Ik vind dit overigens een mooie verwoording wel.quote:Op dinsdag 2 december 2025 01:48 schreef bedachtzaam het volgende:
Ja hij had kennis, de waarde ervan was echter 0 omdat de innerlijke bloem ontbrak.
Ja, natuurlijk. God = het leven.quote:Op dinsdag 2 december 2025 07:33 schreef Mijk het volgende:
[..]
Interesting, Dus god leeft in alle schepsels?
Nou, er zijn natuurlijk wel gradaties in menselijk gedrag. Iemand die een keer wat steelt wordt ook niet op dezelfde manier behandeld als iemand die kinderen verkracht.quote:Op dinsdag 2 december 2025 07:15 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik zie wat je zegt, maar ja, dit kun je dan van iedereen zeggen, dus dat haalt de hele discussie onderuit.
Dit kun je dan oneindig zeggen over mensen die deze content kennen en verspreiden.
Dit is hetzeflde als; "bewijs god maar".
Hee, nu komen we weer tot elkaar , ben benieuwd hoelang dat duurt want dit roep ik al even. God == existence itself. Het ís het leven. Dat wat jou anders maakt dan een pop, dit heb ik vaker benoemd.quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk. God = het leven.
Maar dat wil niet zeggen dat alle schepsels God of goddelijk zijn.
Vergelijk het met een elektrisch apparaat. Wij zijn de apparaten, God is de elektriciteit die ervoor zorgt dat het apparaat werkt.
Zodra je de elektriciteit uitzet, werkt het apparaat niet meer. Oftewel, dan ga je dood.
Elke keer dat je ademhaalt, dat je spijsvertering werkt, dat je je ogen open doet en ziet, muziek hoort, van het leven geniet, is God die je in leven houdt met Zijn leven en genade.
Jep daarom zei ik wat ik zei over hem; hij is toch nog gegrepen door Satan (ego).quote:Op dinsdag 2 december 2025 11:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nou, er zijn natuurlijk wel gradaties in menselijk gedrag. Iemand die een keer wat steelt wordt ook niet op dezelfde manier behandeld als iemand die kinderen verkracht.
En dat kinderen verkrachten, daar ontbrak het blijkbaar niet aan onder zijn leiderschap.
Dat gaat toch wel een stapje verder dan 'iedereen doet wel wat'.
Dat klopt ja, maar als jij je positie als leider misbruikt om ultiem kwaad mogelijk te maken, dan zijn we toch wel op een ander niveau beland.
En dan kun je je ook afvragen in hoeverre de dingen die hij onderwijs niet simpelweg dat tot uiterste bestemming hebben. Dat hij niet de leer goed kende, maar het gedrag ontspoorde, maar dat het gedrag de daadwerkelijke vrucht is van de leer, hoe spiritueel, verheven en mooi die ook klinkt. Het zegt iets over de geest die de leer inspireert.
Daarom zeg ik ook steeds: dat 'ego-dood' van de mystiek is in werkelijkheid ego-opblazing. De ultieme egotrip. Je ego wordt zo groot, dat wat je vanuit je ego doet geen kwestie van egoïsme meer lijkt, maar een spiritueel verheven praktijk. Maar in werkelijkheid sta je dan zo ver van de realiteit, dat je niet eens doorhebt, of de ernst er niet van inziet, hoe je als een roofdier je behoeften ten koste van anderen bevredigt. Dat is pathologisch.
Dat is juist een hele belangrijke want belangrijker dan woorden is het spoor dat we achter laten en de weg die we gaan. Onze acties zeggen meer dan het masker dat we voor houden.quote:Op dinsdag 2 december 2025 07:15 schreef Mijk het volgende:
Ik zie wat je zegt, maar ja, dit kun je dan van iedereen zeggen, dus dat haalt de hele discussie onderuit.
quote:Op dinsdag 2 december 2025 07:15 schreef Mijk het volgende:
Dit kun je dan oneindig zeggen over mensen die deze content kennen en verspreiden.
Ja, maar dat wil niet zeggen dat hij niet wist waar hij het over had he. De kennis was er wel, en of die nul waard was betwijfel ik, want hij draagt wel de leer uit zoals ik deze ook ken en dat is imo de goede manier. Wie hij dan zelf was daarbuiten is jammer idd, dat is ook waarom ik hem aanhaalde als voorbeeld die door t ego tóch nog viel.quote:Op dinsdag 2 december 2025 11:48 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Dat is juist een hele belangrijke want belangrijker dan woorden is het spoor dat we achter laten en de weg die we gaan. Onze acties zeggen meer dan het masker dat we voor houden.
[..]
Eens.quote:![]()
Daarom, neem ook van mij niets aan! maar onderzoek het voor jezelf.
Niet voor niets hamer ik nogal op totale vrijheid, kunnen loslaten en achterlaten, als we onszelf willen verwezenlijken dan moeten we naar de wortel, de ogen naar binnen in plaats van naar buiten.
Nee, juist niet dus. Dat bedoelde ik te zeggen met: we zijn niet goddelijk en niet God.quote:Op dinsdag 2 december 2025 11:31 schreef Mijk het volgende:
[..]
Hee, nu komen we weer tot elkaar , ben benieuwd hoelang dat duurt want dit roep ik al even. God == existence itself. Het ís het leven. Dat wat jou anders maakt dan een pop, dit heb ik vaker benoemd.
Dit staat dan ook in Bhagavad Gita bescheven, zeggen mystici dit (we are all one... consciousness?!), wat je hier beschrijft is de definitie van Brahman. Rumi zegt dit. Dit draag ik al een jaar of wat uit en krijg nul op rekest en nu dit?
Goed, das een mooie. Want nu bevestig je dat we dus op de onderste laag allemaal dezelfde zijn , of iig dat de onderliggende laag dus overal t zelfde is want je benoemt elektriciteit.. Dit voorbeeld heb ik denk ik ook wel ns eerder aangehaald.
Maar ik ben dus juist tot een andere conclusie gekomen, hoewel ik hier ook eerst in geloofde.quote:Dat jij zegt "dat we niet allemaal god of goddelijk zijn dat kómt door het ego, door dat psychologische construct in je hoofd van datgeen wat jij DENKT wie je bent. Zodra dat wegvalt, wat blijft er dan over? idd. Consciousness, God.... Elektriciteit, het leven, hoe je t noemen wilt. Perfecte post ali
Dát is egodeath.
Dát is wedergeboren.
Dát is christconsciousness.
idd.
Ja, maar dit wijkt verder allemaal niet af van de essentie zoals ik m ook zie, afgezien van wat onnodig onlogische bovennatuurlijke zaken die niet nodig zijn om dit te beschrijven. Dat gedeelte kun je noch bewijzen noch kan ik het ontkrachten. Ik kies dan voor de kant van de logica en hou t zo eenvoudig to the point mogelijk.quote:Op dinsdag 2 december 2025 12:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En daarom is Jezus voor mij het model: hij belichaamde perfecte egoloze liefde. Ik als gebroken man kan niet in Zijn schaduw staan, maar door Zijn genade laat Hij mij een beetje proeven van wie Hij is, en dat ook aan anderen geven.
Ik noem dat gewoon de natuur.quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk. God = het leven.
Maar dat wil niet zeggen dat alle schepsels God of goddelijk zijn.
Vergelijk het met een elektrisch apparaat. Wij zijn de apparaten, God is de elektriciteit die ervoor zorgt dat het apparaat werkt.
Zodra je de elektriciteit uitzet, werkt het apparaat niet meer. Oftewel, dan ga je dood.
Elke keer dat je ademhaalt, dat je spijsvertering werkt, dat je je ogen open doet en ziet, muziek hoort, van het leven geniet, is God die je in leven houdt met Zijn leven en genade.
Mooi verwoord.quote:Op dinsdag 2 december 2025 12:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, juist niet dus. Dat bedoelde ik te zeggen met: we zijn niet goddelijk en niet God.
Wij zijn schepsels, gemaakt. Wij zijn geen onderdeel van de essentie van God.
Maar God vult de schepping met Zijn essentie om levende wezens in leven te houden, en de materiële wereld in stand te houden.
Dat wil niet zeggen dat wij allemaal 'manifestaties' van God zijn, of dat wij 'een goddelijk bewustzijn' zijn. Nee.
Zie het zo: in de tradities die jij noemt, is God zelf intrinsiek verbonden met de schepping.
In de bijbelse traditie is God degene die de schepping in stand houdt met Zijn kracht.
Maar God is soeverein: Hij is geen onderdeel van de schepping zelf.
Net als dat de elektriciteit geen onderdeel van de machine is, maar ervoor zorgt dat de machine werkt.
[..]
Maar ik ben dus juist tot een andere conclusie gekomen, hoewel ik hier ook eerst in geloofde.
God is niet hetzelfde als de schepping, maar staat erboven.
God heeft ons ook als individuen geschapen, niet als een soort allesomvattende pudding.
Die ego-theorie van je zorgt voor eenheid op essentieel niveau: allemaal één bewustzijn, zoals je zegt.
Maar dat annuleert ook je individualiteit als persoon: je persoonlijke wil, voorkeuren, verlangens, keuzevrijheid. Want als je onderdeel van een groter geheel bent, heb je ook niet het recht om te kiezen wat je zelf wilt. Dan moet je wil opgeofferd worden voor het collectief.
Dit is trouwens ook de spiritueel-psychologische basis voor het collectivisme, wat altijd tot een vorm van tirannie leidt: het individu moet oplossen in de massa, ten gunste van het gemeengoed, wat dat dan ook mag zijn (en in de praktijk wordt dat dus bepaald door degenen die de touwtjes in handen hebben, en elk ander gedrag wordt geshamed).
Maar in de bijbelse traditie ben je nu juist volop een individu, en is de eenheid van mensen gebaseerd op de vrije keuze om je naasten lief te hebben, met volledig respect voor hun individuele vrijheid en mensheid. Dat is een veel hogere vorm van liefde, omdat hij nu niet meer gebaseerd is op essentiële eenheid, maar erkenning van elkaars gelijkheid als individuen voor God, geschapen in het evenbeeld van God, het hoogste respect verdienend als schepsel van God, waar Jezus Christus ook nog voor is gestorven.
Je bent dan dus niet 'ego', maar een individu dat ervoor kiest om zich te onderwerpen aan de goddelijke liefde van de Schepper.
Niet omdat je niet anders kan omdat je onderdeel bent van die schepper en alle andere mensen, maar omdat je soeverein ervoor kiest om je leven daaraan te wijden, dat het hoogste goed te maken.
En als je dat doet, dan verdwijnt je ego pas echt. Waarom? Omdat God je, door middel van leed, zal leren dat het ego in stand houden een nutteloze bezigheid is: het levert niets op dan pijn bij de ander, pijn bij jezelf.
Dat is ook hoe God ons liefheeft: zonder ego. God heeft niets van ons nodig, maar kan ons alles geven. Hij geeft uit overvloed. Niet omdat Hij dat nodig heeft, maar omdat hij Zijn eigen schepsels het allerbeste wil geven, en het levensgeluk van Zijn schepsels een bron wordt voor zijn eigen levensgeluk.
Dus ja, het ego is een probleem, maar de oplossing is niet het idee dat het een illusie is, maar het volledig te confronteren: je eigen schaduw, je eigen tekortkomingen, je manipulaties, je controledrang, de manier waarop je anderen probeert te gebruiken voor je eigen behoeften, hoe onverschillig je bent voor het leed van anderen, hoe je eigen contradicties rechtpraat, hoe je je eigen tekortkomingen op anderen projecteert, hoe je roddelt, subtiel liegt, onvriendelijk bent, ongeduldig bent wanneer een ander niet doet wat je wilt, enzovoorts, enzovoorts.
Dat is allemaal ego. En de enige manier om dat weg te nemen, is door het af te laten sterven: situaties te doorstaan waarin dat ego gekrenkt wordt, waarin je niet krijgt wat je wilt, waarin je de zaken niet naar je hand kunt zetten.
Als je dat leert te accepteren, en te ontvangen wat je krijgt, en te geven zelfs als je zelf niets terugkrijgt, dat is de dood van je ego.
De bergrede beschrijft deze egoloze liefde:
38U hebt gehoord dat er gezegd is: Oog voor oog en tand voor tand.
39Ik zeg u echter dat u geen weerstand moet bieden aan de boze; maar wie u op de rechterwang slaat, keer hem ook de andere toe;
40en als iemand u voor het gerecht wil dagen en uw onderkleding nemen, geef hem dan ook het bovenkleed;
41en wie u zal dwingen één mijl te gaan, ga er twee met hem.
42 Geef aan hem die iets van u vraagt, en keer u niet af van hem die van u lenen wil.
43U hebt gehoord dat er gezegd is: U moet uw naaste liefhebben en uw vijand moet u haten.
44Maar Ik zeg u: Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en bid voor hen die u beledigen en u vervolgen;
45zodat u kinderen zult zijn van uw Vader, Die in de hemelen is, want Hij laat Zijn zon opgaan over slechte en goede mensen, en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
46 Want als u hen liefhebt die u liefhebben, wat voor loon hebt u dan? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde?
47En als u alleen uw broeders groet, wat doet u meer dan anderen? Doen ook de tollenaars niet zo?
48Weest u dan volmaakt, zoals uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.
Jezus Christus belichaamde deze vorm van liefde. Hij was een gebroken man, vol leed, vol rouw voor de pijn van de wereld. Jezus voelde alles, maar werd niet reactief: hij had lief vanuit Zijn eigen soevereine, goddelijke wil. Hij koos om lief te hebben, koos ervoor om Zijn leven te geven. Hij gaf uit overvloed, omdat Zijn bron van liefde de Vader was. God en mens verenenigd in één lichaam.
En dat is het bijbelse patroon: wanneer de mens tot berouw komt, ervoor kiest om zich te onderwerpen aan God, en God in hem een werk laat doen waardoor hij diezelfde gevoeligheid voor het leed van anderen in zich draagt. Pure empathie, maar met een wil van staal, niet breekbaar. Daarom kon Jezus oneindig compassievol zijn, en tegelijkertijd alle aanvallen, verleidingen en het kruis verdragen. Hij gaf perfecte liefde in een wereld die die liefde bestrafte. Dat is egoloosheid. En daarom is Jezus voor mij het model: hij belichaamde perfecte egoloze liefde. Ik als gebroken man kan niet in Zijn schaduw staan, maar door Zijn genade laat Hij mij een beetje proeven van wie Hij is, en dat ook aan anderen geven.
Het wijkt af in de zin dat Jezus de Vader volledig in Zich had.quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:22 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, maar dit wijkt verder allemaal niet af van de essentie zoals ik m ook zie, afgezien van wat onnodig onlogische bovennatuurlijke zaken die niet nodig zijn om dit te beschrijven. Dat gedeelte kun je noch bewijzen noch kan ik het ontkrachten. Ik kies dan voor de kant van de logica en hou t zo eenvoudig to the point mogelijk.
In het systeem van verlichtingsleren is dat niet anders; Ego = zonde = het missen van het doel = je afscheiden van God.quote:Op dinsdag 2 december 2025 18:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het wijkt af in de zin dat Jezus de Vader volledig in Zich had.
Terwijl wij dat niet hebben. Vanwege onze zonde.
Vanuit jouw theorie wordt die scheiding toegewezen aan 'ego', en de oplossing is 'egodood'.
Maar het probleem is dat in dit systeem er geen reparatie is voor de zonden die al gedaan zijn. Er is geen rechtvaardigheid.
In de bijbel is heiligheid (dus zondeloosheid) een voorwaarde om in verbinding met God te blijven, volledig door God gevuld te zijn.
Maar het systeem van verlichtingsleren is niet compatibel met het geloof in Jezus Christus als enige weg tot God.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:47 schreef Jappie het volgende:
[..]
In het systeem van verlichtingsleren is dat niet anders; Ego = zonde = het missen van het doel = je afscheiden van God.
God veroordeelt niet, het is jouw eigen gevoel voor een schijnbare rechtvaardigheid die de werkelijkheid opdeelt in goed en slecht waardoor het idee van boetedoening zijn intrede doet. Het denken in dat soort terminologie en overtuiging is nu juist wat je van God gescheiden houd. Stop met (ver)oordelen, "heb uw naaste lief als jezelf en God boven alles" is de wet en de profeten conform Mattheus 22:36 - 40.
Juist die hele passage die je 1 post voor deze aanhaalde laat dat zien.
Deze discussie doet mij trouwens denken aan de "Arcana Coelestia" van Emanuel Swedenborgh. Geen makkelijke kost om je doorheen te worstelen vanwege het taalgebruik maar zijn Hemelse verborgenheden geeft een goed inzicht welk een boodschap er achter de bijbelse teksten schuil gaan.
Voor de niet gelovige mens is er bijna niet doorheen te komen maar de doorgewinterde gelovige zou zich wel een weg moeten kunnen banen door alle lofzang heen.
IK hoor wel wat je zegt Ali, echter wat ik je steeds zie doen is de standaard religieuze Christelijke overtuiging van JC opvoeren als ware dat voor 100% zeker de juiste interpretatie van de schrift. Daarvan zeg ik en met mij nog wat anderen: laat die overtuiging dat dat een en hetzelfde is nou eens en probeer eens op een andere manier naar de inhoud van de bijbel en dus ook naar JC kijken waarbij hij m.i. nog steeds de verlosser is maar op een geheel andere manier dan de uitleg die de gebruikelijke religies eraan geven.quote:Op dinsdag 2 december 2025 22:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar het systeem van verlichtingsleren is niet compatibel met het geloof in Jezus Christus als enige weg tot God.
Dat is nu wat ik steeds probeer duidelijk te maken.
-knip-
Maar dat doe ik, omdat ik persoonlijk ervaren heb hoe het is om beide paden te bewandelen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 23:19 schreef Jappie het volgende:
[..]
IK hoor wel wat je zegt Ali, echter wat ik je steeds zie doen is de standaard religieuze Christelijke overtuiging van JC opvoeren als ware dat voor 100% zeker de juiste interpretatie van de schrift. Daarvan zeg ik en met mij nog wat anderen: laat die overtuiging dat dat een en hetzelfde is nou eens en probeer eens op een andere manier naar de inhoud van de bijbel en dus ook naar JC kijken waarbij hij m.i. nog steeds de verlosser is maar op een geheel andere manier dan de uitleg die de gebruikelijke religies eraan geven.
Maar het is beide.quote:De bijbel blijft ook nog steeds dezelfde..hetgeen veranderd is dat je van een externe regelgevende machthebber een innerlijke kracht maakt die je van binnenuit aanstuurt op gevoel. De macht de kracht ligt nog steeds buiten je"ego"self maar je kunt hem ervaren....voelen....dat is wat JC m.i. bedoeld met de levende God of het levende geloof.
Ja, zo kun je het beschrijven. 'Geloof' is geen kwestie van wat doctrines aanhangen. Het is een constante relatie op basis van vertrouwen en overgave aan Degene die je het leven geeft, die voor je gestorven is. Je bouwt een vriendschap op met de levende God, die letterlijk in jou woont en jou verandert in Zijn evenbeeld. Zo wordt de zondige mens hersteld en opnieuw gemaakt tot een mens die dichter bij God is dan ooit, zelfs dichterbij dan Adam voordat die gevallen was, omdat God letterlijk zijn eigen natuur met je heeft gedeeld om je tot leven te wekken. Een intiemere relatie bestaat er niet. En natuurlijk merk je dat in wat je voelt, wat je denkt, wat je doet.quote:Swedenborgh maakt de vertaalslag als volgt:
De mens die gericht is op het dierlijke of andersgezegd de externe geneugten is spirititueel dood.
De mens die gelooft is bezig zich te richten op het innerlijke maar doet dit nog plichtmatig omdat hij/zij nog steeds gelooft dat deze acties vanuit hem (het ego) zelf afkomstig zijn. (ergo behoud een afstand tussen het schijnzelf welke hij zelf abusievelijk denkt te zijn en het Goddelijke wat daardoor noodgedwongen wel buiten hemzelf moet bestaan.
Maar de mens die voelt en niets anders dan (naasten)liefde nastreeft doet dit in het besef dat dit niet vanuit het egozelf voort is gekomen maar vanuit de bron zelf en verkeert daardoor in hemelse sferen ook al verblijft hij nog steeds in een fysiek lichaam.
Ik heb het niet over hel en verdoemenis gehad. Ik heb het over Jezus Christus als model en poort voor een egoloos leven gehad. Ik heb geen interesse in hel en verdoemenis, en Jezus had dat ook niet. Die zei: ik ben niet gekomen om de wereld te veroordelen, maar om die te redden. Jezus Christus noemde zichzelf het brood des levens, een fontein van levend water, omdat Hij dat was. Dat is waar ik voor sta .Wat jullie willen, waar jullie naar verlangen, bevrijding, werkelijk goed doen, werkelijk af zijn van je ego, dat is alleen te vinden in een relatie met de levende persoon Jezus Christus. Dat is niets abstracts, dat is de eenheid die je werkelijk nodig hebt. Niet met een onpersoonlijk 'bewustzijn', maar met de herrezen Jezus Christus, die met ons is via de Geest die bij Pinksteren neergedaald is.quote:Anyway..op herhaling...de Christelijke overtuiging staat niet gelijk aan de inhoud van de bijbel, het is een overtuiging dat hun uitleg de juiste is maar dat is ook precies waar het ophoud. Wanneer je echter de laatste pagina's van dit topic er op naslaat dan is wat jij zegt praktisch identiek aan wat Mijk zegt maar dan vanuit geheel eigen perspectieven waardoor jouw uitleg die is van hel en verdoemenis en dus eigenlijk uitgaat van de negatieve natuur van de mens waardoor ook jij onbewust afstand neemt van God en waarbij Mijk juist zegt nee welnee ..ik kom uit de meest zuivere bron die er is welke mijn werkelijke wezen is en aangeeft dat om daar te komen je eerst het valse zelf de illusie van het gescheiden zelf moet opgeven.
Die afstand is er dus niet. Dit gaat over de meest intieme eenheid met God die er bestaat: Hij in jou, en jij in Hem:quote:Uiteindelijk kom je dan beiden uit bij het doen van het juiste, goede, zonder zonden om te komen in de nabijheid van de Goddelijke verlichting.
Maar pas op; de catch waar Mijk tegenaan zou kunnen lopen is idd het overdragen van het ego gedreven zelf naar de Goddelijke natuur waardoor je van het goddelijke je superego maakt maar voor jou geld omgekeerd dat door de afstand te bewaren welke je nu neemt je ook nooit daadwerkelijk in Gods heerlijkheid kunt vertoeven. Je zelfverklaarde zondige natuur zal dan altijd als een wig tussen jou en God blijven staan gelijk ook Adam en Eva hun eigen naaktheid ten opzichte van God ervoeren.
Maar dat is het juist Mijk, kennis!quote:Op dinsdag 2 december 2025 11:52 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, maar dat wil niet zeggen dat hij niet wist waar hij het over had he. De kennis was er wel, en of die nul waard was betwijfel ik, want hij draagt wel de leer uit zoals ik deze ook ken en dat is imo de goede manier. Wie hij dan zelf was daarbuiten is jammer idd, dat is ook waarom ik hem aanhaalde als voorbeeld die door t ego tóch nog viel.
Dat hij niet belichaamde wat hij uitdroeg, staat los van de kennis die hij in huis had daarover.
[..]
Eens.
Enfin, de poes is binnen, weltrusten iedereen.quote:Those who don't feel this Love
pulling them like a river,
those who don't drink dawn
like a cup of spring water
or take in sunset like supper,
those who don't want to change,
let them sleep.
This Love is beyond the study of theology,
that old trickery and hypocrisy.
I you want to improve your mind that way,
sleep on.
I've given up on my brain.
I've torn the cloth to shreds
and thrown it away.
If you're not completely naked,
wrap your beautiful robe of words around you,
and sleep.
Dit lijkt me een zeer belangrijk punt dat Paulus ook noemt. Kennis is niet hetzelfde als goddelijkheid. Een les die tot nederigheid uitnodigt....quote:Op woensdag 3 december 2025 03:48 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Maar dat is het juist Mijk, kennis!
Gedreven door kennis, kennis is leidend, hoe kan men nou voorbij het ego gaan terwijl kennis leidend is.
Hier is wat @:Ali_Kannibali noemt 'het opblazen van het ego' zeer van toepassing.
Die conceptuele leerstellingen zijn net zoveel waard als de boterham op je bord.
Je kunt daar ook hele recepten over schrijven, wat er in moet en hoe je brood maakt maar uiteindelijk heb je er meer aan als je de boterham gewoon eet zodat het lichaam de nodige voedingstoffen krijgt om vitaal en gezond te blijven.
Zo moet ook het geestelijk lichaam onderhouden worden, kennis is materie, net zo voedzaam voor de geest als een kartonnen doos voor het lichaam.
Niet zo verwonderlijk dus dat Osho een duivelskunstenaar was zoals zoveel goeroes en zogenaamd geestelijk leiders, kerkelijke macht en islamitische groepen.
Zij misbruiken hetgeen ze niet begrijpen en dan gaan er slachtoffers vallen want wee degene die niet doet zoals voorgeschreven en wee degene die niet een vroom gelovige is.
Uiteindelijk komt een van de mooiste quotes die ik op Fok las van jou, namelijk die van Rumi.
[..]
Enfin, de poes is binnen, weltrusten iedereen.
Nog even op Adam en Eva terugkomend..quote:Op dinsdag 2 december 2025 23:19 schreef Jappie het volgende:
Je zelfverklaarde zondige natuur zal dan altijd als een wig tussen jou en God blijven staan gelijk ook Adam en Eva hun eigen naaktheid ten opzichte van God ervoeren.
Lijkt mij vooral lastig bij geleedpotigen; wat denk jij zelf ?quote:Op woensdag 3 december 2025 10:57 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nog even op Adam en Eva terugkomend..
Verwijderde God bij mannelijke dieren ook een rib om vrouwtjes te maken?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 3 december 2025 12:03 schreef Jappie het volgende:
[..]
Lijkt mij vooral lastig bij geleedpotigen; wat denk jij zelf ?
Swedenborgh zegt hier overigens het volgende over:
In spoiler geplaatst ivm hele hoop tekstJa of bij vissen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan zijn er nog dieren die naar mate ze ouder worden van geslacht veranderen. Een soort natuurlijke transitie zeg maar.
Klopt, maar de kennis die hij uitdroeg, welke correct is wat betreft deze leren imo, kan wél waardevol zijn voor andere mensen die hiernaar opzoek zijn. Die dit dus via zijn teksten doorzien omdat zijn teksten doorgaans kloppen over dit. Dát is wat ik bedoel.quote:Op woensdag 3 december 2025 03:48 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Maar dat is het juist Mijk, kennis!
Gedreven door kennis, kennis is leidend, hoe kan men nou voorbij het ego gaan terwijl kennis leidend is.
Hier is wat @:Ali_Kannibali noemt 'het opblazen van het ego' zeer van toepassing.
Die conceptuele leerstellingen zijn net zoveel waard als de boterham op je bord.
Je kunt daar ook hele recepten over schrijven, wat er in moet en hoe je brood maakt maar uiteindelijk heb je er meer aan als je de boterham gewoon eet zodat het lichaam de nodige voedingstoffen krijgt om vitaal en gezond te blijven.
Zo moet ook het geestelijk lichaam onderhouden worden, kennis is materie, net zo voedzaam voor de geest als een kartonnen doos voor het lichaam.
Niet zo verwonderlijk dus dat Osho een duivelskunstenaar was zoals zoveel goeroes en zogenaamd geestelijk leiders, kerkelijke macht en islamitische groepen.
Zij misbruiken hetgeen ze niet begrijpen en dan gaan er slachtoffers vallen want wee degene die niet doet zoals voorgeschreven en wee degene die niet een vroom gelovige is.
Uiteindelijk komt een van de mooiste quotes die ik op Fok las van jou, namelijk die van Rumi.
[..]
Enfin, de poes is binnen, weltrusten iedereen.
Ah zo, dat zou heel goed kunnen. Ik ben zelf al heel lang gestopt om tegenstrijdigheden in religieuze teksten te zien. Vaak bleek achteraf dat mijn eigen kennis of inzicht nog niet toereikend was, dat ik spiritueel gezien niet rijp genoeg was om bepaalde passages te begrijpen of in het juiste licht/context te zien. Daardoor viel de vermeende tegenstelling uiteindelijk weg, of kreeg ik juist ‘begrip’ voor de mogelijkheid dat er in de loop van de tijd iets in de tekst geslopen kan zijn wat tot die tegenstrijdigheid heeft geleidt, zonder dat dit afbreuk doet aan de kern van de boodschap. Wanneer ik nu meen een tegenstrijdigheid in een religieuze tekst te zien, denk ik eerder: “Misschien weet ik hier nog niet genoeg over om dit goed te kunnen beoordelen.” Op die manier blijf ik open voor nieuwe inzichten. In mijn ervaring is het belangrijk om met een onbevangen, bijna kinderlijke openheid naar een tekst te kijken. Open te staat voor de ware betekenis en er actief naar te zoeken. Pas wanneer je echt openstaat, kan het universum/het leven/God je nieuwe inzichten geven. Zolang iemand vasthoudt aan vooroordelen, of zijn glas al ‘vol’ heeft, kan er niets nieuws worden bijgeschonken. Ik spreek dus in het algemeen en niet alleen over de Bijbel.quote:Op maandag 1 december 2025 21:31 schreef Mijk het volgende:
Nouja, dat er meer zaken zijn die tegenstrijdig zijn in de bijbel.
Ja ik ben het ermee eens wat jij zegt, maar ik ga nu even uit van "mensen die in de letterlijke tekst geloven" he, dat onderscheid moet je rekening mee houden.quote:Op woensdag 3 december 2025 15:28 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Ah zo, dat zou heel goed kunnen. Ik ben zelf al heel lang gestopt om tegenstrijdigheden in religieuze teksten te zien. Vaak bleek achteraf dat mijn eigen kennis of inzicht nog niet toereikend was, dat ik spiritueel gezien niet rijp genoeg was om bepaalde passages te begrijpen of in het juiste licht/context te zien. Daardoor viel de vermeende tegenstelling uiteindelijk weg, of kreeg ik juist ‘begrip’ voor de mogelijkheid dat er in de loop van de tijd iets in de tekst geslopen kan zijn wat tot die tegenstrijdigheid heeft geleidt, zonder dat dit afbreuk doet aan de kern van de boodschap. Wanneer ik nu meen een tegenstrijdigheid in een religieuze tekst te zien, denk ik eerder: “Misschien weet ik hier nog niet genoeg over om dit goed te kunnen beoordelen.” Op die manier blijf ik open voor nieuwe inzichten. In mijn ervaring is het belangrijk om met een onbevangen, bijna kinderlijke openheid naar een tekst te kijken. Open te staat voor de ware betekenis en er actief naar te zoeken. Pas wanneer je echt openstaat, kan het universum/het leven/God je nieuwe inzichten geven. Zolang iemand vasthoudt aan vooroordelen, of zijn glas al ‘vol’ heeft, kan er niets nieuws worden bijgeschonken. Ik spreek dus in het algemeen en niet alleen over de Bijbel.
De overeenkomsten tussen Mozes en Sargon gaan wel iets verder: in beide gevallen moesten moeders afstand doen van hun kind om het te redden; beide moeders legden het kind in een biezen mandje, dat ze met pek afdichtten en aan de oever van een rivier neerlegden; beide kinderen werden bij toeval gevonden en door degene die ze vond opgevoed. En uiteraard hadden beide kinderen een grote toekomst voor zich, waarbij ze het lot van hun volk bepaalden.quote:Op woensdag 10 december 2025 15:09 schreef ejtleeditnA het volgende:
Misschien omdat zulke verhalen een kern van waarheid bevatten. Om in te gaan op de vergelijking van Mozes en Sargon: dat moeders in moeilijke omstandigheden soms hun baby achterlaten bij een weeshuis of een kerk (om een voorbeeld te noemen), komt ook in verschillende tijden en culturen voor. Dat betekent niet dat die verhalen van elkaar zijn gekopieerd en dus sprookjes zijn. Ik zie die gevolgtrekking niet. Zulke gebeurtenissen kunnen imo ook onafhankelijk van elkaar hebben plaatsgevonden. Hetzelfde geldt voor het verhaal van de zondvloed: als die op grote schaal heeft plaatsgevonden, is het goed mogelijk dat andere culturen de gevolgen ervan hebben ervaren en daar hun eigen interpretatie aan hebben gegeven.
Dat er andere of oudere versies van dergelijke verhalen bestaan, kan dus erop wijzen dat ze zijn overgenomen, maar het kan net zo goed betekenen dat deze verhalen een (kern van) waarheid bevatten.
Dat kan. Er zijn ook dezelfde of soortgelijke uitvindingen of ontdekkingen geweest die geheel onafhankelijk van elkaar gedaan zijn. Zoals Calculus (Newton en Leibniz) de telefoon (Bell en Gray), Evolutie door natuurlijke selectie (Darwin en Wallace, en Al Jahiz legde er in de 9e eeuw al een basis voor), de Radio etc etc etcquote:Op woensdag 10 december 2025 15:09 schreef ejtleeditnA het volgende:
Misschien omdat zulke verhalen een kern van waarheid bevatten. Om in te gaan op de vergelijking van Mozes en Sargon: dat moeders in moeilijke omstandigheden soms hun baby achterlaten bij een weeshuis of een kerk (om een voorbeeld te noemen), komt ook in verschillende tijden en culturen voor. Dat betekent niet dat die verhalen van elkaar zijn gekopieerd en dus sprookjes zijn. Ik zie die gevolgtrekking niet. Zulke gebeurtenissen kunnen imo ook onafhankelijk van elkaar hebben plaatsgevonden. Hetzelfde geldt voor het verhaal van de zondvloed: als die op grote schaal heeft plaatsgevonden, is het goed mogelijk dat andere culturen de gevolgen ervan hebben ervaren en daar hun eigen interpretatie aan hebben gegeven.
Dat er andere of oudere versies van dergelijke verhalen bestaan, kan dus erop wijzen dat ze zijn overgenomen, maar het kan net zo goed betekenen dat deze verhalen een (kern van) waarheid bevatten.
Je hebt dus na je 'eigen' opmerking dat de Koran het NT plagieerde en iemand opmerkte dat je OT op haar beurt weer van de Torah leende, dát willen ontkrachten door het OT weer eens open te slaan en erachter te komen dat het OT naar het NT toe is geschreven en dat de Bijbel de Bijbel is. Chapeau.quote:Op vrijdag 12 december 2025 23:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat wat mij betreft voor de bijbel spreekt, is de interne consistentie tussen de verhalen. Het is niet dat Mozes alleen die enkele elementen heeft, maar een heleboel andere elementen die naechoën in de rest van de bijbel.
Zo wordt Mozes een type van Jezus Christus, de veroordeling van Egypte een symbool voor de veroordeling van de hele wereld, de uittocht een symbool van spirituele redding, de Rode Zee een symbool voor de doop, de tocht door de woestijn een symbool van heiligmaking, de intrede in het beloofde land een symbool van verlossing, enzovoorts. Het is niet zo dat de verhalen los van elkaar staan, in tegendeel. Dat spreekt voor origineel auteurschap in plaats van plagiaat.
Ik kan er geen touw aan vastknopen. Volgens mij heb ik nergens gezegd dat de Koran het NT plagieerde, dat was een andere user.quote:Op zaterdag 13 december 2025 00:38 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Je hebt dus na je 'eigen' opmerking dat de Koran het NT plagieerde en iemand opmerkte dat je OT op haar beurt weer van de Torah leende, dát willen ontkrachten door het OT weer eens open te slaan en erachter te komen dat het OT naar het NT toe is geschreven en dat de Bijbel de Bijbel is. Chapeau.
In de Torah is dit allemaal niet van toepassing en wordt er niet eens een fractie van een brug gebouwd naar een verhaal over een messias die in dat narratief de zoon van God werd.
Je bent wel echt een open deur aan het intrappen met je vondsten. Leg nou de Torah eens naast de Bijbel. Waarom werkt het OT naar een grote komma toe en de Torah naar een grote punt?quote:Op zaterdag 13 december 2025 01:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik kan er geen touw aan vastknopen. Volgens mij heb ik nergens gezegd dat de Koran het NT plagieerde, dat was een andere user.
De rest kan ik ook niks mee.
Gevangen in het post-moderne denken (in specifiek cultureel-filosofische context/geografie), terwijl men denkt dat zij er buiten staan? Dat zie je ook bij die "welvaartevangelie" typetjes, wat ook weer zijn oorsprong vindt onder evangelicals en terug te herleiden is tot evangelicals uit de US oftewel; aanbidden van hyperkapitalisme "free market", vergoeilijken of wegkijken bij imperialisme (gaat altijd hand in hand met hyperkapitalisme), etc etc.quote:Op zaterdag 13 december 2025 01:54 schreef Beathoven het volgende:
Maar ik bespeur in het algemeen maar weinig anti-hyperkapitalistisme, anti-ongelijkheid en anti-privileges bij de groepen die het hardst roepen dat zij de werkelijke Christenen zijn. In die zin denk ik zelfs dat ze best zonder kunnen en gewoon mannen als Trump, Musk en Netanyahu kunnen gaan aanbidden.
Protestantisme is toch ook wel wat ontstaan door enkele koude donkere zomers in de middeleeuwen met mislukte oogsten en oversterfte door de pest waar we veel recenter meer over te weten zijn gekomen. In de zin dat men katholicisme veel te uitbundig vond in feesten, heiligen en vertoon voor de meest dorre tijden die altijd op de loer lagen.quote:Op zaterdag 13 december 2025 10:33 schreef recidivist het volgende:
[..]
Gevangen in het post-moderne denken (in specifiek cultureel-filosofische context/geografie), terwijl men denkt dat zij er buiten staan? Dat zie je ook bij die "welvaartevangelie" typetjes, wat ook weer zijn oorsprong vindt onder evangelicals en terug te herleiden is tot evangelicals uit de US oftewel; aanbidden van hyperkapitalisme "free market", vergoeilijken of wegkijken bij imperialisme (gaat altijd hand in hand met hyperkapitalisme), etc etc.
Maar dat is wel beperkt tot 1 denominatie van het christendom; protestantisme met name. En dan daarin ook nog niet perse alle kerken. Kijk je breder dan zie je dat bij katholicisme en zeker orthodoxe kerken (orientaals of oosters orthodox) deze daar (veel) verder vanaf staan. Het is dus echt een cultuur dingetje dat het kerkelijk denken lijkt te zijn ingeslopen. En wel verklaarbaar: je raakt besmet waar je mee omgaat.
Erasmus en Luther zijn de aanstichters van de protest, dat was niet in de middeleeuwen.quote:Op zaterdag 13 december 2025 14:41 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Protestantisme is toch ook wel wat ontstaan door enkele koude donkere zomers in de middeleeuwen met mislukte oogsten en oversterfte door de pest waar we veel recenter meer over te weten zijn gekomen. In de zin dat men katholicisme veel te uitbundig vond in feesten, heiligen en vertoon voor de meest dorre tijden die altijd op de loer lagen.
Later toen het allemaal wat overwaaide kreeg je wel "opener" stromingen binnen het protestantisme, maar het heeft altijd wel wat een 'geniet, maar niet te uitbundig' sausje gehouden.
Koran is net als de protocollen v zion plagiaatquote:Op zaterdag 13 december 2025 01:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik kan er geen touw aan vastknopen. Volgens mij heb ik nergens gezegd dat de Koran het NT plagieerde, dat was een andere user.
De rest kan ik ook niks mee.
hadden de egyptenaren niet iets soortgelijks als de toonbroden van de torah maar dan met cakejes?quote:
Vraag me af waarom dat de volgorde in het NT zo is zoals ie is, terwijl de chronologische volgorde zou beginnen bij de brieven van paulus en de evangeliën pas veel later zijn geschreven. Waarom heeft paulus amper iets over jezus' leven geschreven? Waarom zijn de evangeliën pas veel later na de brieven geschreven? Welke bronnen buiten de bijbel hebben het over jezus? Terwijl er toch flink wat geschiedschrijvers waren in die tijd die wel uitgebreid over (bijv.) Pontius Pilatus en z'n (wan)daden hebben geschrevenquote:Op zondag 30 november 2025 19:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus als ik de afweging moet makken tussen:
1. NT-geschriften zijn emotioneel gedreven om mensen bepaalde gevoelens te laten voelen, zoals comfort, geruststelling, warmte, en daarvoor wordt naar het OT verwezen
2. NT-geschriften zijn een beschrijving van hoe aankondigingen van een messias in Jezus Christus werden vervuld
Dan lijkt mij 2 toch beter overeenkomen met de daadwerkelijke inhoud van de teksten. De evangelieën zijn verhalend, beschrijven gebeurtenissen, en de andere geschriften bevatten een combinatie van aanmoediging, theologische uitleg, verwijzingen naar het OT, visioenen, en een duidelijke uitleg van hoe Jezus het OT vervulde.
Het comfortgevende aspect is dus maar een klein onderdeel van de volledige werken.
Daaruit afleiden dat dat het voornaamste doel was, komt niet overeen met de hoeveelheid tekst die daar werkelijk aan gewijd is, wat mij betreft.
Dat was het sausje. Maar onder het sausje (de lakens) werd nog steeds volop de lust bedreven. Moet ergens een uitlaatklep vinden...quote:Op zaterdag 13 december 2025 14:41 schreef Beathoven het volgende:
Later toen het allemaal wat overwaaide kreeg je wel "opener" stromingen binnen het protestantisme, maar het heeft altijd wel wat een 'geniet, maar niet te uitbundig' sausje gehouden.
Als we doen alsof de geschiedenis alleen bestaat uit de piketpaaltjes voor toetsen op school en er nooit een transitie is geweest naar die punten toe zoals ook tegenwoordig het geval is, dan heb je een punt. Maar alles heeft een aanloop en die aanloop zat in de middeleeuwen.quote:Op zaterdag 13 december 2025 15:20 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Erasmus en Luther zijn de aanstichters van de protest, dat was niet in de middeleeuwen.
Iedereen is zondig toch? Dit overkomt dus niemand?quote:Op dinsdag 2 december 2025 18:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
In de bijbel is heiligheid (dus zondeloosheid) een voorwaarde om in verbinding met God te blijven, volledig door God gevuld te zijn.
Na deze tekst op pag. 3 te hebben gelezen:quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:47 schreef Jappie het volgende:
Deze discussie doet mij trouwens denken aan de "Arcana Coelestia" van Emanuel Swedenborgh. Geen makkelijke kost om je doorheen te worstelen vanwege het taalgebruik maar zijn Hemelse verborgenheden geeft een goed inzicht welk een boodschap er achter de bijbelse teksten schuil gaan.
Voor de niet gelovige mens is er bijna niet doorheen te komen maar de doorgewinterde gelovige zou zich wel een weg moeten kunnen banen door alle lofzang heen.
'Leg nou de Torah eens naast de bijbel'. De Torah = eerste 5 boeken vd bijbel. Hoe kan ik die 'ernaast' leggen als ze er onderdeel van zijn?quote:Op zaterdag 13 december 2025 01:54 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Je bent wel echt een open deur aan het intrappen met je vondsten. Leg nou de Torah eens naast de Bijbel. Waarom werkt het OT naar een grote komma toe en de Torah naar een grote punt?
De Torah beschrijft de zoon via typologieën, zoals Isaac, Mozes, en Jozef.quote:Je weet best dat de Moslims en Joden vinden dat God geen zoon had. De Torah heeft m niet en de Koran legt een bypass aan om Jezus heen, naar de God van het OT, waar jij "ook wel wat mee hebt"
Dat is de standaard Christelijke theologische interpretatie ja, om goede redenen. Ik hoef niets nieuws uit te vinden om iets zinnigs te zeggen.quote:En het OT en NT lezen om opnieuw de open deur ontdekking te doen dat het allemaal naar de komst van de messias is toegebouwd, prima. What's new?
Tja, dat is jouw probleem.quote:Maar ik bespeur in het algemeen maar weinig anti-hyperkapitalistisme, anti-ongelijkheid en anti-privileges bij de groepen die het hardst roepen dat zij de werkelijke Christenen zijn. In die zin denk ik zelfs dat ze best zonder kunnen en gewoon mannen als Trump, Musk en Netanyahu kunnen gaan aanbidden.
Waarom zien Joodse gelovigen de aanloop naar de messias niet als het 1:1 is overgenomen?quote:Op zaterdag 13 december 2025 15:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
'Leg nou de Torah eens naast de bijbel'. De Torah = eerste 5 boeken vd bijbel. Hoe kan ik die 'ernaast' leggen als ze er onderdeel van zijn?
[..]
De Torah beschrijft de zoon via typologieën, zoals Isaac, Mozes, en Jozef.
[..]
Dat is de standaard Christelijke theologische interpretatie ja, om goede redenen. Ik hoef niets nieuws uit te vinden om iets zinnigs te zeggen.
Het is jouw comfortzone.quote:Tja, dat is jouw probleem.
Maar die zien ze wel? Ze geloven alleen niet dat Jezus de messias was.quote:Op zaterdag 13 december 2025 16:08 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Waarom zien Joodse gelovigen de aanloop naar de messias niet als het 1:1 is overgenomen?
Het is jouw comfortzone dat je je niet voor Jezus inzet.quote:Het is jouw comfortzone.
Sorry maar dit slaat echt nergens op.quote:Op zaterdag 13 december 2025 15:15 schreef Beathoven het volgende:
Over Ali's zevendedag adventisme
The Millerite Movement was a mid-19th-century American Protestant movement, led by preacher William Miller, that believed Jesus Christ's second coming was imminent, predicting it for 1843-1844 based on Bible prophecy, especially Daniel. Following the "Great Disappointment" when Christ didn't appear on the predicted dates (especially October 22, 1844), the movement fragmented but significantly influenced the development of Adventism, leading to groups like the Seventh-day Adventists.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De nasleep van Tambora was de reden dat meneer Miller zo enorm specifiek was.
Het was natuurgeweld en wetenschap zonder het gewenste religieuze effect.
En een eindtijdenprofetie met een beweging die nog steeds met smart wacht op nieuwe eindtijden.
Ik zie bij dit soort bewegingen meer ontzag voor God (de Vader) dan dat ze nou heel veel met Christus doen, behalve hem inzetten als een soort doemsdagGod of doemsdagprofeet.
Plagiaat, maar vooral verdraaiing.quote:Op zaterdag 13 december 2025 15:21 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Koran is net als de protocollen v zion plagiaat
ik weet het niet, ik weet alleen dat de griekse tekst van het NT dat door Erasmus is samengesteld om te lezen naast de latijnse tekst uit de middeleeuwen, aanleiding is geweest voor reformatie. Luther vertaalde deze tekst naar het Duits en toen ging het balletje rollen: zonden worden verzoend door geloof alleen en Gods rechtvaardigheid wordt onverdiend toegerekend ipv eigen rechtvaardigheid van religieuze werken. Heel europa was onder de leer van de kerk van Room.quote:Op zaterdag 13 december 2025 15:34 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Als we doen alsof de geschiedenis alleen bestaat uit de piketpaaltjes voor toetsen op school en er nooit een transitie is geweest naar die punten toe zoals ook tegenwoordig het geval is, dan heb je een punt. Maar alles heeft een aanloop en die aanloop zat in de middeleeuwen.
Voor zover ik weet weten we helemaal niet wanneer die geschriften precies geschreven zijn, of er 1, 5, 10 of 50 jaar tussenzat. De documenten zelf vermelden geen datums.quote:Op zaterdag 13 december 2025 15:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Vraag me af waarom dat de volgorde in het NT zo is zoals ie is, terwijl de chronologische volgorde zou beginnen bij de brieven van paulus en de evangeliën pas veel later zijn geschreven. Waarom heeft paulus amper iets over jezus' leven geschreven? Waarom zijn de evangeliën pas veel later na de brieven geschreven? Welke bronnen buiten de bijbel hebben het over jezus? Terwijl er toch flink wat geschiedschrijvers waren in die tijd die wel uitgebreid over (bijv.) Pontius Pilatus en z'n (wan)daden hebben geschreven
Volgens mij gaat het over verschillende onderwerpen. Pauls heeft het constant over jezus christus en de evangeliën over jezus van Nazareth. Waar noemt jezus zichzelf met z'n achternaam "christus"?
Mensen leefden honderden jaren lang en leefden steeds korter <> mensen, Adam als eerste, werden 30 meter lang en werden steeds korter (hiermee stelt de koran Adam gelijk aan de nephilim).quote:Op zaterdag 13 december 2025 16:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Plagiaat, maar vooral verdraaiing.
Dat kan dus alleen als je sterft en weer uit de dood opstaat met een zondeloze natuur.quote:Op zaterdag 13 december 2025 15:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Iedereen is zondig toch? Dit overkomt dus niemand?
Zien ze Jezus in de Torah?quote:Op zaterdag 13 december 2025 16:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar die zien ze wel? Ze geloven alleen niet dat Jezus de messias was.
Ik ben niet religieus en socialisme heeft raakvlakken.quote:Het is jouw comfortzone dat je je niet voor Jezus inzet.
Wat is dat nou voor rare vraag? Ik zeg net dat ze in Jezus niet de messias zagen. De Joden geloven niet alleen in de Torah, maar in het hele OT. En ja, op basis daarvan geloven ze in een komende messias.quote:
En ik ben geen politiek activist.quote:Ik ben niet religieus en socialisme heeft raakvlakken.
Geen idee, weet jij het? Ik predik het evangelie. Meer heeft een mens niet nodig om gered te worden.quote:Maar nu over 'jouw' comfortzone. Ga nog eens terug naar de vraag waaraan je voorbij vaart.
Ik zie wel degelijk Christenen aan politiek linkse zijde die uitdragen waar Jezus voor stond. Het goede willen creeeren, balans willen.
En ik zie Christenen die daar volledig tegenin roeren. En waarom dát mijn probleem is ipv dat die hele lessen opzij worden geschoven wordt me in z'n geheel niet duidelijk.
Dit zou hetzelfde zijn als dat ik anti-fascistisch (Christen) zou zijn en iemand zegt 'oh, maar die fascistische Christen is óók Christen.. én.. we zijn samen één!
Waar blijven de harde veroordelingen daarin?
Yup, slaat wel ergens op.quote:Op zaterdag 13 december 2025 16:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Sorry maar dit slaat echt nergens op.
Millers verwachting was gebaseerd op de berekening van het einde van de 2300 dag-jaar-profetie van Daniël 8.
Die begon in 457 v.Chr en zou dus eindigen in 1843 n.Chr.
Maar aangezien het jaar 0 meetelt, moest er 1 jaar bij: 1844.
Toen Jezus dat jaar niet terugkwam, bleven er van de duizenden volgers van de beweging nog maar een stuk of 50 over. Zij waren ervan overtuigd dat ze iets verkeerd hadden begrepen, niet dat hun berekening niet klopte. En dus gingen ze terug naar de bijbel om te zien wat de profetie dan wel moest betekenen.
En de conclusie was dat 1844 niet het jaar was waarin Jezus zou terugkeren, maar waarin Jezus als hogepriester aan het laatste deel van Zijn ministerie in de tempel begon, wat in het Joodse tempelsysteem Yom Kippur of de Dag van Verzoening / Dag van het Oordeel wordt genoemd.
1844 was dus het jaar dat het begin van het einde markeerde. Dat is wat adventisme nog steeds predikt.
Heeft niets met enige weersomstandigheden te maken, maar puur bijbelexegese.
Maar dit zijn twee verschillende dingen. Miller geloofde niet wat hij geloofde vanwege het klimaat, en het kan goed zijn dan hij volgers kreeg vanwege het klimaat. Die twee kunnen allebei waar zijn. Maar je gaat echt te kort door de bocht als je stelt dat het Adventisme bestaat door het klimaat. Zoals ik zei: uiteindelijk bleven er 50 mensen over. Die hebben het Adventisme daarna ontwikkeld. Niet 'het klimaat'.quote:Op zaterdag 13 december 2025 18:26 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Yup, slaat wel ergens op.
Het jaar zonder zomer was 1, de voorbode. Miller z'n valse profetie ("mooi" fundament) was de andere 1. Dat samen opgeteld zorgde voor meutes mensen in angst die Miller als profeet zagen.
The 1816 "Year Without a Summer" occurred nearly two decades before the Millerite movement gained national prominence, but the extreme weather events of that earlier period were cited by some as
signs of the environmental damage and divine judgment that preceded the
Millerite "heyday".
The "Year Without a Summer" (1816)
The "Year Without a Summer" was a global climate anomaly primarily caused by the massive 1815 eruption of Mount Tambora in Indonesia. The volcanic ash and gases injected into the stratosphere blocked sunlight, leading to a volcanic winter and a significant drop in global temperatures.
This resulted in widespread hardship, especially in Europe and North
America:
Crop Failures and Famine: Frosts occurred in June and July in New England, destroying crops and causing grain prices to soar. This led to food shortages and famine in many regions.
Extreme Weather: There were reports of a persistent "dry fog" and unusually cold, dreary, and rainy conditions.
Societal Impact: The distress contributed to westward migration in the United States and inspired artists and writers, with the gloomy weather in Switzerland leading Mary Shelley to write Frankenstein.
Als het jaar zonder zomer er niet was geweest had profeet Miller mogelijk helemaal geen volgers gehad.
All the world will burn! William Miller and the roots of American Eco Millenarialism
[ afbeelding ]
Het is een één-tweetje geweest.quote:Op zaterdag 13 december 2025 19:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar dit zijn twee verschillende dingen. Miller geloofde niet wat hij geloofde vanwege het klimaat, en het kan goed zijn dan hij volgers kreeg vanwege het klimaat. Die twee kunnen allebei waar zijn. Maar je gaat echt te kort door de bocht als je stelt dat het Adventisme bestaat door het klimaat. Zoals ik zei: uiteindelijk bleven er 50 mensen over. Die hebben het Adventisme daarna ontwikkeld. Niet 'het klimaat'.
Hoezo?quote:Op zaterdag 13 december 2025 22:39 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het is een één-tweetje geweest.
Nee.quote:En geef je hiermee aan dat je Adventisme na een grote teleurstelling ontwikkeld is door 50 mensen die achter een valse profeet (Miller) aangelopen hebben?
En is dit ook zo? Is het terug te vinden in het nt?quote:Op zaterdag 13 december 2025 16:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Sorry maar dit slaat echt nergens op.
Millers verwachting was gebaseerd op de berekening van het einde van de 2300 dag-jaar-profetie van Daniël 8.
Die begon in 457 v.Chr en zou dus eindigen in 1843 n.Chr.
Maar aangezien het jaar 0 meetelt, moest er 1 jaar bij: 1844.
Toen Jezus dat jaar niet terugkwam, bleven er van de duizenden volgers van de beweging nog maar een stuk of 50 over. Zij waren ervan overtuigd dat ze iets verkeerd hadden begrepen, niet dat hun berekening niet klopte. En dus gingen ze terug naar de bijbel om te zien wat de profetie dan wel moest betekenen.
En de conclusie was dat 1844 niet het jaar was waarin Jezus zou terugkeren, maar waarin Jezus als hogepriester aan het laatste deel van Zijn ministerie in de tempel begon, wat in het Joodse tempelsysteem Yom Kippur of de Dag van Verzoening / Dag van het Oordeel wordt genoemd.
1844 was dus het jaar dat het begin van het einde markeerde. Dat is wat adventisme nog steeds predikt.
Heeft niets met enige weersomstandigheden te maken, maar puur bijbelexegese.
Ik denk van wel ja.quote:Op maandag 15 december 2025 12:21 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
En is dit ook zo? Is het terug te vinden in het nt?
En hij zeide tot mij: Tot twee duizend en driehonderd avonden en morgens; dan zal het heiligdom gerechtvaardigd worden.quote:Op maandag 15 december 2025 13:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk van wel ja.
Hebreeën 9 beschrijft dat de aardse tempel van de Joden een kopie was van de ware tempel in de hemel:
23Het was dus noodzakelijk dat de afbeeldingen (= kopieën) van de dingen die in de hemelen zijn, hierdoor gereinigd werden, maar de hemelse dingen zelf door betere offers dan deze.
24Want Christus is niet binnengegaan in het heiligdom dat met handen gemaakt is en dat een tegenbeeld is van het ware, maar in de hemel zelf, om nu voor het aangezicht van God te verschijnen voor ons,
25en dat niet om Zichzelf dikwijls te offeren, zoals de hogepriester elk jaar (= op Yom Kippur, eenmaal per jaar) in het heiligdom binnengaat met bloed dat niet van hemzelf is.
Hebreeën beschrijft dit verder in meer detail, maar dit is de kern.
Joodse tempel = kopie van Hemelse tempel, waarvan Jezus Christus de hogepriester is.
Jezus' ministerie volgt de dienst van de Joodse tempel, uitgedrukt in offers, rituelen en feesten.
Pesach = Pasen = kruisdood
Hag HaMatzot = Ongezuurde broden = Puur lichaam van Christus, nieuw zondeloos leven
Yom HaBikkurim = Eerstelingen = wederopstanding van Jezus en anderen bij zijn eigen wederopstanding
Shavuot = Wekenfeest = pinksteren, gift van de Heilige Geest om het evangelie te prediken
Yom Teruah/Rosh Hashanah = Trompettenfeest = oproep tot bekering en verzameling van de kerk
Yom Kippur = dag van oordeel/verzoening
Sukkot = Huttenfeest = Begin van eeuwigheid
De profetie van Daniël 8 draait om de 'reiniging/rechtvaardiging van het heiligdom':
4 En hij zeide tot mij: Tot twee duizend en driehonderd avonden en morgens; dan zal het heiligdom gerechtvaardigd worden.
Dit komt overeen met wat er op Yom Kippur gebeurde, wanneer de Hogepriester het allerheiligste binnenging met het bloed van een lam om het heiligdom te reinigen, de zonden ervan weg te wassen zo je wil.
Miller dacht in eerste instantie dat met het 'heiligdom' de aarde werd bedoeld. Maar later beseften hij en anderen dus dat het om de hemelse tempel ging, waarvan de Joodse tempel met al zijn feesten een kopie was.
De 2300 avonden en morgens begonnen in 457 bij het decreet om de tempel te herbouwen.
Tel daar 2300 bij op, en je komt in 1844 terecht.
Dat zou dan dus betekenen dat in 1844 Jezus' is begonnen aan het laatste deel van Zijn ministerie, voordat Hij terugkomt en eeuwigheid begint.
Niet voor niets dat bijv. Daniël 9 precies de symbolische dieren gebruikt die een hoofdrol speelden bij Yom Kippur: een ram en een geit (Azazel) als symbolen voor de Perzen en de Grieken. Het is doordrenkt van de tempelsymboliek.
En dat is inderdaad in lijn met wat het NT over Jezus' rol als hogepriester zegt. Net zoals je met dezelfde 2300 avonden en morgens ook kunt rekenen tot de eerste komst van Christus (want de 70 weken zijn onderdeel van de 2300 avonden en morgens).
Het is dus simpelweg één lange profetie die de eerste komst van de messias aankondigt, en het moment wanneer Hij aan het laatste deel van Zijn missie begint. De dag waarop Hij terugkomt ligt nergens vast, maar dat we in de laatste fase zijn, wordt wmb wel duidelijk beschreven.
Behalve dat Genesis geen profetie is, dus ander soort tekst. Ook wordt er niet gesproken over 'avonden en morgens', maar 'het was avond en het was morgen, de eerste dag'. Maar de dagen zelf worden niet 'avonden en morgens' genoemd, maar gewoon dagen. Verder zie ik niet hoe 'God spreekt en het is' een jaar zou moeten duren. Dus die vergelijking loopt spaak wmb.quote:Op maandag 15 december 2025 13:55 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
En hij zeide tot mij: Tot twee duizend en driehonderd avonden en morgens; dan zal het heiligdom gerechtvaardigd worden.
Als je dat als jaren interpreteert dan zijn de dagen met avonden en morgens van genesis 1 ook anders te interpreteren dan etmalen.
Maar dan loop je al tegen het probleem aan dat de 70 weken de eerste komst van de messias aankondigen, en aangezien die onderdeel zijn van de 2300 avonden en morgens, kan dat nooit binnen een tijdsperiode vallen waarin de Grieken iets deden, die waren toen al lang weg. En je moet sowieso beginnen bij een decreet van een Perzische keizer, niet zomaar midden in het Griekse rijk, dat is het startschot voor de profetie (Daniël 9:25).quote:Ik lees in Dan 8 hoe het eindigt met de grieken die met een laatste leider in zijn gramschap botviert op jeruzalem en het volk daarbij gebruikt (een derde vd sterren, beeldspraak van openb),¸dat zou 2300 dagen duren; en in 9 met de romeinen en hun laatste stuiptrekkingen waarvan de horens ook hun gramschap gaan botvieren op israel, 1260 dagen lang.
Zal er eens naar kijken, moet mezelf zien te overtuigen, maar 2300 dagen zijnde jaren zie ik nog niet.quote:Op maandag 15 december 2025 14:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Behalve dat Genesis geen profetie is, dus ander soort tekst. Ook wordt er niet gesproken over 'avonden en morgens', maar 'het was avond en het was morgen, de eerste dag'. Maar de dagen zelf worden niet 'avonden en morgens' genoemd, maar gewoon dagen. Verder zie ik niet hoe 'God spreekt en het is' een jaar zou moeten duren. Dus die vergelijking loopt spaak wmb.
[..]
Maar dan loop je al tegen het probleem aan dat de 70 weken de eerste komst van de messias aankondigen, en aangezien die onderdeel zijn van de 2300 avonden en morgens, kan dat nooit binnen een tijdsperiode vallen waarin de Grieken iets deden, die waren toen al lang weg.
De 1260 dagen behoren tot de tijd van vervolging van de heiligen door de kleine hoorn in Daniël 7, die zelf uit het Romeinse Rijk opstaat, en die godslasteringen spreekt, en die tijden en wet probeert te veranderen. Het (heidense) Romeinse rijk voldoet niet aan die criteria. Wat er uit het Romeinse Rijk is opgestaan, het pausdom, doet dat wel.
Daarnaast, als de 1260 dagen, net als de 70 weken, ook binnen de 2300 avonden en morgens vallen, moet die periode ergens tussen 457 v.Chr. en 1844 hebben plaatsgevonden. Adventisme vergelijkt die periode met de tijd waarin de RKK officieel in 538 n.Chr. onder de autoriteit van de Romeinse Keizer Justinianus de 'corrector van ketters' werd, en andersdenkende Christenen veelvuldig werden vervolgd, precies in lijn met wat de profetie aangeeft. Die periode eindigde toen de kleine hoorn een ogenschijnlijk dodelijke wond ontving, oftewel wanneer het zijn status als politieke entiteit verloor in 1798. 538 + 1260 = 1798.
Dus ook die periode valt dan perfect binnen de 2300 avonden en morgens.
Het bewijs dat de 2300 morgens en avonden moeten worden geinterpreteerd, blijkt uit het feit dat het perfect samenvalt met de eerste komst van Christus.quote:Op maandag 15 december 2025 14:30 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Zal er eens naar kijken, moet mezelf zien te overtuigen, maar 2300 dagen zijnde jaren zie ik nog niet.
genesis 1 kun je ook profetie in zien, de mens die dan naar het beeld van God is zou over de schepping regeren, nu domineert de mens over de schepping naar het beeld van Adam. Jezus kwam om dit plan voort te zetten, nu kun je naar zijn beeld gelijkvormig worden. De 7e dag profeteert over het vrederijk en de 8e dag is de eeuwigheid. 'Laat er licht zijn' werd nog door Paulus aangehaald als profetie.
De kleine hoorns die worden vermeld zijn vgm niet dezelfde koningen, klein slaat denk ik op het feit dat ze de laatste van dat rijk zijn, vol woede zijn en niet zullen volgroeien maar worden afgesneden.
Het beest dat uit de afgrond opkomt itt uit de aarde in Dan 7, lijkt te suggereren dat het terug komt uit de dood, de afgrond, het bestond al ooit; het was en is niet en zal weer zijn.
quote:Op maandag 15 december 2025 15:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het bewijs dat de 2300 morgens en avonden moeten worden geinterpreteerd, blijkt uit het feit dat het perfect samenvalt met de eerste komst van Christus.
En nee, Genesis is niet te lezen als een visioen, zoals Daniel en Openbaring dat wel zijn, en waarin specifiek die formule wordt gebruikt. Het is profetische tijd, Genesis is letterlijke tijd.
Dat valt perfect samen met de 69 weken met 457bc als startdatum. 1844 is het eind van 2300 jaar na 457bc maar daar is niks voor op de kalender te vinden. Het valt allemaal ook binnen 10000 jaar.quote:Op maandag 15 december 2025 15:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het bewijs dat de 2300 morgens en avonden moeten worden geinterpreteerd, blijkt uit het feit dat het perfect samenvalt met de eerste komst van Christus.
En nee, Genesis is niet te lezen als een visioen, zoals Daniel en Openbaring dat wel zijn, en waarin specifiek die formule wordt gebruikt. Het is profetische tijd, Genesis is letterlijke tijd.
Hoe kan dat nou als 457 bC het startjaar is, en je daar vervolgens 2300 jaar bij optelt?quote:Op maandag 15 december 2025 15:36 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Dat valt perfect samen met de 69 weken met 457bc als startdatum. 1844 is het eind van 2300 jaar na 457bc maar daar is niks voor op de kalender te vinden. Het valt allemaal ook binnen 10000 jaar.
Dat is dus niet het hele verhaal. Zoals ik hierboven al zei, Hebreeën beschrijft Jezus' rol als hogepriester.quote:Investigative judgment lijkt me nergens op gebaseerd, Jezus is de atonement voor de wereld, hij zit naast de Vader totdat alle vijanden onder zijn voeten zijn geplaatst met als laatste vijand de dood. Dan cometh the end
Inderdaad, 'een sda-site'.quote:Dan 8:20-21 SV 20 De ram met de twee hoornen, dien gij gezien hebt, zijn de koningen der Meden en der Perzen. 21 Die harige bok nu, is de koning van Griekenland; en de grote hoorn, welke tussen zijn ogen is, is de eerste koning.
Van een sda site
Why the Little Horn of Daniel 8 Must Be Antiochus Epiphanes
https://atoday.org/why-th(...)antiochus-epiphanes/
Modern Bible commentators are almost unanimous in seeing the Greek king, Antiochus IV Epiphanes, as the fulfillment of the little horn of Daniel, chapter 8. Antiochus Epiphanes was an erratic megalomaniac who made it his express purpose to eliminate the religion of Jehovah from the face of the earth. The history of this evil madman is graphically outlined in the two intertestamental books of Maccabees, which describe a horrific period of desecration and bloodshed during the years 171-165 BC.
During this terrible period of approximately 2300 days, Antiochus attempted to impose Greek customs upon the Jewish people. Along with many other terrible outrages he banned the continual sacrifices, desecrated the temple by installing a pagan image, poured swine’s broth around the temple and tortured and murdered thousands who refused to abandon their faith. Never before had there been such a blatant, foul and arrogant attempt to totally wipe out the faith of Israel.
70 jaar? Het gaat om 70 weken, dus 70 x 7 = 490 jaar. 483 voor de Joden, en in het midden van de 70e wordt de messias uitgeroeid.quote:Heeft de 70 jaar ook een letterlijke toepassing of vervulling naast een profetische van weken? Dan zou het ook wel kunnen met dagen.
Verblijf in babel zou 70 jaar duren, 70 weken is een andere tijdlijn dat vermeld wordt itt jaar-dagen, dat is een conclusie gebaseerd op het gebruik van het woord weken.
Hoeveel uit Egypte kwamen er uiteindelijk aan? Zelfs Mozes mocht het van een afstandje zien en niet binnengaan. Lijkt meer op een Tantaluskwelling dan op heiligmakingquote:Op vrijdag 12 december 2025 23:52 schreef Ali_Kannibali het volgende: de tocht door de woestijn een symbool van heiligmaking,
Vraag is of ze er zoveel beter waren; in Egypte zaten ze nog rond de vleespotten.quote:Op vrijdag 12 december 2025 23:52 schreef Ali_Kannibali het volgende: de intrede in het beloofde land een symbool van verlossing, enzovoorts.,
De evangeliën in het NT zijn één en al plagiaat: Mattheus en Lucas schreven letterlijk van Marcus over.quote:Op vrijdag 12 december 2025 23:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het is niet zo dat de verhalen los van elkaar staan, in tegendeel. Dat spreekt voor origineel auteurschap in plaats van plagiaat.
Niet veel, maar dat was het gevolg van hun eigen rebellie. Ze hadden binnen een paar maanden binnen kunnen zijn als ze hadden geloofd, maar door ongeloof werd het een tocht van 40 jaar. Zoals Jezus 40 dagen in de woestijn verbleef, een dag voor een jaar.quote:Op maandag 15 december 2025 21:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoeveel uit Egypte kwamen er uiteindelijk aan? Zelfs Mozes mocht het van een afstandje zien en niet binnengaan. Lijkt meer op een Tantaluskwelling dan op heiligmaking
In een gevangenis krijg je ook te eten.quote:.
[..]
Vraag is of ze er zoveel beter waren; in Egypte zaten ze nog rond de vleespotten.
Dat is een cynische lezing. Het kan natuurlijk ook dat die dingen daadwerkelijk vervuld werden.quote:De evangeliën in het NT zijn één en al plagiaat: Mattheus en Lucas schreven letterlijk van Marcus over.
Hoe vaak staat er wel niet "opdat in vervulling zou gaan" en dan komt er weer een vers uit het OT. Puur om het met elkaar in overeenstemming te blijven.
Dat zal best.quote:Over tegenstellingen (anti-consistentie) in de bijbel, heb ik al een heel verhaal geschreven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |