abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 april 2026 @ 11:27:22 #151
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220571818
Hier wel een mooi nuchter verhaal over alle wilde oproepen om de NAVO maar op te blazen.

https://www.demorgen.be/m(...)lleen-maar~bcfdf9e6/
pi_220571997
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 11:27 schreef Hexagon het volgende:
Hier wel een mooi nuchter verhaal over alle wilde oproepen om de NAVO maar op te blazen.

quote:
Terwijl we probeerden uit te zoeken hoe Europa moet omgaan met de trans-Atlantische crisis, kreeg ik de zoveelste pushmelding met het pleidooi om uit de NAVO te stappen.
Ik snap deze niet helemaal. Wiens pleidooi? Gaan er in België stemmen op om de NAVO te verlaten?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_220572022
Verder is het uitsluitend Trump die de NAVO ondermijnt. Hij zaait bijna dagelijks twijfels over het Amerikaanse lidmaatschap. Als het aan de andere leden ligt, worden er überhaupt geen vraagtekens geplaatst bij de relevantie en slagkracht van het verbond.
  maandag 13 april 2026 @ 11:45:28 #154
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220572044
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 11:39 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
[..]
Ik snap deze niet helemaal. Wiens pleidooi? Gaan er in België stemmen op om de NAVO te verlaten?
Je hebt van die types als Rob de Wijk die oproepen dat we de VS moeten vragen eruit te stappen.
pi_220572173
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 11:39 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
[..]
Er gaan enorm veel stemmen op om de NAVO op te blazen of dood te verklaren.
Rob de Wijk is wel het actiefste inderdaad:
https://www.trouw.nl/opin(...)e-verlaten~bfd9cbb5/
https://www.nporadio1.nl/(...)s-uit-de-navo-zetten

Maar je ziet het ook wel in andere opiniestukken en reacties op Rutte die er alles aan doet om de VS bij de NAVO te houden. Zoals hier: https://www.humo.be/menin(...)o-verlaten~b0f611b6/

En in België heeft een politicus begin dit jaar de NAVO nog dood verklaart: https://www.tijd.be/opini(...)e-navo/10645566.html

En dat wordt sindsdien veel herhaald:
https://doorbraak.be/de-nato-is-dood-en-bijna-begraven
https://www.bnr.nl/nieuws(...)is-dood-het-is-klaar
https://www.knack.be/nieu(...)leen-nog-aanvaarden/
Daar zal dit een reactie op zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  maandag 13 april 2026 @ 14:19:38 #156
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220573108
Wat bijzonder is - niemand noemt het in de media - is dat deze situatie ansich niet nieuw is, het is al eens eerder gebeurd dat een land uit de NAVO vertrekt.

Dat land - waar sommige politici ons lot aan toe vertrouwen - heet Frankrijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door phpmystyle op 13-04-2026 15:28:33 ]
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220573615
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 14:19 schreef phpmystyle het volgende:
Wat bijzonder is - niemand noemt het in de media - is dat deze situatie ansicht niet nieuw is, het is al eens eerder gebeurt dat een land uit de NAVO vertrekt.

Dat land - waar sommige politici ons lot aan toe vertrouwen - heet Frankrijk.
Frankrijk heeft de NAVO nooit volledig verlaten.

En wat is precies je punt?
  maandag 13 april 2026 @ 15:29:42 #158
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220573677
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 15:21 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Frankrijk heeft de NAVO nooit volledig verlaten.

En wat is precies je punt?
Mijn punt is dat het niet nieuw is. Wat Amerika doet is niet fraai, maar Europe heeft dat ook al eens gedaan. Om nog duidelijker te zijn: selectieve verbazing
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
pi_220573699
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 15:29 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Mijn punt is dat het niet nieuw is. Wat Amerika doet is niet fraai, maar Europe heeft dat ook al eens gedaan. Om nog duidelijker te zijn: selectieve verbazing
1. Frankrijk heeft de NAVO nooit verlaten - en Frankrijk is niet 'Europe' als geheel.
2. De Gaulle liep niet aan de lopende band de NAVO af te zeiken en bondgenoten te beschimpen.

Dus ja, wat Trump doet is wel nieuw. Verder is het mij een raadsel waarom je denkt een punt te hebben.
  Forum Admin maandag 13 april 2026 @ 15:35:01 #160
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220573717
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 15:29 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Compleet andere tijd en omstandigheden
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 13 april 2026 @ 15:46:09 #161
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220573771
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 11:27 schreef Hexagon het volgende:

quote:
Twee belangrijke nuances gaan verloren in dit debat. Ten eerste: de NAVO is méér dan politiek alleen. Het is een structuur van militaire samenwerking tussen 32 staten, gestoeld op cruciale Europese verdedigingsplannen. Wie pleit om eruit te stappen, zegt eigenlijk: geen Belgische luchtverdediging boven de Baltische staten, geen oefeningen in het Hoge Noorden, het opgeven van decennialang opgebouwde doctrines en het terugtrekken van onze troepen uit Roemenië.

Het lost ook niets op om dit vervolgens via de Europese Unie te organiseren. We zullen opnieuw bij de NAVO-structuren terechtkomen, omdat die efficiënt zijn.
Haas gaat er hier effe aan voorbij dat wanneer men zegt de NAVO op te willen blazen, men niet doelt op die structuren als zodanig, maar het uit de NAVO schrijven van de VS. In essentie is de NAVO de Amerikaanse veiligheidsparaplu over Europa en het lijkt me verstandig en goed om deze op te heffen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  maandag 13 april 2026 @ 19:46:46 #162
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220575587
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 15:46 schreef -XOR- het volgende:

[..]
[..]
Haas gaat er hier effe aan voorbij dat wanneer men zegt de NAVO op te willen blazen, men niet doelt op die structuren als zodanig, maar het uit de NAVO schrijven van de VS. In essentie is de NAVO de Amerikaanse veiligheidsparaplu over Europa en het lijkt me verstandig en goed om deze op te heffen.
Beetje bijzonder uit jouw mond.
Verbind jij daar ook de consequentie aan dat wij 3,5 - 5,0 % moeten uitgeven aan defensie?
  Moderator maandag 13 april 2026 @ 20:02:49 #163
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220575775
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 19:46 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Verbind jij daar ook de consequentie aan dat wij 3,5 - 5,0 % moeten uitgeven aan defensie?
Die twee hebben niks met elkaar te maken
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 13 april 2026 @ 20:15:18 #164
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220575916
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 19:46 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
3,5%, dat moet wel voldoende zijn, 5% is extreem veel.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  maandag 13 april 2026 @ 20:22:00 #165
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220575995
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 20:15 schreef -XOR- het volgende:

[..]
3,5%, dat moet wel voldoende zijn, 5% is extreem veel.
Welnee, ook 3,5 % is nog tering veel.
We hadden al een behoorlijk leger met tanks, jachtvliegtuigen, en artillerie met 2% in de jaren 90.
  maandag 13 april 2026 @ 20:27:26 #166
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220576065
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 20:22 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Welnee, ook 3,5 % is nog tering veel.
We hadden al een behoorlijk leger met tanks, jachtvliegtuigen, en artillerie met 2% in de jaren 90.
We moeten vooral zorgen dat er een centrale Europese defensieindustrie op gang komt, dat werkt al een stuk efficienter.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220576769
Nederlands dronebedrijf gaat samen met het Duitse Rheinmetall raketten bouwen

https://www.volkskrant.nl(...)ten-bouwen~b8a7650e/

Ze doen het nu al in de voormalige Nedcar fabriek in Borne. Op die manier komt die 3,5% gewoon ten goede aan onze eigen economie en is dat dus allemaal niet zo'n probleem. Goede defensie-industrie levert vaak allerlei randbedrijven er bij op.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 17 april 2026 @ 13:24:52 #168
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220599141
Dat is maar de vraag, 'ready when it matters'. #killswitch

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220602635
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 18:53 schreef Perrin het volgende:
Ja Bob Deen is algemeen directeur geworden in interessante tijden.
quote:
Deze week in Buitenhof met Maaike Schoon: president van Oekraïne Volodymyr Zelensky.

President Zelensky van Oekraïne was deze week voor een bliksembezoek in Nederland. In Buitenhof een uitgebreid gesprek met de president. Over Rusland en de situatie aan het front, over Europa en Trump en over het einde van zijn presidentschap. Zelensky doet een oproep om haast te maken met een EU-lidmaatschap voor Oekraïne en hij vertelt over de druk die een aantal landen op hem hebben uitgeoefend om op te houden met aanvallen op de Russische olie-infrastructuur. Over een eventueel eind aan zijn presidentschap zegt Zelensky dat dat pas aan de orde is als een duurzame vrede met Rusland is bereikt.
https://www.vpro.nl/buitenhof/artikelen/buitenhof-19-april-2026

met ongetwijfeld een reactie op het voorstel van Bob Deen om de coalition of the willing, samen met Oekraïne verder uit te diepen
  zaterdag 18 april 2026 @ 12:47:22 #170
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_220605119
Bekijk deze YouTube-video
Nieuwsuur - De (schaduw)bondjes van de NAVO zonder Trump
De Amerikaans-Israëlische aanvallen op Iran zetten de verhoudingen binnen de NAVO steeds verder op scherp. De Amerikaanse president Donald Trump uit regelmatig zijn frustraties dat Europese NAVO-bondgenoten te weinig over hebben voor de VS. Hoe groot zijn de tegenstellingen?
pi_220605951
quote:
9s.gif Op vrijdag 17 april 2026 13:24 schreef Perrin het volgende:
Dat is maar de vraag, 'ready when it matters'. #killswitch

[ x ]
Die killswitch is een hoax, verzonnen door paniekzaaiers, dat weet je neem ik aan?
  zaterdag 18 april 2026 @ 14:24:58 #172
38496 Perrin
pi_220605966
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 14:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die killswitch is een hoax, verzonnen door paniekzaaiers, dat weet je neem ik aan?
Kan de VS 'onze' F-35 op afstand uitzetten? 'Je weet het nooit helemaal'

"Je zal het nooit helemaal weten", zegt voormalig Commandant der Strijdkrachten (CdS) Dick Berlijn over het bestaan van de inmiddels beruchte 'kill switch', een schakelaar waarmee de Amerikanen het gevechtsvliegtuig van de Nederlandse luchtmacht, de F-35, op afstand buiten werking zouden kunnen stellen.
pi_220606192
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 14:24 schreef Perrin het volgende:

[..]
Kan de VS 'onze' F-35 op afstand uitzetten? 'Je weet het nooit helemaal'

"Je zal het nooit helemaal weten", zegt voormalig Commandant der Strijdkrachten (CdS) Dick Berlijn over het bestaan van de inmiddels beruchte 'kill switch', een schakelaar waarmee de Amerikanen het gevechtsvliegtuig van de Nederlandse luchtmacht, de F-35, op afstand buiten werking zouden kunnen stellen.
Die killswitch bestaat niet: https://www.standaard.be/(...)35-nog/49263481.html

Verder kan de F35 zonder Europese onderdelen niet gemaakt en niet onderhouden worden, de EU kan dus net zo goed de Amerikaanse F35 aan de grond houden als andersom.
  zaterdag 18 april 2026 @ 14:44:50 #174
38496 Perrin
pi_220606199
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 14:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die killswitch bestaat niet: https://www.standaard.be/(...)35-nog/49263481.html

Verder kan de F35 zonder Europese onderdelen niet gemaakt en niet onderhouden worden, de EU kan dus net zo goed de Amerikaanse F35 aan de grond houden als andersom.
Dan is het dus inderdaad maar de vraag, 'ready when it matters'.
pi_220606203
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 april 2026 14:44 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dan is het dus inderdaad maar de vraag, 'ready when it matters'.
Lees dat artikel gewoon, de VS gaat het gebruik van de F35 niet blokkeren want dan hebben ze zelf geen luchtmacht meer.

Maar goed, jij wil sowieso naar het onrealistische, wereldvreemde beeld dat de VS de vijand zou zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')