https://www.rtl.nl/nieuws(...)0er%2026.300%20terug.
Recordaantal mensen verlaten Nieuw-Zeeland: 'Er is hier weinig perspectief'
Het is een paradijs voor natuurliefhebbers, maar ook een land met een zwakke economie, weinig kansen voor werk in veel sectoren en hoge kosten voor levensonderhoud. Een recordaantal Nieuw-Zeelanders verlaten hun land, voor werk of onderwijs ergens anders. Ook Nederland is populair. "Wij Kiwi's houden echt van ons land, maar je bent zo ver weg overal vandaan."
Bijna alle Kiwi's, want zo worden mensen uit Nieuw-Zeeland vaak genoemd, krijgen in Nederland vaak met complete verbazing te maken. "De eerste paar maanden dat ik hier was, zag ik vaak een soort shock op mensen hun gezicht. Ze kunnen niet begrijpen dat ik zo'n mooi land als Nieuw-Zeeland heb verlaten", zegt George Konusi. Afgelopen januari verhuisde hij met zijn Nederlandse vrouw en twee kinderen naar Bodegraven.
Het gezin woonde in een klein dorpje, direct aan de voet van een berg. "Vanuit het raam van ons huis kon je hem zien liggen. Maar als we om ons heen keken, realiseerden we ons ook dat dit voor ons niet de plek was waar we onze twee meiden wilden opvoeden."
Want niet alleen de grote afstanden tot scholen en universiteiten vormden een obstakel, ook het algehele gebrek aan perspectief. "Voor sommige mensen is het simpele leven genoeg. En begrijp me niet verkeerd, ook ik vind dat mooi. Maar ik wil dat mijn dochters worden zoals mijn vrouw: sterk, onafhankelijk en vooruitstrevend. Onderwijs in Europa geeft hen een beter begrip van de wereld om hen heen."
Ook voor de 27-jarige Andrea Rodrigues was onderwijs de reden om Nieuw-Zeeland te verlaten. "Ik studeerde aan een lokale universiteit en toen ik een vak kreeg over internationaal recht wist ik: dit is wat ik wil met mijn leven."
Maar een dergelijke studie bestaat eigenlijk niet in haar thuisland. Ze zocht naar opleidingen in het Engels. "Na wat onderzoek kwam ik erachter dat hier in Nederland heel ervaren mensen lesgeven. Hier kon ik leren van de besten in hun vak. Bovendien is Nederland erg goed verbonden met andere landen."
Weinig werk en dure leefomstandigheden
De eerste universiteit die reageerde op haar inschrijving was die in Groningen en dus verhuisde Andrea in 2018 daar naartoe. Ze was niet van plan zo lang te blijven, maar na haar studie vond ze hier ook werk. "Ik heb nooit heimwee naar Nieuw-Zeeland, maar wel naar Nederland."
Dat Nieuw-Zeelanders hun land verlaten is niet nieuw. Bijna 1 miljoen van hen woont in het buitenland, terwijl er in het land zelf maar ongeveer 5 miljoen mensen wonen. Het is heel gebruikelijk om een 'OE' te doen: een overseas experience. Jonge mensen gaan dan een tijdje in het buitenland studeren of werken en komen daarna weer terug - althans meestal.
Maar het aantal dat weggaat en wegblíjft wordt steeds hoger. Afgelopen jaar heeft een recordaantal Nieuw-Zeelanders hun land verlaten. Volgens de laatste cijfers uit augustus 2025 gaat het om 73.900 mensen. In diezelfde periode kwamen er 26.300 terug.
Huizen 'heel duur'
"Het klopt dat 'de leegloop van Nieuw-Zeeland' hier al weken voorpaginanieuws is", zegt Tjeerd Wiersma, die als redacteur voor RTL Nieuws werkt, maar sinds een aantal jaar in Nieuw-Zeeland woont. "In mijn eigen omgeving valt het mee. Ik heb slechts een paar vrienden zien vertrekken, naar Australië en Londen. Zij zeggen dat te doen omdat ze in het buitenland meer geld kunnen verdienen. Kiwi's die pas zijn afgestudeerd, hebben moeite met werk vinden. En de huizen hier zijn heel duur."
.
Nieuw-Zeeland is een relatief welvarend land, maar doordat er zo weinig mensen wonen is er maar een kleine binnenlandse markt. Sinds 2023 zijn er bovendien ook nog duizenden banen geschrapt in de publieke sector. En het is een van de meest afgelegen landen ter wereld. Goederen exporteren is daardoor relatief duur. Momenteel krimpt de economie.
Meer dan de helft van de Kiwi's die Nieuw-Zeeland verlaten, gaan naar Australië, waar ze werk- en verblijfsrecht hebben en dus relatief makkelijk aan de slag kunnen. Daarna volgen andere Engelstalige landen, zoals het Verenigd Koninkrijk en de VS. Volgens een rapport van de OECD stond Nederland in 2023 op plek vier van de landen waar mensen uit Nieuw-Zeeland naartoe verhuizen. Dat betekent niet dat mensen massaal hier naartoe komen, het gaat om enkele honderden.
Versoepelde visumregelingen
Als reactie op het hoge aantal Nieuw-Zeelanders die weggaan, maakt het land het makkelijker voor arbeidsmigranten om daar naartoe te komen. Want die zorgen ervoor dat de bevolking nog wel altijd groeit. Het gaat dan met name om Chinezen, Indiërs en Filipino's. Ook zijn visaregelingen voor toeristen versoepeld om digital nomads aan te trekken: mensen die reizen en onderweg op ondertussen op hun
laptop werken voor een werkgever in een ander land.
Misschien komt de trek van Kiwi's naar het buitenland weer in een lagere versnelling wanneer de economie aantrekt. "Ik hoor ook van mensen die naar Australië zijn verhuisd dat de economische voordelen die ze verwacht hadden tegenvallen", zegt Tjeerd. "Je verdient wel meer, maar het leven is daar ook stukken duurder."
Ts.
Hoop wel dat ze aan het werken zijn.
En niet gratis hier rond lopen te hangen.
Onder de zogenaamde vergrijzing tegen te gaan.
Werk aan je eigen land dat er groei komt.
En dat er meer arbeidsmarkt ontstaan.
Maar goed weg gaan en ergens anders makkelijk rond hangen is mooi toch.
Zucht.