abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219356186
https://nos.nl/artikel/25(...)fslot-met-nieuw-plan

Ondertussen komt provincie Utrecht met een stikstofplan die wel perspectief biedt aan de boeren en de omgeving. Uiteraard niet zonder pijn maar lijkt wat meer in samenspraak te zijn gedaan.

quote:
Als Utrecht in 2027 weer vergunningen gaat geven aan boeren, dan staat daarin niet langer hoeveel neerslag van stikstof is toegestaan. In plaats daarvan schrijft de vergunning voor hoeveel stikstof een boerderij maximaal mag uitstoten. Ook de landelijke politiek wil zo gaan werken om de boer meer autonomie te geven.

Het Utrechtse plan draait niet alleen om stikstof. Zo komen er ook natuurherstelprojecten, zoals het aanplanten van bomen op de Utrechtse Heuvelrug. Verder mogen er straks minder gewasbeschermingsmiddelen worden gebruikt om de waterkwaliteit te verbeteren. Ook moet het grondwaterpeil in veengebieden omhoog om CO2-uitstoot te verminderen.
Is een voortzetting van beleid van voormalig minister Van der Wal die Wiersma de kliko in heeft gesmeten. Wellicht biedt dit perspectief voor de te nieuwe formeren kabinet om het weer in te voeren.
pi_219356252
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 15:54 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
De reden dat er uitgestapt wordt is hier al vaker besproken, dat is te 'danken' aan Hugo de Jonge en zijn ramp van een wet.
De wet betaalbare huur begrenst inderdaad de huuropbrengsten van met name kleinere huurwoningen in steden, maar tegelijk nemen de fiscale lasten in box 3 ook gewoon toe, de vermogensbelasting wordt zwaarder aangeslagen en WOZ waardes (waarover je belasting betaald) zijn enorm gestegen. Veel kosten daarentegen kun je niet aftrekken van je box 3 belasting. Bron: NRC

Ja de Wet van Hugo de Jonge heeft hier impact op, maar de BOX3 en stijgende WOZ waarde ook.
pi_219356382
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2025 15:06 schreef Immerdebestebob het volgende:
Wel klaar met die act van Van Campen om de namen van fracties volledig uit te spreken.
Valt me nu ook op :D Elk voorzitter moet en zal zn eigen gimmick hebben....
pi_219356683
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 12:21 schreef KaheemSaid het volgende:
Gelukkig is er nog de VVD havik Heinen, de man die één en al focus heeft op het toekomstig verdienmodel van Nederland. Afgelopen week melde hij in de Eerste Kamer reeds, dat de investeringsvoorstellen uit het rapport van Wennink ‘niet helemaal gaan matchen met de beschikbare middelen’. Was deze man maar zo streng toen het Groeifonds, Klimaatfonds en Stikstoffonds werden leeggeplunderd om lastenverlichting en overheidsconsumptie te kunnen betalen.
In de nieuwste aflevering van Betrouwbare Bronnen wordt hij ook flink gefileerd door VVD’er Pieter Duisenberg.
pi_219356698
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 16:12 schreef Frozen-assassin het volgende:

Ondertussen komt provincie Utrecht met een stikstofplan die wel perspectief biedt aan de boeren en de omgeving. Uiteraard niet zonder pijn maar lijkt wat meer in samenspraak te zijn gedaan.
[..]
Is een voortzetting van beleid van voormalig minister Van der Wal die Wiersma de kliko in heeft gesmeten. Wellicht biedt dit perspectief voor de te nieuwe formeren kabinet om het weer in te voeren.
Het is wel vaker betoogd dat doorbouwen op het regeerakkoord van Rutte IV helemaal niet zo slecht zal zijn. Alleen is er afgelopen tijd wel veel gesloopt dat eerst gerepareerd moet worden…
pi_219356734
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 16:46 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Veel voorzitters doen dat, een aantal partijen hebben er ook om gevraagd om dat vaker te doen volgens mij. De SGP iig, dacht ik. Die staan ook niet ingeschreven als SGP: https://www.kiesraad.nl/a(...)eede-kamerverkiezing
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219356892
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 16:46 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Naaiden ze de bbb niet op met trippel b ofzo?
pi_219357004
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 16:24 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
De wet betaalbare huur begrenst inderdaad de huuropbrengsten van met name kleinere huurwoningen in steden, maar tegelijk nemen de fiscale lasten in box 3 ook gewoon toe, de vermogensbelasting wordt zwaarder aangeslagen en WOZ waardes (waarover je belasting betaald) zijn enorm gestegen. Veel kosten daarentegen kun je niet aftrekken van je box 3 belasting. Bron: NRC

Ja de Wet van Hugo de Jonge heeft hier impact op, maar de BOX3 en stijgende WOZ waarde ook.
Het laaghangende fruit is al geplukt zeg maar, in de afgelopen twee jaar sinds de wet ingevoerd is is de huurmarkt volledig ingestort, de factoren die jij noemt zijn nu ook voor de laatste volhouders de druppel. In 2030 hebben we alleen nog maar sociale huur en koop, niets meer er tussenin. En ook geen studentenwoningen meer.
pi_219357018
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 16:12 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Het huidige kabinet wil ook uitstoot te meten bij de bron dus dat fundamentele punt komt overeen. Dan kan de grenswaarde ook flink omhoog en kunnen er weer dingen gedaan worden.

Maar dat provincies zoveel mogelijk moeten proberen boeren uit te kopen staat wel vast, dat gaat miljarden kosten maar het is niet anders.
pi_219357284
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 16:24 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

Hier over gesproken, het hele woonbeleid, ik vond dit een goed artikel vandaag.

https://www.theguardian.c(...)sing-crisis-research

Ja, het gaat niet specifiek over Nederland maar hetzelfde probleem en politieke keuzes spelen op heel veel plekken.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219357317
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 18:22 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het laaghangende fruit is al geplukt zeg maar, in de afgelopen twee jaar sinds de wet ingevoerd is is de huurmarkt volledig ingestort, de factoren die jij noemt zijn nu ook voor de laatste volhouders de druppel. In 2030 hebben we alleen nog maar sociale huur en koop, niets meer er tussenin. En ook geen studentenwoningen meer.
Mijn pa heeft een aantal panden als pensioen ik mag de administratie doe, dus even uit ervaring:

Die wet betaalbare huur deed bij ons helemaal niets, dat is alleen echt een probleem wanneer iemand achterlijk veel huur vroeg. Die kritiek is grotendeels onzin en zwaar overtrokken.

De pijn zit hem in box 3 waarbij van 2022 naar 2023 dat tarief veel te strak is aangetrokken.

Alleen door het hogere forfaitair rendement heeft men al op ruim 3 keer zoveel belasting, dan hebben ze ook nog wat met de leegwaarde gedaan waardoor het bedrag waarover die berekend werd ook toenam.

En dan is hebben wij nog de situatie zonder leningen waardoor er nog wat overblijft, maar als die er wel is maakt box 3 het helemaal onaantrekkelijk omdat die maar deels afgetrokken kunnen worden de belasting in plaats van volledig.

Alles wat met lening een huurwoning kocht zat dus dik met zijn vingers tussen de deur en verkoopt omdat er gewoon geen rendement te halen is zolang die box 3 niet wijzigt.
pi_219357359
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 19:06 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Mijn pa heeft een aantal panden als pensioen ik mag de administratie doe, dus even uit ervaring:

Die wet betaalbare huur deed bij ons helemaal niets, dat is alleen echt een probleem wanneer iemand achterlijk veel huur vroeg. Die kritiek is grotendeels onzin en zwaar overtrokken.

De pijn zit hem in box 3 waarbij van 2022 naar 2023 dat tarief veel te strak is aangetrokken.

Alleen door het hogere forfaitair rendement heeft men al op ruim 3 keer zoveel belasting, dan hebben ze ook nog wat met de leegwaarde gedaan waardoor het bedrag waarover die berekend werd ook toenam.

En dan is hebben wij nog de situatie zonder leningen waardoor er nog wat overblijft, maar als die er wel is maakt box 3 het helemaal onaantrekkelijk omdat die maar deels afgetrokken kunnen worden de belasting in plaats van volledig.

Alles wat met lening een huurwoning kocht zat dus dik met zijn vingers tussen de deur en verkoopt omdat er gewoon geen rendement te halen is zolang die box 3 niet wijzigt.
Leuke anekdote, maar de realiteit is anders. Zie bijvoorbeeld:

quote:
Zuidema merkt dat er iets verandert in de gebieden waar wordt verkocht. Dat heeft te maken met de strengere regels van de Wet betaalbare huur, waardoor het moeilijker werd om met huren wat te verdienen. "In eerste instantie was het effect van die wet met name te zien op de duurdere locaties, zoals grote steden", zegt hij. "Buiten de grote steden was er nog wel winst te maken."

"Maar inmiddels zorgen de veranderende belastingregels ervoor dat je als particuliere eigenaar van een tweede woning behoorlijk wordt aangeslagen", gaat Zuidema verder. Hij doelt op de vermogensregels uit het Belastingplan 2026 waar de Tweede Kamer momenteel mee worstelt. "Daar bereidt men zich op voor. Ook buiten de grote steden."

Investeerders kochten overigens ook bijna zesduizend woningen in de periode juli tot en met september, wat 40 procent meer is dan een jaar eerder. Maar dat betekent niet dat dat het uitponden compenseert, want 59 procent van deze woningen kochten ze van andere investeerders. "Zo slinkt deze voorraad", zegt Zuidema. "Je hebt zo'n 300.000 van deze huurwoningen en dat aantal krimpt met ongeveer 7 à 8 procent per jaar."
https://www.nu.nl/economi(...)-geen-oplossing.html

Precies wat ik zeg dus. De horrorwet van de Jonge is de aanjager, de andere zaken komen daar nog eens boven op.

De huurmarkt verdwijnt en we schijnen het allemaal prima te vinden.
pi_219357414
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 19:12 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
[..]

Precies wat ik zeg dus. De horrorwet van de Jonge is de aanjager, de andere zaken komen daar nog eens boven op.

quote:
"Maar inmiddels zorgen de veranderende belastingregels ervoor dat je als particuliere eigenaar van een tweede woning behoorlijk wordt aangeslagen", gaat Zuidema verder. Hij doelt op de vermogensregels uit het Belastingplan 2026 waar de Tweede Kamer momenteel mee worstelt. "Daar bereidt men zich op voor. Ook buiten de grote steden."
Het staat notabene ook genoemd in je eigen artikel. Twee dingen kunnen tegelijk waar zijn hé.

@tizitl2: ik zie mensen met pandjes hier in de buurt ook vooral verkopen om de Box 3 regels.
pi_219357465
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 19:12 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
[..]

Als de huurmarkt zo is dat de ene particulier er een pensioen uit haalt en de huurder daar dan krom voor moet liggen is dat een goede zaak natuurlijk. Uiteindelijk moet je ook gewoon inzetten op woningbezit. Dat is ook hoe we aan het gedrocht van de hypotheekrenteaftrek zijn gekomen om woningbezit te stimuleren. Dat doet de hypotheekrenteaftrek verder niet maar niemand kraait daarnaar want de rijksten halen er meer uit dan minder goed bedeelden en dat zien we graag zo in het zeer rechtse Nederland.

Huizen opkopen om geld te verdienen aan de woningnood zou je moeten ontmoedigen als dat nu meer gebeurt is dat een goede zaak. Uiteindelijk ook beter voor de economie als mensen met genoeg vermogen daarin investeren in plaats van dat ze hun vermogen gebruiken om huur te ontrekken aan mensen die wel werken voor hun geld.
pi_219357480
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2025 19:16 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
[..]
Het staat notabene ook genoemd in je eigen artikel. Twee dingen kunnen tegelijk waar zijn hé.
Het staat nota bene in mijn originele post als reactie op jou:
MoreDakka in POL / Nederlandse Politiek #649

Even beter lezen hé :)
pi_219357548
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2025 15:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
https://www.trouw.nl/poli(...)g-in-box-3~ba990d0f/

Afschaffing Wet Hillen:
[..]
Hier staat het amendement makkelijk klikbaar: https://berthub.eu/tkconv/document.html?nummer=2025D47615

Dit is een uitleg van de Wet Hillen: https://annas-vastgoed.nl(...)waarom-verdwijnt-het

Mensen zonder hypotheek gaan dus versneld iets meer belasting betalen. De Wet Hillen werd al afgebouwd en zou afgebouwd zijn in 2048, dit gaat naar 2041.
Dat betekent dat het huidige afbouwpercentage van 3,33% per jaar wordt verhoogd met 1,47%-punt, zodat deze 4,8% bedraagt.

Bij een woning met een WOZ-waarde van 500.000 euro waarvan de hypotheek in het geheel is afbetaald, betekent dit in 2026 dat de korting op het eigenwoningforfait niet 1283,33 euro maar 1257,67 euro bedraagt (een verschil van ca. 25 euro). Na toepassing van het relevante box 1-tarief leidt dit tot een lastenverhoging van ongeveer 10 euro per jaar in 2026. Bij huizen met een hogere WOZ-waarde is het effect uiteraard groter (en vice versa); en bij niet-geheel afgeloste hypotheken is het effect kleiner.
Ah de CU wil weer meer geld aftroggelen bij huizenbezittend Nederland.
pi_219357588
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 19:27 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Want dat gedeelte van Nederland heeft het zwaar :')
Als huren zo'n feestje is waarom verkoopt huizenbezittend Nederland dan niet de woningen en gaat huren?
pi_219357662
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 19:30 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Want dat gedeelte van Nederland heeft het zwaar :')
Als huren zo'n feestje is waarom verkoopt huizenbezittend Nederland dan niet de woningen en gaat huren?
Soms is het voor iemand in een bepaalde situatie beter om te huren. Soms is het beter om te kopen. Dat is niet in eenheidsworst af te vangen, dat snap je toch zelf ook wel?
pi_219357694
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 19:35 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Soms is het voor iemand in een bepaalde situatie beter om te huren. Soms is het beter om te kopen. Dat is niet in eenheidsworst af te vangen, dat snap je toch zelf ook wel?
Wanneer is het beter om te huren volgens jou? Wonen heeft lagere woonkosten en je bouwt vermogen op.
Wat niet in eenheidsworst te vangen is kun je prima in sociale huur laten wonen die de overheid kan verzorgen.
pi_219357804
quote:

[..]
Kopen is dan ook wel enorm veel aantrekkelijker dan huren in Nederland. Marike Stellinga en Maarten Schinkel hadden hier laatst nog een intressante podcast over.
pi_219357810
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 19:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Wanneer is het beter om te huren volgens jou? Wonen heeft lagere woonkosten en je bouwt vermogen op.
Wat niet in eenheidsworst te vangen is kun je prima in sociale huur laten wonen die de overheid kan verzorgen.
Als je over twee maanden weer emigreert?
  donderdag 27 november 2025 @ 19:49:12 #72
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219357835
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 19:47 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Als je over twee maanden weer emigreert?
Als je alleenstaand en jong bent is kopen ook niet zo eenvoudig.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219358068
quote:

[..]
Om box 3 te ontzien. Klaag dus niet zo. Over een tientje in het jaar...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219358101
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 19:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Als je ergens tijdelijk wil wonen. Wij huren nu bijvoorbeeld voor de dominee, dat is een baan waar je om de 5 jaar ongeveer verhuist. Zo zijn er meer banen van tijdelijke aard. Dan kan huren verstandig zijn, omdat je anders misschien gedwongen onder water moet verkopen.
pi_219358176
Vullings sorteert alvast voor op een minderheidskabinet D66+CDA+VVD. Dit lijkt me ook de meest realistische optie.

https://eenvandaag.avrotr(...)en-d66-en-cda-162065
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')