Waar vervolgens de linkse tweede kamer de schuld krijgtquote:Op vrijdag 28 november 2025 12:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan laten ze het overheidstekort toch gewoon wat extra meer oplopen.
Ook daarom zou een middenkabinet veel verstandiger zijn dan een volgend experiment met extreemrechts…quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:08 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De overheidsfinancien van Nederland zijn sowieso een bijzonder geval. Op de korte termijn klost het geld spreekwoordelijk tegen de plinten en krijgt de overheid grote projecten niet weggezet. Op lange termijn zijn er potentieel grote problemen. En dat heeft er vooral mee te maken dat we al jarenlang geen keuzes maken. En amper investeren in onze economie op langere termijn. Het is veel te veel gericht geweest op consumptie om de kiezer op korte termijn te pleasen maar we beginnen op steeds meer vlakken achterop te lopen.
Er zijn een heleboel dingen (gedeeltelijk) uit het basispakket verdwenen. Daardoor zijn er veel nieuwe kosten bijgekomen. Die moeten allemaal gerapporteerd worden, waardoor de hoeveelheid papierwerk groter is geworden. Een aantal van die kosten moet je meteen zelf betalen, maar de rest gaan van je eigen risico af. Ik had normaal aan het einde van het jaar nog veel eigen risico over, maar nu is het er binnen een paar maanden voor het grootste deel doorheen gevlogen. Je moet dus zelf een heel stuk meer van je eigen risico betalen.quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik probeer je te volgen, maar je haalt nogal wat aan.
Even kijken: je bedoelt dat de eigen bijdragen lopende 2026 omhooggaan als het het eigenrisico verbruikt is? Dit zijn toch gewoon vastgestelde bedragen?
En waarom moet in 2026 ¤25 extra voor betaald worden en die ¤75 in 2027?
Die niet links is, want volgens Yesilgöz heeft Nederland bij de TK-verkiezingen heel duidelijk 'voor centrumrechts gekozen'quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:53 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Waar vervolgens de linkse tweede kamer de schuld krijgt.
Dus ze ziet de (verder nutteloze) PVV stemmen ook als verkapte VVD stemmen?quote:Op vrijdag 28 november 2025 13:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Die niet links is, want volgens Yesilgöz heeft Nederland bij de TK-verkiezingen heel duidelijk 'voor centrumrechts gekozen'
Volgens mij maak je een misvatting. Zorgverzekeraars maken geen winst op de premie en of de inkoop- en verkoop van zorg. Ze maken "winst" omdat ze betaald worden om de incasso, excasso, administratie en de strategische inkoop te doen. Ze maken geen winst door een ziekenhuis uit te knijpen als het goed is.quote:Op vrijdag 28 november 2025 13:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Er zijn een heleboel dingen (gedeeltelijk) uit het basispakket verdwenen. Daardoor zijn er veel nieuwe kosten bijgekomen. Die moeten allemaal gerapporteerd worden, waardoor de hoeveelheid papierwerk groter is geworden. Een aantal van die kosten moet je meteen zelf betalen, maar de rest gaan van je eigen risico af. Ik had normaal aan het einde van het jaar nog veel eigen risico over, maar nu is het er binnen een paar maanden voor het grootste deel doorheen gevlogen. Je moet dus zelf een heel stuk meer van je eigen risico betalen.
De verzekeringsmaatschappijen moeten daarom volgend jaar veel extra kosten gaan betalen, nadat het eigen risico van de meeste mensen verbruikt is. Dat kost meer geld, waardoor ze de kosten van je maandelijkse eigen bijdrage gaan verhogen en aan de politiek zullen vragen het eigen risico ter verhogen om die kosten binnen de perken te houden.
Aan de andere kant zijn er nu minder dingen waar ze voor moeten betalen, want die zijn (gedeeltelijk) uit het basispakket verdwenen. Maar de spoeling was al dun en patiënten moeten toch geholpen worden. Daar moeten ze nu zelf wel meer voor betalen, maar om allemaal tot in groot detail te bepalen wie wat moet betalen is de hoeveelheid papierwerk ook weer flink toegenomen, waardoor het hele betaalproces weer flink duurder is geworden. Netto kost het dus allemaal een hoop extra geld, wat jij moet betalen.
Het grote "voordeel" voor de verzekeringsmaatschappijen is nu wel dat ze op de loonkosten kunnen gaan bezuinigen omdat meer zorgpersoneel dat al dat extra papierwerk niet ziet zitten en ander werk zal gaan zoeken. Waardoor ook de wachttijden langer zullen worden.
En als het puntje bij paaltje komt, is dat dus een uitstekende manier voor de zorgverzekeraars om de kosten en de winstmarge te verhogen. Daar zeggen ze natuurlijk geen nee tegen. Dat was van het begin af aan het hele idee.
Wordt VVD de tweede partij als D66 en CDA samen al een romp hebben gemaakt? Dan worden ze toch de derde partij, ook al hebben ze net aan twee zetels meer dan CDA?quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:00 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Als tweede partij in de beoogd coalitie zit het er dik in dat hij dus wel terug komt op financiën. Het klinkt voor mensen leuk dat hij streng zou zijn maar het is inderdaad een waardeloze begroting met allerlei korte termijn cadeautjes en problemen voor de langere termijn
Knettergek die club, zou je kunnen stellen.quote:Op vrijdag 28 november 2025 13:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Die niet links is, want volgens Yesilgöz heeft Nederland bij de TK-verkiezingen heel duidelijk 'voor centrumrechts gekozen'
En daarom maken ze de administratie en betalingen zo duur mogelijk.quote:Op vrijdag 28 november 2025 13:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Volgens mij maak je een misvatting. Zorgverzekeraars maken geen winst op de premie en of de inkoop- en verkoop van zorg. Ze maken "winst" omdat ze betaald worden om de incasso, excasso, administratie en de strategische inkoop te doen. Ze maken geen winst door een ziekenhuis uit te knijpen als het goed is.
We hebben al een groot medicijnentekort omdat de apotheek alleen de allergoedkoopste medicijnen mag leveren. Die zijn slecht beschikbaar, want als de vraag toeneemt, stijgt ook de prijs.quote:Ik lees al dat jij beter het assortiment aan zorgdiensten en producten kent dan ik. Heb eerlijk geen notie van wat er jaar-op-jaar in en uitgaat. Ik controleer alleen of ik terecht kan bij een ziekenhuis bij mij in de buurt. Maar ik geloof wat je zegt.
Ik denk ook dat beprijzing van zorg een goed uitgangspunt is om overconsumptie tegen te gaan. Er valt best iets voor te zeggen om zorg duurder te maken maar dat te compenseren in lagere IB schijven bijvoorbeeld, of btw. Bedenk wel dat zorg eigenlijk al heel goedkoop gemaakt wordt omdat 80-90% gefinancierd wordt met overheids geld. Wat jij en ik betalen zijn de premies, eigenrisico, en eigenbijdrage voor tandarts en dat type zorg.
Ow, wowquote:Op vrijdag 28 november 2025 13:57 schreef Klopkoek het volgende:
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3m6nchwqlos2u
Alweer compleet bezopen van Mona Keijzer, de vicepremier.
In de Memorie van Toelichting kiest zij er voor om Jan van de Beek te citeren - zijn getallen - en niet het CBS.
Dit gaat echt op zetelaantal, vrees ik.quote:Op vrijdag 28 november 2025 13:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wordt VVD de tweede partij als D66 en CDA samen al een romp hebben gemaakt? Dan worden ze toch de derde partij, ook al hebben ze net aan twee zetels meer dan CDA?
Waarom is deze zeer zwakke bewindspersoon ook ooit teruggehaald nadat ze zeer terecht werd ontslagen?quote:Op vrijdag 28 november 2025 13:57 schreef Klopkoek het volgende:
In de Memorie van Toelichting kiest zij er voor om Jan van de Beek te citeren - zijn getallen - en niet het CBS.
Ze werd gepresenteerd als de premierkandidaat van de BBB hč.quote:Op vrijdag 28 november 2025 14:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waarom is deze zeer zwakke bewindspersoon ook ooit teruggehaald nadat ze zeer terecht werd ontslagen?
Dat is Henk Kamp all over again: mensen ERVAREN het zo, dus dan is het zo.quote:Op vrijdag 28 november 2025 13:57 schreef Klopkoek het volgende:
Dat had ik eigenlijk niet verwacht. Kan voor CDA ook niet echt gemakkelijk zijn. Zitten ze allemaal mooie plannen te maken, en dan kan VVD zich er zomaar tussenwurmen?quote:Op vrijdag 28 november 2025 14:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit gaat echt op zetelaantal, vrees ik.
Mee eens. Aangezien Jetten tegen alle logica en democratische wens van de bevolking een kabinet wil met GL-PvdA doet de VVD dus niet mee. Die gaat fijn oppositievoeren tegen zo'n rampkabinet.quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:55 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ook daarom zou een middenkabinet veel verstandiger zijn dan een volgend experiment met extreemrechts…
Er gaan nog veel meer van deze deals komen en betere bewaking van de buitengrenzen van Europa. Het is enigszins cynisch om grensbewaking op deze manier uit te besteden, maar als 'mensenrechten' betekenen dat wij mensensmokkel in de hand moeten houden en financieren dan moet je creatief worden.quote:Op vrijdag 28 november 2025 07:01 schreef Hanca het volgende:
Met EU geld worden massadeportaties gefinancierd, mensen die zonder enige procedure een land uit worden gezet: https://nos.nl/artikel/25(...)edeal-met-mauritanie
Schandalig en een schending van de mensenrechten. Je zou toch hopen dat de Kamer tegen zulke zaken op gaat staan, maar zelfs D66 pleitte afgelopen verkiezingen voor meer van zulke deals.
Persoonlijk vind ik het meer een kwestie van afvaardiging van je partij dan persoon, dus in zoverre "behoort" de zetel aan een partij en niet aan de persoon zelf.quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar wat nou als de partij waar je in zat zo ver af glijdt van de oorspronkelijke standpunten, dat je bij een overstap naar een andere partij meer recht doet aan waar je oorspronkelijk voor gekozen was?
Nou is D66 wat dat betreft wel een grote stap, maar wat BBB in 3 jaar is opgeschoven is ook enorm.
Gelukkig is het niet zo dat een zetel behoort aan een partij.quote:Op vrijdag 28 november 2025 14:39 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik het meer een kwestie van afvaardiging van je partij dan persoon, dus in zoverre "behoort" de zetel aan een partij en niet aan de persoon zelf.
Hoewel dat eigenlijk geen probleem zou moeten zijn maar gezien de eerste kamer nu een verlenging is van de tweede wordt dit wel een issue.
Dat kun je wel vinden, maar het is niet zoquote:Op vrijdag 28 november 2025 14:39 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik het meer een kwestie van afvaardiging van je partij dan persoon, dus in zoverre "behoort" de zetel aan een partij en niet aan de persoon zelf.
Hoewel dat eigenlijk geen probleem zou moeten zijn maar gezien de eerste kamer nu een verlenging is van de tweede wordt dit wel een issue.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |