Accu's zijn wel het zwaarste onderdeel van zo'n auto op het moment.quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
De "goedkope" elektrische stadsautootjes zijn op de markt aan het verschijnen. Maar 20.000-25.000 ben je toch al snel kwijt, daaronder moet je met een vergrootglas gaan zoeken. Dus heel goedkoop zijn ze nog niet.
Als je niet minimaal twee ton auto onder je kont wilt hebben zijn ze op zich prima. Net zoals een kleine Fiat en zo. De meeste mag je gewoon mee de snelweg op, maar of ze de 120 km/u halen zou ik wel even nakijken.
Sommige hebben ook makkelijk vervangbare accu's, die je ook buiten de auto op kunt laden, alleen zijn er nog nergens tankstations waar je die kunt omwisselen voor een volle. Maar dat kan wel heel handig zijn, bijvoorbeeld als je geen garage of oprit hebt. Dan neem je de accu gewoon mee naar binnen om op te laden. (De meeste hebben er dan twee of meer, zodat ze niet te groot en te zwaar worden.)
Ik woon in een Fries dorp met 140 inwoners.quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:40 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dan kom je eens een keer buiten die gribussteden in de Randstad. Zou voor jou ook goed zijn.
Dan snap ik niet hoe je zonder auto kunt. Ben je al 18?quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:54 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ik woon in een Fries dorp met 140 inwoners.
Je gaat in je hele berekening wel erg voorbij aan de initiële vraagprijs en het onderhoud. Ik heb 5 jaar geleden 9000 euro betaald met 150k op de teller. Zo'n elektrisch hok in het ruimere segment komt gebruikt al snel op het viervoudige uit. Onderhoud is gemiddeld een honderdje of 8 en dit blok is nagenoeg onsterfelijk als je hem fatsoenlijk van olie voorziet. Niks geen afschrijving aan je accu.quote:Op vrijdag 28 november 2025 09:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, moet je 2x per week laden, whooptiedoo.
Doe eens uitrekenen? Want ik kom 500+ km op een volle lading. Wil ik jouw bijna (zeg voor het gemak even volledig) 1000km halen, moet ik dus 2x laden.
Mijn accu is 75kWh groot. Dat zijn dus 150kWh.
Als ik naar een Tesla supercharger rij kan ik gratis laden want ik heb 20.000km gratis laden daar. Dus dat is 0 euro. Ga ik hier in het dorp ergens in een straat staan, dan is het 34ct per kWh. Dat maakt dus ¤ 51 om 150kWh te laden.
Doe ik het hier thuis, en er schijnt geen zon, dan is het overdag 29ct, dat maakt ¤43,50.
Doe ik het hier thuis in de daluren, dan is het 23ct, dat maakt ¤34,50.
Doe ik het hier thuis als er ook maar een béétje zonneschijn is, dan is het gratis. Ditzelfde geldt voor de auto van mijn vrouw en die kan gratis op het werk laden (en dat is 16km verderop).
(Dan laat ik even buiten beschouwing dat in mijn situatie ik nergens voor het laden moet betalen, dus als ik thuis laad in zelfde bovenstaande scenario's dan is het respectievelijk ¤ 0, -9, -43,50, want aangezien ik voor elke kWh die in de auto gaat mijn contract-piektarief mag rekenen, krijg ik er dus geld bij uit.)
Als ik het goed lees heeft een Audi A5 ongeveer 54 liter? Kijk ik hier in de buurt naar een onbemande pomp, dan zie ik daar de volgende prijzen:
Diesel ¤ 1,76 dus dat maakt x 54l ¤ 95,04
Euro 95 ¤ 1,95 dus dat maakt x 54l ¤ 105,3
Superplus ¤ 2,22 dus dat maakt x 54l ¤ 119,88
Oftewel, diezelfde 1000km kosten aan brandstof met jouw auto minimaal ¤ 95,04, terwijl ik, zelfs al ga ik ergens hier in de wijk staan, ¤ 51 kwijt ben voor diezelfde 1000km, dat is dus een verschil van ¤ 44,04 per 1000 gereden km's, en dat is in het scenario dat ik hier ergens in een random straat heb geladen, met de aanname dat jij diesel rijdt.
Indien thuis in genoemde scenario's, dan loopt dat verschil op naar respectievelijk ¤ 51,54, 60,54 en 95,04 uitgaande van diesel, per 1000km. Rij je euro 95 of super, dan wordt het verschil nog veel groter, en dat is dan los van de 6ct die er schijnbaar (indien dat doorgaat) nog per liter bij gaan komen.
Die A5, wil je een beetje een knappe auto kopen, koop je die ook niet voor een appel en een ei, en aangezien ik de auto voor mijn vrouw heb gekocht met 19.000km op de teller, heb ik op autoscout voor de aardigheid gezocht naar een A5 met maximaal 20k op de teller, en dan begint dat bij zo'n 40.000 euro, wat bijna 2x de prijs is die ik voor de auto van mijn vrouw heb betaald, en die heeft vervolgens (vrijwel) geen brandstofkosten meer, en áls ze in de wijk zou moeten laden kost dat een stuk minder dan diezelfde 1000km rijden op diesel, benzine of super.
Ik vind het wel best joh.
Sommige mensen met een lager inkomen wonen te ver weg van de goedkopere ondernemers. Zij kunnen dus, in tegenstelling tot de hogere inkomens, niet meeprofiteren van de goedkopere producten in buurlanden. Dat is dan weer wel jammer.quote:Op vrijdag 28 november 2025 10:35 schreef Digi2 het volgende:
De rijke pomphouders worden in hun aarsje gepakt
[..]
Jij bent de reïncarnatie van Johan Cruijff. Toch?quote:Op vrijdag 28 november 2025 13:29 schreef torentje het volgende:
[..]
Sommige mensen met een lager inkomen wonen te ver weg van de goedkopere ondernemers. Zij kunnen dus, in tegenstelling tot de hogere inkomens, niet meeprofiteren van de goedkopere producten in buurlanden. Dat is dan weer wel jammer.
Ja, want een oude duurdere auto van maar 9k met 150.000 euro op de teller heeft natuurlijk ook verder geen enkele reparatie nodig. Dat is wat anders dan onderhoud, maar jij zult vast de enige auto hebben waar gewoon géén reparaties aan nodig (gaan) zijn. 800 euro onderhoud per jaar? Die hebben we al niet.quote:Op vrijdag 28 november 2025 13:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Je gaat in je hele berekening wel erg voorbij aan de initiële vraagprijs en het onderhoud. Ik heb 5 jaar geleden 9000 euro betaald met 150k op de teller. Zo'n elektrisch hok in het ruimere segment komt gebruikt al snel op het viervoudige uit. Onderhoud is gemiddeld een honderdje of 8 en dit blok is nagenoeg onsterfelijk als je hem fatsoenlijk van olie voorziet. Niks geen afschrijving aan je accu.
Verder van alle luxe en veiligheidsopties voorzien dus ook daar geen problemen. Geen allrisk verzekering want waarom zou je![]()
Probleem met jou en dat was met het verduurzamen van de woning idem dito is dat je voor het gemak alle grote investeringen die je doet niet mee telt in je berekeningen en het vervolgens doet voorkomen alsof jij toch echt veel goedkoper uit bent door met rekensommetjes aan te komen.
Tot nu toe niet nee op het nodige onderhoud na. Een oliefiltertje, nieuwe banden en remschijven en een keer bougies vervangen dat was het wel. Allemaal kleine troep en 110k er mee gelopen.quote:Op vrijdag 28 november 2025 13:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, want een oude duurdere auto van maar 9k met 150.000 euro op de teller heeft natuurlijk ook verder geen enkele reparatie nodig. Dat is wat anders dan onderhoud, maar jij zult vast de enige auto hebben waar gewoon géén reparaties aan nodig (gaan) zijn. 800 euro onderhoud per jaar? Die hebben we al niet.
Dat is appels met peren vergelijken. Ik koop geen auto met 150k op de teller, benzine, diesel of EV. Jij doet dat wel, en wil dan doen alsof er niks aan die auto kapot zal gaan.
Ik kan me ook nog wel wat dingen herinneren die jij hebt geroepen zo her en der waardoor ik niet helemaal verbaasd ben dat je vooral aan wil voeren dat het kut is en daar ook heel graag aan vast wil houden, laten we het daar maar op houden. Gewoon lekker die A5 blijven door rijden, dan blijven wij die EV's door rijden.
"Nieuwe" E-Vito, temperatuursensor defect waardoor de auto niet meer rijdt. Bij een ICE auto rijdt de auto dan nog gewoon, maar in dit geval is het afgelopen. Mooiste is, de sensor zit in de elektromotor en is niet los te vervangen. Kost je 7000 ex btw.quote:Op vrijdag 28 november 2025 14:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Tot nu toe niet nee op het nodige onderhoud na. Een oliefiltertje, nieuwe banden en remschijven en een keer bougies vervangen dat was het wel. Allemaal kleine troep en 110k er mee gelopen.
Tegenwoordig zitten auto's vol met bullshit want om nieuwe model aan de man of vrouw te brengen moeten er wel weer nieuwe elektrische snufjes bedacht worden die de auto alleen maar kwetsbaar voor storingen maken en ingewikkelder en dus duurder om te onderhouden.
Deze blokken kunnen makkelijk 6 ton lopen tegen die tijd ben jij al aan je derde accu of waarschijnlijk nieuwe auto toe terwijl je ondertussen bakken geld verliest aan de afschrijving. Maar hee dan kan je wel elke keer 3 maanden patsen met je nieuwe EV
Ik ben niet iemand die zich laat porren voor contactsporten, het idee van rammen, tackelen en stoten doet mij eerder denken aan een choreografie van chaos dan aan een vorm van plezier.quote:Op vrijdag 28 november 2025 13:51 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Jij bent de reïncarnatie van Johan Cruijff. Toch?
Serieus?quote:Op vrijdag 28 november 2025 14:17 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
"Nieuwe" E-Vito, temperatuursensor defect waardoor de auto niet meer rijdt. Bij een ICE auto rijdt de auto dan nog gewoon, maar in dit geval is het afgelopen. Mooiste is, de sensor zit in de elektromotor en is niet los te vervangen. Kost je 7000 ex btw.
Ter vergelijking, voor mijn auto was dat 54 euro en dat was nog een origineel Duits onderdeel ook.
Het ligt niet per definitie aan het feit dat het EV's zijn, maar omdat er zo'n pervers verdienmodel aan zit. Zoiets zou gewoon niet mogen.
Jep, is een ding. Zoek maar opquote:Op vrijdag 28 november 2025 14:34 schreef Elan het volgende:
[..]
Serieus?![]()
Als je dat als consument flikt draai je hoogstwaarschijnlijk de bak in wegens oplichting![]()
Veel nieuwe auto's zijn los van de elektrische mankementen en kans op storingen toch vaak slechter van kwaliteit. Eigenlijk zouden we die nieuwe meuk moeten boycotten maar ja het blijft voor velen uiteindelijk een statussymbool of ze leasen hun auto via de zaak.
Volgens mij zijn daar nu wel strengere regels voor in de EU met betrekking tot het (zelf) repareerbaar maken van zaken.quote:Op vrijdag 28 november 2025 14:34 schreef Elan het volgende:
[..]
Serieus?![]()
Als je dat als consument flikt draai je hoogstwaarschijnlijk de bak in wegens oplichting![]()
Veel nieuwe auto's zijn los van de elektrische mankementen en kans op storingen toch vaak slechter van kwaliteit. Eigenlijk zouden we die nieuwe meuk moeten boycotten maar ja het blijft voor velen uiteindelijk een statussymbool of ze leasen hun auto via de zaak.
Accu’s gaan veel langer mee. Otto- of dieselmotoren halen in de praktijk zelden 6 ton en als je dat haalt vaak met de nodige kosten.quote:Op vrijdag 28 november 2025 14:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Tot nu toe niet nee op het nodige onderhoud na. Een oliefiltertje, nieuwe banden en remschijven en een keer bougies vervangen dat was het wel. Allemaal kleine troep en 110k er mee gelopen.
Tegenwoordig zitten auto's vol met bullshit want om nieuwe model aan de man of vrouw te brengen moeten er wel weer nieuwe elektrische snufjes bedacht worden die de auto alleen maar kwetsbaar voor storingen maken en ingewikkelder en dus duurder om te onderhouden.
Deze blokken kunnen makkelijk 6 ton lopen tegen die tijd ben jij al aan je derde accu of waarschijnlijk nieuwe auto toe terwijl je ondertussen bakken geld verliest aan de afschrijving. Maar hee dan kan je wel elke keer 3 maanden patsen met je nieuwe EV
Nooit meer een Mercedes kopen dan, want dit slaat idd nergens op.quote:Op vrijdag 28 november 2025 14:17 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
"Nieuwe" E-Vito, temperatuursensor defect waardoor de auto niet meer rijdt. Bij een ICE auto rijdt de auto dan nog gewoon, maar in dit geval is het afgelopen. Mooiste is, de sensor zit in de elektromotor en is niet los te vervangen. Kost je 7000 ex btw.
Ter vergelijking, voor mijn auto was dat 54 euro en dat was nog een origineel Duits onderdeel ook.
Het ligt niet per definitie aan het feit dat het EV's zijn, maar omdat er zo'n pervers verdienmodel aan zit. Zoiets zou gewoon niet mogen.
Gelukkig wel, maar we lopen wel achter de feiten aan. Veel dingen zijn namelijk wel repareerbaar, maar alleen als je grote componenten vervangt. Zoals bij die E-Vito de hele elektromotor als een sensortje kapot is. Of de hele accu als je wat te hard tegen een stoeprandje rijd.quote:Op vrijdag 28 november 2025 14:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Volgens mij zijn daar nu wel strengere regels voor in de EU met betrekking tot het (zelf) repareerbaar maken van zaken.
En volgens mij gaat het in de VS ook de goede kant op: https://www.repaircafe.or(...)-allows-self-repair/
Kwam er trouwens achter dat het eerste repair cafe ter wereld hier om de hoek zit
Nvidia is daar ook berucht om, om een voorbeeld te geven, in China neemt men daar 32 GB GPU Grafische kaarten, en soldeert daar de memory Chips af om ze te vervangen van 2 naar 3 GB per stuk, dan krijg je een mooie 48GB versie. Echter Nvidia heeft zelf ook een 48GB model, wat veel en veel duurder is, gewoon markt protectie dus. Echter als ze er achter komen dat je het doet, kom je gelijk op de zwarte lijst.quote:Op vrijdag 28 november 2025 16:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Gelukkig wel, maar we lopen wel achter de feiten aan. Veel dingen zijn namelijk wel repareerbaar, maar alleen als je grote componenten vervangt. Zoals bij die E-Vito de hele elektromotor als een sensortje kapot is. Of de hele accu als je wat te hard tegen een stoeprandje rijd.
Dat zie je trouwens met de meeste dingen. Vroeger repareerde ik alle apparaten voor de hele buurt, maar tegenwoordig valt daar nog maar weinig eer aan te behalen. Vaak zijn het dingen zoals kabels of stekertjes die kapot zijn waar ze het apparaat in gaan, dat kun je zelf nog repareren. Of dingen die niet goed vast zitten en zo. Maar anders wordt het al snel heel duur. Zelfs als de onderdelen beschikbaar zijn, is het maar de vraag of je die als consument gewoon kunt bestellen en of dat niet duurder is dan het hele apparaat vervangen.
En het is natuurlijk begonnen met Apple en Microsoft die alles vastlijmden zodat het wegwerpapparaten werden.quote:Op vrijdag 28 november 2025 16:06 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nvidia is daar ook berucht om, om een voorbeeld te geven, in China neemt men daar 32 GB GPU Grafische kaarten, en soldeert daar de memory Chips af om ze te vervangen van 2 naar 3 GB per stuk, dan krijg je een mooie 48GB versie. Echter Nvidia heeft zelf ook een 48GB model, wat veel en veel duurder is, gewoon markt protectie dus. Echter als ze er achter komen dat je het doet, kom je gelijk op de zwarte lijst.
Gelukkig kunnen die gezamelijk met een touringbus reizenquote:Op vrijdag 28 november 2025 13:29 schreef torentje het volgende:
[..]
Sommige mensen met een lager inkomen wonen te ver weg van de goedkopere ondernemers. Zij kunnen dus, in tegenstelling tot de hogere inkomens, niet meeprofiteren van de goedkopere producten in buurlanden. Dat is dan weer wel jammer.
Ja natuurlijk. Die auto gaat geen 6 ton aantikken met alleen 800 euro per jaar aan onderhoud. Kom op zeg.quote:Op vrijdag 28 november 2025 14:54 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Accu’s gaan veel langer mee. Otto- of dieselmotoren halen in de praktijk zelden 6 ton en als je dat haalt vaak met de nodige kosten.
Je rekent jezelf rijk.
Wel als je veel zelf doet.quote:Op vrijdag 28 november 2025 17:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja natuurlijk. Die auto gaat geen 6 ton aantikken met alleen 800 euro per jaar aan onderhoud. Kom op zeg.
Ja dat is prima, maar dan moet je de tijd zelf investeren, die is ook geld waard natuurlijk. Sure, dan moet je minder geld naar een garage brengen, dat is zeer zeker zo, maar de uren die je er in hebt gestoken zijn uren die je niet aan andere dingen kon spenderen, en daarnaast is jouw tijd sowieso niet gratis. (ik ga hier dan uit van een situatie waarbij klussen aan die auto niet je hobby is, maar dat je dat doet omdat je dat geld niet naar de garage wil brengen).quote:Op vrijdag 28 november 2025 18:07 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Wel als je veel zelf doet.
Dan kun je goedkoop rijden.
Doe ook alles zoveel mogelijk zelf.
Heb de afgelopen jaren nauwelijks kosten gehad bij een garage..
Het is mijn hobby.quote:Op vrijdag 28 november 2025 18:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja dat is prima, maar dan moet je de tijd zelf investeren, die is ook geld waard natuurlijk. Sure, dan moet je minder geld naar een garage brengen, dat is zeer zeker zo, maar de uren die je er in hebt gestoken zijn uren die je niet aan andere dingen kon spenderen, en daarnaast is jouw tijd sowieso niet gratis. (ik ga hier dan uit van een situatie waarbij klussen aan die auto niet je hobby is, maar dat je dat doet omdat je dat geld niet naar de garage wil brengen).
Ja kijk, dan ervaar je dat ook als prettig qua tijdsinvestering. Dan kost het je nog steeds die tijd, maar die tijd wíl je daar ook mee bezig zijn, meer dan dat je die tijd wil spenderen aan andere dingen, en zo zullen er vast nog wel meer zijn, maar dan heeft de auto dus wel degelijk onderhoud en reparaties nodig. Die auto loopt ook geen 6 ton zonder dat je er zelf het nodige aan moet doen (in plaats van láten doen).quote:Op vrijdag 28 november 2025 18:31 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Het is mijn hobby.
Ik ben geen gamer of tv kijker.
Ben liever continu bezig.
Als ik zelf iets kan repareren, wat dan ook, dat geeft mij een voldaan en tevreden gevoel.
Zo, dat heb ik zelf weer gefixed.
En dat doe ik ook bij vrienden en familie.
Zo kun je ook veel goedkoper een huis kopen. Maar dan ben je gewoon onzinnige vergelijkingen aan het maken.quote:Op vrijdag 28 november 2025 18:07 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Wel als je veel zelf doet.
Dan kun je goedkoop rijden.
Doe ook alles zoveel mogelijk zelf.
Heb de afgelopen jaren nauwelijks kosten gehad bij een garage..
Knutselen aan mijn auto vind ik ook heerlijk, doe veel dingen zelf, altijd de kleine beurt. Afgelopen week de wiellagers achter vervangen en de koplampen gepolijst. Komende maand APK, kan daar niks over gezegd worden. Ja toch!quote:Op vrijdag 28 november 2025 18:31 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Het is mijn hobby.
Ik ben geen gamer of tv kijker.
Ben liever continu bezig.
Als ik zelf iets kan repareren, wat dan ook, dat geeft mij een voldaan en tevreden gevoel.
Zo, dat heb ik zelf weer gefixed.
En dat doe ik ook bij vrienden en familie.
Ik denk, of weet wel zeker, dat aan een benzineauto makkelijker te sleutelen is dan aan een EV.quote:Op vrijdag 28 november 2025 18:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zo kun je ook veel goedkoper een huis kopen. Maar dan ben je gewoon onzinnige vergelijkingen aan het maken.
Maar dat is niet wat hij zegt, hij zegt dat de vergelijking niet helemaal op gaat qua kosten, niet of er wel of niet makkelijker aan te sleutelen is. Daar heeft hij wel gelijk in, al snap ik je punt uiteraard wel.quote:Op vrijdag 28 november 2025 19:17 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ik denk, of weet wel zeker, dat aan een benzineauto makkelijker te sleutelen is dan aan een EV.
Daar moet je bij hobbyisten niet mee aankomen..
Ik quote de verkeerde zie ikquote:Op vrijdag 28 november 2025 19:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dat is niet wat hij zegt, hij zegt dat de vergelijking niet helemaal op gaat qua kosten, niet of er wel of niet makkelijker aan te sleutelen is. Daar heeft hij wel gelijk in, al snap ik je punt uiteraard wel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |