https://www.bnr.nl/nieuws(...)nei-vuur-brandt-doorquote:In Iran houden de protesten tegen de economische malaise inmiddels al meer dan een week aan. Volgens mensenrechtenorganisaties zijn daarbij al tientallen doden gevallen. Afgelopen zaterdag sprak de hoogste leider van het land, ayatollah Ali Khamenei, het volk toe, maar zijn boodschap heeft de demonstranten niet tot bedaren gebracht. De onrust lijkt daarmee een nieuwe, serieuze fase in te gaan.
Ik vrees dat er een pro western puppet zijn plaats zal innemen. Hoop oprecht dat ik het mis hebquote:Op vrijdag 9 januari 2026 23:13 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat ze betere relaties met hun buurlanden willen zodra het helemaal klaar is.
Ze hebben gewoon geen zin in tomahawks en F35s die hun steden straks bombarderen terwijl zij massaal op straat staan, ook al is het tegen hun regime. Ze vertrouwen het westen niet 100% en dat snap ik ergens ook wel.
Alsof landen als Libië, Soedan, Egypte, Syrië, Irak en Jemen erop vooruit zijn gegaan na de opstanden. Allemaal versplinterd, geen vooruitgang, geen perspectief op herstel, nog minder veiligheid, nog minder stabiliteit, slechtere zorg, nog meer armoede, chaos en vluchtelingenstroom. De enige winnaars die profiteren van die zwakke staatjes zijn de VS en Israël.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 23:13 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat ze betere relaties met hun buurlanden willen zodra het helemaal klaar is.
Ze hebben gewoon geen zin in tomahawks en F35s die hun steden straks bombarderen terwijl zij massaal op straat staan, ook al is het tegen hun regime. Ze vertrouwen het westen niet 100% en dat snap ik ergens ook wel.
Leveranciers van hijskranen gaan een recordomzet draaien.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:07 schreef havanagila het volgende:
Dat gaat weer heel wat executies opleveren. Dictaturen
Je zou bijna gaan denken dat er een gemene deler is in de lijst van landen die je noemt.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:02 schreef Winzip het volgende:
[..]
Alsof landen als Libië, Soedan, Egypte, Syrië, Irak en Jemen erop vooruit zijn gegaan na de opstanden. Allemaal versplinterd, geen vooruitgang, geen perspectief op herstel, nog minder veiligheid, nog minder stabiliteit, slechtere zorg, nog meer armoede, chaos en vluchtelingenstroom. De enige winnaars die profiteren van die zwakke staatjes zijn de VS en Israël.
Ik vind dit dus een minder goed idee. Je zult de gelovige Iraniërs ook mee moeten krijgen.quote:
Ja, en dan weer opnieuw beginnen met al die ellendequote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:15 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Ik vind dit dus een minder goed idee. Je zult de gelovige Iraniërs ook mee moeten krijgen.
Het is dat of het regime blijft zitten.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:16 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja, en dan weer opnieuw beginnen met al die ellende
Er is nu momentum, dus dit geven ze niet meer op.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:22 schreef tjoptjop het volgende:
Gaat het dan eindelijk gebeuren? Wat hoop ik dat voor de mensen daar zeg
Bij alle voorgaande grote protesten was er ook altijd momentum.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:27 schreef Tengano het volgende:
[..]
Er is nu momentum, dus dit geven ze niet meer op.
Ik vind het lastig in te schatten hoe groot die groene vlag protesten waren in 2009/2010 (?) toen was social media een stuk minder. Maar dat waren naar mijn idee de grootste die ik 'meegemaakt' heb.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:27 schreef Tengano het volgende:
[..]
Er is nu momentum, dus dit geven ze niet meer op.
Ga weg idiootquote:Op zaterdag 10 januari 2026 01:58 schreef sturmpie het volgende:
100 jaar geleden waarschuwde ik al voor Iran
die fokken als konijnen, alsof ze 'n groot volk gaan kweken zoals vroeger en dan oorlog voeren tegen de omgeving, de kurwa, de kut, de vagina, die blijft maar fokken en werpen als ongedierte pleuren ze leven op aarde en nu ...
goedemiddag dames&herenquote:
Je bent dronkenquote:Op zaterdag 10 januari 2026 02:12 schreef sturmpie het volgende:
[..]
goedemiddag dames&heren
we gaan de situatie nader bepalen
quote:They fired live ammo. Those bastards fired live ammo at a girl, look. They're firing live ammo, I swear to God. Look, you fired live ammo. For what? For what? For a bag of rice? Think about it, once that clown bastard is gone, ten minutes later this place will be paradise. You bastard, this place will be paradise. I swear to God, there's enough for all of us. God is my witness, there's enough for everyone. I don't want it for myself, I'll come and die right in front of you. I'm not doing this for me; I'm doing it for you, you bastard, for your child. Look at the state of the country. You got ten bags of rice now, but what will you get in a month? You shameless man! Once these people are gone in a month, what will you get then? Think about that.
Ik zag ook al best wat filmpjes van gewapende demonstranten, lijkt erop dat het een stap verder gaatquote:Op zaterdag 10 januari 2026 03:04 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
Demonstranten worden beschoten in Masshad.
[..]
Dit ja.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:18 schreef Tengano het volgende:
Ik denk dat de kans groter is dat Iran het nieuwe Polen wordt.
Die mensen hebben jarenlang kunnen ervaren hoe fantastisch het is om in een echt Islamitisch land te leven, joehoe!![]()
Of denk jij dat die moskee per ongeluk in de fik is gegaan
Hij zou op weg naar het vliegveld zijn neergeschoten door militairen, ik lees nog even verder.quote:
Het is wel zo handig als je dan even een bron deelt.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 06:26 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Hij zou op weg naar het vliegveld zijn neergeschoten door militairen, ik lees nog even verder.
Oh sorry mijn welgemeende, oprechte en nederige excuses.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 07:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het is wel zo handig als je dan even een bron deelt.
Meerdere accounts schrijven hierover, niet alleen MAGA-accounts.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 07:42 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Eén of ander anoniem MAGA-account op X roept dit, wie nog meer?
Nee dus.
Het is een beetje de standaard methode tijdens een coupe, het is niet voor niets zo belangrijk om ook de TV/Radio stations als eerste te pakken omdat je dan kan roepen dat iemand dood/gevlucht is.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 07:43 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Meerdere accounts schrijven hierover, niet alleen MAGA-accounts.
Maar zolang het niet bevestigd is, weten we het niet zeker.
Waarom hoop je dat?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 23:49 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Ik vrees dat er een pro western puppet zijn plaats zal innemen. Hoop oprecht dat ik het mis heb
Editorial Leadershipquote:Op zaterdag 10 januari 2026 07:43 schreef raptorix het volgende:
Dit lijkt me allemaal wel wat objectiever nieuws: https://www.iranintl.com/en
Het internet is afgesloten welke media hebben daar op dit moment al/nog eigen journalisten zitten.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 06:36 schreef Lyrebird het volgende:
Zelfs op Trouw is er niets te lezen over wat er gaande is.
Dat is nooit een probleem in Gaza geweest.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 08:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het internet is afgesloten welke media hebben daar op dit moment al/nog eigen journalisten zitten.
Eigenlijk mag Trump nu wel een duit in het zakje doen ja. Ik denk dat dat dit weekend ook wel gaat gebeuren.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 08:04 schreef UitStraling het volgende:
Het zou wel een misdaad tegen de menselijkheid zijn als de wereld de Iraanse bevolking niet te hulp schiet nu.
Ik heb idd niks met de Shah of met de zoon van de Shah, net zo min als met Willem Alexander. Waarom de Volkskrant daar wel wat mee heeft, is me een raadsel. Het lijkt me interessanter om live te weten wat er speelt. Schijnbaar zijn er mensen in Iran die een illegale Starlink verbinding hebben, dus zo moeilijk moet het niet voor de Westerse pers zijn om dat ook te doen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 08:10 schreef Basp1 het volgende:
De volkskrant heeft wel een artikel over iran.
Zoon van vroegere shah van Iran ziet een rol voor zichzelf. Zien de demonstranten die ook?
Maar dit artikel zal wel weer niet het gewenste narratief hebben.
Wat een vreemde suggestie weer dat omdat de volkskrant een artikel schrijft over de zoon van de shah dat deze krant er wat mee heeft.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 08:26 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik heb idd niks met de Shah of met de zoon van de Shah, net zo min als met Willem Alexander. Waarom de Volkskrant daar wel wat mee heeft, is me een raadsel. Het lijkt me interessanter om live te weten wat er speelt. Schijnbaar zijn er mensen in Iran die een illegale Starlink verbinding hebben, dus zo moeilijk moet het niet voor de Westerse pers zijn om dat ook te doen.
De oplettende lezer heeft dan ook al lang door dat Iran pas op de 2e plaats komt in dit topic. Zeiken over de media is een stuk belangrijker.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een vreemde suggestie weer dat omdat de volkskrant een artikel schrijft over de zoon van de shah dat deze krant er wat mee heeft.![]()
Voor een beetje betrouwbare objectieve verslaggeving moet je wel een journalist ter plekke hebben. Onze man in teheran zit er al jaren niet meer, de hardliners verstrekken geen werkvergunningen meer voor deze beroepsgroep.
Precies. Daarmee geef je het huidige regime geloofwaardigheid ("maar die ayatollahs zijn in ieder geval niet de zoon van de shah").quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:27 schreef raptorix het volgende:
Volgens mij is die zoon van die Sha daar ook niet echt populair vanwege het Nepotisme, las dat ergens in een achtergrond artikel.
Ik denk dat ze in Iran met alles wel blij zullen zijn, zolang die religieuze idioten maar weg blijven.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:34 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Precies. Daarmee geef je het huidige regime geloofwaardigheid ("maar die ayatollahs zijn in ieder geval niet de zoon van de shah").
Zeker weten. Als ervaren en hoog opgeleide Iraanse diaspora terugkeren om het land te leiden en olie en andere delfstoffen gewonnen en verkocht kunnen worden, kan Iran een van de rijkste landen ter wereld worden. Let wel, een land dat ons gunstig gezind zal zijn, niet vijandig.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk dat ze in Iran met alles wel blij zullen zijn, zolang die religieuze idioten maar weg blijven.
Denk dat als het lukt de leiding op poten te krijgen het een land is met giantische potentie.
Helemaal als we Canada, Groenland, Australië en Nieuw Zeeland en misschien nog Japan en Z Korea ook meekrijgen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:38 schreef raptorix het volgende:
Als we als Europa vol inzetten op Turkije en Iran hebben we echt een goed Geopoliek blok
En de Joden, die moeten we er ook bij hebben!quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:45 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Helemaal als we Canada, Groenland, Australië en Nieuw Zeeland en misschien nog Japan en Z Korea ook meekrijgen.
Ik denk meer in termen van landen dan ik volkeren.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
En de Joden, die moeten we er ook bij hebben!
Nee, ook daar de democratische organisaties steunen en ze niet in de steek laten.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:52 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Maar Israël is al verloren aan de VS, dus laat die het lekker samen uitzoeken.
Ik zou eerder op Rusland inzetten.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:38 schreef raptorix het volgende:
Als we als Europa vol inzetten op Turkije en Iran hebben we echt een goed Geopoliek blok
Ok, en de negers dan?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:52 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik denk meer in termen van landen dan ik volkeren.
Leuk jouw gebabbel over Israël en Amerika, maar dit topic gaat over Iran. Hou het ontopic, stop met whataboutismen over andere landen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:52 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik denk meer in termen van landen dan ik volkeren.
Net als dit topic over Iran gaat en niet over jouw afkeer van de media bedoel je?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:28 schreef Homey het volgende:
[..]
Leuk jouw gebabbel over Israël en Amerika, maar dit topic gaat over Iran. Hou het ontopic, stop met whataboutismen over andere landen.
Ah de jij-bak. Niet sterk. Maar je hebt in elk geval door dat je continu de aandacht probeert af te leiden. En als je het absoluut niet over Iran wilt hebben, post dan niks in dit topic. Simpel toch?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:30 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Net als dit topic over Iran gaat en niet over jouw afkeer van de media bedoel je?
Ik vind Iran juist reuze interessant en ik hoop voor de bevolking dat ze de huidige machthbbers weten te wippen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:35 schreef Homey het volgende:
[..]
Ah de jij-bak. Niet sterk. Maar je hebt in elk geval door dat je continu de aandacht probeert af te leiden. En als je het absoluut niet over Iran wilt hebben, post dan niks in dit topic. Simpel toch?
Hier zijn mensen die meer aandacht willen voor Iran: https://x.com/aziz0nomics/status/2009820009866899724
Rusland kan niks, enige interessante zijn de grondstoffen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:59 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Ik zou eerder op Rusland inzetten.
Die Kernwapens daar weg is wel een fijn idee.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:45 schreef Werkperd het volgende:
Ah, zoals de Arabische lente waarvan de touwtjes in de handen waren van schaduwfiguren uit het Westen. Zal mij wederom niets verbazen als Amerika, samen met zijn bloeddorstige partner Israël dit aan het flikken is.
Mensen leren niet. Ze hebben weer een ''onschuldige'' beeld over de situatie en denken dat het echt gaat om dappere vrouwen die achter vrouwenrechten aan gaan. Maar het zijn tevens diezelfde mensen die lopen te klagen dat het hier volloopt van de asielzoekers uit de door Amerika/Israël verwoestte gebieden.
Het idee dat een genocidale staat als Israël die iedere vorm van internationaal recht aan zijn laars lapt, kernwapens bezit, baart mij eerlijk gezegd meer zorgen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Die Kernwapens daar weg is wel een fijn idee.
Na de VS is Rusland het enige land dat op het Europese continent - tegen de wil in van de rest van Europa of de EU, jarenlang een oorlog kan voeren. Het is dus niet alleen slim in de zin dat je machtiger wordt door het erbij krijgen van grondstoffen (alsook die van Oekraïne), nukes (!), een gigantische energievoorraad, en 150mil mensen etc; het voordeel zal vooral ook zijn dat dit allemaal niet meer lijnrecht tegenover je staat; het verandert Europa’s hele defensieprobleem: Baltics, Finland, Polen zijn niet meer de frontlinie, de Europese defensiebudgetten kunnen omlaag/slimmer (gericht op China/VS) en de sabotage/hybrid war neemt enorm af.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Rusland kan niks, enige interessante zijn de grondstoffen.
Trump had die laatst toch kapotgebombardeerd?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Die Kernwapens daar weg is wel een fijn idee.
Neofascist Eric van de Beek is in the house.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:58 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Het idee dat een genocidale staat als Israël die iedere vorm van internationaal recht aan zijn laars lapt, kernwapens bezit, baart mij eerlijk gezegd meer zorgen.
Verbaasd me weinig degene die protesteren zijn bij voorbaat al ter dood veroordeeld door de huidige Iraanse regering.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:14 schreef Akathisia het volgende:
Doctor Says More Than 200 Reported Dead in Tehran as Regime Opens Fire on Protests
As protests against Iran’s government swelled significantly in size on Thursday night, the regime responded in many places by opening fire. A Tehran doctor told TIME on condition of anonymity that just six hospitals in the capital had recorded at least 217 protester deaths, “most by live ammunition.”
The death count, if confirmed, would signal a feared crackdown presaged by the regime’s near-total shutdown of the nation’s Internet and phone connections since Thursday night. It would also constitute a direct challenge to U.S. President Donald Trump, who earlier in the day warned that the regime would “pay hell” if it killed protesters who have taken to the streets in growing numbers since Dec. 28.
The doctor said authorities removed corpses from the hospital on Friday. Most of the dead were young people, he said, including several killed outside a northern Tehran police station when security forces sprayed machine gun fire at protesters, who died “on the spot.” Activists reported at least 30 people were shot in the incident.
Human rights groups on Friday reported much lower death tolls than the physician, though the discrepancy might be explained by differing reporting standards. The D.C.-based Human Rights Activist News Agency, which tallies only victims who have been identified, reported at least 63 deaths since the start of the protests, including 49 civilians.
The death tolls arrived as the regime broadcast a series of ominous messages. “The Islamic Republic will not back down in the face of vandals” seeking to “please” Trump, Supreme Leader Ayatollah Ali Khamenei said in a speech broadcast on Friday. Meanwhile, Tehran’s prosecutor declared that protesters could face the death penalty. And on state television, an Islamic Revolutionary Guard official warned parents to keep their children away from protests, saying, “If... a bullet hits you, don’t complain.”
Dit artikel gaat over Iran. Hou die onzin praat over een ander land voor jezelf. Vervuil dit topic niet met whataboutisms.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:58 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Het idee dat een genocidale staat als Israël die iedere vorm van internationaal recht aan zijn laars lapt, kernwapens bezit, baart mij eerlijk gezegd meer zorgen.
Ja precies. Bovendien is de man een Poetin-fanboy en een antisemiet.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:23 schreef Homey het volgende:
[..]
Dit artikel gaat over Iran. Hou die onzin praat over een ander land voor jezelf. Vervuil dit topic niet met whataboutisms.
Putin die zal de khomeinie wel opvangenquote:Op zaterdag 10 januari 2026 08:04 schreef UitStraling het volgende:
Het zou wel een misdaad tegen de menselijkheid zijn als de wereld de Iraanse bevolking niet te hulp schiet nu.
Bijzondere claim.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:58 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Dit dus.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:58 schreef Werkperd het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |