abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Spellchecker woensdag 7 januari 2026 @ 21:28:27 #76
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219773425
quote:
Wij hebben zelf 22 hectare aan glas en het was even peentjes zweten. Temperatuur opgejaagd naar 22 graden
En door de relatief hoge buitentemperatuur ging het net goed.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  woensdag 7 januari 2026 @ 21:36:19 #78
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219773468
Hier zie je dus precies wat het ponding-effect kan doen :7

quote:
Ponding refers to the accumulation of water in specific areas, particularly on flat roofs, which can lead to various structural issues and deterioration over time.
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 21:40:07 #79
236264 crew  capricia
pi_219773497
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 20:53 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
#howcanimakethisaboutme
Liggen veel herinneringen. O+
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_219773561
“Sneeuw is altijd een lastig geval”, zegt Habraken, universitair docent Bouwkunde aan de TU Eindhoven. In Nederland gelden strenge regels waar ontwerpers en ingenieurs zich aan moeten houden als het om sneeuwbelasting gaat, ook wel de sneeuwcode genoemd. “Een plat dak moet omgerekend ongeveer dertig centimeter sneeuw kunnen dragen. Met de veiligheidsmarge erbij zit je om en nabij de vijfenveertig centimeter.”

Toch is het winterweer van de afgelopen dagen funest gebleken voor meerdere daken. Zo sloot een filiaal van de Praxis in Tilburg uit voorzorg de deuren: medewerkers vertrouwden de hoeveelheid sneeuw op het dak niet.

Ook sporthallen in Waalwijk gingen dicht. De muren van een bedrijfspand aan de Gesworenhoekseweg in Tilburg scheurden door het gewicht en een deel van een kassencomplex in Waalwijk bezweek onder de last van de witte massa. Ook buiten de provincie in Utrecht stortte een sportcomplex gedeeltelijk in, daarbij raakte niemand gewond.

Hoe kan een dak instorten?
“Als sneeuw op een dak valt, vervormt het dak een beetje omdat die sneeuw blijft liggen." In de bouwkunde heet dat het 'ponding-effect': het gewicht van de sneeuw zorgt ervoor dat een dak iets doorbuigt, waardoor er een kuil ontstaat. Smeltwater blijft daarin staan en dat maakt de belasting alleen maar groter. "Gaat die sneeuw vervolgens smelten en kan het water nergens heen, dan verzamelt het zich in zo’n kuil. Dat levert nóg meer gewicht op.”

Ponding kan alleen voorkomen worden met een dak dat volgens de regels is gebouwd en waar water goed van af kan.

Hoewel ieder dak van een openbare plek officieel berekend is op ongeveer dertig centimeter sneeuw, kan zo’n met smeltwater gevulde kuil de belasting flink verhogen. “Hoe meer water er blijft liggen, hoe groter de druk. Het kuiltje wordt steeds groter”, legt Habraken uit. “Die kuilen ontstaan vaak in het midden van het dak. Dan kan een dak onder de druk bezwijken.”

conclusie :: Ook ingenieur en voormalig decaan aan de faculteit bouwkunde Elphi Nelissen ziet dat het misgaat met dit weer. “Maar als daken nu al instorten, voldoen ze gewoon niet aan de regelgeving”, vertelt zij stellig tegenover Omroep Brabant. “In landen als Rusland liggen de normen veel hoger, soms wel vijf keer zo hoog. Daar valt nu eenmaal veel meer sneeuw.”

https://www.omroepbrabant(...)e-expert-weet-waarom
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_219773752
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 21:45 schreef StaceySinger het volgende:
“Sneeuw is altijd een lastig geval”, zegt Habraken, universitair docent Bouwkunde aan de TU Eindhoven. In Nederland gelden strenge regels waar ontwerpers en ingenieurs zich aan moeten houden als het om sneeuwbelasting gaat, ook wel de sneeuwcode genoemd. “Een plat dak moet omgerekend ongeveer dertig centimeter sneeuw kunnen dragen. Met de veiligheidsmarge erbij zit je om en nabij de vijfenveertig centimeter.”

Toch is het winterweer van de afgelopen dagen funest gebleken voor meerdere daken. Zo sloot een filiaal van de Praxis in Tilburg uit voorzorg de deuren: medewerkers vertrouwden de hoeveelheid sneeuw op het dak niet.

Ook sporthallen in Waalwijk gingen dicht. De muren van een bedrijfspand aan de Gesworenhoekseweg in Tilburg scheurden door het gewicht en een deel van een kassencomplex in Waalwijk bezweek onder de last van de witte massa. Ook buiten de provincie in Utrecht stortte een sportcomplex gedeeltelijk in, daarbij raakte niemand gewond.

Hoe kan een dak instorten?
“Als sneeuw op een dak valt, vervormt het dak een beetje omdat die sneeuw blijft liggen." In de bouwkunde heet dat het 'ponding-effect': het gewicht van de sneeuw zorgt ervoor dat een dak iets doorbuigt, waardoor er een kuil ontstaat. Smeltwater blijft daarin staan en dat maakt de belasting alleen maar groter. "Gaat die sneeuw vervolgens smelten en kan het water nergens heen, dan verzamelt het zich in zo’n kuil. Dat levert nóg meer gewicht op.”

Ponding kan alleen voorkomen worden met een dak dat volgens de regels is gebouwd en waar water goed van af kan.

Hoewel ieder dak van een openbare plek officieel berekend is op ongeveer dertig centimeter sneeuw, kan zo’n met smeltwater gevulde kuil de belasting flink verhogen. “Hoe meer water er blijft liggen, hoe groter de druk. Het kuiltje wordt steeds groter”, legt Habraken uit. “Die kuilen ontstaan vaak in het midden van het dak. Dan kan een dak onder de druk bezwijken.”

conclusie :: Ook ingenieur en voormalig decaan aan de faculteit bouwkunde Elphi Nelissen ziet dat het misgaat met dit weer. “Maar als daken nu al instorten, voldoen ze gewoon niet aan de regelgeving”, vertelt zij stellig tegenover Omroep Brabant. “In landen als Rusland liggen de normen veel hoger, soms wel vijf keer zo hoog. Daar valt nu eenmaal veel meer sneeuw.”

https://www.omroepbrabant(...)e-expert-weet-waarom
ik had eerder vandaag mijn eigen dak al schoon gemaakt, maar daar lag echt veel meer dan 30cm. Voor de sporthal in de OP ziet het er redelijk glooiend uit, maar als je een plat dak hebt met een muur daar achter voor een hoger bouwdeel, dan heb je met de verkeerde windrichting snel heel veel meer cm
  woensdag 7 januari 2026 @ 22:10:50 #82
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219773824
Fok! is weer flexibel als altijd, en iedereen schakelt vandaag even terug naar de oude sneeuw-instort-dakexpert modus :7
pi_219773887
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 22:10 schreef Tengano het volgende:
Fok! is weer flexibel als altijd, en iedereen schakelt vandaag even terug naar de oude sneeuw-instort-dakexpert modus :7
Nou onze sporthelden Marco en Frank en die 2e rangs nep acteur openen een nieuw sportcomplex en dan stort het hele dak/gebouw in maar dan zie je ze even niet.
Ze hebben er denk ik veel geld ingepomt, maar niet even laten controleren of de de bouwconstructie wel 100% veilig is.
Ze hebben geluk gehad dat er maar weinig mensen aanwezig waren .jmo
Slopen die tent
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 22:23:51 #84
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_219773924
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 19:34 schreef Jahr00n het volgende:
Als je nu eigenaar bent van een ruimte met plat dak dan ga je die toch sneeuwvrij maken of niet dan. Dit is pure nalatigheid.
Een dak zou toch maximaal een meter sneeuw moeten kunnen verdragen..
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  woensdag 7 januari 2026 @ 22:26:43 #85
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219773953
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 22:18 schreef StaceySinger het volgende:
Nou onze sporthelden Marco en Frank en die 2e rangs nep acteur openen een nieuw sportcomplex en dan stort het hele dak/gebouw in maar dan zie je ze even niet.
Ze hebben er denk ik veel geld ingepomt, maar niet even laten controleren of de de bouwconstructie wel 100% veilig is.
Slopen die tent
Ben wel benieuwd of ze hier ook voor verzekerd zijn, zeker als er vraagtekens zijn aangaande het ontwerp en de bouw van deze tent. Die verzekering gaat daar vast wel even induiken.

En vraag me ook af of ze dit gebouw toch nog deels gaan gebruiken omdat ik zag dat grofweg 40% van het dak is ingestort, dus wellicht is er toch nog iets mogelijk. Maar de jeu is er wel een beetje af van die hippe HAL22.

En ik ben absoluut geen bouwexpert, maar toch schat ik in dat dat dak fixen of opnieuw opbouwen goedkoper is dan een heel nieuw pand neerzetten. Maar dan nog gaat dat wel even duren.
pi_219774004
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 22:26 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ben wel benieuwd of ze hier ook voor verzekerd zijn, zeker als er vraagtekens zijn aangaande het ontwerp en de bouw van deze tent. Die verzekering gaat daar vast wel even induiken.

En vraag me ook af of ze dit gebouw toch nog deels gaan gebruiken omdat ik zag dat grofweg 40% van het dak is ingestort, dus wellicht is er toch nog iets mogelijk. Maar de jeu is er wel een beetje af van die hippe HAL22.

En ik ben absoluut geen bouwexpert, maar toch schat ik in dat dat dak fixen of opnieuw opbouwen goedkoper is dan een heel nieuw pand neerzetten. Maar dan nog gaat dat wel even duren.
Eh deels gaan gebruiken gaat niet lukken.
Gas en stroom zijn afgesloten.
  woensdag 7 januari 2026 @ 22:42:15 #87
500105 vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_219774107
35 verse sneeuw misschien, niet 30 cm waarvan 20 cm al zwaar ingeklonken en hervroren is.
pi_219774264
Zou je geen daken kunnen maken met een soort punt? Zodat er van de zijkant uitziet als een driehoek met de punt omhoog, waardoor de sneeuw er niet op blijft liggen maar vanzelf naar beneden glijdt. Is dat misschien een idee?
pi_219774310
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 22:18 schreef StaceySinger het volgende:

[..]
Slopen die tent
https://www.rtvutrecht.nl(...)en-stukje-levenswerk
https://www.nu.nl/binnenl(...)n-geen-gewonden.html
Barry Atsma en Perry Overeem zijn er gewoon heen gekomen hoor.
pi_219774317
quote:
Dat zijn de loop jongens
pi_219774332
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 23:15 schreef StaceySinger het volgende:

[..]
Dat zijn de loop jongens
Op wie doelde jij dan met "die 2e rangs nep acteur" die je volgens jou dan nu even niet ziet, als je daar niet Barry Atsma mee bedoelt die er dus wel degelijk is?
pi_219774357
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 23:18 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Op wie doelde jij dan met "die 2e rangs nep acteur" die je volgens jou dan nu even niet ziet, als je daar niet Barry Atsma mee bedoelt die er dus wel degelijk is?
Dat is die Barry en die stond meteen onzin uit te kramen. over pasjes
pi_219774391
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 23:23 schreef StaceySinger het volgende:

[..]
Ah, dus je geeft zelf ook toe dat het niet klopt wat je zei over dat die niet te zien is nu het complex ingestort is. Helder.
pi_219774438
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 23:28 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Ah, dus je geeft zelf ook toe dat het niet klopt wat je zei over dat die niet te zien is nu het complex ingestort is. Helder.
Klopt toch dat Marco en Frank er niet waren ?
pi_219774445
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 23:37 schreef StaceySinger het volgende:

[..]
Klopt toch dat Marco en Frank er niet waren ?
Je noemt drie mensen die er niet zouden zijn volgens jou, waarvan één gewoon er was. Dan klopt je statement als geheel toch gewoon niet?
pi_219774451
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 23:39 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Je noemt drie mensen die er niet zouden zijn volgens jou, waarvan één gewoon er was. Dan klopt je statement als geheel toch gewoon niet?
ga ergens anders spelletjes spelen svp
pi_219774760
Volgens mij heb ik daar in december 2024 een deel van een bedrijfsuitje gehad. Bowlen.

'Komt toch wel dichtbij zo'
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219775056
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 01:00 schreef Red_85 het volgende:
Volgens mij heb ik daar in december 2024 een deel van een bedrijfsuitje gehad. Bowlen.

Je weet niet zeker of je 1.5 jaar geleden in het betreffende pand een bedrijfsuitje hebt gehad? Anderhalf jaar geleden dus. Dat moet een heftig feestje zijn geweest dan als je dat al niet meer weet.
U MAD?
  donderdag 8 januari 2026 @ 05:33:03 #99
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219775079
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 01:00 schreef Red_85 het volgende:

De schoondochter van mijn collega was daar aan het sporten toen het gebeurde, ik win :)
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219775114
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 23:23 schreef StaceySinger het volgende:

[..]
Bedoelde hij niet dat aan het pasjessysteem te zien was dat er bijvoorbeeld 12 man binnen zou zijn en dat ze op de verzamellocatie 12 man hebben getelt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')