SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 11% gewijzigd door Wienerschnitzels op 07-01-2026 19:38:15 ]graag op anoniem
Frank Rijkaard ookquote:
Tuurlijk wel maar dan kan het ondegelijk gebouwd zijn of slecht onderhouden.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:30 schreef inslagenreuring het volgende:
Berekenen we constructies ook niet meer op sneeuwbelasting tegenwoordig?
Ik denk het niet, het is een commercieel gebeuren dat vooral van de avonden moet hebben denk ik.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:29 schreef egeltje1985 het volgende:
Oh damn. Hopelijk is er niemand meer binnen.
De eigenaren zijn Perry Overeem, Marco van Basten, Edwin Oosterlaar, Frank Rijkaard en Barry Atsma.quote:
quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk het niet, het is een commercieel gebeuren dat vooral van de avonden moet hebben denk ik.
Nee hoor, kan er de hele dag sporten..quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk het niet, het is een commercieel gebeuren dat vooral van de avonden moet hebben denk ik.
Die rechter lijkt wel een beetje op een bekende voetballer.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:30 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Hopen dat het meevalt qua aantal mensen binnen. Ik zie in ieder geval nog geen grote opschaling op 112meldingen
Hier een foto van de eigenaren:
[ afbeelding ]
Barry Atsma in het groene vestquote:Op woensdag 7 januari 2026 19:34 schreef halfway het volgende:
[..]
De eigenaren zijn Perry Overeem, Marco van Basten, Edwin Oosterlaar, Frank Rijkaard en Barry Atsma.
Die van Lucky Letters.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:35 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Die rechter lijkt wel een beetje op een bekende voetballer.
Kan even niet op zijn naam komen.
Jawel, maar je ziet toch vaak dat bij dat soort door de weekse dagen het vooral s'avonds druk is.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:34 schreef mitt het volgende:
[..]
[..]
Nee hoor, kan er de hele dag sporten..
Ik hoop dan dat het niet als een harmonika zijwaarts is ingestort, want dat zou erg slecht zijn.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:48 schreef StaceySinger het volgende:
Het gaat om Hal22, van de Utrechtse Horeca Groep. Volgens een aanwezige persfotograaf is de achterkant van het gebouw ingestort. Dat zorgt er ook voor dat de voorkant instabiel is.
Op andere beelden is te zien dat plafondplaten naar beneden zijn gekomen.
Zeker wel en dan gooien we er zonnepanelen en ballast nog eens op.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:30 schreef inslagenreuring het volgende:
Berekenen we constructies ook niet meer op sneeuwbelasting tegenwoordig?
De architect, de constructeur, de staalbouwer die de staalconstructie ws ook berekende, de constructeur die de narekening en goedkeur deed, de hoofdaannemer mits aanwezig?quote:Op woensdag 7 januari 2026 20:11 schreef Boca_Raton het volgende:
Tjee, die bouwer zal wel in de problemen komen.
Ik hoop het niet, maar bij ons gebruiken we AI juist veel als extra check, kortom code die gecommit word, gaat altijd nog eens door extra checksquote:Op woensdag 7 januari 2026 20:13 schreef Bart2002 het volgende:
Vermoedelijk heeft de bouwer het laten ontwerpen door AI.
Oudere gebouwen, vooral die met grote overspanningen zoals sporthallen, scholen of zwembaden, kunnen kwetsbaarder zijn voor uitzonderlijke sneeuwval.quote:Op woensdag 7 januari 2026 20:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De architect, de constructeur, de staalbouwer die de staalconstructie ws ook berekende, de constructeur die de narekening en goedkeur deed, de hoofdaannemer mits aanwezig?
quote:Op woensdag 7 januari 2026 20:20 schreef capricia het volgende:
Het gebouw zelf staat er denk ik al wel 30 jaar.
Zovaak geweest vroeger. En regelmatig nieuwe eigenaren. Maar altijd wel iets met diverse sporten en horeca.
Hopelijk niemand ernstig gewond.
Het is in 2022 volledig gerenoveerd.quote:Op woensdag 7 januari 2026 20:20 schreef capricia het volgende:
Zovaak geweest vroeger. En regelmatig nieuwe eigenaren. Maar altijd wel iets met diverse sporten en horeca.
Hopelijk niemand ernstig gewond.
Toen die Utrecht Horeca Groep het overnam en alle kindersporten eruit gooide.quote:Op woensdag 7 januari 2026 20:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
[..]
Het is in 2022 volledig gerenoveerd.
Nee, niemand gaat met dit weer de deur uit.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:29 schreef egeltje1985 het volgende:
Oh damn. Hopelijk is er niemand meer binnen.
komt neer op ongeveer een halve meter sneeuwquote:Op woensdag 7 januari 2026 20:26 schreef xpompompomx het volgende:
Constructeur hier. Voor sneeuwbelasting reken je volgens de Eurocode met 0,7kN/m². En daar komt nog een veiligheidsfactor van 1,5 bovenop.
Barry gaat er blijkbaar van uit dat iedereen netjes heeft uitgecheckt toen ze naar buiten renden.quote:Volgens Barry Atsma, één van de eigenaren van het complex, wordt er met een pasjessysteem gewerkt. Dat betekent ze kunnen zien wie er naar binnen en naar buiten gaan. Atsma zegt dat het zo goed als zeker is dat er niemand onder het dak terecht is gekomen en dat iedereen op tijd naar buiten heeft kunnen gaan.
ja daarmee gaat hij de mist al inquote:Op woensdag 7 januari 2026 20:34 schreef Tengano het volgende:
[..]
Barry gaat er blijkbaar van uit dat iedereen netjes heeft uitgecheckt toen ze naar buiten renden.
Zit ook gewoon horeca enzo. Niet iedereen komt er alleen maar sporten met een pasje .quote:Op woensdag 7 januari 2026 20:34 schreef Tengano het volgende:
[..]
Barry gaat er blijkbaar van uit dat iedereen netjes heeft uitgecheckt toen ze naar buiten renden.
Dus met veiligheidsmarge dik 100 kilo per vierkante meter. Dat komt overeen met minimaal een ruime meter sneeuw.quote:Op woensdag 7 januari 2026 20:26 schreef xpompompomx het volgende:
Constructeur hier. Voor sneeuwbelasting reken je volgens de Eurocode met 0,7kN/m². En daar komt nog een veiligheidsfactor van 1,5 bovenop.
Kun je nagaan hoeveel er in Utrecht is gevallenquote:Op woensdag 7 januari 2026 20:49 schreef Isdatzo het volgende:
Dus met veiligheidsmarge dik 100 kilo per vierkante meter. Dat komt overeen met minimaal een ruime meter sneeuw.
Elke sneeuwvlok is anders, dus daarom rekenen we niet in meters sneeuw.quote:Op woensdag 7 januari 2026 20:49 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dus met veiligheidsmarge dik 100 kilo per vierkante meter. Dat komt overeen met minimaal een ruime meter sneeuw.
Nu ligt er hier een flink pak, maar in de buurt van die meter zitten we helaas niet.
#howcanimakethisaboutmequote:Op woensdag 7 januari 2026 20:20 schreef capricia het volgende:
Zovaak geweest vroeger.
Uitgangspunt voor de bepaling van de sneeuwbelasting is een rapport van het KNMI waarin een sneeuwdikte van 35 cm in het oosten van Nederland met een herhalingstijd van 50 jaar is vastgesteld. Dit is van toepassing verklaard in het hele land en met een soortelijke massa van de sneeuw van 200 kg/m³ als uitgangspunt. Hieruit volgt de sneeuwbelasting op de grond: p = 0,7 kN/m² (druk van 700 newton per vierkante meter).quote:Op woensdag 7 januari 2026 20:49 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nu ligt er hier een flink pak, maar in de buurt van die meter zitten we helaas niet.
Dat snap ik, maar ik reken wel in meters sneeuwquote:Op woensdag 7 januari 2026 20:52 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Elke sneeuwvlok is anders, dus daarom rekenen we niet in meters sneeuw.
Mwa, ik ben vanavond ook gaan sporten.quote:Op woensdag 7 januari 2026 20:25 schreef Tengano het volgende:
[..]
Nee, niemand gaat met dit weer de deur uit.
en dan heb je ook nog windbelastingquote:Op woensdag 7 januari 2026 20:52 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Elke sneeuwvlok is anders, dus daarom rekenen we niet in meters sneeuw.
quote:Op woensdag 7 januari 2026 21:03 schreef RamboDirk het volgende:
Bij ons is padel primetime 18:00 tot 22:00 afgeladen vol. Weer of geen weer.
Wat een slap zooitje daar.
quote:
Kassencomplex in Waspik deels ingestort door sneeuw op dakquote:Op woensdag 7 januari 2026 21:12 schreef halfway het volgende:
Ga er maar vanuit dat er nog meer volgen
Wij hebben zelf 22 hectare aan glas en het was even peentjes zweten. Temperatuur opgejaagd naar 22 gradenquote:
quote:Ponding refers to the accumulation of water in specific areas, particularly on flat roofs, which can lead to various structural issues and deterioration over time.
ik had eerder vandaag mijn eigen dak al schoon gemaakt, maar daar lag echt veel meer dan 30cm. Voor de sporthal in de OP ziet het er redelijk glooiend uit, maar als je een plat dak hebt met een muur daar achter voor een hoger bouwdeel, dan heb je met de verkeerde windrichting snel heel veel meer cmquote:Op woensdag 7 januari 2026 21:45 schreef StaceySinger het volgende:
“Sneeuw is altijd een lastig geval”, zegt Habraken, universitair docent Bouwkunde aan de TU Eindhoven. In Nederland gelden strenge regels waar ontwerpers en ingenieurs zich aan moeten houden als het om sneeuwbelasting gaat, ook wel de sneeuwcode genoemd. “Een plat dak moet omgerekend ongeveer dertig centimeter sneeuw kunnen dragen. Met de veiligheidsmarge erbij zit je om en nabij de vijfenveertig centimeter.”
Toch is het winterweer van de afgelopen dagen funest gebleken voor meerdere daken. Zo sloot een filiaal van de Praxis in Tilburg uit voorzorg de deuren: medewerkers vertrouwden de hoeveelheid sneeuw op het dak niet.
Ook sporthallen in Waalwijk gingen dicht. De muren van een bedrijfspand aan de Gesworenhoekseweg in Tilburg scheurden door het gewicht en een deel van een kassencomplex in Waalwijk bezweek onder de last van de witte massa. Ook buiten de provincie in Utrecht stortte een sportcomplex gedeeltelijk in, daarbij raakte niemand gewond.
Hoe kan een dak instorten?
“Als sneeuw op een dak valt, vervormt het dak een beetje omdat die sneeuw blijft liggen." In de bouwkunde heet dat het 'ponding-effect': het gewicht van de sneeuw zorgt ervoor dat een dak iets doorbuigt, waardoor er een kuil ontstaat. Smeltwater blijft daarin staan en dat maakt de belasting alleen maar groter. "Gaat die sneeuw vervolgens smelten en kan het water nergens heen, dan verzamelt het zich in zo’n kuil. Dat levert nóg meer gewicht op.”
Ponding kan alleen voorkomen worden met een dak dat volgens de regels is gebouwd en waar water goed van af kan.
Hoewel ieder dak van een openbare plek officieel berekend is op ongeveer dertig centimeter sneeuw, kan zo’n met smeltwater gevulde kuil de belasting flink verhogen. “Hoe meer water er blijft liggen, hoe groter de druk. Het kuiltje wordt steeds groter”, legt Habraken uit. “Die kuilen ontstaan vaak in het midden van het dak. Dan kan een dak onder de druk bezwijken.”
conclusie :: Ook ingenieur en voormalig decaan aan de faculteit bouwkunde Elphi Nelissen ziet dat het misgaat met dit weer. “Maar als daken nu al instorten, voldoen ze gewoon niet aan de regelgeving”, vertelt zij stellig tegenover Omroep Brabant. “In landen als Rusland liggen de normen veel hoger, soms wel vijf keer zo hoog. Daar valt nu eenmaal veel meer sneeuw.”
https://www.omroepbrabant(...)e-expert-weet-waarom
Nou onze sporthelden Marco en Frank en die 2e rangs nep acteur openen een nieuw sportcomplex en dan stort het hele dak/gebouw in maar dan zie je ze even niet.quote:Op woensdag 7 januari 2026 22:10 schreef Tengano het volgende:
Fok! is weer flexibel als altijd, en iedereen schakelt vandaag even terug naar de oude sneeuw-instort-dakexpert modus
Een dak zou toch maximaal een meter sneeuw moeten kunnen verdragen..quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:34 schreef Jahr00n het volgende:
Als je nu eigenaar bent van een ruimte met plat dak dan ga je die toch sneeuwvrij maken of niet dan. Dit is pure nalatigheid.
Ben wel benieuwd of ze hier ook voor verzekerd zijn, zeker als er vraagtekens zijn aangaande het ontwerp en de bouw van deze tent. Die verzekering gaat daar vast wel even induiken.quote:Op woensdag 7 januari 2026 22:18 schreef StaceySinger het volgende:
Nou onze sporthelden Marco en Frank en die 2e rangs nep acteur openen een nieuw sportcomplex en dan stort het hele dak/gebouw in maar dan zie je ze even niet.
Ze hebben er denk ik veel geld ingepomt, maar niet even laten controleren of de de bouwconstructie wel 100% veilig is.
Ze hebben geluk gehad dat er maar weinig mensen aanwezig waren .jmo
Slopen die tent
Eh deels gaan gebruiken gaat niet lukken.quote:Op woensdag 7 januari 2026 22:26 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd of ze hier ook voor verzekerd zijn, zeker als er vraagtekens zijn aangaande het ontwerp en de bouw van deze tent. Die verzekering gaat daar vast wel even induiken.
En vraag me ook af of ze dit gebouw toch nog deels gaan gebruiken omdat ik zag dat grofweg 40% van het dak is ingestort, dus wellicht is er toch nog iets mogelijk. Maar de jeu is er wel een beetje af van die hippe HAL22.
En ik ben absoluut geen bouwexpert, maar toch schat ik in dat dat dak fixen of opnieuw opbouwen goedkoper is dan een heel nieuw pand neerzetten. Maar dan nog gaat dat wel even duren.
https://www.rtvutrecht.nl(...)en-stukje-levenswerkquote:Op woensdag 7 januari 2026 22:18 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
Nou onze sporthelden Marco en Frank en die 2e rangs nep acteur openen een nieuw sportcomplex en dan stort het hele dak/gebouw in maar dan zie je ze even niet.
Ze hebben er denk ik veel geld ingepomt, maar niet even laten controleren of de de bouwconstructie wel 100% veilig is.
Ze hebben geluk gehad dat er maar weinig mensen aanwezig waren .jmo
Slopen die tent
Dat zijn de loop jongensquote:Op woensdag 7 januari 2026 23:14 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
https://www.rtvutrecht.nl(...)en-stukje-levenswerk
https://www.nu.nl/binnenl(...)n-geen-gewonden.html
Barry Atsma en Perry Overeem zijn er gewoon heen gekomen hoor.
Op wie doelde jij dan met "die 2e rangs nep acteur" die je volgens jou dan nu even niet ziet, als je daar niet Barry Atsma mee bedoelt die er dus wel degelijk is?quote:
Dat is die Barry en die stond meteen onzin uit te kramen. over pasjesquote:Op woensdag 7 januari 2026 23:18 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Op wie doelde jij dan met "die 2e rangs nep acteur" die je volgens jou dan nu even niet ziet, als je daar niet Barry Atsma mee bedoelt die er dus wel degelijk is?
Ah, dus je geeft zelf ook toe dat het niet klopt wat je zei over dat die niet te zien is nu het complex ingestort is. Helder.quote:Op woensdag 7 januari 2026 23:23 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
Dat is die Barry en die stond meteen onzin uit te kramen. over pasjes
Klopt toch dat Marco en Frank er niet waren ?quote:Op woensdag 7 januari 2026 23:28 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Ah, dus je geeft zelf ook toe dat het niet klopt wat je zei over dat die niet te zien is nu het complex ingestort is. Helder.
Je noemt drie mensen die er niet zouden zijn volgens jou, waarvan één gewoon er was. Dan klopt je statement als geheel toch gewoon niet?quote:Op woensdag 7 januari 2026 23:37 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
Klopt toch dat Marco en Frank er niet waren ?
ga ergens anders spelletjes spelen svpquote:Op woensdag 7 januari 2026 23:39 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Je noemt drie mensen die er niet zouden zijn volgens jou, waarvan één gewoon er was. Dan klopt je statement als geheel toch gewoon niet?
Je weet niet zeker of je 1.5 jaar geleden in het betreffende pand een bedrijfsuitje hebt gehad? Anderhalf jaar geleden dus. Dat moet een heftig feestje zijn geweest dan als je dat al niet meer weet.quote:Op donderdag 8 januari 2026 01:00 schreef Red_85 het volgende:
Volgens mij heb ik daar in december 2024 een deel van een bedrijfsuitje gehad. Bowlen.
'Komt toch wel dichtbij zo'
De schoondochter van mijn collega was daar aan het sporten toen het gebeurde, ik winquote:Op donderdag 8 januari 2026 01:00 schreef Red_85 het volgende:
Volgens mij heb ik daar in december 2024 een deel van een bedrijfsuitje gehad. Bowlen.
'Komt toch wel dichtbij zo'
Bedoelde hij niet dat aan het pasjessysteem te zien was dat er bijvoorbeeld 12 man binnen zou zijn en dat ze op de verzamellocatie 12 man hebben getelt?quote:Op woensdag 7 januari 2026 23:23 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
Dat is die Barry en die stond meteen onzin uit te kramen. over pasjes
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |