quote:
Tadaa
Fles' Travelsnacks, part 186BestemmingStuttgart, de hoofdstad van de Duitse deelstaat Baden-Württemberg.
Datum / dataDonderdag 16 t/m zondag 19 april 2026
BeweegredenAlweer de 16
e editie van de jaarlijkse Nieuwjaarsronde van het Treinentopic van het FOK! subforum Planes, Trains and Automobiles, bekend onder de fonetische weergave van de afkorting (PTA TT NYR): de Patattennaaier
GezelschapHetzelfde clubske als vorig jaar:
@liesje1979 @dennistd @James1988 @Peterselieman @derLudolf en een ex-FOK!ker.
VervoerTreinen voornamelijk. En de U-Bahn. Best goed geregeld dat OV daar. Je kunt overal makkelijk en snel komen.
KostenIk had een goedkoop pensionnetje voor 290 Euro (3 nachten inclusief simpel ontbijt). Treinkaartjes geloof ik 150 - 200 Euro retour. Eerste klas inclusief reserveringen. Plus eten en drinken wat ook doorgaans wat goedkoper was dan in Nederland. Grote porties! Kunt wel merken dat het van oorsprong boerenland is daar
AanradersDe StuttCard

Kun je heel veel musea en attracties mee in. Te koop in een variant voor 24, 48 of 72 uur, met of zonder OV. En je haalt hem er makkelijk uit.
AfradersDe StuttCard online proberen te kopen. Je moet wel echt een levensmoeie sadomasochist zijn als je dat gaat proberen. Wat een RUKsysteem. Google maar op waar de verkooppunten zijn en smijt wat biljetjes over de balie voor een fysiek exemplaar en bespaar jezelf een wereld van pijn. Niet overdreven, je bent gewaarschuwd.
Foto's!Aangekomen bij het hotel / pension. Heerlijk weer, aanzienlijk warmer dan in Nederland.
![01.jpg]()
Even inkwartieren en op naar het Schweinemuseum. Vroeger kon je daar met de tram komen, nu is het een stukje lopen vanaf de U-Bahn.
![02.jpg]()
Binnen in het varkentjesmuseum staat het helemaal vol met varkens. Ze hebben schijnbaar zelfs een vermelding in het Guinness Book of World Records voor het hebben van meer dan 100.000 varkens bij elkaar.
![03.jpg]()
![04.jpg]()
In hetzelfde gebouw zit restaurant Schlachthof, dus dan gaan we maar varkentje eten ook he
![05.jpg]()
Na het eten nog even het centrum in gegaan om deelnemer nummer 3 op te pikken (de rest kwam pas vrijdag aan en eentje pas zaterdag zelfs). Nog even wat mooie avondplaatjes.
![06.jpg]()
![07.jpg]()
![08.jpg]()
De volgende ochtend liep ik de stad in. Onderweg naar station Stadtmitte kwam ik de Torturmbrunnen tegen. Normaal een fontein maar nu even niet. Onderdeel van de oude stadsmuur.
![09.jpg]()
Met de S-Bahn gingen PSM en ik naar het Porsche-museum in Zuffenhausen. Hier een Porsche 956 die, als hij hard genoeg blijft rijden (minstens 321,4 km/h) genoeg downforce ontwikkelt om tegen het plafond te kunnen rijden

Je moet alleen niet willen remmen dus
![10.jpg]()
Ook was er nog een Porsche in varkentjes-stijl te zien.
![11.jpg]()
Nog wat plaatjes van het Porsche-museum.
![12.jpg]()
![13.jpg]()
Daar komt de S-Bahn terug naar de stad alweer aan.
![14.jpg]()
Ergens in een winkelpassage was er ook nog bijna een zwembad
![15.jpg]()
Zaterdag, de groep is inmiddels bijna compleet. Dus wij op weg naar tandradtram "Zacke". Hier eerst nog een mooie muurschildering.
![16.jpg]()
De Zacke komt net binnen op Marienplatz.
![17.jpg]()
![18.jpg]()
Eerst even omhoog naar het eindpunt Degerloch en toen weer omlaag. Onderweg stapten we uit bij Haigst want daar was een mooi uitkijkpunt over de stad. De tram verdwijnt alweer in die diepte.
![19.jpg]()
Na de Zacke gingen we op weg naar de Witwen-Express, een kabelspoorlijn met houten rijtuigjes uit 1929. Onderweg helemaal verdwaald natuurlijk. Want ja
![20.jpg]()
Toch gevonden! De Witwen-Express (weduwen-express, zo genoemd omdat de trein vroegah veel gebruikt werd door weduwen om het graf van hun man te bezoeken. Het eindpunt is namelijk het Waldfriedhof).
![21.jpg]()
![22.jpg]()
Stiekem gewoon wel moderne besturing natuurlijk.
![23.jpg]()
Daarna haalden we eindelijk DerLudolf op die op Stadtmitte precies tegelijk met de trein naar Weil der Stadt aankwam. In Weil der Stadt namen we de onlangs heropende Hermann-Hesse-Bahn naar het idyllische stadje Calw im Schwarzwald. Rechts staat onze trein in Calw. Een heel stuk lager loopt de spoorlijn Pforzheim - Horb. Er gaat een lift.
![24.jpg]()
Het allerschattigste stadje Calw, vol met vakwerkhuisjes. Helaas enigszins uitgestorven want het was zaterdag. En in Duitsland zijn dan veel dingen gewoon dicht. Sukkels.
![25.jpg]()
![27.jpg]()
De lift bij het station.
![26.jpg]()
Gein op het plein.
![28.jpg]()
De trein terug naar Weil der Stadt maar genomen, want ja.
![29.jpg]()
Uiteindelijk kwamen we om half vier of zo terug in Stuttgart aan. Helemaal kapotgeluld door allemaal treinennerds die elkaar gingen overtoepen met totaal oninteressante informatie. Dus even een uurtje op mijn hotelkamer gelegen om te ontploinken. Daarna weer de stad in voor een terrasje en uiteindelijk ook een hapje eten bij Sophie's Brauhaus. Goed voer, snelle bediening, maar het bier was niet zodanig dat ik dacht "daar moet wat van mee naar huis".
![30.jpg]()
Na het eten wilden we nog even naar de Fernsehturm, de eerste gewapend-betonnen televisietoren ter wereld (geopend in 1956). Best een stoer ding.
![31.jpg]()
![32.jpg]()
![33.jpg]()
Uitzicht van bovenaf
![34.jpg]()
En zondag was het tijd om naar huis te gaan. Het weer was ook een stuk minder dan de eerdere dagen. Anyway, er was nog wel tijd voor wat puntjes. De helft van de groep wilde nog naar het Mercedes-museum, maar goed ik had het Porsche-museum al gezien dus ik vond het wel prima. Ik bezocht het Haus der Geschichte Baden-Württemberg, een historisch museum over de deelstaat in de afgelopen 200 jaar. Veel interactief, met een app en QR-codes en hippe shizzle allemaal. Veel aandacht voor antisemitisme ook. Goed puntje.
![35.jpg]()
![36.jpg]()
![37.jpg]()
Nog even naar het Schlosspark gelopen. Hier het Staats-theater.
![38.jpg]()
Daar in de buurt gezellig geluncht met Liesje. Liesje is gek op tomatensoep

Ik had een panini caprese, ook prima voer trouwens
![39.jpg]()
De plaatselijke schutterij kwam nog even langs in halfkostuum.
![40.jpg]()
En toen weer richting de trein. Stuttgart Hbf is een enorme bouwput en zal dat nog wel velen jaren blijven. Maar vanaf hier zou het 3 minuten lopen moeten zijn naar de trein. Of 5 met bagage, of 8 als je boven de 60 jaar oud bent, of 10 in hoge hakken. Als je dus čn boven de 60 bent čn hoge hakken draagt čn bagage bij je hebt, is het dus 44 minuten en 27 seconden. Reken maar uit.
![41.jpg]()
Hier staan we inmiddels in het zonovergoten Vaihingen an der Enz, 28,2 km buiten Stuttgart, waar we snel nog even een prachtige gloednieuwe Bombardier (of Alstom) TALENT3 konden "platen" zoals dat in Hochspoornerdisch heet.
![42.jpg]()
Wat volgde was nog een mooi stuk door het Rijndal. Met de plaatjes daarvan sluiten we af. Door geklungel bij de Deutsche Bahn waren we te laat in Köln om fatsoenlijk te kunnen eten, al hadden we ook een half uur vertraging te pakken voordat we Köln uiteindelijk uit waren. Hoe het ook zij, het was weer leuk
![43.jpg]()
![44.jpg]()
![45.jpg]()