Fles' Travelsnacks, part 188BestemmingSantander, Spanje en Plymouth, Engeland
Datum / dataDonderdag 11 t/m vrijdag 19 juni 2026
BeweegredenOp zoek naar mooi weer

En vooral die veerboot tussen Spanje en Engeland, die wilde ik nogeens doen.
GezelschapForever alone.
VervoerBussen, boten en een paar treinen en een metro. Oh en een vliegtuig. Full house.
KostenNiet op gelet. Had vast goedkoper gekund maar jammer dan
AanradersDe Picos de Europa zijn gaaf. En als je in Plymouth bent: Smeaton's Tower op de Plymouth Hoe. Een vuurtoren waar je in kan. Acht pond, en geen lift, maar elke penny waard. Doen!
AfradersSja, wat zal ik zeggen. Het Spaanse eetrooster, of liever gezegd: Geen rekening houden met het Spaanse eetrooster. En vliegreizen, ben ik ook wel een beetje klaar mee. Ik heb speciaal een aantal koffers en tassen voor carry-on only maar dit was nu de derde keer op rij dat ik toch mijn handbagage moest afgeven voor ruimvervoer. Sta je dus alsnog een half uur weg te gooien bij de proletenband. En zoooo veel wachten. En zooo veel niet mee mogen nemen qua bagage. Nee ik stap een beetje af van vliegen denk ik. Nog een afrader: Naar een land gaan waar je de taal niet van spreekt. Het is me echt bitter tegengevallen hoe weinig en hoe slecht Spanjaarden Engels spreken. Zelfs in een grote stad waar een directe boot uit Engeland aankomt. Jammer.
Foto's!Eerst gevlogen van Schiphol naar Bilbao. In Bilbao met de bus naar het centrum, voor de bus naar Santander. Kijk, Guggenheim ook gezien
![01.jpg]()
Eerste blik uit het raam toen ik rond 20:30 aankwam in mijn hotelkamer in Santander. Op de voorgrond de infinity pool waar ik twee keer heel even in gezwommen heb.
![02.jpg]()
Strand, misschien 200 meter lopen van het hotel. Ben ook nog even naar beneden gelopen om de zee aan te raken maar verder niet
![03.jpg]()
![04.jpg]()
Hotelkameruitzicht na zonsondergang.
![05.jpg]()
Het ontbijt de volgende ochtend. Kleine tostietjes
(hihi Fles zei "tiet"
) waren erg lekker!
![06.jpg]()
Die vrijdag een mooie lange wandeling gemaakt. Eerst een heel eind de boulevard langs het strand gevolgd richting het Peninsula de la Magdalena wat je hier ziet liggen. Links Isla de Mouro.
![07.jpg]()
De beeldengroep "Los Raqueros", ter ere van zo genoemde straatjochies die in vroeger tijden muntjes op doken van de zeebodem bij wijze van inkomen. My kinda guys, in a way

In de verte het Centro Botín.
![08.jpg]()
Een oude goederenkraan bij het Centro Botín. Centro Botín is een hip architectonisch museum voor moderne kunst. Hoef ik niet in dus. Maar geinig om te zien van buiten, en handig ter oriëntatie vanaf het water.
![09.jpg]()
Golven die beuken tegen de zeemuur, 50 meter van het hotel.
![10.jpg]()
Zaterdag: Parque de Mataleņas, ook weer vlakbij het hotel (hebben jullie inmiddels al uitgezocht welk hotel?

) Doorkijkje naar de baai.
![11.jpg]()
Voorgerecht zaterdagavond. En zondagavond weer want dit was mokerlekker

Garnalensalade met idk kuit van eoa vis.
![12.jpg]()
's Avonds na het eten nog even bij het strand gekeken. Weinig volk, het was ook laag water geworden. En een man met een metaaldetector. Die kennelijk nog iets gevonden had ook.
![13.jpg]()
![14.jpg]()
Zondagochtend: Zonsopkomst
![15.jpg]()
![16.jpg]()
De dag van de busexcursie naar de Picos de Europa. Eerst een stuk snelweg en vanaf Unquera linksaf het binnenland in. Prachtige rotsformaties tussen Unquera en Potes.
![17.jpg]()
![18.jpg]()
Eerste puntje: Het Monasterio de Santo Toribio de Liébana, één van de belangrijkste plaatsen in het Christelijk geloof, samen met Rome, Jeruzalem en Santiago de Compostela. Alleen op eoa manier weet niemand hier van. Het was er in ieder geval heerlijk rustig. In dit klooster wordt het grootste overgebleven fragment ter wereld van het kruis van Jezus (het
Lignum Crucis) bewaard. Toch best bijzonder zou je denken

![19.jpg]()
Bij dat klooster ook twee muntjes gevonden trouwens
![mv109.jpg]()
Enfin, meer te doen: Door naar Fuente Dé, het bergdorpje dat bekend is van de Teleferico Fuente De, een kabelbaan hoog de bergen in. En een bijzondere ook: 753 meter hoogteverschil zonder één steunpaal onderweg. Wel een beetje krappe gondeltjes maar er wordt gewerkt aan capaciteitsuitbreiding heb ik gehoord.
![20.jpg]()
Geweldig uitzicht daar bovenop natuurlijk (en heerlijk weer!)
![21.jpg]()
![22.jpg]()
![23.jpg]()
![24.jpg]()
Daarna terug naar Potes. Potes is een klein stadje maar wel regionaal centrum voor van alles. En het is een heel mooi stadje.
![25.jpg]()
![26.jpg]()
![27.jpg]()
![28.jpg]()
![29.jpg]()
![30.jpg]()
Uiteindelijk pas rond 18:30 weer terug in Santander. Zwemmen kon praktisch al niet meer (was maar van 11 tot 19 uur, beetje jammer). Dus maar meteen aan de hap. Nou ja, vanaf 20:00. Vooraf dus weer dat garnalen-apparaat en daarna de loempiaatjes. Ook erg lekker. En vegan, auch proficiat.
![31.jpg]()
Maandag was de laatste dag in Santander. Na het ontbijt uitgecheckt en met een taxi naar het centrum. Daar heb ik met dit bootje nog even een tochtje over de baai gemaakt van ruim een uur (¤ 6,50, prima prijsje).
![32.jpg]()
Het Centro Botín vanaf het water (met die kraan).
![33.jpg]()
De Hogere Zeevaartschool.
![34.jpg]()
Uiteindelijk kwam ik na de lunch (die nogeens de taalbarričre onderstreepte

) weer terug bij de bootterminal.
![35.jpg]()
Na heel veel wachten (3 uur, leve de Sudoku app op mijn telefoon) werd de bus met voetpassagiers onder politiebegeleiding naar de klaarliggende Pont-Aven gereden.
![36.jpg]()
![37.jpg]()
Mijn hut. Prima hut.
![38.jpg]()
Net als zovele anderen: tas op de bank smijten en pinten koppen in de bar

![39.jpg]()
Er was ook een zwembad op de boot. Op dat moment (we lagen nog in de haven) afgesloten. Later niet echt meer naar gekeken. Zou ook te lang duren om de broek te drogen etc.
![40.jpg]()
Nog een laatste blik op Spanje, Isla de Mouro met de vuurtoren.
![41.jpg]()
Later op de avond nog even staan mijmeren over het leven op de achterplecht
![42.jpg]()
Enfin: dinsdagmiddag rond 15:00 plaatselijke tijd kwamen we aan in Plymouth. Dit was het uitzicht uit mijn hotelkamer. Veel verder kon je niet kijken want alles zat potdicht qua mist.
![43.jpg]()
Stukje buiten gelopen. In deze Sovjetbunker sliep ik dus voor 150 Euro per nacht zonder wifi, zonder airco en zonder zwembad. Als je ooit in Plymouth bent: Zoek iets anders. Het eten was wel goed trouwens.
![44.jpg]()
Mooi stukje "vluchtelingen welkom" versierd parkje vlakbij het station.
![45.jpg]()
Voorgerecht van de dag: Broccoli-knoflooksoep. Prima.
![46.jpg]()
Woensdagochtend, het beste uitzicht dat ik gezien heb. Even kon je helemaal tot aan zee kijken. In de verte bij het reuzenrad de vuurtoren Smeaton's Tower.
![47.jpg]()
De Guild Hall (de toren links op de foto hierboven). Helaas in verbouwing dus niet toegankelijk.
![48.jpg]()
De ingang van St Andrew's Church, wel toegankelijk. Ook even in geweest, al was het maar omdat het daar droog was.
![49.jpg]()
Een monumentale fontein op het San Sebastian Square, om de stedenband te vieren. Toen ik mijn foto's gemaakt had ging de fontein meteen uit, bijzonder
![50.jpg]()
Een anker van de HMS Ark Royal, aangeboden door de Admiraliteit ter gelegenheid van het één of ander.
![51.jpg]()
Smeaton's Tower. Hier ben ik op geweest. Je kunt boven een rondje buitenom lopen, maar je kunt ook nog 3 meter hoger echt in die lichtkamer komen. Leuk om eens gezien te hebben. Helaas was er geen zak te zien want mist.
![52.jpg]()
De Engelse vlaggen met het St George's Cross staan er strak bij.
![53.jpg]()
Er was nog iemand die een mini-onderwaterwereldje gehaakt had voor over zo'n ikonische gietijzeren brievenbus
![54.jpg]()
Charles Church, een ruīne van een kerk die in 1941 bij een bombardement met brandbommen in vlammen op gegaan is. Hebben ze na de oorlog zo gelaten. Je kunt er niet bij komen want er ligt nu een grote rotonde omheen.
![55.jpg]()
Donderdag checkte ik uit na het ontbijt, en nam ik vanaf het station deze hogesnelheids-dieseltrein naar Londen. Ruim 3 uur, catering aan boord. Het eerste stuk is het mooiste, langs Newton Abbot en de Dawlish Seawall naar Exeter. Daarna gaat het steeds harder: Tussen Taunton en Reading 160 km/h en vanaf Reading met 200 km/h naar London Paddington. Toen ik daar uitstapte was het ineens warm

Nou ja en dat is het dus tot op heden gebleven.
![56.jpg]()
Rode zandsteenkliffen in de buurt van Exeter.
![57.jpg]()
Aangekomen in London Paddington.
![58.jpg]()
Poeh, mensen overal

Meteen maar door richting Harwich. Metro naar Liverpool Street en daar een trein naar Manningtree, waar ik om 16:35 aankwam. Maar ho, stop. Het is nog maar een kwartiertje naar Harwich, en daar is NIKS. In Manningtree zit een leuk kroegje op het station. Dus nog even 2,5 uur genoten van een paar van deze Level Heads (session IPA). Had eigenlijk prima NOG een trein later kunnen nemen want in Harwich moest ik alsnog een uur wachten. Gooi die checkin gewoon open man, zijn jullie bang dat ik geld kom uitgeven of zo?
![59.jpg]()
Stilleven met bootjes aan de River Stour tussen Manningtree en Harwich.
![60.jpg]()
Uiteindelijk mocht ik dan de boot op. Gauw tas in de hut geknikkerd en naar het achterdek, waar ik nog net op tijd was (drie minuten over) voor de zonsondergang. Een passend afscheid voor een leuke en vooral leerzame vakantie
![61.jpg]()
En nou de hele zomer werkjes werken