Verklaart wel waarom Rutte oproept om op de Republikeinen te stemmen bij de midterms.quote:
Dat is niet wat hij zei...quote:Op woensdag 1 april 2026 20:46 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Verklaart wel waarom Rutte oproept om op de Republikeinen te stemmen bij de midterms.
Ja kom, dat is natuurlijk wel wat hij zei.quote:
Wat bedoel je hier mee te zeggen? Dat we toch niet op de VS kunnen vertrouwen of dat we het ook prima zonder de VS kunnen?quote:Op woensdag 1 april 2026 20:37 schreef -XOR- het volgende:
Alsof het ene reet uitmaakt of de VS wel of niet in de NAVO blijft
Dat bij bij een Russische inval bij bijvoorbeeld één van de Balten de Amerikanen een directe confrontatie met de Russen zullen vermijden dus dat hele Artikel 5 is niet meer waard dan een paar vellen 2-laags Aldi-toiletpapier.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:19 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Wat bedoel je hier mee te zeggen? Dat we toch niet op de VS kunnen vertrouwen of dat we het ook prima zonder de VS kunnen?
Nee, ik las het echt als "ik zie de polls dat niemand in de VS deze oorlog steunt, maar blijf alsjeblieft achter Trump staan in deze oorlog". Ik las het echt niet als stemadvies.quote:Op woensdag 1 april 2026 21:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja kom, dat is natuurlijk wel wat hij zei.
Dat op zich is al een heel vreemde oproep aangezien dat helemaal niets met de NAVO te maken heeft, maar dat stuk kan natuurlijk als endorsement zo mee richting midterms.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, ik las het echt als "ik zie de polls dat niemand in de VS deze oorlog steunt, maar blijf alsjeblieft achter Trump staan in deze oorlog". Ik las het echt niet als stemadvies.
Ik zat er niet ver naast dus.quote:Op woensdag 1 april 2026 16:54 schreef xpompompomx het volgende:
Eerst nog maar eens even afwachten wat de oranje blob vanavond weer gaat uitkramen. Afgaande op zijn eerder groots aangekondigde toespraken verwacht ik er niet al te veel van, die zijn vaker dan niet een storm in een glas water geweest.
Het is allemaal een groot succes en de overwinning is binnen handbereik. "There are no Iranians in Kharg".quote:
Misschien onbedoeld....? Maar dit is volgens mij de meest intelligente opmerking in dit topic wat betreft Rutte.quote:Op zondag 22 maart 2026 21:05 schreef sp3c het volgende:
alstie het zo belangrijk vindt dan moet hij binnen navo geen lobbyen voor troepen inzet, dat is zijn baan nu
chop chop
Sowieso is de NAVO gewoon een verlengstuk van de macht van de VS. Dus die willen ze ook echt niet kwijt.quote:Op donderdag 2 april 2026 09:11 schreef Jaeger85 het volgende:
Het terugtrekken van de VS zou economisch gezien bijna even dom zijn als Brexit. Er is een onderzoek uit 2014 die berekende dat een afbouw van de Amerikaanse troepenmacht met 50% de Amerikaanse economie 490 miljard dollar zou kosten. Een volledig terugtrekking wordt nog een veel duurder grapje.
https://www.wilsoncenter.(...)-economic-benefit-us
zonder de navo verliest de vs, 80% van hun macht.quote:Op donderdag 2 april 2026 11:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Sowieso is de NAVO gewoon een verlengstuk van de macht van de VS. Dus die willen ze ook echt niet kwijt.
Je kunt daar een mooi en nobel verhaal van maken maar in wezen ben je dan ongeschikt voor je werk en potentieel een gevaar voor de lidstaten.quote:Op vrijdag 3 april 2026 21:01 schreef Hanca het volgende:
Ik denk dat men bij het aanstellen van Rutte onderschat heeft en nu ook vaak vergeet hoe persoonlijk hij de oorlog in Oekraïne op neemt sinds MH17.
En dat was nu dus ook zijn grote doel: https://www.ad.nl/buitenl(...)hulp-eiste~a0bda9a9/
Alles is gericht op de hulp aan Oekraïne.
Ik ben het er mee eens dat Oekraïne in principe geen NAVO belang is, Oekraïne is geen lidstaat. Maar in dit geval is het belang van Oekraïne en de NAVO lidstaten hetzelfde: Amerika er bij houden, zo ongeveer koste wat het kost.quote:Op vrijdag 3 april 2026 21:05 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je kunt daar een mooi en nobel verhaal van maken maar in wezen ben je dan ongeschikt voor je werk en potentieel een gevaar voor de lidstaten.
Daar doe ik helemaal niks aan af maar op dat niveau één specifiek dossier persoonlijk maken is altijd gevaarlijk.quote:Op vrijdag 3 april 2026 21:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben het er mee eens dat Oekraïne in principe geen NAVO belang is, Oekraïne is geen lidstaat. Maar in dit geval is het belang van Oekraïne en de NAVO lidstaten hetzelfde: Amerika er bij houden, zo ongeveer koste wat het kost.
Ik heb bij Rutte juist totaal niet het idee dat hij ooit zichzelf dient, daarom heeft hij ook geen probleem met zich vernederen voor Trump. Hoe er over hem wordt gedacht interesseert hem niks, hij hoeft ook geen nalatenschap oid. Hij wil dat dat wat er moet gebeuren gedaan wordt en daar heeft hij alles voor over. Ook zichzelf volledig wegcijferen.quote:Op vrijdag 3 april 2026 22:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Daar doe ik helemaal niks aan af maar op dat niveau één specifiek dossier persoonlijk maken is altijd gevaarlijk.
Empathie en compassie is goed, op jezelf betrekken minder goed.
Er zijn bestuurskamers waar je dan jezelf buiten de discussie en besluitvorming houdt (terwijl iedereen weer hoe je erin staat).
Zoals Kustaw Bessems eens constateerde: bij Rutte is het dienen van de man zelf of de zaak altijd een vraag, en in welke volgorde.
Voorop gesteld dat deze vraag dus (terecht) open wordt gehouden door Bessems; om te beginnen doet hij alles om te overleven, en gaat daar misschien soms te ver in en te lang mee door. Dit is de andere zijde van de zo vaak geroemde flexibiliteit en het glibberige oliemannetje. Dit deed hij als JOVD voorzitter, bij Unilever, als fractievoorzitter(kandidaat) en als premier. Als premier smeerde hij zichzelf onder met de smurrie van SGP, de PVV, de 'gele hesjes in het Torentje' en de Provinciehuizen bestormende terrorboeren.quote:Op vrijdag 3 april 2026 22:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb bij Rutte juist totaal niet het idee dat hij ooit zichzelf dient, daarom heeft hij ook geen probleem met zich vernederen voor Trump. Hoe er over hem wordt gedacht interesseert hem niks, hij hoeft ook geen nalatenschap oid. Hij wil dat dat wat er moet gebeuren gedaan wordt en daar heeft hij alles voor over. Ook zichzelf volledig wegcijferen.
https://www.vpro.nl/buitenhof/artikelen/buitenhof-5-april-2026quote:toekomst van de NAVO
Wat is de NAVO nog waard als de Verenigde Staten openlijk twijfelen aan hun lidmaatschap? Donald Trump dreigde deze week de wapensteun aan Oekraïne stop te zetten én hintte opnieuw op een vertrek uit het bondgenootschap. Europa moet zich daardoor voorbereiden op een scenario dat lang ondenkbaar leek. Daarover: Bob Deen, veiligheidsexpert van Instituut Clingendael.
Dat mag jij vinden maar de historie leert helaas dat landen als Duitsland, Japan en ook Nederland daar moeite mee hebben. Gaat jaren overheen (Duitsland heeft trouwens nooit excuses willen maken voor het platgooien van Rotterdam). Formele excuses zullen niet noodzakelijk komen.quote:Op woensdag 8 april 2026 21:38 schreef capricia het volgende:
De volgende Amerikaans president moet straks zijn hele termijn besteden aan het aanbieden van excuses aan zo ongeveer alle normale landen ter wereld.
Ach je koopt er ook niks voor.quote:Op woensdag 8 april 2026 21:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat mag jij vinden maar de historie leert helaas dat landen als Duitsland, Japan en ook Nederland daar moeite mee hebben. Gaat jaren overheen (Duitsland heeft trouwens nooit excuses willen maken voor het platgooien van Rotterdam). Formele excuses zullen niet noodzakelijk komen.
De VS is een vijand geworden. Simpel. Europese leiders willen dat misschien nog niet toegeven, maar ik zou even uithuilen en accepteren dat we het zonder ze moeten doen. Misschien dat we in het begin niet "prima zonder de VS kunnen" maar na een poosje wel.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:19 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Wat bedoel je hier mee te zeggen? Dat we toch niet op de VS kunnen vertrouwen of dat we het ook prima zonder de VS kunnen?
Symbolen kunnen hun waarde hebben. Denk aan het knielen bij Verdun, Willy Brandt in Warschau, Von Weiszacker in 1984. Maar helemaal op zichzelf staand en niet gemeend betekent het niks.quote:
Het is gewoon heel jammer allemaal.quote:Op woensdag 8 april 2026 22:09 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat Trump dit vooral roept om af te leiden van dat ze geen controle hebben over Israel.
Het einde van de Pax Americana kan ook goede dingen gaan brengen (hoewel eerdere wereldrijken natuurlijk bloeddorstiger waren).quote:Op woensdag 8 april 2026 22:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is gewoon heel jammer allemaal.
Einde van een tijdperk.
Het gaat vooralsnog meer onrust en chaos brengen in de wereld zoals we die kenden.quote:Op woensdag 8 april 2026 22:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het einde van de Pax Americana kan ook goede dingen gaan brengen (hoewel eerdere wereldrijken natuurlijk bloeddorstiger waren).
Het is niet dat het onder de Pax-Americana pais en vree was in Zuid-Amerika, Korea, Vietnam, het gehele Midden-Oosten, Afghanistan, Algerije, Libië, Congo, Sudan en ga zo maar door.quote:Op woensdag 8 april 2026 22:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Het gaat vooralsnog meer onrust en chaos brengen in de wereld voor de Westerse beschaving zoals we die kenden.![]()
Je bedoelt: ....en dan is Trump weg?quote:Op vrijdag 10 april 2026 08:01 schreef Perrin het volgende:
Trump zal uiteindelijk beseffen dat er nog maar één groep over is die hij kan intimideren: Europeanen.
En dan is Groenland verloren.
Ik vrees dat Trump helemaal niet met logische verwachtingen tegemoet getreden kan worden. Net als de Iraniërs bijvoorbeeld. Het interesseert dit soort (religieuze) autocraten en narcisten helemaal niets wat het gewone volk vindt en hoe het lijdt. Als zij maar door kunnen gaan zoals het hen belieft.quote:Op vrijdag 10 april 2026 08:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je bedoelt: ....en dan is Trump weg?
Eind dit jaar gaat zijn partij waarschijnlijk al de meerderheid in Huis en Senaat kwijt. Vanaf eind 2027 gaat het in de VS alleen nog maar over de verkiezingen van 2028 en gebeurt er verder weinig meer.
Dat kortzichtige niet voorbij deze korte termijn van Trump kijken ben ik eigenlijk best wel zat. De Pax Americana is niet weg, er zit alleen tijdelijk een idioot aan het roer en die wordt niet genoeg bijgestuurd. Maar zijn achterban is al heel duidelijk boos geworden wat betreft deze aanval op Iran, het is dus eerder de verwachting dat Trump zich niet nog eens aan deze steen stoot. Nog een aanval op een land is echt niet de logische verwachting.
Eens dat Trump zich vaak niet aan logica houdt, maar er is voor hem wel één ding essentieel: hij moet de held zijn, 'het volk' moet van hem houden. Dat zie je trouwens bij elke narcist. En dat volk, zijn achterban, heeft wel heel duidelijk afstand van hem genomen toen hij een oorlog begon, dat heeft gewoon pijn gedaan. Dat kun je aan alles merken.quote:Op vrijdag 10 april 2026 08:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vrees dat Trump helemaal niet met logische verwachtingen tegemoet getreden kan worden. Net als de Iraniërs bijvoorbeeld. Het interesseert dit soort (religieuze) autocraten en narcisten helemaal niets wat het gewone volk vindt en hoe het lijdt. Als zij maar door kunnen gaan zoals het hen belieft.
Ik hoop dat je gelijk heb, maar ik heb dat vertrouwen niet. Ik ben eerder bang dat als hij die liefde van zijn volk dan toch niet meer heeft, of dat zo voelt, dat er dan geen grenzen meer zijn en hij zijn goddelijke gang gaat, want het maakt toch niet meer uit. En de groep ja-knikkers rondom hem zal hem blijven vertellen hoe geweldig hij is, en hoe het volk van hem houdt. Die paar die protesteren, dat zijn de uitzonderingen.quote:Op vrijdag 10 april 2026 09:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens dat Trump zich vaak niet aan logica houdt, maar er is voor hem wel één ding essentieel: hij moet de held zijn, 'het volk' moet van hem houden. Dat zie je trouwens bij elke narcist. En dat volk, zijn achterban, heeft wel heel duidelijk afstand van hem genomen toen hij een oorlog begon, dat heeft gewoon pijn gedaan. Dat kun je aan alles merken.
Senaat en Congres zijn vooral bezig met herverkiezingen, de Republikeinen willen niet dat Trump nog meer zeer impopulaire dingen doet. En ja, Senaat en Congres hebben gewoon nog steeds heel veel macht.quote:Op vrijdag 10 april 2026 09:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik hoop dat je gelijk heb, maar ik heb dat vertrouwen niet. Ik ben eerder bang dat als hij die liefde van zijn volk dan toch niet meer heeft, of dat zo voelt, dat er dan geen grenzen meer zijn en hij zijn goddelijke gang gaat, want het maakt toch niet meer uit. En de groep ja-knikkers rondom hem zal hem blijven vertellen hoe geweldig hij is, en hoe het volk van hem houdt. Die paar die protesteren, dat zijn de uitzonderingen.
Hoe naïef. Zou dachten we 10 jaar geleden ook.quote:Op vrijdag 10 april 2026 08:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je bedoelt: ....en dan is Trump weg?
Eind dit jaar gaat zijn partij waarschijnlijk al de meerderheid in Huis en Senaat kwijt. Vanaf eind 2027 gaat het in de VS alleen nog maar over de verkiezingen van 2028 en gebeurt er verder weinig meer.
Dat kortzichtige niet voorbij deze korte termijn van Trump kijken ben ik eigenlijk best wel zat. De Pax Americana is niet weg, er zit alleen tijdelijk een idioot aan het roer en die wordt niet genoeg bijgestuurd. Maar zijn achterban is al heel duidelijk boos geworden wat betreft deze aanval op Iran, het is dus eerder de verwachting dat Trump zich niet nog eens aan deze steen stoot. Nog een aanval op een land is echt niet de logische verwachting.
Europeanen zijn goed in hun kop in het zand steken en hopen dat hun volgende chef ze wel keurig behandelt.quote:Op vrijdag 10 april 2026 09:37 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Hoe naïef. Zou dachten we 10 jaar geleden ook.
Al helemaal dat je denkt dat het alleen door Trump komt en dat daarna alle problemen uit het niets zijn opgelost.
En toen kwam er dan ook een Biden met wie we prima zaken konden doen. Dat steeds alleen maar naar het nu kijken en de recente geschiedenis vergeten en doen alsof wat er nu aan de hand is ook in de toekomst zo zal blijven, dat is pas echt kortzichtig.quote:Op vrijdag 10 april 2026 09:37 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Hoe naïef. Zou dachten we 10 jaar geleden ook.
Al helemaal dat je denkt dat het alleen door Trump komt en dat daarna alle problemen uit het niets zijn opgelost.
Ja en wie kwam er na Biden...quote:Op vrijdag 10 april 2026 09:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
En toen kwam er dan ook een Biden met wie we prima zaken konden doen. Dat steeds alleen maar naar het nu kijken en de recente geschiedenis vergeten en doen alsof wat er nu aan de hand is ook in de toekomst zo zal blijven, dat is pas echt kortzichtig.
Geopolitieke infantiliteit. Het verwerpen van nationale en continentale verantwoordelijkheid. Het totale gebrek aan behoefte de eigen toekomst vorm te geven.quote:Op vrijdag 10 april 2026 09:51 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ja en wie kwam er na Biden...
En ook onder Biden moesten we meer op eigen benen staan. In Oekraine oorlog heeft Europa niet kunnen en willen doen wat het wilde. Hoe moeilijk het allemaal niet was om tanks te leveren, of lange afstandswapens etc
En wie komt er na Trump? Volgens alle voorspellers nu: een democraat.quote:Op vrijdag 10 april 2026 09:51 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ja en wie kwam er na Biden...
En ook onder Biden moesten we meer op eigen benen staan. In Oekraine oorlog heeft Europa niet kunnen en willen doen wat het wilde. Hoe moeilijk het allemaal niet was om tanks te leveren, of lange afstandswapens etc
Dat is het punt. De kans is gewoon aanwezig dat een andere Republikein wint in 2028 of anders in 2032. Het gedachtegoed is niet opeens verdwenen ofzo. Leuk als je als Europa dan 4 jaar kan 'chillen' mocht een Democraat winnen maar dat is uitstel van executie.quote:Op vrijdag 10 april 2026 09:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
En wie komt er na Trump? Volgens alle voorspellers nu: een democraat.
En natuurlijk moet Europa qua defensie meer op zijn eigen benen staan. Maar het ten grave dragen van de NAVO, de Pax Americana of de extreme figuren hier die doen alsof Amerika de grote vijand is, die gaan echt wel enorm veel verder dan dat. Meer investeren in defensie: zeker. Meer eigen defensieindustrie in de EU: uiteraard. Doen alsof Amerika de vijand is of dat we binnen een afzienbare termijn tegenover hen komen te staan: nee, dat is gewoon idioot.
De VS zijn en blijven gewoon onze belangrijkste bondgenoot. Wij kunnen niet zonder hen, de VS kan trouwens nog veel minder zonder de EU. Elke opmerking die doet alsof het anders is, is gewoon niet gestoeld op feiten.quote:Op vrijdag 10 april 2026 09:57 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Dat is het punt. De kans is gewoon aanwezig dat een andere Republikein wint in 2028 of anders in 2032. Het gedachtegoed is niet opeens verdwenen ofzo. Leuk als je als Europa dan 4 jaar kan 'chillen' mocht een Democraat winnen maar dat is uitstel van executie.
En ook als er een Democraat aan de macht is heb je gewoon issues. Herinner je nog dat Biden zich ging bemoeien met Schiphol?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |