abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220074177
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 13:44 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Omdat ik me afvraag wat het verschil is tussen kritiek en bashen.
Kritiek is terecht, bashen is bashen..
Als je teksten uit de context haalt om een punt te maken ben je aan het bashen..

Zoals veel islambashers die nooit de koran gelezen hebben. Of die beginnen bij vers 55, in plaats van een hele tekst te lezen..

Dus moet je veel verstand van de koran hebben voor je er kritike op kan hebben. Zoals ex christenen die kritiek op christendom hebben veel verstand van de bijbel moeten hebben.
En daarom heb je in het Westen meer christendom kritiek dan islam kritiek.
  donderdag 12 februari 2026 @ 14:01:08 #27
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_220074313
Elke georganiseerde religie is misdadig, sommige iets meer dan andere. Bedreiging, onderdrukking, mishandeling, vernieling, vernietiging of uitsluiting zijn de standaard gereedschappen van de pastoor, de dominee, de rabbijn, de imam en de ware gelovige. Georganiseerde religie kent geen liefde, empathie of hulp. Georganiseerde religie kent alleen maar angst, haat en geweld.

Er kan best een hogere macht bestaan, niet waarschijnlijk, maar niet onmogelijk. De kans dat een hogere macht zich identificeert met of vertegenwoordigd voelt door 1 van de bewegingen die pretenderen te begrijpen wat deze hogere macht beweegt, die kans is nul, noppes, nada. Georganiseerde religie is een zaak van mensen die andere mensen misleiden en misbruiken voor eigen gewin.
pi_220074352
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 13:46 schreef Janus1986II het volgende:

[..]
Kritiek is terecht, bashen is bashen..
Als je teksten uit de context haalt om een punt te maken ben je aan het bashen..

Zoals veel islambashers die nooit de koran gelezen hebben. Of die beginnen bij vers 55, in plaats van een hele tekst te lezen..

Dus moet je veel verstand van de koran hebben voor je er kritike op kan hebben. Zoals ex christenen die kritiek op christendom hebben veel verstand van de bijbel moeten hebben.
En daarom heb je in het Westen meer christendom kritiek dan islam kritiek.
Je hoeft helemaal geen heel veel verstand te hebben om te weten dat Islam onderwerping betekent en dat de hel in die religie net zo heet is als in het Christendom.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220074417
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 14:05 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Je hoeft helemaal geen heel veel verstand te hebben om te weten dat Islam onderwerping betekent en dat de hel in die religie net zo heet is als in het Christendom.
Ja maar over dat woordje onderwerping zijn al vele boekwerken geschreven. Dus moet je weer de context weten..
Zo zeggen mensen dat het het onderwerpen van het eigen Zelf is.. Net zoals de term jihad. Wat struggle betekend in sommige kringen. En gaat om de strijd van het zelf of tegen het zelf..

Zo gauw als men denkt aan het onderwerpen van anderen, dan zijn ze bij mij op het verkeerde pad. Ze mogen zelf weten of ze zichzelf onderwerpen. Als ze mij maar niet willen onderwerpen. (of de wereld willen overnemen, zoals Wilders al 20 jaar profeteert en waar nog niks van te zien is)..

En nogmaals, ik heb een hekel aan alle religies die dreigen met hel en verdoemenis voor de ongelovigen..

Maar goed, ik kom niet dagelijks mensen tegen die roepen "Allah is liefde!". Terwijl ze wel geloven in een God die de ongelovigen dreigt met "je knielt je voor mij, of anders..."...Daarom dat ik meer kritiek heb op christendom dan op islam.

En op jodendom, omdat zij die godheid hebben "uitgevonden" met de verhalen die in het OT/Thora staan.
pi_220074459
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 14:01 schreef mcmlxiv het volgende:
Elke georganiseerde religie is misdadig, sommige iets meer dan andere. Bedreiging, onderdrukking, mishandeling, vernieling, vernietiging of uitsluiting zijn de standaard gereedschappen van de pastoor, de dominee, de rabbijn, de imam en de ware gelovige. Georganiseerde religie kent geen liefde, empathie of hulp. Georganiseerde religie kent alleen maar angst, haat en geweld.

Er kan best een hogere macht bestaan, niet waarschijnlijk, maar niet onmogelijk. De kans dat een hogere macht zich identificeert met of vertegenwoordigd voelt door 1 van de bewegingen die pretenderen te begrijpen wat deze hogere macht beweegt, die kans is nul, noppes, nada. Georganiseerde religie is een zaak van mensen die andere mensen misleiden en misbruiken voor eigen gewin.
Deels mee eens...
Maar toch heb ik weleens gedacht nadat ik van de kerk weg was "ik mis de saamhorigheid wel". Dus het is niet enkel komkommer en kiwi.

En je krijgt echt wel hulp als je lid bent van een kerkgemeenschap. Vaak hulp op praktische manier. Kommetje soep als je ziek bent, hulp in de tuin als je oud bent etc..

Dat er een hogere macht is die zich druk maakt om de mensen, dat lijkt me ook onwaarschijnlijk. Ze zeggen weleens "als ene olifant God had bedacht zou die God een oppermachtige Olifant zijn"..
  donderdag 12 februari 2026 @ 14:17:51 #31
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_220074476
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 14:12 schreef Janus1986II het volgende:
En op jodendom, omdat zij die godheid hebben "uitgevonden" met de verhalen die in het OT/Thora staan.
Nou ja uitgevonden, een deel van die verhalen is weer geleend uit nog oudere religies/culturen. Het scheppingsverhaal, het zondvloedverhaal, het Mozes-verhaal etc. Inclusief JHWH, die flink wat ouder is dan het jodendom en afkomstig is uit oudere goden zoals EL.
pi_220074496
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 14:17 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Nou ja uitgevonden, een deel van die verhalen is weer geleend uit nog oudere religies/culturen. Het scheppingsverhaal, het zondvloedverhaal, het Mozes-verhaal etc. Inclusief JHWH, die flink wat ouder is dan het jodendom en afkomstig is uit oudere goden zoals EL.
Dat klopt, daarom ook "uitgevonden"...

ik had er nog een tekst onder willen zetten van:

quote:
Ik denk dat 90% van de goden die ooit door mensen zijn bedacht en uitgevonden kwade goden waren. Die de absolute aanbidding wilden, en anders.....
dus bij deze..
pi_220075728
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 14:01 schreef mcmlxiv het volgende:

Dit is echt veel te ongenuanceerd en bevooroordeeld hoor. Georganiseerde religie heeft ook veel goeds gebracht, er zijn talloze missionarissen in de wereld die zich inzetten voor de lokale gezondheidszorg, werkgelegenheid, onderwijs, enzovoorts enzovoorts, en op grotere schaal heeft dat tot ziekenhuizen, scholen etc. geleid om de leefsituatie van mensen simpelweg te verbeteren. Uiteraard zijn er problemen, want waar mensen zijn zijn ook problemen, maar dat wil niet zeggen dat georganiseerde religie het probleem is, mensen zijn het probleem.

En ook op kleinere schaal kan een kerk ook als vrienden/familie zijn. Mensen helpen elkaar, staan voor elkaar klaar. Is alles perfect? Nee. Maar de meeste mensen doen gewoon hun best om goed voor elkaar te zijn, en iedereen moet nog groeien en leren.
pi_220076123
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 16:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dit is echt veel te ongenuanceerd en bevooroordeeld hoor. Georganiseerde religie heeft ook veel goeds gebracht, er zijn talloze missionarissen in de wereld die zich inzetten voor de lokale gezondheidszorg, werkgelegenheid, onderwijs, enzovoorts enzovoorts, en op grotere schaal heeft dat tot ziekenhuizen, scholen etc. geleid om de leefsituatie van mensen simpelweg te verbeteren. Uiteraard zijn er problemen, want waar mensen zijn zijn ook problemen, maar dat wil niet zeggen dat georganiseerde religie het probleem is, mensen zijn het probleem.

En ook op kleinere schaal kan een kerk ook als vrienden/familie zijn. Mensen helpen elkaar, staan voor elkaar klaar. Is alles perfect? Nee. Maar de meeste mensen doen gewoon hun best om goed voor elkaar te zijn, en iedereen moet nog groeien en leren.
JE komt steeds met het idee dat de Kerk scholen en dergelijke hebben verzonnen/uitgevonden. Terwijl in de Oudheid al scholen waren..Zelfde geld voor ziekenhuizen. Die had je ook al voor Christus. Niet zo uitgebreid als nu uiteraard.

Dus je moet jouw info toch even updaten.

En wat het laatste betreft, daar heb je gelijk in. Mensen in kerkgemeenschap helpen elkaar. En bij de dood troosten zij elkaar. Dat is ook heel wat waard.
En zolang humanisme/atheisme daar nog geen antwoord op heeft moeten we het er mee doen.
Zou leuk zijn als het humansime ook in iedere plaats of gemeente een gebouw heeft waar mensen elkaar kunnen ontmoeten.
pi_220076156
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 16:39 schreef Janus1986II het volgende:

[..]
JE komt steeds met het idee dat de Kerk scholen en dergelijke hebben verzonnen/uitgevonden.
Waar in mijn reactie lees je dat?
pi_220076173
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 16:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Waar in mijn reactie lees je dat?
quote:
Georganiseerde religie heeft ook veel goeds gebracht, er zijn talloze missionarissen in de wereld die zich inzetten voor de lokale gezondheidszorg, werkgelegenheid, onderwijs, enzovoorts enzovoorts, en op grotere schaal heeft dat tot ziekenhuizen, scholen etc. geleid om de leefsituatie van mensen simpelweg te verbeteren.
En in een andere reactie van jou las ik iets soortgelijks..

Terwijl ziekenhuizen al sinds 259 v Christus bestaan, en scholen nog eerder.
Zo had je in het oude Griekenland al bepaalde scholen. En in Azie etc.

Dus...
pi_220076183
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 16:43 schreef Janus1986II het volgende:

[..]
[..]
En in een andere reactie van jou las ik iets soortgelijks..

Terwijl ziekenhuizen al sinds 259 v Christus bestaan, en scholen nog eerder.
Zo had je in het oude Griekenland al bepaalde scholen. En in Azie etc.

Dus...
Daar staat toch niet dat ze 'ziekenhuizen/scholen verzonnen hebben'.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat missionarissen zich op kleine schaal voor lokale bevolkingen hebben ingezet en dat dat uiteindelijk tot ziekenhuizen en scholen en dergelijke heeft geleid. Dus het begon klein en groeide uit iets groters. En dat is dankzij georganiseerde religie omdat er middelen en mensen voor nodig zijn om zoiets op touw te zetten.
pi_220076260
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 16:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Daar staat toch niet dat ze 'ziekenhuizen/scholen verzonnen hebben'.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat missionarissen zich op kleine schaal voor lokale bevolkingen hebben ingezet en dat dat uiteindelijk tot ziekenhuizen en scholen en dergelijke heeft geleid. Dus het begon klein en groeide uit iets groters. En dat is dankzij georganiseerde religie omdat er middelen en mensen voor nodig zijn om zoiets op touw te zetten.

o zo, dan heb ik je verkeerd begrepen..

Mea culpa!
pi_220076284
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 16:51 schreef Janus1986II het volgende:

[..]
o zo, dan heb ik je verkeerd begrepen..

Mea culpa!
No worries.

Trouwens, het humanisme heeft al plaatsen, gemeenten en gebouwen, namelijk vrijmetselaarsloges.

Maar daar is het veel minder gezellig dan in een leuke kerk, kan ik je verzekeren.
pi_220077301
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 01:05 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja sorry, als je niet weet dat de Islam gewoon dezelfde profeten en verhalen heeft als Jodendom en Christendom kan ik enkel van een gebrek aan basale kennis spreken.

Jeweetwel, de Abrahamitische religies...
Het ging niet zozeer om wat als basale kennis kan worden beschouwd, maar om terughoudendheid wanneer je weinig kennis hebt van een religie. Dat deze religies verwant zijn is inderdaad algemeen bekend. Maar goed, inmiddels is het duidelijk dat Janus1998II op een specifiek verhaal doelde, zoals uit zijn latere post blijkt en weet hij dat dit verhaal niet in de Koran voorkomt.

quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 13:20 schreef Janus1986II het volgende:

[..]
Precies!
Ik ben eens begonnen de koran te lezen, maar na 1 hoofdstuk was ik het al beu. Kon er geen touw aan vastknopen. Begon ook meteen met "wij hebben dit en dat gedaan". Wie die wij waren? Geen idee.
Volgens mij heb je voor de Koran al een basiskennis nodig of zo.

En dat de moslims de joodse profeten en dergelijke volgen wist ik, niet of dat in de koran stond. En volgens de bronnen die ik net heb onderzocht komen die verhalen er niet zo in voor.

De Bijbel heeft een betere opbouw, en betere PR. "in den beginne schiep God de Hemel en de Aarde". Kijk, dan snap je waarom je daarin moet geloven.
Het kan ook afhangen van de vertaling die je neemt. Je hebt ook Bijbelvertalingen waar ik geen touw aan kan vastknopen.
  donderdag 12 februari 2026 @ 19:10:33 #41
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220077988
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 18:01 schreef Tovia het volgende:

Je hebt ook Bijbelvertalingen waar ik geen touw aan kan vastknopen.
quote:
Ezechiėl 1:15-18:
​"Toen ik naar de wezens keek, zag ik een wiel op de grond naast elk van de vier wezens. [...] De velgen waren angstaanjagend hoog en bij alle vier de wielen waren de velgen rondom bezet met ogen."
Lijkt me duidelijk. Dit is een scčne uit een horrorfilm avant la lettre.
pi_220085801
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 16:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
No worries.

Trouwens, het humanisme heeft al plaatsen, gemeenten en gebouwen, namelijk vrijmetselaarsloges.

Maar daar is het veel minder gezellig dan in een leuke kerk, kan ik je verzekeren.
Nee hoor, dat is niet humanistisch pur sang.. Veel vrijmetselaars geloven in iets hogers.

Dat het er minder gezellig aan toe gaan dan in een leuke kerk is jouw mening. Gebaseerd op jouw vooroordelen jegens alles dat anders is.
  vrijdag 13 februari 2026 @ 15:26:30 #43
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220085969
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 14:57 schreef Janus1986II het volgende:
Veel vrijmetselaars geloven in iets hogers.
In de basis geloven de meeste vrijmetselaars inderdaad in 'iets' hogers maar ze plakken er bewust geen vast etiket op. Uiteindelijk draait het er niet om wie er boven ons staat maar om hoe jij een beter mens wordt hier op aarde. Heel wat anders dan vrome kerkgangers die anderen streng de maat nemen, hen bedreigen met eeuwige verdoemenis, omdat die niet open staan voor in hun ogen onbewezen, bizarre overtuigingen.
pi_220086517
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 14:57 schreef Janus1986II het volgende:

[..]
Nee hoor, dat is niet humanistisch pur sang.. Veel vrijmetselaars geloven in iets hogers.

Dat het er minder gezellig aan toe gaan dan in een leuke kerk is jouw mening. Gebaseerd op jouw vooroordelen jegens alles dat anders is.
Vrijmetselaars geloven in de verlichte menselijke rede ja. Net als het humanisme.

[ Bericht 17% gewijzigd door Ali_Kannibali op 13-02-2026 16:34:59 ]
pi_220086757
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 16:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Vrijmetselaars geloven in de verlichte menselijke rede ja. Net als het humanisme.

Misschien eens praten met echte VM'ers, in plaats van dit BNW geneuzel..
  vrijdag 13 februari 2026 @ 18:42:22 #46
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220088539
quote:

[..]

Geloof in een Opperwezen biedt vaak zekerheid en geborgenheid in een tamelijk bekrompen, star en stilstaand geestelijk systeem. Daarentegen stimuleert vertrouwen op de rede vooral vrijheid, groei en beweging maar brengt ook de onzekerheid van het "niet-weten" met zich mee. Dat "niet-weten" is weer een stimulans voor de immer voortdurende drang naar kennisverwerving en dus groei. Vertrouwen op de rede is dus heilzamer voor de mensheid dan de aanbidding van welke God dan ook.
pi_220089156
quote:

[..]

En de Galliėrs geloven in Toutatis. Want die heeft ze een toverdrank geschonken die ze onoverwinnelijk maakt. Vraag het maar aan de Romeinen. Die zijn hun wereldrijk niet voor niks verloren.
En de Galliėrs zijn nu al onsterfelijk: ze worden nooit een dag ouder en ze gaan nooit dood.

Toutatis is een liefdevolle en barmhartige god, want hoe hard je de Romeinen ook slaat, ze lopen alleen maar blauwe ogen en een verkreukt helmpje op. Dat is de zachte kracht van de toverdrank.
En enkel Assurancetourix/Kakofonix moet soms uit een wat benarde positie verlost worden, maar dat duurt geen drie dagen.

Dus, qua verlossingsleer en lol in het algemeen ga ik voor Toutatis. Everzwijnen!
And it's only the giving
That makes you
What you are
  vrijdag 13 februari 2026 @ 19:57:24 #48
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220089365
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 19:43 schreef OllieA het volgende:

[..]
En de Galliėrs geloven in Toutatis. Want die heeft ze een toverdrank geschonken die ze onoverwinnelijk maakt. Vraag het maar aan de Romeinen. Die zijn hun wereldrijk niet voor niks verloren.
En de Galliėrs zijn nu al onsterfelijk: ze worden nooit een dag ouder en ze gaan nooit dood.

Toutatis is een liefdevolle en barmhartige god, want hoe hard je de Romeinen ook slaat, ze lopen alleen maar blauwe ogen en een verkreukt helmpje op. Dat is de zachte kracht van de toverdrank.
En enkel Assurancetourix/Kakofonix moet soms uit een wat benarde positie verlost worden, maar dat duurt geen drie dagen.

Dus, qua verlossingsleer en lol in het algemeen ga ik voor Toutatis. Everzwijnen!
Het zijn ook rare jongens die Romeinen.
pi_220176962
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 18:42 schreef EsserS het volgende:

[..]
Geloof in een Opperwezen biedt vaak zekerheid en geborgenheid in een tamelijk bekrompen, star en stilstaand geestelijk systeem. Daarentegen stimuleert vertrouwen op de rede vooral vrijheid, groei en beweging maar brengt ook de onzekerheid van het "niet-weten" met zich mee. Dat "niet-weten" is weer een stimulans voor de immer voortdurende drang naar kennisverwerving en dus groei. Vertrouwen op de rede is dus heilzamer voor de mensheid dan de aanbidding van welke God dan ook.
Dat hebben we gezien ja, de afgelopen pak 'm beet 2,5 eeuw van rede en rationaliteit behoorden tot de beste van de geschiedenis, of niet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')