Ja natuurlijk gaan ze dat doen. In California en Illinois lukte het niet. In Minnesota wel onder aanmoediging van Stephen Miller. Dit is dé uitgelezen kans om de Insurrection Act te gebruiken dus gooien ze nog wat olie op het vuur zodat mensen nog bozer worden.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 02:24 schreef AnneX het volgende:
Yes! Natuurlijk joh.
https://www.washingtonpos(...)minal-investigation/
En
https://www.nu.nl/buitenl(...)tegenwerken-ice.html
Volgens bronnen onderzoekt Justitie of Walz en Frey zich schuldig hebben gemaakt aan een samenzwering om federale immigratieagenten te belemmeren. Het onderzoek volgt op felle kritiek van beide bestuurders op de inzet van duizenden ICE-agenten en grensbewakers in en rond Minneapolis.
De regering-Trump stuurde de afgelopen weken bijna drieduizend federale agenten naar Minnesota. Het ministerie van Binnenlandse Veiligheid omschrijft het als de "grootste operatie ooit". Aanleiding voor de inzet waren grootschalige protesten na de dood van de 37-jarige Renee Good, die vorige week in Minneapolis werd doodgeschoten door een ICE-agent.
Volgens de regering handelde de agent uit zelfverdediging, omdat Good met haar auto op hem zou zijn ingereden. Maar op videobeelden lijkt te zien dat de vrouw weg probeerde te rijden. De autoriteiten in Minnesota noemden het optreden van de agent daarom ongerechtvaardigd en kondigden een eigen onderzoek aan.
Burgemeester Frey reageerde eerder woedend op de dood van Good en riep ICE op om de stad te verlaten. "Dit was een agent die zijn macht roekeloos gebruikte en dat resulteerde erin dat iemand werd gedood". Frey wil dat ICE vertrekt. "Get the fuck out of Minneapolis", zei hij zichtbaar geëmotioneerd.
Het ministerie van Justitie heeft nog niet gereageerd op het nieuws. De democratische gouverneur Walz was bij de presidentsverkiezingen van 2024 de running mate van Kamala Harris.
Rechters moeten ook niet dwars gaan dwarsliggen dus. Ook een reden om in te grijpen blijkbaar.quote:“To all ICE officers,” Miller declared on Fox News this week, “you have federal immunity in the conduct of your duties.”
“It creates a kind of permission structure,” Dallek says. “I think the leaders of the Trump administration have told ICE and Border Patrol to take off the gloves, to be very aggressive. Now we are seeing the results of that message on the streets of American cities.”
Trump’s latest threat has long been building. Though the federal courts recently thwarted some of his extended deployments of National Guard troops, he has made clear repeatedly that he may further attempt to use the American military against Americans.
“We have an Insurrection Act for a reason,” he told reporters in the Oval Office last fall. “If people were being killed and courts were holding us up, or governors or mayors were holding us up, sure, I’d do that.”
Bron
Jeetje, ze hebben bepaalde opmerkingen gemaakt. Klinkt ernstig.quote:Tim Walz onderzocht om ICE-kritiek
Het Amerikaanse ministerie van
Justitie begint een strafrechtelijk
onderzoek naar de Democratische
gouverneur van Minnesota Tim Walz.Ook
burgemeester Jacob Frey van Minneapolis
wordt gedagvaard,melden ingewijden aan
Amerikaanse media.
De politici zouden immigratiedienst ICE
hebben tegengewerkt.Het gaat dan om
bepaalde opmerkingen van de twee.Ze
waren kritisch over de komst en de
acties van duizenden immigratieagenten.
De situatie in de VS is gespannen nadat
een vrouw van 37 door een agent van ICE
werd doodgeschoten.Dat gebeurde toen ze
probeerde weg te rijden bij de agenten.
Dat leidde tot ophef en protesten.
Idd vrijheids van meningsuiting met opmerkingen tegen een autocratisch bestuur dat is tegen het zere been van deze mannetjes en moet zo snel mogelijk de kop ingedrukt worden.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 09:30 schreef Arcee het volgende:
[..]
Jeetje, ze hebben bepaalde opmerkingen gemaakt. Klinkt ernstig.
In feite ook wat je in Rusland hebt, of China. Autocratie met een dun laagje om de allerdomsten voor de gek te houden.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 09:39 schreef Breekfast het volgende:
De VS verandert steeds meer richting een model wat je wellicht met Turkije kan vergelijken. Waarin de democratie op papier nog bestaat, maar waar de oppositie het onmogelijk wordt gemaakt en het justitiële apparaat wordt ingezet om criticasters de mond te snoeren.
En Amerikaanse bonds afbouwen natuurlijk (die zijn ook niet meer zo stabiel als ze waren), waardoor de hele wereld de dollar hoog houdt en de Amerikanen zo'n beetje ongelimiteerde schuld kan laten opbouwen.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 10:16 schreef livelink het volgende:
Ik hoop eigenlijk wel dat Nederland in het geheim bezig is ons goud weg te halen uit de VS. Dat ligt daar niet veilig. Trump dreigt nu met heffingen mbt Groenland, maar de volgende stap lijkt me dat hij gaat dreigen om het opgeslagen goud van zijn 'vijanden' te confisqueren.
Laten we het in ieder geval voor zijn, lijkt me.
Onze overheid en proactief handelen?quote:Op zaterdag 17 januari 2026 10:16 schreef livelink het volgende:
Ik hoop eigenlijk wel dat Nederland in het geheim bezig is ons goud weg te halen uit de VS. Dat ligt daar niet veilig. Trump dreigt nu met heffingen mbt Groenland, maar de volgende stap lijkt me dat hij gaat dreigen om het opgeslagen goud van zijn 'vijanden' te confisqueren.
Trump geeft die dollars uit nu ze nog wat waard zijn.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 10:34 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
En Amerikaanse bonds afbouwen natuurlijk (die zijn ook niet meer zo stabiel als ze waren), waardoor de hele wereld de dollar hoog houdt en de Amerikanen zo'n beetje ongelimiteerde schuld kan laten opbouwen.
Ja, als de VS Groenland aanvalt hoef je helemaal geen fysieke oorlog te voeren, denk ik. Dreigen met het massaal verkopen van de obligaties zal al een pittig drukmiddel zijn. Natuurlijk heeft dat ook effect op de wereldwijde economie, maar dat heeft een oorlog ook.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 10:34 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
En Amerikaanse bonds afbouwen natuurlijk (die zijn ook niet meer zo stabiel als ze waren), waardoor de hele wereld de dollar hoog houdt en de Amerikanen zo'n beetje ongelimiteerde schuld kan laten opbouwen.
Geen idee hoe zoiets werkt. Maar stop maar lekker in CH ja.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 10:16 schreef livelink het volgende:
Ik zag op youtube een short video van iemand die dat voorstelde en dat economie van Amerika helemaal in elkaar dondert.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 10:34 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Vreemd, ik heb mij laten vertellen dat Musk en Trump het hoogtepunt zijn van vrijheid van meningsuiting.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 09:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Idd vrijheids van meningsuiting met opmerkingen tegen een autocratisch bestuur dat is tegen het zere been van deze mannetjes en moet zo snel mogelijk de kop ingedrukt worden.
En meneer denkt dan lekker verder te gaan met cryptocurrentie, dat gaat echt een hoop ellende veroorzaken.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 10:53 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Ik zag op youtube een short video van iemand die dat voorstelde en dat economie van Amerika helemaal in elkaar dondert.
Er zitten ook nog vele tienduizenden Amerikaanse militairen in Europa die gegijzeld kunnen worden op hun basesquote:Op zaterdag 17 januari 2026 10:39 schreef livelink het volgende:
[..]
Ja, als de VS Groenland aanvalt hoef je helemaal geen fysieke oorlog te voeren, denk ik. Dreigen met het massaal verkopen van de obligaties zal al een pittig drukmiddel zijn. Natuurlijk heeft dat ook effect op de wereldwijde economie, maar dat heeft een oorlog ook.
Dat is wel een vrij efficiënte manier om daadwerkelijk in een gewapend conflict met de VS verzeild te raken.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 11:48 schreef Szura het volgende:
[..]
Er zitten ook nog vele tienduizenden Amerikaanse militairen in Europa die gegijzeld kunnen worden op hun bases
Als de VS Groenland zouden aanvallen zit je toch al lang en breed in een gewapend conflict me ze?quote:Op zaterdag 17 januari 2026 11:54 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat is wel een vrij efficiënte manier om daadwerkelijk in een gewapend conflict met de VS verzeild te raken.
Ging het hier niet om dingen waarmee we konden dreigen?quote:Op zaterdag 17 januari 2026 12:34 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Als de VS Groenland zouden aanvallen zit je toch al lang en breed in een gewapend conflict me ze?
Er komt een heuse oorlog over Groenland? Toe maar! En tegen wie gaan de Amerikanen dan precies vechten?quote:
Hoi lieverd.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 12:51 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Er komt een heuse oorlog over Groenland? Toe maar! En tegen wie gaan de Amerikanen dan precies vechten?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |