Mooiste land waar ik ooit ben geweest inderdaad.quote:Op zondag 30 november 2025 16:33 schreef Straatcommando. het volgende:
De moeite om het bezoeken waard, ondanks de reisafstand.
Eens, het enige voordeel is wel dat ze bepaalde beroepsvaardigheden meebrengen en geen doorgeslagen radicale overtuigingen die haaks staan op Westerse normen.quote:Op zondag 30 november 2025 16:27 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Welkom, genoeg huizen beschiibaar hier
Zoals ze niet op FOK! komen is het toch geen probleem? Of kom je ook real life mensen tegen buitenshuis?quote:Op zondag 30 november 2025 16:50 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Als ze maar Nederlands leren en integreren, anders net zo goed niet. Ken genoeg expats die het gewoon vertikken om Nederlands te leren.
En zolang je daar onderaan de berg gewoon kunt Fok!en, is er helemaal niks aan de handquote:Op zondag 30 november 2025 17:13 schreef Lenny77 het volgende:
Interessant!
Ik droom al jaren van een verhuis naar daar. Het zal makkelijker worden om te gaan
Zalig tochquote:Op zondag 30 november 2025 17:15 schreef Tengano het volgende:
[..]
En zolang je daar onderaan de berg gewoon kunt Fok!en, is er helemaal niks aan de hand
Oke lets goquote:Op zondag 30 november 2025 16:33 schreef Straatcommando. het volgende:
Wat ze zo kunnen krijgen .quote:Op zondag 30 november 2025 17:10 schreef Jaeger85 het volgende:
Zonder werkvisum komen ze Nederland niet in dus zeur niet zo TS.
China heeft ook problemen.quote:Op zondag 30 november 2025 17:48 schreef LXIV het volgende:
Raar dat Chinezen, Indiërs en Fillipinos wel in staat zijn een huis te vinden dat ondanks dat het voor de lokale bevolking opeens onbetaalbaar geworden is net als overal in de westerse wereld voor de eigen bevolking.
Met haar briljante coronamaatregelenquote:Op zondag 30 november 2025 17:30 schreef AchJa het volgende:
Ik denk dat je Jacinda Ardern daar ook voor een groot deel voor kunt bedanken.
China heeft dit probleem niet. Of je moet per se in Shenzhen, Beijing en vooral Hong Kong willen wonen.quote:Op zondag 30 november 2025 17:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
China heeft ook problemen.
Maar kijk ook naar wat voor huizen dat soms zijn. Een stapel stenen met een eternite golfplaatje er op noem ik niet gelijk een huis.
Heb je hier ook bewijs voor behalve de onderbuik?quote:Op zondag 30 november 2025 17:30 schreef AchJa het volgende:
Heb je wel op dat linkje geklikt?quote:Op zondag 30 november 2025 18:08 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Heb je hier ook bewijs voor behalve de onderbuik?
Het is met alle respect uiteraard nogal een verdachtmaking.
Klik eens op de blauwe tekst.quote:Op zondag 30 november 2025 18:08 schreef Bart2002 het volgende:
De relatie tussen huizenprijzen en huisaanbod is ook niet heel sterk. De relatie tussen huizenprijzen en ‘wat kunnen mensen betalen’ is veel sterker.quote:Op zondag 30 november 2025 16:27 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Laat wel zien dat zelfs als je een dalende populatie hebt huizen dus nog steeds heel duur kunnen zijn...
Een eng mens die gelukkig niet meer in de buurt van de macht is.quote:Op zondag 30 november 2025 17:30 schreef AchJa het volgende:
nieuw zeeland is wel een perfect landbouwland en voor natuurliefhebbers maar het is zo LEEGquote:Op zondag 30 november 2025 16:18 schreef suijkerbuijk het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)0er%2026.300%20terug.
Recordaantal mensen verlaten Nieuw-Zeeland: 'Er is hier weinig perspectief'
Het is een paradijs voor natuurliefhebbers, maar ook een land met een zwakke economie, weinig kansen voor werk in veel sectoren en hoge kosten voor levensonderhoud. Een recordaantal Nieuw-Zeelanders verlaten hun land, voor werk of onderwijs ergens anders. Ook Nederland is populair. "Wij Kiwi's houden echt van ons land, maar je bent zo ver weg overal vandaan."
Bijna alle Kiwi's, want zo worden mensen uit Nieuw-Zeeland vaak genoemd, krijgen in Nederland vaak met complete verbazing te maken. "De eerste paar maanden dat ik hier was, zag ik vaak een soort shock op mensen hun gezicht. Ze kunnen niet begrijpen dat ik zo'n mooi land als Nieuw-Zeeland heb verlaten", zegt George Konusi. Afgelopen januari verhuisde hij met zijn Nederlandse vrouw en twee kinderen naar Bodegraven.
Het gezin woonde in een klein dorpje, direct aan de voet van een berg. "Vanuit het raam van ons huis kon je hem zien liggen. Maar als we om ons heen keken, realiseerden we ons ook dat dit voor ons niet de plek was waar we onze twee meiden wilden opvoeden."
Want niet alleen de grote afstanden tot scholen en universiteiten vormden een obstakel, ook het algehele gebrek aan perspectief. "Voor sommige mensen is het simpele leven genoeg. En begrijp me niet verkeerd, ook ik vind dat mooi. Maar ik wil dat mijn dochters worden zoals mijn vrouw: sterk, onafhankelijk en vooruitstrevend. Onderwijs in Europa geeft hen een beter begrip van de wereld om hen heen."
Ook voor de 27-jarige Andrea Rodrigues was onderwijs de reden om Nieuw-Zeeland te verlaten. "Ik studeerde aan een lokale universiteit en toen ik een vak kreeg over internationaal recht wist ik: dit is wat ik wil met mijn leven."
Maar een dergelijke studie bestaat eigenlijk niet in haar thuisland. Ze zocht naar opleidingen in het Engels. "Na wat onderzoek kwam ik erachter dat hier in Nederland heel ervaren mensen lesgeven. Hier kon ik leren van de besten in hun vak. Bovendien is Nederland erg goed verbonden met andere landen."
Weinig werk en dure leefomstandigheden
De eerste universiteit die reageerde op haar inschrijving was die in Groningen en dus verhuisde Andrea in 2018 daar naartoe. Ze was niet van plan zo lang te blijven, maar na haar studie vond ze hier ook werk. "Ik heb nooit heimwee naar Nieuw-Zeeland, maar wel naar Nederland."
Dat Nieuw-Zeelanders hun land verlaten is niet nieuw. Bijna 1 miljoen van hen woont in het buitenland, terwijl er in het land zelf maar ongeveer 5 miljoen mensen wonen. Het is heel gebruikelijk om een 'OE' te doen: een overseas experience. Jonge mensen gaan dan een tijdje in het buitenland studeren of werken en komen daarna weer terug - althans meestal.
Maar het aantal dat weggaat en wegblíjft wordt steeds hoger. Afgelopen jaar heeft een recordaantal Nieuw-Zeelanders hun land verlaten. Volgens de laatste cijfers uit augustus 2025 gaat het om 73.900 mensen. In diezelfde periode kwamen er 26.300 terug.
Huizen 'heel duur'
"Het klopt dat 'de leegloop van Nieuw-Zeeland' hier al weken voorpaginanieuws is", zegt Tjeerd Wiersma, die als redacteur voor RTL Nieuws werkt, maar sinds een aantal jaar in Nieuw-Zeeland woont. "In mijn eigen omgeving valt het mee. Ik heb slechts een paar vrienden zien vertrekken, naar Australië en Londen. Zij zeggen dat te doen omdat ze in het buitenland meer geld kunnen verdienen. Kiwi's die pas zijn afgestudeerd, hebben moeite met werk vinden. En de huizen hier zijn heel duur."
.
Nieuw-Zeeland is een relatief welvarend land, maar doordat er zo weinig mensen wonen is er maar een kleine binnenlandse markt. Sinds 2023 zijn er bovendien ook nog duizenden banen geschrapt in de publieke sector. En het is een van de meest afgelegen landen ter wereld. Goederen exporteren is daardoor relatief duur. Momenteel krimpt de economie.
Meer dan de helft van de Kiwi's die Nieuw-Zeeland verlaten, gaan naar Australië, waar ze werk- en verblijfsrecht hebben en dus relatief makkelijk aan de slag kunnen. Daarna volgen andere Engelstalige landen, zoals het Verenigd Koninkrijk en de VS. Volgens een rapport van de OECD stond Nederland in 2023 op plek vier van de landen waar mensen uit Nieuw-Zeeland naartoe verhuizen. Dat betekent niet dat mensen massaal hier naartoe komen, het gaat om enkele honderden.
Versoepelde visumregelingen
Als reactie op het hoge aantal Nieuw-Zeelanders die weggaan, maakt het land het makkelijker voor arbeidsmigranten om daar naartoe te komen. Want die zorgen ervoor dat de bevolking nog wel altijd groeit. Het gaat dan met name om Chinezen, Indiërs en Filipino's. Ook zijn visaregelingen voor toeristen versoepeld om digital nomads aan te trekken: mensen die reizen en onderweg op ondertussen op hun laptop werken voor een werkgever in een ander land.
Misschien komt de trek van Kiwi's naar het buitenland weer in een lagere versnelling wanneer de economie aantrekt. "Ik hoor ook van mensen die naar Australië zijn verhuisd dat de economische voordelen die ze verwacht hadden tegenvallen", zegt Tjeerd. "Je verdient wel meer, maar het leven is daar ook stukken duurder."
Ts.
Hoop wel dat ze aan het werken zijn.
En niet gratis hier rond lopen te hangen.
Onder de zogenaamde vergrijzing tegen te gaan.
Werk aan je eigen land dat er groei komt.
En dat er meer arbeidsmarkt ontstaan.
Maar goed weg gaan en ergens anders makkelijk rond hangen is mooi toch.
Zucht.
Net iets voor jou, kun je mooi fietspaden, natuur, bejaardenhuizen en recreatiegebieden aanleggen!quote:Op zondag 30 november 2025 19:12 schreef michaelmoore het volgende:
nieuw zeeland is wel een perfect landbouwland en voor natuurliefhebbers maar het is zo LEEG
als er geen mensen zijn dan heeft dat geen zinquote:Op zondag 30 november 2025 19:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Net iets voor jou, kun je mooi fietspaden, natuur, bejaardenhuizen en recreatiegebieden aanleggen!
naar Nieuw Zeeland gaan dat is gelijk aan naar een feest van gisteren gaan, iedereen weg en alles weer opgeruimdquote:Op zondag 30 november 2025 19:36 schreef embedguy het volgende:
[..]
Opmerkelijke opmerking![]()
Kiwi’s kunnen ook moslim zijn.![]()
En er komt geen moslim minder in Nederland als er ook Kiwi’s naar Nederland komendus not sure wat je punt is. Gewoon afgeven op Moslims in een ongerelateerd topic puur omdat het kan schat ik?
https://www.omroepflevola(...)e-rest-van-nederlandquote:AI-overzicht
Landbouwgrond in Nieuw-Zeeland kost rond de ¤20.000 per hectare, of ¤2 per vierkante meter, maar prijzen kunnen variëren afhankelijk van locatie en type grond.
Grasland voor melkvee kan bijvoorbeeld ongeveer ¤25.000 per hectare kosten, wat neerkomt op ongeveer ¤2,50 per vierkante meter, terwijl het in andere gebieden zoals Australië en Argentinië goedkoper is.
Prijs per hectare: Grasland voor melkvee kan rond de ¤25.000 per hectare kosten.
Prijs per vierkante meter: Dit komt neer op ongeveer ¤2,50 per m² (¤25.000 / 10.000 m² = ¤2,50/m²).
Vergelijking met andere landen: Landbouwgrond in Nieuw-Zeeland is doorgaans duurder dan in landen als Australië en Argentinië, waar de prijs rond de ¤10.000 per hectare ligt.
quote:AI-overzicht De prijs van agrarische grond in Flevoland ligt in 2025 rond de ¤184.100 per hectare, wat neerkomt op ongeveer ¤18,41 per vierkante meter.
Deze prijs is een gemiddelde en kan variëren afhankelijk van de grondkwaliteit en het type land (bouwland versus grasland).
Prijs per hectare (2025): Ongeveer ¤184.100.
Prijs per vierkante meter: Ongeveer ¤18,41 (\(184.100\div 10.000\)).Regionale verschillen:
Flevoland is een koploper in de grondprijzen, met grote regionale verschillen binnen de provincie en tussen de provincies in Nederland...
De Telegraph spreekt van “de rampzalige linkse erfenis” onder Ardern.quote:Op zondag 30 november 2025 18:08 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het lijkt D66 welquote:Op zondag 30 november 2025 20:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De Telegraph spreekt van “de rampzalige linkse erfenis” onder Ardern.
https://www.telegraph.co.(...)d-luxon-new-zealand/
Aangezien dat artikel achter een muur staat hier een samenvatting:
Samenvatting van het Telegraph-artikel
Het artikel uit The Telegraph zet neer dat Jacinda Ardern in het buitenland wordt gevierd als een soort morele beroemdheid, maar dat haar daadwerkelijke politieke erfenis in Nieuw-Zeeland juist gekenmerkt wordt door mislukte linkse experimenten, economische schade en een sterk verdeelde samenleving.
De kern van de Telegraph-kritiek bestaat uit drie lijnen:
1. Internationale verheerlijking versus binnenlandse teleurstelling
Volgens The Telegraph is Ardern vooral populair bij buitenlandse progressieve kringen omdat ze het perfecte narratief belichaamde: jong, empathisch, feministisch, anti-Trump en communicatief sterk. Maar die reputatie was grotendeels gebaseerd op symbolische gebaren en niet op daadwerkelijk bestuurlijk resultaat.
In Nieuw-Zeeland zelf daalde haar steun onder de bevolking stevig. De Telegraph stelt dat veel van haar beloften — vooral rond ongelijkheid en huisvesting — totaal niet zijn waargemaakt.
2. Linkse beleidskeuzes met zwaar negatieve uitwerkingen
Het artikel noemt de regering-Ardern expliciet een voorbeeld van “Leftie governance” waar de intentie mooier klinkt dan de uitvoering. De Telegraph somt de fouten op:
Woningmarkt: volledig ontspoord
Onder Ardern stegen de huizenprijzen en huren explosief. Nieuw-Zeeland werd wereldwijd één van de meest onbetaalbare woningmarkten. Haar eigen partij erkende dat de interventies niet werkten.
Economie: hoge inflatie en weinig groei
De regering gaf volgens de Telegraph buitensporig veel geld uit, vooral tijdens en na de pandemie, zonder structurele hervormingen door te voeren. Het resultaat was hoge inflatie, dalende reële inkomens en groeiend wantrouwen in de overheid.
Wetgeving en overheid: veel beloften, weinig realisatie
Grote hervormingsprojecten — zoals het hervormen van de gezondheidszorg, infrastructuur en sociale programma verzandden in overleg, proces en symboliek. In plaats van resultaten kreeg de bevolking bureaucratie en vertraging.
Strenge coronamaatregelen en polarisatie
Ardern werd internationaal geprezen voor haar eliminatie-strategie maar de Telegraph wijst erop dat deze binnen Nieuw-Zeeland tot enorme sociale spanning leidde.
Strenge lockdowns, vaccinmandaten en grenssluiting verdeelden het land. Het artikel stelt dat haar coronabeleid meer draaide om morele superioriteit dan om proportionaliteit.
3. Een land achterlatend dat vermoeider, armer en meer verdeeld is
De Telegraph concludeert dat Ardern’s erfenis vooral bestaat uit:
• een woningcrisis die erger werd
• een economie die oververhit is geraakt
• een overheid die meer kost maar minder levert
• een samenleving die harder verdeeld is dan voor haar aantreden
Volgens de krant is dit het patroon van een bepaald type politiek: veel nadruk op empathie, morele superioriteit en internationale PR — maar zwak in realistisch beleid.
De Telegraph stelt dat Ardern uiteindelijk vertrok omdat ze begreep dat de steun in haar eigen land was ingestort en dat haar politieke project feitelijk was mislukt, ook al bleef ze internationaal gevierd worden.
quote:
ben ik het wel mee eens ,quote:Woningmarkt: volledig ontspoord
Onder Ardern stegen de huizenprijzen en huren explosief. Nieuw-Zeeland werd wereldwijd één van de meest onbetaalbare woningmarkten. Haar eigen partij erkende dat de interventies niet werkten.
quote:AI-overzicht
Global land market focus: From NZ and Aus to Brazil and US ...
Agriculture is New Zealand's largest export industry and a major contributor to the economy, driven primarily by grass-fed livestock (dairy, sheep, and beef).
The sector also includes significant horticultural production like kiwifruit, apples, and wine, as well as forestry and other animal farming.
Key features of NZ agriculture include its grass-based system, high productivity, and focus on international exports.
Key sectors
Dairy, meat, and wool: These have historically been the backbone of the industry, leveraging New Zealand's temperate climate for year-round outdoor grazing.
Horticulture: This is a growing sector that includes a wide variety of crops, such as apples, kiwifruit, avocados, and wine grapes. The Hawke's Bay and Bay of Plenty regions are major centers for fruit production, while
Marlborough is a key wine-growing area.
Cereal grains: New Zealand produces over a million tonnes of cereal grains annually, making it largely self-sufficient in wheat, barley, oats, and maize.
Forestry: This is another significant part of the primary industry, contributing to the country's exports.
Economic contribution and employment
Agriculture is the largest sector of New Zealand's tradable economy.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Key characteristics
Grass-fed systems: New Zealand's temperate climate is ideal for growing grass, allowing for a unique system of grass-fed livestock farming that is seen as a major advantage.
Productivity and technology: There has been a drive toward agricultural intensification since the 1970s, with farmers increasing productivity through technology, leading to significant growth in output.
Exports: A large majority of the country's agricultural products are exported, with dairy, meat, and horticulture being the biggest earners.
Geen idee waarom je mij quottequote:Op zondag 30 november 2025 20:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
naar Nieuw Zeeland gaan dat is gelijk aan naar een feest van gisteren gaan, iedereen weg en alles weer opgeruimd
Mooi land om onze landbouw naar toe te sturen , landbouwgrond kost weinig daar, koop hier een melkveehouder weg, en gaat ie daar heen, dan heeft ie geen gezeur met stikstof meer en 10 keer zoveel land
[..]
https://www.omroepflevola(...)e-rest-van-nederland
[..]
geen idee warom onze overheid dat niet volop stimuleert , het land kost daar 10% van hierquote:Op zondag 30 november 2025 22:52 schreef embedguy het volgende:
[..]
Geen idee waarom je mij quotte![]()
Maar het lijkt me een prima plan om in Nederland wat veehouderijen weg te werken. Of die dan naar NZ willen gaan is aan hen, dat maakt me verder weinig uit. Dan zitten ze de Nederlandse economie en huizenmarkt iig (zei het onbedoeld) niet meer in de weg :-)
iedereen is een gelukszoeker , jij ook , ik ookquote:Op zondag 30 november 2025 23:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ok. Geen asielzoekers en hoog opgeleid (met vaak een Nederlandse opleiding), maar toch ongewenst omdat het gewoon gelukszoekers zijn? En hier is het geluk alleen voorbehouden aan echte Nederlanders?
Vat ik het zo goed samen?
Volgens veel posters is er een heel groot verschil tussen gelukzoekende arbeidsmigranten en gelukzoekende Nederlanders. Voor die tweede groep is het uiteraard hun goed recht en verwacht iedereen dat ze dat doen. Maar die eerste groep moet het GVD maar ergens anders doen! Weet je wel niet wat dat kost! Daar moeten wij voor opdraaien! En de enorme overlast! Je kunt niet meer op straat komen zonder buitenlanders te zien! Ze gaan ook achter onze vrouwen aan! Die horen hier niet! Weg er mee! Zo snel mogelijk!!!quote:Op zondag 30 november 2025 23:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iedereen is een gelukszoeker , jij ook , ik ook
je bedoelt arbeidsmigranten denk ik
mensen zijn mensen sommigen zijn niet gewend aan onze lekkere vrouwen en raken volledig overstuur als ze geen zwart kopvod om hebben en een kort jeans broekiequote:Op zondag 30 november 2025 23:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Volgens veel posters is er een heel groot verschil tussen gelukzoekende arbeidsmigranten en gelukzoekende Nederlanders. Voor die tweede groep is het uiteraard hun goed recht en verwacht iedereen dat ze dat doen. Maar die eerste groep moet het GVD maar ergens anders doen! Weet je wel niet wat dat kost! Daar moeten wij voor opdraaien! En de enorme overlast! Je kunt niet meer op straat komen zonder buitenlanders te zien! Ze gaan ook achter onze vrouwen aan! Die horen hier niet! Weg er mee! Zo snel mogelijk!!!
Je zit toch ook 2 dagen in de auto naar Frankrijk of 3 naar Zuid Spanje?quote:Op zondag 30 november 2025 16:33 schreef Straatcommando. het volgende:
aan de Nederlandse akkerbouwers en veehouders dusquote:Op zondag 30 november 2025 23:47 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Als mensen uit Nieuw-Zeeland wegtrekken, kunnen ze het land teruggeven aan de Maori's.
In Nederland hebben we net 15 jaar VVD-regeringen gehad.quote:Op zondag 30 november 2025 17:44 schreef phpmystyle het volgende:
Iets teveel en te lange labourregeringen gehad.
We zien overal in de Westerse wereld dat je problemen krijgt met huisvesting, kosten van het levensonderhoud, en onveiligheid met sociaaldemocratische regeringen.
[ afbeelding ]
De aankoop van land is eenmalig, maar de transportkosten zijn permanent aanwezig. Dat maakt het product uiteindelijk duurder dan wanneer het hier wordt verbouwd.quote:Op zondag 30 november 2025 20:25 schreef michaelmoore het volgende:
Mooi land om onze landbouw naar toe te sturen , landbouwgrond kost weinig daar, koop hier een melkveehouder weg, en gaat ie daar heen, dan heeft ie geen gezeur met stikstof meer en 10 keer zoveel land
Dat gelul dat steden te ver uit elkaar liggen in NZ kan dus ook de prullenbak in.quote:Op maandag 1 december 2025 05:49 schreef Lyrebird het volgende:
Omdat er geen visum nodig is om tussen Nieuw Zeeland en Australië te reizen zie je dat veel Kiwi's naar Australië verhuizen, wat weer z'n weerslag heeft op de huizenprijzen in Australië.
[ afbeelding ]
Daarbij moet wel worden opgemerkt dat de regering onder leiding van Albanese er alles aan doet om de huizenprijzen zo ver mogelijk op te drijven.
[ afbeelding ]
Het recht om in Nederland te wonen is voorbehouden aan echte Nederlanders, de Nederlandse regering is namelijk hun regering en is er niet voor de Nieuw-Zeelanders en al helemaal niet ten koste van Nederlanders.quote:Op zondag 30 november 2025 23:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ok. Geen asielzoekers en hoog opgeleid (met vaak een Nederlandse opleiding), maar toch ongewenst omdat het gewoon gelukszoekers zijn? En hier is het geluk alleen voorbehouden aan echte Nederlanders?
Vat ik het zo goed samen?
quote:Mooi land om onze landbouwers naar toe te sturen , landbouwgrond kost weinig daar, koop hier een melkveehouder weg, en gaat ie daar heen, dan heeft ie geen gezeur met stikstof meer en 10 keer zoveel land
De belangrijkste landbouwproducten van Nieuw-Zeeland zijn zuivel, vlees en wol, aangevuld met een groeiende tuinbouwsector die zich richt op kiwi's, appels, peren en druiven.
De veehouderij, met name melkvee en schapen, is een cruciale economische pijler, terwijl de tuinbouw ook aanzienlijk bijdraagt.
Veeteelt
Zuivel en vlees: Nieuw-Zeeland is een grote exporteur van zuivelproducten zoals melkpoeder, boter en kaas, en vlees, met name lamsvlees.
Die vertrokken landbouwers hoeven hun melk of suikerbieten niet terug te sturenquote:Op maandag 1 december 2025 03:22 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De aankoop van land is eenmalig, maar de transportkosten zijn permanent aanwezig. Dat maakt het product uiteindelijk duurder dan wanneer het hier wordt verbouwd.
China has agreed to resume agricultural soybean imports from the U.S., with a commitment to purchase 12 million metric tons by the end of 2025 and 25 million tons annually for the next three years.
However, the deal follows a period of low trade due to tariffs and competition, meaning the actual volume may still be lower than previous years, and U.S. farmers face ongoing economic uncertainty.
Key details of the agreement
2025 commitment: China will purchase 12 million metric tons of U.S. soybeans by the end of 2025.
Future commitment: China has agreed to buy at least 25 million tons annually for the next three years (2026, 2027, and 2028).
Impact on U.S. exports: While the deal is seen as a relief, the projected U.S. exports to China in 2025 are still expected to be significantly lower than in 2024.
quote:Who is the biggest exporter of milk powder?
Exporters and Importers
In 2023, the leading exporters of Milk Powder (<1.5% Fat) were United States ($1.72B), New Zealand ($1.43B), and Germany ($836M)
Does China import dairy?
China's Dairy Sector: Market, Technical Requirements and ...
China is one of the world's largest dairy markets and certainly the largest importer of dairy products.
.
Dit heb ik laatst ook een keer gezien in een Youtube documentaire. De Nieuw Zeelanders vertrekken op het moment van hun werkzame leven met name naar Australië. En willen weer terug zodra ze gaan rentenieren. Hierdoor betaalt Nieuw Zeeland ten eerste voor hun opleiding en ten tweede voor hun vergrijzing, terwijl ze niet bedragen, zodra ze belastingplichtig zijn.quote:Op maandag 1 december 2025 05:49 schreef Lyrebird het volgende:
Omdat er geen visum nodig is om tussen Nieuw Zeeland en Australië te reizen zie je dat veel Kiwi's naar Australië verhuizen, wat weer z'n weerslag heeft op de huizenprijzen in Australië.
[ afbeelding ]
Daarbij moet wel worden opgemerkt dat de regering onder leiding van Albanese er alles aan doet om de huizenprijzen zo ver mogelijk op te drijven.
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 1 december 2025 03:22 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De aankoop van land is eenmalig, maar de transportkosten zijn permanent aanwezig. Dat maakt het product uiteindelijk duurder dan wanneer het hier wordt verbouwd.
Nieuw Zeeland is wel een perfect land voor landbouw , daarom denk ikquote:Op maandag 1 december 2025 12:31 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Dit heb ik laatst ook een keer gezien in een Youtube documentaire. De Nieuw Zeelanders vertrekken op het moment van hun werkzame leven met name naar Australië. En willen weer terug zodra ze gaan rentenieren. Hierdoor betaalt Nieuw Zeeland ten eerste voor hun opleiding en ten tweede voor hun vergrijzing, terwijl ze niet bedragen, zodra ze belastingplichtig zijn.
Maar zoals hier eerder al opgemerkt, de werkgelegenheid in Nieuw-Zeeland is te eenzijdig op landbouw gericht, en het land was al te dunbevolkt voor een Silliconachtige ontwikkeling, zoals wel in Singapore lukt.
Bekijk deze YouTube-videoquote:AI-overzicht
De Jazz appel heeft een knapperige, zoetzure smaak, waarbij de zoetheid van de Royal Gala en de frisheid van de Braeburn (zijn ouders) goed in balans zijn.
De appel is sappig, heeft een stevige bite en is heerlijk als gezonde snack of om te gebruiken in gerechten, zoals salades en gebak.
Smaakprofiel: Zoetzuur, met een uitgesproken fruitige, soms peerachtige noot.
Textuur: Stevig, knapperig en sappig.
Kruising: Ontstaan uit een kruising van de Royal Gala en de Braeburn appel.
Gebruik: Ideaal voor consumptie uit het vuistje, maar ook geschikt voor salades, appeltaart, appelmoes of appelcompote.
Oorsprong: Ontwikkeld in Nieuw-Zeeland.
Alleen landbouw genereert weinig werkgelegenheid meer. Het worden allemaal van die megaboeren met op GPS rijdende trekkers.quote:Op maandag 1 december 2025 12:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nieuw Zeeland is wel een perfect land voor landbouw , daarom denk ik
[..]
JA niks mis mee toch , blijft land zal over voor woningbouw , mits de wil er is om te bouwenquote:Op maandag 1 december 2025 12:37 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Alleen landbouw genereert weinig werkgelegenheid meer. Het worden allemaal van die megaboeren met op GPS rijdende trekkers.
Maar Australië heeft als voordeel dat de stedelijke gebieden geconcentreerd zijn en groter zijn, zoals met name Sydney, Melbourne en Brisbane.quote:Op maandag 1 december 2025 12:34 schreef Lyrebird het volgende:
Australië is ook erg eenzijdig. Mijnbouw, landbouw, universiteiten en industrie. Als het om maakindustrie gaat, dan concurreert Australië op het niveau van Panama.
als een landbouwer van hier daarheen gaat dan heeft ie gelijk een boerderij die 20 keer zo groot is , omdat de grond slechts 5% kost van hierquote:Op maandag 1 december 2025 12:43 schreef Geschiedkundige het volgende:
Een oom van me is met zijn gezin 25 jaar geleden daarheen verhuisd. Die is er een koeienboerderij gestart. Was binnen één jaar met afstand de meest efficiënte van het land. Hebben ze toen veel bij 'afgekeken'.
Wel eens op bezoek geweest. Schitterend land, prima wonen hoor
Tot de jaren '90 kwamen de immigranten voornamelijk uit het VK, Australië en ook Nederland stond op plek vier-vijf van de immigranten. Tegenwoordig komen de immigranten voornamelijk uit China, India en de Polynesische eilanden.quote:Op maandag 1 december 2025 12:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
JA niks mis mee toch , blijft land zal over voor woningbouw , mits de wil er is om te bouwen
lage woonlasten trekt jongeren aan
Dat is meteen ook een nadeel. Australie is een gigantisch land, maar iedereen woont op elkaars lip. Het zijn geen Amerikanen, en plannen kunnen ze niet.quote:Op maandag 1 december 2025 12:41 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Maar Australië heeft als voordeel dat de stedelijke gebieden geconcentreerd zijn en groter zijn, zoals met name Sydney, Melbourne en Brisbane.
Ben zelf in Nieuw-Zeeland geweest en was echt stomverbaasd waarom huizen daar zo duur zijn. Er is daar namelijk heel veel ruimte om te bouwen. Het land is erg dunbevolkt, dus dan zou je veel goedkopere huizen verwachten, zeker gezien de kleine economie.quote:Op zondag 30 november 2025 16:27 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Laat wel zien dat zelfs als je een dalende populatie hebt huizen dus nog steeds heel duur kunnen zijn...
Maarja, het is dan ook echt een uithoek in de wereld, en doordat transport (en internet) zo makkelijk is geworden trekken mensen van dit soort gebieden weg naar de grote kernen zoals Australie. In feite gebeurd dit ook binnenlands in veel landen, van het platteland naar de stad.
Alleen de Maori's waren zelf ook kolonisten uit een heel ander gebied. Plus, de Europeanen kwamen daar hun cultuur verrijken. Goed voor de diversiteit.quote:Op zondag 30 november 2025 23:47 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Als mensen uit Nieuw-Zeeland wegtrekken, kunnen ze het land teruggeven aan de Maori's.
Als huizen heel duur zijn in Nieuw-Zeeland, waar wonen die nieuwe immigranten dan?quote:Op maandag 1 december 2025 12:45 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Tot de jaren '90 kwamen de immigranten voornamelijk uit het VK, Australië en ook Nederland stond op plek vier-vijf van de immigranten. Tegenwoordig komen de immigranten voornamelijk uit China, India en de Polynesische eilanden.
Valt mee, Australië kent enkele miljoenensteden die economiën opzich zijn. Brisbane gaat bijvoorbeeld de Olympische Spelen organiseren.quote:Op maandag 1 december 2025 12:34 schreef Lyrebird het volgende:
Australië is ook erg eenzijdig. Mijnbouw, landbouw, universiteiten en industrie. Als het om maakindustrie gaat, dan concurreert Australië op het niveau van Panama.
2027quote:Op zondag 30 november 2025 16:33 schreef Straatcommando. het volgende:
ja dat is me te leeg , het land is alleen goed voor landbouw , ik zeg alle landbouw uit Nederland weg en daar heen gaan, ga daar maar stikstof doenquote:Op zondag 30 november 2025 16:36 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Mooiste land waar ik ooit ben geweest inderdaad.
Het land is zo leeg. Uren rijden zonder een teken te zien van de mens, behalve de weg natuurlijk.
met een starlink schotel kan dat heel goedquote:Op zondag 30 november 2025 17:15 schreef Tengano het volgende:
[..]
En zolang je daar onderaan de berg gewoon kunt Fok!en, is er helemaal niks aan de hand
klopt, links heeft absoluut geen zin in woningbouw voor anderen ,dat is overal zoquote:Op zondag 30 november 2025 17:44 schreef phpmystyle het volgende:
Iets teveel en te lange labourregeringen gehad.
We zien overal in de Westerse wereld dat je problemen krijgt met huisvesting, kosten van het levensonderhoud, en onveiligheid met sociaaldemocratische regeringen.
[ afbeelding ]
De relatie met huishoudensverdunning doordat iedere oudere alleen in een eigen huis woont welquote:Op zondag 30 november 2025 18:57 schreef embedguy het volgende:
[..]
De relatie tussen huizenprijzen en huisaanbod is ook niet heel sterk. De relatie tussen huizenprijzen en ‘wat kunnen mensen betalen’ is veel sterker.
Echt links, wil vrede en wil dus dat ieder mens een ruime vrijstaande woon-leefruimte krijgt, zodat er geen volksverhuizingen meer kunnen ontstaan.quote:Op maandag 1 december 2025 14:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt, links heeft absoluut geen zin in woningbouw voor anderen ,dat is overal zo
Wel eens in China of de Soviet-Unie geweest. Voormalig Oostblok?quote:Op maandag 1 december 2025 14:19 schreef torentje het volgende:
[..]
Echt links, wil vrede en wil dus dat ieder mens een ruime vrijstaande woon-leefruimte krijgt, zodat er geen volksverhuizingen meer kunnen ontstaan.
Neen nooit geweest, maar ik vind die landen ook niet echt links door hun ouderwets huisvesten/oppotten van gewone mensen.quote:Op maandag 1 december 2025 14:24 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Wel eens in China of de Soviet-Unie geweest. Voormalig Oostblok?
Blokken grauwe flats.
Ik wil dat ook best hoor, maar het wordt zo lastig als je geen werk hebtquote:Op zondag 30 november 2025 19:08 schreef RealistAtheist het volgende:
Mag ik ruilen? Lijkt me een fantastisch land om te wonen.
Op een stuk grond kun je hooguit camperen. Iemand moet je huis bouwen, tenzij je dat zelf kunt.quote:Op maandag 1 december 2025 13:15 schreef Homey het volgende:
Het land is erg dunbevolkt, dus dan zou je veel goedkopere huizen verwachten, zeker gezien de kleine economie.
Ik ben er geweest en heb er familie wonen en het is een mooi land maar je moet er wel tegen kunnen.quote:Op zondag 30 november 2025 16:27 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Maarja, het is dan ook echt een uithoek in de wereld, en doordat transport (en internet) zo makkelijk is geworden trekken mensen van dit soort gebieden weg naar de grote kernen zoals Australie. In feite gebeurd dit ook binnenlands in veel landen, van het platteland naar de stad.
Niet echt duidelijk waarom die woningmarkt nu ontspoord is.quote:Op zondag 30 november 2025 20:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De Telegraph spreekt van “de rampzalige linkse erfenis” onder Ardern.
https://www.telegraph.co.(...)d-luxon-new-zealand/
Aangezien dat artikel achter een muur staat hier een samenvatting:
Samenvatting van het Telegraph-artikel
Het artikel uit The Telegraph zet neer dat Jacinda Ardern in het buitenland wordt gevierd als een soort morele beroemdheid, maar dat haar daadwerkelijke politieke erfenis in Nieuw-Zeeland juist gekenmerkt wordt door mislukte linkse experimenten, economische schade en een sterk verdeelde samenleving.
De kern van de Telegraph-kritiek bestaat uit drie lijnen:
1. Internationale verheerlijking versus binnenlandse teleurstelling
Volgens The Telegraph is Ardern vooral populair bij buitenlandse progressieve kringen omdat ze het perfecte narratief belichaamde: jong, empathisch, feministisch, anti-Trump en communicatief sterk. Maar die reputatie was grotendeels gebaseerd op symbolische gebaren en niet op daadwerkelijk bestuurlijk resultaat.
In Nieuw-Zeeland zelf daalde haar steun onder de bevolking stevig. De Telegraph stelt dat veel van haar beloften — vooral rond ongelijkheid en huisvesting — totaal niet zijn waargemaakt.
2. Linkse beleidskeuzes met zwaar negatieve uitwerkingen
Het artikel noemt de regering-Ardern expliciet een voorbeeld van “Leftie governance” waar de intentie mooier klinkt dan de uitvoering. De Telegraph somt de fouten op:
Woningmarkt: volledig ontspoord
Economie: hoge inflatie en weinig groei
De regering gaf volgens de Telegraph buitensporig veel geld uit, vooral tijdens en na de pandemie, zonder structurele hervormingen door te voeren. Het resultaat was hoge inflatie, dalende reële inkomens en groeiend wantrouwen in de overheid.
Wetgeving en overheid: veel beloften, weinig realisatie
Grote hervormingsprojecten — zoals het hervormen van de gezondheidszorg, infrastructuur en sociale programma verzandden in overleg, proces en symboliek. In plaats van resultaten kreeg de bevolking bureaucratie en vertraging.
Strenge coronamaatregelen en polarisatie
Ardern werd internationaal geprezen voor haar eliminatie-strategie maar de Telegraph wijst erop dat deze binnen Nieuw-Zeeland tot enorme sociale spanning leidde.
Strenge lockdowns, vaccinmandaten en grenssluiting verdeelden het land. Het artikel stelt dat haar coronabeleid meer draaide om morele superioriteit dan om proportionaliteit.
3. Een land achterlatend dat vermoeider, armer en meer verdeeld is
De Telegraph concludeert dat Ardern’s erfenis vooral bestaat uit:
• een woningcrisis die erger werd
• een economie die oververhit is geraakt
• een overheid die meer kost maar minder levert
• een samenleving die harder verdeeld is dan voor haar aantreden
Volgens de krant is dit het patroon van een bepaald type politiek: veel nadruk op empathie, morele superioriteit en internationale PR — maar zwak in realistisch beleid.
De Telegraph stelt dat Ardern uiteindelijk vertrok omdat ze begreep dat de steun in haar eigen land was ingestort en dat haar politieke project feitelijk was mislukt, ook al bleef ze internationaal gevierd worden.
In onze buurt (Australie) worden alle alleenstaande huizen opgekocht voor ~$2 miljoen, waarna ze het huis afbreken en de grond opdelen zodat er zes kleine condo's op gebouwd kunnen worden, die voor anderhalf tot twee miljoen verkocht worden.quote:Op maandag 1 december 2025 15:13 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Op een stuk grond kun je hooguit camperen. Iemand moet je huis bouwen, tenzij je dat zelf kunt.
De Australische regering doet er alles aan om de huisprijzen zo hoog mogelijk te krijgen. Is goed voor het BNP, denken ze. Nieuw Zeeland zal dezelfde truukjes hebben toegepast. Rente jaren lang kunstmatig laag houden, het gemakkelijker maken voor jonge stellen om een huis te kopen, de voorwaarden om een huis te kopen versoepelen, bijvoorbeeld hoe veel (weinig) eigen geld je in je huis steekt verminderen. Combineer dat met open borders en verbaas jezelf en iedereen dat de huisprijzen omhoog schieten. Ook zo verrassend dat politici vaak meer dan een huis hebben. /squote:Op maandag 1 december 2025 15:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Niet echt duidelijk waarom die woningmarkt nu ontspoord is.
Overigens is dat een fenomeen wat in bijna elk rijk/westers land heeft plaats gevonden.
Als AI gaat doen wat men nu verwacht dan zijn er spoedig heeeeel veeel werklozenquote:Op maandag 1 december 2025 16:10 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
In onze buurt (Australie) worden alle alleenstaande huizen opgekocht voor ~$2 miljoen, waarna ze het huis afbreken en de grond opdelen zodat er zes kleine condo's op gebouwd kunnen worden, die voor anderhalf tot twee miljoen verkocht worden.
[..]
De Australische regering doet er alles aan om de huisprijzen zo hoog mogelijk te krijgen. Is goed voor het BNP, denken ze. Nieuw Zeeland zal dezelfde truukjes hebben toegepast. Rente jaren lang kunstmatig laag houden, het gemakkelijker maken voor jonge stellen om een huis te kopen, de voorwaarden om een huis te kopen versoepelen, bijvoorbeeld hoe veel (weinig) eigen geld je in je huis steekt verminderen. Combineer dat met open borders en verbaas jezelf en iedereen dat de huisprijzen omhoog schieten. Ook zo verrassend dat politici vaak meer dan een huis hebben. /s
om dat er een gelijktijdig wereldwijd een huishoudensverdunning plaats vindt en door de vergrijzing en een bevolkingskrimpquote:Op maandag 1 december 2025 15:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Niet echt duidelijk waarom die woningmarkt nu ontspoord is.
Overigens is dat een fenomeen wat in bijna elk rijk/westers land heeft plaats gevonden.
Zou goed genoeg voor mij zijnquote:Op maandag 1 december 2025 14:31 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik wil dat ook best hoor, maar het wordt zo lastig als je geen werk hebt. Ik werk bij een multinational die zelfs in Nieuw Zeeland zit, maar dan moet ik wel iets heel anders gaan doen.
Wat mij opviel tijdens het reizen in Nieuw-Zeeland dat je verassend lang doet over ogenschijnlijk korte afstanden op de kaart.quote:Op maandag 1 december 2025 15:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik ben er geweest en heb er familie wonen en het is een mooi land maar je moet er wel tegen kunnen.
Alles is sterves ver weg (ook in het land zelf), na 2100 is er niets meer te doen en het stikt van de toeristen.
je kunt hier in de super appels kopen uit Zuid-Amerika uit Australia uit Zuid-Afrika en ook uit eigen land , ik zie geen prijsverschilquote:Op maandag 1 december 2025 03:22 schreef ACT-F het volgende:
[..]
ROTFLMAOquote:Op zondag 30 november 2025 19:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Net iets voor jou, kun je mooi fietspaden, natuur, bejaardenhuizen en recreatiegebieden aanleggen!
Ik ken het van familie uit NZ. Men weet niet hoe snel men moet vluchten. Vraag me dan wel af waarom men dan nu o.a. kijkt naar Nigerianenen als nieuwe werknemers hier. Is een plan. Zoek mensen die dicht bij je staan met behoorlijke opleiding.quote:Op zondag 30 november 2025 16:18 schreef suijkerbuijk het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)0er%2026.300%20terug.
Recordaantal mensen verlaten Nieuw-Zeeland: 'Er is hier weinig perspectief'
Het is een paradijs voor natuurliefhebbers, maar ook een land met een zwakke economie, weinig kansen voor werk in veel sectoren en hoge kosten voor levensonderhoud. Een recordaantal Nieuw-Zeelanders verlaten hun land, voor werk of onderwijs ergens anders. Ook Nederland is populair. "Wij Kiwi's houden echt van ons land, maar je bent zo ver weg overal vandaan."
Bijna alle Kiwi's, want zo worden mensen uit Nieuw-Zeeland vaak genoemd, krijgen in Nederland vaak met complete verbazing te maken. "De eerste paar maanden dat ik hier was, zag ik vaak een soort shock op mensen hun gezicht. Ze kunnen niet begrijpen dat ik zo'n mooi land als Nieuw-Zeeland heb verlaten", zegt George Konusi. Afgelopen januari verhuisde hij met zijn Nederlandse vrouw en twee kinderen naar Bodegraven.
Het gezin woonde in een klein dorpje, direct aan de voet van een berg. "Vanuit het raam van ons huis kon je hem zien liggen. Maar als we om ons heen keken, realiseerden we ons ook dat dit voor ons niet de plek was waar we onze twee meiden wilden opvoeden."
Want niet alleen de grote afstanden tot scholen en universiteiten vormden een obstakel, ook het algehele gebrek aan perspectief. "Voor sommige mensen is het simpele leven genoeg. En begrijp me niet verkeerd, ook ik vind dat mooi. Maar ik wil dat mijn dochters worden zoals mijn vrouw: sterk, onafhankelijk en vooruitstrevend. Onderwijs in Europa geeft hen een beter begrip van de wereld om hen heen."
Ook voor de 27-jarige Andrea Rodrigues was onderwijs de reden om Nieuw-Zeeland te verlaten. "Ik studeerde aan een lokale universiteit en toen ik een vak kreeg over internationaal recht wist ik: dit is wat ik wil met mijn leven."
Maar een dergelijke studie bestaat eigenlijk niet in haar thuisland. Ze zocht naar opleidingen in het Engels. "Na wat onderzoek kwam ik erachter dat hier in Nederland heel ervaren mensen lesgeven. Hier kon ik leren van de besten in hun vak. Bovendien is Nederland erg goed verbonden met andere landen."
Weinig werk en dure leefomstandigheden
De eerste universiteit die reageerde op haar inschrijving was die in Groningen en dus verhuisde Andrea in 2018 daar naartoe. Ze was niet van plan zo lang te blijven, maar na haar studie vond ze hier ook werk. "Ik heb nooit heimwee naar Nieuw-Zeeland, maar wel naar Nederland."
Dat Nieuw-Zeelanders hun land verlaten is niet nieuw. Bijna 1 miljoen van hen woont in het buitenland, terwijl er in het land zelf maar ongeveer 5 miljoen mensen wonen. Het is heel gebruikelijk om een 'OE' te doen: een overseas experience. Jonge mensen gaan dan een tijdje in het buitenland studeren of werken en komen daarna weer terug - althans meestal.
Maar het aantal dat weggaat en wegblíjft wordt steeds hoger. Afgelopen jaar heeft een recordaantal Nieuw-Zeelanders hun land verlaten. Volgens de laatste cijfers uit augustus 2025 gaat het om 73.900 mensen. In diezelfde periode kwamen er 26.300 terug.
Huizen 'heel duur'
"Het klopt dat 'de leegloop van Nieuw-Zeeland' hier al weken voorpaginanieuws is", zegt Tjeerd Wiersma, die als redacteur voor RTL Nieuws werkt, maar sinds een aantal jaar in Nieuw-Zeeland woont. "In mijn eigen omgeving valt het mee. Ik heb slechts een paar vrienden zien vertrekken, naar Australië en Londen. Zij zeggen dat te doen omdat ze in het buitenland meer geld kunnen verdienen. Kiwi's die pas zijn afgestudeerd, hebben moeite met werk vinden. En de huizen hier zijn heel duur."
.
Nieuw-Zeeland is een relatief welvarend land, maar doordat er zo weinig mensen wonen is er maar een kleine binnenlandse markt. Sinds 2023 zijn er bovendien ook nog duizenden banen geschrapt in de publieke sector. En het is een van de meest afgelegen landen ter wereld. Goederen exporteren is daardoor relatief duur. Momenteel krimpt de economie.
Meer dan de helft van de Kiwi's die Nieuw-Zeeland verlaten, gaan naar Australië, waar ze werk- en verblijfsrecht hebben en dus relatief makkelijk aan de slag kunnen. Daarna volgen andere Engelstalige landen, zoals het Verenigd Koninkrijk en de VS. Volgens een rapport van de OECD stond Nederland in 2023 op plek vier van de landen waar mensen uit Nieuw-Zeeland naartoe verhuizen. Dat betekent niet dat mensen massaal hier naartoe komen, het gaat om enkele honderden.
Versoepelde visumregelingen
Als reactie op het hoge aantal Nieuw-Zeelanders die weggaan, maakt het land het makkelijker voor arbeidsmigranten om daar naartoe te komen. Want die zorgen ervoor dat de bevolking nog wel altijd groeit. Het gaat dan met name om Chinezen, Indiërs en Filipino's. Ook zijn visaregelingen voor toeristen versoepeld om digital nomads aan te trekken: mensen die reizen en onderweg op ondertussen op hun laptop werken voor een werkgever in een ander land.
Misschien komt de trek van Kiwi's naar het buitenland weer in een lagere versnelling wanneer de economie aantrekt. "Ik hoor ook van mensen die naar Australië zijn verhuisd dat de economische voordelen die ze verwacht hadden tegenvallen", zegt Tjeerd. "Je verdient wel meer, maar het leven is daar ook stukken duurder."
Ts.
Hoop wel dat ze aan het werken zijn.
En niet gratis hier rond lopen te hangen.
Onder de zogenaamde vergrijzing tegen te gaan.
Werk aan je eigen land dat er groei komt.
En dat er meer arbeidsmarkt ontstaan.
Maar goed weg gaan en ergens anders makkelijk rond hangen is mooi toch.
Zucht.
Je bent waarschijnlijk wat ouder. Voor jonge mensen is er weinig perspectief. + dat het nogal ver van andere landen ligt.quote:Op maandag 1 december 2025 16:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Winter 2009-2010 in NZ door gebracht, had er ook vrienden wonen. Geweldig land en eerlijk gezegd heb ik er achteraf spijt van dat ik er niet gebleven ben.
Alleen voor landbouwers is er perspectief , veel fruit , Nectarines, Abrikozen, Appels, Kiwis, dragonfruitquote:Op maandag 1 december 2025 17:50 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je bent waarschijnlijk wat ouder. Voor jonge mensen is er weinig perspectief. + dat het nogal ver van andere landen ligt.
quote:Nieuw-Zeeland heeft een gematigd zeeklimaat, wat betekent dat de winters mild en de zomers warm zijn, met het hele jaar door kans op neerslag.
Er zijn aanzienlijke regionale verschillen: het noordelijke deel van het Noordereiland is warmer en heeft subtropische trekjes, terwijl het Zuidereiland over het algemeen koeler is en meer variatie kent, met drogere oostkusten en nattere westkusten door de bergen.
Het weer kan snel omslaan, dus het is belangrijk om hierop voorbereid te zijn.
Kenmerken van het klimaat
Gematigd zeeklimaat: Over het algemeen zachte winters en warme zomers, vergelijkbaar met Nederland en België, maar met sterkere seizoensverschillen op het Zuidereiland.
Seizoenen: De seizoenen zijn omgekeerd aan die van Nederland.
De zomer loopt van december tot februari en de winter van juni tot augustus.
Neerslag: Er is het hele jaar door kans op neerslag; een regenseizoen kent het land niet.
De westkusten, vooral aan de westkant van de bergen, zijn natter door orografische regen.
Noordereiland: Over het algemeen warmer en milder, met subtropische invloeden in het noorden.
De zomers zijn er warmer dan op het Zuidereiland.
Zuidereiland: Koeler, met grotere temperatuurverschillen.
De zomers zijn er warmer, maar de winters veel kouder. De westkust is natter en de oostkust droger.
Bergklimaat: In de berggebieden heerst een hooggebergteklimaat.
De winters zijn er koud met sneeuwval, en de zomers koeler dan in de laaglanden.
Zonkracht: De zon is erg fel door de schone atmosfeer.
Het is belangrijk om je goed in te smeren, vooral in de eerste weken.
Dat is niet iets van de laatste tijd, het is al decennia zo dat NZ jongeren naar het buitenland gaan om te studeren of werken, sommigen komen terug, anderen niet, weer anderen niet NZ gaan naar NZ om daar te gaan werken.quote:Op maandag 1 december 2025 17:50 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je bent waarschijnlijk wat ouder. Voor jonge mensen is er weinig perspectief. + dat het nogal ver van andere landen ligt.
Maar zoals mijn nichtjes (3) die hebben daar niets meer te zoeken. Wel goede scholing. 1 in Azie als schrijfster lerares en de andere twee nu in Nederland. Die gaan nooit meer permanent terug.quote:Op maandag 1 december 2025 17:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Alleen voor landbouwers is er perspectief , maar dan ook heel veel
klimaat is gelijk aan Nederland , de lucht is er erg zuiver wegens het ontbreken van industrie
[..]
Er is ook niet echt iets fout aan het land. Het schijnt echt bijzonder mooi te zijn. Maar als 25 jarige wil je toch iets anders. Men komt ook wat naief over. Maar mijn zus die daar vast woont en een huis heeft dus wil ook weg. Als kinderen ook vertrekken. En dat voel je daar.quote:Op maandag 1 december 2025 17:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat is niet iets van de laatste tijd, het is al decennia zo dat NZ jongeren naar het buitenland gaan om te studeren of werken, sommigen komen terug, anderen niet, weer anderen niet NZ gaan naar NZ om daar te gaan werken.
Als ik naar de economische cijfers kijk, doet NZ het helemaal niet slecht in vergelijking met Europa, hun problemen lijken eerder conjunctureel te zijn dan echt structureel. Hun staatsschuld is moderaat (45%) en ze hebben geen groot pensioenprobleem zoals D of F dat hebben (en door de Euro daarmee ook een probleem voor NL)
Ik ken het.....maar weet de naam niet.quote:Op maandag 1 december 2025 17:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Alleen voor landbouwers is er perspectief , veel fruit , Nectarines, Abrikozen, dragonfruit
klimaat is gelijk aan Nederland , de lucht is er erg zuiver wegens het ontbreken van industrie
[ afbeelding ]
[..]
dragonfruitquote:Op maandag 1 december 2025 18:02 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik ken het.....maar weet de naam niet.
I Knowquote:Op maandag 1 december 2025 18:01 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Er is ook niet echt iets fout aan het land. Het schijnt echt bijzonder mooi te zijn. Maar als 25 jarige wil je toch iets anders. Men komt ook wat naief over. Maar mijn zus die daar vast woont en een huis heeft dus wil ook weg. Als kinderen ook vertrekken. En dat voel je daar.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |