Spotlights?Waar zie ik dat?quote:Op woensdag 22 april 2026 09:10 schreef yvonne het volgende:
Ha, mooi weer. Hop in de spotlights gezet. Leuk topic.
Hey! Ik zie nu ook pas je DM. Daar reageer ik later op maar over het algemeen goed. Sociaal, veel te veel sociaal.quote:Op dinsdag 21 april 2026 18:55 schreef kwiwi het volgende:
Leuke snack! Gelachen om het bord op het station
En hoi @:liesje1979![]()
![]()
@quote:Op donderdag 23 april 2026 02:01 schreef Flory- het volgende:
Nice tripje weer Fles!
Leuke pics, zo'n Turm is altijd uitnodigend om van bovenaf te bekijken![]()
Lekkere schnitzels uiteraard, nomnom![]()
En @:liesje1979 liep tussendoor zeker weer Ingress te spelen
quote:Op donderdag 23 april 2026 06:03 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Nee tussendoor praatte ze met ons
Ga ook een keer mee joh waarom nietquote:Op vrijdag 1 mei 2026 17:00 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
Ah, er was weer een travelsnack zie ik pas 2 weken later![]()
Maar leuke foto'sen goed dat de Nieuwjaarsuitjes een vaste traditie blijven.
Alkyquote:Op zaterdag 20 juni 2026 12:08 schreef Dr_Flash het volgende:
Fles' Travelsnacks, part 187
Bestemming
West-Friesland
Datum / data
Vrijdag 29 t/m zondag 31 mei 2026
Beweegreden
Pa en ma waren 55 jaar getrouwd.
Gezelschap
Pa, ma, een oom en twee tantes.
Kosten
Nou ja niks he, pa en ma betaalden alles![]()
Foto's!
Vrijdag troffen we elkaar in Alkmaar voor koffie met gebak. Daarna bezochten we eerst de kaasmarkt. Leuk om eens gezien te hebben, maar een kwartiertje is wel genoeg ook.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Daarna nog even lekker staan zoenen met een bronzen kaasmeisje![]()
[ afbeelding ]
Toen nog even verder gewandeld door de straatjes en steegjes van Alkmaar. Alkmaar kan ook best lelijk zijn.
[ afbeelding ]
Na een bezoek aan de grote Sint-Laurenskerk was het tijd voor de lunchBroodje "Allemaal Alkmaar" met twee soorten streekkaas. Erg lekker!
[ afbeelding ]
Daarna bezochten we nog het Stedelijk Museum, waar een leuke tentoonstelling is van Leo Gestel en Gustave de Smet (nog tot 13 september). Daarna was het tijd om ons hotel in Rustenburg op te zoeken. Het weer was inmiddels behoorlijk omgeslagen.
[ afbeelding ]
Gelukkig waren we al gearriveerd voor het ergste noodweer de streek trof. We zijn nog maar even een kwartiertje in de auto blijven zitten. Toen we er weer uit konden zag het er zo uit.
[ afbeelding ]
Na inkwartieren (kamer dweilen want het raam had open gestaan bij dat noodweer) en opfrissen konden we aan het diner. Hier de gemengde grill spiesen.
[ afbeelding ]
Na nog een avondwandeling (paar straatjes op en neer, er is daar verder niks van een rondje mogelijk) ging de zon onder achter Heerhugowaard.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het ontbijt van zaterdag, met links het Flesboekje dat ik voor de gelegenheid gemaakt had.
[ afbeelding ]
De zaterdag was voor Enkhuizen en het Zuiderzeemuseum. Erg leuk altijd weer.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het diner van zaterdag: Surf & turf, te bestaan uit drie garnalen en een hapje biefstuk.
[ afbeelding ]
In de ondergaande avondzon maakten we nog een korte wandeling naar een paar molens aan de Westfriese Omringdijk.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En op zondag bezochten we, inmiddels op de terugweg, nog het mediamuseum Beeld & Geluid in Hilversum. Ook leuk om eens een keer geweest te zijn.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Daar nog even geluncht en toen weer naar huis. Prachtig weekend gehad samen met de ouwelui
Dacht in eerste instantie dat het van die plastic sauszakjes warenquote:
Hey pa en ma hadden alles geregeld, wie ben ikquote:Op zaterdag 20 juni 2026 14:26 schreef MadMaster het volgende:
Mooie Travelsnack, maar van die 'Surf & Turf' word ik wel wat verdrietig.
Tip voor de volgende keer: Rue de la Plume aan de Veerstraat in Alkmaar…
Een gegeven paard moet je inderdaad nooit in de bek kijken.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:25 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Hey pa en ma hadden alles geregeld, wie ben ikMaar ik vond het ook niet spannend nee.
Nou dan denk ik niet dat we weer naar Alkmaar gaan maar okeequote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:32 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Een gegeven paard moet je inderdaad nooit in de bek kijken.
Volgende keer je ouders gewoon aanbieden dat je een leuk etentje voor ze als cadeau hebt…
Ik had eerst ook niet in de gaten dat het kaas was, totdat ik de tekst lasquote:Op zaterdag 20 juni 2026 14:18 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Dacht in eerste instantie dat het van die plastic sauszakjes waren![]()
Nou komijnekaas is het dus niet.quote:Nee nee echt rode vlekken door en door. DOor de hele kaas heen. Geen teken van bederf, het hoort zo. Wat is dat?
Copilot said:
Ahhh oké — nu snap ik precies wat je bedoelt 👍
👉 Dat is heel waarschijnlijk gewoon komijnekaas (Leidse kaas).
🧀 Wat je ziet
Die “rode/bruinige vlekjes” door de hele kaas zijn komijnzaadjes
Die worden tijdens het maken door het hele kaasdeeg gemengd, dus je ziet ze overal terug
Daardoor krijg je precies dat gespikkelde effect waar jij het over hebt
👉 Komijnekaas = Nederlandse kaas met zaadjes erdoorheen voor smaak en textuur
dairyskills
+1
🧀 Waarom lijkt het rood?
De zaadjes zijn eigenlijk bruin / donker
Maar in een lichte kaas lijken ze soms roodachtig/donkerrood
Zeker als de kaas wat jonger of vetter is zie je ze heel duidelijk
🧀 Typisch (Noord‑)Hollands / regio kaasmarkten
Dit type kaas (Leidse/komijnekaas) hoort echt bij de Nederlandse traditie
Je ziet ‘m vaak op plekken zoals kaasmarkten (zoals Alkmaar)
“Leidse kaas” is zelfs dé klassieke variant met komijn
wikipedia
✅ Kort: Die kaas met rode vlekjes = komijnekaas / Leidse kaas
👉 De “vlekjes” zijn gewoon komijnzaadjes, dus het hoort erbij
Je moet de domme AI ook niet gaan vragen naar een lokaal Nederlands streekproduct, die snapt dat allemaal niet joh.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |