Marco Borsato vrijgesproken van ontucht met meisje wegens gebrek aan bewijs
Marco Borsato is donderdagochtend vrijgesproken van ontucht met een minderjarig meisje vanwege een gebrek aan "wettig en overtuigend bewijs". De rechtbank in Utrecht vond geen steunbewijs in verklaringen van getuigen en in de stiekem opgenomen gesprekken.Het Openbaar Ministerie (OM) eiste eind oktober vijf maanden onvoorwaardelijke celstraf tegen Borsato. Het is nog niet duidelijk of het OM in hoger beroep gaat. "We zullen de motivering van de rechtbank zorgvuldig beoordelen om te bepalen of er aanleiding is om hoger beroep in te stellen", laat een woordvoerder weten.
Borsato, die de beschuldigingen steeds heeft ontkend, verliet huilend de rechtszaal. Hij liet weten dat hij opgelucht is. "Ik hoop nu door te kunnen gaan met mijn leven. Dat heeft zes jaar stilgestaan", zei hij tegen de pers. "Ik ga naar mijn gezin. Ik moet echt even bijkomen."
De vrouw die aangifte had gedaan en haar moeder, over wie veel werd gesproken tijdens de inhoudelijke behandeling van de zaak, waren allebei weer niet aanwezig in de rechtbank.
De advocaat van de vrouw, Peter Plasman, sprak na afloop van een "lastige" uitspraak. Hij stelt dat de uitspraak niets zegt over wat er tussen Borsato en zijn cliënt heeft plaatsgevonden. "Het is een zogenaamde technische vrijspraak", zei de advocaat, die ervan overtuigd is dat het proces nog niet rond is. "Gezien de inzet en de belangen die aan de orde zijn, verwacht ik dat het Openbaar Ministerie in hoger beroep zal gaan."
'Aan keukentafels is van alles besproken'De voorzitter van de rechtbank begon de zitting met het benadrukken van de "buitengewone" media-aandacht die er voor de zaak tegen Borsato is geweest. Ze stelde dat de aandacht grote gevolgen heeft gehad voor alle betrokkenen. "Aan de keukentafels is van alles besproken, ook over zaken die niet direct relevant zijn voor deze zaak."
De rechter gaf daarna een samenvatting van het vonnis. De centrale vraag was of is bewezen dat Borsato ontucht heeft gepleegd. Het gaat daarbij specifiek om het betasten van de benen, borsten en vagina - zowel boven als onder de kleding van het vermeende slachtoffer - in de periode van september 2014 tot en met januari 2015. De inmiddels 26-jarige vrouw was toen vijftien jaar oud.
Zedenzaken zijn vaak lastig te bewijzen, omdat er meestal geen sprake is van getuigen of ander direct bewijs. De rechtbank kijkt daarom goed naar de verklaring van het slachtoffer. Die moet concreet, consistent en authentiek zijn. Al benadrukt de rechter dat een verklaring door omstandigheden niet altijd aan die voorwaarden voldoet en het daarom belangrijk is om de inhoud van de aangifte als geheel te beoordelen.
Dat de vrouw haar aangifte vooraf met anderen had besproken maakt de aangifte volgens de rechter minder betrouwbaar. Daarnaast worden in de aangifte meerdere handelingen beschreven waarvan niet duidelijk is wanneer die hebben plaatsgevonden. De rechtbank kan daarom niet vaststellen dat het ontucht heeft plaatsgevonden toen de vrouw vijftien jaar was. Dat laatste geldt ook voor het dagboek waarin de vrouw in een handgeschreven passage het seksueel misbruik beschreven heeft. Bovendien had ze het misbruik "zeer algemeen beschreven".
Borsato heeft geen ondubbelzinnige bekentenis afgelegdVervolgens heeft de rechtbank gekeken of er steunbewijs "van voldoende gewicht" te vinden was. Dat steunbewijs, dat afkomstig moet zijn uit een andere bron dan de persoon die de aangifte deed, ontbrak in de zaak tegen Borsato. Zo heeft de rechtbank de verklaringen van de verschillende getuigen, appgesprekken en de stiekem opgenomen gesprekken tussen Borsato, de vrouw en haar moeder beoordeeld.
De rechtbank concludeerde dat er geen getuigen zijn geweest van ontuchtige handelingen en dat in het steunbewijs geen bevestiging is gevonden van ontuchtige handelingen. Daarnaast heeft Borsato in de opgenomen gesprekken geen ondubbelzinnige bekentenis afgelegd. De rechtbank kwam op basis van die afwegingen tot vrijspraak.
https://www.nu.nl/muziek/(...)brek-aan-bewijs.html
[ Bericht 9% gewijzigd door DrDentz op 04-12-2025 13:51:13 ]