bron: Bekijk deze YouTube-videoquote:‘Verborgen islamistisch netwerk infiltreert het Westen’, waarschuwt onderzoeker
Een internationaal netwerk rond de radicale islamitische beweging de Moslimbroederschap is al decennia bezig om westerse democratieën van binnenuit te ondermijnen. Dat stelt de Canadese onderzoeker en filosoof **Charles Asher Small** in een uitgebreid gesprek op YouTube, waarin hij waarschuwt voor een “honderdjarig plan” waarvan we volgens hem inmiddels halverwege zijn.
Small is directeur van het Institute for the Study of Global Antisemitism and Policy (ISGAP) en houdt zich al jaren bezig met de financiering en ideologische invloed van islamistische bewegingen in het Westen.
---
Moslimbroederschap als ideologische motor
De Moslimbroederschap, in de jaren 20 opgericht in Egypte, presenteert zich volgens Small vaak als sociale of religieuze hervormingsbeweging. In werkelijkheid gaat het om een “reactionaire, extreem-islamistische beweging” die een combinatie zou vormen van radicale interpretaties van de islam, Europese antisemitische complottheorieën en elementen van het nazisme.
Volgens Small heeft de beweging twee strategische doelen:
* **Isoleren en vernietigen van Israël**, en het aanwakkeren van antisemitisme wereldwijd.
* **Verzwakken en uiteindrukken van westerse democratische staten**, onder meer via cultuurstrijd en polarisatie.
“Eerst de ‘kleine Satan’ Israël, daarna de ‘grote Satan’ – de Verenigde Staten en andere democratische landen,” vat hij de ideologische lijn samen.
---
Qatar als financieel en politiek zenuwcentrum
In het interview wijst Small opvallend vaak naar **Qatar** als sleutelspeler. Het kleine, maar steenrijke Golfstaatje zou volgens hem fungeren als “financiële motor” achter de internationale agenda van de Moslimbroederschap.
Hij stelt dat:
* Qatar meer geld aan universiteiten in de VS, het VK en Canada geeft dan welk ander land ook.
* Dit geld via “soft power” invloed moet kopen in **universiteiten, media en politiek**.
* De Qatarese heersende familie religieus en ideologisch nauw verbonden zou zijn met de Moslimbroederschap.
Small spreekt zelfs van een vermogen van **tot 1.000 miljard dollar** aan middelen die via fondsen, donaties en investeringen worden ingezet om het debat in het Westen te sturen. Als voorbeeld noemt hij grote giften aan Amerikaanse universiteiten, waarbij intellectuele eigendomsrechten op onderzoek soms volledig bij Qatarese partijen zouden komen te liggen – inclusief projecten met militaire of nucleaire relevantie.
---
‘Red-green alliance’: radicaal links en islamisme
Een belangrijk element in Smalls analyse is wat hij de **“red-green alliance”** noemt: een – in zijn ogen – opportunistische samenwerking tussen delen van de **radicale linkerzijde** en **islamistische bewegingen**.
* Radicaal links zou de westerse “hegemonie” willen breken.
* Islamisten zouden precies hetzelfde doel hebben, maar dan vanuit religieuze, anti-westerse motieven.
Volgens Small ontmoeten die twee elkaar steeds vaker in universiteiten, activistische organisaties en straatprotesten. Hij wijst daarbij op pro-Hamas-demonstraties na de aanslagen van 7 oktober, waarbij volgens hem niet alleen Jodenhaat maar ook afwijzing van de westerse democratie zichtbaar werd.
---
Infiltratie van onderwijs en politiek
Small spreekt van **“entryism”**: het doelbewust binnendringen van instellingen om ze van binnenuit te veranderen. Hij ziet dat in:
* **Elite-universiteiten** (Oxbridge, Ivy League, grote Londense universiteiten)
* **Studentenorganisaties en moskeeën**
* **Politieke partijen en parlementen**
Daar zou via financiering, netwerken en ideologische vorming een generatie jonge, hoogopgeleide burgers ontstaan “die hun eigen land, hun eigen cultuur en democratische waarden verwerpen”.
Als voorbeeld verwijst hij zowel naar progressieve activisten als naar opkomende politieke figuren die volgens hem uit kringen rondom de Moslimbroederschap komen of daarmee verweven zijn.
---
Onderscheid tussen moslims en islamisten
Small benadrukt meerdere keren dat zijn kritiek **niet tegen moslims als bevolkingsgroep** is gericht, maar tegen een ideologische minderheid:
> “We moeten een scherp onderscheid maken tussen gewone, vredelievende moslimburgers die de democratie respecteren, en islamisten die streven naar een kalifaat en een ‘cultus van de dood’.”
Hij wijst erop dat verschillende **moslimlanden zelf** de Moslimbroederschap hebben verboden, waaronder Jordanië, Egypte, Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten. Volgens hem zien veel moslimregeringen de beweging als een gevaar voor hun eigen stabiliteit en voor gematigde vormen van islam.
Tegelijk waarschuwt hij voor het misbruik van de term **“islamofobie”** om elke kritiek op politieke islam te smoren. Dat zou leiden tot zelfcensuur en onvermogen om reële dreigingen te benoemen.
---
Verzwakte democratische midden en neoliberale erfenis
Naast islamisme ziet Small ook **radicale rechterzijde** en **economisch neoliberalisme** als factoren die de democratische kern uithollen. Deregulering en het terugschroeven van de staat zouden hebben geleid tot sociale fragmentatie en een voedingsbodem voor extremisme.
Hij schetst een driehoek van krachten die het democratische centrum aanvallen:
1. Radicaal links
2. Radicaal rechts
3. Politieke islam (Moslimbroederschap en bondgenoten)
De oplossing ziet hij in een **herstel van het democratische midden**: versterking van instituties, duidelijke nationale identiteit, en vasthouden aan de rechtsstaat.
---
Strengere immigratie en loyaliteit aan democratische waarden
Op migratievlak pleit Small voor **veel strengere criteria**:
* Wie naar een westerse democratie wil komen, moet expliciet **loyaliteit aan democratische waarden** verklaren.
* Gelijkheid voor de wet – ongeacht geslacht, seksuele oriëntatie, afkomst of religie – moet niet onderhandelbaar zijn.
* Wie die basisprincipes afwijst, “heeft hier geen plaats”, stelt hij.
Tegelijk waarschuwt hij tegen draconische autoritaire maatregelen naar het voorbeeld van sommige Golfstaten. De uitdaging is volgens hem om **vrijheid en veiligheid** te combineren zonder de democratie zelf te ondermijnen.
---
Oproep tot waakzaamheid: ‘We slapen door een revolutie heen’
Small sluit het gesprek af met een historische verwijzing naar de generaties die vochten tegen fascisme en communisme in de 20e eeuw. Hij presenteert de huidige situatie – de combinatie van radicale islam, extreme flanken links en rechts, en buitenlandse invloed – als een nieuwe vorm van **totalitarisme**.
Volgens hem staan westerse samenlevingen op een kruispunt:
* Gaan ze, uit gemakzucht en korte-termijnbelangen, door met het aannemen van geld van regimes en organisaties die hun waarden verachten?
* Of kiezen ze ervoor de democratische kern te verdedigen, samen met gematigde moslims en andere bondgenoten, tegen wat hij een “anti-democratisch kankergezwel” noemt?
“Wij slapen door een revolutie heen,” zegt Small. “Het is tijd om wakker te worden.”
quote:VIDEO: Is het 30-jarenplan van de Moslimbroederschap in de VS bijna ten einde? Washington merkt een grote verandering in de manier waarop het hen benadert
De huidige problemen van de Moslimbroederschap in de Verenigde Staten zijn geen plotselinge ontwikkeling. Ze weerspiegelen eerder een trage en late reactie op een strategie die de beweging al meer dan dertig jaar volgt: het opbouwen van onderwijs- en gemeenschapsinfrastructuur, non-profitnetwerken, campusorganisaties, internationale financieringskanalen en lokale instellingen die culturele, politieke en juridische invloed van binnenuit moeten vormgeven, schrijft Ynet.
President Donald Trump ondertekende onlangs een presidentieel decreet waarin hij zijn regering opdroeg te bepalen of bepaalde takken van de Moslimbroederschap als buitenlandse terroristische organisaties aangemerkt moeten worden. In een interview met Just The News zei hij dat de Verenigde Staten nu zullen werken aan een verbod op de Moslimbroederschap. Een paar weken eerder zei minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio dat het ministerie van Buitenlandse Zaken al "aan de aanwijzing werkte".
De aankondiging kwam niet uit het niets. Ze volgde op decennia van activiteit waarin een diepgewortelde islamistische infrastructuur in de Verenigde Staten werd opgebouwd. Een deel daarvan kwam naar voren via federale onderzoeken, een deel op universiteitscampussen en een deel via projecten in de gemeenschap.
Om het omslagpunt van 2025 te begrijpen, moeten we terug naar het moment waarop de Amerikaanse overheid zich voor het eerst realiseerde waarmee ze te maken kreeg.
Dat is het 30-jarige plan, dat is een ander plan van de Moslimbroederschap dan hun 100-jarige plan uit de OP. Het laatste plan gebeurt stiekum.quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:25 schreef Aether het volgende:
Verborgen, ze zijn vrij zichtbaar.
[..]
quote:
De bagatelliseringsbrigade is er weer. Jullie zouden het nog niet herkennen als een familielid voor je ogen werd onthoofd met de kreet Allahu Akbar erbij.quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:14 schreef Aberkullie het volgende:
Als ze nu al halverwege zijn mogen we wel in paniek raken
Zit jij al verstopt in je schuilkelder danquote:Op vrijdag 28 november 2025 11:33 schreef Richestorags het volgende:
[..]
[..]
De bagatelliseringsbrigade is er weer. Jullie zouden het nog niet herkennen als een familielid voor je ogen werd onthoofd met de kreet Allahu Akbar erbij.
Nee, dat is nu niet nodig.quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:34 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Zit jij al verstopt in je schuilkelder dan
Reageer jij ook zo als men zegt "de dijken moeten worden verhoogd".quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:36 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Hoezo, de een na de andere ongelovige wordt hier onthoofd
Op internet kun je misschien wel filmpjes vinden van hoe zo'n 7 Oktober slachtfeest wordt gehouden. Daar krijg je een beetje een kijkje in de keuken van de modus operandus van deze 'onderdrukte en gediscrimineerde' geloofsgroep.quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:36 schreef Aberkullie het volgende:
Hoezo, de een na de andere ongelovige wordt hier onthoofd
Omdat ik geen bedreiging zie in een denkbeeldig salafistisch netwerk dat zogenaamd al 50 jaar in het westen opereert.quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:38 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Reageer jij ook zo als men zegt "de dijken moeten worden verhoogd".
De ene na de andere overstroming! Het water staat aan mijn lippen!!!! Nee? Waarom doe je het hier dan wel?
Ik kan wel meer filmpjes vinden op internet, en nu?quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:40 schreef Tengano het volgende:
[..]
Op internet kun je misschien wel filmpjes vinden van hoe zo'n 7 Oktober slachtfeest wordt gehouden. Daar krijg je een beetje een kijkje in de keuken van de modus operandus van deze 'onderdrukte en gediscrimineerde' geloofsgroep.
https://en.wikipedia.org/wiki/We_Will_Dance_Againquote:Op vrijdag 28 november 2025 11:42 schreef Aberkullie het volgende:
Omdat ik geen bedreiging zie in een denkbeeldig salafistisch netwerk dat zogenaamd al 50 jaar in het westen opereert.
Aah de MB en de financieringen vanuit Qatar zijn denkbeeldig. Je gedraagt je als een klein kind, dus gaan we je ook maar zo behandelen.quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:42 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Omdat ik geen bedreiging zie in een denkbeeldig salafistisch netwerk dat zogenaamd al 50 jaar in het westen opereert.
En nu?quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:43 schreef Tengano het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/We_Will_Dance_Again
Als man hoef ik weinig te doen, als het zo ver komt 'bekeer' ik me en leef ik gewoon normaal door.quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:34 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Zit jij al verstopt in je schuilkelder dan
Dat snappen die wokies ook niet. Juist naïeve vrouwen beseffen niet hoeveel kutter het op straat wordt. Ik red me wel.quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:46 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Als man hoef ik weinig te doen, als het zo ver komt 'bekeer' ik me en leef ik gewoon normaal door.
Vrouwen en LHBTQ echter... Succes!
Er is zeker wel "een" agenda. De vraag is hoe gecoördineerd en omvangrijk die is.quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:52 schreef Red_85 het volgende:
Of het een complot is van het moslimbroederschap weet ik niet, in de praktijk is het wel zichtbaar dat moslims met hulp van progressief links steeds meer vrijheid krijgen hun zieke ideologie ten toon te spreiden.
Nee hoor. Ik heb bijzonder weinig met de islam. Maar ik heb ook weinig met schreeuwerige YouTube-filmpjes als bron met daarbij een of ander AI-artikeltje.quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:33 schreef Richestorags het volgende:
[..]
[..]
De bagatelliseringsbrigade is er weer. Jullie zouden het nog niet herkennen als een familielid voor je ogen werd onthoofd met de kreet Allahu Akbar erbij.
Progressivus Bagatellitus Narcismus Bachus Organicus: De progressieve door narcisme gedreven fetish om onder het genot van een biologische wijn passende bij de hedonistische en vooral individualistische levensstijl plebeïsche problematiek weg te wuiven, teneinde een seksuele climax te bereiken met als afrodisiacum de zelfverklaarde morele superieure positie.quote:
Ja precies maar ik ben gewoon (een beetje) aan het werk snap je.quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Progressivus Bagatellitus Narcismus Bachus Organicus: De progressieve door narcisme gedreven fetish om onder het genot van een biologische wijn passende bij de hedonistische en vooral individualistische levensstijl plebeïsche problematiek weg te wuiven, teneinde een seksuele climax te bereiken met als afrodisiacum de zelfverklaarde morele superieure positie.
Goed zo. Lekker de kop in het zand houden.quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:42 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Er is zeker een agenda ja, en zeker ook een motief.quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:54 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Er is zeker wel "een" agenda. De vraag is hoe gecoördineerd en omvangrijk die is.
De toename van hoofddoeken in het straatbeeld komt ook door campagnes die uiteindelijk weer terug te herleiden zijn naar de MB bijvoorbeeld.
quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:15 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Goed zo. Lekker de kop in het zand houden.
Bekijk deze YouTube-video
We zijn Fok!ers. Die werken niet maar hebben wel geld en een penis van 30cm.quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:09 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja precies maar ik ben gewoon (een beetje) aan het werk snap je.
Van deze drie dingen klopt er maar één en ik ga jullie niet vertellen welke.quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:26 schreef Richestorags het volgende:
Die werken niet maar hebben wel geld en een penis van 30cm.
jammerquote:Op vrijdag 28 november 2025 12:28 schreef Jippie het volgende:
Geen nieuws of achtergronden maar een opinie.
Misschien iets voor BNW @:sp3c ?
Zolang naar VER om verder te discussiëren. Succes
blijkbaar neem je het niet serieus, wat ik wel doequote:Op vrijdag 28 november 2025 12:36 schreef Jippie het volgende:
[..]
Welnee joh, je kan hier de discussie toch voortzetten?
Man met een theorietje: @CruzerXtreme be like GROOT NIEUWS.quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:37 schreef CruzerXtreme het volgende:
[..]
blijkbaar neem je het niet serieus, wat ik wel doe
Als ik je topic als niet serieus had beschouwd had ik het gesloten.quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:37 schreef CruzerXtreme het volgende:
[..]
blijkbaar neem je het niet serieus, wat ik wel doe
Welke?quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:28 schreef Jippie het volgende:
Geen nieuws of achtergronden maar een opinie.
Misschien iets voor BNW @:sp3c ?
Zolang naar VER om verder te discussiëren. Succes
Je hebt het plot van Onderworpen net beschreven.quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:46 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Als man hoef ik weinig te doen, als het zo ver komt 'bekeer' ik me en leef ik gewoon normaal door.
Vrouwen en LHBTQ echter... Succes!
quote:De auteurs, een voormalig ambassadeur en een prefect, beschrijven hoe de Moslimbroederschap via scholen, universiteiten, sportclubs en sociale media geleidelijk aan invloed wint. De organisatie, die al bijna een eeuw bestaat, streeft naar de oprichting van een islamitisch rijk en kalifaat gebaseerd op de sharia, islamitische wetgeving.
Het rapport stelt dat de Moslimbroederschap tegenwoordig minder actief is in het Midden-Oosten en Afrika, maar wel groeit in Turkije, de Verenigde Staten en Europa, mede dankzij financiering vanuit Qatar en Koeweit.
https://www.ad.nl/buitenl(...)lamofobie~a22b85aca/
quote:The German government seems to be adopting the Austrian model. In late January, the German Parliament’s Interior Affairs Committee discussed a proposed bill to ban the Muslim Brotherhood in Germany. The bill, “Ensuring Long-Term Internal Security: Prioritizing the Fight Against Crime, Terrorism, and Antisemitism,” was introduced by the Alternative for Germany (AfD) party. The legislation calls for a definitive ban on “Islamic and anti-Semitic organizations” while ensuring that any measures comply with the rule of law. The Muslim Brotherhood and its affiliated entities are explicitly named as the main targets of the ban.[3]
The legislative push comes amid Germany’s broader crackdown on Islamist extremism and irregular migration.
https://trendsresearch.or(...)XHaoAxIm2Xa4LLcmgO0H
Ik vind dit niet horen in BNW, kortom.quote:Nederlandse context uit 2011
De Moslimbroederschap kan op termijn een risico voor de democratische rechtsorde in Nederland vormen. Hiervoor zijn vier redenen:
-Het streven van de Moslimbroederschap om de islam leidend te laten zijn in alle aspecten van het leven van moslims kan bijdragen aan een voedingsbodem voor (onverdraagzaam) isolationisme en polarisatie.
-Door het veiligheidsbewuste en heimelijke optreden van de Nederlandse Moslimbroeders kan niet uitgesloten worden dat er naast de geconstateerde intenties andere doelstellingen bestaan die strijdig kunnen zijn met de democratische rechtsorde in Nederland.
-De Nederlandse Moslimbroeders proberen invloed te verwerven in het maatschappelijk middenveld. Als zij ook gaan deelnemen aan politieke besluitvorming zonder open te zijn over hun signatuur en daarmee hun belangen en bedoelingen, kan dit tot een onwenselijke situatie leiden.
-Ze beschikken over een breed internationaal netwerk en ruime financiële middelen.
https://www.aivd.nl/actue(...)erschap-in-nederland
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |