https://nos.nl/artikel/25(...)eikt-ongekend-niveauquote:Europol waarschuwt: cocaïnesmokkel naar Europa bereikt 'ongekend niveau'
Internationale criminelen smokkelen steeds vaker en op steeds innovatievere wijze cocaïne Europa in. Daarvoor waarschuwt Europol in een nieuw rapport.
Europol constateert dat de cocaïnehandel naar Europa is gestegen tot "ongekende niveaus", onder meer door toenemend cocaïnegebruik in Europa en de gestegen productie in Zuid-Amerika. Criminelen gebruiken daarvoor steeds effectievere transport-, verhullings- en smokkelmethoden.
De ontwikkelingen gaan zo snel dat de traditionele detectie- en controlesystemen achterlopen, waarschuwt Europol. Om internationale drugscriminelen te kunnen aanpakken, is een "gecoördineerde, op inlichtingen gebaseerde aanpak nodig", aldus het rapport.
Speciale smokkelonderzeeërs
Drugscriminelen maken steeds vaker gebruik van geavanceerde middelen zoals drones, heliumballonnen en speciaal voor de drugssmokkel gebouwde "semi-onderzeeërs", meldt Europol.
Deze semi-onderzeeërs varen net onder de zeespiegel en zijn steeds beter in staat om lange afstanden te overbruggen. Gisteren onderschepte de Portugese politie een recordlading van 9 ton cocaïne in zo'n onderzeeër.
De onderzeeër voor de kust van de Azoren had vier bemanningsleden aan boord:
Er werd 9 ton kilo coke gevonden voor de kust van de Azoren
Drugssmokkelaars gebruiken ook steeds betere camouflage- en verstoptechnieken, waardoor drugsladingen moeilijker zijn te detecteren voor scanners en honden. Cocaïne kan bijvoorbeeld worden verwerkt in legale producten, zoals plastic of voedsel.
Zo werd het recentelijk aangetroffen in koeienhuiden en in Nederland vond de politie onlangs nog honderden kilo's coke in een lading bevroren vis.
Ook verbergen criminelen cocaïne op steeds weer nieuwe manieren in schepen. Dat doen zij bijvoorbeeld onder de waterlijn, tegen de scheepsromp of in de koelwaterinlaat. De drugs zitten dan verstopt in waterdichte tassen. Opsporing kan alleen met professionele duikers.
Kleinere havens
De criminelen mijden steeds vaker grote Europese havens zoals Antwerpen, Rotterdam en Hamburg, wegens de strenge controles die daar plaatsvinden. In plaats daarvan worden drugsladingen al op zee overgeladen van een groot moederschip op andere schepen, die vervolgens richting kleinere havens gaan.
Europol verwacht dat het drugstransport zich in de toekomst steeds meer zal ontwikkelen in de richting van onbemande onderzeeërs en dat ook het gebruik van drones en heliumballonnen zal toenemen.
Een internationale aanpak is volgens Europol cruciaal om de illegale transporten effectief te bestrijden. Het extra toezicht moet zich meer richten op kleine jachthavens, kustzones en open-zee-corridors, om zo te voorkomen dat criminelen een voorsprong blijven houden op de autoriteiten, zegt de Europese politiedienst.
https://nos.nl/op3/artike(...)-en-steeds-goedkoperquote:Op woensdag 28 januari 2026 17:35 schreef Gibson88 het volgende:
En dan is dit nog maar het topje van de ijsberg. Maar goed grammetje zuivere coke doet tegenwoordig ook al gauw 80 eu ofzo ? Tis in ieder geval geen goedkoop 'boodschapje'
Een gebruiker staat niet gelijk aan een verslaafde. Je doet er goed aan dat in jouw oren te knopen.quote:Op donderdag 29 januari 2026 16:39 schreef Boca_Raton het volgende:
Namens alle niet-gebruikers bedankt voor deze wagonladingen vol gif bestemd voor de verslaafden.
Het gaat het neusje in en verdwijnt als sneeuw voor de zon.quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:14 schreef SpecialK het volgende:
Je ziet het nu ook gewoon buiten op straat liggen overal.
Vervang het ene woord door het andere dan. De rest blijft overeind.quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Een gebruiker staat niet gelijk aan een verslaafde. Je doet er goed aan dat in jouw oren te knopen.
Dat is inderdaad een beetje het probleem met die "drugs are bad, mkay" soort mensen. Die gooien het allemaal maar op één hoop onder de noemer droaksz en kunnen zo lekker door demoniseren.quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:19 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Vervang het ene woord door het andere dan. De rest blijft overeind.
En ook bedankt voor de bijgeleverde zware criminaliteit.quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:21 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een beetje het probleem met die "drugs are bad, mkay" soort mensen. Die gooien het allemaal maar op één hoop onder de noemer droaksz en kunnen zo lekker door demoniseren.
Jaaaaa, goed zo! Wij hebben bloed aan onze handen hè?quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:22 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
En ook bedankt voor de bijgeleverde zware criminaliteit.
Het is bar en boosquote:Op donderdag 29 januari 2026 18:24 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Jaaaaa goed zo, wij hebben bloed aan onze handen hè?
Niet teveel je neus poederen hé?quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:26 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dat zie ik javeel sterkte!
De fetamientjes gaan er tegenwoordig oraal in. Doordat ik met een misvormde neus geboren moest worden (zal wel vervelende opmerkingen hebben gemaakt ofzo in het vorige leven) kan ik niet goed ademen en dus snuiven door mijn linker neusgat. Hierdoor heeft mijn rechter dubbele belasting gekend in de snuiftijd.quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:29 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Niet teveel je neus poederen hé?
Het is dan ook effectiever om subtiel aan te brengen op je neusslijmvlies in plaats van onbezonnen naar binnen raggenquote:Op donderdag 29 januari 2026 18:30 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
De fetamientjes gaan er tegenwoordig oraal in. Doordat ik met een misvormde neus geboren moest worden (zal wel vervelende opmerkingen hebben gemaakt ofzo in het vorige leven) kan ik niet goed ademen en dus snuiven door mijn linker neusgat. Hierdoor heeft mijn rechter dubbele belasting gekend in de snuiftijd.
Maar bedankt voor de bezorgdheid!
Ik weet niet wat hier van waar is… maar sterkte!quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:30 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
De fetamientjes gaan er tegenwoordig oraal in. Doordat ik met een misvormde neus geboren moest worden (zal wel vervelende opmerkingen hebben gemaakt ofzo in het vorige leven) kan ik niet goed ademen en dus snuiven door mijn linker neusgat. Hierdoor heeft mijn rechter dubbele belasting gekend in de snuiftijd.
Maar bedankt voor de bezorgdheid!
Dat probleem is te verhelpen door alle drugs te legaliseren.quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:22 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
En ook bedankt voor de bijgeleverde zware criminaliteit.
Ik kan me daar geen voorstelling van maken als dat zo zou zijn.quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat probleem is te verhelpen door alle drugs te legaliseren.
War on Drugs: The drugs won
Dan krijg je twee oorlogen…quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:49 schreef Mortaxx het volgende:
Het is tijd om de gebruikers aan te pakken
Kom me maar halen!quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:49 schreef Mortaxx het volgende:
Junk gespotquote:Op donderdag 29 januari 2026 18:21 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een beetje het probleem met die "drugs are bad, mkay" soort mensen. Die gooien het allemaal maar op één hoop onder de noemer droaksz en kunnen zo lekker door demoniseren.
Mensen moeten gewoon eens kappen met die troep kopen. Maar nee hoor, ik moet mijn neus vol met poeder hebben, mijn bek vol pillen en mijn aderen vol vergif, anders kan ik niet genietenquote:Op woensdag 28 januari 2026 17:35 schreef Gibson88 het volgende:
En dan is dit nog maar het topje van de ijsberg. Maar goed grammetje zuivere coke doet tegenwoordig ook al gauw 80 eu ofzo ? Tis in ieder geval geen goedkoop 'boodschapje'
Nog nooit gezien, maar dat kan aan jouw wijk en de plaatsen waar jij naar toe gaat liggen.quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:14 schreef SpecialK het volgende:
Je ziet het nu ook gewoon buiten op straat liggen overal.
Jij bent toch die vent die zo enorm op de VS loopt te geilen elke keer? Jeetje, dit is echt een deuk in mijn zelfvertrouwen!quote:
Helemaal mee eensquote:Op donderdag 29 januari 2026 19:39 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Mensen moet gewoon eens kappen met die troep kopen. Maar nee hoor, ik moet mijn neus vol met poeder hebben, mijn bek vol pillen en mijn aderen vol vergif, anders kan ik niet genieten
Zijn mede verantwoordelijk voor alle criminaliteit en slachtoffers die daar uit voortvloeien.
Ik ben ook wel voor een laissez faire aanpak, maar het probleem hierbij is dat de onderkant van de samenleving, die het al zo moeilijk heeft, het hierdoor nog moeilijker krijgt. Zij hebben minder te verliezen en zijn vaak niet zo bijdehand dat ze snappen dat er ook consequenties zijn aan onverantwoord gebruik.quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat probleem is te verhelpen door alle drugs te legaliseren.
War on Drugs: The drugs won
Hoe analyseerde je dat hij niet van de marihuana kon afblijven ?quote:Op donderdag 29 januari 2026 22:01 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik ben ook wel voor een laissez faire aanpak, maar het probleem hierbij is dat de onderkant van de samenleving, die het al zo moeilijk heeft, het hierdoor nog moeilijker krijgt. Zij hebben minder te verliezen en zijn vaak niet zo bijdehand dat ze snappen dat er ook consequenties zijn aan onverantwoord gebruik.
Zo hoorde ik laatst iemand klagen hoe moeilijk het was om een nieuwe baan te vinden, terwijl zijn stem verraadde dat hij niet van de marihuana af kon blijven.
De rekening voor onverantwoord gedrag komt helaas bij de samenleving te liggen.
Of we legaliseren drugs en we laten iedereen verrotten die er niet mee om kan gaan, of we pakken dit eens serieus aan, met gevangenisstraffen voor misbruikers.
In Zuid-Korea en Japan speelt dit soort problematiek nauwelijks. Maar ja, daar geven ouders ook iets om hun kinderen. Het kan blijkbaar wel.
Dat is nogal een waardeoordeel. Zwakbegaafd populistisch bezig zijn.quote:Op donderdag 29 januari 2026 22:20 schreef machtpen het volgende:
[..]
Hoe analyseerde je dat hij niet van de marihuana kon afblijven ?
Je bent nu zwakbegaafd populistisch bezig.
vaonchtend zag ik anders nog iemand met de fiets er over uitglijdenquote:Op donderdag 29 januari 2026 19:42 schreef Prego het volgende:
[..]
Nog nooit gezien, maar dat kan aan jouw wijk en de plaatsen waar jij naar toe gaat liggen.
De hele zuid-as opsluiten!quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:49 schreef Mortaxx het volgende:
Natuurlijk niet. Geen enkele gebruiker is voor het drugs verbod.quote:Op donderdag 29 januari 2026 19:39 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Mensen moeten gewoon eens kappen met die troep kopen. Maar nee hoor, ik moet mijn neus vol met poeder hebben, mijn bek vol pillen en mijn aderen vol vergif, anders kan ik niet genieten
Zijn mede verantwoordelijk voor alle criminaliteit en slachtoffers die daar uit voortvloeien.
iedere gebruiker is een verslaafde , anders dan zou je die zooi niet gebruikenquote:Op donderdag 29 januari 2026 18:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Een gebruiker staat niet gelijk aan een verslaafde. Je doet er goed aan dat in jouw oren te knopen.
quote:Op donderdag 29 januari 2026 23:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Geen enkele gebruiker is voor het drugs verbod.
dat komt de drugs duivel wel doen , wacht maarquote:
Laat dat al die alcohol verslaafden maar niet horenquote:Op donderdag 29 januari 2026 23:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iedere gebruiker is een verslaafde , anders dan zou je die zooi niet gebruiken
simpel he
al krijg ik het gratis nee dank je, ik rook ook niet
Kijk 'ns dom. Ja, hó maar!quote:Op donderdag 29 januari 2026 23:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iedere gebruiker is een verslaafde , anders dan zou je die zooi niet gebruiken
simpel he
al krijg ik het gratis nee dank je, ik rook ook niet
In VS is drugs dan ook verboden.quote:Op donderdag 29 januari 2026 19:42 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Jij bent toch die vent die zo enorm op de VS loopt te geilen elke keer? Jeetje, dit is echt een deuk in mijn zelfvertrouwen!
Bwooooooh woooooh neeeeeeee, wat doe je me aan. Nick motherfucking Sanders . Wat weet jij wat ik niet weet?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 20:14 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
In VS is drugs dan ook verboden.
Dat drugs slecht voor je is.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 20:54 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Bwooooooh woooooh neeeeeeee, wat doe je me aan. Nick motherfucking Sanders . Wat weet jij wat ik niet weet?
Want drugs doet dat ja. Vertel dat maar maar aan jouw heilige grond.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 21:51 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Dat drugs slecht voor je is.
Had je echter ook kunnen weten als je het niet genomen had en je jezelf hersenschade had toegebracht.
Is dat dat land waar iedereen aan de ocycodon zit?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 20:14 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
In VS is drugs dan ook verboden.
Dus de vrouw die in jouw bed beland maar zegt xtc op te hebben trap je er onmiddellijk uit?quote:Op donderdag 29 januari 2026 19:39 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Mensen moeten gewoon eens kappen met die troep kopen. Maar nee hoor, ik moet mijn neus vol met poeder hebben, mijn bek vol pillen en mijn aderen vol vergif, anders kan ik niet genieten
Dat klopt ja, maar dat zijn medicijnen gemaakt door big pharma en dan is het ineens geen probleem. Dan zijn het niet de "criminelen" die geld verdienen, maar de "hardwerkende ondernemers" die geld verdienen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 02:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Is dat dat land waar iedereen aan de ocycodon zit?
Je bent gewoon een verslaafde vandaar je agressieve gedrag als ze aan je goedje willen komen.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 22:20 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Want drugs doet dat ja. Vertel dat maar maar aan jouw heilige grond.
scheelt weer een heleboel volk die hun AOW niet gaat halen, dus voordeel voor de overheidquote:Op vrijdag 30 januari 2026 22:20 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Want drugs doet dat ja. Vertel dat maar maar aan jouw heilige grond.
Ah, is dat het! Lekker voor je.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 09:54 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Je bent gewoon een verslaafde vandaar je agressieve gedrag als ze aan je goedje willen komen.
Ik draag graag mijn steentje bij. Heb ook al bijna mijn hele lichaam aan bloed gedoneerd, nog maar een keer of 2-3.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 10:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
scheelt weer een heleboel volk die hun AOW niet gaat halen, dus voordeel voor de overheid
quote:Op zaterdag 31 januari 2026 10:31 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ah, is dat het! Lekker voor je.
[..]
Ik draag graag mijn steentje bij. Heb ook al bijna mijn hele lichaam aan bloed gedoneerd, nog maar een keer of 2-3.
Verkoop jij je kontje al voor een lijntje? Bij cs.quote:
Ja, aan je moeder. Ze betaalt best goed, want niemand anders wil erop.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:39 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Verkoop jij je kontje al voor een lijntje? Bij cs.
prima laat ze maar kapot gaan die drugs koekiesquote:Op woensdag 28 januari 2026 13:19 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)eikt-ongekend-niveau
En er wordt ook al jaren geroepen dat de markt hier verzadigd is, er enorm veel ligt opgeslagen en dat het de voornaamste reden is dat de prijs amper tot niet is gestegen, maar de zuiverheid wel is toegenomen.
Op naar amfetamineprijzen? Niet dat ik het dan ineens wel lekker ga vinden hoor, want amfetamine is top tier en cocaïne is alleen maar een statusdingetje.
Zeker omdat er dan meer vrouwen voor jou overblijven hè viezerik?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 15:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
prima laat ze maar kapot gaan die drugs koekies
iedereen gratis cocainequote:Op zaterdag 31 januari 2026 15:53 schreef DjVero het volgende:
Cocaïne
Ik zeg, laat maar naar nóg hogere ongekende niveaus stijgen!
lusten vrouwen geen cocaïne ?/quote:Op zaterdag 31 januari 2026 15:36 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Zeker omdat er dan meer vrouwen voor jou overblijven hè viezerik?
Mijn moeder is dood.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:46 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ja, aan je moeder. Ze betaalt best goed, want niemand anders wil erop.
Waarom deze emoticon in combinatie met cocaïne?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 15:53 schreef DjVero het volgende:
Cocaïne
Deden ze dat maar eens met amfetamine. Ik wil het gewoon uit de muur kunnen trekken zoals een kroketje.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 15:53 schreef DjVero het volgende:
Cocaïne
Weet ik niet, ik ken geen vrouwen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 15:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iedereen gratis cocaine
ik ben voor en ik hoef nie
[..]
lusten vrouwen geen cocaïne ?/
Dat is fijn.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 18:11 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Mijn moeder is dood.
Maar ja meeste drugsverslaafde zijn ook half dood dus je zal geen verschil merken.
= speedquote:Op zaterdag 31 januari 2026 18:51 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Deden ze dat maar eens met amfetamine. Ik wil het gewoon uit de muur kunnen trekken zoals een kroketje.
quote:Amfetamine (oftewel speed of pep) is een oppeppend middel dat in een laboratorium wordt gemaakt.
Chemisch lijkt amfetamine sterk op het hormoon adrenaline en op de neurotransmitters noradrenaline en dopamine.
Ik had gewoon controle over mijn hartritme onder invloed van mijn medicatie. Kon het ritme binnen luttele seconden van speedy gonzales naar slaapstand brengen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 19:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
= speed
dan gaat je hart naar 150 zonder dat je iets doet , snelle dood dus
doe maar niet pensioensparen jij
[..]
Gezien je posts in dit topic denk ik niet dat je je realiseert hoe lekker coke is. Of amfetamine, zoals Sebbe aangeeft.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 18:43 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Waarom deze emoticon in combinatie met cocaïne?
Kabouterpost uit de muurquote:Op zaterdag 31 januari 2026 18:51 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Deden ze dat maar eens met amfetamine. Ik wil het gewoon uit de muur kunnen trekken zoals een kroketje.
Het is niets voor mij. Ook al niet vanwege medicatie en de angst dat mijn hersens op hol gaan.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:48 schreef DjVero het volgende:
[..]
Gezien je posts in dit topic denk ik niet dat je je realiseert hoe lekker coke is. Of amfetamine, zoals Sebbe aangeeft.
[..]
Kabouterpost uit de muur
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:57 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het is niets voor mij. Ook al niet vanwege medicatie en de angst dat mijn hersens op hol gaan.
Dat was altijd teringvetquote:
quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:49 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik kan me daar geen voorstelling van maken als dat zo zou zijn.
quote:Op zaterdag 31 januari 2026 18:51 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
[..]
Weet ik niet, ik ken geen vrouwen.
https://www.parool.nl/kun(...)-schaatser~b00e48bd/quote:Op zaterdag 31 januari 2026 19:06 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ik had gewoon controle over mijn hartritme onder invloed van mijn medicatie. Kon het ritme binnen luttele seconden van speedy gonzales naar slaapstand brengen.
quote:Op geestelijk vlak
Na langdurig gebruik beginnen mensen zich vaak raar te gedragen:
Men gaat bijvoorbeeld telkens dezelfde handeling herhalen, heeft de drang om apparaten of machines uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten, loopt vaak te kauwen of te tandenknarsen.
Men kan depressief worden, maar tegelijk ook zeer wispelturig, prikkelbaar of agressief.
Sommige mensen krijgen een amfetaminepsychose en worden angstig, krijgen wanen en hallucinaties.
Ze zien bijvoorbeeld kleine voorwerpen of insecten (die soms op of onder de huid lijken te kruipen).
Ze voelen zich vaak erg achterdochtig, gedragen zich agressief en hebben last van slapeloosheid.
Na enige tijd kan de zin in seks afnemen of kan men in een sociaal isolement terechtkomen.
als je een flinke gebruiker was, absoluut.quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:24 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Jaaaaa, goed zo! Wij hebben bloed aan onze handen hè?
ik moet die zooi niet , of je nu bloed aan je handen hebt of niet , je wordt er niet oud meequote:Op donderdag 29 januari 2026 18:24 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Jaaaaa, goed zo! Wij hebben bloed aan onze handen hè?
Dat is ook wel weer zo ja.quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:54 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
als je een flinke gebruiker was, absoluut.
maar goed, dat geldt natuurlijk ook voor heel veel andere producten in de wereld, die niks met drugs te maken hebben
Okquote:Op donderdag 5 februari 2026 09:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik moet die zooi niet , of je nu bloed aan je handen hebt of niet , je wordt er niet oud mee
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |