SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI Buienradar
• KNMI Pluim
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden of meld je aan in dit topic:
GC / FOK!users kaart (Google Maps) Nieuwe kaart, nieuwe kansen (update) #7
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel![]()
Met wat er nu valt en de harde wind is het iets slechter denk ik.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:55 schreef R-woud93 het volgende:
Nou nergens niet om, maar mag ik zeggen dat het al met al een beetje tegen vind vallen?
Ik vond het woensdag slechter weer dan vandaag
Hier moest ik woensdag over sneeuwbulten over de provinciale weg rijden met 30km, vandaag kon ik gewoon overal vol gas doorquote:Op vrijdag 9 januari 2026 19:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Met wat er nu valt en de harde wind is het iets slechter denk ik.
Heb ook een sneeuwduintje tegen m'n achterdeur
Ik zet mijn werkbus op standje sambal en ga koffie drinken, krabben doe ik al jaren niet meerquote:Op vrijdag 9 januari 2026 19:03 schreef INViCTuS het volgende:
Volgende week ook warmere nachten. Scheelt krabben
Dit dus. Ik vind dat het weer aardig overdreven is allemaal.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:55 schreef R-woud93 het volgende:
Nou nergens niet om, maar mag ik zeggen dat het al met al een beetje tegen vind vallen?
Morgen zonnetje erbij en dus weer op padquote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:31 schreef MissHobje het volgende: [..] Genieten he
Komende dagen je kans
![]()
Dat dacht ik vanmorgen ook, maar gezien het nu vriest en het sneeuw begint te drogen kan het makkelijker worden verstoven door de wind, en dat is wat nu gaande is plus het sneeuw er ook nog eens bij.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:55 schreef R-woud93 het volgende:
Hier valt dat dus allemaal mee, en ik woon ook in het noorden des lands.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 19:09 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Morgen zonnetje erbij en dus weer op padzon en sneeuw is gewoon heerlijk.
Zon met sneeuwjacht zou echt een mooie combi zijn. maar helaas zit dat er vandaag niet in
[..]
Dat dacht ik vanmorgen ook, maar gezien het nu vriest en het sneeuw begint te drogen kan het makkelijker worden verstoven door de wind, en dat is wat nu gaande is plus het sneeuw er ook nog eens bij.
De straat begint inmiddels amper rijbaar te worden.
Hier is bijna geen sneeuw meer gevallen, dat zal het verschil wel zijn denk ikquote:Op vrijdag 9 januari 2026 19:11 schreef SpeedyGJ het volgende:
Situatie in de straat momenteel:
[ afbeelding ]
Dat kan inderdaad wel het verschil zijn. Het komt hier nog steeds goed uitzetten trouwens. Weet niet in welke deel in het noorden jij zit, noord oost zuid west.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 19:16 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Hier is bijna geen sneeuw meer gevallen, dat zal het verschil wel zijn denk ik
Het bekende filmpje, zo oud maar komt elk jaar weer terugquote:Op vrijdag 9 januari 2026 19:24 schreef littlemindy het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
IJsgenot van 16 jaar geleden.
Zuid oost Frieslandquote:Op vrijdag 9 januari 2026 19:24 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad wel het verschil zijn. Het komt hier nog steeds goed uitzetten trouwens. Weet niet in welke deel in het noorden jij zit, noord oost zuid west.
Ah niet alleen de sneeuw maar ook de wind speelt een hele grote rol, hier staat met regelmaat een 7bft met stoten naar 60 soms 70+km/h, bij jullie komt het niet verder dan halverwege 5bft met windstoten tot 55km/h.quote:
Dan klinkt het allemaal wel logisch inderdaadquote:Op vrijdag 9 januari 2026 19:37 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ah niet alleen de sneeuw maar ook de wind speelt een hele grote rol, hier staat met regelmaat een 7bft met stoten naar 60 soms 70+km/h, bij jullie komt het niet verder dan halverwege 5bft met windstoten tot 55km/h.
Nog wel iets ouder hoor, YT moest nog geboren wordenquote:Op vrijdag 9 januari 2026 19:24 schreef littlemindy het volgende:
IJsgenot van 16 jaar geleden.
quote:De video speelt zich af in 2001
https://www.omroepbrabant(...)e-weg-is-25-jaar-oud
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb even snel een video eruit gepikt hoe het hier aan toe gaat, op deze week schijnt dus vanavond voertuigen stil te staan door de sneeuwduinen op de weg.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 19:48 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Dan klinkt het allemaal wel logisch inderdaad
Aha, 25 jaar geleden dus alweer.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 19:53 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Nog wel iets ouder hoor, YT moest nog geboren worden
[..]
Lijkt me vreselijkquote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:06 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Heb even snel een video eruit gepikt hoe het hier aan toe gaat, op deze week schijnt dus vanavond voertuigen stil te staan door de sneeuwduinen op de weg.
Ik was vanmiddag in Heerenveen aan het werk maar bijna de hele dag alleen maar regen/ijzel gezien.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:23 schreef fietsie het volgende:
Uiteindelijk is er hier (regio Joure) dus netto vandaag alleen sneeuw verdwenen....
Ja precies; hier is het grootste deel van de sneeuw van de afgelopen dagen weggewaterd vandaag.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:28 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Ik was vanmiddag in Heerenveen aan het werk maar bijna de hele dag alleen maar regen/ijzel gezien.
Is juist prachtig, kun je nog spreken van een echte winter.quote:
Bekijk deze YouTube-video de Noordzee zal niet gauw dichtvriezenquote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:55 schreef Elan het volgende:
https://www.gld.nl/nieuws(...)j-kan-niet-tegen-ijs
Wtf
In 1963 was de Noordzee wel bevroren. Maar dat was ook wel een erg strenge winter.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 21:36 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video de Noordzee zal niet gauw dichtvriezen
Het zou me niks verbazen, ook hier verslechterd het snel, heb wel sneeuwschuivers gezien maar er is bijna niet tegen aan te schuiven.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 21:46 schreef d.k. het volgende:
In Groningen wordt ineens een grip2 afgegeven 'ter voorbereiding. Dreigt Groningen in te sneeuwen?
quote:De situatie op de Friese wegen verslechtert. Door de harde wind waait overal sneeuw op de weg. De Rijksstraatweg tussen Leeuwarden en Hurdegaryp kampt daar o.a. mee. Eerder op de dag wisten de sneeuwschuivers en strooiers de wegen nog goed zwart te houden.
Hier sneeuwt en waait het ook al de hele avond door, nu nog steeds.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 21:55 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Het zou me niks verbazen, ook hier verslechterd het snel, heb wel sneeuwschuivers gezien maar er is bijna niet tegen aan te schuiven.
Toen op het Bastion kwamen 2 auto's vanuit Metslawier aangereden, over het stukje van daar tot hier doe je normaal 2min over nu was dat ruim 10min.
Op Waldnet staat het ook dat de situatie verslechterd en dat ze vanmorgen alles nog redelijk onder controle hadden.
[..]
Sneeuw in je oog kan best zeer doenquote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:06 schreef monkyyy het volgende:
Zonet en wandeling gemaakt door de Sneeuwjacht. Machtig mooi. Maar wel met je de wind in de rug lopen, anders is het niet te doen
Hier ter hoogte van Appelscha is het nog prima te doen.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:16 schreef michiel_merk het volgende:
rondom drachten zijn de wegen nu ook slechter begaanbaar
Yep, boven Drachten ook idd.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:16 schreef michiel_merk het volgende:
rondom drachten zijn de wegen nu ook slechter begaanbaar
Wat een wereld van verschil op een stuk van 20 kmquote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Yep, boven Drachten ook idd.
Net even rondje gelopen en de hoofdweg zie je geen asfalt meer.
Er is wel sneeuw geschoven.
De straat hier in de wijk heeft voorzichtig wat duintjes en wasborden van 20-35cm.
En het is koud, vooral door die wind.
Had daar in mijn hele leven nog nooit van gehoord dat zoiets bestond! Jullie?quote:Rijkswaterstaat stelt zaterdag vanaf 18.00 uur het zogenoemde koudeprotocol in. Dit betekent dat dit weekend extra bergers en weginspecteurs aan het werk zijn. De verwachting is dat het zaterdag en zondag behoorlijk gaat vriezen in Nederland. Het protocol geldt voor alle provincies, tot maandagochtend.
Als het zo koud is, is het onverantwoord voor mensen die bijvoorbeeld pech hebben om lange tijd stil te staan langs de weg. Gestrande reizigers en hun voertuigen worden zolang dit protocol geldt zo snel mogelijk naar een veilige locatie gebracht, zoals een tankstation of een andere plek met voorzieningen. Weggebruikers krijgen het advies goed voorbereid op pad te gaan door voldoende eten en drinken mee te nemen en eventueel een warme deken of jas.
Rijkswaterstaat zet het koudeprotocol doorgaans in als wordt voorspeld dat de gevoelstemperatuur -15 graden of lager kan worden. Het KNMI waarschuwt dat het zondag "waarschijnlijk droog en zeer koud" wordt. De gevoelstemperatuur kan dan -15 graden worden. In het noordoosten kan dat zelfs dalen naar -20 graden, met ook kans op "hardnekkige mist".
Maandag gaat het dooien, maar verwacht het weerinstituut in de ochtend ook nog sneeuw en daarna ijzel. Na maandag voorspelt het KNMI gemiddelde temperaturen en van tijd tot tijd regen.
Er trekt al de hele avond een band neerslag over van oost naar west en daar zitten we hier middeninquote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:27 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Wat een wereld van verschil op een stuk van 20 km
Daar zit ik net onder inderdaadquote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er trekt al de hele avond een band neerslag over van oost naar west en daar zitten we hier middenin
Had ook wel verwacht dat het iets sneller richting het zuiden zou trekken.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Is ook al de hele avond aan de gang, had niet zoveel meer verwacht.
[ afbeelding ]
Klopt, natte sneeuw wil niet zo stuiven natuurlijk. Daarom kun je in deze situatie beter temperaturen rond 0 hebben waardoor de sneeuw wat natter blijft.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hier sneeuwt en waait het ook al de hele avond door, nu nog steeds.
Vanochtend viel er sneeuw maar stond er niet zoveel wind, nu waait het ook echt op.
En omdat het steviger vriest (?), is het ook vrij droge stuifsneeuw vergeleken met vanochtend.
Het stuift ook flink, en die harde droge oosten wind recht in je gezicht is niet fijn neequote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Sneeuw in je oog kan best zeer doen
Het is hier geen Canada! We hebben een golfstroom die bij een zuidwestenwind ons lekker warmpjes houdtquote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:33 schreef INViCTuS het volgende:
Bijna niet voor te stellen dat het woensdag 10 graden kan worden
Hier hetzelfde, het fietspad was een grote ijsplaat. Wel gestrooid maar dat helpt natuurlijk amper dan.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:43 schreef ddx het volgende:
Spekglad hier (Assendelft) nu op de stoepen.
Dunne laagje vocht vriest lekker op nu.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Weer een maandje naar de zon.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 08:56 schreef MissHobje het volgende:
De Bilt had verse sneeuw alles weer wit..moest ijs van de auto bikken. Bijna op Schiphol![]()
quote:In het hele land plaatselijke gladheid door sneeuw(resten) of bevriezing
Code oranje voor het noorden van het land is beėindigd.
Wel is het nog in het hele land plaatselijk glad, door sneeuw(resten) maar ook door bevriezing van natte wegen. Dit is verraderlijk omdat deze gladheid moeilijk is te zien. Hiervoor is code geel van kracht.
De waarschuwingen voor gladheid blijven dit hele weekeinde van kracht.
In de nacht naar maandag volgt van het westen uit een neerslaggebied. Landinwaarts gaat het dan eerst enige tijd sneeuwen en is er ook kans op ijzel. Daarna lopen de temperaturen op en verdwijnt de gladheid geleidelijk.
Knmi
Daar teken ik voor.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:45 schreef RamboDirk het volgende:
Vandaag is echt de perfecte winterdag-4: gevoelstempratuur -8 lekkere dwarelende sneeuw (niet van dat ontregelende 15cm in een dag).
Mag van mij zo 2 maanden duren
#Doemaarnietquote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:56 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Daar teken ik voor.
Twee maanden dit en dan de zomer in
quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:27 schreef 12Beaufort het volgende:
Grote temperatuursprong. Van -5 overdag naar bijna 10.
[ afbeelding ]
Blote buik vooruit en de BBQ aan maatquote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:14 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Korte broek kan weer aan. Dubbele cijfers
Zo is het maar net.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:15 schreef fotostarter het volgende:
[..]
Blote buik vooruit en de BBQ aan maat
Klinkt goedquote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:32 schreef bloodymary1 het volgende:
Gisteren was hier alle sneeuw weg en nu is alles weer wit. De temperatuur vind ik wel meevallen. Dacht dat het heel hard zou waaien met zo'n gure wind, maar het is windstil. Onder de overkapping is het nog 5 graden.
Vanavond lekker houtvuurtje aansteken en wat culinairs produceren. En wijn!
Dat is klimatologisch ook zeer onwaarschijnlijk dat dat ooit gaat gebeuren.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:14 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Alsof dat gaat gebeuren![]()
Twee maanden dit weer, daar is Nederland niet op berekend.
quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:42 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Dat is klimatologisch ook zeer onwaarschijnlijk dat dat ooit gaat gebeuren.
Je kunt deze koude periode van zeg pak weg 20 december tot nu alvast noteren als de nieuwe oude standaard.quote:De Golfstroom (onderdeel van de AMOC, Atlantische Meridionale Overdrachtscirculatie) zal door klimaatverandering afzwakken of zelfs (grotendeels) stilvallen, wat grote gevolgen heeft voor Europa, vooral in de winter, met significant koudere winters en drogere zomers als gevolg, en een 'mini-ijstijd' in West-Europa.
quote:De koudste temperatuur ooit gemeten in Nederland was -27,4 °C op 27 januari 1942 in Winterswijk, een record dat sindsdien niet meer is geėvenaard en dat door klimaatverandering hoogstwaarschijnlijk ook niet meer zal worden gehaald. De meting vond plaats tijdens een extreme koudegolf, en ook in De Bilt werd op diezelfde dag een extreem lage temperatuur van -24,7 °C geregistreerd.
De temperaturen van komende week zijn nog verre van lente, dus yorben moet niet zo drammenquote:
13 februari, na een lange droge matige/strenge vorstperiode en iedereen op de schaats is geweest komt vanuit het noordoosten een sneeuwstoring over die landelijk 20cm achter laat, daarachter nog koudere lucht waardoor de temperatuur nog meer gaat dalen, we gaan een history te gemoed!quote:
Hier ook in Brabant. Ik ging net bijna op mijn snufferd.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:37 schreef xminator het volgende:
Is echt spekglad vandaag, veel gladder dan afgelopen week.
En of die temperaturen niet gehaald kunnen worden. Juist door klimaatverandering zijn de grillen groter geworden.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 17:40 schreef RamboDirk het volgende:
De koudste temperatuur ooit gemeten in Nederland was -27,4 °C op 27 januari 1942 in Winterswijk, een record dat sindsdien niet meer is geėvenaard en dat door klimaatverandering hoogstwaarschijnlijk ook niet meer zal worden gehaald.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |