https://nos.nl/artikel/25(...)eikt-ongekend-niveauquote:Europol waarschuwt: cocaïnesmokkel naar Europa bereikt 'ongekend niveau'
Internationale criminelen smokkelen steeds vaker en op steeds innovatievere wijze cocaïne Europa in. Daarvoor waarschuwt Europol in een nieuw rapport.
Europol constateert dat de cocaïnehandel naar Europa is gestegen tot "ongekende niveaus", onder meer door toenemend cocaïnegebruik in Europa en de gestegen productie in Zuid-Amerika. Criminelen gebruiken daarvoor steeds effectievere transport-, verhullings- en smokkelmethoden.
De ontwikkelingen gaan zo snel dat de traditionele detectie- en controlesystemen achterlopen, waarschuwt Europol. Om internationale drugscriminelen te kunnen aanpakken, is een "gecoördineerde, op inlichtingen gebaseerde aanpak nodig", aldus het rapport.
Speciale smokkelonderzeeërs
Drugscriminelen maken steeds vaker gebruik van geavanceerde middelen zoals drones, heliumballonnen en speciaal voor de drugssmokkel gebouwde "semi-onderzeeërs", meldt Europol.
Deze semi-onderzeeërs varen net onder de zeespiegel en zijn steeds beter in staat om lange afstanden te overbruggen. Gisteren onderschepte de Portugese politie een recordlading van 9 ton cocaïne in zo'n onderzeeër.
De onderzeeër voor de kust van de Azoren had vier bemanningsleden aan boord:
Er werd 9 ton kilo coke gevonden voor de kust van de Azoren
Drugssmokkelaars gebruiken ook steeds betere camouflage- en verstoptechnieken, waardoor drugsladingen moeilijker zijn te detecteren voor scanners en honden. Cocaïne kan bijvoorbeeld worden verwerkt in legale producten, zoals plastic of voedsel.
Zo werd het recentelijk aangetroffen in koeienhuiden en in Nederland vond de politie onlangs nog honderden kilo's coke in een lading bevroren vis.
Ook verbergen criminelen cocaïne op steeds weer nieuwe manieren in schepen. Dat doen zij bijvoorbeeld onder de waterlijn, tegen de scheepsromp of in de koelwaterinlaat. De drugs zitten dan verstopt in waterdichte tassen. Opsporing kan alleen met professionele duikers.
Kleinere havens
De criminelen mijden steeds vaker grote Europese havens zoals Antwerpen, Rotterdam en Hamburg, wegens de strenge controles die daar plaatsvinden. In plaats daarvan worden drugsladingen al op zee overgeladen van een groot moederschip op andere schepen, die vervolgens richting kleinere havens gaan.
Europol verwacht dat het drugstransport zich in de toekomst steeds meer zal ontwikkelen in de richting van onbemande onderzeeërs en dat ook het gebruik van drones en heliumballonnen zal toenemen.
Een internationale aanpak is volgens Europol cruciaal om de illegale transporten effectief te bestrijden. Het extra toezicht moet zich meer richten op kleine jachthavens, kustzones en open-zee-corridors, om zo te voorkomen dat criminelen een voorsprong blijven houden op de autoriteiten, zegt de Europese politiedienst.
https://nos.nl/op3/artike(...)-en-steeds-goedkoperquote:Op woensdag 28 januari 2026 17:35 schreef Gibson88 het volgende:
En dan is dit nog maar het topje van de ijsberg. Maar goed grammetje zuivere coke doet tegenwoordig ook al gauw 80 eu ofzo ? Tis in ieder geval geen goedkoop 'boodschapje'
Een gebruiker staat niet gelijk aan een verslaafde. Je doet er goed aan dat in jouw oren te knopen.quote:Op donderdag 29 januari 2026 16:39 schreef Boca_Raton het volgende:
Namens alle niet-gebruikers bedankt voor deze wagonladingen vol gif bestemd voor de verslaafden.
Het gaat het neusje in en verdwijnt als sneeuw voor de zon.quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:14 schreef SpecialK het volgende:
Je ziet het nu ook gewoon buiten op straat liggen overal.
Vervang het ene woord door het andere dan. De rest blijft overeind.quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Een gebruiker staat niet gelijk aan een verslaafde. Je doet er goed aan dat in jouw oren te knopen.
Dat is inderdaad een beetje het probleem met die "drugs are bad, mkay" soort mensen. Die gooien het allemaal maar op één hoop onder de noemer droaksz en kunnen zo lekker door demoniseren.quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:19 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Vervang het ene woord door het andere dan. De rest blijft overeind.
En ook bedankt voor de bijgeleverde zware criminaliteit.quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:21 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een beetje het probleem met die "drugs are bad, mkay" soort mensen. Die gooien het allemaal maar op één hoop onder de noemer droaksz en kunnen zo lekker door demoniseren.
Jaaaaa, goed zo! Wij hebben bloed aan onze handen hè?quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:22 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
En ook bedankt voor de bijgeleverde zware criminaliteit.
Het is bar en boosquote:Op donderdag 29 januari 2026 18:24 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Jaaaaa goed zo, wij hebben bloed aan onze handen hè?
Niet teveel je neus poederen hé?quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:26 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dat zie ik javeel sterkte!
De fetamientjes gaan er tegenwoordig oraal in. Doordat ik met een misvormde neus geboren moest worden (zal wel vervelende opmerkingen hebben gemaakt ofzo in het vorige leven) kan ik niet goed ademen en dus snuiven door mijn linker neusgat. Hierdoor heeft mijn rechter dubbele belasting gekend in de snuiftijd.quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:29 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Niet teveel je neus poederen hé?
Het is dan ook effectiever om subtiel aan te brengen op je neusslijmvlies in plaats van onbezonnen naar binnen raggenquote:Op donderdag 29 januari 2026 18:30 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
De fetamientjes gaan er tegenwoordig oraal in. Doordat ik met een misvormde neus geboren moest worden (zal wel vervelende opmerkingen hebben gemaakt ofzo in het vorige leven) kan ik niet goed ademen en dus snuiven door mijn linker neusgat. Hierdoor heeft mijn rechter dubbele belasting gekend in de snuiftijd.
Maar bedankt voor de bezorgdheid!
Ik weet niet wat hier van waar is… maar sterkte!quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:30 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
De fetamientjes gaan er tegenwoordig oraal in. Doordat ik met een misvormde neus geboren moest worden (zal wel vervelende opmerkingen hebben gemaakt ofzo in het vorige leven) kan ik niet goed ademen en dus snuiven door mijn linker neusgat. Hierdoor heeft mijn rechter dubbele belasting gekend in de snuiftijd.
Maar bedankt voor de bezorgdheid!
Dat probleem is te verhelpen door alle drugs te legaliseren.quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:22 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
En ook bedankt voor de bijgeleverde zware criminaliteit.
Ik kan me daar geen voorstelling van maken als dat zo zou zijn.quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat probleem is te verhelpen door alle drugs te legaliseren.
War on Drugs: The drugs won
Dan krijg je twee oorlogen…quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:49 schreef Mortaxx het volgende:
Het is tijd om de gebruikers aan te pakken
Kom me maar halen!quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:49 schreef Mortaxx het volgende:
Het is tijd om de gebruikers aan te pakken
Junk gespotquote:Op donderdag 29 januari 2026 18:21 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een beetje het probleem met die "drugs are bad, mkay" soort mensen. Die gooien het allemaal maar op één hoop onder de noemer droaksz en kunnen zo lekker door demoniseren.
Mensen moeten gewoon eens kappen met die troep kopen. Maar nee hoor, ik moet mijn neus vol met poeder hebben, mijn bek vol pillen en mijn aderen vol vergif, anders kan ik niet genietenquote:Op woensdag 28 januari 2026 17:35 schreef Gibson88 het volgende:
En dan is dit nog maar het topje van de ijsberg. Maar goed grammetje zuivere coke doet tegenwoordig ook al gauw 80 eu ofzo ? Tis in ieder geval geen goedkoop 'boodschapje'
Nog nooit gezien, maar dat kan aan jouw wijk en de plaatsen waar jij naar toe gaat liggen.quote:Op donderdag 29 januari 2026 18:14 schreef SpecialK het volgende:
Je ziet het nu ook gewoon buiten op straat liggen overal.
Jij bent toch die vent die zo enorm op de VS loopt te geilen elke keer? Jeetje, dit is echt een deuk in mijn zelfvertrouwen!quote:
Helemaal mee eensquote:Op donderdag 29 januari 2026 19:39 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Mensen moet gewoon eens kappen met die troep kopen. Maar nee hoor, ik moet mijn neus vol met poeder hebben, mijn bek vol pillen en mijn aderen vol vergif, anders kan ik niet genieten
Zijn mede verantwoordelijk voor alle criminaliteit en slachtoffers die daar uit voortvloeien.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |