Zo, dat was Rotterdam 2026! Lang verhaal, tldr: finish in 2:57:09
Met opstaan dacht ik al: deze lucht ziet er een stuk blauwer uit dan opgegeven en ik zie ook veel meer zon. Maargoed, auto in, richting Kralingen, de kleine afgegeven bij familie en met een leenfietsje naar NN Delftse Poort, wc geweest en spullen achtergelaten en richting het startvak. In het vlak bleek ik naast de hardlopende postbode Ahmed te staan, ff praatje mee gemaakt, aardige gast.
Plan was weg op 4:12/km en dan misschien versnellen naar 4:08 zodat 2.55 als eindtijd kan. Na een kilometer of 8,9 in een groepje met een gozer die zegt: ik ga 4:10 lopen iig tot km 30 en daarna misschien nog versnellen. Kzeg dat versnellen weet ik allemaal nog niet maar die pace moet lukken tot 30.
Toch vond ik het al vrij gauw warm, eigenlijk bij km4 ofzo zweette ik al. Tegelijkertijd bleef mijn hartslag continu rond de 155-160 dus dat leek prima. Bij km3 nog Erben Wennemars ingehaald, die liep als pacer mee voor iemand maar hij stond niet in de deelnemerslijst of uitslagenlijst.
Ik moet zeggen: dat lusje bij De Kuip was leuk gedaan. Ben zelf Ajacied maar kan me voorstellen dat dit als Feyenoorder extra leuk is, ik vond ‘t vooral leuk om dus aan de andere kant te kijken of je bekendes zag. Lusje bij Slinge was ook prima maar duurde voor mijn gevoel eeuwigheden eer dat we eens keerden.
Op Km25 werd ik van achteren aangetikt maar kon degene die dat deed me in dezelfde beweging nog opvangen dus daar kwam ik goed weg. Kdenk dat ik in heel de race 2,3 volledig op de snufferd-valpartijen heb gezien.
Vanaf km 22 had ik het even zwaar maar ik vind dat altijd een rotstuk tot de bocht terug naar de laan op zuid. Het duurt maar en het duurt maar en het gaat steeds wat vals plat omhoog.
Vanaf de Erasmusbrug werd het weer leuk, Blaaktunnel ging redelijk (al was het jammer dat het nu weer doodstil was vergeleken met vorig jaar) en Warande en Boezemstraat was top.
Degene met wie ik liep had inmiddels de plannen gewijzigd van versnellen naar: hopelijk houden we 4:10 vast en ik kon nog altijd meekomen.
In km32 en 33 nog rondjes 4:06 gelopen maar toen was het beste er vanaf. Na de videoschermen kreeg ik steken in mijn buik, ik moest echt even stilstaan bij de waterpost daar en na het gelletje op km36 kreeg ik ineens halve braakreflexen (ik heb sinds mn 12e niet meer gekotst). Uiteindelijk tempo iets verlaagd naar 4:30 voor een kilometer. Eigenlijk vanaf km36 gaan rekenen: als ik nu dit of dit loop wordt de tijd x of y: das ook prima. Op hardlopen lijkt het dan toch niet meer echt.
Terug de boezem op was het weer een feestje en door al het geschreeuw werd het makkelijker.
De gele kanarie is een soort gevangenis geworden zo leek het wel met die hoge hekken waar mensen achter stonden, ik kreeg een beetje een walking-dead idee. Laatsre 2 kilometers pers je er altijd wel uit en uiteindelijk gefinished in 2:57:09, alsnog een pr van ruim 100seconden. Eigenlijk iedereen die ik daarna sprak (zowel van loopgroep als vriendengroep) heeft langzamer gelopen dan het oorspronkelijke doel(ik ook) maar toch bijna allemaal een PR. En dan moet je gewoon tevreden zijn en dat was ik uiteraard ook.
Misschien ga ik nu eens carbonschoenen kopen zodat volgend jaar de < 2.55 kan.
Nog wat dingen die me opvielen:
- Golazo heeft het toch allemaal uitstekend voor elkaar. Qua startvakken, Expo, organisatie, duidelijkheid; kost wat maar je krijgt er ook wat voor
-maar: dat NK was getob. Je had ook relatief veel mensen die nu meededen aan het NK maar gewoon 4u47 gingen lopen. Prima en top, maar eigenlijk is het niet handig dat die dan helemaal vooraan starten.
- Berget Lewis was top. Vorig jaar met Francis Broekhuizen was het niet best, dit was een stuk leuker.
- jammer dat de NOS door YNWA begint te snateren met volledig nutteloze informatie “de lopers staan nu in de startvakken”. Houd gewoon je snavel ff en laat het YNWA horen.
- ik moet Rijnmond nog terugkijken maar wat ik qua korte filmpies gezien heb belooft dit veel goeds.
- documentaire over de Boezemstraat (staat op Youtube sinds een kleine week) is ook een dikke aanrader.
- de app was ook goed. Volgens mij werkte het qua gps redelijk tot goed en zelf vond ik het geinig te zien wie je volgde en je cheers stuurden.
Vandaag weer een kleine 7,5km gehobbeld op 5:20/km en ik moet zeggen: gelijk stuk minder last van spierpijn nu.
[ Bericht 5% gewijzigd door kalinhos op 14-04-2026 17:47:18 ]
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen