abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219747558
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 21:54 schreef Chivaz het volgende:

[..]
We huppelen niet slaafs achter de VS aan? Volgens mij steunen we de VS met elke stap die we nemen.
Steunen is iets anders dan er slaafs achter aan lopen.

quote:
Sterker nog we durfden in Nederland niet eens het debat aan waar de VS als mogelijke saboteur werd aangewezen van de Nordstream lijn.
Waarom zou daar een debat over moeten gaan?

Wie de saboteur is van NS is geen politieke vraag.

quote:
Vervolgens bestellen we wapens voor Oekraïne bij Amerikaanse bedrijven
Onder andere.
Waarom is dat een probleem?

quote:
en staan we met de komende onderhandelingen compleet buitenspel.
Nee, dat staan we niet.
Er valt alleen niet zoveel te onderhandelen.

Maar elk voorstel dat tot nu toe is gedaan vraagt om Europese steun.

Ik zie daarom niet waarom je denkt dat we buitenspel staan.

quote:
De EU is het vervelende kleine broertje die hard blaft maar vervolgens achter zijn broer (de VS) kruipt als het moeilijk wordt.
Bladiebla

quote:
Ik zou mij behoorlijk schamen als ik een EU adept was als mijn vertegenwoordiging zich zo zou gedragen…..
Gelukkig dan dat de vertegenwoordiging zich niet zo gedraagt.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zondag 4 januari 2026 @ 22:01:27 #52
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219747577
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2026 21:59 schreef Wantie het volgende:

[..]
Steunen is iets anders dan er slaafs achter aan lopen.
[..]
Waarom zou daar een debat over moeten gaan?

Wie de saboteur is van NS is geen politieke vraag.
[..]
Onder andere.
Waarom is dat een probleem?
[..]
Nee, dat staan we niet.
Er valt alleen niet zoveel te onderhandelen.

Maar elk voorstel dat tot nu toe is gedaan vraagt om Europese steun.

Ik zie daarom niet waarom je denkt dat we buitenspel staan.
[..]
Bladiebla
[..]
Dit is een mooie voor @Moeraskat

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219747609
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 21:56 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Je bent bekend met het concept 'soft power'?
[..]
Jazeker, maar heeft het wat opgeleverd al die vreemde zaken die gefinancierd werden door USAID? China en ook Rusland hebben grote stappen kunnen maken ondanks het weggooien van miljoenen aan belastinggeld. Wat dat betreft hadden ze dat beter in Hollywood kunnen steken als we het dan toch over softpower hebben.
quote:
Want autonomie.
Hoe is dat relevant voor de VS? Nogmaals waarom zouden ze het toe moeten staan dat een vijandig gezind land aan de overkant van de zee trainingskampen heeft van Hezbollah, dat het regime word gefinancierd met drugsgeld verdient in de VS en dat je geopolitieke tegenstanders grondstoffen in handen hebben die strategisch van belang kunnen zijn voor de VS?
quote:
[..]
De interventie is nog niet afgerond, dat begrijp je toch wel? Althans, niet op de manier die Trump voor ogen heeft, aangezien het regime van Maduro nog altijd de teugels in handen heeft.
We zijn nog maar net van start, als Trump zo met zijn militaire macht omgaat (zeer efficiënt) dan kan het goed zijn dat de zaken er over een week anders voor liggen. Vooralsnog zie ik het nog steeds positief in.
  zondag 4 januari 2026 @ 22:08:39 #54
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219747638
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2026 22:05 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Jazeker, maar heeft het wat opgeleverd al die vreemde zaken die gefinancierd werden door USAID? China en ook Rusland hebben grote stappen kunnen maken ondanks het weggooien van miljoenen aan belastinggeld. Wat dat betreft hadden ze dat beter in Hollywood kunnen steken als we het dan toch over softpower hebben.
[..]
Hoe is dat relevant voor de VS? Nogmaals waarom zouden ze het toe moeten staan dat een vijandig gezind land aan de overkant van de zee trainingskampen heeft van Hezbollah, dat het regime word gefinancierd met drugsgeld verdient in de VS en dat je geopolitieke tegenstanders grondstoffen in handen hebben die strategisch van belang kunnen zijn voor de VS?

Nogmaals, dus jij vindt de Russische inval in Oekraine ook prima?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219747644
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2026 21:59 schreef Wantie het volgende:

Dat verbaast dan ook niemand, die clowns zijn de schaamte voorbij.
pi_219747650
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 22:08 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Nogmaals, dus jij vindt de Russische inval in Oekraine ook prima?
Wat ik er van vind is totaal niet relevant.
pi_219747707
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2026 22:05 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Het leverde de VS de positie op van absolute supermacht, met toegang tot markten en militairen basissen over de hele wereld.

Het is een rol die China maar al te graag overneemt.

quote:
Het regime van Maduro was/is misdadig, maar vormt geen bedreiging voor de VS.

Verder is dit vooral oude wijn in nieuwe zakken. Oude wijn waar jij eerder niets van zei te moeten weten.

Want de VS doen in feite al 80 jaar niets anders dan hun invloed laten gelden in de rest van de wereld. Die soft power waar ik het eerder over had. Dat is geen pure goedheid van de VS, maar gaat hand in hand met invloedsferen en de uitoefening van macht.

Daar claimden MAGA (en jij papegaaide dat uiteraard braaf na) een einde aan te willen maken.

Maar dit is Pax Amerika 2.0, maar dan een stuk schaamtelozer dan in het verleden.

Vind je het zelf ook niet een tikkeltje treurig hoe makkelijk jij achter het nieuwste narratief aanhuppelt? Eerst ons jarenlang de les lezen over non-interventie en nu volle bak neo-imperalisme toejuichen omdat een paar MAGA-influencers je hebben ingefluisterd hoe je hierover moet denken.

quote:
We zijn nog maar net van start, als Trump zo met zijn militaire macht omgaat (zeer efficiënt) dan kan het goed zijn dat de zaken er over een week anders voor liggen. Vooralsnog zie ik het nog steeds positief in.
Ja, het is net begonnen. Trump dreigt met 'boots on the ground' als het regime in Venezuela niet doet wat hij zegt.

Is dat plots waar jij enthousiast van wordt?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_219747713
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 21:20 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Nee hoor of wil je soms beweren dat Roemenen qua normen en waarden hetzelfde zijn als Nederlanders of Spanjaarden hetzelfde als Duitsers? Het is al lastig genoeg voor sommige landen om een eenheid te vormen in een natiestaat, zie bijvoorbeeld Spanje, België, voormalig Joegoslavië en het VK.
Dit project heeft geen enkele kans van slagen want zodra er maar een beetje druk op komt te staan dan moet de EU zich al bedienen van repressie en propaganda.
Nogmaals kijk de peilingen er maar op na, de EU kritische/nationalistische partijen zitten allen in de lift en het is een kwestie van tijd dat die dam doorbreekt.
Qua 'klasse' arm (onzekerheid) - middenstand (balans) - rijk (gegronde zekerheid) en alles ertussenin is iedere groep ter wereld "gelijksoortig" met individuele variatie. Tussen 'De Roemeen' en 'De Nederlander' nauwelijks. Ik ken uit vele landen wel iemand

Het is wel dat inwoners van sommige landen een enorm minderwaardigheidscomplex hebben. Maar hey, dat komt misschien ook wel omdat asociale Nederlanders die een land als Denemarken te duur vinden naar Roemenië afreizen en openlijk roepen dat ze het hele cafe of het hele restaurant gaan wel kunnen kopen als ze moeten afrekenen terwijl er zulke shit van ome Chivaz wordt gepost anderzijds.
  zondag 4 januari 2026 @ 22:25:31 #59
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219747739
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2026 22:20 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Qua 'klasse' arm (onzekerheid) - middenstand (balans) - rijk (gegronde zekerheid) en alles ertussenin is iedere groep ter wereld "gelijksoortig" met individuele variatie. Tussen 'De Roemeen' en 'De Nederlander' nauwelijks. Ik ken uit vele landen wel iemand

Het is wel dat inwoners van sommige landen een enorm minderwaardigheidscomplex hebben. Maar hey, dat komt misschien ook wel omdat asociale Nederlanders die een land als Denemarken te duur vinden naar Roemenië afreizen en openlijk roepen dat ze het hele cafe of het hele restaurant gaan wel kunnen kopen als ze moeten afrekenen terwijl er zulke shit wordt gepost anderzijds.
Bovendien zijn die naties als onveranderlijke atomaire eenheden een mythe. Alsof de Fransen altijd één volk zijn geweest...
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  Moderator zondag 4 januari 2026 @ 22:33:42 #60
375570 crew  Cyan9
pi_219747794
Voor de mensen die puur de macht of onmacht van de EU willen bespreken of daar een sterke mening over hebben: daar is een ander topic voor.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  zondag 4 januari 2026 @ 22:34:41 #61
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219747799
Extra uitzending van Pauw & de Wit nu op NPO1
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_219747820
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2026 22:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
Extra uitzending van Pauw & de Wit nu op NPO1
Geen Maarten van Rossem ;(
pi_219747876
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 22:25 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Bovendien zijn die naties als onveranderlijke atomaire eenheden een mythe. Alsof de Fransen altijd één volk zijn geweest...
Klopt. De Parijse cultuur en die in een regio als Normandië verschillen nog steeds enorm. Vooral de Parijzenaars menen dat ze de uitverkorenen zelf zijn. Migranten inclusief. Dat heb je hier ook, vaak nemen ze de tongval en wat van de streek mee.

Nederlanders zijn ook hoofdzakelijk de 'Hollanders' wanneer het op identiteit pushen aankomt. Delen als Friesland, Drenthe en Groningen sluiten veel beter op Noord Duitsland en Denemarken aan.
pi_219748008
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 22:45 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Klopt. De Parijse cultuur en die in een regio als Normandië verschillen nog steeds enorm. Vooral de Parijzenaars menen dat ze de uitverkorenen zelf zijn. Migranten inclusief. Dat heb je hier ook, vaak nemen ze de tongval en wat van de streek mee.

Nederlanders zijn ook hoofdzakelijk de 'Hollanders' wanneer het op identiteit pushen aankomt. Delen als Friesland, Drenthe en Groningen sluiten veel beter op Noord Duitsland en Denemarken aan.
En wat denk je van de culturele verschillen tussen mannen een vrouwen, ouderen en jongeren, rijken en armen, slimmen en dommen ...
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_219748563
Trumps regering die er in eigen land al een zootje van maakt gaat Venezuela besturen. Trump denkt alleen aan grond en wat er onder zit, maar negeert totaal dat er 29 miljoen mensen bovenop wonen. Hij -de 5 x onder de dienstplicht uitgedoken held- heeft het losjes over “boots on the ground”. Sowieso zijn die “boots” hierover niet onverdeeld enthousiast, maar welke naïeveling verwacht dat er geen guerrilla-aanvallen vanuit de 29 miljoen Venezuelanen zullen komen die er nog veel minder enthousiast over zijn?
Een nieuw Vietnam-trauma in de maak. Wacht maar op de eerste kist met een vlag erover. Wacht maar op de eerste stroom Venezuelaanse migranten die de VS inkomen omdat ze de VS gesteund hebben, analoog aan de stroom Viernamezen, het gros van de “bootvluchtelingen” die Europa heeft opgevangen is doorgereisd, en ik weet dat, want ik gaf ze taalles, in steeds legere klassen.

Trump heeft zijn hand in een onvoorstelbaar wespennest gestoken, en hij heeft niet over de wespen nagedacht. Ik had jaren de tekening van Collignon over dat aapje (help landen der beschaafde wereld, de olienoot gaan wij toch voor) op mijn prikbord hangen, dat wordt weer actueel.

[ Bericht 0% gewijzigd door la_perle_rouge op 05-01-2026 12:33:43 ]
pi_219748594
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 06:09 schreef la_perle_rouge het volgende:
Trumps regering die er in eigen land al een zootje van maakt gaat Venezuela besturen. Trump denkt alleen aan grond en wat er onder zit, maar negeert totaal dat er 29 miljoen mensen wonen. Hij -de 5 x onder de dienstplicht uitgedoken held- heeft het losjes over “boots on the ground”. Sowieso zijn die “boots” hierover niet onverdeeld enthousiast, maar welke naïeveling verwacht dat er geen guerrilla-aanvallen vanuit de 29 miljoen Venezuelanen zullen komen die er nog veel minder enthousiast over zijn?
Een nieuw Vietnam-trauma in de maak. Wacht maar op de eerste kist met een vlag erover. Wacht maar oo de eerste stroom Venezuelaanse migranten die de VS inkomen omdat ze de VS gesteund hebben, analoog aan de stroom Viernamezen, het gros van de “bootvluchtelingen” die Europa heeft opgevangen is doorgereisd, en ik weet dat, want ik gaf ze taalles, in steeds legere klassen.

Trump heeft zijn hand in een onvoorstelbaar wespennest gestoken, en hij heeft niet over de wespen nagedacht. Ik had jaren de tekening van Collignon over dat aapje (help landen der beschaafde wereld, de olienoot gaan wij toch voor) op mijn prikbord hangen, dat wordt weer actueel.
Hij wil de Verenigde Staten van Amerika een beetje (boel) uitbreiden.
Ik begrijp uit recente berichten dat Groenland nog steeds op de agenda staat, en Colombia is gisteren ook al gewaarschuwd. Cuba is inmiddels des duivels, en volgens Trump zou Canada eigenlijk een staat van de VS moeten zijn.

Et cetera.

Tsja.

Geruststellend klinkt het allemaal niet.

Ik denk liever nog maar niet aan Vietnam-nachtmerries, maar als hij voornoemde ambities binnen zijn tweede (?) termijn wil realiseren, dan is Vietnam, daarbij vergeleken, eigenlijk een peulenschil.
Trumps soldaatjes gaan het in een dergelijk scenario inderdaad knap druk krijgen.
En het is dan ECHT oorlog. Dus ongetwijfeld reden voor Trump om verkiezingen op te schorten.
(En Project 2025 rolt intussen gewoon door.)

Uiteraard vraag je je af of er echt niemand in de GOP is die op deze man kan inpraten.
Maar ach, dat doe ik al bijna een dozijn jaar, en het blijft vergeefse hoop.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_219748629
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 06:48 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Hij wil de Verenigde Staten van Amerika een beetje (boel) uitbreiden.
Ik begrijp uit recente berichten dat Groenland nog steeds op de agenda staat, en Colombia is gisteren ook al gewaarschuwd. Cuba is inmiddels des duivels, en volgens Trump zou Canada eigenlijk een staat van de VS moeten zijn.

Et cetera.

Tsja.

Geruststellend klinkt het allemaal niet.

Ik denk liever nog maar niet aan Vietnam-nachtmerries, maar als hij voornoemde ambities binnen zijn tweede (?) termijn wil realiseren, dan is Vietnam, daarbij vergeleken, eigenlijk een peulenschil.
Trumps soldaatjes gaan het in een dergelijk scenario inderdaad knap druk krijgen.
En het is dan ECHT oorlog. Dus ongetwijfeld reden voor Trump om verkiezingen op te schorten.
(En Project 2025 rolt intussen gewoon door.)

Uiteraard vraag je je af of er echt niemand in de GOP is die op deze man kan inpraten.
Maar ach, dat doe ik al bijna een dozijn jaar, en het blijft vergeefse hoop.
Weet je nog, een paar maanden geleden? Toen er hier geroepen werd dat het allemaal zo’n vaart niet zou lopen en Trump niets geks zou doen.

De mensen uit Venezuela die hier voorstander van zijn moeten eens praten met de mensen uit Venezuela die een gratis vakantie in El Salvador hebben gehad, kijken of ze er dan nog voor zijn.
  maandag 5 januari 2026 @ 07:42:22 #69
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_219748709
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 22:10 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Wat ik er van vind is totaal niet relevant.
Apart. Normaal ben je altijd erg uitgesproken maar als iemand je wat op de man af wat vraagt ontwijk je altijd het antwoord.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_219748720
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 07:07 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Weet je nog, een paar maanden geleden? Toen er hier geroepen werd dat het allemaal zo’n vaart niet zou lopen en Trump niets geks zou doen.

De mensen uit Venezuela die hier voorstander van zijn moeten eens praten met de mensen uit Venezuela die een gratis vakantie in El Salvador hebben gehad, kijken of ze er dan nog voor zijn.
Trump wordt al sinds 2015 onderschat.
Niet alleen 'hier'.

En dan nog: als Trump hier wordt onderschat, dan betekent dat uiteindelijk weinig tot niets.

Maar in bredere zin vind ik het enorm zorgwekkend dat de democratische normen en waarden in het 'vrije Westen' gedurende deze eeuw steeds minder zijn gaan betekenen. En dat solidariteit en empathie in een rap tempo aan het verdwijnen zijn. In dat kader wordt Trump dan ook door menigeen als een grote held gezien. (In de eerste plaats natuurlijk door hemzelf.) Datzelfde geldt voor Poetin. Een club die zich in ons land Forum voor Democratie noemt, beschouwt een figuur als Poetin als een held. Dat vind ik ronduit verbijsterend.
  maandag 5 januari 2026 @ 07:52:30 #71
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219748746
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 07:45 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Trump wordt al sinds 2015 onderschat.
Niet alleen 'hier'.

En dan nog: als Trump hier wordt onderschat, dan betekent dat uiteindelijk weinig tot niets.

Maar in bredere zin vind ik het enorm zorgwekkend dat de democratische normen en waarden in het 'vrije Westen' gedurende deze eeuw steeds minder zijn gaan betekenen. En dat solidariteit en empathie in een rap tempo aan het verdwijnen zijn. In dat kader wordt Trump dan ook door menigeen als een grote held gezien. (In de eerste plaats natuurlijk door hemzelf.) Datzelfde geldt voor Poetin. Een club die zich in ons land Forum voor Democratie noemt, beschouwt een figuur als Poetin als een held. Dat vind ik ronduit verbijsterend.
Maar wat doen wij eraan?

Ik hoor alleen maar mensen die alles zorgwekkend en verbijsterend vinden.

We leven in een democratie op een democratisch continent. We zijn nog steeds welvarend, we leven in vrijheid. We kunnen alles vrijelijk bespreken, we kunnen ons organiseren zoals we willen.

Sinds wanneer zijn we allemaal veranderd in machteloze, tandeloze toeschouwers?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219748831
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 07:52 schreef Perrin het volgende:

[..]
Maar wat doen wij eraan?

We leven in een democratie op een democratisch continent. We zijn nog steeds welvarend, we leven in vrijheid. We kunnen alles vrijelijk bespreken, we kunnen ons organiseren zoals we willen.

Ikzelf stem op partijen die naar m'n zin zijn. Maar die partijen worden snel kleiner en vormen een minderheid.
Ik steun organisaties (financieel) die een aantal voor mij belangrijke waarden vertegenwoordigen.
Ik ben nooit een groot demonstrant geweest. Dat geef ik grif toe.

Verder ga ik nog wel eens een gesprek aan.
Het komt vaak voor (overigens niet altijd!) dat ik merk, als ik met jongere mensen praat, maar ook met leeftijdsgenoten, dat het individualisme is doorgeslagen naar egoïsme. En zij zien de mensen/inwoners van landen die het moeilijk hebben als 'losers'. Daar gaan zij hun centen niet aan uitgeven en hun steun niet aan verlenen. Dan liever drie smartphones per jaar. En voor dergelijke idealen is iemand als Trump niet echt een gevaar. En Poetin, Wilders of Baudet ook niet. Ik bedoel maar: een beetje succesvolle Rus kan ook best drie smartphones per jaar betalen. Dus wat is eigenlijk het probleem? Of de dreiging?

Het is niet eenvoudig om daar tegenin te gaan. Want ze delen (en begrijpen) mijn standpunten gewoonweg niet.
  maandag 5 januari 2026 @ 08:41:27 #73
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219748906
Trump maakt nog even duidelijk dat hij helemaal niet over Groenland gaat ophouden. Dat wordt nóg harder smeken om genade bij onze Oranje chef.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219748915
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 07:52 schreef Perrin het volgende:

[..]
Maar wat doen wij eraan?

Ik vind het ook verbijsterend dat er tegenwoordig, in Nederland, hele volksstammen zijn die zich wijs hebben laten maken denken dat we meer in een soort Noord Korea wonen dan in het Hof van Eden wat het hier eigenlijk is.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 5 januari 2026 @ 09:04:09 #75
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219749007
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 08:41 schreef Perrin het volgende:
Trump maakt nog even duidelijk dat hij helemaal niet over Groenland gaat ophouden. Dat wordt nóg harder smeken om genade bij onze Oranje chef.

[ x ]
Ultimate consessies doen en hopen dat onder democratisch bewind het weer wordt teruggedraaid.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')