Omdat het een verstopte factor is waar je in de praktijk weinig van merkt, omdat veel mensen een lage hypotheek rente hebben lijkt het alsof het wel meevalt, maar die meevaller word betaald met de geldpers. Kortom de meeste mensen hebben weinig last van de lage spaarrente, omdat de schuld op hun huis harder in waarde daalt door die inflatie.quote:Op donderdag 4 december 2025 17:44 schreef embedguy het volgende:
[..]
En waarom vind je het zo belangrijk dat het cbs de woningprijzen sterker laat terugkomen in de inflatiecijfers? Het cbs publiceert ook de ontwikkeling van de huizenprijzen in nl dus het staat iedereen vrij om het inflatiecijfer te combineren met het huizenprijsinflatiecijfer tot een cijfer waar zij blij van worden.
Het cbs verhult en belemmert hierbij niets, itt hun misdaadcijfers die ze bewust steeds vager houden en waar ze steeds meer informatie bij verbergen.
Als je niet veel te besteden hebt, afgelegen woont en geen toekomst ziet, dan maakt het mooie land niet meer uit. Die mensen konden niet even naar de stad, iets bestellen, de drukte opzoeken of de school dichtbij.quote:Op donderdag 4 december 2025 12:18 schreef Nobu het volgende:
Bodegraven ook echt, dan toch liever zwerver in NZ?
Ik heb je reactie een aantal keer gelezen maar begreep het nog niet dus heb chatgpt gevraagd of hij er iets van kon maken:quote:Op vrijdag 5 december 2025 05:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Omdat het een verstopte factor is waar je in de praktijk weinig van merkt, omdat veel mensen een lage hypotheek rente hebben lijkt het alsof het wel meevalt, maar die meevaller word betaald met de geldpers. Kortom de meeste mensen hebben weinig last van de lage spaarrente, omdat de schuld op hun huis harder in waarde daalt door die inflatie.
Het cbs geeft ook de huizenprijsstijgingen. Hoezo lijkt dat zo? Lage rente zorgt toch ook werkelijk voor lage kosten. Dat is niet alleen maar ‘schijn’. Ik weet niet wat je punt is.quote:Als je zijn woorden vertaalt naar logisch Nederlands, komt zijn redenatie ongeveer hierop neer:
1. Huizenprijzen zijn volgens hem “verborgen inflatie”
Hij vindt dat huizenprijsstijging onderdeel is van de werkelijke inflatie.
Omdat dit niet in de CPI zit, noemt hij het een “verstopte factor”.
2. Lage hypotheekrentes maskeren de pijn
Omdat veel mensen nog op een lage rente zitten, voelen ze de hogere huizenprijzen niet direct in hun maandlasten.
Daardoor lijkt het alsof er geen inflatie is op wonen, terwijl huizen juist duurder worden.
Mensen met woningen profiteren toch ook, wat is je punt?quote:3. Inflatie “betaalt” schulden weg
Hij zegt: door inflatie daalt de reële waarde van hypotheekschulden.
Daardoor lijkt het alsof mensen profiteren (lage lasten + schuld daalt in waarde).
Oke. En wat is het probleem?quote:4. Maar dat voordeel wordt volgens hem kunstmatig gecreëerd door de geldpers
Iedereen (via lagere spaarrente / geldontwaarding) betaalt mee aan dat voordeel.
Lage rente jaagt kosten van een huis (of aandelen, of goud, of bitcoin, of kunst) juist op. DAT is de belangrijkste reden waarom een huis dat in de de jaren negentig twee ton kost, nu meer dan een miljoen moet kosten.quote:Op vrijdag 5 december 2025 10:59 schreef embedguy het volgende:
Lage rente zorgt toch ook werkelijk voor lage kosten.
Ik hem ook even corrigeert met ChatGTP waardoor mijn punt wellicht duidelijker is:quote:Op vrijdag 5 december 2025 10:59 schreef embedguy het volgende:
[..]
Ik heb je reactie een aantal keer gelezen maar begreep het nog niet dus heb chatgpt gevraagd of hij er iets van kon maken:
[..]
Het cbs geeft ook de huizenprijsstijgingen. Hoezo lijkt dat zo? Lage rente zorgt toch ook werkelijk voor lage kosten. Dat is niet alleen maar ‘schijn’. Ik weet niet wat je punt is.
[..]
Mensen met woningen profiteren toch ook, wat is je punt?
[..]
Oke. En wat is het probleem?
Dan ontgaat me nog steeds helemaal het punt wat je wilt maken.
Ja hoor, ik heb ooit eens een website voor zo een bedrijf gemaakt, je kunt ze zelfs gewoon je sleutels van beide huizen geven, en dan lekker op vakantie gaan.quote:Op vrijdag 5 december 2025 11:10 schreef edejong25 het volgende:
Zullen er bedrijven zijn die dan die hele verhuizing naar Nederland organiseren? Nieuw-Zeeland is ook niet om de hoek namelijk
Lage rente jaagt kosten van een huis (of aandelen, of goud, of bitcoin, of kunst) juist op. DAT is de belangrijkste reden waarom een huis dat in de de jaren negentig twee ton kost, nu meer dan een miljoen moet kosten.quote:Op vrijdag 5 december 2025 11:03 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Lage rente zorgt toch ook werkelijk voor lage kosten.
Hier zijn we het helemaal met elkaar eens. Top.quote:Op vrijdag 5 december 2025 11:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik hem ook even corrigeert met ChatGTP waardoor mijn punt wellicht duidelijker is:
Door de extreem lage rentes van de ECB kunnen mensen goedkoop lenen, waardoor de vraag naar huizen stijgt en de prijzen opdrijven. Omdat veel mensen een vaste hypotheek hebben, blijven hun maandlasten relatief stabiel, waardoor het effect van de stijgende huizenprijzen niet direct zichtbaar is in CBS-cijfers over consumptie of inflatie. Desondanks dragen hogere huizenprijzen bij aan monetaire inflatie, en profiteert vooral een beperkt deel van de bevolking—bestaande huiseigenaren—van deze prijsstijgingen, terwijl starters en huurders relatief benadeeld worden.
Helemaal mee eens.quote:Op vrijdag 5 december 2025 16:41 schreef embedguy het volgende:
[..]
Lage rente jaagt kosten van een huis (of aandelen, of goud, of bitcoin, of kunst) juist op. DAT is de belangrijkste reden waarom een huis dat in de de jaren negentig twee ton kost, nu meer dan een miljoen moet kosten.
Ok, nou laat ik het zo zeggen, dat prijsinflatie verder gaat dan alleen het mandje. Ik vind dat het CBS en DNB veel duidelijker moeten zijn over de zaken die zich nu afspelen rondom ons geld systeem.quote:Op vrijdag 5 december 2025 18:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
[..]
Hier zijn we het helemaal met elkaar eens. Top.
Enige wat ik nog niet begrijp is waarom dit volgens jou in de inflatie (cpi) cijfers meegenomen zou moeten worden. Als ik dat standpunt goed heb begrepen. Een apart ‘monetaire inflatie’ cijfer lijkt mij passender.
Verdienen de moordlustige wrede Maori's niet, na wat ze de vredelievende Moriori's hebben aangedaan.quote:Op zondag 30 november 2025 23:47 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Als mensen uit Nieuw-Zeeland wegtrekken, kunnen ze het land teruggeven aan de Maori's.
Kijk, het liefdeskind van @torentje en @Klopkoek wat worden ze toch snel grootquote:Op zaterdag 6 december 2025 00:35 schreef jakosi het volgende:
[..]
Verdienen de moordlustige wrede Maori's niet, na wat ze de vredelievende Moriori's hebben aangedaan.
maar met een Starlink schotel van Musk kun je wel internetten aan het strand , en facetimen op 55 inch, als je dan ook AOW en Pensioen hebt dan is wel lekker rustig en geen bekeuringen, alleen boodschappen doen dat is wat lastigquote:Op zaterdag 6 december 2025 01:34 schreef augurk2025 het volgende:
Snap het wel. Het is een prachtig land maar wel beetje afgelegen
quote:De netto migratie in Nieuw-Zeeland daalt naar het laagste niveau in meer dan tien jaar.
Het land registreerde in 2025 een netto migratietoename van 14.200, een daling van 9.600 ten opzichte van een jaar eerder, zo meldde Statistics New Zealand vrijdag in Wellington.
Dat was de kleinste jaarlijkse toename sinds 2013, met uitzondering van 2021, toen de grenzen grotendeels gesloten waren tijdens de Covid-19-uitbraak.
Dit resultaat staat in schril contrast met een recordtoename van 135.500 in het jaar dat eindigde in oktober 2023, en is minder dan de helft van het jaarlijkse gemiddelde van 30.600 over de afgelopen 25 jaar.
quote:Ruwe schattingen duiden op prijzen van minimaal rond de $50.000 per hectare in bepaalde gebieden.
Als je uit Nederland komt, dan leer je dat accent wel. Als je eerder in een ander Engelstalig land hebt gewoond (VK, VS), dan is het erg lastig. Althans, dat is mijn eigen ervaring (negen jaar VS voordat we naar Australië verhuisden).quote:Op vrijdag 13 februari 2026 19:32 schreef nostra het volgende:
Wil er wel heen hoor. Als je nou net als Italië van die huizen voor $ 1 gaan verkopen zou het ideaal zijn. En garantie dat ik dat accent aangeleerd krijg.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |