quote:
Op donderdag 13 november 2025 23:31 schreef luxerobots het volgende:[..]
Dat is dus vaak het probleem bij zedenzaken, dat het 't woord van de een tegenover de ander is.
Goed. Nu is het wel iets breder. Je hebt de moeder, dochter en het ex-vriendje dat allemaal een passend verhaal hebben. Bovendien is er vanuit meerdere kanten steunbewijs.
Lastig omdat het persoonlijke (loyaliteits)relaties zijn van het vermeende slachtoffer.
Het steunbewijs 'vanuit meerdere' kanten lijkt mij selectief voortkomend vanuit de eigen - zo ja, opgetekende - beleving.
Er zijn geen derden die de "ontuchtige handelingen" kunnen of willen bevestigen.
quote:
[..]
Volgens John van den Heuvel zijn er ook anderen met negatieve ervaringen met Marco Borsato. Maar goed, zij zouden zich niet willen openbaren (wat goed te begrijpen is).
[..]
https://showbiz.headliner(...)1126#google_vignetteOverigens is John van den Heuvel beschuldigd van sturing door Carry en Geert-Jan Knoops, echter is hij niet opgeroepen om (onder ede) te verklaren. Waarschijnlijk wilde de verdediging wel de ruis en negatieve publiciteit omtrent de aangeefster, maar de zaak niet verder uitzoeken. Dat geeft toch te denken.
Ruis veroorzaken lijkt mij gezocht met wat elders een bevinding is:
quote:
•
bron: sn Knoops stelt idd dat Van den Heuvel de aangifte actief heeft beïnvloed. Hij zou de vrouw hebben geholpen bij het voorbereiden van de vragen en antwoorden en haar zelfs hebben aangespoord tijdens de aangifte een foto te tonen van haar en Borsato in een tourbus. “
Ik moest duidelijk zeggen dat er sprake was van een penis”, citeert Knoops uit de verklaring van de aangeefster.
Wil mij voorstellen dat die aantijging niet mals is en het de
door Van Koppen benoemde mogelijkheid van sturing, steunt. Dat dingen helder en eenduidig moeten worden benoemd, kan ook juridisch noodzakelijk zijn.
VdHeuvel oproepen als ontlastende getuige lijkt in zijn rol van "journalist" die de zaak deed rollen, erg ingewikkeld.
quote:
[..]
Het slachtoffer heeft aangegeven geen geld te willen hebben. Dat neemt toch wel een belangrijk belang weg.
[..]
Belang hoeft niet perse financieel te zijn maar kan ook bestaan uit eigen genoegdoening.
Terzijde, een schadeloosstelling is sws peanuts in dit soort zaken en dan in de orde van hooguit enkele duizenden euro's die makkelijk zijn op te hoesten.
Ik denk zelf dat door "geen schadevergoeding te eisen", dit is mede is om de om de zaak naar een "gevoel" te brengen. Zelf had ik het wat sterker gevonden als het vermeend slachtoffer voor het feit wel schadevergoeding had geëist inzake aangedaan trauma, dat de wet goed mogelijk maakt. Maar goed, ook dan zou er kritiek kunnen zijn.
quote:
Marco Borsato zegt op de opname dat hij kan begrijpen dat zijn gedrag ongepast is. Maar tijdens de rechtszaak ontkent hij dat zijn gedrag ongepast was.
Begrijpen, ook in een onderling gesprek, is iets heel anders dan dit dan zo is en betrekking had op de siutatie.
Het is dan wat de ander - o.a. het OM - daarin wil laten doen horen.
quote:
Er wordt dan wel weer een groot punt gemaakt van de mores binnen het gezin. In de opname zegt Marco Borsato ook dat hij zich mee heeft laten voeren. Maar aan de andere kant is er dan weer niets gebeurd.
Goed, ik zie wel wat er gaande is, Marco Borsato probeert zich eruit te draaien.
Het lijkt mij wiedes dat Borsato de aantijging, verre van zich werpt en zich niet Mea Culpa" gaat offeren zoals anderen van hem hier (willen) verwachten.
De mores is te duiden dat het gangbaar was en "ontucht" aannemelijker wordt indien dit plots, onverhoeds en onverwacht was en eventueel een patroon heeft waar een slachtoffer zich niet aan kon onttrekken.
Dit laatste, "dwang", hoeft bij een minderjarige niet expliciet aangetoond te worden.
Wanneer het vermeende slachtoffer "weet" wat de (openlijk in het gezin) vertoonde omgang is, wordt de zware kwalificatie van "aanranding" op grond van - eerder "gebruikelijk" & "geaccepteerd" - gedrag imo (een stuk) minder.
Denk aan het appje "
zoenen kan niet, billen tikken wel" en het vermeende slachtoffer dat wat laconiek, bijkans als haar verwachting, in humor lijkt op te pakken.
Dan stellen dat zij - als 15-jarige - een gedraging niet had 'verwacht', is dan wat moeilijker vol te houden.
Neemt niet weg dat Borsato sws nooit, op welke wijze dan ook, de minderjarige had horen te bejegenen.
Yep we gaan zien wat de rechter ervan gaat vinden.