economisch gezien snap ik dit wel ja. het heeft de afgelopen decennia nauwelijks gesneeuwd in NL. halverwege de vorige eeuw hadden we gemiddeld nog zo'n 30-35 sneeuwdagen/jaar. tegenwoordig is dat zo'n 20 dagen, en dan tellen ze natte sneeuw ook mee (die troep die meteen wegsmelt). sneeuwdek is uitzonderlijk zeldzaam in dit land.quote:@0sba
We hebben hier gewoon de infrastructuur niet om hier mee om te gaan, omdat het bijna nooit gebeurt. Dat heeft niks met een gebrek aan organisatie te maken. Het is gewoon een stuk goedkoper om het op deze manier te doen. Dat er dan eens in de zoveel tijd een keertje chaos is omdat er sneeuw ligt, maakt het nog niet goedkoper om er de miljarden in te steken die bij een landklimaat of noordelijker gelegen land nodig zijn.
Heeeeeeel vroeger .quote:Op maandag 5 januari 2026 18:40 schreef gwn_een_user het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
ik vond deze reactie in de comments wel interessant:
[..]
economisch gezien snap ik dit wel ja. het heeft de afgelopen decennia nauwelijks gesneeuwd in NL. halverwege de vorige eeuw hadden we gemiddeld nog zo'n 30-35 sneeuwdagen/jaar. tegenwoordig is dat zo'n 20 dagen, en dan tellen ze natte sneeuw ook mee (die troep die meteen wegsmelt). sneeuwdek is uitzonderlijk zeldzaam in dit land.
dan moet je je toch wel afvragen of het financieel zinnig is om pakweg honderden miljoenen te investeren in dure "sneew-proof" wissels of een vloot aan hightech sneeuwschuivers, als die dingen 360 dagen per jaar in een loods staan de verstoffen.
ik zou wel investeren in een fatsoenlijke cursus engels spellen voor de NS medewerkers ("wether", "untill", missende interpunctie)
[ link | afbeelding ]
Oud topic. Kan dicht.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:46 schreef Starhopper het volgende:
NWS / ProRail schakelt helft verwarmingsinstallaties wissels uit
De meeste mensen hebben niet de luxe om een paar daagjes thuis te blijven als ze daar zin in hebben.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:45 schreef Mortaxx het volgende:
Wat doet iedereen toch moeilijk. Blijf een paar daagjes thuis, leef wat langzamer
Je bent sowieso een hoertje als je met het OV gaat. Tijdens m'n studie gedaan, maar never nooit meer het OV. Gadver wat een zooi is dat ook.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:44 schreef RotatoR het volgende:
Je zult maar afhankelijk zijn van het OV. Wat een pauperzooi.
familie bezoeken met kerst en nieuwjaar ofzo misschienquote:Op maandag 5 januari 2026 19:06 schreef Hyaenidae het volgende:
Die laatste lulhannes "daarom ben ik ook 13 jaar geleden verhuisd naar het buitenland".
Wat je doe je dan hier op Schiphol, opzouten mongool.
Landverraders zouden ze niet meer binnen moeten laten.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:11 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
familie bezoeken met kerst en nieuwjaar ofzo misschien
Precies. Pauperzooi voor paupers.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:44 schreef RotatoR het volgende:
Ooit in een grote stad in de Alpen of Scandinavië geweest wanneer er een pak sneeeuw valt? Dan loopt de boel ook in het honderd, maar het grootste verschil: mensen passen zich aan aan de omstandigheden en accepteren dat ze langer onderweg zijn of thuis moeten blijven, dat hun pakketje niet vandaag komt, ... .quote:Op maandag 5 januari 2026 19:28 schreef VEM2012 het volgende:
Op de weg is het weinig beter. Al die truttenschudders/BMW’s uit het jaar kruik met zomerbanden die ineens in een slakkengang rijden…
Nederland is een fragiel landje…
Grote stad is wat anders dan de buitengebieden. Volgens mij reist een NL'er veel langer en meer voor z'n werk. Ik heb altijd het idee als ik in Scandinavie ben dat óf de mensen ook dichtbij werken in de buitengebieden, óf ze in de grote stad of net daarbuiten wonen. Hier is alles veel meer in elkaar vervlochten.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:35 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ooit in een grote stad in de Alpen of Scandinavië geweest wanneer er een pak sneeeuw valt? Dan loopt de boel ook in het honderd, maar het grootste verschil: mensen passen zich aan aan de omstandigheden en accepteren dat ze langer onderweg zijn of thuis moeten blijven, dat hun pakketje niet vandaag komt, ... .
Er zijn hier veel te veel mensen op een klein oppervlak. En die willen allemaal tegelijk de weg op naar werk/school/vereniging/supermarkt whateverquote:Op maandag 5 januari 2026 19:41 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Grote stad is wat anders dan de buitengebieden. Volgens mij reist een NL'er veel langer en meer voor z'n werk. Ik heb altijd het idee als ik in Scandinavie ben dat óf de mensen ook dichtbij werken in de buitengebieden, óf ze in de grote stad of net daarbuiten wonen. Hier is alles veel meer in elkaar vervlochten.
Dat is ook zeker waar. Wat voel ik me ineens gelukkig en rustig als ik door Scandinavië of de Alpen rijdt. Hier in NL is het gewoon een lelijke bende. Maar dat is offtopic.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:43 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Er zijn hier veel te veel mensen op een klein oppervlak.
Vouwfietsje mee de trein in.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:21 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Precies. Pauperzooi voor paupers.
Dan heb je duidelijk geen spannende stukken meegemaakt vandaag.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:28 schreef VEM2012 het volgende:
Op de weg is het weinig beter. Al die truttenschudders/BMW’s uit het jaar kruik met zomerbanden die ineens in een slakkengang rijden…
Nederland is een fragiel landje…
Iets van 3 jaar geleden sneeuwde het nog ontzettend veel. Volgens mij wel iets minder dan nu. Ik weet toen ook nog wel dat ik naar m'n werk reed met zoiets. Daarvoor? Ja misschien wel 10-15 jaar geleden.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:47 schreef Frozen-assassin het volgende:
Tsja, wel gewoon de realiteit. Hoe vaak hebben we zulke hoeveelheden als nu? Kan het me bijna niet herinneren. Dat moet 15 jaar geleden zijn minstens.
Dus ja daar miljarden voor uittrekken is onzin. Blijf lekker thuis, zeg tegen je baas jammer de bammer en geniet van je verlengde kerstvakantie.
Vergeet de prijs vooral niet. Je schrikt je toch kapot als je eens in de zoveel tijd naar een treinkaart zoekt. Ben je meteen genezen.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:44 schreef RotatoR het volgende:
Tja als iedereen allemaal om 9uur voor het koffieapparaat wil staan is natuurlijk ook gewoon bezopen.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:47 schreef Frozen-assassin het volgende:
Tsja, wel gewoon de realiteit. Hoe vaak hebben we zulke hoeveelheden als nu? Kan het me bijna niet herinneren. Dat moet 15 jaar geleden zijn minstens.
Dus ja daar miljarden voor uittrekken is onzin. Blijf lekker thuis, zeg tegen je baas jammer de bammer en geniet van je verlengde kerstvakantie.
Ja goed, van veel mensen kan je je inderdaad afvragen of die nou echt de weg op moesten of ze gewoon hun laptop open hadden kunnen klappen thuis. Daar mag je de werkgevers dan ook wel op gaan aanspreken.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:50 schreef 111210 het volgende:
[..]
Tja als iedereen allemaal om 9uur voor het koffieapparaat wil staan is natuurlijk ook gewoon bezopen.
Bij veel beroepen snap ik dat je de weg op moet, maar die beginnen doorgaans al om 7 of 8uur, dus daar zal het niet aan liggen
Hier in Nieuwegein is het best dramatisch idd, zeker in de woonwijken is het meer skien dan rijden.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:55 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ja goed, van veel mensen kan je je inderdaad afvragen of die nou echt de weg op moesten of ze gewoon hun laptop open hadden kunnen klappen thuis. Daar mag je de werkgevers dan ook wel op gaan aanspreken.
Verder was het ook wel behoorlijk kut las ik. Elke keer als ze schuiven komt er weer een nieuwe laag sneeuw op die weer vastvriest. Ja dat schiet niet op natuurlijk.
Goedkoop, duurkoop. Wat verwacht je ook met die goedkope kaarjesquote:Op maandag 5 januari 2026 19:07 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Je bent sowieso een hoertje als je met het OV gaat. Tijdens m'n studie gedaan, maar never nooit meer het OV. Gadver wat een zooi is dat ook.
Niet eens een gemotoriseerd stepje hebbenquote:Op maandag 5 januari 2026 19:47 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Vouwfietsje mee de trein in.
December 2009, 40+ centimeter hier toen:quote:Op maandag 5 januari 2026 19:48 schreef Discombobulate het volgende:
Maar doe mij maar eens keer een centimeter of 50-80, dat is pas leuk.
Jaaa toen ging ik lopend naar m'n werk.quote:Op maandag 5 januari 2026 20:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
December 2009, 40+ centimeter hier toen:
[ afbeelding ]
Jaaa. Ik had 28cm op m'n auto!quote:Op maandag 5 januari 2026 20:24 schreef vul_maar_in het volgende:
He sneeuwt hier al sinds zaterdag en sommige auto's die niet meer hebben gereden hebben serieus 25 cm erop liggen.
Een echte Fokker heeft 30 cm.quote:Op maandag 5 januari 2026 20:24 schreef vul_maar_in het volgende:
He sneeuwt hier al sinds zaterdag en sommige auto's die niet meer hebben gereden hebben serieus 25 cm erop liggen.
Het is ook aan de werkgevers om duidelijk te communiceren.quote:Op maandag 5 januari 2026 20:50 schreef littlemindy het volgende:
Accepteren dat alles vertraging oploopt en de weg zoveel mogelijk vrijhouden voor diegenen die er noodzakelijkerwijs op uit moéten.
Ik ben blij dat ik thuis kan werken en heb te doen met mensen die geen keuze hebben.
Zeker, gelukkig hier een werkgever die dit meteen doet (en zelf ook thuis blijft)quote:Op maandag 5 januari 2026 20:50 schreef Peppert het volgende:
[..]
Het is ook aan de werkgevers om duidelijk te communiceren.
Voor zover ik me kan herinneren hadden we in de jaren tachtig elk jaar sneeuw en ijs tot 1997. Daarna veranderde het klimaat in rap tempo en werden de winters steeds zachter. Volgens mij was de laatste keer dat we hier nog een echt flink pak sneeuw hadden in 2010. (in regio Utrecht)quote:Op maandag 5 januari 2026 19:47 schreef Frozen-assassin het volgende:
Volgens mij was de laatste keer tijdens corona, paar jaar geleden. Toen waren de scholen in ieder geval gesloten (ik weet even niet of we toen in lockdown zaten). Maar er lag toen zelfs hier aan de kust echt veel sneeuw.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:47 schreef Frozen-assassin het volgende:
Was het niet juist de kust toen?quote:Op maandag 5 januari 2026 21:07 schreef Haags het volgende:
[..]
Volgens mij was de laatste keer tijdens corona, paar jaar geleden. Toen waren de scholen in ieder geval gesloten (ik weet even niet of we toen in lockdown zaten). Maar er lag toen zelfs hier aan de kust echt veel sneeuw.
Ik weet niet of het alleen de kust was. Het was in ieder geval veel, heb de achtertuin van mijn ouders nog sneeuwvrij staan scheppen die dagquote:Op maandag 5 januari 2026 21:11 schreef Donna het volgende:
[..]
Was het niet juist de kust toen?
Toen hadden wij (ZW Friesland) juist heel weinig namelijk. 31 maart 2022 bedoel je?
Toevallig nog een filmpje van mijn 1 jarige die voorover in een laagje sneeuw kiepert.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |