In groenten, fruit, vlees, gevogelte en vis. En melk en zuivelproducten ook als je dat als versvoer zou willen zien.quote:Op zondag 23 november 2025 14:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
In welk versvoer zit dan van nature zout?
In zo'n beetje alles wat niet vers is. Vleesconserven, brood en kaas zijn de meest voorkomende als je gezond eet. En je hebt in totaal maar 4 gram per dag nodig. Dat heb je snel binnen. Als je ongezond eet, vlieg je daar meteen overheen.quote:Op zondag 23 november 2025 14:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
In welk versvoer zit dan van nature zout?
Dat is dus iets anders dan je stelde.quote:Op zondag 23 november 2025 14:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
In zo'n beetje alles wat niet vers is. Vleesconserven, brood en kaas zijn de meest voorkomende als je gezond eet. En je hebt in totaal maar 4 gram per dag nodig. Dat heb je snel binnen. Als je ongezond eet, vlieg je daar meteen overheen.
Een zouttekort komt hier in Nederland eigenlijk nooit voor.
Van nature zit daar geen tot amper zout in, dat voegen we zelf toe (bewerken).quote:Op zondag 23 november 2025 14:22 schreef luxerobots het volgende:
In groenten, fruit, vlees, gevogelte en vis.
quote:En melk en zuivelproducten ook als je dat als versvoer zou willen zien.
quote:De belangrijkste bronnen van zout (excl. keukenzout) zijn Brood, granen, rijst en pasta (25%), Vlees en vleesvervangers (20%), Zuivel en zuivelvervangers (17%) en Sauzen en smaakmakers (10%).
Die gast slikt zelf 100 pillen per dag om jong te blijven.quote:Op zondag 23 november 2025 14:32 schreef LethalNinja het volgende:
Ach is toch bekend? Iedereen weet dat toch wel? Je moet mentaal sterk zijn. Heb je een lange dag op kantoor, heb je weinig energie en zou het best zo eens kunnen zijn dat je weerstand ook niet super is. Dan is het extra moeilijk om die warme pizza op het station te weigeren, dat lijkt op zeer korte termijn de ideale fix maar op iets langere termijn doe je je lichaam te kort.
De Mcdonalds is lekker hoor (af en toe) maar bijna iedereen kan bevestigen dat je na het eten van je maaltijd eigenlijk nog trek hebt. Of misschien zelfs meer trek. Toch nog maar een toetje terwijl je al meer suikers en zouten heb binnen gehaald. Ohja en dan even later ineens licht brakjes voelen. Vanochtend nog een mooie analyse gezien van diverse producten van de Mcdonalds (ik vind zelf btw dat het best kan af en toe)
Bekijk deze YouTube-video
Hoezo?quote:Op zondag 23 november 2025 14:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is dus iets anders dan je stelde.
En vergeet niet, dat mensen lang geleden geen voorbewerkt supermarkteten aten. Dus als je alleen vers eet, heb je genoeg.quote:Als je zelf nergens zout aan toevoegt en voornamelijk vers eet, krijg je al genoeg zout binnen.
quote:Misschien dat je een klein beetje meer nodig hebt als je heel veel zweet.
Dat is niet nodig. Je kunt genoeg minimaal bewerkte producten vinden in de supermarkt. Daarnaast hoeft het ook niet perfect te zijn. Een bouillonblokje in een soep van linzen en groenten maakt het niet ongezond.quote:Op zondag 23 november 2025 14:41 schreef Harvest89 het volgende:
Lastig te vermijden. Tenzij je een eigen moestuin hebt, een eigen graanveld, en eigen vee.
Mijn broer heeft een bakkerij, en die verkoopt onder andere bake off klein brood?quote:Op zondag 23 november 2025 10:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Vond het supermarktbrood in de VS Slecht, maar het verpakte supermarkt brood in NL nauwelijks beter. Wel iets, maar niet veel. Heb erg goed brood gegeten in de VS, van Farmers Markets bijvoorbeeld, beter van menig bakker in NL. Wat ik tragisch vind is dat veel bakkers in NL brood verkopen dat zich nauwelijks onderscheid van het brood bij, bv AH. Kom ik in D bij discounters, vind ik in de Bake-off afdeling beter brood dan bij de meeste NL bakkers.
Dat bakkers in nog steeds uitsterven ligt er imho vooral aan dat ze zich niet onderscheiden in kwaliteit. Maar goed, ik denk dat veel mensen inmiddels zo gewend zijn aan zacht schuimbrood dat ze helemaal geen zin hebben in brood waar je op moet kauwen.
Simpel voorbeeld van bewerkt en ultra bewerkt voedsel is volle kwark vs magere kwark met aardbei.quote:Op zondag 23 november 2025 15:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wat ik hier zo lees begrijpen velen niet wat bewerkt en ultra bewerkt voedsel is. Het verschil tussen bewerkt voedsel en ultrabewerkt voedsel zit vooral in de mate en het soort bewerking, en de ingrediënten die worden toegevoegd. Bewerkte voedingsmiddelen zijn bijvoorbeeld etenswaren waarbij zout, olie, suiker of andere culinaire ingrediënten zijn toegevoegd aan onbewerkte voedingsmiddelen. Deze producten blijven herkenbaar als aangepaste versies van natuurlijke producten en worden vaak thuis ook bereid of kunnen dat zijn, zoals kaas, yoghurt, brood, ingeblikte groenten of vis.
Ultrabewerkt voedsel daarentegen ondergaat meerdere industriële processen en bevat ingrediënten die je in de keuken niet zou gebruiken, zoals conserveermiddelen, kleurstoffen, emulgatoren en synthetische toevoegingen zoals maltodextrine en gehydrogeneerde oliën. Deze producten lijken niet meer op de oorspronkelijke grondstoffen en bevatten veel zout, suiker en/of vetten, maar weinig vezels, vitaminen en mineralen. Voorbeelden van ultrabewerkt voedsel zijn frisdranken, chips, koekjes, fastfood, kant-en-klaarmaaltijden en industriële snacks. Ultrabewerkt voedsel is vaak ontworpen om langer houdbaar, aantrekkelijker en smaakvoller te zijn dan bewerkt voedsel, maar wordt ook vaak in verband gebracht met gezondheidsrisico’s zoals obesitas en chronische ziekten vanwege de hoge calorie-inhoud en het lage gehalte aan voedingsstoffen.
Brood met smaak wat je moet kauwen, vreselijk, straks zit er nog bot aan het vlees,quote:Op zondag 23 november 2025 15:42 schreef Wantie het volgende:
[..]
Mijn broer heeft een bakkerij, en die verkoopt onder andere bake off klein brood?
Waarom? Omdat de consument dat wil. Ambachtelijk klein brood willen ze niet.
Dus daar is hij mee gestopt.
Ik heb zelf in het restaurant wel authentiek desembrood met kruidenboter verkocht. Maar dat viel ook minder in de smaak dan wanneer ik bake off serveerde.
Suspected is niet hetzelfde als bewezen. En dan gaat het ook nog om krankzinnige hoeveelheden in de derde paragraaf.quote:Op zondag 23 november 2025 13:36 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is wel duidelijk dat jij al die onderzoeken niet hebt gelezen.
[..]
[..]
Las een boek van een statisticus, die voorrekende dat wanneer er in een school asbest wordt gevonden twee keer boven de norm, en die gesloten wordt ter renovatie voor een paar maanden, de kinderen per 100 meter langere schoolweg een x maal hogere kans hebben op een dodelijk ongeval dan de kans op longkanker door asbest, wanneer ze 30 jaar in de school blijven.quote:Op zondag 23 november 2025 16:21 schreef LXIV het volgende:
Wat ik een beetje mis in de discussie hier is dat men zich druk maakt bij ultra-processed food om ingredienten die er in hele kleine hoeveelheden inzitten en waarop allerlei tests zijn gedaan waaruit blijkt dat ze onschadelijk zijn. Maar dan is dat dan weer niet zeker, etc... Het zal wel.
Wat er in hele grote hoeveelheden inzit is suiker, meel en vet. Allemaal stoffen die we nodig hebben maar die we in ons huidige dieet al in (veel) te grote hoeveelheden binnen krijgen. Er is helemaal geen discussie (wetenschappelijk) dat 100 gram of meer suiker per dag niet goed voor je is.
Doet me denken aan die asbest vondst in een tokkie-wijk. Dat was allemaal in vensterbanken en gewoon ongevaarlijk als er niks mee gebeurde. Was zo'n vrouw met sigaret in haar hand aan het gillen dat de gemeente het weg moest halen want ze liep gevaar. Dan ga je dus een 20% kans op ziektes en vroegtijdig overlijden door roken accepteren, maar een 0,000001% kans vanwege asbest in je vensterbank niet.
Het grote probleem met ultrabewerkt voedsel is net, dat er veel minder ingrediënten in zitten. Simpel voorbeeld: biefstuk met jus, aardappelen en spruitjes. Dat zijn dan ook de ingrediënten die op het etiket staan. Maar een biefstuk bestaat uit vele duizenden verschillende moleculen. De jus, spruitjes en aardappelen ook.quote:Op zondag 23 november 2025 16:21 schreef LXIV het volgende:
Wat ik een beetje mis in de discussie hier is dat men zich druk maakt bij ultra-processed food om ingredienten die er in hele kleine hoeveelheden inzitten en waarop allerlei tests zijn gedaan waaruit blijkt dat ze onschadelijk zijn. Maar dan is dat dan weer niet zeker, etc... Het zal wel.
Wat er in hele grote hoeveelheden inzit is suiker, meel en vet. Allemaal stoffen die we nodig hebben maar die we in ons huidige dieet al in (veel) te grote hoeveelheden binnen krijgen. Er is helemaal geen discussie (wetenschappelijk) dat 100 gram of meer suiker per dag niet goed voor je is.
Doet me denken aan die asbest vondst in een tokkie-wijk. Dat was allemaal in vensterbanken en gewoon ongevaarlijk als er niks mee gebeurde. Was zo'n vrouw met sigaret in haar hand aan het gillen dat de gemeente het weg moest halen want ze liep gevaar. Dan ga je dus een 20% kans op ziektes en vroegtijdig overlijden door roken accepteren, maar een 0,000001% kans vanwege asbest in je vensterbank niet.
Donkerbruin brood is niet per se gezond. Het zijn juist toegevoegde kleurstoffen die het die kleur maken. Een volkoren brood is van nature lichtbruin.quote:Op zondag 23 november 2025 11:53 schreef HowardRoark het volgende:
Een aardappel niet frituren is inderdaad gezonder dan chips en boterham met hagelslag is ook niet gezond, maar als je donkerbruin brood neemt met vezels is het zonder twijfel gezonder dan een liga reep waar ook andere ongezonde troep inzit.
quote:Op zondag 23 november 2025 15:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wat ik hier zo lees begrijpen velen niet wat bewerkt en ultra bewerkt voedsel is. Het verschil tussen bewerkt voedsel en ultrabewerkt voedsel zit vooral in de mate en het soort bewerking, en de ingrediënten die worden toegevoegd. Bewerkte voedingsmiddelen zijn bijvoorbeeld etenswaren waarbij zout, olie, suiker of andere culinaire ingrediënten zijn toegevoegd aan onbewerkte voedingsmiddelen. Deze producten blijven herkenbaar als aangepaste versies van natuurlijke producten en worden vaak thuis ook bereid of kunnen dat zijn, zoals kaas, yoghurt, brood, ingeblikte groenten of vis.
Ultrabewerkt voedsel daarentegen ondergaat meerdere industriële processen en bevat ingrediënten die je in de keuken niet zou gebruiken, zoals conserveermiddelen, kleurstoffen, emulgatoren en synthetische toevoegingen zoals maltodextrine en gehydrogeneerde oliën. Deze producten lijken niet meer op de oorspronkelijke grondstoffen en bevatten veel zout, suiker en/of vetten, maar weinig vezels, vitaminen en mineralen. Voorbeelden van ultrabewerkt voedsel zijn frisdranken, chips, koekjes, fastfood, kant-en-klaarmaaltijden en industriële snacks. Ultrabewerkt voedsel is vaak ontworpen om langer houdbaar, aantrekkelijker en smaakvoller te zijn dan bewerkt voedsel, maar wordt ook vaak in verband gebracht met gezondheidsrisico’s zoals obesitas en chronische ziekten vanwege de hoge calorie-inhoud en het lage gehalte aan voedingsstoffen.
Over vet en zout wordt je van alles verteld. Maar over andere mogelijk risicovolle bestanddelen blijft het, vanuit instanties als het Voedingscentrum, relatief stil.quote:Op dinsdag 2 december 2025 23:18 schreef UitStraling het volgende:
Als je er morgen kanker van krijgt in plaats van over 10 jaar zouden veel mensen het wat beter begrijpen.
Of wist men gewoon minder in de jaren 90?quote:Op woensdag 3 december 2025 05:42 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Over vet en zout wordt je van alles verteld. Maar over andere mogelijk risicovolle bestanddelen blijft het, vanuit instanties als het Voedingscentrum, relatief stil.
Ik kan me ook niet herinneren dat er op school over werd gepraat. Maar goed, de jaren 90. Toen maakten mensen zich wat minder druk.
Wat heeft PFAS te maken met het sterk bewerken van levensmiddelen?quote:Op woensdag 3 december 2025 11:27 schreef Managarm het volgende:
Is er al onderzocht hoe dit samenwerkt met PFAS? Daar zit iedereen vol mee (en nog steeds trek hebben).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |