quote:Praat mee:
Moeten de bejaardentehuizen terugkomen?
Waar ouderen vroeger relatief laagdrempelig terechtkonden in een bejaardenhuis, is die voorziening bijna volledig verdwenen.
Volgens mantelzorger Arno Haije
Hij noemt de verdwijning van bejaardenhuizen een fundamentele beleidsfout.
In een uitgebreid voorstel pleit hij voor de heropening en herwaardering van deze woonvorm.
Niet als een terugkeer naar vroeger, maar als een modern antwoord op een zorgsysteem dat vastloopt. „
Wat we nu doen, is ouderen te lang alleen laten wonen, terwijl ze eigenlijk veiligheid, nabijheid en continuïteit nodig hebben”, stelt hij.
Veel ouderen vereenzamen, voelen zich onveilig en moeten steeds vaker een beroep doen
op overbelaste zorg door kinderen en buren en liggen vaak maanden in hun huis ziek te zijn .
Ouderen houden soms dure ziekenhuisbedden erg lang bezet omdat de kinderen onbereikbaar zijn om de hulp over te nemenquote:Wie heeft de bejaardenhuizen afgeschaft?
De Wet op de Bejaardenoorden wordt afgeschaft en wordt onderdeel van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten.
Ouderen moeten vooral zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen, eventueel met zorgondersteuning.
Het kabinet-Rutte II (PvdA en VVD) besluit in 2013 tot een versobering van de ouderenzorg.14 sep 2024
NB , over 15 jaar zijn er 5 miljoen bejaarden, die het huis van jouw kinderen bezet houdenquote:AI-overzicht
Ja, ziekenhuizen liggen vaak vol met ouderen, vooral tijdens griepperiodes (zoals in 2025) door virussen zoals griep en RS-virus, die kwetsbare senioren ernstig verzwakken.
Dit leidt tot volle geriatrische afdelingen en verspreiding over het ziekenhuis, waarbij soms zelfs operaties worden uitgesteld.
Het probleem is complex: kwetsbare ouderen blijven te lang op spoedeisende hulp of in het ziekenhuis, omdat de juiste zorg thuis of in een andere setting ontbreekt, wat complicaties vergroot.
Bekijk deze YouTube-videoquote:AI-overzicht
Over 15 jaar (rond 2040) wordt een aanzienlijke groei van het aantal bejaarden (65+) verwacht, met een voorspelling van ongeveer 2,6 miljoen 75-plussers, wat een stijging van 85% is ten opzichte van begin jaren twintig, terwijl het aantal ouderen in totaal enorm zal toenemen, mogelijk richting de 5,4 miljoen 65-plussers in 2070.
Verwachte Groei:
75-plussers: Verwacht wordt dat er in 2040 ongeveer 2,6 miljoen mensen 75 jaar of ouder zullen zijn, wat een forse stijging is ten opzichte van 2018.
Algemene Trend: Het aantal ouderen (65+) groeit veel sneller dan dat van jongeren; rond 2070 zijn er naar schatting 5,4 miljoen 65-plussers, tegenover 4,1 miljoen jongeren.
welke krant lees jij ??quote:Op zaterdag 17 januari 2026 12:25 schreef Hanca het volgende:
Er moeten plekken komen voor bejaarden, uiteraard. Hier waren bijvoorbeeld 461 aanmeldingen: https://www.gelderlander.(...)roen-licht~a25a972b/
Maar dat geeft ook gelijk wat aan: deze senioren willen graag een eigen huis, met tuin.
En andere onderzoeken wijzen uit dan ouderen hun wijk niet uit willen.
En weer gaat het alleen over de TS. Jij bent niet de gemiddelde. Dit is gewoon wat jaar in jaar uit uit onderzoeken door het ministerie blijkt: kleinschalig, in de wijk en voor een heel deel liever een knarrenhof dan een appartementencomplex, laat staan een ouderwets bejaardentehuis.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 12:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
welke krant lees jij ??
ik heb aan een kamertje van 30m2 zat hoor
Het grote huis leeg maken dat is het probleem , dat kun je beter levend doen dan dood
en de tuin is voor mij ook veel te veel werk zo onderhand
wat kaarten en praten savonds is ook wel leuk
na je 70 ste , NOG groter wonen ??quote:Op zaterdag 17 januari 2026 12:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
En weer gaat het alleen over de TS. Jij bent niet de gemiddelde. Dit is gewoon wat jaar in jaar uit uit onderzoeken door het ministerie blijkt: kleinschalig, in de wijk en voor een heel deel liever een knarrenhof dan een appartementencomplex, laat staan een ouderwets bejaardentehuis.
De mensen van 70+ die ik ken zijn trouwens bij een verhuizing na hun pensioen allemaal groter gaan wonen, niet kleiner.
Ji bent in de war met de gevangenis , al kun je daar wel biljarten en er is een eetzaalquote:Op zaterdag 17 januari 2026 12:41 schreef Jahr00n het volgende:
We moeten gewoon gigantische woontorens bouwen met alle voorzieningen erin. De bejaarden gaan we dan onder dwang als ze niet vanzelf gaan daarheen laten verhuizen. De vrijgekomen huizen kunnen weer worden ingezet voor gezinnen.
heb je de reacties wel gelezen ?/ Of ken je alleen je eigen meningquote:Op zaterdag 17 januari 2026 12:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is gewoon wat jaar in jaar uit uit onderzoeken door het ministerie blijkt: kleinschalig, in de wijk en voor een heel deel liever een knarrenhof dan een appartementencomplex, laat staan een ouderwets bejaardentehuis.
Onze eigen gemeente heeft dit trouwens ook net onderzocht met dezelfde uitkomsten.
De mensen van 70+ die ik ken zijn trouwens bij een verhuizing na hun pensioen allemaal groter gaan wonen, niet kleiner.
Dat is exact het onderwerpquote:Op zaterdag 17 januari 2026 13:07 schreef MissButterflyy het volgende:
De meeste ouderen willen zo lang mogelijk thuis blijven wonen en pas als het echt niet meer gaat naar een bejaardentehuis.
Bejaardentehuizen/ verpleeghuizen. Whatever, hoe je het ook noemt. Die zijn er gewoon nog.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 13:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is exact het onderwerp
Moet dat weer kunnen ?/
Jammer genoeg moet je bijna dood zijn voor je daar naartoe kan gaanquote:Op zaterdag 17 januari 2026 13:24 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Bejaardentehuizen/ verpleeghuizen. Whatever, hoe je het ook noemt. Die zijn er gewoon nog.
Er is een heel groot verschil tussen een bejaarden huis en een verpleeghuisquote:Op zaterdag 17 januari 2026 13:24 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Bejaardentehuizen/ verpleeghuizen. Whatever, hoe je het ook noemt. Die zijn er gewoon nog.
Bejaardentehuizen zijn ook zowat verpleeghuizen.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 14:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Er is een heel groot verschil tussen een bejaarden huis en een verpleeghuis
overigens gaan de indicaties voor een verpleeghuis fors minderen , je moet echt bijna dood zijn
of het ziekenhuis weet echt niet welk familielid ze met Oma kunnen opzadelen als ze uitbehandeld is
nee absoluut nietquote:Op zaterdag 17 januari 2026 14:53 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Bejaardentehuizen zijn ook zowat verpleeghuizen.
Ik ken ze niet.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 14:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee absoluut niet
in bejaardenhuizen wonen gezonde mensen
Een bejaardenhuis is inderdaad een flat met kleien appartementen en een gezamenlijke eetzaal een gezamenlijke tuin, met een lift en een bejaardenhulpquote:Op zaterdag 17 januari 2026 14:55 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik ken ze niet.
Bedoel je niet gewoon bejaarden die bij elkaar in appartementen wonen en zo nodig thuiszorg kunnen krijgen?
Maar die mensen zijn niet gezond. Die hebben dus ook zorg.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 14:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee , een bejaardenhuis is een flat met een gezamenlijke eetzaal een gezamenlijke tuin
met een lift en een bejaardenhulp
dus geen ZZP thuiszorg
een bejaardenhuis is geen ziekenhuis en ook geen verpleeghuis
bijna goedquote:Op zaterdag 17 januari 2026 14:55 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik ken ze niet.
Bedoel je niet gewoon bejaarden die bij elkaar in appartementen wonen en zo nodig thuiszorg kunnen krijgen?
Ben jij gezond?/quote:Op zaterdag 17 januari 2026 14:58 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Maar die mensen zijn niet gezond. Die hebben dus ook zorg.
Dan zal ik niet de ambitie hebben naar een bejaardentehuis te gaan.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 15:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ben jij gezond?/
Jij kunt ook corona krijgen of je been breken
misschien zijn ze er weer als jij de leeftijd van mij hebtquote:Op zaterdag 17 januari 2026 15:20 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dan zal ik niet de ambitie hebben naar een bejaardentehuis te gaan.
Ben daar ook nog veel te jong voor.
en dan te bedenken dat er de komende15 jaar nog 2 miljoen 65 plussers bijkomenquote:Op zaterdag 17 januari 2026 17:39 schreef Seeburg54 het volgende:
Moeten zeker weer terugkomen. Onbegrijpelijk dat één of andere dwaas dacht dat we er wel zonder konden.
Ik hoop dat ik over een jaar of 20 een mooi veilig plekje heb om mijn oude dag door te komen. Maar ik moet het eerst nog maar zien te halen, en ik vrees dat de zaken er over 20 jaar niet beter op zijn geworden. Ik heb geen kinderen, dus dat is wel een zorg.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 18:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en dan te bedenken dat er de komende15 jaar nog 2 miljoen 65 plussers bijkomen
Herkenbaar, al wil ik maar 74 worden. Maar het idee dat je in welke geestestoestand dan ook, in de handen bent van wildvreemden dat is best eng.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 18:25 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ik hoop dat ik over een jaar of 20 een mooi veilig plekje heb om mijn oude dag door te komen. Maar ik moet het eerst nog maar zien te halen, en ik vrees dat de zaken er over 20 jaar niet beter op zijn geworden. Ik heb geen kinderen, dus dat is wel een zorg.
Doodeng is het. Maar het hebben van kinderen is ook niet zaligmakend zie ik om me heen.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 18:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Herkenbaar, al wil ik maar 74 worden. Maar het idee dat je in welke geestestoestand dan ook, in de handen bent van wildvreemden dat is best eng.
Ik heb daar geen verstand van. Maar ook als je ze hebt moet er maar net eentje bij zitten die nog graag voor je zorgt.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 18:40 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Doodeng is het. Maar het hebben van kinderen is ook niet zaligmakend zie ik om me heen.
Precies. Ik werk tussen de bejaarden, en het is best triest. Ik zie daar genoeg mensen die een aantal kinderen hebben, maar druk, druk. Carriere. Geen tijd voor moeders.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 18:42 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik heb daar geen verstand van. Maar ook als je ze hebt moet er maar net eentje bij zitten die nog graag voor je zorgt.
Niks nieuws onder de zon.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 18:45 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Precies. Ik werk tussen de bejaarden, en het is best triest. Ik zie daar genoeg mensen die een aantal kinderen hebben, maar druk, druk. Carriere. Geen tijd voor moeders.
terwijl bejaarden huizen perfect zijn om de humanoid robots op in te zetten , allemaal gelijk monotoon werk, bed verschonen , pillen aanreiken, rolstoel duwen , bewegingsles , muziek op smaak onthoudenquote:Op zaterdag 17 januari 2026 18:45 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Precies. Ik werk tussen de bejaarden, en het is best triest. Ik zie daar genoeg mensen die een aantal kinderen hebben, maar druk, druk. Carriere. Geen tijd voor moeders.
quote:Dit zijn resultaten voor aantal 65 plussers in 2040
AI-overzicht
In 2040 zal naar verwachting ongeveer een kwart van de Nederlandse bevolking (ongeveer 25%) 65 jaar of ouder zijn, een significante stijging ten opzichte van nu, met een absolute groei naar circa 4,6 miljoen 65-plussers, wat een hoogtepunt van de vergrijzing markeert, met een snelle groei van oudere ouderen (80-plussers) tot wel 10% rond 2050.
Belangrijkste verwachtingen voor 2040:
Aandeel: Rond de 25% van de bevolking is 65+.
Een mens kan gevoelsmatig geen contact maken met een robot. Dus dan loopt zo’n ding als een ijskast over de afdeling.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 18:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
terwijl bejaarden huizen perfect zijn om de humanoid robots op in te zetten , allemaal gelijk monotoon werk, bed verschonen , pillen aanreiken, rolstoel duwen , bewegingsles , muziek op smaak onthouden
Bekijk deze YouTube-video
maar hij kan je wel een piljsje brengen>quote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:01 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Een mens kan gevoelsmatig geen contact maken met een robot. Dus dan loopt zo’n ding als een ijskast over de afdeling.
Zeker, pillen en pilsjes. Maar het is anders wanneer een méns dat doet. Ik kan het niet uitleggen.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar hij kan je wel een piljsje brengen toch>
Of de juiste pillen,of je ontbijt aanreiken
hij komt niet bij je in bed liggen ,nee dat denk ik niet
.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:07 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Zeker, pillen en pilsjes. Maar het is anders wanneer een méns dat doet. Ik kan het niet uitleggen.
Ik denk niet dat je bijvoorbeeld een robot kunt gebruiken voor veiligheid op de afdeling. Dat kan alleen een mens.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
.
nou je moet ook zo zien dat mensen er geen tijd voor hebben he
als je erg rijk bent dan valt dat wel te regelen
voor gezelschap zijn er de andere ouderen toch
klaverjassen dat doe je ook niet met een robot, die kun je niet uitschelden , kan wel maar ach
Als dat dan mijn oude dag moet zijn..verzorging door een robot.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
.
nou je moet ook zo zien dat mensen er geen tijd voor hebben he
als je erg rijk bent dan valt dat wel te regelen
voor gezelschap zijn er de andere ouderen toch
klaverjassen dat doe je ook niet met een robot, die kun je niet uitschelden , kan wel maar ach
ja dan moet je ook geen wasmachine meer gebruiken dat kun je ook in de badkuip doenquote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:21 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Als dat dan mijn oude dag moet zijn..verzorging door een robot.
Dat is natuurlijk wel anders hè. Een wasmachine vergelijken met menselijke hulp is wel een heel verschil.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja dan moet je ook geen wasmachine meer gebruiken dat kun je ook in de badkuip doen
en de afwas machien is ook niet nodig
kan het leven wel veel eenvoudiger maken voor ouderen, zeker met rolstoel duwen en standaard bed opmaken , prive is zoiets niet te realiserenquote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:30 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel anders hè. Een wasmachine vergelijken met menselijke hulp is wel een heel verschil.
Natuurlijk kan zo'n robot in sommige gevallen zijn nut hebben, maar niet altijd.
Bekijk deze YouTube-videoquote:World's Best Surgeon Won't Be Human (3 Years)
Maar het is onpersoonlijk, dat ben je toch met me eens?quote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kan het leven wel veel eenvoudiger maken voor ouderen, zeker met rolstoel duwen en standaard bed opmaken , prive is zoiets niet te realiseren
Alleen met massa is dat inpasbaar , op 200 bewoners zijn de kosten van een of twee robots zeker lager
dan 12 ZZP prive thuiszorg medewerkers, het is voor 85% repetitief programmeerbaar werk
Bekijk deze YouTube-video
Dat is mijn auto ookquote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:39 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Maar het is onpersoonlijk, dat ben je toch met me eens?
Ja zo gevoelig ben ik niet ,quote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:41 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Een robot is kil, een mens niet. Een mens voelt dingen aan, een robot niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |