Jij hoeft echt niet te denken dat ik met jou in discussie ga beste Meningbastion. Op mij reageren is derhalve zinloos. Dat ik daar even duidelijk over ben.quote:Op vrijdag 28 november 2025 07:28 schreef Meningbastion het volgende:
[..]
Welnee, hoe kom je daar nou weer bij? Het zoeken van meerderheden is juist een uiterst effectieve methode om het (ons) geld doelmatiger uit te geven. De discussies tussen coalitie en kamer(s) zorgen voor uitgebalanceerde voorstellen en wetgeving. Jammer dat je weer zo'n ongenuanceerde uitspraak doet, het begint irritant te worden.
Je hebt inderdaad gelijk. Het is vreselijk dat we zoveel geld betalen aan schending van de mensenrechten. Het zou beter zijn om onze landsgrenzen gewoon vrijwel gratis en voor niets keihard te verdedigen tegen deze instroom. Gewoon het leger op het strand stationeren en zorgen dat er niemand illegaal aan land komt. Zo simpel kan het zijn.quote:Op vrijdag 28 november 2025 07:01 schreef Hanca het volgende:
Met EU geld worden massadeportaties gefinancierd, mensen die zonder enige procedure een land uit worden gezet: https://nos.nl/artikel/25(...)edeal-met-mauritanie
Schandalig en een schending van de mensenrechten. Je zou toch hopen dat de Kamer tegen zulke zaken op gaat staan, maar zelfs D66 pleitte afgelopen verkiezingen voor meer van zulke deals.
Asiel aanvragen is legaal, dus dat is dan wel een reden om binnen te mogen komen. Anders doen we zelf aan mensenrechtenschendingen.quote:Op vrijdag 28 november 2025 08:36 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Je hebt inderdaad gelijk. Het is vreselijk dat we zoveel geld betalen aan schending van de mensenrechten. Het zou beter zijn om onze landsgrenzen gewoon vrijwel gratis en voor niets keihard te verdedigen tegen deze instroom. Gewoon het leger op het strand stationeren en zorgen dat er niemand illegaal aan land komt. Zo simpel kan het zijn.
Onzin.quote:Op donderdag 27 november 2025 23:35 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Deze reactie heeft een hoog Je hebt eigenlijk gelijk maar ik wil het niet toegeven-gehalte
Gebeuren zulke ongedekte postjes van 2 miljard nu vaker?quote:In de Tweede Kamer is irritatie ontstaan tussen demissionair premier Schoof en enkele politieke partijen over het vrijmaken van 2 miljard euro extra voor militaire steun aan Oekraïne.
Het demissionaire kabinet wil pas in april - bij de Voorjaarsnota - kijken hoe dat extra geld in de begroting gevonden kan worden. Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het kabinet nú al zegt dat het Oekraïne volgend jaar op dit geld kan rekenen, zodat er al snel militaire orders geplaatst kunnen worden.Bron: NOS
China komt met zakken geld om havens, infrastructuur en andere bouwprojecten uit de grond te stampen.quote:Op vrijdag 28 november 2025 07:01 schreef Hanca het volgende:
Met EU geld worden massadeportaties gefinancierd, mensen die zonder enige procedure een land uit worden gezet: https://nos.nl/artikel/25(...)edeal-met-mauritanie
Schandalig en een schending van de mensenrechten. Je zou toch hopen dat de Kamer tegen zulke zaken op gaat staan, maar zelfs D66 pleitte afgelopen verkiezingen voor meer van zulke deals.
Het is natuurlijk vooral een ongedekte post van minister Heinen. Via een kasschuif geld naar voren halen kan alleen als je niet van plan bent om dat geld op dat latere moment ook uit te geven. Het is nooit de bedoeling geweest om Oekraïne in 2026 te korten, die hele kasschuif is alleen een vooruitschuiven van het probleem geweest en daar is die systematiek niet voor.quote:Op vrijdag 28 november 2025 09:19 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Gebeuren zulke ongedekte postjes van 2 miljard nu vaker?
Dan ben je nooit echt BBB'er geweestquote:Op vrijdag 28 november 2025 09:29 schreef Bluesdude het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ver-naar-d66-fractie :
Arie Griffioen, Eerste Kamerlid voor de BoerBurgerBeweging (BBB), stapt over naar de D66-fractie. Dat laat hij weten in een brief aan de voorzitter van de Eerste Kamer. In de brief schrijft Griffioen dat hij zich niet langer herkent 'in de koers die de BBB vaart'.
Je kunt je prima niet herkennen in de huidige koers als je 3 jaar geleden op een BBB lijst stond. Opkomen voor de buitengebieden en boeren is heel wat anders dan de huidige anti-asiel en extreem conservatieve koers die nu de hoofdlijn is van de partij.quote:Op vrijdag 28 november 2025 09:32 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Dan ben je nooit echt BBB'er geweest
Niet heel gebruikelijk maar Heinen, onze slechtste minister van Financiën ooit, maakt er wel een gewoonte van. Die heeft ook grote besparingen op asiel en de afdracht aan de EU ingeboekt. En ook de opgave met de brandstofaccijns is weer incidenteel opgelost. Dus op termijn is het begrotingstekort nog veel groter. En dat allemaal voor consumptieve uitgaven…quote:Op vrijdag 28 november 2025 09:19 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Open een nieuw topic met de discussie punten, één of diverse polls, opsomming van bestaande maatregelen.quote:Op vrijdag 28 november 2025 09:07 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik zou deze vrijdag echt een geweldige dag vinden om heel de asieldiscussie nog eens van vooraf te doen.
Misschien kan iemand aangeven dat we ons aan wetten en verdragen moeten houden, een ander kan zeggen dat we Europa hermetisch dicht moeten timmeren en weer iemand zou kunnen zeggen dat we meteen moeten beginnen met deporteren of werkkampen op zouden moeten zetten.
Het zou mooi zijn wanneer we er meteen ook wat statistieken bijhalen, statistieken over criminaliteit, over wel of niet bestaande overlast bij AZC's, over dat arbeidsmigranten een veel groter onderdeel van de migratie zijn, over Minister Paul die de dag na de verkiezingen wetten in trekt, over Hugo de Jonge die huisvesting van buitenlandse studenten nagenoeg onmogelijk maakt door zijn huurwet of is dit de schuld van box 3 of van de absurde toename van huizenprijzen.
We kunnen het hebben over wethouders in Terneuzen die hadden moeten stemmen, over burgemeesters in Venlo die beveiligd moeten worden, we zouden zelfs heel de discussie over de spreidingswet nogmaals over kunnen doen.
Maar op het gebied van migratie hebben we de aanbevelingen van het rapport Roemer, het rapport de staatscommissie demografie van van Zwol, we hebben de asielnoodmaatregelen wet, het tweestatussenstelsel en de uitrol van het Europese migratiepact.
Misschien moeten we gewoon eens wat tempo maken met de aanbevelingen uit de rapporten en lekker die wetten doorvoeren. Gewoon knopen doorhakken in plaats van komen met wensdenken, niet haalbare ideeën en profilering in optima vorm.
Dat maakt 36 eerste kamer zetels voor GL/PvdA, D66, CDA en VVD.quote:Op vrijdag 28 november 2025 09:29 schreef Bluesdude het volgende:
Arie Griffioen, Eerste Kamerlid voor de BoerBurgerBeweging (BBB), stapt over naar de D66-fractie. Dat laat hij weten in een brief aan de voorzitter van de Eerste Kamer. In de brief schrijft Griffioen dat hij zich niet langer herkent 'in de koers die de BBB vaart'.
https://www.ad.nl/politie(...)t-ridicuul~adef57b4/quote:Mona Keijzer wekt toorn Kamer na aanval op NOS: 'Echt ridicuul'
D66, CDA en GroenLinks-PvdA zijn klaar met de aanvallen van BBB-vicepremier Mona Keijzer op de NOS. Keijzer suggereert in meerdere tweets dat de NOS politiek gekleurd zou zijn en bewust geen juiste informatie zou verstrekken. Kritiek die volgens staatsrechtgeleerde Wim Voermans niet gepast is voor een vicepremier. De Kamerleden eisen opheldering, ook van minister-president Dick Schoof.
Een belangrijke politicus is ook een belangrijke opiniemaker. En die moet dat goed beseffen en zich inhouden met de uitspraken.quote:De NOS maakte afgelopen week bekend dat de organisatie per direct stopt met het plaatsen van berichten op X. Een twitteraar had hier commentaar op: ‘Maar wie moet hier dan voortaan de beslist betrouwbare informatie van het ministerie van gezondheid van Hamas letterlijk overtikken?’ Keijzer reageert hierop met: ‘Dat blijven ze doen. Ze krijgen hier alleen geen weerwoord meer. Lekker rustig.’
Ik mis even de interne tegenstelling in hetgeen je post?quote:Op vrijdag 28 november 2025 10:16 schreef Bluesdude het volgende:
Over de BBB gesproken Ook dit is de interne tegenstelling in die club:
[..]
https://www.ad.nl/politie(...)t-ridicuul~adef57b4/
Keijzer verkettert NOS :
[..]
Een belangrijke politicus is ook een belangrijke opiniemaker. En die moet dat goed beseffen en zich inhouden met de uitspraken.
Arie Griffioen heeft kritiek op de pro-Israel-attitude van BBB-top.quote:Op vrijdag 28 november 2025 10:32 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik mis even de interne tegenstelling in hetgeen je post?
Het gelijk van Rutte aangaande Omtzicht en Keijzer komen in kabinet Schoof toch wel behoorlijk aan het licht.quote:Op vrijdag 28 november 2025 10:38 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Arie Griffioen heeft kritiek op de pro-Israel-attitude van BBB-top.
Ik neem aan dat ook de meer genuanceerde D66 meningen over de NOS hem meer ligt.
Ik denk nog een aantal BBB-mensen die wrevelig zijn met dit . Misschien een kleine minderheid, maar dan toch een tegenstelling.
Komt op mij toch wel wat opportunistisch over. Die overstap. Het Israël Gaza verhaal is juist nu in rustiger vaarwater. Als dat zijn drijfveer zou zijn, dan had hij de afgelopen jaren veel eerder over kunnen stappen.quote:Op vrijdag 28 november 2025 10:38 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Arie Griffioen heeft kritiek op de pro-Israel-attitude van BBB-top.
Ik neem aan dat ook de meer genuanceerde D66 meningen over de NOS hem meer ligt.
Ik denk nog een aantal BBB-mensen die wrevelig zijn met dit . Misschien een kleine minderheid, maar dan toch een tegenstelling.
Waarom? Het kan toch een optelsom zijn, met de tweets en reposts van bijvoorbeeld Keijzer afgelopen week als zetje om nu over te stappen?quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Komt op mij toch wel wat opportunistisch over. Die overstap. Het Israël Gaza verhaal is juist nu in rustiger vaarwater. Als dat zijn drijfveer zou zijn, dan had hij de afgelopen jaren veel eerder over kunnen stappen.
Ik denk dat het iets met het verkiezingsresulaat van BBB/D66 en de komende verkiezingen te maken heeft, dat deze mijnheer nu opeens D66 wordt.
De kans dat hij over 1,5 jaar weer op de D66 lijst staat, lijkt me anders behoorlijk klein. D66 heeft eigen binnen de partij opgeklommen kandidaten genoeg. Dan had hij beter naar JA21 oid kunnen gaan. Dus nee, zo opportunistisch is het denk ik niet. Het lijkt me een optelsom, waarschijnlijk denkt hij hier al sinds afgelopen voorjaar over.quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Komt op mij toch wel wat opportunistisch over. Die overstap. Het Israël Gaza verhaal is juist nu in rustiger vaarwater. Als dat zijn drijfveer zou zijn, dan had hij de afgelopen jaren veel eerder over kunnen stappen.
Ik denk dat het iets met het verkiezingsresulaat van BBB/D66 en de komende verkiezingen te maken heeft, dat deze mijnheer nu opeens D66 wordt.
En jij vindt de afstand BBB en D66 niet best wel groot?quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waarom? Het kan toch een optelsom zijn, met de tweets en reposts van bijvoorbeeld Keijzer afgelopen week als zetje om nu over te stappen?
Overstappen nadat de BBB verlies leidt, naar een partij die daar erg ver vandaan staat, maar wel veel wint, daar krijg ik gewoon een opportunistisch smaakje van in mijn mond.quote:Als voorbeelden noemt hij het standpunt van de BBB om de spreidingswet in te trekken, het strafbaar stellen van illegaliteit en hulp aan mensen zonder verblijfsstatus, en het idee van een tijdelijke asielstop. Ook op andere dossiers, zoals het standpunt over sancties tegen Israël, verschillen de opvattingen sterk.
Ik hoop ook echt dat ze dit soort overstappers niet op de lijst zetten.quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
De kans dat hij over 1,5 jaar weer op de D66 lijst staat, lijkt me anders behoorlijk klein. D66 heeft eigen binnen de partij opgeklommen kandidaten genoeg. Dan had hij beter naar JA21 oid kunnen gaan. Dus nee, zo opportunistisch is het denk ik niet. Het lijkt me een optelsom, waarschijnlijk denkt hij hier al sinds afgelopen voorjaar over.
quote:Op vrijdag 28 november 2025 09:29 schreef Bluesdude het volgende:
Overstappen doe je niet van de ene op de andere dag, natuurlijk. Daar denk je heel lang over na. Een groot deel van de dingen die hij noemt, zijn in de loop van de tijd naar boven gekomen en verder duidelijk geworden.quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:32 schreef capricia het volgende:
[..]
En jij vindt de afstand BBB en D66 niet best wel groot?
Hij noemt ook allemaal zaken die al jaren duidelijk zijn bij de BBB:
[..]
Overstappen nadat de BBB verlies leidt, naar een partij die daar erg ver vandaan staat, maar wel veel wint, daar krijg ik gewoon een opportunistisch smaakje van in mijn mond.
quote:Op vrijdag 28 november 2025 10:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als je ook naar de lijst met gedeclareerde zorgkosten kijkt, dan zie je per declaratie tientallen hele kleine bedragen (gemiddeld een paar euro per stuk). Dus dan weet je ook waarom er zoveel geklaagd wordt over de administratie en waar al dat geld nu naar toe gaat.
Kortom, in dit tempo zit je volgend jaar binnen een paar maanden door je eigen risico heen. Wat waarschijnlijk ook de bedoeling is.
Das wel vreemd ja. Maar ik denk dat het gewoon een verschuiving is geweest. X omhoog en Y omlaag. de Min. vws of zorgautoriteit toetst dit wel. Maar wat mij betreft zouden ze gewoon met all-in prijzen ipv al die kleine kut bedragen afzonderlijk in rekening te brengen.quote:Ik kreeg net een rekening van 100 Euro van het CZ. De zorgkosten zijn de afgelopen drie maanden flink aan het exploderen, met nog geen einde in zicht. Drie maanden geleden ineens meer dan 3 Euro per verpakking geneesmiddel bij de apotheek. Die kosten zijn nu 8,56 geworden. Voor veel geneesmiddelen moet je nu ook een deel van de kosten betalen, dan verdubbelt dat bedrag. Met laboratoriumonderzoeken is hetzelfde gebeurd. Een deel daarvan valt onder het eigen risico, de rest moet je meteen betalen.
Zijn dat niet gewoon je aansluitingen en abbo-gelden aan de huisarts? Betaalt iedereen.quote:Als je ook naar de lijst met gedeclareerde zorgkosten kijkt, dan zie je per declaratie tientallen hele kleine bedragen (gemiddeld een paar euro per stuk). Dus dan weet je ook waarom er zoveel geklaagd wordt over de administratie en waar al dat geld nu naar toe gaat.
Drie jaar geleden was BBB niet anti-asiel. En de man stond al langer bekend om het feit dat hij dit standpunt niet deelde met de fractie. Hij zal het eerst intern hebben geprobeerd. Overstappen doe je ook niet in 3 weken, ik denk dat de eerste gesprekken met D66 al van voor de verkiezingen dateren. En zijn eerste twijfel is van nog veel langer geleden.quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:32 schreef capricia het volgende:
[..]
En jij vindt de afstand BBB en D66 niet best wel groot?
Hij noemt ook allemaal zaken die al jaren duidelijk zijn bij de BBB:
[..]
Overstappen nadat de BBB verlies leidt, naar een partij die daar erg ver vandaan staat, maar wel veel wint, daar krijg ik gewoon een opportunistisch smaakje van in mijn mond.
Dat is dus een hopeloze situatie voor Jetten. Hij is niet capabel om hier een oplossing voor te vinden.quote:Op vrijdag 28 november 2025 09:49 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dat maakt 36 eerste kamer zetels voor GL/PvdA, D66, CDA en VVD.
Wees dan mans genoeg om je termijn uit te zingen of de plek aan iemand anders van de BBB te geven.quote:Op vrijdag 28 november 2025 09:29 schreef Bluesdude het volgende:
Ik heb het nagevraagd en er zijn gewoon een heleboel dingen uit het basispakket gehaald. Ook hebben veel (extra) dingen nu een (grotere) eigen bijdrage, al dan niet betaald uit het eigen risico. Het aantal dingen die nu afzonderlijk in rekening moeten worden gebracht is daardoor net veel groter geworden. Heel veel extra handelingen en dan veel dingen opgesplitst omdat die nu onder meerdere tarieven vallen.quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
[..]
Das wel vreemd ja. Maar ik denk dat het gewoon een verschuiving is geweest. X omhoog en Y omlaag. de Min. vws of zorgautoriteit toetst dit wel. Maar wat mij betreft zouden ze gewoon met all-in prijzen ipv al die kleine kut bedragen afzonderlijk in rekening te brengen.
[..]
Zijn dat niet gewoon je aansluitingen en abbo-gelden aan de huisarts? Betaalt iedereen.
Prima dat jij een particuliere mening hebt maar wat hij doet is gewoon binnen de wet. Fracties bestaan zelfs wettelijk niet en je wordt gekozen zonder last of ruggespraak. En als hij dus vindt dat de partij zo opgeschoven is dat hij daar vanuit zijn overtuigingen niet meer bij aan wil sluiten staat het hem vrij of als onafhankelijk lid verder te gaan of aan te sluiten bij een fractie die hem wel past.quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:52 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Wees dan mans genoeg om je termijn uit te zingen of de plek aan iemand anders van de BBB te geven.
Klinkt als een probleem voor Jetten/de formatie, die zullen dit wel moeten gaan oplossen.quote:Op vrijdag 28 november 2025 09:19 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Zoals de hele puinhoop die Heinen achter laat. En het erge is: bijna zeker blijft die prutser minister, hopelijk niet meer op financiën.quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:56 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Klinkt als een probleem voor Jetten/de formatie, die zullen dit wel moeten gaan oplossen.
Ja het mag, maar uiteindelijk wordt iemand gekozen op partij en niet op persoonlijke titel. Als je je dan niet meer kan vinden in de koers van die partij ook prima, maar geef dan je zetel terug aan de partij en schrijf je daarna voor een volgende verkiezing in bij je nieuwe.quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:56 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Prima dat jij een particuliere mening hebt maar wat hij doet is gewoon binnen de wet. Fracties bestaan zelfs wettelijk niet en je wordt gekozen zonder last of ruggespraak. En als hij dus vindt dat de partij zo opgeschoven is dat hij daar vanuit zijn overtuigingen niet meer bij aan wil sluiten staat het hem vrij of als onafhankelijk lid verder te gaan of aan te sluiten bij een fractie die hem wel past.
Als tweede partij in de beoogd coalitie zit het er dik in dat hij dus wel terug komt op financiën. Het klinkt voor mensen leuk dat hij streng zou zijn maar het is inderdaad een waardeloze begroting met allerlei korte termijn cadeautjes en problemen voor de langere termijnquote:Op vrijdag 28 november 2025 11:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zoals de hele puinhoop die Heinen achter laat. En het erge is: bijna zeker blijft die prutser minister, hopelijk niet meer op financiën.
Dan laten ze het overheidstekort toch gewoon wat extra meer oplopen.quote:Op vrijdag 28 november 2025 09:19 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
In dit geval is alleen de BBB vooral opgeschoven richting extremere standpunten. Dus ik kan me goed voorstellen dat hij zegt dat hij nog steeds staat voor het beleid waar hij op verkozen is maar dat de BBB daar vooral afstand van genomen heeft. Landbouwbeleid ligt het wat anders in een overstap naar D66 maar voor veel andere standpunten is de BBB heel erg opgeschoven tot een schoothondje van Geertquote:Op vrijdag 28 november 2025 12:00 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ja het mag, maar uiteindelijk wordt iemand gekozen op partij en niet op persoonlijke titel. Als je je dan niet meer kan vinden ook prima, maar geef dan je zetel terug aan de partij en schrijf je daarna voor een volgende verkiezing in bij je nieuwe.
iedereen mag een hoofdelijke stemming aanvragen dus het ligt er maar net aan of iemand het belangrijk genoeg vindt.quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
Veel stemmingen in de tweede kamer zijn ook per partij, hoofdelijke stemmingen zijn zeldzaam.
Omtzigt dan tochquote:Op vrijdag 28 november 2025 10:45 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het gelijk van Rutte aangaande Omtzicht en Keijzer komen in kabinet Schoof toch wel behoorlijk aan het licht.
Maar wat nou als de partij waar je in zat zo ver af glijdt van de oorspronkelijke standpunten, dat je bij een overstap naar een andere partij meer recht doet aan waar je oorspronkelijk voor gekozen was?quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:00 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ja het mag, maar uiteindelijk wordt iemand gekozen op partij en niet op persoonlijke titel. Als je je dan niet meer kan vinden in de koers van die partij ook prima, maar geef dan je zetel terug aan de partij en schrijf je daarna voor een volgende verkiezing in bij je nieuwe.
De overheidsfinancien van Nederland zijn sowieso een bijzonder geval. Op de korte termijn klost het geld spreekwoordelijk tegen de plinten en krijgt de overheid grote projecten niet weggezet. Op lange termijn zijn er potentieel grote problemen. En dat heeft er vooral mee te maken dat we al jarenlang geen keuzes maken. En amper investeren in onze economie op langere termijn. Het is veel te veel gericht geweest op consumptie om de kiezer op korte termijn te pleasen maar we beginnen op steeds meer vlakken achterop te lopen.quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan laten ze het overheidstekort toch gewoon wat extra meer oplopen.
Vergeet de cadeautjes aan het bedrijfsleven en de vermogende burgers niet. Daar gaat een hoop geld in zitten. Meer dan in de dingen waar de consumenten wat aan hebben, die gaan er netto altijd op achteruit.quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:08 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De overheidsfinancien van Nederland zijn sowieso een bijzonder geval. Op de korte termijn klost het geld spreekwoordelijk tegen de plinten en krijgt de overheid grote projecten niet weggezet. Op lange termijn zijn er potentieel grote problemen. En dat heeft er vooral mee te maken dat we al jarenlang geen keuzes maken. En amper investeren in onze economie op langere termijn. Het is veel te veel gericht geweest op consumptie om de kiezer op korte termijn te pleasen maar we beginnen op steeds meer vlakken achterop te lopen.
Ik probeer je te volgen, maar je haalt nogal wat aan.quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En als het eigen risico volgend jaar voor veel mensen na een paar maanden al op is, moet het eigen risico en/of de eigen bijdrage omhoog, doordat de kosten veel hoger zijn geworden. Kortom, volgend jaar iedere maand (naast het eigen risico) 25 Euro extra betalen en in 2027 nog eens 50-75 Euro daar bovenop.
Een kerstcadeautje van de VVD en de PVV
Op vrijdag 28 november 2025 12:44 schreef tizitl2 het volgende:Lijkt mij een vrij stevig pleidooi voor een spreidingswet. Dus als je verkozen bent omdat je dat program onderschrijft kan het best gaan schuren.quote:Voor iedereen die wel recht heeft op verblijf in Nederland gaan we echt eerlijk spreiden. In heel
Neder land gaan we per inwonersaantal evenveel mensen opvangen. Nu zien we dat de Noordelijke
provincies veel meer opnemen dan randstedelijke provincies. We stoppen dus met spreiden op basis
van landoppervlak en gaan spreiden op basis van inwonersaantallen en draagvlak. Gelijke monniken,
gelijke kappen, iedereen pakt zijn eerlijke verantwoordelijkheid.
Waar vervolgens de linkse tweede kamer de schuld krijgtquote:Op vrijdag 28 november 2025 12:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan laten ze het overheidstekort toch gewoon wat extra meer oplopen.
Ook daarom zou een middenkabinet veel verstandiger zijn dan een volgend experiment met extreemrechts…quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:08 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De overheidsfinancien van Nederland zijn sowieso een bijzonder geval. Op de korte termijn klost het geld spreekwoordelijk tegen de plinten en krijgt de overheid grote projecten niet weggezet. Op lange termijn zijn er potentieel grote problemen. En dat heeft er vooral mee te maken dat we al jarenlang geen keuzes maken. En amper investeren in onze economie op langere termijn. Het is veel te veel gericht geweest op consumptie om de kiezer op korte termijn te pleasen maar we beginnen op steeds meer vlakken achterop te lopen.
Er zijn een heleboel dingen (gedeeltelijk) uit het basispakket verdwenen. Daardoor zijn er veel nieuwe kosten bijgekomen. Die moeten allemaal gerapporteerd worden, waardoor de hoeveelheid papierwerk groter is geworden. Een aantal van die kosten moet je meteen zelf betalen, maar de rest gaan van je eigen risico af. Ik had normaal aan het einde van het jaar nog veel eigen risico over, maar nu is het er binnen een paar maanden voor het grootste deel doorheen gevlogen. Je moet dus zelf een heel stuk meer van je eigen risico betalen.quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik probeer je te volgen, maar je haalt nogal wat aan.
Even kijken: je bedoelt dat de eigen bijdragen lopende 2026 omhooggaan als het het eigenrisico verbruikt is? Dit zijn toch gewoon vastgestelde bedragen?
En waarom moet in 2026 ¤25 extra voor betaald worden en die ¤75 in 2027?
Die niet links is, want volgens Yesilgöz heeft Nederland bij de TK-verkiezingen heel duidelijk 'voor centrumrechts gekozen'quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:53 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Waar vervolgens de linkse tweede kamer de schuld krijgt.
Dus ze ziet de (verder nutteloze) PVV stemmen ook als verkapte VVD stemmen?quote:Op vrijdag 28 november 2025 13:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Die niet links is, want volgens Yesilgöz heeft Nederland bij de TK-verkiezingen heel duidelijk 'voor centrumrechts gekozen'
Volgens mij maak je een misvatting. Zorgverzekeraars maken geen winst op de premie en of de inkoop- en verkoop van zorg. Ze maken "winst" omdat ze betaald worden om de incasso, excasso, administratie en de strategische inkoop te doen. Ze maken geen winst door een ziekenhuis uit te knijpen als het goed is.quote:Op vrijdag 28 november 2025 13:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Er zijn een heleboel dingen (gedeeltelijk) uit het basispakket verdwenen. Daardoor zijn er veel nieuwe kosten bijgekomen. Die moeten allemaal gerapporteerd worden, waardoor de hoeveelheid papierwerk groter is geworden. Een aantal van die kosten moet je meteen zelf betalen, maar de rest gaan van je eigen risico af. Ik had normaal aan het einde van het jaar nog veel eigen risico over, maar nu is het er binnen een paar maanden voor het grootste deel doorheen gevlogen. Je moet dus zelf een heel stuk meer van je eigen risico betalen.
De verzekeringsmaatschappijen moeten daarom volgend jaar veel extra kosten gaan betalen, nadat het eigen risico van de meeste mensen verbruikt is. Dat kost meer geld, waardoor ze de kosten van je maandelijkse eigen bijdrage gaan verhogen en aan de politiek zullen vragen het eigen risico ter verhogen om die kosten binnen de perken te houden.
Aan de andere kant zijn er nu minder dingen waar ze voor moeten betalen, want die zijn (gedeeltelijk) uit het basispakket verdwenen. Maar de spoeling was al dun en patiënten moeten toch geholpen worden. Daar moeten ze nu zelf wel meer voor betalen, maar om allemaal tot in groot detail te bepalen wie wat moet betalen is de hoeveelheid papierwerk ook weer flink toegenomen, waardoor het hele betaalproces weer flink duurder is geworden. Netto kost het dus allemaal een hoop extra geld, wat jij moet betalen.
Het grote "voordeel" voor de verzekeringsmaatschappijen is nu wel dat ze op de loonkosten kunnen gaan bezuinigen omdat meer zorgpersoneel dat al dat extra papierwerk niet ziet zitten en ander werk zal gaan zoeken. Waardoor ook de wachttijden langer zullen worden.
En als het puntje bij paaltje komt, is dat dus een uitstekende manier voor de zorgverzekeraars om de kosten en de winstmarge te verhogen. Daar zeggen ze natuurlijk geen nee tegen. Dat was van het begin af aan het hele idee.
Wordt VVD de tweede partij als D66 en CDA samen al een romp hebben gemaakt? Dan worden ze toch de derde partij, ook al hebben ze net aan twee zetels meer dan CDA?quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:00 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Als tweede partij in de beoogd coalitie zit het er dik in dat hij dus wel terug komt op financiën. Het klinkt voor mensen leuk dat hij streng zou zijn maar het is inderdaad een waardeloze begroting met allerlei korte termijn cadeautjes en problemen voor de langere termijn
Knettergek die club, zou je kunnen stellen.quote:Op vrijdag 28 november 2025 13:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Die niet links is, want volgens Yesilgöz heeft Nederland bij de TK-verkiezingen heel duidelijk 'voor centrumrechts gekozen'
En daarom maken ze de administratie en betalingen zo duur mogelijk.quote:Op vrijdag 28 november 2025 13:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Volgens mij maak je een misvatting. Zorgverzekeraars maken geen winst op de premie en of de inkoop- en verkoop van zorg. Ze maken "winst" omdat ze betaald worden om de incasso, excasso, administratie en de strategische inkoop te doen. Ze maken geen winst door een ziekenhuis uit te knijpen als het goed is.
We hebben al een groot medicijnentekort omdat de apotheek alleen de allergoedkoopste medicijnen mag leveren. Die zijn slecht beschikbaar, want als de vraag toeneemt, stijgt ook de prijs.quote:Ik lees al dat jij beter het assortiment aan zorgdiensten en producten kent dan ik. Heb eerlijk geen notie van wat er jaar-op-jaar in en uitgaat. Ik controleer alleen of ik terecht kan bij een ziekenhuis bij mij in de buurt. Maar ik geloof wat je zegt.
Ik denk ook dat beprijzing van zorg een goed uitgangspunt is om overconsumptie tegen te gaan. Er valt best iets voor te zeggen om zorg duurder te maken maar dat te compenseren in lagere IB schijven bijvoorbeeld, of btw. Bedenk wel dat zorg eigenlijk al heel goedkoop gemaakt wordt omdat 80-90% gefinancierd wordt met overheids geld. Wat jij en ik betalen zijn de premies, eigenrisico, en eigenbijdrage voor tandarts en dat type zorg.
Ow, wowquote:Op vrijdag 28 november 2025 13:57 schreef Klopkoek het volgende:
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3m6nchwqlos2u
Alweer compleet bezopen van Mona Keijzer, de vicepremier.
In de Memorie van Toelichting kiest zij er voor om Jan van de Beek te citeren - zijn getallen - en niet het CBS.
Dit gaat echt op zetelaantal, vrees ik.quote:Op vrijdag 28 november 2025 13:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wordt VVD de tweede partij als D66 en CDA samen al een romp hebben gemaakt? Dan worden ze toch de derde partij, ook al hebben ze net aan twee zetels meer dan CDA?
Waarom is deze zeer zwakke bewindspersoon ook ooit teruggehaald nadat ze zeer terecht werd ontslagen?quote:Op vrijdag 28 november 2025 13:57 schreef Klopkoek het volgende:
In de Memorie van Toelichting kiest zij er voor om Jan van de Beek te citeren - zijn getallen - en niet het CBS.
Ze werd gepresenteerd als de premierkandidaat van de BBB hè.quote:Op vrijdag 28 november 2025 14:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waarom is deze zeer zwakke bewindspersoon ook ooit teruggehaald nadat ze zeer terecht werd ontslagen?
Dat is Henk Kamp all over again: mensen ERVAREN het zo, dus dan is het zo.quote:Op vrijdag 28 november 2025 13:57 schreef Klopkoek het volgende:
Dat had ik eigenlijk niet verwacht. Kan voor CDA ook niet echt gemakkelijk zijn. Zitten ze allemaal mooie plannen te maken, en dan kan VVD zich er zomaar tussenwurmen?quote:Op vrijdag 28 november 2025 14:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit gaat echt op zetelaantal, vrees ik.
Mee eens. Aangezien Jetten tegen alle logica en democratische wens van de bevolking een kabinet wil met GL-PvdA doet de VVD dus niet mee. Die gaat fijn oppositievoeren tegen zo'n rampkabinet.quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:55 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ook daarom zou een middenkabinet veel verstandiger zijn dan een volgend experiment met extreemrechts…
Er gaan nog veel meer van deze deals komen en betere bewaking van de buitengrenzen van Europa. Het is enigszins cynisch om grensbewaking op deze manier uit te besteden, maar als 'mensenrechten' betekenen dat wij mensensmokkel in de hand moeten houden en financieren dan moet je creatief worden.quote:Op vrijdag 28 november 2025 07:01 schreef Hanca het volgende:
Persoonlijk vind ik het meer een kwestie van afvaardiging van je partij dan persoon, dus in zoverre "behoort" de zetel aan een partij en niet aan de persoon zelf.quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar wat nou als de partij waar je in zat zo ver af glijdt van de oorspronkelijke standpunten, dat je bij een overstap naar een andere partij meer recht doet aan waar je oorspronkelijk voor gekozen was?
Nou is D66 wat dat betreft wel een grote stap, maar wat BBB in 3 jaar is opgeschoven is ook enorm.
Gelukkig is het niet zo dat een zetel behoort aan een partij.quote:Op vrijdag 28 november 2025 14:39 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik het meer een kwestie van afvaardiging van je partij dan persoon, dus in zoverre "behoort" de zetel aan een partij en niet aan de persoon zelf.
Hoewel dat eigenlijk geen probleem zou moeten zijn maar gezien de eerste kamer nu een verlenging is van de tweede wordt dit wel een issue.
Dat kun je wel vinden, maar het is niet zoquote:Op vrijdag 28 november 2025 14:39 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik het meer een kwestie van afvaardiging van je partij dan persoon, dus in zoverre "behoort" de zetel aan een partij en niet aan de persoon zelf.
Hoewel dat eigenlijk geen probleem zou moeten zijn maar gezien de eerste kamer nu een verlenging is van de tweede wordt dit wel een issue.
Zit Fred Teeven hier soms tussen? Die was ook fan van dit soort streken.quote:Op vrijdag 28 november 2025 09:09 schreef Hanca het volgende:
Ondertussen maakt de overheid formulieren die bijna niet in te vullen zijn zo ingewikkeld en als er dan een organisatie staat die er bij helpt, bezuinigen ze die toch gewoon weg: https://www.nd.nl/nieuws/(...)ij-gezinshereniging-
Waarom zouden mensen toegang mogen krijgen tot hetgeen ze wettelijk recht op hebben, dat moeten we ze wel zo moeilijk mogelijk maken natuurlijk...
De eerst linkse (en fan van GL) en uiteindelijk steeds rechtsere Bontenbal? Het lijkt Omtzigt wel ...quote:Op vrijdag 28 november 2025 14:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat had ik eigenlijk niet verwacht. Kan voor CDA ook niet echt gemakkelijk zijn. Zitten ze allemaal mooie plannen te maken, en dan kan VVD zich er zomaar tussenwurmen?
Natuurlijk. Je moet immers wel de cijfertjes hebben die het best passen bij hetgeen je onderbuik je vertelt.quote:Op vrijdag 28 november 2025 13:57 schreef Klopkoek het volgende:
quote:Op vrijdag 28 november 2025 16:37 schreef Klopkoek het volgende:
BBB vindt de publieke omroep ‘activistisch’, maar schuift er wel vaak aan
BBB zet de aanval in op de publieke omroep. Volgens de partij is de berichtgeving ‘activistisch.’ Opmerkelijk, want BBB-kopstukken zijn heel vaak te gast bij talkshows van diezelfde omroep, blijkt uit onderzoek
https://www.trouw.nl/poli(...)l-vaak-aan~b857dd90/
Eerdmans doet daar ook een duit in het zakje...
Volgens de grafiek in dit artikel krijgt BBB gewoon 70% meer spreektijd op de NPO als D66. Terwijl zij continu minder zetels hadden dan D66.
Ze kunnen zich vastklampen aan de achtbaanrit van JA21. Of FvD.quote:Op vrijdag 28 november 2025 16:55 schreef Frozen-assassin het volgende:
BBB is gewoon alvast bezig met campagne voor volgende verkiezingen. Die weten heus wel dat ze niet meer gaan regeren dus is het zaak om alle aandacht op zich te vestigen.
Geert Wilders geeft geen neuk om Moerdijk.quote:Op vrijdag 28 november 2025 14:13 schreef Klopkoek het volgende:
Met een protestactie in Moerdijk trekt Geert Wilders vrijdag de aandacht. Terug in de oppositie grijpt de PVV-leider naar zijn beproefde methode van mediamomenten en demonstraties.
https://www.ad.nl/politie(...)-is-waarom~a83ddfbd/
https://wnl.tv/2025/11/28(...)-wil-horen-is-welkom
https://www.omroepbrabant(...)leit-voor-referendum
JULLIE RECHTSE MEDIA GEVEN HEM STEEDS DEZE AANDACHT, DAT DOEN JULLIE NIET BIJ ANDERE EN 'NORMALE' POLITICI!!! (eikels]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
Linkje: https://www.nrc.nl/nieuws(...)teur-wijers-a4914002quote:Op vrijdag 28 november 2025 17:10 schreef SnertMetChoco het volgende:
Zojuist heeft de NRC dus hun berichtgeving over dat Wijders Yesilgoz een leugenaar noemde gerectificeerd.
Ik mis de overplaatsing VVDer Logtenberg naar zusterkrant De Telegraafquote:Op vrijdag 28 november 2025 17:16 schreef miss_sly het volgende:
Too little, too late.
Deze man is beschadigd en dat gaat niet meer over. Tevens werd D66 hiermee beschadigd, en dat blijft ze waarschijnlijk ook achtervolgen.
Heel kwalijk hoe dit is gelopen.
De leugen heeft een rondje rond de wereld gerend, voor de waarheid uiteindelijk zijn veters vast heeft - Terry Pratchettquote:Op vrijdag 28 november 2025 17:16 schreef miss_sly het volgende:
Too little, too late.
Deze man is beschadigd en dat gaat niet meer over. Tevens werd D66 hiermee beschadigd, en dat blijft ze waarschijnlijk ook achtervolgen.
Heel kwalijk hoe dit is gelopen.
Goede teksten heeft hij!quote:Op vrijdag 28 november 2025 17:30 schreef Sabata het volgende:
[..]
De leugen heeft een rondje rond de wereld gerend, voor de waarheid uiteindelijk zijn veters vast heeft - Terry Pratchett
quote:Op vrijdag 28 november 2025 17:12 schreef capricia het volgende:
Hier de rectificatie.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)teur-wijers-a4914002
Excuses aan de lezers. En ook hebben ze contact met dhr Wijers opgenomen. Om excuses te maken.Dit is inderdaad zeer pijnlijk…SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om te beginnen: jij weet helemaal niet waar De Volkskrant morgen mee komt en waarmee ze hun reconstructie gaan vullen.quote:Op vrijdag 28 november 2025 17:41 schreef MoreDakka het volgende:
Slim van de Volkskrant. Door alleen te focusen op dat ene specifieke woordje lijkt het nu net alsof Wijers helemaal niets gezegd heeft. Voer voor de gepolariseerde extremisten en samenszweringstheorie aanhangers.
Dom van NRC om specifiek dat woord te publiceren, maar op ook wel grappig dat iedereen hier dat juist prima vond omdat ze het er mee eens waren
Dat is verder niet relevant, leuk voor Wijers dat hij veren in z'n reet krijgt van de Volkskrant maar hij stapte terecht op.quote:Op vrijdag 28 november 2025 17:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Om te beginnen: jij weet helemaal niet waar De Volkskrant morgen mee komt en waarmee ze hun reconstructie gaan vullen.
Terecht omdat er controverse was ontstaan of terecht vanwege de inhoud?quote:Op vrijdag 28 november 2025 17:46 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is verder niet relevant, leuk voor Wijers dat hij veren in z'n reet krijgt van de Volkskrant maar hij stapte terecht op.
Dat woordje "leugenaar" ging de NRC en vooral de hoofdredacteur zelf mee marchanderen.quote:Op vrijdag 28 november 2025 17:44 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Gelukkig kan laster immer op jouw steun rekenen, zolang je het er mee eens bent.
Of hij terecht weg moest is juist niet relevant voor de feitelijke correctheid van de berichtgeving. De feiten moeten kloppen. Zonder dat "leugenaar" valt de aanleiding tot de eerste publicatie weg (dus nog voordat een tweede onthulling kwam, die prive appjes).quote:Op vrijdag 28 november 2025 17:46 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is verder niet relevant, leuk voor Wijers dat hij veren in z'n reet krijgt van de Volkskrant maar hij stapte terecht op.
Ik snap ook de hele hetze nooit zo tegen de publieke omroep.quote:Op vrijdag 28 november 2025 16:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Heb jij het artikel wel gelezen en de grafiek van zendtijdverdeling op de NPO?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |