quote:Veel vrouwen willen geen man meer, want wat moet je met ‘een kamerplant met rijbewijs’?
Veel vrouwen hoeven geen emotioneel onvolwassen man meer. Hij vergt te veel onderhoud en levert te weinig op. Daardoor is de ‘echte’ man de weg kwijt, merkt Debby Gerritsen. Want wat moet hij nu precies doen? Zijn spierballen laten zien, over zijn gevoel praten of juist zijn feministische kant ontwikkelen? Alledrie tegelijk lijkt onmogelijk.
Het aantal hetero single vrouwen groeit, blijkt uit cijfers. Een belangrijke reden: ze hebben geen zin meer in een relatie met een emotioneel onvolwassen partner. „Veel vrouwen zijn de hoofdhuishouding, hoofdcommunicatie, crisismanager, therapeut én agenda-beheerder van hun man. Op TikTok wordt hij een ‘kamerplant met een rijbewijs’ genoemd - weinig functies, veel onderhoud’’, zegt Elles Beijers, managing editor van Elle, in de nieuwste aflevering.
Dat fenomeen heet mankeeping en is schadelijker dan je denkt. Voor vrouwen, omdat zij structureel de emotionele last dragen. Voor mannen omdat zij aantoonbaar gelukkiger zijn in een relatie, juist vanwege die emotionele steun, maar tegelijkertijd steeds moeilijker relaties en vriendschappen aangaan. Inmiddels heeft 15 procent van de mannen geen hechte vriendschappen; in 1990 was dat nog 3 procent.
Diep in onze cultuur
Dat mannen niet praten over gevoelens zit diep in onze cultuur. Terwijl die behoefte er wél is. Mannen en vrouwen hebben dezelfde hersenen: ze voelen hetzelfde. Toch woedt online een felle strijd over wat ‘mannelijk’ zou zijn, aangevoerd door Andrew Tate en zijn toxic masculinity-wannabe’s. Mannen die doodsbang zijn voor vrouwelijke kracht en veranderende gendernormen.
Types als fitfluencer Joel Beukers, die uren in de sportschool doorbrengt en opgewonden raakt van zijn eigen spiegelbeeld. De halfnaakte badkamer- en gymselfies worden gretig gedeeld op sociale media, omlijst met lange betogen over wat een ‘echte man’ zou moeten zijn. Gevoeligheid en empathie horen daar niet bij.
En dan is er de tegenreactie: de performative man. Ook wel de Matcha Man. „De man met een linnen tasje en een feministische klassieker onder zijn arm – het liefst uit tweedehands winkels’’, zegt Elles. „Hij heeft tampons voor zijn vriendinnen en plakt menstruatiekrampstickers op zijn buik om te laten zien dat hij ‘precies weet hoe het voelt’.’’
Het oogt als het perfecte tegenwicht van de Andrew-Tate-bro’s. Maar ook dit is vaak een rol. „Een manier om te zeggen: ik ben niet toxic’’, zegt Elles. „Maar ook gebruikt om makkelijk een date te scoren. Want: oh my god, hij snapt haar zó.’’
Die hebben ook eieren hoor.quote:Op woensdag 24 december 2025 16:05 schreef Elan het volgende:
Kippen houden is altijd een goed idee. Leveren namelijk wat op in de vorm van eieren en vlees.
Vrouwen daarentegen kosten alleen maar geld.
Over de kosten van wat uit die eieren komt zullen we het maar helemaal niet hebben.quote:Op woensdag 24 december 2025 16:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Die hebben ook eieren hoor.
Hier is er ooit eentje uitgekomen.
Interessant, hier is het andersom. Mijn man kost me geld en ik lever hem geld opquote:Op woensdag 24 december 2025 16:05 schreef Elan het volgende:
Kippen houden is altijd een goed idee. Leveren namelijk wat op in de vorm van eieren en vlees.
Je bent een OF model?quote:Op woensdag 24 december 2025 16:08 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Interessant, hier is het andersom. Mijn man kost me geld en ik lever hem geld op
Het is dan ook erg dom om de kip met gouden eieren te slachten.quote:Op woensdag 24 december 2025 16:08 schreef Elan het volgende:
[..]
Over de kosten van wat uit die eieren komt zullen we het maar helemaal niet hebben.
Nog los van de geluidoverlast.
Gelukkig begint het besef nu bij jullie ook een beetje in te dalen dat kinderen overbodig zijn en je alleen maar beperken in je vrijheid.
Wij mannen roepen dat al eeuwen
Is hij thuisblijfvader of wat moet ik me hierbij predies voorstellenquote:Op woensdag 24 december 2025 16:08 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Interessant, hier is het andersom. Mijn man kost me geld en ik lever hem geld op
Dat moet je niet pikken!quote:Op woensdag 24 december 2025 16:08 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nee, werken allebei fulltime.quote:Op woensdag 24 december 2025 16:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Is hij thuisblijfvader of wat moet ik me hierbij predies voorstellen
Hoeft niet maar lees effe mee dan.quote:Op woensdag 24 december 2025 10:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je hebt dus inderdaad geen idee. Meer woorden ga ik er niet aan vuil maken.
quote:Op woensdag 24 december 2025 09:44 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Mensen zijn zelden 100% onvruchtbaar. Het aantal stellen wat 5 jaar proberen teveel vindt en voor die tijd uit elkaar gaat omdat ze opgeven zal groter zijn dan het aantal dat daadwerkelijk onvruchtbaar is. En zelf denk denk ik dat algemene vruchtbaarheid nog best wel eens in verband kan staan met je algehele gemoedstoestand en mentale gezondheid
quote:Op woensdag 24 december 2025 10:17 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Pardon??
1 op 6 koppels.
30% bij de vrouw, 30% bij de man en 40% gemengde problemen of niet bekend...
Gooi anders nog meer met cijfers die niet kloppen
https://www.kinderwens.be/onvruchtbaarheid
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK562258/quote:Infertility is usually defined as the inability of a couple to conceive even after 1 year of unprotected, frequent sexual intercourse.[1] It affects about 15% of all couples in the United States and at least 180 million couples worldwide.[2] Male infertility is defined by the World Health Organization (WHO) as the inability of a male to make a fertile female pregnant for a minimum of at least 1 year of regular unprotected intercourse. The male is solely responsible for about 20% of cases and is a contributing factor in another 30% to 40% of all infertility cases.
Dat is nu ook best een risico met die vogelgriep.quote:Op woensdag 24 december 2025 16:05 schreef Elan het volgende:
Best een jankpost om de zogenaamde jankkloof ter discussie te stellen.quote:Op woensdag 24 december 2025 14:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat heb ik nog nooit in het openbaar gezegd dus dat is puur gelul.
Waar het verschil tussen een normale reactie en een creep ligt is of je een 'chad' bent of niet, schijnbaar.
Zie zo'n reactie van een iniminimuis 'waar heeft een vrouw nu een vent voor nodig?'. Tjah. Met die instelling blijf je ook alleen.
De hele jankkloof komt echt van een kant af. Mannen zijn niet zo moeilijk en als je stopt met je boodschappenlijstje compleet af te vinken, wordt de wereld vanzelf leuker.
Rusland is alleen op papier een conservatief land. Waar minder dan 5% van de bevolking wekelijks naar de kerk gaat.quote:Op woensdag 24 december 2025 15:52 schreef capricia het volgende:
In landen waar nog wel het westerse traditionele rolpatroon is, zoals Rusland, gaat het ook niet goed met de demografie.
Vraag me altijd wel een beetje af bij het lezen van dat soort onderzoekjes of vrouwen alleen echt veel gelukkiger zijn dan mannen. Eenzaamheid is toch iets universeels?quote:Op woensdag 24 december 2025 16:20 schreef Seven. het volgende:
[..]
Best een jankpost om de zogenaamde jankkloof ter discussie te stellen.
En het verschil is dat vrouwen die alleen blijven, nog gewoon een sociaal leven opbouwen en ook alleen gewoon een gelukkig leven leiden. In tegenstelling tot mannen, waarvan het merendeel toch wel serieus eenzaam en onaangepast eindigt.
Als je een rijk sociaal leven hebt, hoef je niet eenzaam te zijn.quote:Op woensdag 24 december 2025 16:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Vraag me altijd wel een beetje af bij het lezen van dat soort onderzoekjes of vrouwen alleen echt veel gelukkiger zijn dan mannen. Eenzaamheid is toch iets universeels?
Dat snap ik.quote:Op woensdag 24 december 2025 16:24 schreef Seven. het volgende:
[..]
Als je een rijk sociaal leven hebt, hoef je niet eenzaam te zijn.
Je zult toch een keer naar huis moeten…quote:Op woensdag 24 december 2025 16:24 schreef Seven. het volgende:
[..]
Als je een rijk sociaal leven hebt, hoef je niet eenzaam te zijn.
En kwamen er succesvol mee weg om 99% van de zorgtaken bij de vrouw te parkeren op grond van traditie, cultuur, hoe de Heere het gewild heeft en ingesleten patronen.quote:Op woensdag 24 december 2025 16:08 schreef Elan het volgende:
[..]
Over de kosten van wat uit die eieren komt zullen we het maar helemaal niet hebben.
Nog los van de geluidoverlast.
Gelukkig begint het besef nu bij jullie ook een beetje in te dalen dat kinderen overbodig zijn en je alleen maar beperken in je vrijheid.
Wij mannen roepen dat al eeuwen
Naar het gesnurk naast je.quote:Op woensdag 24 december 2025 16:28 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Je zult toch een keer naar huis moeten…
Male loneliness gaat over mannen die dus niet in staat blijken om vriendschappen te onderhouden waardoor ze kunnen zuipen en darten en met vrienden naar de voetbal gaan.quote:Op woensdag 24 december 2025 16:28 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat snap ik.
Maar zuipen en darten met je maten of naar de voetbal is toch een totaal andere ervaring dan een avond vol liefde en intimiteit met mijn vrouw.
Dat zal voor de vrouwen hopelijk niet anders zijn.
Als man ook wel hoor, ik kom niks te kort.quote:Op woensdag 24 december 2025 16:32 schreef Seven. het volgende:
[..]
En ja, intimiteit is wel leuk en gezellig enzo, maar ik denk dat je zonder een partner als vrouw ook best makkelijk een bevredigend seksleven kunt hebben.
Weet je wel hoe heerlijk het is om alleen te wonen? Samenwonen met je eigen (onvolwassen) kind is prima te doen als vrouw want dat is onvoorwaardelijke liefde. Maar ik denk niet dat ik ooit weer met een man zou gaan samenwonen als mijn man zou komen te overlijden of zo.quote:Op woensdag 24 december 2025 16:28 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Je zult toch een keer naar huis moeten…
Intimiteit is wel iets anders dan alleen seks natuurlijk.quote:Op woensdag 24 december 2025 16:32 schreef Seven. het volgende:
[..]
Male loneliness gaat over mannen die dus niet in staat blijken om vriendschappen te onderhouden waardoor ze kunnen zuipen en darten en met vrienden naar de voetbal gaan.
En ja, intimiteit is wel leuk en gezellig enzo, maar ik denk dat je zonder een partner als vrouw ook best makkelijk een bevredigend seksleven kunt hebben.
In de basis een positief beeld hebben van vrouwen is wel een factor die de kans op regelmatige seks (en een relatie) aanzienlijk verhoogt.quote:Op woensdag 24 december 2025 16:34 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Als man ook wel hoor, ik kom niks te kort.
Maar ik noem vrouwen dan ook niet dom en labiel.
Je bijt liever op je tong?quote:Op woensdag 24 december 2025 16:34 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Als man ook wel hoor, ik kom niks te kort.
Maar ik noem vrouwen dan ook niet dom en labiel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |