abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 april 2026 @ 20:46:25 #101
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220486251
quote:
2s.gif Op woensdag 1 april 2026 20:37 schreef xpompompomx het volgende:
Aged like milk:
[ x ]
Verklaart wel waarom Rutte oproept om op de Republikeinen te stemmen bij de midterms.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220486775
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 20:46 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Verklaart wel waarom Rutte oproept om op de Republikeinen te stemmen bij de midterms.
Dat is niet wat hij zei...
  woensdag 1 april 2026 @ 21:51:15 #103
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220486810
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 21:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is niet wat hij zei...
Ja kom, dat is natuurlijk wel wat hij zei.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220487079
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 20:37 schreef -XOR- het volgende:
Alsof het ene reet uitmaakt of de VS wel of niet in de NAVO blijft :')
Wat bedoel je hier mee te zeggen? Dat we toch niet op de VS kunnen vertrouwen of dat we het ook prima zonder de VS kunnen?
  woensdag 1 april 2026 @ 22:26:18 #105
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220487146
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 22:19 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Wat bedoel je hier mee te zeggen? Dat we toch niet op de VS kunnen vertrouwen of dat we het ook prima zonder de VS kunnen?
Dat bij bij een Russische inval bij bijvoorbeeld één van de Balten de Amerikanen een directe confrontatie met de Russen zullen vermijden dus dat hele Artikel 5 is niet meer waard dan een paar vellen 2-laags Aldi-toiletpapier.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220487508
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 21:51 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ja kom, dat is natuurlijk wel wat hij zei.
Nee, ik las het echt als "ik zie de polls dat niemand in de VS deze oorlog steunt, maar blijf alsjeblieft achter Trump staan in deze oorlog". Ik las het echt niet als stemadvies.
  woensdag 1 april 2026 @ 22:55:46 #107
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220487553
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 22:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, ik las het echt als "ik zie de polls dat niemand in de VS deze oorlog steunt, maar blijf alsjeblieft achter Trump staan in deze oorlog". Ik las het echt niet als stemadvies.
Dat op zich is al een heel vreemde oproep aangezien dat helemaal niets met de NAVO te maken heeft, maar dat stuk kan natuurlijk als endorsement zo mee richting midterms.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  Moderator donderdag 2 april 2026 @ 08:24:13 #108
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220489406
quote:
14s.gif Op woensdag 1 april 2026 16:54 schreef xpompompomx het volgende:
Eerst nog maar eens even afwachten wat de oranje blob vanavond weer gaat uitkramen. Afgaande op zijn eerder groots aangekondigde toespraken verwacht ik er niet al te veel van, die zijn vaker dan niet een storm in een glas water geweest.
Ik zat er niet ver naast dus.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_220489713
Het terugtrekken van de VS zou economisch gezien bijna even dom zijn als Brexit. Er is een onderzoek uit 2014 die berekende dat een afbouw van de Amerikaanse troepenmacht met 50% de Amerikaanse economie 490 miljard dollar zou kosten. Een volledig terugtrekking wordt nog een veel duurder grapje.

https://www.wilsoncenter.(...)-economic-benefit-us
  donderdag 2 april 2026 @ 09:11:22 #110
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220489715
quote:
6s.gif Op donderdag 2 april 2026 08:24 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ik zat er niet ver naast dus.
Het is allemaal een groot succes en de overwinning is binnen handbereik. "There are no Iranians in Kharg".
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220489999
quote:
88s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:05 schreef sp3c het volgende:
alstie het zo belangrijk vindt dan moet hij binnen navo geen lobbyen voor troepen inzet, dat is zijn baan nu

chop chop
Misschien onbedoeld....? Maar dit is volgens mij de meest intelligente opmerking in dit topic wat betreft Rutte.

Rutte zorgt er juist voor dat de Navo buitenspel blijft, doordat hij dus loopt te loopt te slijmen voor trump in de VS.

Want inderdaad als hij een pure loopjongen zou zijn of de navo een loop jongetje is van de vs tegendeel bewijst juist dat alle navo landen juist nu achter over leunen. ondanks trump zijn gegil.

Dit zien we met VS-Rusland-Oekraine onderhandelingen nu ook. VS spreekt iets af of denkt iets af te dwingen. oekraine gaat naar een eu land. Die zegt is goed Oekraine ga door, wij dekken je wel even. En vervolgens zijn we weer een half jaar verder voor de onderhandelingen weer opgang komen.

Europa heeft de VS zeker nodig voor verdediging op eigen grond gebied (dit komt 80% doordat alle europese legers dus verenigd zijn via een navo structuur en niet zozeer doordat uit incompetentie).

Maar de VS zijn wereld positie stoelt dus ook 80% op het feit dat ze dus het westen als bondgenoot hebben.

Bush begreep dit, Obama begreep, zelfs Nixon zou dit begrepen hebben.

Alleen trump en zijn maga volgelingen om hem heen. Zijn gaan geloven in de russische trol campagne over de navo. dat de vs 80% van alles doet etc en dat de navo dus een verlengstuk is van de macht van de vs, ipv een bondgenootschap.

Dat de VS dan in de meest versierde stoel aan tafel zit, wil niet zeggen dat de rest aan tafel geen macht hebben. er was dus een wederzijds stil zwijgen. wij (europa) blijven nederig, maar worden achter de schermen respectvol en waardig benaderd. Bush, deed door zijn grote voorbereiding met de inval in Irak en vooraf is er overal democratisch mee besloten om mee te doen en toen pas is de aanval opgestart, dit was ook zo tijdens de Joegoslavië oorlog etc.

Maar trump die echt geloofd in Poetins wereldvisie die echt denkt dat de navo onder bevel staat van de VS, snapt dit principe dus niet. Hij denkt puur de baas en onderdaan, en meer smaken zijn er niet in een relatie.

Of nog beter gezegd; Hij geloofd echt dat het alpha leeuwtje eeuwig op de harem zit en de harem zich nooit laat nemen door andere mannetjes of dat de alpha echt sterker is dan de harem gezamelijk.......

Was de natuur maar zo overzichtelijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Korenfok op 02-04-2026 10:35:09 ]
  donderdag 2 april 2026 @ 11:10:53 #112
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220490795
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 09:11 schreef Jaeger85 het volgende:
Het terugtrekken van de VS zou economisch gezien bijna even dom zijn als Brexit. Er is een onderzoek uit 2014 die berekende dat een afbouw van de Amerikaanse troepenmacht met 50% de Amerikaanse economie 490 miljard dollar zou kosten. Een volledig terugtrekking wordt nog een veel duurder grapje.

https://www.wilsoncenter.(...)-economic-benefit-us
Sowieso is de NAVO gewoon een verlengstuk van de macht van de VS. Dus die willen ze ook echt niet kwijt.
pi_220491019
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 11:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Sowieso is de NAVO gewoon een verlengstuk van de macht van de VS. Dus die willen ze ook echt niet kwijt.
zonder de navo verliest de vs, 80% van hun macht.
pi_220502234
Ik denk dat men bij het aanstellen van Rutte onderschat heeft en nu ook vaak vergeet hoe persoonlijk hij de oorlog in Oekraïne op neemt sinds MH17.

En dat was nu dus ook zijn grote doel: https://www.ad.nl/buitenl(...)hulp-eiste~a0bda9a9/

Alles is gericht op de hulp aan Oekraïne.
  vrijdag 3 april 2026 @ 21:05:42 #115
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220502276
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 21:01 schreef Hanca het volgende:
Ik denk dat men bij het aanstellen van Rutte onderschat heeft en nu ook vaak vergeet hoe persoonlijk hij de oorlog in Oekraïne op neemt sinds MH17.

En dat was nu dus ook zijn grote doel: https://www.ad.nl/buitenl(...)hulp-eiste~a0bda9a9/

Alles is gericht op de hulp aan Oekraïne.
Je kunt daar een mooi en nobel verhaal van maken maar in wezen ben je dan ongeschikt voor je werk en potentieel een gevaar voor de lidstaten.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220502547
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2026 21:05 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Je kunt daar een mooi en nobel verhaal van maken maar in wezen ben je dan ongeschikt voor je werk en potentieel een gevaar voor de lidstaten.
Ik ben het er mee eens dat Oekraïne in principe geen NAVO belang is, Oekraïne is geen lidstaat. Maar in dit geval is het belang van Oekraïne en de NAVO lidstaten hetzelfde: Amerika er bij houden, zo ongeveer koste wat het kost.
  vrijdag 3 april 2026 @ 22:01:59 #117
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220502675
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 21:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ben het er mee eens dat Oekraïne in principe geen NAVO belang is, Oekraïne is geen lidstaat. Maar in dit geval is het belang van Oekraïne en de NAVO lidstaten hetzelfde: Amerika er bij houden, zo ongeveer koste wat het kost.
Daar doe ik helemaal niks aan af maar op dat niveau één specifiek dossier persoonlijk maken is altijd gevaarlijk.

Empathie en compassie is goed, op jezelf betrekken minder goed.

Er zijn bestuurskamers waar je dan jezelf buiten de discussie en besluitvorming houdt (terwijl iedereen weer hoe je erin staat).

Zoals Kustaw Bessems eens constateerde: bij Rutte is het dienen van de man zelf of de zaak altijd een vraag, en in welke volgorde.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220502820
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2026 22:01 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Daar doe ik helemaal niks aan af maar op dat niveau één specifiek dossier persoonlijk maken is altijd gevaarlijk.

Empathie en compassie is goed, op jezelf betrekken minder goed.

Er zijn bestuurskamers waar je dan jezelf buiten de discussie en besluitvorming houdt (terwijl iedereen weer hoe je erin staat).

Zoals Kustaw Bessems eens constateerde: bij Rutte is het dienen van de man zelf of de zaak altijd een vraag, en in welke volgorde.
Ik heb bij Rutte juist totaal niet het idee dat hij ooit zichzelf dient, daarom heeft hij ook geen probleem met zich vernederen voor Trump. Hoe er over hem wordt gedacht interesseert hem niks, hij hoeft ook geen nalatenschap oid. Hij wil dat dat wat er moet gebeuren gedaan wordt en daar heeft hij alles voor over. Ook zichzelf volledig wegcijferen.

Dat hij bij Oekraïne wel erg persoonlijk is betrokken ben ik het met je eens en ik ben benieuwd hoe hij er mee om zou gaan als het sentiment wat om slaat: als Rusland een volgens de NAVO lidstaten redelijk vredevoorstel doet en Oekraïne die weigert, staat hij dan voor de NAVO of voor Oekraïne?
  vrijdag 3 april 2026 @ 22:43:49 #119
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220502902
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2026 22:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb bij Rutte juist totaal niet het idee dat hij ooit zichzelf dient, daarom heeft hij ook geen probleem met zich vernederen voor Trump. Hoe er over hem wordt gedacht interesseert hem niks, hij hoeft ook geen nalatenschap oid. Hij wil dat dat wat er moet gebeuren gedaan wordt en daar heeft hij alles voor over. Ook zichzelf volledig wegcijferen.
Voorop gesteld dat deze vraag dus (terecht) open wordt gehouden door Bessems; om te beginnen doet hij alles om te overleven, en gaat daar misschien soms te ver in en te lang mee door. Dit is de andere zijde van de zo vaak geroemde flexibiliteit en het glibberige oliemannetje. Dit deed hij als JOVD voorzitter, bij Unilever, als fractievoorzitter(kandidaat) en als premier. Als premier smeerde hij zichzelf onder met de smurrie van SGP, de PVV, de 'gele hesjes in het Torentje' en de Provinciehuizen bestormende terrorboeren.

Rutte wil een tweede termijn. Dat traject voor een tweede termijn hangt af van de luimen van Trump. De procedure voor herbenoeming start eind dit jaar.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220506703
Morgen bij Buitenhof Bob Deen te gast _O_

Met ongetwijfeld een reactie op de oproep van Debeuf om de NAVO te verlaten
quote:
toekomst van de NAVO

Wat is de NAVO nog waard als de Verenigde Staten openlijk twijfelen aan hun lidmaatschap? Donald Trump dreigde deze week de wapensteun aan Oekraïne stop te zetten én hintte opnieuw op een vertrek uit het bondgenootschap. Europa moet zich daardoor voorbereiden op een scenario dat lang ondenkbaar leek. Daarover: Bob Deen, veiligheidsexpert van Instituut Clingendael.
https://www.vpro.nl/buitenhof/artikelen/buitenhof-5-april-2026
  zaterdag 4 april 2026 @ 18:53:18 #121
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220507652
Ja Bob Deen is algemeen directeur geworden in interessante tijden.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 8 april 2026 @ 21:01:53 #122
38496 Perrin
pi_220536766
Nou, dat was het dan.

twitter
pi_220536809
Op z'n Ruttes: "Mooi"
  Moderator woensdag 8 april 2026 @ 21:09:45 #124
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220536821
We hadden eigenlijk toch al niks meer aan de VS. Al zou het beter zijn als de andere landen de VS er uit zouden flikkeren dat dat de VS zelf opstapt.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator woensdag 8 april 2026 @ 21:38:56 #125
236264 crew  capricia
pi_220537070
De volgende Amerikaans president moet straks zijn hele termijn besteden aan het aanbieden van excuses aan zo ongeveer alle normale landen ter wereld.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  woensdag 8 april 2026 @ 21:41:24 #126
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220537095
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2026 21:38 schreef capricia het volgende:
De volgende Amerikaans president moet straks zijn hele termijn besteden aan het aanbieden van excuses aan zo ongeveer alle normale landen ter wereld.
Dat mag jij vinden maar de historie leert helaas dat landen als Duitsland, Japan en ook Nederland daar moeite mee hebben. Gaat jaren overheen (Duitsland heeft trouwens nooit excuses willen maken voor het platgooien van Rotterdam). Formele excuses zullen niet noodzakelijk komen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  Moderator woensdag 8 april 2026 @ 21:44:38 #127
236264 crew  capricia
pi_220537131
Dus dan kan Poetin de Baltics aanvallen.
Met de VS de facto uit de Navo.
- Goethe, “Faust”
  woensdag 8 april 2026 @ 22:09:46 #128
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220537356
Ik denk dat Trump dit vooral roept om af te leiden van dat ze geen controle hebben over Israel.
  woensdag 8 april 2026 @ 22:10:28 #129
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220537370
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2026 21:41 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Dat mag jij vinden maar de historie leert helaas dat landen als Duitsland, Japan en ook Nederland daar moeite mee hebben. Gaat jaren overheen (Duitsland heeft trouwens nooit excuses willen maken voor het platgooien van Rotterdam). Formele excuses zullen niet noodzakelijk komen.
Ach je koopt er ook niks voor.
  woensdag 8 april 2026 @ 22:17:24 #130
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220537430
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 22:19 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
De VS is een vijand geworden. Simpel. Europese leiders willen dat misschien nog niet toegeven, maar ik zou even uithuilen en accepteren dat we het zonder ze moeten doen. Misschien dat we in het begin niet "prima zonder de VS kunnen" maar na een poosje wel.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  woensdag 8 april 2026 @ 22:27:48 #131
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220537534
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 22:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ach je koopt er ook niks voor.
Symbolen kunnen hun waarde hebben. Denk aan het knielen bij Verdun, Willy Brandt in Warschau, Von Weiszacker in 1984. Maar helemaal op zichzelf staand en niet gemeend betekent het niks.
Deuger, Woke & Gutmensch
  Moderator woensdag 8 april 2026 @ 22:33:08 #132
236264 crew  capricia
pi_220537576
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 22:09 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat Trump dit vooral roept om af te leiden van dat ze geen controle hebben over Israel.
Het is gewoon heel jammer allemaal.
Einde van een tijdperk.
- Goethe, “Faust”
  woensdag 8 april 2026 @ 22:35:17 #133
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220537602
Maargoed, gewoon heel oost Europa vol Oekrainse drones proppen.
  woensdag 8 april 2026 @ 22:42:07 #134
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220537665
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2026 22:33 schreef capricia het volgende:

[..]
Het is gewoon heel jammer allemaal.
Einde van een tijdperk.
Het einde van de Pax Americana kan ook goede dingen gaan brengen (hoewel eerdere wereldrijken natuurlijk bloeddorstiger waren).
Deuger, Woke & Gutmensch
  Moderator woensdag 8 april 2026 @ 22:46:58 #135
236264 crew  capricia
pi_220537700
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 22:42 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het einde van de Pax Americana kan ook goede dingen gaan brengen (hoewel eerdere wereldrijken natuurlijk bloeddorstiger waren).
Het gaat vooralsnog meer onrust en chaos brengen in de wereld zoals we die kenden. :{
- Goethe, “Faust”
pi_220544726
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2026 22:46 schreef capricia het volgende:

[..]
Het gaat vooralsnog meer onrust en chaos brengen in de wereld voor de Westerse beschaving zoals we die kenden. :{
Het is niet dat het onder de Pax-Americana pais en vree was in Zuid-Amerika, Korea, Vietnam, het gehele Midden-Oosten, Afghanistan, Algerije, Libië, Congo, Sudan en ga zo maar door.
  vrijdag 10 april 2026 @ 08:01:06 #137
38496 Perrin
pi_220545456
Trump zal uiteindelijk beseffen dat er nog maar één groep over is die hij kan intimideren: Europeanen.

En dan is Groenland verloren.
pi_220545676
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 08:01 schreef Perrin het volgende:
Trump zal uiteindelijk beseffen dat er nog maar één groep over is die hij kan intimideren: Europeanen.

En dan is Groenland verloren.
Je bedoelt: ....en dan is Trump weg?

Eind dit jaar gaat zijn partij waarschijnlijk al de meerderheid in Huis en Senaat kwijt. Vanaf eind 2027 gaat het in de VS alleen nog maar over de verkiezingen van 2028 en gebeurt er verder weinig meer.

Dat kortzichtige niet voorbij deze korte termijn van Trump kijken ben ik eigenlijk best wel zat. De Pax Americana is niet weg, er zit alleen tijdelijk een idioot aan het roer en die wordt niet genoeg bijgestuurd. Maar zijn achterban is al heel duidelijk boos geworden wat betreft deze aanval op Iran, het is dus eerder de verwachting dat Trump zich niet nog eens aan deze steen stoot. Nog een aanval op een land is echt niet de logische verwachting.
  Moderator vrijdag 10 april 2026 @ 08:51:40 #139
5428 crew  miss_sly
pi_220545782
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 08:41 schreef Hanca het volgende:

[..]

Eind dit jaar gaat zijn partij waarschijnlijk al de meerderheid in Huis en Senaat kwijt. Vanaf eind 2027 gaat het in de VS alleen nog maar over de verkiezingen van 2028 en gebeurt er verder weinig meer.

Dat kortzichtige niet voorbij deze korte termijn van Trump kijken ben ik eigenlijk best wel zat. De Pax Americana is niet weg, er zit alleen tijdelijk een idioot aan het roer en die wordt niet genoeg bijgestuurd. Maar zijn achterban is al heel duidelijk boos geworden wat betreft deze aanval op Iran, het is dus eerder de verwachting dat Trump zich niet nog eens aan deze steen stoot. Nog een aanval op een land is echt niet de logische verwachting.
Ik vrees dat Trump helemaal niet met logische verwachtingen tegemoet getreden kan worden. Net als de Iraniërs bijvoorbeeld. Het interesseert dit soort (religieuze) autocraten en narcisten helemaal niets wat het gewone volk vindt en hoe het lijdt. Als zij maar door kunnen gaan zoals het hen belieft.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220545868
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 april 2026 08:51 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik vrees dat Trump helemaal niet met logische verwachtingen tegemoet getreden kan worden. Net als de Iraniërs bijvoorbeeld. Het interesseert dit soort (religieuze) autocraten en narcisten helemaal niets wat het gewone volk vindt en hoe het lijdt. Als zij maar door kunnen gaan zoals het hen belieft.
Eens dat Trump zich vaak niet aan logica houdt, maar er is voor hem wel één ding essentieel: hij moet de held zijn, 'het volk' moet van hem houden. Dat zie je trouwens bij elke narcist. En dat volk, zijn achterban, heeft wel heel duidelijk afstand van hem genomen toen hij een oorlog begon, dat heeft gewoon pijn gedaan. Dat kun je aan alles merken.
  Moderator vrijdag 10 april 2026 @ 09:03:37 #141
5428 crew  miss_sly
pi_220545874
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 09:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens dat Trump zich vaak niet aan logica houdt, maar er is voor hem wel één ding essentieel: hij moet de held zijn, 'het volk' moet van hem houden. Dat zie je trouwens bij elke narcist. En dat volk, zijn achterban, heeft wel heel duidelijk afstand van hem genomen toen hij een oorlog begon, dat heeft gewoon pijn gedaan. Dat kun je aan alles merken.
Ik hoop dat je gelijk heb, maar ik heb dat vertrouwen niet. Ik ben eerder bang dat als hij die liefde van zijn volk dan toch niet meer heeft, of dat zo voelt, dat er dan geen grenzen meer zijn en hij zijn goddelijke gang gaat, want het maakt toch niet meer uit. En de groep ja-knikkers rondom hem zal hem blijven vertellen hoe geweldig hij is, en hoe het volk van hem houdt. Die paar die protesteren, dat zijn de uitzonderingen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220545908
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 april 2026 09:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik hoop dat je gelijk heb, maar ik heb dat vertrouwen niet. Ik ben eerder bang dat als hij die liefde van zijn volk dan toch niet meer heeft, of dat zo voelt, dat er dan geen grenzen meer zijn en hij zijn goddelijke gang gaat, want het maakt toch niet meer uit. En de groep ja-knikkers rondom hem zal hem blijven vertellen hoe geweldig hij is, en hoe het volk van hem houdt. Die paar die protesteren, dat zijn de uitzonderingen.
Senaat en Congres zijn vooral bezig met herverkiezingen, de Republikeinen willen niet dat Trump nog meer zeer impopulaire dingen doet. En ja, Senaat en Congres hebben gewoon nog steeds heel veel macht.

Trump is gelukkig geen dictator en Trump zit daar niet oneindig. Het is gewoon een kwestie van uitzitten. Eerst al tot het moment dat hij eind dit jaar waarschijnlijk al zijn meerderheden verliest. Dan gaat daarna zijn tijd en aandacht waarschijnlijk zitten in het binnenlandse gevecht met het parlement.
pi_220546014
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 08:41 schreef Hanca het volgende:

[..]

Hoe naïef. Zou dachten we 10 jaar geleden ook.

Al helemaal dat je denkt dat het alleen door Trump komt en dat daarna alle problemen uit het niets zijn opgelost.
  vrijdag 10 april 2026 @ 09:41:22 #144
38496 Perrin
pi_220546034
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 april 2026 09:37 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Al helemaal dat je denkt dat het alleen door Trump komt en dat daarna alle problemen uit het niets zijn opgelost.
Europeanen zijn goed in hun kop in het zand steken en hopen dat hun volgende chef ze wel keurig behandelt.

Het hele concept van eigen handelingsvaardigheid, je eigen toekomst vormgeven, het heft in eigen handen nemen, is ons wezensvreemd. We kunnen enkel achter de VS aanhobbelen en bidden dat ze ons genadig zijn.

Een continent vol volgzame vazalstaten.

Rutte is de perfecte belichaming daarvan.
pi_220546083
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 april 2026 09:37 schreef BEFEM het volgende:

[..]

En toen kwam er dan ook een Biden met wie we prima zaken konden doen. Dat steeds alleen maar naar het nu kijken en de recente geschiedenis vergeten en doen alsof wat er nu aan de hand is ook in de toekomst zo zal blijven, dat is pas echt kortzichtig.
pi_220546098
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 09:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
En toen kwam er dan ook een Biden met wie we prima zaken konden doen. Dat steeds alleen maar naar het nu kijken en de recente geschiedenis vergeten en doen alsof wat er nu aan de hand is ook in de toekomst zo zal blijven, dat is pas echt kortzichtig.
Ja en wie kwam er na Biden...

:')

En ook onder Biden moesten we meer op eigen benen staan. In Oekraine oorlog heeft Europa niet kunnen en willen doen wat het wilde. Hoe moeilijk het allemaal niet was om tanks te leveren, of lange afstandswapens etc
  vrijdag 10 april 2026 @ 09:53:22 #147
38496 Perrin
pi_220546112
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 09:51 schreef BEFEM het volgende:

[..]

En ook onder Biden moesten we meer op eigen benen staan. In Oekraine oorlog heeft Europa niet kunnen en willen doen wat het wilde. Hoe moeilijk het allemaal niet was om tanks te leveren, of lange afstandswapens etc
Geopolitieke infantiliteit. Het verwerpen van nationale en continentale verantwoordelijkheid. Het totale gebrek aan behoefte de eigen toekomst vorm te geven.

We deinen mee op de golven van wat ons allemaal overkomt en proberen de realiteit ons zo min mogelijk te laten storen.
pi_220546129
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 09:51 schreef BEFEM het volgende:

[..]

En wie komt er na Trump? Volgens alle voorspellers nu: een democraat.

En natuurlijk moet Europa qua defensie meer op zijn eigen benen staan. Maar het ten grave dragen van de NAVO, de Pax Americana of de extreme figuren hier die doen alsof Amerika de grote vijand is, die gaan echt wel enorm veel verder dan dat. En doen alsof we binnenkort in gevecht zijn met Rusland en dat de VS ons dan niet helpt is ook echt nergens op gebaseerd.

Meer investeren in defensie: zeker. Meer eigen defensieindustrie in de EU: uiteraard. Doen alsof Amerika de vijand is of dat we binnen een afzienbare termijn tegenover hen komen te staan: nee, dat is gewoon idioot. Wel serieus blijven.
pi_220546152
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 09:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
En wie komt er na Trump? Volgens alle voorspellers nu: een democraat.

En natuurlijk moet Europa qua defensie meer op zijn eigen benen staan. Maar het ten grave dragen van de NAVO, de Pax Americana of de extreme figuren hier die doen alsof Amerika de grote vijand is, die gaan echt wel enorm veel verder dan dat. Meer investeren in defensie: zeker. Meer eigen defensieindustrie in de EU: uiteraard. Doen alsof Amerika de vijand is of dat we binnen een afzienbare termijn tegenover hen komen te staan: nee, dat is gewoon idioot.
Dat is het punt. De kans is gewoon aanwezig dat een andere Republikein wint in 2028 of anders in 2032. Het gedachtegoed is niet opeens verdwenen ofzo. Leuk als je als Europa dan 4 jaar kan 'chillen' mocht een Democraat winnen maar dat is uitstel van executie.

En ook als er een Democraat aan de macht is heb je gewoon issues. Herinner je nog dat Biden zich ging bemoeien met Schiphol?
pi_220546164
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 09:57 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Dat is het punt. De kans is gewoon aanwezig dat een andere Republikein wint in 2028 of anders in 2032. Het gedachtegoed is niet opeens verdwenen ofzo. Leuk als je als Europa dan 4 jaar kan 'chillen' mocht een Democraat winnen maar dat is uitstel van executie.

En ook als er een Democraat aan de macht is heb je gewoon issues. Herinner je nog dat Biden zich ging bemoeien met Schiphol?
De VS zijn en blijven gewoon onze belangrijkste bondgenoot. Wij kunnen niet zonder hen, de VS kan trouwens nog veel minder zonder de EU. Elke opmerking die doet alsof het anders is, is gewoon niet gestoeld op feiten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')