quote:Op maandag 13 april 2026 11:27 schreef Hexagon het volgende:
Hier wel een mooi nuchter verhaal over alle wilde oproepen om de NAVO maar op te blazen.
https://www.demorgen.be/m(...)lleen-maar~bcfdf9e6/
Ik snap deze niet helemaal. Wiens pleidooi? Gaan er in België stemmen op om de NAVO te verlaten?quote:Terwijl we probeerden uit te zoeken hoe Europa moet omgaan met de trans-Atlantische crisis, kreeg ik de zoveelste pushmelding met het pleidooi om uit de NAVO te stappen.
Je hebt van die types als Rob de Wijk die oproepen dat we de VS moeten vragen eruit te stappen.quote:Op maandag 13 april 2026 11:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
[..]
Ik snap deze niet helemaal. Wiens pleidooi? Gaan er in België stemmen op om de NAVO te verlaten?
Er gaan enorm veel stemmen op om de NAVO op te blazen of dood te verklaren.quote:Op maandag 13 april 2026 11:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
[..]
Ik snap deze niet helemaal. Wiens pleidooi? Gaan er in België stemmen op om de NAVO te verlaten?
Frankrijk heeft de NAVO nooit volledig verlaten.quote:Op maandag 13 april 2026 14:19 schreef phpmystyle het volgende:
Wat bijzonder is - niemand noemt het in de media - is dat deze situatie ansicht niet nieuw is, het is al eens eerder gebeurt dat een land uit de NAVO vertrekt.
Dat land - waar sommige politici ons lot aan toe vertrouwen - heet Frankrijk.
Mijn punt is dat het niet nieuw is. Wat Amerika doet is niet fraai, maar Europe heeft dat ook al eens gedaan. Om nog duidelijker te zijn: selectieve verbazingquote:Op maandag 13 april 2026 15:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Frankrijk heeft de NAVO nooit volledig verlaten.
En wat is precies je punt?
1. Frankrijk heeft de NAVO nooit verlaten - en Frankrijk is niet 'Europe' als geheel.quote:Op maandag 13 april 2026 15:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mijn punt is dat het niet nieuw is. Wat Amerika doet is niet fraai, maar Europe heeft dat ook al eens gedaan. Om nog duidelijker te zijn: selectieve verbazing
Compleet andere tijd en omstandighedenquote:Op maandag 13 april 2026 15:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mijn punt is dat het niet nieuw is. Wat Amerika doet is niet fraai, maar Europe heeft dat ook al eens gedaan. Om nog duidelijker te zijn: selectieve verbazing
quote:Op maandag 13 april 2026 11:27 schreef Hexagon het volgende:
Hier wel een mooi nuchter verhaal over alle wilde oproepen om de NAVO maar op te blazen.
https://www.demorgen.be/m(...)lleen-maar~bcfdf9e6/
Haas gaat er hier effe aan voorbij dat wanneer men zegt de NAVO op te willen blazen, men niet doelt op die structuren als zodanig, maar het uit de NAVO schrijven van de VS. In essentie is de NAVO de Amerikaanse veiligheidsparaplu over Europa en het lijkt me verstandig en goed om deze op te heffen.quote:Twee belangrijke nuances gaan verloren in dit debat. Ten eerste: de NAVO is méér dan politiek alleen. Het is een structuur van militaire samenwerking tussen 32 staten, gestoeld op cruciale Europese verdedigingsplannen. Wie pleit om eruit te stappen, zegt eigenlijk: geen Belgische luchtverdediging boven de Baltische staten, geen oefeningen in het Hoge Noorden, het opgeven van decennialang opgebouwde doctrines en het terugtrekken van onze troepen uit Roemenië.
Het lost ook niets op om dit vervolgens via de Europese Unie te organiseren. We zullen opnieuw bij de NAVO-structuren terechtkomen, omdat die efficiënt zijn.
Beetje bijzonder uit jouw mond.quote:Op maandag 13 april 2026 15:46 schreef -XOR- het volgende:
[..]
[..]
Haas gaat er hier effe aan voorbij dat wanneer men zegt de NAVO op te willen blazen, men niet doelt op die structuren als zodanig, maar het uit de NAVO schrijven van de VS. In essentie is de NAVO de Amerikaanse veiligheidsparaplu over Europa en het lijkt me verstandig en goed om deze op te heffen.
Die twee hebben niks met elkaar te makenquote:Op maandag 13 april 2026 19:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Beetje bijzonder uit jouw mond.
Verbind jij daar ook de consequentie aan dat wij 3,5 - 5,0 % moeten uitgeven aan defensie?
3,5%, dat moet wel voldoende zijn, 5% is extreem veel.quote:Op maandag 13 april 2026 19:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Beetje bijzonder uit jouw mond.
Verbind jij daar ook de consequentie aan dat wij 3,5 - 5,0 % moeten uitgeven aan defensie?
Welnee, ook 3,5 % is nog tering veel.quote:Op maandag 13 april 2026 20:15 schreef -XOR- het volgende:
[..]
3,5%, dat moet wel voldoende zijn, 5% is extreem veel.
We moeten vooral zorgen dat er een centrale Europese defensieindustrie op gang komt, dat werkt al een stuk efficienter.quote:Op maandag 13 april 2026 20:22 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Welnee, ook 3,5 % is nog tering veel.
We hadden al een behoorlijk leger met tanks, jachtvliegtuigen, en artillerie met 2% in de jaren 90.
quote:Op zaterdag 4 april 2026 18:53 schreef Perrin het volgende:
Ja Bob Deen is algemeen directeur geworden in interessante tijden.
https://www.vpro.nl/buitenhof/artikelen/buitenhof-19-april-2026quote:Deze week in Buitenhof met Maaike Schoon: president van Oekraïne Volodymyr Zelensky.
President Zelensky van Oekraïne was deze week voor een bliksembezoek in Nederland. In Buitenhof een uitgebreid gesprek met de president. Over Rusland en de situatie aan het front, over Europa en Trump en over het einde van zijn presidentschap. Zelensky doet een oproep om haast te maken met een EU-lidmaatschap voor Oekraïne en hij vertelt over de druk die een aantal landen op hem hebben uitgeoefend om op te houden met aanvallen op de Russische olie-infrastructuur. Over een eventueel eind aan zijn presidentschap zegt Zelensky dat dat pas aan de orde is als een duurzame vrede met Rusland is bereikt.
Die killswitch is een hoax, verzonnen door paniekzaaiers, dat weet je neem ik aan?quote:Op vrijdag 17 april 2026 13:24 schreef Perrin het volgende:
Dat is maar de vraag, 'ready when it matters'. #killswitch
[ x ]
Kan de VS 'onze' F-35 op afstand uitzetten? 'Je weet het nooit helemaal'quote:Op zaterdag 18 april 2026 14:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die killswitch is een hoax, verzonnen door paniekzaaiers, dat weet je neem ik aan?
Die killswitch bestaat niet: https://www.standaard.be/(...)35-nog/49263481.htmlquote:Op zaterdag 18 april 2026 14:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Kan de VS 'onze' F-35 op afstand uitzetten? 'Je weet het nooit helemaal'
"Je zal het nooit helemaal weten", zegt voormalig Commandant der Strijdkrachten (CdS) Dick Berlijn over het bestaan van de inmiddels beruchte 'kill switch', een schakelaar waarmee de Amerikanen het gevechtsvliegtuig van de Nederlandse luchtmacht, de F-35, op afstand buiten werking zouden kunnen stellen.
Dan is het dus inderdaad maar de vraag, 'ready when it matters'.quote:Op zaterdag 18 april 2026 14:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die killswitch bestaat niet: https://www.standaard.be/(...)35-nog/49263481.html
Verder kan de F35 zonder Europese onderdelen niet gemaakt en niet onderhouden worden, de EU kan dus net zo goed de Amerikaanse F35 aan de grond houden als andersom.
Lees dat artikel gewoon, de VS gaat het gebruik van de F35 niet blokkeren want dan hebben ze zelf geen luchtmacht meer.quote:Op zaterdag 18 april 2026 14:44 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dan is het dus inderdaad maar de vraag, 'ready when it matters'.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |