei de rechts-populist in een campagnetoespraak in de West-Hongaarse stad Szombathely. "Zolang Oekraïne dit blijft doen, is het onze vijand", voegde hij eraan toe
quote:Op zondag 8 februari 2026 22:23 schreef Hexagon het volgende:
Het wordt tijd dat enkele Europese landen een eigen Venezuela doen met deze boef.
toch nog eens goed gelachenquote:Op zondag 8 februari 2026 22:23 schreef Hexagon het volgende:
Het wordt tijd dat enkele Europese landen een eigen Venezuela doen met deze boef.
En daarom is het Putinquote:Op zondag 8 februari 2026 21:29 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dat zeg je maar tegen je vriendinnetjequote:
Hallo, er zijn ook mensen zonder vriendinnetje, omdat ze de mensen op de groene bank niet durven aan te spreken ja?!quote:Op maandag 9 februari 2026 05:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dat zeg je maar tegen je vriendinnetje
Door de keuzes van Orbanquote:Op zondag 8 februari 2026 22:02 schreef sp3c het volgende:
[..]
eens
maar feit is dat ze anno 2026 nog steeds afhankelijk zijn van Rusland voor de energievoorziening
Nee, taak van Orban is om van die afhankelijkheid af te komen.quote:taak van orban is dan om te miepen als een ander land (geen bondgenoot) zegt dat ze afgesneden moeten worden van vanalles
Het is van belang dat Hongaren stroom hebbenquote:Op maandag 9 februari 2026 06:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Door de keuzes van Orban
[..]
Nee, taak van Orban is om van die afhankelijkheid af te komen.
Hoezo is het van belang voor de Hongaren dat Hongarije als een vazal van Rusland fungeert..
die komen en gaanquote:Op maandag 9 februari 2026 05:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dat zeg je maar tegen je vriendinnetje
Nee, dat snap ik niet.quote:Op maandag 9 februari 2026 06:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
Het is van belang dat Hongaren stroom hebben
Kun je het eens of oneens zijn met waar ze het halen maar het blijft hun keuze, als Oekraine dan roept dat ze van vanalles afgesloten moeten worden dan snap ik dat hij ze een vijand noemt
Het staat in de OP, het staat in de post die je quote, wat snap je nietquote:Op maandag 9 februari 2026 07:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, dat snap ik niet.
Ik snap dat Oekraïne graag ziet dat Hongarije stopt met afname van Russische energie die de oorlog in Oekraïne financiert.
En ik snap dat Hongarije dat naast zich neerlegt.
Maar ik snap niet waarom Hongarije vanwege het standpunt van Oekraïne dat land als vijand ziet
Snap ikquote:
Omdat dat geen reden is om Oekraïne als vijand te zien.quote:Op maandag 9 februari 2026 08:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
Het staat in de OP, het staat in de post die je quote, wat snap je niet
[..]
Snap ik
Eerder een wannabe Lûkasjenko.quote:Op maandag 9 februari 2026 08:22 schreef thedeedster het volgende:
Orban is gewoon een Wannabe Donnie.
Wie noemde hem Daddy?quote:Op maandag 9 februari 2026 08:59 schreef Since2003 het volgende:
Lekker zeuren op Orban en straks Trump weer braaf daddy noemen.
Spineless grubs.
Dat is nou niet bepaald een D66 opvatting.quote:Op zondag 8 februari 2026 22:23 schreef Hexagon het volgende:
Die stegen naar recordhoogte nadat Oekraïne (dat land wat we volpompen met geld en wapengekletter) met toestemming van de VS (die onbetrouwbare leugenachtige bondgenoot) de Nordstream opblies.quote:Op zondag 8 februari 2026 21:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar we hebben in 2021 kunnen zien wat er kan gebeuren als je te afhankelijk bent van 1 partij, toen de gasprijzen naar recordhoogte stegen.
Ik ben dan ook geen partijkanaal.quote:Op maandag 9 februari 2026 09:03 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is nou niet bepaald een D66 opvatting.
Je bent hier alleen de 'mouth of Sauron d66' inderdaad.quote:
Nee, die steeg in 2021 naar recordhoogte.quote:Op maandag 9 februari 2026 09:10 schreef vosss het volgende:
[..]
Die stegen naar recordhoogte nadat Oekraïne (dat land wat we volpompen met geld en wapengekletter) met toestemming van de VS (die onbetrouwbare leugenachtige bondgenoot) de Nordstream opblies.
En nog zijn we voorstander van te veel betalen voor ons gas.
Doe normaal.
Krijg vast weet putinpijper naar mn hoofd geslingerd.
Rusland is de oorlog begonnen en is de agressor. Dat weet ik en ben ik het mee eens. Dus bespaar je de moeite om dat te benoemen.
Leg eens uit hoe het verbranden van bruggen en voorover buigen voor een buitenlands parlement uit Brussel dat wel is dan.quote:Op zondag 8 februari 2026 21:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Gelukkig niet.
Maar anno 2026 nog volledig afhankelijk zijn van Rusland voor de energievoorziening is niet in het belang van het Hongaarse volk.
Ik hen even gemist dat Hongarije niks te vertellen heeft in Brussel? En verder, Hongarije bedenkt samen met de andere EU-landen de regels in de EU, staat Hongarije dat niet aan, dan zijn ze natuurlijk vrij te vertrekken en alles helemaal zelf uit te zoeken.quote:Op maandag 9 februari 2026 10:48 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Leg eens uit hoe het verbranden van bruggen en voorover buigen voor een buitenlands parlement uit Brussel dat wel is dan.
ja leg eens uit, waarom zou Hongarije volledig afhankelijk willen blijven van het kremlin, gezien deze partij al de prijzen kunstmatig hoog maakte in 2021 (als voorberijding op de oorlog), deze partij er alles aan doet om elke vorm van handel uit nieuwe gas voorraden (gevonden in don bas oekraine pre 2013) te verhinderen?quote:Op maandag 9 februari 2026 10:48 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Leg eens uit hoe het verbranden van bruggen en voorover buigen voor een buitenlands parlement uit Brussel kremlin dat wel is dan.
Nah die neppe één voor allen en allen voor één sluier is al lang afgedaan door de Europese Commissie en die heks.quote:Op maandag 9 februari 2026 10:57 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik hen even gemist dat Hongarije niks te vertellen heeft in Brussel? En verder, Hongarije bedenkt samen met de andere EU-landen de regels in de EU, staat Hongarije dat niet aan, dan zijn ze natuurlijk vrij te vertrekken en alles helemaal zelf uit te zoeken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |