Denk wel dat we daar qua niveau tekort komenquote:Op woensdag 11 februari 2026 22:44 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Of de relay, die is toch altijd chaotisch..
Het was geen remmen, zn schaats was verdorie bot. Zó bot zelfs dat Kip de materiaalman er 3 uur aan heeft staan slijpen om hem voor de b finale goed te krijgen.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 12:41 schreef Ploplap het volgende:
Ook die misplaatste arrogantie om met shorttrack te gaan remmen, zodat China er weer bijkomt, en dan moet je gaan knokken om plek 2, en flikker je. Man, man, man.
Wat een amateurisme.quote:Op donderdag 12 februari 2026 09:06 schreef Sabata het volgende:
[..]
Het was geen remmen, zn schaats was verdorie bot. Zó bot zelfs dat Kip de materiaalman er 3 uur aan heeft staan slijpen om hem voor de b finale goed te krijgen.
Terwijl die B-finale een kwartier later was!quote:Op donderdag 12 februari 2026 09:06 schreef Sabata het volgende:
[..]
Het was geen remmen, zn schaats was verdorie bot. Zó bot zelfs dat Kip de materiaalman er 3 uur aan heeft staan slijpen om hem voor de b finale goed te krijgen.
ach ja, er gaan ook mensen dood hèquote:Op donderdag 12 februari 2026 13:52 schreef GotenSSJ het volgende:
Weer NIKS bij het snowboarden, TeamNL TROEP
Wie is er overleden? Dan zijn het serieus wel de slechtste spelen ooit.quote:Op donderdag 12 februari 2026 15:51 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
ach ja, er gaan ook mensen dood hè
quote:Op donderdag 12 februari 2026 16:11 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Wie is er overleden? Dan zijn het serieus wel de slechtste spelen ooit.
https://www.nu.nl/olympis(...)d-in-eerste-rit.htmlquote:"De Blois baalt van uitschakeling: 'Maar er gaan ook mensen dood en zo, hè?'"
quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:21 schreef Socios het volgende:
Geen enkele medaille en allemaal krabbelaars op het ijs.
Het is gewoon één grote farce. En dan heel zo’n dorp optuigen en al die onzin eromheen. Zogenaamd alles goed geregeld maar eigenlijk alles voor niets. En maar zeuren dat er te weinig geld naar ‘de sport’ gaat. Als men beweert dit olympisch niveau aan te kunnen, traint men maar op ‘eigen houtje’ in eigen vrije tijd. Een “TeamNL” optuigen met al dat personeel en ‘trainers’ erbij is klinkklare flauwekul.
Is toch gebeurdquote:Op woensdag 11 februari 2026 22:13 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ja en misschien Jens op de 1000 meter shorttrack, maar die kans acht ik ook niet heel groot
Was dat toen JOK zo oppermachtig was?quote:Op donderdag 12 februari 2026 22:03 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Is toch gebeurd
Dus blijft 1994 de laatste Spelen zonder mannelijk goud.
Ja ik noemde m niet voor nietsquote:Op donderdag 12 februari 2026 22:03 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Is toch gebeurd
Dus blijft 1994 de laatste Spelen zonder mannelijk goud.
De meeste buitenlandse concurrentie heeft een achtergrond in een andere sport (vaak inline skaten), en dankzij vooral Nederlandse sponsors is het dan lucratiever om naar schaatsen over te stappen.quote:Op donderdag 12 februari 2026 21:32 schreef Klopkoek het volgende:
In het NRC staat dit:
In Italië is schaatsen altijd een kleine sport geweest. Slechts twee (onoverdekte) ijsbanen heeft het land, de nationale schaatsbond telt 748 leden die aan shorttrack of langebaanschaatsen doen. Als Ghiotto’s ouders hun zoon willen zien schaatsen op een EK of WK, moeten ze een tijdelijk abonnement nemen op een betaalzender. Geen wonder dat Italiaanse schaatsers, anders dan hun concurrenten in Nederland, vrijwel onbekend zijn in eigen land. Herkend op straat wordt hij nooit, vertelt Ghiotto. „Toen ik dat wereldrecord reed, kreeg ik vooral veel felicitaties uit Nederland. Daar begrijpen ze echt wat schaatsen is.”
De Nederlandse schaatsbond telt op zijn minst 35000 leden, en een groter deel van je meest getalenteerde sporters kiest voor het schaatsen als sport (ipv basketbal of biathlon iod).
Ook al is dat ledenaantal behoorlijk gekrompen met de jaren, itt bijvoorbeeld het voetbal.
Best wel matig als dan een handjevol Italianen je een beetje deklasseren in deze sport.
Dat valt nu toch juist reuze mee? Met een beetje pech wint Nederland nog maar 1 afstand (500m vrouwen). Je moet vrij lang terug om 'maar' 2 gouden medailles in het schaatsen te hebben voor Nederland gok ik.quote:Op donderdag 12 februari 2026 22:53 schreef papert het volgende:
[..]
De meeste buitenlandse concurrentie heeft een achtergrond in een andere sport (vaak inline skaten), en dankzij vooral Nederlandse sponsors is het dan lucratiever om naar schaatsen over te stappen.
Los daarvan vind ik schaatsen wel een mooie sport, met toch ook wel internationale historie. Maar momenteel is het wel een beetje het veldrijden van Nederland.
Bij het veldrijden zijn de twee besten Nederlanders (oke, twee van de drie besten). Waarvan één een klasse op zichzelf vormt.quote:Op donderdag 12 februari 2026 23:31 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Dat valt nu toch juist reuze mee? Met een beetje pech wint Nederland nog maar 1 afstand (500m vrouwen). Je moet vrij lang terug om 'maar' 2 gouden medailles in het schaatsen te hebben voor Nederland gok ik.
Ja, de vrouwen TP, mass start en 1500m zijn ook goed mogelijk, maar het is niet gegarandeerd oid.
Oh, hij/zij had het over concurrentie. Ging er eigenlijk vanuit dat het daar over ging, qua populariteit zal het voorlopig wel vooral Nederlands blijven ja.quote:Op donderdag 12 februari 2026 23:36 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Bij het veldrijden zijn de twee besten Nederlanders (oke, twee van de drie besten). Waarvan één een klasse op zichzelf vormt.
Doet niets af aan het Belgische karakter van de sport.
Inderdaad, wanneer buiten België (en Nederland) wordt gereden kijkt er niemand, komt niemand langs de kant kijken. Gelijk aan langebaanschaatsen.
Zegt (misschien) vooral iets over onderpresteren van Nederland. Het is het enige land met fullprofs bij het schaatsen. FC Utrecht verslaat Real Madrid.quote:Op donderdag 12 februari 2026 23:38 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Oh, hij/zij had het over concurrentie.
Ik doelde inderdaad op de populariteit, en daardoor sponsors en geld.quote:Op donderdag 12 februari 2026 23:31 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Dat valt nu toch juist reuze mee? Met een beetje pech wint Nederland nog maar 1 afstand (500m vrouwen). Je moet vrij lang terug om 'maar' 2 gouden medailles in het schaatsen te hebben voor Nederland gok ik.
Ja, de vrouwen TP, mass start en 1500m zijn ook goed mogelijk, maar het is niet gegarandeerd oid.
Geldt dat niet voor meer wintersporten? Langlaufen is natuurlijk ook vooral een Scandinavisch feestje. Met hier en dar een keer 1 iemand van buiten op het podium.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:54 schreef papert het volgende:
[..]
Ik doelde inderdaad op de populariteit, en daardoor sponsors en geld.
Zonder het Nederlandse publiek zou het schaatsen instorten, hetzelfde geldt voor het veldrijden en België. Dit doet niet af aan hoe mooi de sport kan zijn, maar toont wel de kwetsbaarheid.
Daar heeft nagenoeg elke wintersport ‘last’ van ja. Maar ik denk niet dat ze op fok.no, fok.se en fok.de zo lopen te zeuren over langlaufen of rodelen bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 13:21 schreef alpeko het volgende:
[..]
Geldt dat niet voor meer wintersporten? Langlaufen is natuurlijk ook vooral een Scandinavisch feestje. Met hier en dar een keer 1 iemand van buiten op het podium.
Klopt, al is een biatlon ook in meerdere landen populair. Langlaufen komt volgens mij ook life op tv in Duitsland, dat is bij het schaatsen steeds minder het geval. Het zou goed zijn als het Noorse succes weer voor een opleving in Noorwegen zorgt.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 13:21 schreef alpeko het volgende:
[..]
Geldt dat niet voor meer wintersporten? Langlaufen is natuurlijk ook vooral een Scandinavisch feestje. Met hier en dar een keer 1 iemand van buiten op het podium.
Vooral omdat het Olympisch is en je dus ook in eigen land (eens in de vier jaar) veel meer exposure hebt, denk ik. Bij het inline skaten heb je dat niet.quote:Op donderdag 12 februari 2026 22:53 schreef papert het volgende:
[..]
De meeste buitenlandse concurrentie heeft een achtergrond in een andere sport (vaak inline skaten), en dankzij vooral Nederlandse sponsors is het dan lucratiever om naar schaatsen over te stappen.
Los daarvan vind ik schaatsen wel een mooie sport, met toch ook wel internationale historie. Maar momenteel is het wel een beetje het veldrijden van Nederland.
Zal in het geval van Duitsland ook te maken hebben met het enorme verval van het Duitse schaatsen. Na Niemann, Pechstein en Friesinger is het bij de vrouwen niet zo heel best meer. Bij de mannen al veel langer niets. Alle ballen op Sonnekalb nu.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 13:32 schreef Felagund het volgende:
[..]
Klopt, al is een biatlon ook in meerdere landen populair. Langlaufen komt volgens mij ook life op tv in Duitsland, dat is bij het schaatsen steeds minder het geval. Het zou goed zijn als het Noorse succes weer voor een opleving in Noorwegen zorgt.
Mwah, veel van die sporten trekken in tegenstelling tot schaatsen wel vaak veel publiek bij wedstrijden buiten hun “thuislanden”. De aantallen publiek in schaatshallen buiten Thialf en heel incidenteel Hamar is wel écht om te janken.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 13:21 schreef alpeko het volgende:
[..]
Het helpt dat de buitenlandse bonden nu NL'se trainingsmethoden zijn gaan invliegen zodat de zaken wat gelijker verdeeld zijn. Bos in China, de Wit die nog steeds Miho en twee Koreaanse sprinters onder zijn hoede heeft, Eldering en Schouten in Canada en vele buitenlandse schaatsers die af en toe bij de commerciële ploegen meedoen. Ik moest wel lachen toen een paar terug de pers in paniek raakte toen Anema ineens Stolz in de Zaanlander ploeg wilde hebbenquote:Op donderdag 12 februari 2026 22:53 schreef papert het volgende:
[..]
Gewaagde uitspraak als we al over de helft zijnquote:Op vrijdag 13 februari 2026 17:42 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik heb het idee dat er met langebaanschaatsen weinig gewonnen wordt dit keer.
lolquote:Op vrijdag 13 februari 2026 17:42 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik heb het idee dat er met langebaanschaatsen weinig gewonnen wordt dit keer.
Het ironische van een iets minder dominant Nederland is, is dat dit juist heel goed is voor de schaatssport. Op de lange termijn moeten we er juist blij mee zijn dat die kennis nu ook in het buitenland beschikbaar is.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 13:49 schreef Sabata het volgende:
[..]
Het helpt dat de buitenlandse bonden nu NL'se trainingsmethoden zijn gaan invliegen zodat de zaken wat gelijker verdeeld zijn. Bos in China, de Wit die nog steeds Miho en twee Koreaanse sprinters onder zijn hoede heeft, Eldering en Schouten in Canada en vele buitenlandse schaatsers die af en toe bij de commerciële ploegen meedoen. Ik moest wel lachen toen een paar terug de pers in paniek raakte toen Anema ineens Stolz in de Zaanlander ploeg wilde hebben
Het is geweldig voor het aanzien van het schaatsen. Een Tsjechische winnaar, een Italiaanse, een Noorse, een Nederlandse, een Amerikaanse, een Poolse #2.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:16 schreef papert het volgende:
[..]
Het ironische van een iets minder dominant Nederland is, is dat dit juist heel goed is voor de schaatssport. Op de lange termijn moeten we er juist blij mee zijn dat die kennis nu ook in het buitenland beschikbaar is.
Helemaal mee eens.mee.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:16 schreef papert het volgende:
[..]
Het ironische van een iets minder dominant Nederland is, is dat dit juist heel goed is voor de schaatssport. Op de lange termijn moeten we er juist blij mee zijn dat die kennis nu ook in het buitenland beschikbaar is.
Ik denk dat niemand dat kan in één keer.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 17:37 schreef Socios het volgende:
Moeilijk hè, 10.000 kilometer schaatsen.
Dit ja. Het (gemiddelde) niveau van Nederlanders is gewoon niet zo heel hoog.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 17:17 schreef Socios het volgende:
Niet binnen de 10 secondes openen… Verschijn dan gewoon niet aan de start.
Maar het schaatsen gaat toch niet wegvallen? Het niveau van het Nederlandse schaatsen komt heus wel weer terug in de toekomst.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 18:46 schreef damsco het volgende:
Tjah als schaatsen wegvalt blijft er weinig over voor team oranje op de Winterspelen. Dan wordt je een soort België, waar je trots over het aantal Olympische diploma’s praat maar vrijwel geen medailles pakt. Ik zie het somber in.
Blijft zonde van die mixed relay als je dit zo ziet de laatste dagen.quote:
Je kunt niet altijd zes gooien.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:06 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Blijft zonde van die mixed relay als je dit zo ziet de laatste dagen.
Er komt gewoon veel 'geluk' bij kijken (bij de 1500m haalden aantal van de besten niet de finale).quote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:06 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Blijft zonde van die mixed relay als je dit zo ziet de laatste dagen.
500 is wat dat betreft juist de makkelijkste afstand, daar krijg je niet eens de kans om de kop over te nemen als iemand goed isquote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Er komt gewoon veel 'geluk' bij kijken (bij de 1500m haalden aantal van de besten niet de finale).
Het kan ook zomaar dat iedereen bij de 500 meter op hem gaat letten, hem niet op kop wil laten komen, en het allemaal eindigt in een val.
Je zou denken dat je net als bij zwemmen hier 'makkelijk' meerdere (gouden) medailles kunt halen alleen is de praktijk anders.
Nee, de magere oogst bij het langebaanschaatsen is een stuk kostbaarder.
Je hebt er altijd lieden tussen zitten, met nog nul medailles, die een poging willen wagen. Onder het mom van 'anders verlies ik sowieso van de snelste'.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:39 schreef Marcoss het volgende:
[..]
500 is wat dat betreft juist de makkelijkste afstand, daar krijg je niet eens de kans om de kop over te nemen als iemand goed is
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |