abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219377863
https://www.rtl.nl/nieuws(...)0er%2026.300%20terug.

Recordaantal mensen verlaten Nieuw-Zeeland: 'Er is hier weinig perspectief'

Het is een paradijs voor natuurliefhebbers, maar ook een land met een zwakke economie, weinig kansen voor werk in veel sectoren en hoge kosten voor levensonderhoud. Een recordaantal Nieuw-Zeelanders verlaten hun land, voor werk of onderwijs ergens anders. Ook Nederland is populair. "Wij Kiwi's houden echt van ons land, maar je bent zo ver weg overal vandaan."

Bijna alle Kiwi's, want zo worden mensen uit Nieuw-Zeeland vaak genoemd, krijgen in Nederland vaak met complete verbazing te maken. "De eerste paar maanden dat ik hier was, zag ik vaak een soort shock op mensen hun gezicht. Ze kunnen niet begrijpen dat ik zo'n mooi land als Nieuw-Zeeland heb verlaten", zegt George Konusi. Afgelopen januari verhuisde hij met zijn Nederlandse vrouw en twee kinderen naar Bodegraven.

Het gezin woonde in een klein dorpje, direct aan de voet van een berg. "Vanuit het raam van ons huis kon je hem zien liggen. Maar als we om ons heen keken, realiseerden we ons ook dat dit voor ons niet de plek was waar we onze twee meiden wilden opvoeden."

Want niet alleen de grote afstanden tot scholen en universiteiten vormden een obstakel, ook het algehele gebrek aan perspectief. "Voor sommige mensen is het simpele leven genoeg. En begrijp me niet verkeerd, ook ik vind dat mooi. Maar ik wil dat mijn dochters worden zoals mijn vrouw: sterk, onafhankelijk en vooruitstrevend. Onderwijs in Europa geeft hen een beter begrip van de wereld om hen heen."

Ook voor de 27-jarige Andrea Rodrigues was onderwijs de reden om Nieuw-Zeeland te verlaten. "Ik studeerde aan een lokale universiteit en toen ik een vak kreeg over internationaal recht wist ik: dit is wat ik wil met mijn leven."

Maar een dergelijke studie bestaat eigenlijk niet in haar thuisland. Ze zocht naar opleidingen in het Engels. "Na wat onderzoek kwam ik erachter dat hier in Nederland heel ervaren mensen lesgeven. Hier kon ik leren van de besten in hun vak. Bovendien is Nederland erg goed verbonden met andere landen."

Weinig werk en dure leefomstandigheden
De eerste universiteit die reageerde op haar inschrijving was die in Groningen en dus verhuisde Andrea in 2018 daar naartoe. Ze was niet van plan zo lang te blijven, maar na haar studie vond ze hier ook werk. "Ik heb nooit heimwee naar Nieuw-Zeeland, maar wel naar Nederland."

Dat Nieuw-Zeelanders hun land verlaten is niet nieuw. Bijna 1 miljoen van hen woont in het buitenland, terwijl er in het land zelf maar ongeveer 5 miljoen mensen wonen. Het is heel gebruikelijk om een 'OE' te doen: een overseas experience. Jonge mensen gaan dan een tijdje in het buitenland studeren of werken en komen daarna weer terug - althans meestal.

Maar het aantal dat weggaat en wegblíjft wordt steeds hoger. Afgelopen jaar heeft een recordaantal Nieuw-Zeelanders hun land verlaten. Volgens de laatste cijfers uit augustus 2025 gaat het om 73.900 mensen. In diezelfde periode kwamen er 26.300 terug.

Huizen 'heel duur'
"Het klopt dat 'de leegloop van Nieuw-Zeeland' hier al weken voorpaginanieuws is", zegt Tjeerd Wiersma, die als redacteur voor RTL Nieuws werkt, maar sinds een aantal jaar in Nieuw-Zeeland woont. "In mijn eigen omgeving valt het mee. Ik heb slechts een paar vrienden zien vertrekken, naar Australië en Londen. Zij zeggen dat te doen omdat ze in het buitenland meer geld kunnen verdienen. Kiwi's die pas zijn afgestudeerd, hebben moeite met werk vinden. En de huizen hier zijn heel duur."

.
Nieuw-Zeeland is een relatief welvarend land, maar doordat er zo weinig mensen wonen is er maar een kleine binnenlandse markt. Sinds 2023 zijn er bovendien ook nog duizenden banen geschrapt in de publieke sector. En het is een van de meest afgelegen landen ter wereld. Goederen exporteren is daardoor relatief duur. Momenteel krimpt de economie.

Meer dan de helft van de Kiwi's die Nieuw-Zeeland verlaten, gaan naar Australië, waar ze werk- en verblijfsrecht hebben en dus relatief makkelijk aan de slag kunnen. Daarna volgen andere Engelstalige landen, zoals het Verenigd Koninkrijk en de VS. Volgens een rapport van de OECD stond Nederland in 2023 op plek vier van de landen waar mensen uit Nieuw-Zeeland naartoe verhuizen. Dat betekent niet dat mensen massaal hier naartoe komen, het gaat om enkele honderden.

Versoepelde visumregelingen
Als reactie op het hoge aantal Nieuw-Zeelanders die weggaan, maakt het land het makkelijker voor arbeidsmigranten om daar naartoe te komen. Want die zorgen ervoor dat de bevolking nog wel altijd groeit. Het gaat dan met name om Chinezen, Indiërs en Filipino's. Ook zijn visaregelingen voor toeristen versoepeld om digital nomads aan te trekken: mensen die reizen en onderweg op ondertussen op hun laptop werken voor een werkgever in een ander land.

Misschien komt de trek van Kiwi's naar het buitenland weer in een lagere versnelling wanneer de economie aantrekt. "Ik hoor ook van mensen die naar Australië zijn verhuisd dat de economische voordelen die ze verwacht hadden tegenvallen", zegt Tjeerd. "Je verdient wel meer, maar het leven is daar ook stukken duurder."

Ts.

Hoop wel dat ze aan het werken zijn.
En niet gratis hier rond lopen te hangen.
Onder de zogenaamde vergrijzing tegen te gaan.

Werk aan je eigen land dat er groei komt.
En dat er meer arbeidsmarkt ontstaan.
Maar goed weg gaan en ergens anders makkelijk rond hangen is mooi toch.

Zucht.
pi_219377945
Welkom, genoeg huizen beschiibaar hier
graag op anoniem
  zondag 30 november 2025 @ 16:27:34 #3
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_219377946
Laat wel zien dat zelfs als je een dalende populatie hebt huizen dus nog steeds heel duur kunnen zijn...

Maarja, het is dan ook echt een uithoek in de wereld, en doordat transport (en internet) zo makkelijk is geworden trekken mensen van dit soort gebieden weg naar de grote kernen zoals Australie. In feite gebeurd dit ook binnenlands in veel landen, van het platteland naar de stad.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_219377958
Deze mensen willen en kunnen vast hier aan het werk, maar ook dan los je het woningtekort niet op.
  Forum Admin zondag 30 november 2025 @ 16:33:08 #5
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219377992
De moeite om het bezoeken waard, ondanks de reisafstand.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zondag 30 november 2025 @ 16:36:42 #6
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_219378023
quote:
14s.gif Op zondag 30 november 2025 16:33 schreef Straatcommando. het volgende:
Mooiste land waar ik ooit ben geweest inderdaad.

Nu al bijna 20 jaar geleden, toen nog wezen liften ook. Werden opgepikt door een enorme transport truck met trucker met de typsiche snor, pet en zonnebril. Was ook geen klein ritje maar 8 uur lang door de bergen en langs meren. Machtig mooi. Die kerel zei dat ie normaal alleen die rit doet en vond het geweldig om iemand in de cabine te hebben.

Het land is zo leeg. Uren rijden zonder een teken te zien van de mens, behalve de weg natuurlijk.
pi_219378070
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 16:27 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Welkom, genoeg huizen beschiibaar hier
Eens, het enige voordeel is wel dat ze bepaalde beroepsvaardigheden meebrengen en geen doorgeslagen radicale overtuigingen die haaks staan op Westerse normen.
  zondag 30 november 2025 @ 16:53:49 #8
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_219378196
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 16:50 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Als ze maar Nederlands leren en integreren, anders net zo goed niet. Ken genoeg expats die het gewoon vertikken om Nederlands te leren.
Zoals ze niet op FOK! komen is het toch geen probleem? Of kom je ook real life mensen tegen buitenshuis?
pi_219378257
Hier wat info over hoe het zo gekomen is:

https://www.nieuw-zeeland(...)rs-in-nieuw-zeeland/

Zelfde geldt voor Australië. Er was een enorme uittocht vlak na WO2 richting die contreien. De broer van mijn moeder is daar ook een nieuw leven begonnen met veel succes en 11(!) kinderen ook nog op de wereld gezet tussen de bedrijven door. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_219378484
Zonder werkvisum komen ze Nederland niet in dus zeur niet zo TS.
  Moderator zondag 30 november 2025 @ 17:13:36 #11
441859 crew  Lenny77
pi_219378541
Interessant!
Ik droom al jaren van een verhuis naar daar. Het zal makkelijker worden om te gaan *O*
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zondag 30 november 2025 @ 17:15:52 #12
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219378608
quote:
1s.gif Op zondag 30 november 2025 17:13 schreef Lenny77 het volgende:
Interessant!
Ik droom al jaren van een verhuis naar daar. Het zal makkelijker worden om te gaan *O*
En zolang je daar onderaan de berg gewoon kunt Fok!en, is er helemaal niks aan de hand :7
  Moderator zondag 30 november 2025 @ 17:16:29 #13
441859 crew  Lenny77
pi_219378629
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 17:15 schreef Tengano het volgende:

[..]
En zolang je daar onderaan de berg gewoon kunt Fok!en, is er helemaal niks aan de hand :7
Zalig toch O+
  zondag 30 november 2025 @ 17:30:26 #14
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_219378946
quote:
Oke lets go
pi_219379113
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 17:10 schreef Jaeger85 het volgende:
Zonder werkvisum komen ze Nederland niet in dus zeur niet zo TS.
Wat ze zo kunnen krijgen .

https://www.nuffic.nl/stu(...)stemen/nieuw-zeeland

https://www.nederlandwere(...)menten/nieuw-zeeland
  zondag 30 november 2025 @ 17:44:45 #17
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219379150
Iets teveel en te lange labourregeringen gehad.
We zien overal in de Westerse wereld dat je problemen krijgt met huisvesting, kosten van het levensonderhoud, en onveiligheid met sociaaldemocratische regeringen.

"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  zondag 30 november 2025 @ 17:48:44 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219379216
Raar dat Chinezen, Indiërs en Fillipinos wel in staat zijn een huis te vinden dat ondanks dat het voor de lokale bevolking opeens onbetaalbaar geworden is net als overal in de westerse wereld voor de eigen bevolking.
The End Times are wild
  zondag 30 november 2025 @ 17:50:58 #19
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219379255
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 17:48 schreef LXIV het volgende:
Raar dat Chinezen, Indiërs en Fillipinos wel in staat zijn een huis te vinden dat ondanks dat het voor de lokale bevolking opeens onbetaalbaar geworden is net als overal in de westerse wereld voor de eigen bevolking.
China heeft ook problemen.
Maar kijk ook naar wat voor huizen dat soms zijn. Een stapel stenen met een eternite golfplaatje er op noem ik niet gelijk een huis.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zondag 30 november 2025 @ 18:01:11 #20
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_219379466
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 17:30 schreef AchJa het volgende:
Ik denk dat je Jacinda Ardern daar ook voor een groot deel voor kunt bedanken.
Met haar briljante coronamaatregelen :X
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_219379577
quote:
7s.gif Op zondag 30 november 2025 17:50 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
China heeft ook problemen.
Maar kijk ook naar wat voor huizen dat soms zijn. Een stapel stenen met een eternite golfplaatje er op noem ik niet gelijk een huis.
China heeft dit probleem niet. Of je moet per se in Shenzhen, Beijing en vooral Hong Kong willen wonen.
pi_219379633
quote:
Heb je hier ook bewijs voor behalve de onderbuik?
Het is met alle respect uiteraard nogal een verdachtmaking.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 30 november 2025 @ 18:09:08 #23
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_219379647
Soms vergeet ik weleens dat Nieuw Zeeland bestaat.
Graag op anoniem
  zondag 30 november 2025 @ 18:16:45 #24
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219379826
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 18:08 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Heb je wel op dat linkje geklikt?
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zondag 30 november 2025 @ 18:41:54 #25
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 30 november 2025 @ 18:57:32 #26
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_219380699
quote:
2s.gif Op zondag 30 november 2025 16:27 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Laat wel zien dat zelfs als je een dalende populatie hebt huizen dus nog steeds heel duur kunnen zijn...

De relatie tussen huizenprijzen en huisaanbod is ook niet heel sterk. De relatie tussen huizenprijzen en ‘wat kunnen mensen betalen’ is veel sterker.

Nederland kent ook periodes met een oplopend tekort aan huizen maar een daling in huizenprijzen bijvoorbeeld. De correlatie met hoeveel mensen kunnen lenen is duidelijker.

Al zie je de laatste paar jaar natuurlijk wel dat de prijzen ook oplopen door tekorten.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_219380781
quote:
Een eng mens die gelukkig niet meer in de buurt van de macht is.
Wel apart overigens dat Nieuw Zeeland zo ver is afgegleden, een aantal jaar geleden voor Ardern was het een populaire bestemming om naar toe te migreren.
  zondag 30 november 2025 @ 19:08:27 #28
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_219380872
Mag ik ruilen? Lijkt me een fantastisch land om te wonen.
  zondag 30 november 2025 @ 19:12:42 #29
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219380936
quote:
1s.gif Op zondag 30 november 2025 16:18 schreef suijkerbuijk het volgende:

Het is een paradijs voor natuurliefhebbers, maar ook een land met een zwakke economie, weinig kansen voor werk in veel sectoren en hoge kosten voor levensonderhoud. Een recordaantal Nieuw-Zeelanders verlaten hun land, voor werk of onderwijs ergens anders. Ook Nederland is populair. "Wij Kiwi's houden echt van ons land, maar je bent zo ver weg overal vandaan."

Bijna alle Kiwi's, want zo worden mensen uit Nieuw-Zeeland vaak genoemd, krijgen in Nederland vaak met complete verbazing te maken. "De eerste paar maanden dat ik hier was, zag ik vaak een soort shock op mensen hun gezicht. Ze kunnen niet begrijpen dat ik zo'n mooi land als Nieuw-Zeeland heb verlaten", zegt George Konusi. Afgelopen januari verhuisde hij met zijn Nederlandse vrouw en twee kinderen naar Bodegraven.

Het gezin woonde in een klein dorpje, direct aan de voet van een berg. "Vanuit het raam van ons huis kon je hem zien liggen. Maar als we om ons heen keken, realiseerden we ons ook dat dit voor ons niet de plek was waar we onze twee meiden wilden opvoeden."

Want niet alleen de grote afstanden tot scholen en universiteiten vormden een obstakel, ook het algehele gebrek aan perspectief. "Voor sommige mensen is het simpele leven genoeg. En begrijp me niet verkeerd, ook ik vind dat mooi. Maar ik wil dat mijn dochters worden zoals mijn vrouw: sterk, onafhankelijk en vooruitstrevend. Onderwijs in Europa geeft hen een beter begrip van de wereld om hen heen."

Ook voor de 27-jarige Andrea Rodrigues was onderwijs de reden om Nieuw-Zeeland te verlaten. "Ik studeerde aan een lokale universiteit en toen ik een vak kreeg over internationaal recht wist ik: dit is wat ik wil met mijn leven."

Maar een dergelijke studie bestaat eigenlijk niet in haar thuisland. Ze zocht naar opleidingen in het Engels. "Na wat onderzoek kwam ik erachter dat hier in Nederland heel ervaren mensen lesgeven. Hier kon ik leren van de besten in hun vak. Bovendien is Nederland erg goed verbonden met andere landen."

De eerste universiteit die reageerde op haar inschrijving was die in Groningen en dus verhuisde Andrea in 2018 daar naartoe. Ze was niet van plan zo lang te blijven, maar na haar studie vond ze hier ook werk. "Ik heb nooit heimwee naar Nieuw-Zeeland, maar wel naar Nederland."

Dat Nieuw-Zeelanders hun land verlaten is niet nieuw. Bijna 1 miljoen van hen woont in het buitenland, terwijl er in het land zelf maar ongeveer 5 miljoen mensen wonen. Het is heel gebruikelijk om een 'OE' te doen: een overseas experience. Jonge mensen gaan dan een tijdje in het buitenland studeren of werken en komen daarna weer terug - althans meestal.

Maar het aantal dat weggaat en wegblíjft wordt steeds hoger. Afgelopen jaar heeft een recordaantal Nieuw-Zeelanders hun land verlaten. Volgens de laatste cijfers uit augustus 2025 gaat het om 73.900 mensen. In diezelfde periode kwamen er 26.300 terug.

Huizen 'heel duur'
"Het klopt dat 'de leegloop van Nieuw-Zeeland' hier al weken voorpaginanieuws is", zegt Tjeerd Wiersma, die als redacteur voor RTL Nieuws werkt, maar sinds een aantal jaar in Nieuw-Zeeland woont. "In mijn eigen omgeving valt het mee. Ik heb slechts een paar vrienden zien vertrekken, naar Australië en Londen. Zij zeggen dat te doen omdat ze in het buitenland meer geld kunnen verdienen. Kiwi's die pas zijn afgestudeerd, hebben moeite met werk vinden. En de huizen hier zijn heel duur."

.
Nieuw-Zeeland is een relatief welvarend land, maar doordat er zo weinig mensen wonen is er maar een kleine binnenlandse markt. Sinds 2023 zijn er bovendien ook nog duizenden banen geschrapt in de publieke sector. En het is een van de meest afgelegen landen ter wereld. Goederen exporteren is daardoor relatief duur. Momenteel krimpt de economie.

Meer dan de helft van de Kiwi's die Nieuw-Zeeland verlaten, gaan naar Australië, waar ze werk- en verblijfsrecht hebben en dus relatief makkelijk aan de slag kunnen. Daarna volgen andere Engelstalige landen, zoals het Verenigd Koninkrijk en de VS. Volgens een rapport van de OECD stond Nederland in 2023 op plek vier van de landen waar mensen uit Nieuw-Zeeland naartoe verhuizen. Dat betekent niet dat mensen massaal hier naartoe komen, het gaat om enkele honderden.

Als reactie op het hoge aantal Nieuw-Zeelanders die weggaan, maakt het land het makkelijker voor arbeidsmigranten om daar naartoe te komen. Want die zorgen ervoor dat de bevolking nog wel altijd groeit. Het gaat dan met name om Chinezen, Indiërs en Filipino's. Ook zijn visaregelingen voor toeristen versoepeld om digital nomads aan te trekken: mensen die reizen en onderweg op ondertussen op hun laptop werken voor een werkgever in een ander land.

Misschien komt de trek van Kiwi's naar het buitenland weer in een lagere versnelling wanneer de economie aantrekt. "Ik hoor ook van mensen die naar Australië zijn verhuisd dat de economische voordelen die ze verwacht hadden tegenvallen", zegt Tjeerd. "Je verdient wel meer, maar het leven is daar ook stukken duurder."

Ts.

Zucht.
nieuw zeeland is wel een perfect landbouwland en voor natuurliefhebbers maar het is zo LEEG
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 30 november 2025 @ 19:24:29 #30
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_219381058
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 19:12 schreef michaelmoore het volgende:

nieuw zeeland is wel een perfect landbouwland en voor natuurliefhebbers maar het is zo LEEG
Net iets voor jou, kun je mooi fietspaden, natuur, bejaardenhuizen en recreatiegebieden aanleggen!
  zondag 30 november 2025 @ 19:25:18 #31
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219381066
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 19:24 schreef AchJa het volgende:

[..]
Net iets voor jou, kun je mooi fietspaden, natuur, bejaardenhuizen en recreatiegebieden aanleggen!
als er geen mensen zijn dan heeft dat geen zin

ik ga er niet heen

PS: je vergeet de campings

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 30-11-2025 20:05:47 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 30 november 2025 @ 19:26:05 #32
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 30 november 2025 @ 20:25:31 #33
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219381804
quote:
1s.gif Op zondag 30 november 2025 19:36 schreef embedguy het volgende:

[..]
Opmerkelijke opmerking :P

Kiwi’s kunnen ook moslim zijn. :P

En er komt geen moslim minder in Nederland als er ook Kiwi’s naar Nederland komen :P dus not sure wat je punt is. Gewoon afgeven op Moslims in een ongerelateerd topic puur omdat het kan schat ik?
naar Nieuw Zeeland gaan dat is gelijk aan naar een feest van gisteren gaan, iedereen weg en alles weer opgeruimd

Mooi land om onze landbouw naar toe te sturen , landbouwgrond kost weinig daar, koop hier een melkveehouder weg, en gaat ie daar heen, dan heeft ie geen gezeur met stikstof meer en 10 keer zoveel land

quote:
AI-overzicht
Landbouwgrond in Nieuw-Zeeland kost rond de ¤20.000 per hectare, of ¤2 per vierkante meter, maar prijzen kunnen variëren afhankelijk van locatie en type grond.

Grasland voor melkvee kan bijvoorbeeld ongeveer ¤25.000 per hectare kosten, wat neerkomt op ongeveer ¤2,50 per vierkante meter, terwijl het in andere gebieden zoals Australië en Argentinië goedkoper is.

Prijs per hectare: Grasland voor melkvee kan rond de ¤25.000 per hectare kosten.

Prijs per vierkante meter: Dit komt neer op ongeveer ¤2,50 per m² (¤25.000 / 10.000 m² = ¤2,50/m²).

Vergelijking met andere landen: Landbouwgrond in Nieuw-Zeeland is doorgaans duurder dan in landen als Australië en Argentinië, waar de prijs rond de ¤10.000 per hectare ligt.
https://www.omroepflevola(...)e-rest-van-nederland
quote:
AI-overzicht De prijs van agrarische grond in Flevoland ligt in 2025 rond de ¤184.100 per hectare, wat neerkomt op ongeveer ¤18,41 per vierkante meter.

Deze prijs is een gemiddelde en kan variëren afhankelijk van de grondkwaliteit en het type land (bouwland versus grasland).

Prijs per hectare (2025): Ongeveer ¤184.100.
Prijs per vierkante meter: Ongeveer ¤18,41 (\(184.100\div 10.000\)).Regionale verschillen:

Flevoland is een koploper in de grondprijzen, met grote regionale verschillen binnen de provincie en tussen de provincies in Nederland...

[ Bericht 10% gewijzigd door michaelmoore op 30-11-2025 20:33:29 ]
pi_219381926
Ik dacht ook dat nieuw Zeeland welvarend, modern en vooruitstrevend was.
Tot corona waar ik zag dat ze daar totaal niet sporen en het ook niet gaan redden zo.
Dus totaal begrijpelijk dat mensen er wegtrekken.
Australië en Canada net zo.
Vakman pur sang
pi_219382160
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 18:08 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
De Telegraph spreekt van “de rampzalige linkse erfenis” onder Ardern.
https://www.telegraph.co.(...)d-luxon-new-zealand/

Aangezien dat artikel achter een muur staat hier een samenvatting:

Samenvatting van het Telegraph-artikel

Het artikel uit The Telegraph zet neer dat Jacinda Ardern in het buitenland wordt gevierd als een soort morele beroemdheid, maar dat haar daadwerkelijke politieke erfenis in Nieuw-Zeeland juist gekenmerkt wordt door mislukte linkse experimenten, economische schade en een sterk verdeelde samenleving.

De kern van de Telegraph-kritiek bestaat uit drie lijnen:

1. Internationale verheerlijking versus binnenlandse teleurstelling

Volgens The Telegraph is Ardern vooral populair bij buitenlandse progressieve kringen omdat ze het perfecte narratief belichaamde: jong, empathisch, feministisch, anti-Trump en communicatief sterk. Maar die reputatie was grotendeels gebaseerd op symbolische gebaren en niet op daadwerkelijk bestuurlijk resultaat.

In Nieuw-Zeeland zelf daalde haar steun onder de bevolking stevig. De Telegraph stelt dat veel van haar beloften — vooral rond ongelijkheid en huisvesting — totaal niet zijn waargemaakt.

2. Linkse beleidskeuzes met zwaar negatieve uitwerkingen

Het artikel noemt de regering-Ardern expliciet een voorbeeld van “Leftie governance” waar de intentie mooier klinkt dan de uitvoering. De Telegraph somt de fouten op:

Woningmarkt: volledig ontspoord

Onder Ardern stegen de huizenprijzen en huren explosief. Nieuw-Zeeland werd wereldwijd één van de meest onbetaalbare woningmarkten. Haar eigen partij erkende dat de interventies niet werkten.

Economie: hoge inflatie en weinig groei

De regering gaf volgens de Telegraph buitensporig veel geld uit, vooral tijdens en na de pandemie, zonder structurele hervormingen door te voeren. Het resultaat was hoge inflatie, dalende reële inkomens en groeiend wantrouwen in de overheid.

Wetgeving en overheid: veel beloften, weinig realisatie

Grote hervormingsprojecten — zoals het hervormen van de gezondheidszorg, infrastructuur en sociale programma verzandden in overleg, proces en symboliek. In plaats van resultaten kreeg de bevolking bureaucratie en vertraging.

Strenge coronamaatregelen en polarisatie

Ardern werd internationaal geprezen voor haar eliminatie-strategie maar de Telegraph wijst erop dat deze binnen Nieuw-Zeeland tot enorme sociale spanning leidde.

Strenge lockdowns, vaccinmandaten en grenssluiting verdeelden het land. Het artikel stelt dat haar coronabeleid meer draaide om morele superioriteit dan om proportionaliteit.

3. Een land achterlatend dat vermoeider, armer en meer verdeeld is

De Telegraph concludeert dat Ardern’s erfenis vooral bestaat uit:
• een woningcrisis die erger werd
• een economie die oververhit is geraakt
• een overheid die meer kost maar minder levert
• een samenleving die harder verdeeld is dan voor haar aantreden

Volgens de krant is dit het patroon van een bepaald type politiek: veel nadruk op empathie, morele superioriteit en internationale PR — maar zwak in realistisch beleid.

De Telegraph stelt dat Ardern uiteindelijk vertrok omdat ze begreep dat de steun in haar eigen land was ingestort en dat haar politieke project feitelijk was mislukt, ook al bleef ze internationaal gevierd worden.
Vakman pur sang
  zondag 30 november 2025 @ 21:35:42 #36
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219382845
quote:
1s.gif Op zondag 30 november 2025 20:46 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Het artikel uit The Telegraph zet neer dat Jacinda Ardern in het buitenland wordt gevierd als een soort morele beroemdheid, maar dat haar daadwerkelijke politieke erfenis in Nieuw-Zeeland juist gekenmerkt wordt door mislukte linkse experimenten, economische schade en een sterk verdeelde samenleving.

Volgens The Telegraph is Ardern vooral populair bij buitenlandse progressieve kringen omdat ze het perfecte narratief belichaamde: jong, empathisch, feministisch, anti-Trump en communicatief sterk. Maar die reputatie was grotendeels gebaseerd op symbolische gebaren en niet op daadwerkelijk bestuurlijk resultaat.

In Nieuw-Zeeland zelf daalde haar steun onder de bevolking stevig. De Telegraph stelt dat veel van haar beloften — vooral rond ongelijkheid en huisvesting — totaal niet zijn waargemaakt.

Het artikel noemt de regering-Ardern expliciet een voorbeeld van “Leftie governance” waar de intentie mooier klinkt dan de uitvoering. De Telegraph somt de fouten op:

Onder Ardern stegen de huizenprijzen en huren explosief. Nieuw-Zeeland werd wereldwijd één van de meest onbetaalbare woningmarkten. Haar eigen partij erkende dat de interventies niet werkten.

De regering gaf volgens de Telegraph buitensporig veel geld uit, vooral tijdens en na de pandemie, zonder structurele hervormingen door te voeren. Het resultaat was hoge inflatie, dalende reële inkomens en groeiend wantrouwen in de overheid.

Grote hervormingsprojecten — zoals het hervormen van de gezondheidszorg, infrastructuur en sociale programma verzandden in overleg, proces en symboliek. In plaats van resultaten kreeg de bevolking bureaucratie en vertraging.

Ardern werd internationaal geprezen voor haar eliminatie-strategie maar de Telegraph wijst erop dat deze binnen Nieuw-Zeeland tot enorme sociale spanning leidde.

Strenge lockdowns, vaccinmandaten en grenssluiting verdeelden het land. Het artikel stelt dat haar coronabeleid meer draaide om morele superioriteit dan om proportionaliteit.

Volgens de krant is dit het patroon van een bepaald type politiek: veel nadruk op empathie, morele superioriteit en internationale PR — maar zwak in realistisch beleid.

De Telegraph stelt dat Ardern uiteindelijk vertrok omdat ze begreep dat de steun in haar eigen land was ingestort en dat haar politieke project feitelijk was mislukt, ook al bleef ze internationaal gevierd worden.
Het lijkt D66 wel
The End Times are wild
pi_219382851
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 21:35 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het lijkt D66 wel
We moeten het nog meemaken
Vakman pur sang
  zondag 30 november 2025 @ 22:45:15 #38
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219383386
quote:

[..]
Het lijkt D66 wel
quote:

ben ik het wel mee eens ,
Hoe kan het dat in zo een groot land met zoveel ruimte er geen woningen gebouwd worden

Dat is de reden dat de jongeren naar Europa en Australië trekken

Zelfs de landbouw krijgt daar te weinig toekomst , er is geen enekle probleem met stikstof

quote:
AI-overzicht
Global land market focus: From NZ and Aus to Brazil and US ...

Agriculture is New Zealand's largest export industry and a major contributor to the economy, driven primarily by grass-fed livestock (dairy, sheep, and beef).

The sector also includes significant horticultural production like kiwifruit, apples, and wine, as well as forestry and other animal farming.

Key features of NZ agriculture include its grass-based system, high productivity, and focus on international exports.

Key sectors
Dairy, meat, and wool: These have historically been the backbone of the industry, leveraging New Zealand's temperate climate for year-round outdoor grazing.

Horticulture: This is a growing sector that includes a wide variety of crops, such as apples, kiwifruit, avocados, and wine grapes. The Hawke's Bay and Bay of Plenty regions are major centers for fruit production, while

Marlborough is a key wine-growing area.

Cereal grains: New Zealand produces over a million tonnes of cereal grains annually, making it largely self-sufficient in wheat, barley, oats, and maize.

Forestry: This is another significant part of the primary industry, contributing to the country's exports.

Economic contribution and employment
Agriculture is the largest sector of New Zealand's tradable economy.
quote:
Key characteristics

Grass-fed systems: New Zealand's temperate climate is ideal for growing grass, allowing for a unique system of grass-fed livestock farming that is seen as a major advantage.

Productivity and technology: There has been a drive toward agricultural intensification since the 1970s, with farmers increasing productivity through technology, leading to significant growth in output.

Exports: A large majority of the country's agricultural products are exported, with dairy, meat, and horticulture being the biggest earners.
Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 14% gewijzigd door michaelmoore op 30-11-2025 22:53:32 ]
  zondag 30 november 2025 @ 22:52:45 #39
436847 embedguy
pi_219383431
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 20:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
naar Nieuw Zeeland gaan dat is gelijk aan naar een feest van gisteren gaan, iedereen weg en alles weer opgeruimd

Mooi land om onze landbouw naar toe te sturen , landbouwgrond kost weinig daar, koop hier een melkveehouder weg, en gaat ie daar heen, dan heeft ie geen gezeur met stikstof meer en 10 keer zoveel land
[..]
https://www.omroepflevola(...)e-rest-van-nederland
[..]

Geen idee waarom je mij quotte :P

Maar het lijkt me een prima plan om in Nederland wat veehouderijen weg te werken. Of die dan naar NZ willen gaan is aan hen, dat maakt me verder weinig uit. Dan zitten ze de Nederlandse economie en huizenmarkt iig (zei het onbedoeld) niet meer in de weg :-)
Life is happening now.
  zondag 30 november 2025 @ 22:55:30 #40
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219383445
quote:
1s.gif Op zondag 30 november 2025 22:52 schreef embedguy het volgende:

[..]
Geen idee waarom je mij quotte :P

Maar het lijkt me een prima plan om in Nederland wat veehouderijen weg te werken. Of die dan naar NZ willen gaan is aan hen, dat maakt me verder weinig uit. Dan zitten ze de Nederlandse economie en huizenmarkt iig (zei het onbedoeld) niet meer in de weg :-)
geen idee warom onze overheid dat niet volop stimuleert , het land kost daar 10% van hier

je kunt zoveel koeien houden als je wilt en de export van melkpoeder naar china gaat ook vanaf hier , dus kan zeker vanaf daar

Maar het linkse gedachtegoed met meleu , is ook daar een grote bedreiging

pi_219383487
Ok. Geen asielzoekers en hoog opgeleid (met vaak een Nederlandse opleiding), maar toch ongewenst omdat het gewoon gelukszoekers zijn? En hier is het geluk alleen voorbehouden aan echte Nederlanders?

Vat ik het zo goed samen?
  zondag 30 november 2025 @ 23:06:28 #42
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219383494
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 23:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ok. Geen asielzoekers en hoog opgeleid (met vaak een Nederlandse opleiding), maar toch ongewenst omdat het gewoon gelukszoekers zijn? En hier is het geluk alleen voorbehouden aan echte Nederlanders?

iedereen is een gelukszoeker , jij ook , ik ook

je bedoelt arbeidsmigranten denk ik
pi_219383521
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 23:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
iedereen is een gelukszoeker , jij ook , ik ook

je bedoelt arbeidsmigranten denk ik
Volgens veel posters is er een heel groot verschil tussen gelukzoekende arbeidsmigranten en gelukzoekende Nederlanders. Voor die tweede groep is het uiteraard hun goed recht en verwacht iedereen dat ze dat doen. Maar die eerste groep moet het GVD maar ergens anders doen! Weet je wel niet wat dat kost! Daar moeten wij voor opdraaien! En de enorme overlast! Je kunt niet meer op straat komen zonder buitenlanders te zien! Ze gaan ook achter onze vrouwen aan! Die horen hier niet! Weg er mee! Zo snel mogelijk!!!
  zondag 30 november 2025 @ 23:16:02 #44
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219383525
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 23:13 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Volgens veel posters is er een heel groot verschil tussen gelukzoekende arbeidsmigranten en gelukzoekende Nederlanders. Voor die tweede groep is het uiteraard hun goed recht en verwacht iedereen dat ze dat doen. Maar die eerste groep moet het GVD maar ergens anders doen! Weet je wel niet wat dat kost! Daar moeten wij voor opdraaien! En de enorme overlast! Je kunt niet meer op straat komen zonder buitenlanders te zien! Ze gaan ook achter onze vrouwen aan! Die horen hier niet! Weg er mee! Zo snel mogelijk!!!
mensen zijn mensen sommigen zijn niet gewend aan onze lekkere vrouwen en raken volledig overstuur als ze geen zwart kopvod om hebben en een kort jeans broekie

maar iedereen zoekt financieel geluk , vooral jongeren , ikke niet meer

van mij komt het voortaan vanzelf ,
pi_219383611
Als mensen uit Nieuw-Zeeland wegtrekken, kunnen ze het land teruggeven aan de Maori's.
pi_219383681
quote:
Je zit toch ook 2 dagen in de auto naar Frankrijk of 3 naar Zuid Spanje?

Vond het fantastisch. Ongelofelijk mooi land met hele vriendelijke lieve mensen.
Zou graag nog een keer terug willen, sluit ik ook echt niet uit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219383717
Een vriend van mij komt uit NZ en is middels getrouwd hier in Nederland en heeft een Nederlands paspoort.

Hij vertelde me dat er gewoon weinig perspectief is voor werk en carriere in NZ, tenzij je wil gaan boeren. Huizen zijn duur inderdaad en de steden zijn erg wijd verdeeld met slechte OV.
  maandag 1 december 2025 @ 01:57:12 #48
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219383848
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 23:47 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Als mensen uit Nieuw-Zeeland wegtrekken, kunnen ze het land teruggeven aan de Maori's.
aan de Nederlandse akkerbouwers en veehouders dus

dar kunnen ze wel een 1000 jaar vooruit met stront uit rijden en het klimaat is vergelijkbaar aan hier
pi_219383963
quote:
7s.gif Op zondag 30 november 2025 17:44 schreef phpmystyle het volgende:
We zien overal in de Westerse wereld dat je problemen krijgt met huisvesting, kosten van het levensonderhoud, en onveiligheid met sociaaldemocratische regeringen.

[ afbeelding ]
In Nederland hebben we net 15 jaar VVD-regeringen gehad.
  maandag 1 december 2025 @ 03:22:17 #50
24533 ACT-F
pi_219384016
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 20:25 schreef michaelmoore het volgende:
De aankoop van land is eenmalig, maar de transportkosten zijn permanent aanwezig. Dat maakt het product uiteindelijk duurder dan wanneer het hier wordt verbouwd.
  maandag 1 december 2025 @ 03:33:11 #51
24533 ACT-F
pi_219384048
quote:

[..]
Het lijkt D66 wel
Eerder een coalitie van GL, SP en PvdD.
pi_219384262
Omdat er geen visum nodig is om tussen Nieuw Zeeland en Australië te reizen zie je dat veel Kiwi's naar Australië verhuizen, wat weer z'n weerslag heeft op de huizenprijzen in Australië.

Daarbij moet wel worden opgemerkt dat de regering onder leiding van Albanese er alles aan doet om de huizenprijzen zo ver mogelijk op te drijven.

Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219384353
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 05:49 schreef Lyrebird het volgende:
Omdat er geen visum nodig is om tussen Nieuw Zeeland en Australië te reizen zie je dat veel Kiwi's naar Australië verhuizen, wat weer z'n weerslag heeft op de huizenprijzen in Australië.

[ afbeelding ]

Daarbij moet wel worden opgemerkt dat de regering onder leiding van Albanese er alles aan doet om de huizenprijzen zo ver mogelijk op te drijven.

[ afbeelding ]
Dat gelul dat steden te ver uit elkaar liggen in NZ kan dus ook de prullenbak in.
Vakman pur sang
pi_219385362
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 23:04 schreef SymbolicFrank het volgende:

Het recht om in Nederland te wonen is voorbehouden aan echte Nederlanders, de Nederlandse regering is namelijk hun regering en is er niet voor de Nieuw-Zeelanders en al helemaal niet ten koste van Nederlanders.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 1 december 2025 @ 11:07:40 #55
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219385471
quote:
Mooi land om onze landbouwers naar toe te sturen , landbouwgrond kost weinig daar, koop hier een melkveehouder weg, en gaat ie daar heen, dan heeft ie geen gezeur met stikstof meer en 10 keer zoveel land
quote:
AI-overzicht
De belangrijkste landbouwproducten van Nieuw-Zeeland zijn zuivel, vlees en wol, aangevuld met een groeiende tuinbouwsector die zich richt op kiwi's, appels, peren en druiven.

De veehouderij, met name melkvee en schapen, is een cruciale economische pijler, terwijl de tuinbouw ook aanzienlijk bijdraagt.
Veeteelt
Zuivel en vlees: Nieuw-Zeeland is een grote exporteur van zuivelproducten zoals melkpoeder, boter en kaas, en vlees, met name lamsvlees.
quote:
7s.gif Op maandag 1 december 2025 03:22 schreef ACT-F het volgende:

[..]
De aankoop van land is eenmalig, maar de transportkosten zijn permanent aanwezig. Dat maakt het product uiteindelijk duurder dan wanneer het hier wordt verbouwd.
Die vertrokken landbouwers hoeven hun melk of suikerbieten niet terug te sturen
https://en.wikipedia.org/(...)s_by_milk_production

China is voor NZ veel en veel dichterbij
quote:
AI-overzicht
China has agreed to resume agricultural soybean imports from the U.S., with a commitment to purchase 12 million metric tons by the end of 2025 and 25 million tons annually for the next three years.

However, the deal follows a period of low trade due to tariffs and competition, meaning the actual volume may still be lower than previous years, and U.S. farmers face ongoing economic uncertainty.

Key details of the agreement
2025 commitment: China will purchase 12 million metric tons of U.S. soybeans by the end of 2025.

Future commitment: China has agreed to buy at least 25 million tons annually for the next three years (2026, 2027, and 2028).

Impact on U.S. exports: While the deal is seen as a relief, the projected U.S. exports to China in 2025 are still expected to be significantly lower than in 2024.
quote:
Who is the biggest exporter of milk powder?
Exporters and Importers

In 2023, the leading exporters of Milk Powder (<1.5% Fat) were United States ($1.72B), New Zealand ($1.43B), and Germany ($836M)

Does China import dairy?
China's Dairy Sector: Market, Technical Requirements and ...
China is one of the world's largest dairy markets and certainly the largest importer of dairy products.

.

[ Bericht 10% gewijzigd door michaelmoore op 01-12-2025 12:31:49 ]
pi_219386094
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 05:49 schreef Lyrebird het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dit heb ik laatst ook een keer gezien in een Youtube documentaire. De Nieuw Zeelanders vertrekken op het moment van hun werkzame leven met name naar Australië. En willen weer terug zodra ze gaan rentenieren. Hierdoor betaalt Nieuw Zeeland ten eerste voor hun opleiding en ten tweede voor hun vergrijzing, terwijl ze niet bedragen, zodra ze belastingplichtig zijn.

Maar zoals hier eerder al opgemerkt, de werkgelegenheid in Nieuw-Zeeland is te eenzijdig op landbouw gericht, en het land was al te dunbevolkt voor een Silliconachtige ontwikkeling, zoals wel in Singapore lukt.
  maandag 1 december 2025 @ 12:34:30 #57
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219386109
quote:

[..]
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 12:31 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Dit heb ik laatst ook een keer gezien in een Youtube documentaire. De Nieuw Zeelanders vertrekken op het moment van hun werkzame leven met name naar Australië. En willen weer terug zodra ze gaan rentenieren. Hierdoor betaalt Nieuw Zeeland ten eerste voor hun opleiding en ten tweede voor hun vergrijzing, terwijl ze niet bedragen, zodra ze belastingplichtig zijn.

Maar zoals hier eerder al opgemerkt, de werkgelegenheid in Nieuw-Zeeland is te eenzijdig op landbouw gericht, en het land was al te dunbevolkt voor een Silliconachtige ontwikkeling, zoals wel in Singapore lukt.
Nieuw Zeeland is wel een perfect land voor landbouw , daarom denk ik

quote:
AI-overzicht
De Jazz appel heeft een knapperige, zoetzure smaak, waarbij de zoetheid van de Royal Gala en de frisheid van de Braeburn (zijn ouders) goed in balans zijn.

De appel is sappig, heeft een stevige bite en is heerlijk als gezonde snack of om te gebruiken in gerechten, zoals salades en gebak.
Smaakprofiel: Zoetzuur, met een uitgesproken fruitige, soms peerachtige noot.

Textuur: Stevig, knapperig en sappig.

Kruising: Ontstaan uit een kruising van de Royal Gala en de Braeburn appel.
Gebruik: Ideaal voor consumptie uit het vuistje, maar ook geschikt voor salades, appeltaart, appelmoes of appelcompote.
Oorsprong: Ontwikkeld in Nieuw-Zeeland.

[ Bericht 9% gewijzigd door michaelmoore op 01-12-2025 12:44:00 ]
pi_219386110
Australië is ook erg eenzijdig. Mijnbouw, landbouw, universiteiten en industrie. Als het om maakindustrie gaat, dan concurreert Australië op het niveau van Panama.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219386126
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 12:34 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Nieuw Zeeland is wel een perfect land voor landbouw , daarom denk ik
[..]

Alleen landbouw genereert weinig werkgelegenheid meer. Het worden allemaal van die megaboeren met op GPS rijdende trekkers.
Overigens klopt het dat vanaf dit jaar veel meer zuivel van Nieuw-Zeeland naar China wordt geëxporteerd, omdat China qua voedselzekerheid niet afhankelijk wil zijn van de importtariefgrillen van Donald Trump.
  maandag 1 december 2025 @ 12:39:44 #60
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219386144
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 12:37 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Alleen landbouw genereert weinig werkgelegenheid meer. Het worden allemaal van die megaboeren met op GPS rijdende trekkers.
JA niks mis mee toch , blijft land zal over voor woningbouw , mits de wil er is om te bouwen

lage woonlasten trekt jongeren aan
pi_219386156
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 12:34 schreef Lyrebird het volgende:
Australië is ook erg eenzijdig. Mijnbouw, landbouw, universiteiten en industrie. Als het om maakindustrie gaat, dan concurreert Australië op het niveau van Panama.
Maar Australië heeft als voordeel dat de stedelijke gebieden geconcentreerd zijn en groter zijn, zoals met name Sydney, Melbourne en Brisbane.
pi_219386167
Een oom van me is met zijn gezin 25 jaar geleden daarheen verhuisd. Die is er een koeienboerderij gestart. Was binnen één jaar met afstand de meest efficiënte van het land. Hebben ze toen veel bij 'afgekeken'.

Wel eens op bezoek geweest. Schitterend land, prima wonen hoor :Y
  maandag 1 december 2025 @ 12:45:27 #63
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219386179
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 12:43 schreef Geschiedkundige het volgende:
Een oom van me is met zijn gezin 25 jaar geleden daarheen verhuisd. Die is er een koeienboerderij gestart. Was binnen één jaar met afstand de meest efficiënte van het land. Hebben ze toen veel bij 'afgekeken'.

Wel eens op bezoek geweest. Schitterend land, prima wonen hoor :Y
als een landbouwer van hier daarheen gaat dan heeft ie gelijk een boerderij die 20 keer zo groot is , omdat de grond slechts 5% kost van hier
pi_219386181
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 12:39 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
JA niks mis mee toch , blijft land zal over voor woningbouw , mits de wil er is om te bouwen

lage woonlasten trekt jongeren aan

Tot de jaren '90 kwamen de immigranten voornamelijk uit het VK, Australië en ook Nederland stond op plek vier-vijf van de immigranten. Tegenwoordig komen de immigranten voornamelijk uit China, India en de Polynesische eilanden.
pi_219386239
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 12:41 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Maar Australië heeft als voordeel dat de stedelijke gebieden geconcentreerd zijn en groter zijn, zoals met name Sydney, Melbourne en Brisbane.
Dat is meteen ook een nadeel. Australie is een gigantisch land, maar iedereen woont op elkaars lip. Het zijn geen Amerikanen, en plannen kunnen ze niet.
pi_219386397
quote:

Maarja, het is dan ook echt een uithoek in de wereld, en doordat transport (en internet) zo makkelijk is geworden trekken mensen van dit soort gebieden weg naar de grote kernen zoals Australie. In feite gebeurd dit ook binnenlands in veel landen, van het platteland naar de stad.
Ben zelf in Nieuw-Zeeland geweest en was echt stomverbaasd waarom huizen daar zo duur zijn. Er is daar namelijk heel veel ruimte om te bouwen. Het land is erg dunbevolkt, dus dan zou je veel goedkopere huizen verwachten, zeker gezien de kleine economie.
pi_219386492
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 23:47 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Alleen de Maori's waren zelf ook kolonisten uit een heel ander gebied. Plus, de Europeanen kwamen daar hun cultuur verrijken. Goed voor de diversiteit.
pi_219386509
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 12:45 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Tot de jaren '90 kwamen de immigranten voornamelijk uit het VK, Australië en ook Nederland stond op plek vier-vijf van de immigranten. Tegenwoordig komen de immigranten voornamelijk uit China, India en de Polynesische eilanden.
Als huizen heel duur zijn in Nieuw-Zeeland, waar wonen die nieuwe immigranten dan?
pi_219386525
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 12:34 schreef Lyrebird het volgende:
Valt mee, Australië kent enkele miljoenensteden die economiën opzich zijn. Brisbane gaat bijvoorbeeld de Olympische Spelen organiseren.
  Moderator maandag 1 december 2025 @ 13:26:52 #70
8781 crew  Frutsel
pi_219386566
quote:
2027 :)
  maandag 1 december 2025 @ 14:10:30 #71
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219386920
quote:
2s.gif Op zondag 30 november 2025 16:36 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Mooiste land waar ik ooit ben geweest inderdaad.

Het land is zo leeg. Uren rijden zonder een teken te zien van de mens, behalve de weg natuurlijk.
ja dat is me te leeg , het land is alleen goed voor landbouw , ik zeg alle landbouw uit Nederland weg en daar heen gaan, ga daar maar stikstof doen
  maandag 1 december 2025 @ 14:11:03 #72
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219386922
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 17:15 schreef Tengano het volgende:

[..]
met een starlink schotel kan dat heel goed
  maandag 1 december 2025 @ 14:11:55 #73
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219386933
quote:
7s.gif Op zondag 30 november 2025 17:44 schreef phpmystyle het volgende:

[ afbeelding ]
klopt, links heeft absoluut geen zin in woningbouw voor anderen ,dat is overal zo
  maandag 1 december 2025 @ 14:13:06 #74
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219386945
quote:
1s.gif Op zondag 30 november 2025 18:57 schreef embedguy het volgende:

[..]
De relatie tussen huizenprijzen en huisaanbod is ook niet heel sterk. De relatie tussen huizenprijzen en ‘wat kunnen mensen betalen’ is veel sterker.

De relatie met huishoudensverdunning doordat iedere oudere alleen in een eigen huis woont wel
pi_219386986
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 14:11 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
klopt, links heeft absoluut geen zin in woningbouw voor anderen ,dat is overal zo
Echt links, wil vrede en wil dus dat ieder mens een ruime vrijstaande woon-leefruimte krijgt, zodat er geen volksverhuizingen meer kunnen ontstaan.
pi_219387024
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 14:19 schreef torentje het volgende:

[..]
Echt links, wil vrede en wil dus dat ieder mens een ruime vrijstaande woon-leefruimte krijgt, zodat er geen volksverhuizingen meer kunnen ontstaan.
Wel eens in China of de Soviet-Unie geweest. Voormalig Oostblok?

Blokken grauwe flats.
pi_219387040
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 14:24 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Wel eens in China of de Soviet-Unie geweest. Voormalig Oostblok?

Blokken grauwe flats.
Neen nooit geweest, maar ik vind die landen ook niet echt links door hun ouderwets huisvesten/oppotten van gewone mensen.
  maandag 1 december 2025 @ 14:31:14 #78
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219387061
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 19:08 schreef RealistAtheist het volgende:
Mag ik ruilen? Lijkt me een fantastisch land om te wonen.
Ik wil dat ook best hoor, maar het wordt zo lastig als je geen werk hebt :P . Ik werk bij een multinational die zelfs in Nieuw Zeeland zit, maar dan moet ik wel iets heel anders gaan doen.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  maandag 1 december 2025 @ 14:34:43 #79
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219387076
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 14:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja dat is me te leeg ,
Deze begon meteen in mijn hoofd af te spelen:
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  maandag 1 december 2025 @ 15:13:24 #80
24533 ACT-F
pi_219387278
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 13:15 schreef Homey het volgende:
Het land is erg dunbevolkt, dus dan zou je veel goedkopere huizen verwachten, zeker gezien de kleine economie.
Op een stuk grond kun je hooguit camperen. Iemand moet je huis bouwen, tenzij je dat zelf kunt.
pi_219387319
quote:

Ik ben er geweest en heb er familie wonen en het is een mooi land maar je moet er wel tegen kunnen.
Alles is sterves ver weg (ook in het land zelf), na 2100 is er niets meer te doen en het stikt van de toeristen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_219387385
quote:
1s.gif Op zondag 30 november 2025 20:46 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Niet echt duidelijk waarom die woningmarkt nu ontspoord is.
Overigens is dat een fenomeen wat in bijna elk rijk/westers land heeft plaats gevonden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_219387644
quote:
3s.gif Op maandag 1 december 2025 15:13 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Op een stuk grond kun je hooguit camperen. Iemand moet je huis bouwen, tenzij je dat zelf kunt.
In onze buurt (Australie) worden alle alleenstaande huizen opgekocht voor ~$2 miljoen, waarna ze het huis afbreken en de grond opdelen zodat er zes kleine condo's op gebouwd kunnen worden, die voor anderhalf tot twee miljoen verkocht worden.

quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 15:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Overigens is dat een fenomeen wat in bijna elk rijk/westers land heeft plaats gevonden.
De Australische regering doet er alles aan om de huisprijzen zo hoog mogelijk te krijgen. Is goed voor het BNP, denken ze. Nieuw Zeeland zal dezelfde truukjes hebben toegepast. Rente jaren lang kunstmatig laag houden, het gemakkelijker maken voor jonge stellen om een huis te kopen, de voorwaarden om een huis te kopen versoepelen, bijvoorbeeld hoe veel (weinig) eigen geld je in je huis steekt verminderen. Combineer dat met open borders en verbaas jezelf en iedereen dat de huisprijzen omhoog schieten. Ook zo verrassend dat politici vaak meer dan een huis hebben. /s
  maandag 1 december 2025 @ 16:12:26 #84
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219387665
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 16:10 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
In onze buurt (Australie) worden alle alleenstaande huizen opgekocht voor ~$2 miljoen, waarna ze het huis afbreken en de grond opdelen zodat er zes kleine condo's op gebouwd kunnen worden, die voor anderhalf tot twee miljoen verkocht worden.
[..]
De Australische regering doet er alles aan om de huisprijzen zo hoog mogelijk te krijgen. Is goed voor het BNP, denken ze. Nieuw Zeeland zal dezelfde truukjes hebben toegepast. Rente jaren lang kunstmatig laag houden, het gemakkelijker maken voor jonge stellen om een huis te kopen, de voorwaarden om een huis te kopen versoepelen, bijvoorbeeld hoe veel (weinig) eigen geld je in je huis steekt verminderen. Combineer dat met open borders en verbaas jezelf en iedereen dat de huisprijzen omhoog schieten. Ook zo verrassend dat politici vaak meer dan een huis hebben. /s
Als AI gaat doen wat men nu verwacht dan zijn er spoedig heeeeel veeel werklozen

het oppompen van de woningmarkt is erg dom
  maandag 1 december 2025 @ 16:14:00 #85
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219387679
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 15:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
om dat er een gelijktijdig wereldwijd een huishoudensverdunning plaats vindt en door de vergrijzing en een bevolkingskrimp

de politiek is bang en angstig om te bouwen

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 01-12-2025 16:19:23 ]
  Moderator maandag 1 december 2025 @ 16:20:53 #86
441859 crew  Lenny77
pi_219387731
quote:
2s.gif Op maandag 1 december 2025 14:31 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ik wil dat ook best hoor, maar het wordt zo lastig als je geen werk hebt :P . Ik werk bij een multinational die zelfs in Nieuw Zeeland zit, maar dan moet ik wel iets heel anders gaan doen.
Zou goed genoeg voor mij zijn *O*
pi_219387768
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 15:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik ben er geweest en heb er familie wonen en het is een mooi land maar je moet er wel tegen kunnen.
Alles is sterves ver weg (ook in het land zelf), na 2100 is er niets meer te doen en het stikt van de toeristen.
Wat mij opviel tijdens het reizen in Nieuw-Zeeland dat je verassend lang doet over ogenschijnlijk korte afstanden op de kaart.

In Europa kan je buiten de spits lekker doorcrossen op rechte wegen. In Nieuw-Zeeland rij je veel bochten en kan je vaak maar max 80 vanwege bergen en dergelijke. Dat schiet niet op. En zeker met een camper ga je dan langzaam.

Daarom wonen mensen in steden en dorpen in Nieuw-Zeeland vrij geisoleerd, je kan niet zomaar ergens naar toe.
  maandag 1 december 2025 @ 16:24:52 #88
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219387769
quote:

[..]
je kunt hier in de super appels kopen uit Zuid-Amerika uit Australia uit Zuid-Afrika en ook uit eigen land , ik zie geen prijsverschil
  maandag 1 december 2025 @ 16:30:19 #89
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219387794
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 19:24 schreef AchJa het volgende:

[..]
ROTFLMAO
  maandag 1 december 2025 @ 16:40:40 #90
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219387855
Winter 2009-2010 in NZ door gebracht, had er ook vrienden wonen. Geweldig land en eerlijk gezegd heb ik er achteraf spijt van dat ik er niet gebleven ben.
pi_219388250
quote:
1s.gif Op zondag 30 november 2025 16:18 schreef suijkerbuijk het volgende:

Huizen 'heel duur'

.

Ts.

Zucht.
Ik ken het van familie uit NZ. Men weet niet hoe snel men moet vluchten. Vraag me dan wel af waarom men dan nu o.a. kijkt naar Nigerianenen als nieuwe werknemers hier. Is een plan. Zoek mensen die dicht bij je staan met behoorlijke opleiding.
pi_219388264
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 16:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Winter 2009-2010 in NZ door gebracht, had er ook vrienden wonen. Geweldig land en eerlijk gezegd heb ik er achteraf spijt van dat ik er niet gebleven ben.
Je bent waarschijnlijk wat ouder. Voor jonge mensen is er weinig perspectief. + dat het nogal ver van andere landen ligt.
  maandag 1 december 2025 @ 17:56:07 #93
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219388303
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 17:50 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Je bent waarschijnlijk wat ouder. Voor jonge mensen is er weinig perspectief. + dat het nogal ver van andere landen ligt.
Alleen voor landbouwers is er perspectief , veel fruit , Nectarines, Abrikozen, Appels, Kiwis, dragonfruit

klimaat is gelijk aan Nederland , de lucht is er erg zuiver wegens het ontbreken van industrie

quote:
Nieuw-Zeeland heeft een gematigd zeeklimaat, wat betekent dat de winters mild en de zomers warm zijn, met het hele jaar door kans op neerslag.

Er zijn aanzienlijke regionale verschillen: het noordelijke deel van het Noordereiland is warmer en heeft subtropische trekjes, terwijl het Zuidereiland over het algemeen koeler is en meer variatie kent, met drogere oostkusten en nattere westkusten door de bergen.
Het weer kan snel omslaan, dus het is belangrijk om hierop voorbereid te zijn.

Kenmerken van het klimaat
Gematigd zeeklimaat: Over het algemeen zachte winters en warme zomers, vergelijkbaar met Nederland en België, maar met sterkere seizoensverschillen op het Zuidereiland.

Seizoenen: De seizoenen zijn omgekeerd aan die van Nederland.
De zomer loopt van december tot februari en de winter van juni tot augustus.

Neerslag: Er is het hele jaar door kans op neerslag; een regenseizoen kent het land niet.
De westkusten, vooral aan de westkant van de bergen, zijn natter door orografische regen.

Noordereiland: Over het algemeen warmer en milder, met subtropische invloeden in het noorden.
De zomers zijn er warmer dan op het Zuidereiland.

Zuidereiland: Koeler, met grotere temperatuurverschillen.
De zomers zijn er warmer, maar de winters veel kouder. De westkust is natter en de oostkust droger.

Bergklimaat: In de berggebieden heerst een hooggebergteklimaat.
De winters zijn er koud met sneeuwval, en de zomers koeler dan in de laaglanden.

Zonkracht: De zon is erg fel door de schone atmosfeer.
Het is belangrijk om je goed in te smeren, vooral in de eerste weken.

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 01-12-2025 18:02:04 ]
  maandag 1 december 2025 @ 17:58:36 #94
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219388324
quote:

[..]
Dat is niet iets van de laatste tijd, het is al decennia zo dat NZ jongeren naar het buitenland gaan om te studeren of werken, sommigen komen terug, anderen niet, weer anderen niet NZ gaan naar NZ om daar te gaan werken.
Als ik naar de economische cijfers kijk, doet NZ het helemaal niet slecht in vergelijking met Europa, hun problemen lijken eerder conjunctureel te zijn dan echt structureel. Hun staatsschuld is moderaat (45%) en ze hebben geen groot pensioenprobleem zoals D of F dat hebben (en door de Euro daarmee ook een probleem voor NL)
pi_219388327
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 17:56 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Alleen voor landbouwers is er perspectief , maar dan ook heel veel

klimaat is gelijk aan Nederland , de lucht is er erg zuiver wegens het ontbreken van industrie
[..]

Maar zoals mijn nichtjes (3) die hebben daar niets meer te zoeken. Wel goede scholing. 1 in Azie als schrijfster lerares en de andere twee nu in Nederland. Die gaan nooit meer permanent terug.
pi_219388342
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 17:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dat is niet iets van de laatste tijd, het is al decennia zo dat NZ jongeren naar het buitenland gaan om te studeren of werken, sommigen komen terug, anderen niet, weer anderen niet NZ gaan naar NZ om daar te gaan werken.
Als ik naar de economische cijfers kijk, doet NZ het helemaal niet slecht in vergelijking met Europa, hun problemen lijken eerder conjunctureel te zijn dan echt structureel. Hun staatsschuld is moderaat (45%) en ze hebben geen groot pensioenprobleem zoals D of F dat hebben (en door de Euro daarmee ook een probleem voor NL)
Er is ook niet echt iets fout aan het land. Het schijnt echt bijzonder mooi te zijn. Maar als 25 jarige wil je toch iets anders. Men komt ook wat naief over. Maar mijn zus die daar vast woont en een huis heeft dus wil ook weg. Als kinderen ook vertrekken. En dat voel je daar.
pi_219388349
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 17:56 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Alleen voor landbouwers is er perspectief , veel fruit , Nectarines, Abrikozen, dragonfruit

[ afbeelding ]
[..]

Ik ken het.....maar weet de naam niet.
  maandag 1 december 2025 @ 18:02:42 #98
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219388352
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 18:02 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Ik ken het.....maar weet de naam niet.
dragonfruit
  maandag 1 december 2025 @ 18:05:21 #99
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219388359
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 18:01 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Er is ook niet echt iets fout aan het land. Het schijnt echt bijzonder mooi te zijn. Maar als 25 jarige wil je toch iets anders. Men komt ook wat naief over. Maar mijn zus die daar vast woont en een huis heeft dus wil ook weg. Als kinderen ook vertrekken. En dat voel je daar.
I Know
Vrienden van mij vertrekken volgend jaar naar Australië.
pi_219388918
Ik ben weleens in Zeeland geweest, het komt wel dichtbij zo :{
"You can call me Susan if it makes you happy"
  maandag 1 december 2025 @ 21:28:50 #101
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219389794
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 16:12 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

het oppompen van de woningmarkt is erg dom
Het resultaat is dat er ipv Staatsschuld priveschuld komt, en omdat huizenprijzen niet meegenomen worden in de inflatiecijfers blijven deze lager dan de daadwerkelijke geldontwaarding.
  maandag 1 december 2025 @ 21:31:10 #102
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219389814
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 18:01 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Het is er ook erg mooi. Goed eten, heerlijke wijnen
Nergens ook zo vaak uitstekende koffie gedronken in de horeca, is het hier huilen met de pet op bij
  maandag 1 december 2025 @ 21:36:33 #103
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219389857
quote:

[..]
toch is de bevolkingskrimp in nieuw zeeland niet zo erg als in Zuid Korea
zuid korea is dramatisch
https://www.populationpyramid.net/republic-of-korea/2024/
New zeeland is constant
https://www.populationpyramid.net/new-zealand/2024/

Om maar niet te spreken over sommige Europese landen

https://www.populationpyramid.net/poland/2024/
pi_219389883
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 21:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
zuid korea is dramatisch
New zeeland is constant
Dat Nieuw-Zeeland qua bevolking constant blijft, komt omdat, nadat de (hogere) opgeleide vrouwen wel vertrekken, de achtergebleven mannen gaan daten met Indiase, Chinese en Filipijnse vrouwen.
  maandag 1 december 2025 @ 21:41:52 #105
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219389891
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 21:40 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Dat Nieuw-Zeeland qua bevolking constant blijft, komt omdat, nadat de (hogere) opgeleide vrouwen wel vertrekken, de achtergebleven mannen gaan daten met Indiase, Chinese en Filipijnse vrouwen.
KLOPT

Filipijnse vrouwen zijn de natte droom van iedere man., en die zijn dol op kindjes maken

maar ook veel indonesische vrouwen
https://www.populationpyramid.net/philippines/2024/

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 01-12-2025 21:46:57 ]
pi_219390031
Nieuw-Zeeland heeft wel mooie fauna. Er leven zeven pinguïnsoorten. In geen enkel ander land leven zoveel verschillende pinguïnsoorten.
  maandag 1 december 2025 @ 22:36:20 #107
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219390276
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 21:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Nieuw-Zeeland heeft wel mooie fauna. Er leven zeven pinguïnsoorten. In geen enkel ander land leven zoveel verschillende pinguïnsoorten.
maar er zijn geen slangen
pi_219390279
Een soort leegloop van het platteland maar dan op wereldschaal?
  dinsdag 2 december 2025 @ 00:19:03 #109
24533 ACT-F
pi_219390673

Bovenste reactie:

We lost 30,000 trained people last year, but don't worry Kiwis we imported 30,000 uber drivers

_O-
  dinsdag 2 december 2025 @ 01:34:50 #110
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219390751
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 22:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Een soort leegloop van het platteland maar dan op wereldschaal?
over niet al te lange tijd kunnen we door AI weer terug naar het platteland en daar gaan wonen
pi_219390758
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 21:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
zuid korea is dramatisch
New zeeland is constant

Om maar niet te spreken over sommige Europese landen

https://www.populationpyramid.net/poland/2024/
Ik zie het niet.
pi_219390817
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 21:40 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Australië idem dito. Vijftigers en zestigers die met een Indonesische of Filipina zijn getrouwd en aan een tweede leg bezig zijn.

Maar ook dat wordt ws minder. Er worden te veel mensen binnengehaald en te weinig verdomd kleine huisjes gebouwd, die allemaal een miljoen of meer moeten gaan kosten.
pi_219391254
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 22:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
maar er zijn geen slangen
Wel enge spinnen.
pi_219395174
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 10:53 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Het recht om in Nederland te wonen is voorbehouden aan echte Nederlanders, de Nederlandse regering is namelijk hun regering en is er niet voor de Nieuw-Zeelanders en al helemaal niet ten koste van Nederlanders.
Het Nederlandse Wetboek geldt voor alle mensen die hier aanwezig zijn, niet alleen voor mensen met een Nederlands paspoort.
pi_219395256
Mijn oom bouwt huizen in NZ. Hij is tering rijk.
pi_219395398
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 16:26 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het Nederlandse Wetboek geldt voor alle mensen die hier aanwezig zijn, niet alleen voor mensen met een Nederlands paspoort.
"Het Nederlands Wetboek" maakt dan ook onderscheid naar mensen die het Nederlands staatsburgerschap hebben en mensen die hier slechts aanwezig zijn.
pi_219395418
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 16:56 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
"Het Nederlands Wetboek" maakt dan ook onderscheid naar mensen die het Nederlands staatsburgerschap hebben en mensen die hier slechts aanwezig zijn.
Maar het verbied mensen zonder Nederlands paspoort niet hier te wonen.
  dinsdag 2 december 2025 @ 17:08:55 #118
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219395455
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 17:01 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Lees deze zin nog eens door
  dinsdag 2 december 2025 @ 17:14:26 #119
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219395484
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 16:56 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Waar doet het wetboek dat?
pi_219395512
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 17:01 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Jawel, er zijn tenzijs of mitsen maar je hebt zonder Nederlands staatburgerschap geen recht hier te wonen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 17:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Waar doet het wetboek dat?
Aldoor, van de grondwet tot en met de wet die het aanvragen van een paspoort regelt.
  dinsdag 2 december 2025 @ 17:28:14 #121
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219395548
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 17:20 schreef Weltschmerz het volgende:

Aldoor, van de grondwet tot en met de wet die het aanvragen van een paspoort regelt.
Haal je nu paspoort en naturalisatie door elkaar? Regels voor het aanvragen van een Nederlands paspoort is voor iedereen hetzelfde, je moet de Nederlandse Nationaliteit hebben, verder, Nederland kent voor niet-Nederlanders twee relevante reisdocumenten: het vreemdelingenpaspoort (voor mensen zonder Nederlandse nationaliteit die geen paspoort van hun land kunnen krijgen) en het vluchtelingenpaspoort (voor erkende vluchtelingen).
pi_219395623
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 17:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Haal je nu paspoort en naturalisatie door elkaar? Regels voor het aanvragen van een Nederlands paspoort is voor iedereen hetzelfde, je moet de Nederlandse Nationaliteit hebben, verder, Nederland kent voor niet-Nederlanders twee relevante reisdocumenten: het vreemdelingenpaspoort (voor mensen zonder Nederlandse nationaliteit die geen paspoort van hun land kunnen krijgen) en het vluchtelingenpaspoort (voor erkende vluchtelingen).
Ja, zonder Nederlandse nationaliteit kun je hier dus dat reisdocument niet aanvragen. Stufi, een bedrijf beginnen, een stiching inschrijven, een uitkering aanvragen. Als je geen Nederlands staatsburger bent komen er allerlei wettelijke vereisten bij.
pi_219395705
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 17:20 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Jawel, er zijn tenzijs of mitsen maar je hebt zonder Nederlands staatburgerschap geen recht hier te wonen.
Bedoel je dat je dan de wet overtreed en in de gevangenis gestopt kunt worden als je het toch doet, of dat de regering volgens de grondwet niet verplicht is om er voor te zorgen dat jij een plaats hebt om te wonen?

Hint: ik weet zeker dat mensen uit Schengen landen hier in ieder geval, ook zonder Nederlands staatsburgerschap, mogen wonen.
  dinsdag 2 december 2025 @ 17:52:12 #124
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219395717
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 17:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ja, zonder Nederlandse nationaliteit kun je hier dus dat reisdocument niet aanvragen. Stufi, een bedrijf beginnen, een stiching inschrijven, een uitkering aanvragen. Als je geen Nederlands staatsburger bent komen er allerlei wettelijke vereisten bij.
Het eerste klopt dus niet, en verder zijn de regels voor iedereen hetzelfde, dat ze voor niet iedereen van toepassing zijn is wat anders.
pi_219395942
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 17:50 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Bedoel je dat je dan de wet overtreed en in de gevangenis gestopt kunt worden als je het toch doet, of dat de regering volgens de grondwet niet verplicht is om er voor te zorgen dat jij een plaats hebt om te wonen?

Hint: ik weet zeker dat mensen uit Schengen landen hier in ieder geval, ook zonder Nederlands staatsburgerschap, mogen wonen.
Ja, maar dat is een wettelijke geregelde uitzondering, net als een verlblijfsvergunning dat is.
pi_219395954
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 18:22 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ja, maar dat is een wettelijke geregelde uitzondering, net als een verlblijfsvergunning dat is.
Zo kun je natuurlijk zeggen dat alle wetten uitzonderingen zijn op de eerste paar artikelen van de grondwet.
pi_219395993
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 18:23 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zo kun je natuurlijk zeggen dat alle wetten uitzonderingen zijn op de eerste paar artikelen van de grondwet.
Nee, allerminst. Dat is een misvatting over het gelijkheidsbeginsel. Dat is gelijke gevallen gelijk behandelen en ongelijke gevallen naarmate van hun ongelijkheid. Het niet hebben van het Nederlands staatsburgerschap is zo'n ongelijkheid.
pi_219396065
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 18:29 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Nee, allerminst. Dat is een misvatting over het gelijkheidsbeginsel. Dat is gelijke gevallen gelijk behandelen en ongelijke gevallen naarmate van hun ongelijkheid. Het niet hebben van het Nederlands staatsburgerschap is zo'n ongelijkheid.
En die ongelijkheid neemt toe naarmate de regering rechtser wordt. "Verschil moet er zijn", aldus de VVD.

Zie het zo: als iedereen zelfredzaam moet zijn en persoonlijke vrijheid het hoogste goed is, dan is iedereen beter dan de rest en dus zijn of haar eigen minderheidsgroepering.
pi_219396099
Bizar zeg, als ik ooit Nederland zou hebben verlaten, zou N-Z een van mijn eerste opties zijn geweest. Is er daar echt zo weinig toekomst perspectief?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_219396200
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 18:44 schreef Hathor het volgende:
Bizar zeg, als ik ooit Nederland zou hebben verlaten, zou N-Z een van mijn eerste opties zijn geweest. Is er daar echt zo weinig toekomst perspectief?
Niet in de landbouw en de horeca.
pi_219396622
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 18:44 schreef Hathor het volgende:
Ha, dat was voor mij Joegoslavië ten tijde van de Koude Oorlog. Ik dacht toen, daar valt de bom niet.
  woensdag 3 december 2025 @ 20:02:56 #132
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
  woensdag 3 december 2025 @ 21:08:03 #133
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219403468
quote:
De bevolkingskrimp is er in Nieuw Zeeland / Australië niet zoals in westerse landen manifesteert

Er verhuizen wel mensen van countryside Nieuw Zeeland naar grote steden van Australië als Sydney en Brisbane

https://www.populationpyramid.net/australianew-zealand/2024/

https://www.populationpyramid.net/europe/2024/
https://www.populationpyramid.net/japan/2024/

Ook staat Nieuw zeeland bekend om de zuivere lucht en schoon drinkwater, je moet Nieuw Zeeland eigenlijk zien als een schone natuur provincie van Australië

Nieuw Zeeland is meer een Fruit, Brood en vleeskast voor Australië aan het worden dus
Zeker voor Nederlandse landbouwers prachtig alternatief, heel veel monden te voeden in nearby China en Australie

Men vliegt van Nieuw Zeeland naar Australië vice versa voor 100 euro

Ik heb er wel vertrouwen in
Het feit dat Landbouwgrond in Nieuw Zeeland nog steeds aardig geld kost , doet mij denken dat er echt wel een mooie toekomst is als voedselproducent voor de Wereld

quote:
China en Nieuw-Zeeland halen de economische banden aan.

Ze gaan meer samenwerken op het gebied van landbouw en de handel tussen de twee landen moet makkelijker worden.

Dat is bekendgemaakt door Chinese staatsmedia op basis van een gezamenlijke verklaring.
Ook op het gebied van voedselveiligheid worden de banden aangehaald.

China is met afstand de grootste handelspartner van Nieuw-Zeeland.
Premier Chris Hipkins bracht een bezoek aan president Xi Jinping om de handelsbetrekkingen te bestendigen en te voorkomen dat de relatie bekoelt.

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 04-12-2025 10:29:13 ]
  donderdag 4 december 2025 @ 00:28:46 #134
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219404600
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 21:08 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De bevolkingskrimp is in Nieuw Zeeland / Australië niet aanwezig zoals in westerse landen
Er verhuizen wel mensen van countryside Nieuw Zeeland naar grote steden van Australië als Sydney en Brisbane

https://www.populationpyramid.net/australianew-zealand/2024/

https://www.populationpyramid.net/japan/2024/

Ook staat Nieuw zeeland bekend om de zuivere lucht en schoon drinkwater, je moet Nieuw Zeeland eigenlijk zien als een schone natuur provincie van Australië

Nieuw Zeeland is meer een Fruit, Brood en vleeskast voor Australië aan het worden dus
Zeker voor Nederlandse landbouwers prachtig alternatief, heel veel monden te voeden in nearby China en Australie

Men vliegt van Nieuw Zeeland naar Australië vice versa voor 100 euro

Ik heb er wel vertrouwen in
Het feit dat Landbouwgrond in Nieuw Zeeland nog steeds aardig geld kost , doet mij denken dat er echt wel een mooie toekomst is als voedselproducent voor de Wereld
[..]

Het is een prachtig land, ik was er graag gebleven, maar:
Nieuw-Zeeland’s economie heeft een fundamenteel structureel probleem: lage productiviteitsgroei door overmatige afhankelijkheid van laagwaardige commodity-exporten zoals zuivel, vlees, hout en toerisme, met beperkte diversificatie naar hoogwaardige sectoren. Geografische isolement, kleine marktomvang en zwakke internationale connecties versterken dit, waardoor investeringen in innovatie en kapitaalintensieve industrieën achterblijven ten opzichte van huisvesting en consumptie.

Lage arbeidskrachtproductiviteit in dominante sectoren (landbouw, toerisme) remt de groei; herallocatie naar hogere-productiviteitssectoren is nodig maar ontoereikend zonder binnenlandse verbeteringen. Kapitaalintensiteit is laag door hoge importkosten van machines, scheve investeringen naar vastgoed en beperkte financieringsopties.

Exporten zijn sterk geconcentreerd in primaire producten (bijv. >70% van zuivel en visverwerking), met dalende exportvolumes en kwetsbaarheid voor prijsvolatiliteit, ruilkoersschommelingen en externe risico’s zoals technologieën (lab-grown meat). Dit leidt tot structurele handelsdeficieten, omdat importen (inclusief intermediates) hoger zijn dan exportopbrengsten, verergerd door uitstroom van winsten en rente aan buitenlandse investeerders. Prijzen van vlees, zuivel, fruit etc worden bepaald door de wereldmarkt.

De exportbasket is minder complex geworden, met een dalende Economic Complexity Index; specialisatie in vergelijkend voordeel botst met noodzaak voor hogere-waarde sectoren zoals high-tech en R&D. Hervormingen zoals investeringsherallocatie van vastgoed naar productieve assets, immigratie gericht op skills en exportdiversificatie worden aanbevolen, maar geografische en schaalbeperkingen maken dit lastig.

Voor hoogopgeleide mensen weinig carriere kansen, toerisme is seizoensgebonden en laagbetaald, net als landbouw. Wonen en levensonderhoud relatief duur. Salarissen in Australië liggen duidelijk hoger.

Er is vrijwel geen high tech industrie. Productiviteit in de landbouw is in Nederland 2 keer zo hoog. NL is na de VS de grootste exporteur van landbouwproducten in geld.
Kort simpel samengevat: Een Amerikaanse boer moet een een X hoeveelheid rundvlees verkopen om een Tractor te kunnen kopen. Een NZ boer moet het op de wereldmarkt verkopen om hem te kunnen importeren plus de transportkosten.
NZ exporteert Hout, Kaas, Vlees etc wat laagwaardige commodities zijn geproduceerd met relatief laag opgeleide mensen, om producten te importeren die hoogwaardige producten zijn, gemaakt door hoogopgeleide mensen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Jan_Onderwater op 04-12-2025 00:44:23 ]
pi_219404821
NZ heeft dezelfde verslaving aan goedkope arbeid die je in de rest van de Westerse wereld ziet, om lonen en inflatie te drukken, met alle gevolgen van dien. Stagnerende economie, dure huizen, minder kinderen, slechte sociale cohesie, toenemende criminaliteit. Een vicieuze cirkel waar je niet meer uitkomt met hetzelfde beleid.

Sluit de grenzen, investeer in R&D en verhoog de productiviteit van je werknemers.

Dit betekent dat je scholen niet langer kunt gebruiken om kinderen te indoctrineren zodat ze op gevestigde partijen blijven stemmen. In plaats daar van word je gedwongen om scholen te gebruiken om mensen een goede opleiding (met name in STEM) te geven, net zoals Aziatische landen die geen grondstoffen hebben (Japan, ZK, Singapore).

Ben een tijd geleden in het Mid-Westen van de VS geweest, waar je nog wel grote families ziet, omdat ze niet al hun geld kwijt zijn aan huur/hypotheek. Een gemiddelde familie daar zit goed in de slappe was, en dat uit zich in meer koters.
  donderdag 4 december 2025 @ 02:41:04 #136
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219404833
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 02:25 schreef Lyrebird het volgende:
NZ heeft dezelfde verslaving aan goedkope arbeid die je in de rest van de Westerse wereld ziet, om lonen en inflatie te drukken, met alle gevolgen van dien. Stagnerende economie, dure huizen, minder kinderen, slechte sociale cohesie, toenemende criminaliteit. Een vicieuze cirkel waar je niet meer uitkomt met hetzelfde beleid.

Sluit de grenzen, investeer in R&D en verhoog de productiviteit van je werknemers.

Dit betekent dat je scholen niet langer kunt gebruiken om kinderen te indoctrineren zodat ze op gevestigde partijen blijven stemmen. In plaats daar van word je gedwongen om scholen te gebruiken om mensen een goede opleiding (met name in STEM) te geven, net zoals Aziatische landen die geen grondstoffen hebben (Japan, ZK, Singapore).

Ben een tijd geleden in het Mid-Westen van de VS geweest, waar je nog wel grote families ziet, omdat ze niet al hun geld kwijt zijn aan huur/hypotheek. Een gemiddelde familie daar zit goed in de slappe was, en dat uit zich in meer koters.
China is heel druk de landbouw van NZ op te kopen

Landbouw is de perfecte industrie om op hele grote schaal te automatiseren en autonoom te doen en vooral met AI ook de tuinbouw

Ook in NZ neemt de productie van Soja snel toe
quote:
AI-overzicht
Chinese bedrijven hebben de afgelopen jaren in Nieuw-Zeeland landbouwgrond gekocht, vooral via het bedrijf Shanghai Pengxin, wat heeft geleid tot zowel economische voordelen als publieke bezorgdheid.

De focus ligt voornamelijk op de zuivelindustrie en landbouwgrondbezit, en hoewel sommige overnameplannen zijn geblokkeerd door de Nieuw-Zeelandse regering, blijft de Chinese investeringsactiviteit bestaan.

Belangrijke Chinese investeerders: De Chinese Shanghai Pengxin Group is een van de meest prominente investeerders, met de aankoop van landbouwgrond en een belang in Synlait Farms.

Aankoop van landbouwgrond: Pengxin heeft al vele hectares landbouwgrond gekocht, wat gedeeltelijk heeft geleid tot protesten en juridische procedures tegen de aankopen. Een van de grootste aankopen was Lochinver Station.

Investering in de zuivelindustrie: In 2020 verkocht de Nieuw-Zeelandse zuivelgigant Fonterra een deel van zijn Chinese bedrijven aan China. De Chinese Yili Group nam Westland Milk Products over in 2019.

Overheidsreacties: De Nieuw-Zeelandse regering is kritisch en heeft de verkoop van sommige boerderijen aan Chinese investeerders geblokkeerd, hoewel de Chinese investeringsactiviteit nog steeds aanzienlijk is.
quote:
AI-overzicht
.
New Zealand's major agricultural products include dairy, which is the largest export, followed by meat and wool.

Other key products are horticulture (like kiwifruit, apples, and wine grapes), forest products, and various cereals such as wheat, barley, and maize.
Primary products by export value
Dairy: The largest export, accounting for a significant portion of agricultural exports.

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 04-12-2025 02:48:09 ]
pi_219405225
quote:
1s.gif Op zondag 30 november 2025 18:57 schreef embedguy het volgende:

[..]

Nederland kent ook periodes met een oplopend tekort aan huizen maar een daling in huizenprijzen bijvoorbeeld. De correlatie met hoeveel mensen kunnen lenen is duidelijker.

Al zie je de laatste paar jaar natuurlijk wel dat de prijzen ook oplopen door tekorten.
Wat je ziet is echte inflatie, niet de verzonnen inflatie van het CBS.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 4 december 2025 @ 08:19:39 #138
436847 embedguy
pi_219405309
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 07:37 schreef raptorix het volgende:

[..]
Wat je ziet is echte inflatie, niet de verzonnen inflatie van het CBS.
Huizenprijzen zijn niet direct meegenomen in de inflatiecijfers. Indirect wel, want huurprijzen worden wel meegenomen.

Logisch ook want als ze ze huisprijzen somehow mee zouden nemen in de inflatie dan zou dat het inflatiecijfer meteen helemaal nutteloos maken.

Je kunt het wel mee nemen in je ‘persoonlijke inflatiecijfer’ maar dat kan de cbs onmogelijk voor je berekenen en het cbs houdt het bij een ‘algemeen inflatiecijfer’ die op niemand 100% exact van toepassing is.
Life is happening now.
pi_219405321
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 08:19 schreef embedguy het volgende:

[..]
Huizenprijzen zijn niet direct meegenomen in de inflatiecijfers. Indirect wel, want huurprijzen worden wel meegenomen.

Logisch ook want als ze ze huisprijzen somehow mee zouden nemen in de inflatie dan zou dat het inflatiecijfer meteen helemaal nutteloos maken.

Je kunt het wel mee nemen in je ‘persoonlijke inflatiecijfer’ maar dat kan de cbs onmogelijk voor je berekenen en het cbs houdt het bij een ‘algemeen inflatiecijfer’ die op niemand 100% exact van toepassing is.
Natuurlijk nemen ze dat niet mee, omdat het probleem van de geldpers dan een stukje zichtbaarder is.
Ik vind hier iets van.
  donderdag 4 december 2025 @ 10:23:38 #140
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219405991
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 08:24 schreef raptorix het volgende:

[..]
Natuurlijk nemen ze dat niet mee, omdat het probleem van de geldpers dan een stukje zichtbaarder is.
Ik vind hier iets van.
klopt

Maar de bevolking van Australië / Nieuw Zeeland groeit ieder jaar met 400.000 inwoners

https://www.populationpyramid.net/australianew-zealand/2050/

Dat kunnen we van Europa en China niet zeggen

https://www.populationpyramid.net/china/2024/

[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 04-12-2025 10:33:57 ]
  donderdag 4 december 2025 @ 11:23:04 #141
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_219406462
Ben benieuwd of we van de kiwi's net zo veel last gaan krijgen als van onze andere zeer gewaardeerde medelanders?
"Hoka Hey!"
  donderdag 4 december 2025 @ 11:38:42 #142
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219406545
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 11:23 schreef matspontius het volgende:
Ben benieuwd of we van de kiwi's net zo veel last gaan krijgen als van onze andere zeer gewaardeerde medelanders?
De KIWI bevolking die groeit nog steeds
  donderdag 4 december 2025 @ 11:44:42 #143
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_219406571
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 11:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De KIWI bevolking die groeit nog steeds
Ja, dus?
"Hoka Hey!"
  donderdag 4 december 2025 @ 11:54:34 #144
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219406631
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 11:44 schreef matspontius het volgende:

[..]
Ja, dus?
die halen veel vrouwen uit Filipijnen en Indonesia
ontmoeten elkaar op Kuta , Bali of in Clark Angeles manilla

voor 100 euro zit men daar

aanbod zat daar van stay at home farm wifes voor aussies

quote:
AI-overzicht
Kuta, een voormalig vissersdorp op het Indonesische eiland Bali, is tegenwoordig een bruisende badplaats en een populair toeristisch centrum op de zuidwestkust.
Het staat internationaal bekend om zijn lange zandstranden, drukke uitgaansleven, winkels en de nabijheid van Bali's internationale luchthaven (DPS).

Wat te doen in Kuta
Strand en surfen: Kuta Beach is beroemd om zijn brede zandstrand, perfect voor zonsondergangen, zonnebaden en surfen vanwege de golven. Let wel op voor de stroming, want deze kan verraderlijk zijn.
Shoppen: In Kuta vind je een uitgebreid aanbod aan winkels, boetiekjes en markten.
Nachtleven: Kuta staat bekend om zijn levendige nachtleven met veel bars en nachtclubs.

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 04-12-2025 17:27:40 ]
  donderdag 4 december 2025 @ 12:18:54 #145
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_219406775
Bodegraven ook echt, dan toch liever zwerver in NZ?
  donderdag 4 december 2025 @ 17:38:53 #146
436847 embedguy
pi_219408860
quote:

[..]
Ik vind hier iets van.
:?

Hoe zou jij graag zien hoe dat de cbs de huizenprijzen sterker mee neemt in het inflatiecijfer dan dat ze al doen zonder het inflatiecijfer compleet niets-zeggend te maken?
Life is happening now.
  donderdag 4 december 2025 @ 17:41:51 #147
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219408885
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 17:38 schreef embedguy het volgende:

[..]
:?

Hoe zou jij graag zien hoe dat de cbs de huizenprijzen sterker mee neemt in het inflatiecijfer dan dat ze al doen zonder het inflatiecijfer compleet niets-zeggend te maken?
je kunt alleen kosten van levensonderhoud meenemen in een inflatiecijfer,
huur ,water , boodschappen, kleding , uitgaan , openbaar vervoer, benzine, gas

niet duurdere grond , of huizen , of autos, of kantoren

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 04-12-2025 20:36:32 ]
  donderdag 4 december 2025 @ 17:44:06 #148
436847 embedguy
pi_219408904
quote:

[..]
Ik vind hier iets van.
En waarom vind je het zo belangrijk dat het cbs de woningprijzen sterker laat terugkomen in de inflatiecijfers? Het cbs publiceert ook de ontwikkeling van de huizenprijzen in nl dus het staat iedereen vrij om het inflatiecijfer te combineren met het huizenprijsinflatiecijfer tot een cijfer waar zij blij van worden.

Het cbs verhult en belemmert hierbij niets, itt hun misdaadcijfers die ze bewust steeds vager houden en waar ze steeds meer informatie bij verbergen.
Life is happening now.
  donderdag 4 december 2025 @ 17:49:18 #149
436847 embedguy
pi_219408936
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 17:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
je kunt alleen kosten van levensonderhoud meenemen in een inflatiecijfer,
huur ,water , boodschappen, kleding , uitgaan , openbaar vervoer, benzine, gas
Ja precies. Vandaar ook mijn vraag aan Raptorix. Tenzij de gemiddelde Nederlander (of gezin) elk jaar een huis consumeert, zou het nergens op slaan om de huizenprijzen mee te nemen in de inflatiecijfers. En volgens mij doet een gemiddelde Nederlander dat niet.

Mocht je zelf een Nederlander zijn die elk jaar een huis consumeert dan staat het je vrij om zelf een persoonlijk inflatiecijfer te berekenen waarbij je de huizenprijzen sterk mee laat tellen.
Life is happening now.
  donderdag 4 december 2025 @ 17:53:30 #150
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219408972
quote:
10s.gif Op donderdag 4 december 2025 17:49 schreef embedguy het volgende:

[..]
Ja precies. Vandaar ook mijn vraag aan Raptorix. Tenzij de gemiddelde Nederlander (of gezin) elk jaar een huis consumeert, zou het nergens op slaan om de huizenprijzen mee te nemen in de inflatiecijfers. En volgens mij doet een gemiddelde Nederlander dat niet.

Mocht je zelf een Nederlander zijn die elk jaar een huis consumeert dan staat het je vrij om zelf een persoonlijk inflatiecijfer te berekenen waarbij je de huizenprijzen sterk mee laat tellen.
klopt als auto-occasions duurder worden of goedkoper dat is een zaak van de markt,

al kan dat doorwerken in de woonlasten als huur of gemeentelijke lasten en belastingen

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 04-12-2025 19:31:02 ]
pi_219412719
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 17:44 schreef embedguy het volgende:

[..]
En waarom vind je het zo belangrijk dat het cbs de woningprijzen sterker laat terugkomen in de inflatiecijfers? Het cbs publiceert ook de ontwikkeling van de huizenprijzen in nl dus het staat iedereen vrij om het inflatiecijfer te combineren met het huizenprijsinflatiecijfer tot een cijfer waar zij blij van worden.

Het cbs verhult en belemmert hierbij niets, itt hun misdaadcijfers die ze bewust steeds vager houden en waar ze steeds meer informatie bij verbergen.
Omdat het een verstopte factor is waar je in de praktijk weinig van merkt, omdat veel mensen een lage hypotheek rente hebben lijkt het alsof het wel meevalt, maar die meevaller word betaald met de geldpers. Kortom de meeste mensen hebben weinig last van de lage spaarrente, omdat de schuld op hun huis harder in waarde daalt door die inflatie.
pi_219412858
quote:
7s.gif Op donderdag 4 december 2025 12:18 schreef Nobu het volgende:
Bodegraven ook echt, dan toch liever zwerver in NZ?
Als je niet veel te besteden hebt, afgelegen woont en geen toekomst ziet, dan maakt het mooie land niet meer uit. Die mensen konden niet even naar de stad, iets bestellen, de drukte opzoeken of de school dichtbij.
En nu in Nl wel.
Vakman pur sang
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:59:02 #153
436847 embedguy
pi_219414453
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 05:39 schreef raptorix het volgende:

[..]
Omdat het een verstopte factor is waar je in de praktijk weinig van merkt, omdat veel mensen een lage hypotheek rente hebben lijkt het alsof het wel meevalt, maar die meevaller word betaald met de geldpers. Kortom de meeste mensen hebben weinig last van de lage spaarrente, omdat de schuld op hun huis harder in waarde daalt door die inflatie.
Ik heb je reactie een aantal keer gelezen maar begreep het nog niet dus heb chatgpt gevraagd of hij er iets van kon maken:
quote:
Als je zijn woorden vertaalt naar logisch Nederlands, komt zijn redenatie ongeveer hierop neer:
1. Huizenprijzen zijn volgens hem “verborgen inflatie”
Hij vindt dat huizenprijsstijging onderdeel is van de werkelijke inflatie.
Omdat dit niet in de CPI zit, noemt hij het een “verstopte factor”.

2. Lage hypotheekrentes maskeren de pijn
Omdat veel mensen nog op een lage rente zitten, voelen ze de hogere huizenprijzen niet direct in hun maandlasten.
Daardoor lijkt het alsof er geen inflatie is op wonen, terwijl huizen juist duurder worden.
Het cbs geeft ook de huizenprijsstijgingen. Hoezo lijkt dat zo? Lage rente zorgt toch ook werkelijk voor lage kosten. Dat is niet alleen maar ‘schijn’. Ik weet niet wat je punt is.
quote:
3. Inflatie “betaalt” schulden weg
Hij zegt: door inflatie daalt de reële waarde van hypotheekschulden.
Daardoor lijkt het alsof mensen profiteren (lage lasten + schuld daalt in waarde).
Mensen met woningen profiteren toch ook, wat is je punt?
quote:
4. Maar dat voordeel wordt volgens hem kunstmatig gecreëerd door de geldpers
Iedereen (via lagere spaarrente / geldontwaarding) betaalt mee aan dat voordeel.
Oke. En wat is het probleem?

Dan ontgaat me nog steeds helemaal het punt wat je wilt maken.
Life is happening now.
pi_219414500
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:59 schreef embedguy het volgende:
Lage rente zorgt toch ook werkelijk voor lage kosten.
Lage rente jaagt kosten van een huis (of aandelen, of goud, of bitcoin, of kunst) juist op. DAT is de belangrijkste reden waarom een huis dat in de de jaren negentig twee ton kost, nu meer dan een miljoen moet kosten.
pi_219414564
Zullen er bedrijven zijn die dan die hele verhuizing naar Nederland organiseren? Nieuw-Zeeland is ook niet om de hoek namelijk
pi_219414684
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:59 schreef embedguy het volgende:

[..]
Ik heb je reactie een aantal keer gelezen maar begreep het nog niet dus heb chatgpt gevraagd of hij er iets van kon maken:
[..]
Het cbs geeft ook de huizenprijsstijgingen. Hoezo lijkt dat zo? Lage rente zorgt toch ook werkelijk voor lage kosten. Dat is niet alleen maar ‘schijn’. Ik weet niet wat je punt is.
[..]
Mensen met woningen profiteren toch ook, wat is je punt?
[..]
Oke. En wat is het probleem?

Dan ontgaat me nog steeds helemaal het punt wat je wilt maken.
Ik hem ook even corrigeert met ChatGTP waardoor mijn punt wellicht duidelijker is:

Door de extreem lage rentes van de ECB kunnen mensen goedkoop lenen, waardoor de vraag naar huizen stijgt en de prijzen opdrijven. Omdat veel mensen een vaste hypotheek hebben, blijven hun maandlasten relatief stabiel, waardoor het effect van de stijgende huizenprijzen niet direct zichtbaar is in CBS-cijfers over consumptie of inflatie. Desondanks dragen hogere huizenprijzen bij aan monetaire inflatie, en profiteert vooral een beperkt deel van de bevolking—bestaande huiseigenaren—van deze prijsstijgingen, terwijl starters en huurders relatief benadeeld worden.
pi_219414697
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:10 schreef edejong25 het volgende:
Zullen er bedrijven zijn die dan die hele verhuizing naar Nederland organiseren? Nieuw-Zeeland is ook niet om de hoek namelijk
Ja hoor, ik heb ooit eens een website voor zo een bedrijf gemaakt, je kunt ze zelfs gewoon je sleutels van beide huizen geven, en dan lekker op vakantie gaan.
  vrijdag 5 december 2025 @ 16:41:44 #158
436847 embedguy
pi_219416942
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:03 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Lage rente zorgt toch ook werkelijk voor lage kosten.
Lage rente jaagt kosten van een huis (of aandelen, of goud, of bitcoin, of kunst) juist op. DAT is de belangrijkste reden waarom een huis dat in de de jaren negentig twee ton kost, nu meer dan een miljoen moet kosten.
[/quote]
Helemaal mee eens.

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:24 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik hem ook even corrigeert met ChatGTP waardoor mijn punt wellicht duidelijker is:

Door de extreem lage rentes van de ECB kunnen mensen goedkoop lenen, waardoor de vraag naar huizen stijgt en de prijzen opdrijven. Omdat veel mensen een vaste hypotheek hebben, blijven hun maandlasten relatief stabiel, waardoor het effect van de stijgende huizenprijzen niet direct zichtbaar is in CBS-cijfers over consumptie of inflatie. Desondanks dragen hogere huizenprijzen bij aan monetaire inflatie, en profiteert vooral een beperkt deel van de bevolking—bestaande huiseigenaren—van deze prijsstijgingen, terwijl starters en huurders relatief benadeeld worden.
Hier zijn we het helemaal met elkaar eens. Top.

Enige wat ik nog niet begrijp is waarom dit volgens jou in de inflatie (cpi) cijfers meegenomen zou moeten worden. Als ik dat standpunt goed heb begrepen. Een apart ‘monetaire inflatie’ cijfer lijkt mij passender.
Life is happening now.
pi_219417530
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 16:41 schreef embedguy het volgende:

[..]
Helemaal mee eens.
[..]

Enige wat ik nog niet begrijp is waarom dit volgens jou in de inflatie (cpi) cijfers meegenomen zou moeten worden. Als ik dat standpunt goed heb begrepen. Een apart ‘monetaire inflatie’ cijfer lijkt mij passender.
[/quote]
Ok, nou laat ik het zo zeggen, dat prijsinflatie verder gaat dan alleen het mandje. Ik vind dat het CBS en DNB veel duidelijker moeten zijn over de zaken die zich nu afspelen rondom ons geld systeem.
  vrijdag 5 december 2025 @ 18:46:14 #160
436847 embedguy
pi_219418143
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 18:03 schreef raptorix het volgende:

[..]
Helemaal mee eens.
[..]

Ok, nou laat ik het zo zeggen, dat prijsinflatie verder gaat dan alleen het mandje. Ik vind dat het CBS en DNB veel duidelijker moeten zijn over de zaken die zich nu afspelen rondom ons geld systeem.
[/quote]
Oké, duidelijk :-)
Dankjewel voor de toelichting.
Life is happening now.
  vrijdag 5 december 2025 @ 20:17:02 #161
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219419730
Veel Nieuw-Zeelanders vertrekken dus naar Australië met name Sydney

per saldo groeit de populatie van Australië / Nieuw Zeeland ieder jaar met 400.000 inwoners

https://www.populationpyramid.net/australianew-zealand/2050/

Dat kunnen we van Europa en China niet zeggen

https://www.populationpyramid.net/china/2024/

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 06-12-2025 08:53:43 ]
pi_219421520
quote:
Verdienen de moordlustige wrede Maori's niet, na wat ze de vredelievende Moriori's hebben aangedaan.
  zaterdag 6 december 2025 @ 01:28:34 #163
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219421627
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 00:35 schreef jakosi het volgende:

[..]
Verdienen de moordlustige wrede Maori's niet, na wat ze de vredelievende Moriori's hebben aangedaan.
Kijk, het liefdeskind van @torentje en @Klopkoek wat worden ze toch snel groot
pi_219421641
Snap het wel. Het is een prachtig land maar wel beetje afgelegen
  zaterdag 6 december 2025 @ 08:55:05 #165
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219422325
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 december 2025 01:34 schreef augurk2025 het volgende:
Snap het wel. Het is een prachtig land maar wel beetje afgelegen
maar met een Starlink schotel van Musk kun je wel internetten aan het strand , en facetimen op 55 inch, als je dan ook AOW en Pensioen hebt dan is wel lekker rustig en geen bekeuringen, alleen boodschappen doen dat is wat lastig

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 06-12-2025 23:02:53 ]
  vrijdag 13 februari 2026 @ 18:43:22 #166
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220088549
https://www.bloomberg.com(...)o&utm_source=yahooUS

Nieuw Zeeland raakt leger en het buurland raakt voller

quote:
De netto migratie in Nieuw-Zeeland daalt naar het laagste niveau in meer dan tien jaar.

Het land registreerde in 2025 een netto migratietoename van 14.200, een daling van 9.600 ten opzichte van een jaar eerder, zo meldde Statistics New Zealand vrijdag in Wellington.
Dat was de kleinste jaarlijkse toename sinds 2013, met uitzondering van 2021, toen de grenzen grotendeels gesloten waren tijdens de Covid-19-uitbraak.

Dit resultaat staat in schril contrast met een recordtoename van 135.500 in het jaar dat eindigde in oktober 2023, en is minder dan de helft van het jaarlijkse gemiddelde van 30.600 over de afgelopen 25 jaar.

voor de landbouw is het perfect daar , en de beste grond ter wereld kost weinig, en geen gezeik over stikstof
quote:
Ruwe schattingen duiden op prijzen van minimaal rond de $50.000 per hectare in bepaalde gebieden.

[ Bericht 11% gewijzigd door michaelmoore op 13-02-2026 19:00:40 ]
pi_220089039
Wil er wel heen hoor. Als je nou net als Italië van die huizen voor $ 1 gaan verkopen zou het ideaal zijn. En garantie dat ik dat accent aangeleerd krijg.
It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker, that we expect our dinner, but from their regard to their own interest.
pi_220097336
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 19:32 schreef nostra het volgende:
Wil er wel heen hoor. Als je nou net als Italië van die huizen voor $ 1 gaan verkopen zou het ideaal zijn. En garantie dat ik dat accent aangeleerd krijg.
Als je uit Nederland komt, dan leer je dat accent wel. Als je eerder in een ander Engelstalig land hebt gewoond (VK, VS), dan is het erg lastig. Althans, dat is mijn eigen ervaring (negen jaar VS voordat we naar Australië verhuisden).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')