juist daar gaat het omquote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:46 schreef Boca_Raton het volgende:
Maar om terug te komen op de vraag uit de OP: ja, bejaardentehuizen zijn goed voor de maatschappij.
Ik ben mens, en wil een menselijke benadering. En ja, ik ben een gevoelig mens die wel zorgzaam is. Jammer dat dat gevoel weggesaneerd is bij de generaties van nu.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja zo gevoelig ben ik niet ,
Een prive nurse is ook niet te betalen voor mij
Totdat een robot een zetpil fout inbrengt metersdiep. Dan piep je wel anders.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
juist daar gaat het om
ik ben overigens al eens bloed geprikt door een robot in het ziekenhuis als test,
nou ik laat me liever door een robot prikken neem dat van mij aan
een keer meegemaakt met een stagiair dat het drie keer achtereen misging, nou das niet fijn
Krijg je dat weer, een robot op holquote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:05 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Totdat een robot een zetpil fout inbrengt metersdiep. Dan piep je wel anders.
ja ik heb wel vertrouwen in de techniekquote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:04 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ik ben mens, en wil een menselijke benadering. En ja, ik ben een gevoelig mens die wel zorgzaam is. Jammer dat dat gevoel weggesaneerd is bij de generaties van nu.
Een robot vind ik armoe.
Ja het kan hè!quote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:08 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Krijg je dat weer, een robot op hol
of dat zijn batterij in de hens vliegtquote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:08 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Krijg je dat weer, een robot op hol
Robot s komen eraan , hoe het voelt , ik weet nietquote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:11 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik vraag me af, stel je krijgt een massage van een robot, zou dat na afloop anders aanvoelen als wanneer je een massage van een mens had gehad?
Bekijk deze YouTube-videoquote:This Robot is a Caregiver AND a Wheelchair!
Ik heb het filmpje precies drie seconden gezien. Vreselijk. Niet in alle gevallen maar dit is gevoelloos gepiepel.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Robot s komen eraan , hoe het voelt , ik weet niet
[..]
Bekijk deze YouTube-video
Het is een miljarden business , worldwidequote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:19 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik heb het filmpje precies drie seconden gezien. Vreselijk. Niet in alle gevallen maar dit is gevoelloos gepiepel.
Ongetwijfeld. Alles wat de mens onaangename dingen uit handen neemt is miljarden business.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het is een miljarden business , worldwide
Ja en een robot vraagt niet om loonsverhogingquote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:25 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ongetwijfeld. Alles wat de mens onaangename dingen uit handen neemt is miljarden business.
ik wil niet zelfvoorzienend zijn , dat gaat tegen de efficiënte wetenschap inquote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:27 schreef probeer het volgende:
Als we die bejaardenhuizen nou eens in de voedselbossen bouwen, dan zijn ze straks helemaal zelfvoorzienend. Op alle zorg na dan, maar dat lost AI wel op.
ik zie een enorme toekomst voor robotica in de zorg en zeker in de ouderen zorgquote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:04 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ik ben mens, en wil een menselijke benadering. En ja, ik ben een gevoelig mens die wel zorgzaam is. Jammer dat dat gevoel weggesaneerd is bij de generaties van nu.
Een robot vind ik armoe.
een robot is nooit een vervanging van een mens, daar gaat het ook niet omquote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:11 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik vraag me af, stel je krijgt een massage van een robot, zou dat na afloop anders aanvoelen als wanneer je een massage van een mens had gehad?
heb je deze tube gezien ?quote:Op zaterdag 17 januari 2026 12:25 schreef Hanca het volgende:
Er moeten plekken komen voor bejaarden, uiteraard. Hier waren bijvoorbeeld 461 aanmeldingen: https://www.gelderlander.(...)roen-licht~a25a972b/
mijn broer is 80 en heeft een zeer slechte gezondheid , hij maakt niet lang meer en valt steeds en dan belt ie mij , vaak nachtsquote:Op zaterdag 17 januari 2026 23:28 schreef inslagenreuring het volgende:
Ikzelf vind dat de familie veel meer moet gaan inspringen. (Gedeeltelijk) voor zorgen en eventueel in een luxueuze mantelzorgunit. Helaas zijn veel mensen veel te druk met hun eigen ratrace.
Maar ik snap de charme van het bejaardentehuis wel. En ik gun het jou ook kerel.
Wat een treurig verhaal. Woont hij nog alleen en kan hij nergens terecht?quote:Op zondag 18 januari 2026 00:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mijn broer is 80 en heeft een zeer slechte gezondheid , hij maakt niet lang meer en valt steeds en dan belt ie mij , vaak nachts
Ik doe het niet meer , 50 km rijden, ik zeg bel de politie maar , bel maar 112
Die zullen het ook wel zat worden nu
Hij heeft wel veel thuiszorg uren voor zijn buikband iedere ochtend en avond , ook WMO zorg voor schoonmaak , en hele dure pillen en spuiten , hij moet wel een godsvermogen kosten aan zorg
Maar hij krijgt geen indicatie voor het verpleeghuis, voor een bejaardenhuis is ie al te ver heen, daar komt ie niet meer in, als die er nog waren, zijn kinderen denken , ik zie niks en ik hoor niks
Die weten van niks en wonen ook te ver
Zijn vriendin is plotseling verliefd geworden op een andere vent vorig jaar en weet ook van niks meer
Zo jammer , en de politiek die doet niets , , die reutelt veel onzin over mantelzorg van de buren
Ze belasten het hele systeem en vertikken het om weer bejaarden flats te gaan bouwen ,
Want ja weilanden he, die zijn groen , tja groen
hij woont alleen in een drie kamer flatquote:Op zondag 18 januari 2026 01:07 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Wat een treurig verhaal. Woont hij nog alleen en kan hij nergens terecht?
Het moet wel een godsvermogen kosten zo , maar dat maakt de politiek niks uitquote:In 2026 is de drempel voor een indicatie voor het verpleeghuis (Wlz) aanzienlijk hoger komen te liggen door aangescherpte beleidsregels en overheidsbeleid.
De belangrijkste redenen voor het "veel minder" verstrekken van deze indicaties zijn:
Langer thuis wonen als norm: Het kabinetsbeleid zet vol in op zorg thuis.
Hierdoor krijgen mensen met een 'lichte' zorgbehoefte (zoals zorgprofiel VV4) minder snel een indicatie voor opname en vaker zorg in de eigen omgeving via het Volledig Pakket Thuis (VPT) of Modulair Pakket Thuis.
Strengere CIZ-toetsing: Het Centraal Indicatieorgaan Zorg (CIZ) hanteert sinds eind 2025 en in 2026 striktere criteria voor de toegang tot de Wet langdurige zorg (Wlz).
Er wordt kritischer gekeken of de zorg werkelijk niet door de gemeente (Wmo) of de zorgverzekeraar (Zvw) kan worden opgevangen.
Kortere verblijfsduur:
Door de strengere selectie aan de poort worden ouderen pas in een veel later en kwetsbaarder stadium opgenomen.
De gemiddelde verblijfsduur in het verpleeghuis is hierdoor gedaald van 2 jaar naar ongeveer 1,5 jaar.
Daling wachtlijsten door leegstand:
Opvallend is dat de wachtlijsten voor verpleeghuizen in 2025 en 2026 spectaculair zijn gedaald.
Dit komt niet door een lagere zorgvraag, maar doordat ouderen "gedwongen" langer thuis blijven wonen of zelf de voorkeur geven aan thuiszorg.
quote:AI-overzicht
Het Volledig Pakket Thuis (VPT) is een leveringsvorm binnen de Wet langdurige zorg (Wlz) waarbij u alle zorg krijgt die normaal in een zorginstelling wordt geboden (verpleging, verzorging, begeleiding, behandeling, maaltijden, huishoudelijke hulp), maar dan thuis, geleverd door één zorgaanbieder, terwijl u uw eigen woning behoudt en zelf de woonlasten betaalt.
Het geeft u de privacy en het comfort van thuis met de zorgintensiteit van een instelling, met een eigen bijdrage die door het CAK wordt geïnd.
Wat het inhoudt:
Zorg op maat: U ontvangt dezelfde zorg als in een verpleeghuis (persoonlijke verzorging, verpleging, begeleiding, behandeling, maaltijden, huishouden).
Eén zorgaanbieder: Alle zorg wordt gecoördineerd en geleverd door één instelling waarmee uw zorgkantoor afspraken heeft.
Thuis blijven wonen: U blijft in uw eigen huis of appartement, betaalt zelf uw huur/hypotheek en nutsvoorzieningen
Dat zijn twee flink verschillende dingen.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 13:24 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Bejaardentehuizen/ verpleeghuizen. Whatever, hoe je het ook noemt. Die zijn er gewoon nog.
Die heten aanleunwoningen, die leunen aan , aan het hoofdgebouw, daar heeft mijn moeder 12 jaar ingewoond na het overlijden van vader, daarna 5 jaar intern en daarna een dik jaar in de Meerzorg afdeling en daar op 95 jaar is overledenquote:Op zondag 18 januari 2026 07:31 schreef Hanca het volgende:
En nee, dat zijn geen bejaardentehuizen. Een bejaardentehuis had geen volwaardige eigen woningen per oudere, had geen eigen voordeuren.
quote:AI-overzicht
Veroudering bevolking (vergrijzing) betekent dat het aandeel ouderen toeneemt en de gemiddelde leeftijd stijgt,
Prognoses tonen aan dat het aantal 65-plussers en 80-plussers sterk zal groeien tot 2050, met een relatief kleinere beroepsbevolking en hogere druk op de zorg.
Belangrijkste kenmerken van veroudering in Nederland:
Toename ouderen: Het percentage 65-plussers stijgt gestaag; begin 2025 was dit ongeveer 20,8% (3,8 miljoen mensen) en dit groeit door naar circa 28% in 2050 (5,4 miljoen)..
dat zou mooi zijnquote:Op zaterdag 17 januari 2026 13:07 schreef MissButterflyy het volgende:
De meeste ouderen willen zo lang mogelijk thuis blijven wonen en pas als het echt niet meer gaat naar een bejaardentehuis.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |