Steunen is iets anders dan er slaafs achter aan lopen.quote:Op zondag 4 januari 2026 21:54 schreef Chivaz het volgende:
[..]
We huppelen niet slaafs achter de VS aan? Volgens mij steunen we de VS met elke stap die we nemen.
Waarom zou daar een debat over moeten gaan?quote:Sterker nog we durfden in Nederland niet eens het debat aan waar de VS als mogelijke saboteur werd aangewezen van de Nordstream lijn.
Onder andere.quote:Vervolgens bestellen we wapens voor Oekraïne bij Amerikaanse bedrijven
Nee, dat staan we niet.quote:en staan we met de komende onderhandelingen compleet buitenspel.
Bladieblaquote:De EU is het vervelende kleine broertje die hard blaft maar vervolgens achter zijn broer (de VS) kruipt als het moeilijk wordt.
Gelukkig dan dat de vertegenwoordiging zich niet zo gedraagt.quote:Ik zou mij behoorlijk schamen als ik een EU adept was als mijn vertegenwoordiging zich zo zou gedragen…..
Dit is een mooie voor @Moeraskatquote:Op zondag 4 januari 2026 21:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Steunen is iets anders dan er slaafs achter aan lopen.
[..]
Waarom zou daar een debat over moeten gaan?
Wie de saboteur is van NS is geen politieke vraag.
[..]
Onder andere.
Waarom is dat een probleem?
[..]
Nee, dat staan we niet.
Er valt alleen niet zoveel te onderhandelen.
Maar elk voorstel dat tot nu toe is gedaan vraagt om Europese steun.
Ik zie daarom niet waarom je denkt dat we buitenspel staan.
[..]
Bladiebla
[..]
Gelukkig dan dat de vertegenwoordiging zich niet zo gedraagt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
Jazeker, maar heeft het wat opgeleverd al die vreemde zaken die gefinancierd werden door USAID? China en ook Rusland hebben grote stappen kunnen maken ondanks het weggooien van miljoenen aan belastinggeld. Wat dat betreft hadden ze dat beter in Hollywood kunnen steken als we het dan toch over softpower hebben.quote:Op zondag 4 januari 2026 21:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je bent bekend met het concept 'soft power'?
[..]
Hoe is dat relevant voor de VS? Nogmaals waarom zouden ze het toe moeten staan dat een vijandig gezind land aan de overkant van de zee trainingskampen heeft van Hezbollah, dat het regime word gefinancierd met drugsgeld verdient in de VS en dat je geopolitieke tegenstanders grondstoffen in handen hebben die strategisch van belang kunnen zijn voor de VS?quote:Want autonomie.
We zijn nog maar net van start, als Trump zo met zijn militaire macht omgaat (zeer efficiënt) dan kan het goed zijn dat de zaken er over een week anders voor liggen. Vooralsnog zie ik het nog steeds positief in.quote:[..]
De interventie is nog niet afgerond, dat begrijp je toch wel? Althans, niet op de manier die Trump voor ogen heeft, aangezien het regime van Maduro nog altijd de teugels in handen heeft.
Nogmaals, dus jij vindt de Russische inval in Oekraine ook prima?quote:Op zondag 4 januari 2026 22:05 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Jazeker, maar heeft het wat opgeleverd al die vreemde zaken die gefinancierd werden door USAID? China en ook Rusland hebben grote stappen kunnen maken ondanks het weggooien van miljoenen aan belastinggeld. Wat dat betreft hadden ze dat beter in Hollywood kunnen steken als we het dan toch over softpower hebben.
[..]
Hoe is dat relevant voor de VS? Nogmaals waarom zouden ze het toe moeten staan dat een vijandig gezind land aan de overkant van de zee trainingskampen heeft van Hezbollah, dat het regime word gefinancierd met drugsgeld verdient in de VS en dat je geopolitieke tegenstanders grondstoffen in handen hebben die strategisch van belang kunnen zijn voor de VS?
Dat verbaast dan ook niemand, die clowns zijn de schaamte voorbij.quote:Op zondag 4 januari 2026 21:59 schreef Wantie het volgende:
Gelukkig dan dat de vertegenwoordiging zich niet zo gedraagt.
Wat ik er van vind is totaal niet relevant.quote:Op zondag 4 januari 2026 22:08 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nogmaals, dus jij vindt de Russische inval in Oekraine ook prima?
Het leverde de VS de positie op van absolute supermacht, met toegang tot markten en militairen basissen over de hele wereld.quote:Op zondag 4 januari 2026 22:05 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Jazeker, maar heeft het wat opgeleverd al die vreemde zaken die gefinancierd werden door USAID? China en ook Rusland hebben grote stappen kunnen maken ondanks het weggooien van miljoenen aan belastinggeld. Wat dat betreft hadden ze dat beter in Hollywood kunnen steken als we het dan toch over softpower hebben.
Het regime van Maduro was/is misdadig, maar vormt geen bedreiging voor de VS.quote:Hoe is dat relevant voor de VS? Nogmaals waarom zouden ze het toe moeten staan dat een vijandig gezind land aan de overkant van de zee trainingskampen heeft van Hezbollah, dat het regime word gefinancierd met drugsgeld verdient in de VS en dat je geopolitieke tegenstanders grondstoffen in handen hebben die strategisch van belang kunnen zijn voor de VS?
Ja, het is net begonnen. Trump dreigt met 'boots on the ground' als het regime in Venezuela niet doet wat hij zegt.quote:We zijn nog maar net van start, als Trump zo met zijn militaire macht omgaat (zeer efficiënt) dan kan het goed zijn dat de zaken er over een week anders voor liggen. Vooralsnog zie ik het nog steeds positief in.
Qua 'klasse' arm (onzekerheid) - middenstand (balans) - rijk (gegronde zekerheid) en alles ertussenin is iedere groep ter wereld "gelijksoortig" met individuele variatie. Tussen 'De Roemeen' en 'De Nederlander' nauwelijks. Ik ken uit vele landen wel iemandquote:Op zondag 4 januari 2026 21:20 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Nee hoor of wil je soms beweren dat Roemenen qua normen en waarden hetzelfde zijn als Nederlanders of Spanjaarden hetzelfde als Duitsers? Het is al lastig genoeg voor sommige landen om een eenheid te vormen in een natiestaat, zie bijvoorbeeld Spanje, België, voormalig Joegoslavië en het VK.
Dit project heeft geen enkele kans van slagen want zodra er maar een beetje druk op komt te staan dan moet de EU zich al bedienen van repressie en propaganda.
Nogmaals kijk de peilingen er maar op na, de EU kritische/nationalistische partijen zitten allen in de lift en het is een kwestie van tijd dat die dam doorbreekt.
Bovendien zijn die naties als onveranderlijke atomaire eenheden een mythe. Alsof de Fransen altijd één volk zijn geweest...quote:Op zondag 4 januari 2026 22:20 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Qua 'klasse' arm (onzekerheid) - middenstand (balans) - rijk (gegronde zekerheid) en alles ertussenin is iedere groep ter wereld "gelijksoortig" met individuele variatie. Tussen 'De Roemeen' en 'De Nederlander' nauwelijks. Ik ken uit vele landen wel iemand
Het is wel dat inwoners van sommige landen een enorm minderwaardigheidscomplex hebben. Maar hey, dat komt misschien ook wel omdat asociale Nederlanders die een land als Denemarken te duur vinden naar Roemenië afreizen en openlijk roepen dat ze het hele cafe of het hele restaurant gaan wel kunnen kopen als ze moeten afrekenen terwijl er zulke shit wordt gepost anderzijds.
Geen Maarten van Rossemquote:Op zondag 4 januari 2026 22:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
Extra uitzending van Pauw & de Wit nu op NPO1
Klopt. De Parijse cultuur en die in een regio als Normandië verschillen nog steeds enorm. Vooral de Parijzenaars menen dat ze de uitverkorenen zelf zijn. Migranten inclusief. Dat heb je hier ook, vaak nemen ze de tongval en wat van de streek mee.quote:Op zondag 4 januari 2026 22:25 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Bovendien zijn die naties als onveranderlijke atomaire eenheden een mythe. Alsof de Fransen altijd één volk zijn geweest...
En wat denk je van de culturele verschillen tussen mannen een vrouwen, ouderen en jongeren, rijken en armen, slimmen en dommen ...quote:Op zondag 4 januari 2026 22:45 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Klopt. De Parijse cultuur en die in een regio als Normandië verschillen nog steeds enorm. Vooral de Parijzenaars menen dat ze de uitverkorenen zelf zijn. Migranten inclusief. Dat heb je hier ook, vaak nemen ze de tongval en wat van de streek mee.
Nederlanders zijn ook hoofdzakelijk de 'Hollanders' wanneer het op identiteit pushen aankomt. Delen als Friesland, Drenthe en Groningen sluiten veel beter op Noord Duitsland en Denemarken aan.
Hij wil de Verenigde Staten van Amerika een beetje (boel) uitbreiden.quote:Op maandag 5 januari 2026 06:09 schreef la_perle_rouge het volgende:
Trumps regering die er in eigen land al een zootje van maakt gaat Venezuela besturen. Trump denkt alleen aan grond en wat er onder zit, maar negeert totaal dat er 29 miljoen mensen wonen. Hij -de 5 x onder de dienstplicht uitgedoken held- heeft het losjes over “boots on the ground”. Sowieso zijn die “boots” hierover niet onverdeeld enthousiast, maar welke naïeveling verwacht dat er geen guerrilla-aanvallen vanuit de 29 miljoen Venezuelanen zullen komen die er nog veel minder enthousiast over zijn?
Een nieuw Vietnam-trauma in de maak. Wacht maar op de eerste kist met een vlag erover. Wacht maar oo de eerste stroom Venezuelaanse migranten die de VS inkomen omdat ze de VS gesteund hebben, analoog aan de stroom Viernamezen, het gros van de “bootvluchtelingen” die Europa heeft opgevangen is doorgereisd, en ik weet dat, want ik gaf ze taalles, in steeds legere klassen.
Trump heeft zijn hand in een onvoorstelbaar wespennest gestoken, en hij heeft niet over de wespen nagedacht. Ik had jaren de tekening van Collignon over dat aapje (help landen der beschaafde wereld, de olienoot gaan wij toch voor) op mijn prikbord hangen, dat wordt weer actueel.
Weet je nog, een paar maanden geleden? Toen er hier geroepen werd dat het allemaal zo’n vaart niet zou lopen en Trump niets geks zou doen.quote:Op maandag 5 januari 2026 06:48 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Hij wil de Verenigde Staten van Amerika een beetje (boel) uitbreiden.
Ik begrijp uit recente berichten dat Groenland nog steeds op de agenda staat, en Colombia is gisteren ook al gewaarschuwd. Cuba is inmiddels des duivels, en volgens Trump zou Canada eigenlijk een staat van de VS moeten zijn.
Et cetera.
Tsja.
Geruststellend klinkt het allemaal niet.
Ik denk liever nog maar niet aan Vietnam-nachtmerries, maar als hij voornoemde ambities binnen zijn tweede (?) termijn wil realiseren, dan is Vietnam, daarbij vergeleken, eigenlijk een peulenschil.
Trumps soldaatjes gaan het in een dergelijk scenario inderdaad knap druk krijgen.
En het is dan ECHT oorlog. Dus ongetwijfeld reden voor Trump om verkiezingen op te schorten.
(En Project 2025 rolt intussen gewoon door.)
Uiteraard vraag je je af of er echt niemand in de GOP is die op deze man kan inpraten.
Maar ach, dat doe ik al bijna een dozijn jaar, en het blijft vergeefse hoop.
Apart. Normaal ben je altijd erg uitgesproken maar als iemand je wat op de man af wat vraagt ontwijk je altijd het antwoord.quote:Op zondag 4 januari 2026 22:10 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Wat ik er van vind is totaal niet relevant.
Trump wordt al sinds 2015 onderschat.quote:Op maandag 5 januari 2026 07:07 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Weet je nog, een paar maanden geleden? Toen er hier geroepen werd dat het allemaal zo’n vaart niet zou lopen en Trump niets geks zou doen.
De mensen uit Venezuela die hier voorstander van zijn moeten eens praten met de mensen uit Venezuela die een gratis vakantie in El Salvador hebben gehad, kijken of ze er dan nog voor zijn.
Maar wat doen wij eraan?quote:Op maandag 5 januari 2026 07:45 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Trump wordt al sinds 2015 onderschat.
Niet alleen 'hier'.
En dan nog: als Trump hier wordt onderschat, dan betekent dat uiteindelijk weinig tot niets.
Maar in bredere zin vind ik het enorm zorgwekkend dat de democratische normen en waarden in het 'vrije Westen' gedurende deze eeuw steeds minder zijn gaan betekenen. En dat solidariteit en empathie in een rap tempo aan het verdwijnen zijn. In dat kader wordt Trump dan ook door menigeen als een grote held gezien. (In de eerste plaats natuurlijk door hemzelf.) Datzelfde geldt voor Poetin. Een club die zich in ons land Forum voor Democratie noemt, beschouwt een figuur als Poetin als een held. Dat vind ik ronduit verbijsterend.
Ikzelf stem op partijen die naar m'n zin zijn. Maar die partijen worden snel kleiner en vormen een minderheid.quote:Op maandag 5 januari 2026 07:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar wat doen wij eraan?
Ik hoor alleen maar mensen die alles zorgwekkend en verbijsterend vinden.
We leven in een democratie op een democratisch continent. We zijn nog steeds welvarend, we leven in vrijheid. We kunnen alles vrijelijk bespreken, we kunnen ons organiseren zoals we willen.
Sinds wanneer zijn we allemaal veranderd in machteloze, tandeloze toeschouwers?
Ik vind het ook verbijsterend dat er tegenwoordig, in Nederland, hele volksstammen zijn die zich wijs hebben laten maken denken dat we meer in een soort Noord Korea wonen dan in het Hof van Eden wat het hier eigenlijk is.quote:Op maandag 5 januari 2026 07:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar wat doen wij eraan?
Ik hoor alleen maar mensen die alles zorgwekkend en verbijsterend vinden.
We leven in een democratie op een democratisch continent. We zijn nog steeds welvarend, we leven in vrijheid. We kunnen alles vrijelijk bespreken, we kunnen ons organiseren zoals we willen.
Sinds wanneer zijn we allemaal veranderd in machteloze, tandeloze toeschouwers?
Ultimate consessies doen en hopen dat onder democratisch bewind het weer wordt teruggedraaid.quote:Op maandag 5 januari 2026 08:41 schreef Perrin het volgende:
Trump maakt nog even duidelijk dat hij helemaal niet over Groenland gaat ophouden. Dat wordt nóg harder smeken om genade bij onze Oranje chef.
[ x ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |