abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220051762
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 21:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Oké, dus je klaagt over hoe kwaad beëindigd wordt, maar hebt er geen alternatief voor dan het laten dooretteren. Dan trek ik de conclusie dat je niet nadenkt over je eigen positie en puur emotioneel reageert.
Je trekt je conclusies maar. Ik klaag nergens. Ik probeer de wereld in mijn eigen omgeving zelf wat beter te maken ipv metafysische nonsens op te hangen.

quote:
Je doet alsof dit aan de orde van de dag was, terwijl het letterlijk over één specifieke periode ging, van te voren aangekondigd, om heel specifieke redenen.

Het probleem is niet dat God oordelen uitvoert, maar het probleem is het kwaad in de wereld.

Daarom biedt diezelfde God ook verlossing van het kwaad aan.

Maar als men dat niet wil, wat dan?

Moet God uit respect voor mensen die kwaad doen dat kwaad voor eeuwig en altijd tolereren?

Hoe zit het met de slachtoffers van dat kwaad? Die zijn niet belangrijk genoeg?
Je gaat niet in op wat ik schrijf en legt me woorden in de mond over de relevantie van slachtoffers van geweld.

Nee, dank je.
pi_220051824
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 22:03 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Je trekt je conclusies maar. Ik klaag nergens. Ik probeer de wereld in mijn eigen omgeving zelf wat beter te maken ipv metafysische nonsens op te hangen.
[..]
Je gaat niet in op wat ik schrijf en legt me woorden in de mond over de relevantie van slachtoffers van geweld.
Nee, dat is inferentie op basis van je totale gebrek aan alternatieve oplossingen om met kwaad om te gaan wanneer mensen er zelf niet voor kiezen om dat kwaad af te zweren. Overigens waren de vrouwen heus niet automatisch beter hoor.

quote:
Nee, dank je.
Jij gaat ook niet in op wat ik zeg/vraag. Je blijft ontwijken door te klagen over 'genocide' maar geen fatsoenlijk alternatief te bieden.

Verder bespeur ik geen vraag of aanzet tot reactie in je post. Het zijn statements. Waar wil je dat ik op reageer?
pi_220051870
Nergens op. Je kunt je nog zo redelijk voordoen, maar je gedachtengoed is giftig en getuigt van een gestoord mensbeeld.
pi_220052022
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 12:39 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Dat doe ik nergens; het gaat mij om de rechtvaardiging ervan. Het is maar de vraag in hoeverre er überhaupt zoiets heeft plaatsgevonden.
Het kan zijn dat we langs elkaar heen praten. De Bijbel biedt (op hoofdlijnen) een rechtvaardiging voor deze gebeurtenissen. Je lijkt je echter vooral te richten op het geloof van anderen in die rechtvaardiging: “Het is goedkoop om de Bijbel op zijn woord te geloven…” Daarmee bekritiseer je niet zozeer de morele rechtvaardiging zelf, maar vooral het geloof in de motieven/rechtvaardiging die de Bijbel eraan toeschrijft.

Je stelt daarbij de historiciteit van de uitroeiingsverhalen ook niet ter discussie. Door de motieven als propaganda te bestempelen, suggereer je ergens dat de uitroeiingen wel hebben plaatsgevonden, maar dat de bijbehorende rechtvaardiging verzonnen of misleidend is. Maar als de motieven als propaganda worden gezien, waarom zou datzelfde dan niet gelden voor het uitroeiingsverhaal zelf?
pi_220052173
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 19:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ja, dat blijf je maar herhalen. Omdat het in de Bijbel staat.
Hier geldt eigenlijk hetzelfde: zowel de rechtvaardiging als de uitroeiingsverhalen staan in de Bijbel. Op basis van wat maak je het onderscheid dat je het ene wel aanneemt en het andere niet?

quote:
En als ik Bijbelfundamentalisten vraag of zij ook dit soort nietsontziende moordpartijen zouden uitvoeren bij "verdorvenen" als God hen daar in een visioen om zou vragen, dan krijg ik meestal een berg aan cognitieve dissonantie en ontwijkende antwoorden. Dan blijkt dat idee van rechtvaardigheid opeens toch wel wat zwart-wit, en het idee van vrouwen en kinderen de keel doorsnijden toch wat te heftig.
Op die vraag is eigenlijk een vrij eenvoudig en eenduidig antwoord op te geven: nee.

Een visioen van God, op zichzelf, was en is binnen het jodendom niet voldoende om tot ‘cherem’ over te gaan. Alleen God kan een dergelijke opdracht aan een profeet geven, en het erkennen van iemand als profeet is gebonden aan strikte criteria. Die erkenning gebeurt ook niet van de ene op de andere dag; het kan lange tijd duren voordat het volk iemand daadwerkelijk als profeet aanvaardt.

Wie niet aan die voorwaarden voldoet en toch beweert als profeet in opdracht van God ‘cherem’ te moeten uitvoeren, geldt volgens dezelfde Bijbelse traditie juist als een valse profeet en is daarmee zelf schuldig aan een zwaar vergrijp waar de doodstraf op staat.
  dinsdag 10 februari 2026 @ 00:07:57 #231
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220052303
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 21:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Oké, dus je klaagt over hoe kwaad beëindigd wordt, maar hebt er geen alternatief voor dan het laten dooretteren. Dan trek ik de conclusie dat je niet nadenkt over je eigen positie en puur emotioneel reageert.
[..]
Je doet alsof dit aan de orde van de dag was, terwijl het letterlijk over één specifieke periode ging, van te voren aangekondigd, om heel specifieke redenen.

Het probleem is niet dat God oordelen uitvoert, maar het probleem is het kwaad in de wereld.

Daarom biedt diezelfde God ook verlossing van het kwaad aan.

Maar als men dat niet wil, wat dan?

Moet God uit respect voor mensen die kwaad doen dat kwaad voor eeuwig en altijd tolereren?

Hoe zit het met de slachtoffers van dat kwaad? Die zijn niet belangrijk genoeg?
Moeten de kinderen van de daders in de Epstein files ook worden gestraft?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 10 februari 2026 @ 00:10:24 #232
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220052305
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 22:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee, dat is inferentie op basis van je totale gebrek aan alternatieve oplossingen om met kwaad om te gaan wanneer mensen er zelf niet voor kiezen om dat kwaad af te zweren. Overigens waren de vrouwen heus niet automatisch beter hoor.
[..]
Jij gaat ook niet in op wat ik zeg/vraag. Je blijft ontwijken door te klagen over 'genocide' maar geen fatsoenlijk alternatief te bieden.

Verder bespeur ik geen vraag of aanzet tot reactie in je post. Het zijn statements. Waar wil je dat ik op reageer?
Aangezien dat dus de manier is om met kwaad om te gaan: moeten we kinderen van daders ook gaan straffen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 10 februari 2026 @ 05:10:10 #233
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220052509
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 21:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik heb geen moeite met weerstand, wel met gebrek aan basic fatsoen wat een normaal gesprek onmogelijk maakt. Er zijn grenzen.
Fatsoen .....

Fatsoen is subjectief. Is een mens fatsoenlijk als hij "in de naam van God" het rechtvaardigt dat kleine kinderen creperen aan hersenkanker? En als diegene ook nog eens anderen woorden in de mond laat leggen die niet gezegd zijn? En als diegene nooit antwoord wil geven op "fatsoenlijke" doch dwingende vragen van gesprekspartners?

Fatsoenlijk behandeld willen worden begint met je eigen gedrag onder de loep te nemen.

[ Bericht 3% gewijzigd door EsserS op 10-02-2026 08:36:09 ]
pi_220052748
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 22:39 schreef -Knapzak- het volgende:

[..]
Het kan zijn dat we langs elkaar heen praten. De Bijbel biedt (op hoofdlijnen) een rechtvaardiging voor deze gebeurtenissen. Je lijkt je echter vooral te richten op het geloof van anderen in die rechtvaardiging: “Het is goedkoop om de Bijbel op zijn woord te geloven…” Daarmee bekritiseer je niet zozeer de morele rechtvaardiging zelf, maar vooral het geloof in de motieven/rechtvaardiging die de Bijbel eraan toeschrijft.

Je stelt daarbij de historiciteit van de uitroeiingsverhalen ook niet ter discussie. Door de motieven als propaganda te bestempelen, suggereer je ergens dat de uitroeiingen wel hebben plaatsgevonden, maar dat de bijbehorende rechtvaardiging verzonnen of misleidend is. Maar als de motieven als propaganda worden gezien, waarom zou datzelfde dan niet gelden voor het uitroeiingsverhaal zelf?
Ja, dat zou prima kunnen. Nogmaals: ik stel nergens dat die verhalen historisch accuraat zijn; het gaat me om de rechtvaardiging van genocide door Bijbelfundamentalisten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Haushofer op 10-02-2026 07:48:35 ]
pi_220052759
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 23:21 schreef -Knapzak- het volgende:

[..]
Hier geldt eigenlijk hetzelfde: zowel de rechtvaardiging als de uitroeiingsverhalen staan in de Bijbel. Op basis van wat maak je het onderscheid dat je het ene wel aanneemt en het andere niet?
[..]
Op die vraag is eigenlijk een vrij eenvoudig en eenduidig antwoord op te geven: nee.

Een visioen van God, op zichzelf, was en is binnen het jodendom niet voldoende om tot ‘cherem’ over te gaan. Alleen God kan een dergelijke opdracht aan een profeet geven, en het erkennen van iemand als profeet is gebonden aan strikte criteria. Die erkenning gebeurt ook niet van de ene op de andere dag; het kan lange tijd duren voordat het volk iemand daadwerkelijk als profeet aanvaardt.

Wie niet aan die voorwaarden voldoet en toch beweert als profeet in opdracht van God ‘cherem’ te moeten uitvoeren, geldt volgens dezelfde Bijbelse traditie juist als een valse profeet en is daarmee zelf schuldig aan een zwaar vergrijp waar de doodstraf op staat.
Dan nemen we aan dat de persoon in kwestie door God gebombardeerd is tot profeet en er een lange tijd overheen is gegaan.

Je ontwijkende antwoord toont het ongemak waar ik het over had.
pi_220052763
Het is door dit soort fundamentalisme dat ik me wel es afvraag waarom ik elke zondag nog in een kerk kom. Geloof verbindt, maar kan ook tot misantropische waanbeelden lijden.

Maar goed, dit is offtopic, gesprekken tussen mij en Ali leveren al heel lang niks op, en ik zou weggaan. Dus bij deze. Voor ons beiden beter. :)

[ Bericht 27% gewijzigd door Haushofer op 10-02-2026 08:46:51 ]
pi_220052855
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 22:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat heb je weleens gezegd ja.

Wat verwachtte je?
Alle zegeningen die jij hier voorspelde.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 10 februari 2026 @ 08:28:52 #238
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_220052978
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 12:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dit zijn overigens precies het soort praktijken waar die volkeren om werden vernietigd: kinderoffers, onzedelijkheid, afgoderij, bestialiteit, wat tot onmenselijkheid in al zijn vormen leidde.

De meesten mensen kijken hiernaar met afschuw.
Datzelfde geldt voor die afschuwelijke God die slavernij goedkeurt en o.a. kindermoord beveelt. Ik kijk daar met afschuw naar. En naar mensen die dit goedpraten.
  dinsdag 10 februari 2026 @ 08:30:19 #239
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_220052983
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 14:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar mensen kunnen niet gedwongen worden.
Oh nee? En de farao dan? Selectieve perceptie Ali?

Hij kan het dus wel maar hij wil het niet.
  dinsdag 10 februari 2026 @ 08:32:04 #240
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_220052985
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 16:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Adam en Eva waren perfect.
Vandaar dat het direct met deze twee misging... :')
pi_220053106
quote:
1s.gif Op maandag 9 februari 2026 19:32 schreef Haushofer het volgende:
En dan vragen we ons af hoe het toch kon dat b.v. doodgewone burgers in ww2 bij de Einsatzgruppen honderdduizenden joden over de kling joegen, tot en met het blaren krijgen op de trekkervingers toe.

Nou, zo dus: propaganda voor zoete koek slikken, zwartwitdenken tot in het extreme trekken en daarmee mensen ontmenselijken.

En als de nazi's hadden gewonnen hadden we een mooi verhaal opgespeld gekregen hoe die boefjes van een joden zich b.v. bij Babi Jar jarenlang hadden misdragen. Iets met eigen schuld.

Wel, zie hier de christenfundamentalistische variant hiervan.

God ist rechtvaardig. Ofzo.
Doe eens normaal man.
pi_220053108
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 07:52 schreef blomke het volgende:

[..]
Alle zegeningen die jij hier voorspelde.
En wat was je bereid daarvoor te doen?
pi_220053135
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 05:10 schreef EsserS het volgende:

[..]
Fatsoen .....

Fatsoen is subjectief. Is een mens fatsoenlijk als hij "in de naam van God" het rechtvaardigt dat kleine kinderen creperen aan hersenkanker? En als diegene ook nog eens anderen woorden in de mond laat leggen die niet gezegd zijn? En als diegene nooit antwoord wil geven op "fatsoenlijke" doch dwingende vragen van gesprekspartners?

Fatsoenlijk behandeld willen worden begint met je eigen gedrag onder de loep te nemen.

Hoezo 'rechtvaardigt'?

Ik geloof dat ziekte, dood en leed simpelweg een gegeven zijn in deze wereld.

Ik heb geen schuldige nodig om over te klagen dat het zijn schuld is. Het is wat het is.

Ik omarm alleen de bevrijding daarvan. Jij klaagt erover zonder de bevrijding te omarmen. Dat maakt mij geen onfatsoenlijk iemand, maar het maakt jou wel inconsistent.
pi_220053138
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 08:30 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Oh nee? En de farao dan? Selectieve perceptie Ali?

Hij kan het dus wel maar hij wil het niet.
Wat is er met de farao?
pi_220053178
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 07:28 schreef Haushofer het volgende:
Het is door dit soort fundamentalisme dat ik me wel es afvraag waarom ik elke zondag nog in een kerk kom. Geloof verbindt, maar kan ook tot misantropische waanbeelden lijden.

Maar goed, dit is offtopic, gesprekken tussen mij en Ali leveren al heel lang niks op, en ik zou weggaan. Dus bij deze. Voor ons beiden beter. :)
Dat heb ik nu al zo vaak gehoord. Er is iets in jou dat je aanzet tot steeds weer reageren. En je hebt nu natuurlijk het perfecte middel gevonden: Ali rechtvaardigt genocide en het doden van baby's. Dat maakt hem tot een onmens, een nazi.

Maar als er daadwerkelijk een God is die zo'n oordeel heeft uit laten voeren, dan laat die God jou ook zo over hem klagen, en jezelf tegen hem verzetten.

Wat zegt dat over die God?
  dinsdag 10 februari 2026 @ 10:06:22 #246
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_220053739
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 09:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wat is er met de farao?
Je zei dat mensen niet gedwongen kunnen worden. Volgens de Bijbel wel. Ik geef een voorbeeld waar God dat wel doet.
pi_220053769
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 10:06 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Je zei dat mensen niet gedwongen kunnen worden. Volgens de Bijbel wel. Ik geef een voorbeeld waar God dat wel doet.
Dan begrijp je die tekst niet.
pi_220053822
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 09:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Dat maakt hem tot een onmens, een nazi.

Je legt me wederom woorden in de mond.

Ik heb jou nergens een onmens of nazi genoemd. Ik stel dat de redenatie die jij toepast ook wordt gebruikt om andere genocides te "rechtvaardigen". En als ik die vergelijking trek, reageer je met "Doe normaal". Wel, dat is hoe je dit topic heel aardig kunt samenvatten.
pi_220053831
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 10:21 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Je legt me wederom woorden in de mond.

Ik heb jou nergens een onmens of nazi genoemd. Ik stel alleen dat de redenatie die jij toepast ook wordt gebruikt om andere genocides te "rechtvaardigen". En als ik die vergelijking trek, reageer je met "Doe normaal". Wel, dat is hoe je dit topic heel aardig kunt samenvatten.
Maar je vergelijking is achterlijk.

Je pakt een verhaal uit de bijbel, waarin een bepaald kader bestaat: God is Schepper van hemel en aarde, van de mens, van alles wat is, van het leven, en zonder diezelfde God kan niets en niemand leven of uberhaupt bestaan.

Diezelfde God velt vervolgens een oordeel over zijn eigen schepping. Daar heeft hij het volste recht toe en de capaciteit.

Vervolgens vergelijk je dat met nazimoorden.

Sorry maar dan snap je gewoon niets van het hele onderwerp. Plus door die nazimoorden in verband te brengen met 'christenfundamentalisme' leg je wel degelijk die link tussen nazi's en mij. Dus doe niet zo schijnheilig.
pi_220053889
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 10:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Maar je vergelijking is achterlijk.

Je pakt een verhaal uit de bijbel, waarin een bepaald kader bestaat: God is Schepper van hemel en aarde, van de mens, van alles wat is, van het leven, en zonder diezelfde God kan niets en niemand leven of uberhaupt bestaan.

Diezelfde God velt vervolgens een oordeel over zijn eigen schepping. Daar heeft hij het volste recht toe en de capaciteit.

Vervolgens vergelijk je dat met nazimoorden.

Sorry maar dan snap je gewoon niets van het hele onderwerp.
Dat is nu juist het punt, hé. Jij gebruikt Goddelijke rechtvaardiging om het goed te praten. Iedereen kan wel stellen dat hij/zij in een God gelooft die een oordeel velt over zijn eigen schepping en het volste recht heeft om genocide uit te voeren. De nazi's hadden dat ook kunnen doen. Breivik zal ongetwijfeld ook een soortgelijke redenatie hebben gehad toen hij zijn moorden uitvoerde. Maar nee, die vergelijking mogen we natuurlijk niet maken. "Dan snappen we niks van het hele onderwerp." Het moet allemaal wel binnen de lijntjes van Ali blijven, en Ali's Bijbelse rechtvaardiging voor genocide is allemaal heel redelijk. Het is gestoord en achterlijk om dat met andere vormen van genocide en religieus geweld te vergelijken.

Cognitieve dissonantie in optima forma. :Y

Maar goed, ik zou dus weg. Dank voor weer een inkijkje in jouw hoofd. Doe ermee wat je wil.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')