je weet geen deugdelijk antwoord dusquote:Op zondag 18 januari 2026 17:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
NEE.
Alleen al om jou te zieken met je gejank hierover de afgelopen jaren, niet.
Zoiets iddquote:Op zaterdag 17 januari 2026 12:41 schreef Jahr00n het volgende:
We moeten gewoon gigantische woontorens bouwen met alle voorzieningen erin. De bejaarden gaan we dan onder dwang als ze niet vanzelf gaan daarheen laten verhuizen. De vrijgekomen huizen kunnen weer worden ingezet voor gezinnen.
quote:Op zaterdag 17 januari 2026 12:41 schreef Jahr00n het volgende:
We moeten gewoon gigantische woontorens bouwen met alle voorzieningen erin. De bejaarden gaan we dan onder dwang als ze niet vanzelf gaan daarheen laten verhuizen. De vrijgekomen huizen kunnen weer worden ingezet voor gezinnen.
hier heeft men ook een seniorenflat gebouwd en daar nu jongeren met schreeuwende kinderen bijgedaanquote:Op zondag 18 januari 2026 07:31 schreef Hanca het volgende:
Zoals deze seniorenwebsite zelf zegt: kleinschalig, in de wijk, met zorg. Anders is er geen behoefte aan.
https://zorgenvoormorgen.(...)enhuis-2-0-op-komst/
Maar we gaan zien met welk advies de Raad van Ouderen komt, alle ouderen hebben op aanvraag van minister Agema een vragenlijst in kunnen vullen: https://bensajetcentrum.n(...)l-raad-van-ouderen/#
Maar in het laatste onderzoek was er maar door 7,5% van de ouderen behoefte aan een verzorgingshuis: https://www.gezondheidskr(...)ngshuis-niet-zitten/
De rest wil thuis wonen of zelfstandig wonen met een eigen voordeur in een seniorenflat of knarrenhof.
Veel meer behoefte is er aan dit soort woningen:
Seniorenflats:
https://www.woonzorg.nl/complexen/de-zonneflat
https://patrimonium-groningen.nl/ik-zoek/seniorenwoningen/
https://www.zoontjens.nl/toepassingen/seniorenflat/
En nee, dat zijn geen bejaardentehuizen. Een bejaardentehuis had geen volwaardige eigen woningen per oudere, had geen eigen voordeuren.
Dat waar behoefte aan is, wordt dus al wel gebouwd, alleen wat te weinig. Maar ik kan vanuit mijn huis al zo'n seniorenflat zien.
quote:Op maandag 19 januari 2026 05:40 schreef michaelmoore het volgende:
Maar ik ga een Thaise halen om voor mij te zorgen , moet een MVV voor haar regelen
ze is 48 jaar, heeft geen kinderen thuis , is verpleegkundige, en goed geconverseerd
die is er dan fulltime , als ik dement wordt dan weet ik niet meer hoe dat allemaal moet
Mijn kinderen doen dat niet, die hebben daar geen tijd voor en gelijk hebben ze
Inderdaad: bij die bejaardenhuizen van TS moeten ouderen dus niet alleen de straat op gaan. Dan heb je dus personeel nodig, want ouderen gaan dat ook echt niet voor elkaar doen. En dat personeel is nodig bij de mensen die echt zorg nodig hebben, de verzorgingstehuizen die er gewoon nog zijn.quote:
nee helemaal niet , mijn broer woont daar met van die jonge schreeuwers erbijquote:Op maandag 19 januari 2026 10:12 schreef Hanca het volgende:
Er zijn seniorenflats, er zijn knarrenhofjes, er zijn nog steeds verzorgingstehuizen en er is thuiszorg voor hen die in hun vertrouwde huis willen blijven. Dat zijn opties genoeg, nou nog zorgen dat er van die opties ook genoeg gebouwd worden.
Wat TS steeds als eisen noemt past ook niet bij een bejaardenhuis, dat zijn gewoon de seniorenflats. En nee, daar worden geen gezinnen met kinderen in gestopt.
TS wil in een seniorenflat wonen, maar heeft dat zelf nog niet door.
demente mensen wonen nu op een flat en kunnen en aan de wandel gaan,quote:Op maandag 19 januari 2026 10:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inderdaad: bij die bejaardenhuizen van TS moeten ouderen dus niet alleen de straat op gaan. Dan heb je dus personeel nodig, want ouderen gaan dat ook echt niet voor elkaar doen. En dat personeel is nodig bij de mensen die echt zorg nodig hebben, de verzorgingstehuizen die er gewoon nog zijn.
Dat TS steeds dementie noemt geeft ook aan dat hij nergens van weet, demente ouderen zitten als ze echt de straat niet op kunnen als het goed is op een gesloten afdeling in een verzorgingstehuis. Dementen hebben nooit in bejaardenhuizen gehoord.
humanoid robotsquote:
Dat komt door een tekort aan verzorgingstehuizen (en dan vooral personeel) en heeft helemaal niets met bejaardenhuizen te maken.quote:Op maandag 19 januari 2026 10:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dementen mensen wonen nu thuis en kunnen en aan de wandel gaan,
vandaar al die waarschuwende TV reclames over demente mensen op straat
Dat gebeurt tegenwoordig
Dan is het geen seniorenflat, daar mag je onder de 55 of 60 (verschil per flat) helemaal niet wonen.quote:Op maandag 19 januari 2026 10:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee helemaal niet , mijn broer woont daar met van die jonge schreeuwers erbij
kloptquote:Op maandag 19 januari 2026 10:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat komt door een tekort aan verzorgingstehuizen (en dan vooral personeel) en heeft helemaal niets met bejaardenhuizen te maken.
Bejaardenhuizen met personeel zouden dat tekort aan personeel in de verzorgingstehuizen nog verder vergroten, dus meer demente ouderen die niet op hun plek kunnen zitten.
quote:AI-overzicht
De uitspraak "800 bejaardenhuizen gesloten" refereert aan een dreigende sluiting van honderden verzorgingshuizen, voorspeld rond 2013-2014 in het kader van kabinetsplannen om wonen en zorg te scheiden, waardoor veel locaties financieel niet rendabel zouden worden; dit leidde tot veel protest, hoewel de trend is dat de traditionele verzorgingshuisstructuur verdween ten gunste van meer zelfstandig wonen met thuiszorg, waarbij het begrip 'bejaardenhuis' feitelijk is afgeschaft ten gunste van verzorgings- en verpleeghuizen.
Context van de dreigende sluiting:
Wonen en Zorg Scheiden: De kern van de discussie was de overheidsbeslissing om de financiering van begeleiding en verzorging (Wmo) te scheiden van het wonen in een instelling (Wlz), waardoor verzorgingshuizen hun functie als 'alles-in-één' locatie verloren.
Nee, de verzorgingshuizen zijn er gewoon nog.quote:Op maandag 19 januari 2026 10:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt
die zijn gesloten omdat ouderen thuis moesten blijven wonen
[..]
er zijn er nog welquote:Op maandag 19 januari 2026 10:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, de verzorgingshuizen zijn er gewoon nog.
Hier, in Groningen: https://www.zorgkaartnede(...)rgingshuis/groningen
Mijn halve familie werkt nota bene in van die verzorgingshuizen voor ouderen die niet meer zelfstandig kunnen wonen. Het is echt totaal onzin om te doen alsof die zijn verdwenen.
Bejaardenhuizen, die zijn verdwenen. Omdat ze massaal leeg stonden.
Nee, niet. In de categorie voor ouderen die niet meer thuis kunnen wonen zijn er helemaal niet veel gesloten.quote:Op maandag 19 januari 2026 10:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er zijn er nog wel
maar er zijn er veel gesloten...
Hoe denk je dat?quote:Op maandag 19 januari 2026 10:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat komt door een tekort aan verzorgingstehuizen (en dan vooral personeel) en heeft helemaal niets met bejaardenhuizen te maken.
Bejaardenhuizen met personeel zouden dat tekort aan personeel in de verzorgingstehuizen nog verder vergroten, dus meer demente ouderen die niet op hun plek kunnen zitten.
Het komt uit dezelfde pool aan personeel. Ze zullen vergelijkbare opleidingen hebben en vergelijkbare interesses hebben. En het is niet zo dat het qua bewoners verlichting geeft: wat er in een verzorgingshuis woont kan niet zelfstandig wonen, ook niet in een bejaardentehuis met wat personeel.quote:
OK, maar in diezelfde pool zit ook de verpleging die nu thuiszorg levert. En die zullen waarschijnlijk effectiever kunnen werken in een bejaardentehuis dan wanneer ze het hele dorp door moeten. Centralisatie van bejaarden met een kleine of zelfs nog geen zorgbehoefte.quote:Op maandag 19 januari 2026 11:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het komt uit dezelfde pool aan personeel. Ze zullen vergelijkbare opleidingen hebben en vergelijkbare interesses hebben. En het is niet zo dat het qua bewoners verlichting geeft: wat er in een verzorgingshuis woont kan niet zelfstandig wonen, ook niet in een bejaardentehuis met wat personeel.
ik zit nu al 30 jaar heel erg mooi op mijn plek hier en de volgende plek daar blijf ik tot Mozes me komt halenquote:Op maandag 19 januari 2026 10:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je bent in de war met het verpleeghuis , daar heb je een indicatie voor nodig inderdaadquote:Op maandag 19 januari 2026 11:46 schreef probeer het volgende:
Het terugkeren van bejaardentehuizen hoeft geen of weinig invloed te hebben op die laatste stap; het verzorgingstehuis. Dat gaat immers gewoon middels een zorgindicatie.
quote:AI-overzicht
Een indicatie voor een verpleeghuis bij dementie vraag je aan bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) via de Wet langdurige zorg (Wlz), waarbij een zorgprofiel (vaak VV5) wordt toegekend dat 24/7 zorg en toezicht dekt, noodzakelijk wanneer thuis wonen niet meer veilig is door bijvoorbeeld weglopen, verwaarlozing, of gevaarlijke situaties, en de casemanager dementie kan helpen bij de aanvraag.
Wanneer is een indicatie nodig?
Een indicatie is nodig wanneer iemand met dementie:
24 uur per dag zorg en/of toezicht dichtbij nodig heeft.
Niet meer veilig thuis kan wonen, zelfs met intensieve thuiszorg.
Regelmatig wegloopt, zichzelf verwaarloost, agressief reageert, of gevaarlijke situaties veroorzaakt (zoals gas laten staan).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |