abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 januari 2026 @ 19:46:09 #51
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219860167
Maar om terug te komen op de vraag uit de OP: ja, bejaardentehuizen zijn goed voor de maatschappij.
  zaterdag 17 januari 2026 @ 19:49:23 #52
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219860259
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 19:46 schreef Boca_Raton het volgende:
Maar om terug te komen op de vraag uit de OP: ja, bejaardentehuizen zijn goed voor de maatschappij.
juist daar gaat het om

ik ben overigens al eens bloed geprikt door een robot in het ziekenhuis als test,
nou ik laat me liever door een robot prikken, neem dat van mij aan

een keer meegemaakt met een stagiair dat het drie keer achtereen misging, nou das niet fijn

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 17-01-2026 20:09:46 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219860476
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 19:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ja zo gevoelig ben ik niet ,
Een prive nurse is ook niet te betalen voor mij
Ik ben mens, en wil een menselijke benadering. En ja, ik ben een gevoelig mens die wel zorgzaam is. Jammer dat dat gevoel weggesaneerd is bij de generaties van nu.
Een robot vind ik armoe.
pi_219860488
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 19:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
juist daar gaat het om

ik ben overigens al eens bloed geprikt door een robot in het ziekenhuis als test,
nou ik laat me liever door een robot prikken neem dat van mij aan

een keer meegemaakt met een stagiair dat het drie keer achtereen misging, nou das niet fijn
Totdat een robot een zetpil fout inbrengt metersdiep. Dan piep je wel anders. >:)
  zaterdag 17 januari 2026 @ 20:08:09 #55
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219860516
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 20:05 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Totdat een robot een zetpil fout inbrengt metersdiep. Dan piep je wel anders. >:)
Krijg je dat weer, een robot op hol :D
  zaterdag 17 januari 2026 @ 20:09:06 #56
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219860533
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 20:04 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Ik ben mens, en wil een menselijke benadering. En ja, ik ben een gevoelig mens die wel zorgzaam is. Jammer dat dat gevoel weggesaneerd is bij de generaties van nu.
Een robot vind ik armoe.
ja ik heb wel vertrouwen in de techniek
een robot is techniek , meer niks

geen vervanging van een leuke meid uiteraard ,
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219860535
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 20:08 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ja het kan hè! ;)
  zaterdag 17 januari 2026 @ 20:10:52 #58
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219860553
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 20:08 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
of dat zijn batterij in de hens vliegt
ja dat kan
Bekijk deze YouTube-video
  zaterdag 17 januari 2026 @ 20:11:14 #59
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219860564
Ik vraag me af, stel je krijgt een massage van een robot, zou dat na afloop anders aanvoelen als wanneer je een massage van een mens had gehad?
  zaterdag 17 januari 2026 @ 20:17:14 #60
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219860654
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 20:11 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik vraag me af, stel je krijgt een massage van een robot, zou dat na afloop anders aanvoelen als wanneer je een massage van een mens had gehad?
Robot s komen eraan , hoe het voelt , ik weet niet

quote:
This Robot is a Caregiver AND a Wheelchair!
  zaterdag 17 januari 2026 @ 20:19:54 #61
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219860670
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 20:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Robot s komen eraan , hoe het voelt , ik weet niet
[..]
Ik heb het filmpje precies drie seconden gezien. Vreselijk. Niet in alle gevallen maar dit is gevoelloos gepiepel.
  zaterdag 17 januari 2026 @ 20:22:08 #62
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219860695
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 20:19 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ik heb het filmpje precies drie seconden gezien. Vreselijk. Niet in alle gevallen maar dit is gevoelloos gepiepel.
Het is een miljarden business , worldwide

en als de robot op 9:05 staat, dan komt ie exact 9: 05
en hij weet vast beter hoe de TV geprogrammeerd moet worden dan zuster sofie
  zaterdag 17 januari 2026 @ 20:25:35 #63
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219860723
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 20:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Het is een miljarden business , worldwide
Ongetwijfeld. Alles wat de mens onaangename dingen uit handen neemt is miljarden business.
  zaterdag 17 januari 2026 @ 20:27:41 #64
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219860743
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 20:25 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ongetwijfeld. Alles wat de mens onaangename dingen uit handen neemt is miljarden business.
Ja en een robot vraagt niet om loonsverhoging
pi_219860746
Als we die bejaardenhuizen nou eens in de voedselbossen bouwen, dan zijn ze straks helemaal zelfvoorzienend. Op alle zorg na dan, maar dat lost AI wel op.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 17 januari 2026 @ 20:46:44 #66
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219860966
quote:
3s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 20:27 schreef probeer het volgende:
Als we die bejaardenhuizen nou eens in de voedselbossen bouwen, dan zijn ze straks helemaal zelfvoorzienend. Op alle zorg na dan, maar dat lost AI wel op.
ik wil niet zelfvoorzienend zijn , dat gaat tegen de efficiënte wetenschap in
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 20:04 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Een robot vind ik armoe.
ik zie een enorme toekomst voor robotica in de zorg en zeker in de ouderen zorg

quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 20:11 schreef Boca_Raton het volgende:
een robot is nooit een vervanging van een mens, daar gaat het ook niet om

mijn ervaringen met robot in ziekenhuizen zijn zeer goed , bloedprikken door een robot, 100% perfect

[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 17-01-2026 22:14:43 ]
  zaterdag 17 januari 2026 @ 23:07:57 #67
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219862463
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 12:25 schreef Hanca het volgende:
Er moeten plekken komen voor bejaarden, uiteraard. Hier waren bijvoorbeeld 461 aanmeldingen: https://www.gelderlander.(...)roen-licht~a25a972b/

heb je deze tube gezien ?
  zaterdag 17 januari 2026 @ 23:28:59 #68
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219862688
Ikzelf vind dat de familie veel meer moet gaan inspringen. (Gedeeltelijk) voor zorgen en eventueel in een luxueuze mantelzorgunit. Helaas zijn veel mensen veel te druk met hun eigen ratrace.

Maar ik snap de charme van het bejaardentehuis wel. En ik gun het jou ook kerel.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  zondag 18 januari 2026 @ 00:16:13 #69
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219862932
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 23:28 schreef inslagenreuring het volgende:
Ikzelf vind dat de familie veel meer moet gaan inspringen. (Gedeeltelijk) voor zorgen en eventueel in een luxueuze mantelzorgunit. Helaas zijn veel mensen veel te druk met hun eigen ratrace.

Maar ik snap de charme van het bejaardentehuis wel. En ik gun het jou ook kerel.
mijn broer is 80 en heeft een zeer slechte gezondheid , hij maakt niet lang meer en valt steeds en dan belt ie mij , vaak nachts
Ik doe het niet meer , 50 km rijden, ik zeg bel de politie maar , bel maar 112
Die zullen het ook wel zat worden nu

Hij heeft wel veel thuiszorg uren voor zijn buikband iedere ochtend en avond , ook WMO zorg voor schoonmaak , en hele dure pillen en spuiten , hij moet wel een godsvermogen kosten aan zorg

Maar hij krijgt geen indicatie voor het verpleeghuis, voor een bejaardenhuis is ie al te ver heen, daar komt ie niet meer in, als die er nog waren, zijn kinderen denken , ik zie niks en ik hoor niks
Die weten van niks en wonen ook te ver

Zijn vriendin is plotseling verliefd geworden op een andere vent vorig jaar en weet ook van niks meer

Zo jammer , en de politiek die doet niets , , die reutelt veel onzin over mantelzorg van de buren
Ze belasten het hele systeem en vertikken het om weer bejaarden flats te gaan bouwen ,

Want ja weilanden he, die zijn groen , tja groen

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 18-01-2026 00:38:26 ]
  zondag 18 januari 2026 @ 01:07:12 #70
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219863156
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 00:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
mijn broer is 80 en heeft een zeer slechte gezondheid , hij maakt niet lang meer en valt steeds en dan belt ie mij , vaak nachts
Ik doe het niet meer , 50 km rijden, ik zeg bel de politie maar , bel maar 112
Die zullen het ook wel zat worden nu

Hij heeft wel veel thuiszorg uren voor zijn buikband iedere ochtend en avond , ook WMO zorg voor schoonmaak , en hele dure pillen en spuiten , hij moet wel een godsvermogen kosten aan zorg

Maar hij krijgt geen indicatie voor het verpleeghuis, voor een bejaardenhuis is ie al te ver heen, daar komt ie niet meer in, als die er nog waren, zijn kinderen denken , ik zie niks en ik hoor niks
Die weten van niks en wonen ook te ver

Zijn vriendin is plotseling verliefd geworden op een andere vent vorig jaar en weet ook van niks meer

Zo jammer , en de politiek die doet niets , , die reutelt veel onzin over mantelzorg van de buren
Ze belasten het hele systeem en vertikken het om weer bejaarden flats te gaan bouwen ,

Want ja weilanden he, die zijn groen , tja groen
Wat een treurig verhaal. Woont hij nog alleen en kan hij nergens terecht?
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  zondag 18 januari 2026 @ 01:42:50 #71
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219863229
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 01:07 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Wat een treurig verhaal. Woont hij nog alleen en kan hij nergens terecht?
hij woont alleen in een drie kamer flat

ja als ie valt dan gaat er een alarm af en dan belt de thuiszorg naar mij
maar ik doe het niet meer , zijn zoons ook niet,
ik zeg je belt 112 maar, de politiek moet ervoor zorgen, ze willen me tot mantelzorger bombarderen , nee dus
hij krijgt geen indicatie voor verpleeghuis, daar wil men ook mee stoppen , je moet thuis dood gaan tegenwoordig

Ze gaan nu de verpleeghuizen ook minderen
Ondanks dat nu de ziekenhuizen meer last krijgen er mee en ze ook nergens heen kunnen met uitbehandelde mensen

quote:
In 2026 is de drempel voor een indicatie voor het verpleeghuis (Wlz) aanzienlijk hoger komen te liggen door aangescherpte beleidsregels en overheidsbeleid.
De belangrijkste redenen voor het "veel minder" verstrekken van deze indicaties zijn:

Langer thuis wonen als norm: Het kabinetsbeleid zet vol in op zorg thuis.
Hierdoor krijgen mensen met een 'lichte' zorgbehoefte (zoals zorgprofiel VV4) minder snel een indicatie voor opname en vaker zorg in de eigen omgeving via het Volledig Pakket Thuis (VPT) of Modulair Pakket Thuis.

Strengere CIZ-toetsing: Het Centraal Indicatieorgaan Zorg (CIZ) hanteert sinds eind 2025 en in 2026 striktere criteria voor de toegang tot de Wet langdurige zorg (Wlz).
Er wordt kritischer gekeken of de zorg werkelijk niet door de gemeente (Wmo) of de zorgverzekeraar (Zvw) kan worden opgevangen.

Kortere verblijfsduur:
Door de strengere selectie aan de poort worden ouderen pas in een veel later en kwetsbaarder stadium opgenomen.
De gemiddelde verblijfsduur in het verpleeghuis is hierdoor gedaald van 2 jaar naar ongeveer 1,5 jaar.

Daling wachtlijsten door leegstand:
Opvallend is dat de wachtlijsten voor verpleeghuizen in 2025 en 2026 spectaculair zijn gedaald.
Dit komt niet door een lagere zorgvraag, maar doordat ouderen "gedwongen" langer thuis blijven wonen of zelf de voorkeur geven aan thuiszorg.
Het moet wel een godsvermogen kosten zo , maar dat maakt de politiek niks uit
Je moet kost wat kost thuis blijven wonen

quote:
AI-overzicht
Het Volledig Pakket Thuis (VPT) is een leveringsvorm binnen de Wet langdurige zorg (Wlz) waarbij u alle zorg krijgt die normaal in een zorginstelling wordt geboden (verpleging, verzorging, begeleiding, behandeling, maaltijden, huishoudelijke hulp), maar dan thuis, geleverd door één zorgaanbieder, terwijl u uw eigen woning behoudt en zelf de woonlasten betaalt.
Het geeft u de privacy en het comfort van thuis met de zorgintensiteit van een instelling, met een eigen bijdrage die door het CAK wordt geïnd.

Wat het inhoudt:
Zorg op maat: U ontvangt dezelfde zorg als in een verpleeghuis (persoonlijke verzorging, verpleging, begeleiding, behandeling, maaltijden, huishouden).

Eén zorgaanbieder: Alle zorg wordt gecoördineerd en geleverd door één instelling waarmee uw zorgkantoor afspraken heeft.

Thuis blijven wonen: U blijft in uw eigen huis of appartement, betaalt zelf uw huur/hypotheek en nutsvoorzieningen

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 18-01-2026 04:38:05 ]
pi_219863819
Zoals deze seniorenwebsite zelf zegt: kleinschalig, in de wijk, met zorg. Anders is er geen behoefte aan.

https://zorgenvoormorgen.(...)enhuis-2-0-op-komst/

Maar we gaan zien met welk advies de Raad van Ouderen komt, alle ouderen hebben op aanvraag van minister Agema een vragenlijst in kunnen vullen: https://bensajetcentrum.n(...)l-raad-van-ouderen/#

Maar in het laatste onderzoek was er maar door 7,5% van de ouderen behoefte aan een verzorgingshuis: https://www.gezondheidskr(...)ngshuis-niet-zitten/
De rest wil thuis wonen of zelfstandig wonen met een eigen voordeur in een seniorenflat of knarrenhof.
Veel meer behoefte is er aan dit soort woningen:

Seniorenflats:
https://www.woonzorg.nl/complexen/de-zonneflat
https://patrimonium-groningen.nl/ik-zoek/seniorenwoningen/
https://www.zoontjens.nl/toepassingen/seniorenflat/

En nee, dat zijn geen bejaardentehuizen. Een bejaardentehuis had geen volwaardige eigen woningen per oudere, had geen eigen voordeuren.

Dat waar behoefte aan is, wordt dus al wel gebouwd, alleen wat te weinig. Maar ik kan vanuit mijn huis al zo'n seniorenflat zien.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Redactie Frontpage zondag 18 januari 2026 @ 09:59:05 #73
38148 crew  Innisdemon
pi_219864475
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 13:24 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Bejaardentehuizen/ verpleeghuizen. Whatever, hoe je het ook noemt. Die zijn er gewoon nog.
Dat zijn twee flink verschillende dingen.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  zondag 18 januari 2026 @ 10:57:37 #74
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219864917
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2026 07:31 schreef Hanca het volgende:

En nee, dat zijn geen bejaardentehuizen. Een bejaardentehuis had geen volwaardige eigen woningen per oudere, had geen eigen voordeuren.
Die heten aanleunwoningen, die leunen aan , aan het hoofdgebouw, daar heeft mijn moeder 12 jaar ingewoond na het overlijden van vader, daarna 5 jaar intern en daarna een dik jaar in de Meerzorg afdeling en daar op 95 jaar is overleden

Aanleunwoningen zijn er nog wel , dat zijn nu hele dure appartementen met zorg erbij of huurwoningen met een wachttijd na inschrijving van 12 jaar

Bejaardenhuis is een zelfstandig adres en bewoners houden recht op alleenstaande AOW uitkering,
Een gezamenlijk ingang, adres en deurbel, wel zo veilig vind ik, sommigen kunnen niet alleen de deur uit, en das maar goed
Min moeder ging nog wel eens met 4 anderen in scootmobiel optocht de stad in , er was wel altijd iemand bij die wist hoe terug te komen.

Dement de straat op gaan, dat kan nu wel, vandaar die TV reclames over oude demente mensen op straat.
Ze willen toch boodschappen doen, dat zou niet moeten , men moet nu nog steeds zelf voor het avondeten zorgen.

Mijn broer heeft de halve AH al kapot gereden met die scoot, de boekwinkel mag ie nooit meer in, het mens kreeg een hartverzakking

Demente mensen kunnen eigenlijk niet op straat, zelfstandig , dit is een groot euvel van het opdoeken van bejaardencentra, ondanks de gigantische vergrijzing

quote:
AI-overzicht
Veroudering bevolking (vergrijzing) betekent dat het aandeel ouderen toeneemt en de gemiddelde leeftijd stijgt,

Prognoses tonen aan dat het aantal 65-plussers en 80-plussers sterk zal groeien tot 2050, met een relatief kleinere beroepsbevolking en hogere druk op de zorg.

Belangrijkste kenmerken van veroudering in Nederland:
Toename ouderen: Het percentage 65-plussers stijgt gestaag; begin 2025 was dit ongeveer 20,8% (3,8 miljoen mensen) en dit groeit door naar circa 28% in 2050 (5,4 miljoen)..

[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 18-01-2026 21:18:20 ]
  zondag 18 januari 2026 @ 17:33:13 #75
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219868266
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 13:07 schreef MissButterflyy het volgende:
De meeste ouderen willen zo lang mogelijk thuis blijven wonen en pas als het echt niet meer gaat naar een bejaardentehuis.
dat zou mooi zijn
  zondag 18 januari 2026 @ 17:35:32 #76
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_219868280
NEE.

Alleen al om jou te zieken met je gejank hierover de afgelopen jaren, niet.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 18 januari 2026 @ 18:39:08 #77
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219869018
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2026 17:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
NEE.

Alleen al om jou te zieken met je gejank hierover de afgelopen jaren, niet.
je weet geen deugdelijk antwoord dus
geeft niet

genoteerd, : Geen eigen mening

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 18-01-2026 18:44:41 ]
  zondag 18 januari 2026 @ 19:52:46 #78
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_219869767
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 12:41 schreef Jahr00n het volgende:
We moeten gewoon gigantische woontorens bouwen met alle voorzieningen erin. De bejaarden gaan we dan onder dwang als ze niet vanzelf gaan daarheen laten verhuizen. De vrijgekomen huizen kunnen weer worden ingezet voor gezinnen.
Zoiets idd
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  zondag 18 januari 2026 @ 20:04:57 #79
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219869922
x

[ Bericht 100% gewijzigd door michaelmoore op 18-01-2026 21:08:13 ]
  zondag 18 januari 2026 @ 20:08:37 #80
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219869970
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 12:41 schreef Jahr00n het volgende:
We moeten gewoon gigantische woontorens bouwen met alle voorzieningen erin. De bejaarden gaan we dan onder dwang als ze niet vanzelf gaan daarheen laten verhuizen. De vrijgekomen huizen kunnen weer worden ingezet voor gezinnen.
:')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 18 januari 2026 @ 21:24:50 #81
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219870692
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2026 07:31 schreef Hanca het volgende:
Zoals deze seniorenwebsite zelf zegt: kleinschalig, in de wijk, met zorg. Anders is er geen behoefte aan.

https://zorgenvoormorgen.(...)enhuis-2-0-op-komst/

Maar we gaan zien met welk advies de Raad van Ouderen komt, alle ouderen hebben op aanvraag van minister Agema een vragenlijst in kunnen vullen: https://bensajetcentrum.n(...)l-raad-van-ouderen/#

Maar in het laatste onderzoek was er maar door 7,5% van de ouderen behoefte aan een verzorgingshuis: https://www.gezondheidskr(...)ngshuis-niet-zitten/
De rest wil thuis wonen of zelfstandig wonen met een eigen voordeur in een seniorenflat of knarrenhof.
Veel meer behoefte is er aan dit soort woningen:

Seniorenflats:
https://www.woonzorg.nl/complexen/de-zonneflat
https://patrimonium-groningen.nl/ik-zoek/seniorenwoningen/
https://www.zoontjens.nl/toepassingen/seniorenflat/

Dat waar behoefte aan is, wordt dus al wel gebouwd, alleen wat te weinig. Maar ik kan vanuit mijn huis al zo'n seniorenflat zien.
hier heeft men ook een seniorenflat gebouwd en daar nu jongeren met schreeuwende kinderen bijgedaan

In een senioren flat is geen enkele controle op demente mensen, die kunnen zo de straat op
vandaar ook al die spotjes op TV

ze moeten toch boodschappen doen

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 19-01-2026 05:22:43 ]
  maandag 19 januari 2026 @ 05:40:16 #82
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219872646
Maar ik ga een Thaise halen om voor mij te zorgen , moet een MVV voor haar regelen

ze is 48 jaar, heeft geen kinderen thuis , is verpleegkundige, en goed geconverseerd
die is er dan fulltime , als ik dement wordt dan weet ik niet meer hoe dat allemaal moet

Mijn kinderen doen dat niet, die hebben daar geen tijd voor en gelijk hebben ze
  maandag 19 januari 2026 @ 09:59:49 #83
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_219873558
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 05:40 schreef michaelmoore het volgende:
Maar ik ga een Thaise halen om voor mij te zorgen , moet een MVV voor haar regelen

ze is 48 jaar, heeft geen kinderen thuis , is verpleegkundige, en goed geconverseerd
die is er dan fulltime , als ik dement wordt dan weet ik niet meer hoe dat allemaal moet

Mijn kinderen doen dat niet, die hebben daar geen tijd voor en gelijk hebben ze
:?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_219873573
met welk personeel?
graag op anoniem
pi_219873601
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 10:02 schreef Wienerschnitzels het volgende:
met welk personeel?
Inderdaad: bij die bejaardenhuizen van TS moeten ouderen dus niet alleen de straat op gaan. Dan heb je dus personeel nodig, want ouderen gaan dat ook echt niet voor elkaar doen. En dat personeel is nodig bij de mensen die echt zorg nodig hebben, de verzorgingstehuizen die er gewoon nog zijn.

Dat TS steeds dementie noemt geeft ook aan dat hij nergens van weet, demente ouderen zitten als ze echt de straat niet op kunnen als het goed is op een gesloten afdeling in een verzorgingstehuis. Dementen hebben nooit in bejaardenhuizen gehoord.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219873613
Er zijn seniorenflats, er zijn knarrenhofjes, er zijn nog steeds verzorgingstehuizen en er is thuiszorg voor hen die in hun vertrouwde huis willen blijven. Dat zijn opties genoeg, nou nog zorgen dat er van die opties ook genoeg gebouwd worden.

Wat TS steeds als eisen noemt past ook niet bij een bejaardenhuis, dat zijn gewoon de seniorenflats. En nee, daar worden geen gezinnen met kinderen in gestopt. TS wil in een seniorenflat wonen, maar heeft dat zelf nog niet door.
  maandag 19 januari 2026 @ 10:29:06 #87
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219873723
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 10:12 schreef Hanca het volgende:
Er zijn seniorenflats, er zijn knarrenhofjes, er zijn nog steeds verzorgingstehuizen en er is thuiszorg voor hen die in hun vertrouwde huis willen blijven. Dat zijn opties genoeg, nou nog zorgen dat er van die opties ook genoeg gebouwd worden.

Wat TS steeds als eisen noemt past ook niet bij een bejaardenhuis, dat zijn gewoon de seniorenflats. En nee, daar worden geen gezinnen met kinderen in gestopt.

TS wil in een seniorenflat wonen, maar heeft dat zelf nog niet door.
nee helemaal niet , mijn broer woont daar met van die jonge schreeuwers erbij

ik wil sochtend op zaal een bakkie koffie doen met de medebewoners en een kaartje leggen

iik woon nu prachtig , schiet dus echt niet op om dan naar een flat te gaan,
ik kijk 10 jaar vooruit , de politiek die doet dat niet

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 19-01-2026 10:34:15 ]
  maandag 19 januari 2026 @ 10:30:58 #88
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219873730
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 10:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
Inderdaad: bij die bejaardenhuizen van TS moeten ouderen dus niet alleen de straat op gaan. Dan heb je dus personeel nodig, want ouderen gaan dat ook echt niet voor elkaar doen. En dat personeel is nodig bij de mensen die echt zorg nodig hebben, de verzorgingstehuizen die er gewoon nog zijn.

Dat TS steeds dementie noemt geeft ook aan dat hij nergens van weet, demente ouderen zitten als ze echt de straat niet op kunnen als het goed is op een gesloten afdeling in een verzorgingstehuis. Dementen hebben nooit in bejaardenhuizen gehoord.
demente mensen wonen nu op een flat en kunnen en aan de wandel gaan,
vandaar al die waarschuwende TV reclames over demente mensen op straat

Dat gebeurt tegenwoordig, ze lopen zo het winkelcentrum in met de pinpas

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 19-01-2026 10:41:06 ]
  maandag 19 januari 2026 @ 10:31:55 #89
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219873743
quote:
met welk personeel?
humanoid robots
  maandag 19 januari 2026 @ 10:39:13 #90
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_219873922
quote:
met welk personeel?
Personeel van de Filippijnen.
pi_219873960
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 10:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dementen mensen wonen nu thuis en kunnen en aan de wandel gaan,
vandaar al die waarschuwende TV reclames over demente mensen op straat

Dat gebeurt tegenwoordig
Dat komt door een tekort aan verzorgingstehuizen (en dan vooral personeel) en heeft helemaal niets met bejaardenhuizen te maken.

Bejaardenhuizen met personeel zouden dat tekort aan personeel in de verzorgingstehuizen nog verder vergroten, dus meer demente ouderen die niet op hun plek kunnen zitten.
pi_219873984
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 10:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee helemaal niet , mijn broer woont daar met van die jonge schreeuwers erbij
Dan is het geen seniorenflat, daar mag je onder de 55 of 60 (verschil per flat) helemaal niet wonen.
  maandag 19 januari 2026 @ 10:43:06 #93
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219873996
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 10:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat komt door een tekort aan verzorgingstehuizen (en dan vooral personeel) en heeft helemaal niets met bejaardenhuizen te maken.

Bejaardenhuizen met personeel zouden dat tekort aan personeel in de verzorgingstehuizen nog verder vergroten, dus meer demente ouderen die niet op hun plek kunnen zitten.
klopt

die zijn gesloten omdat ouderen thuis moesten blijven wonen

quote:
AI-overzicht
De uitspraak "800 bejaardenhuizen gesloten" refereert aan een dreigende sluiting van honderden verzorgingshuizen, voorspeld rond 2013-2014 in het kader van kabinetsplannen om wonen en zorg te scheiden, waardoor veel locaties financieel niet rendabel zouden worden; dit leidde tot veel protest, hoewel de trend is dat de traditionele verzorgingshuisstructuur verdween ten gunste van meer zelfstandig wonen met thuiszorg, waarbij het begrip 'bejaardenhuis' feitelijk is afgeschaft ten gunste van verzorgings- en verpleeghuizen.

Context van de dreigende sluiting:
Wonen en Zorg Scheiden: De kern van de discussie was de overheidsbeslissing om de financiering van begeleiding en verzorging (Wmo) te scheiden van het wonen in een instelling (Wlz), waardoor verzorgingshuizen hun functie als 'alles-in-één' locatie verloren.
pi_219874020
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 10:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
klopt

die zijn gesloten omdat ouderen thuis moesten blijven wonen
[..]

Nee, de verzorgingshuizen zijn er gewoon nog.

Hier, in Groningen: https://www.zorgkaartnede(...)rgingshuis/groningen
Mijn halve familie werkt nota bene in van die verzorgingshuizen voor ouderen die niet meer zelfstandig kunnen wonen. Het is echt totaal onzin om te doen alsof die zijn verdwenen.

Bejaardenhuizen, die zijn verdwenen. Omdat ze massaal leeg stonden. En het personeel nodig was voor verzorgingshuizen.
  maandag 19 januari 2026 @ 10:48:26 #95
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219874056
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2026 10:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, de verzorgingshuizen zijn er gewoon nog.

Hier, in Groningen: https://www.zorgkaartnede(...)rgingshuis/groningen
Mijn halve familie werkt nota bene in van die verzorgingshuizen voor ouderen die niet meer zelfstandig kunnen wonen. Het is echt totaal onzin om te doen alsof die zijn verdwenen.

Bejaardenhuizen, die zijn verdwenen. Omdat ze massaal leeg stonden.
er zijn er nog wel

maar er zijn er heel veel gesloten
mijn opa was de eerste bewoner in 1970 en mijn moeder was de laatste, die is daar gestorven in de meerzorg in 2012
en men gaat niet met de tijd mee en er moeten weer gebouwd gaan worden
meer dan huizen met een tuin

over 20 jaar zijn er ruim 5 miljoen 70 Plussers in nederland, waar van een flink portie zwaar dement
pi_219874085
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 10:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
er zijn er nog wel

maar er zijn er veel gesloten...
Nee, niet. In de categorie voor ouderen die niet meer thuis kunnen wonen zijn er helemaal niet veel gesloten.

Jij gooit zoals gewoonlijk weer allerlei begrippen door elkaar.
pi_219874723
quote:

[..]

Hoe denk je dat?
pi_219874749
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 11:34 schreef probeer het volgende:

[..]
Hoe denk je dat?
Het komt uit dezelfde pool aan personeel. Ze zullen vergelijkbare opleidingen hebben en vergelijkbare interesses hebben. En het is niet zo dat het qua bewoners verlichting geeft: wat er in een verzorgingshuis woont kan niet zelfstandig wonen, ook niet in een bejaardentehuis met wat personeel.
pi_219874810
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 11:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het komt uit dezelfde pool aan personeel. Ze zullen vergelijkbare opleidingen hebben en vergelijkbare interesses hebben. En het is niet zo dat het qua bewoners verlichting geeft: wat er in een verzorgingshuis woont kan niet zelfstandig wonen, ook niet in een bejaardentehuis met wat personeel.
OK, maar in diezelfde pool zit ook de verpleging die nu thuiszorg levert. En die zullen waarschijnlijk effectiever kunnen werken in een bejaardentehuis dan wanneer ze het hele dorp door moeten. Centralisatie van bejaarden met een kleine of zelfs nog geen zorgbehoefte.

Bewoners en werknemers van een verzorgingshuis blijven inderdaad gewoon in een verzorgingshuis. Daar verandert niets aan. Die kunnen inderdaad niet opeens naar een bejaardentehuis.

Oma woonde zelfstandig en kreeg eerst nog thuisverpleging. Daarna kwam de senioren-aanleun-woning, met gemeenschappelijke ruimte, optie tot gedeelde maaltijden, en dagelijkse lichte verpleging (ze noemden het geen bejaardentehuis meer, maar in feite was het dat gewoon). Pas toen ze flink achteruit ging kwam het verzorgingstehuis.

Het terugkeren van bejaardentehuizen hoeft geen of weinig invloed te hebben op die laatste stap; het verzorgingstehuis. Dat gaat immers gewoon middels een zorgindicatie.

Het zullen dan ook niet de verplegers uit een verzorgingshuis zijn die dan de bejaardentehuizen gaan bemannen. Dat zullen de verplegers zijn die nu thuiszorg leveren.

Blijven we vast en zeker nog steeds met tekorten in de ouderenzorg zitten. Maar in theorie werkt het verplaatsen van de verzorging middels thuiszorg naar een gecentraliseerde locatie iig effectiever.
  maandag 19 januari 2026 @ 11:49:47 #100
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219874844
quote:

[..]

ik zit nu al 30 jaar heel erg mooi op mijn plek hier en de volgende plek daar blijf ik tot Mozes me komt halen

Of ik regel een aardige Thaise privé verpleegster en dan blijf ik hier tot Mozes komt

dat verkassen steeds dat is niet mijn ding
dus of ik ga naar een bejaardenhuis/ verzorgingshuis of ik blijf hier in de tuin zitten naar de geraniums kijken

In beide gevallen zit ik op mijn plek

quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 11:46 schreef probeer het volgende:

Het terugkeren van bejaardentehuizen hoeft geen of weinig invloed te hebben op die laatste stap; het verzorgingstehuis. Dat gaat immers gewoon middels een zorgindicatie.
Je bent in de war met het verpleeghuis , daar heb je een indicatie voor nodig inderdaad

quote:
AI-overzicht
Een indicatie voor een verpleeghuis bij dementie vraag je aan bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) via de Wet langdurige zorg (Wlz), waarbij een zorgprofiel (vaak VV5) wordt toegekend dat 24/7 zorg en toezicht dekt, noodzakelijk wanneer thuis wonen niet meer veilig is door bijvoorbeeld weglopen, verwaarlozing, of gevaarlijke situaties, en de casemanager dementie kan helpen bij de aanvraag.

Wanneer is een indicatie nodig?
Een indicatie is nodig wanneer iemand met dementie:
24 uur per dag zorg en/of toezicht dichtbij nodig heeft.

Niet meer veilig thuis kan wonen, zelfs met intensieve thuiszorg.
Regelmatig wegloopt, zichzelf verwaarloost, agressief reageert, of gevaarlijke situaties veroorzaakt (zoals gas laten staan).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')