abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 november 2025 @ 12:53:49 #161
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_219325254
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 12:39 schreef AchJa het volgende:

[..]
Zie mijn edit, het lijkt er een beetje op de de traditionele manier veel te gevaarlijk werd bevonden dus moest er wat "gezonders" verzonnen worden... Doe maar weer gewoon old school roken dan, gerookte vis in alle soorten en maten is dan wel weer gezond.
[..]

Gerookte vis is relatief gezond omdat vis gezond is. Het is wel waarschijnlijk de mist gezonde manier om vis te eten. De hoeveelheid zout en misschien dus ook de rook helpen niet mee. Maar goed, het smaakt fantastisch en dat is ook wat waard.
I am a black hole shitting into the void
  zondag 23 november 2025 @ 12:57:35 #162
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_219325278
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 11:56 schreef Horzula het volgende:

[..]
Dank je Gimmick.

Ik ben zelf érg sceptisch over de meeste beweringen over voedsel die de media halen.

Maar bijvoorbeeld de toevoeging van High Fructose Syrup lijkt me in Nederland geen probleem.
In de VS denk Robber Kennedy (minister van gezondheid) dat Hfcs vervangen door rietsuiker de VS gezonder maakt. Wat natuurlijk volkomen flauwekul is.
  zondag 23 november 2025 @ 13:00:14 #163
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_219325296
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 12:53 schreef Gimmick het volgende:

Gerookte vis is relatief gezond omdat vis gezond is. Het is wel waarschijnlijk de mist gezonde manier om vis te eten. De hoeveelheid zout en misschien dus ook de rook helpen niet mee. Maar goed, het smaakt fantastisch en dat is ook wat waard.
Bij vis maakt het roken niks uit... Dat gaat idd wel om het zoutgehalte.

quote:
Bewerkte of onbewerkte vis?

In principe zijn alle soorten vis goed. Het maakt niet uit hoe de vis verkocht wordt: verse vis, uit de diepvries of in blik. Voor de gezondheid kun je het beste kiezen voor vette vis die niet gepaneerd of gezouten is. Bij zoute vis moet je denken aan haring, gerookte zalm, gerookte paling, stokvis of ansjovis. Bij vis in blik is ook vaak zout toegevoegd. Kijk op de verpakking naar het zoutgehalte. Bevat de vis maximaal 2,5 gram zout per 100 gram? Dan zit je goed!

Vette vis

-haring
-makreel
-paling
-sprot
-zalm

Goed om te weten! Bij vette vis gaat het om vis die van nature vet is en niet om vis die vet is na bereiding, zoals lekkerbek en kibbeling.
En als het traditioneel roken bij vis allemaal prima is vraag ik me af waarom het bij vlees plotseling een probleem is.
pi_219325334
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 13:00 schreef AchJa het volgende:

[..]
Bij vis maakt het roken niks uit... Dan gaat om het zoutgehalte.
[..]
En als het traditioneel roken bij vis allemaal prima is vraag ik me af waarom het bij vlees plotseling een probleem is.
Het gaat er in alle gevallen om veel water uit het vlees of de vis te halen. Dat doen ze meestal met zout of door het te drogen (soms ook door het in te vriezen). Zout is snel, drogen (roken) duurt lang. En tijd is geld.

Daarna moet je het oppervlak behandelen. Dat doen ze meestal door het heel zout, zuur of zoet te maken. Het meest vriendelijke conserveringsmiddel is vitamine C, maar ik weet niet of dat goed werkt voor oppervlaktebehandelingen.
  zondag 23 november 2025 @ 13:25:16 #165
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219325493
quote:

[..]
[..]
Ik lig er niet wakker van, en ik doe er verder ook niks mee. Natuurlijk brand ik vlees niet aan op de BBQ, maar dat doet geen enkel normaal mens.

Het gaat hierom

quote:
Als je vlees bakt op hoge temperaturen kan er een zwarte laag ontstaan. Deze zwarte aangebrande randen bevatten kankerverwekkende stoffen. Het gaat dan bijvoorbeeld om PAK's (polycyclische aromatische koolwaterstoffen).
https://npokennis.nl/video/38/hoe-schadelijk-is-aangebrand-vlees
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_219325563
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 12:57 schreef Gimmick het volgende:

[..]
In de VS denk Robber Kennedy (minister van gezondheid) dat Hfcs vervangen door rietsuiker de VS gezonder maakt. Wat natuurlijk volkomen flauwekul is.
Is dat zo? High fructose corn syrup kan door meer dan 30% van de mensen niet goed verteerd worden. Ik ben daar snel gestopt met het drinken van softdrinks. Rietsuiker kent dat probleem niet (genoeg andere problemen).
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 23 november 2025 @ 13:34:42 #167
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_219325589
quote:

[..]
[..]
Voor zo ver ik weet is het roken van vlees niet verboden en wordt het nog steeds gedaan. Het is alleen een stuk lastiger en duurder dan een rookaroma, wat natuurlijk de werkelijke reden is.

Verder lijkt het mij vrij logisch dat er bij roken schadelijke stoffen neer slaan op het product. Dat in inherent aan verbranding. In hoeverre dat een probleem is, is vraag 2. Ik kan mij best voorstellen dat de vetten dusdanig gezond zijn dat het voor de Hartstichting niet loont om het advies nog complexer en ingewikkelder te maken.

Hier een review over dit onderwerp :

The smoking process was described and five hazards mostly found in smoked fish and meat were presented. The heat‐induced compounds such as polycyclic aromatic hydrocarbons, heterocyclic amines, and nitrosamines were found in smoked fish and meat. Other hazards such as biogenic amines and heavy metals were also present in smoked fish and meat. The levels of these hazards reported from the literature exceeded the maximal limits of European Union.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8645718/
  zondag 23 november 2025 @ 13:36:33 #168
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_219325616
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 12:12 schreef Elan het volgende:

[..]
Bron?
Hep zeker op feesboek gestaan.

Er zijn weinig middelen zo excessief getest en onderzocht als aspartaam. In 48 jaar liefst 711 onderzoeken in 30 verschillende landen.
[..]
Het is wel duidelijk dat jij al die onderzoeken niet hebt gelezen.
quote:
Aspartame is suspected of causing neurological and behavioral disorders in humans. It causes neuropsychiatric reactions such as headache, convulsions and depression. In the body, aspartame is transformed into phenylalanine (Phy), aspartic acid and methanol. These metabolites can affect the neurochemical state of the brain and influence the level of neurotransmitters.

Bron
quote:
Aspartame consumption can cause mood disorders, mental stress, and depression. Maternal absorption of aspartame during pregnancy correlates with autism in children. Long-term aspartame use influences the cerebral and cerebellar cortex: it can cause neurodegeneration, modify the functions of neuronal cells, interrupt homeostasis, learning and memory.

Bron
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 23 november 2025 @ 13:48:30 #169
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_219325801
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 13:05 schreef SymbolicFrank het volgende:

Het gaat er in alle gevallen om veel water uit het vlees of de vis te halen. Dat doen ze meestal met zout of door het te drogen (soms ook door het in te vriezen). Zout is snel, drogen (roken) duurt lang. En tijd is geld.
Vis zouten gebeurt om het langer houdbaar te maken. Bij paling is het ook om ze "droog laten te lopen" (ontdoen van het slijm).
pi_219325802
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 12:12 schreef Elan het volgende:

[..]
Bron?
Hep zeker op feesboek gestaan.

Er zijn weinig middelen zo excessief getest en onderzocht als aspartaam. In 48 jaar liefst 711 onderzoeken in 30 verschillende landen.

Ik zal niet zeggen dat het kankerverwekkend is, maar mijn lichaam kan er in elk geval slecht tegen. Ik wordt er oprecht misselijk van of aan de schijterij.

Dus een heel gezond goedje lijkt het me niet
pi_219325823
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 13:48 schreef AchJa het volgende:

[..]
Vis zouten gebeurt om het langer houdbaar te maken. Bij paling is het ook om ze "droog laten te lopen" (ontdoen van het slijm).
Ja, door er water uit te halen en de oppervlakte oneetbaar te maken voor micro-organismen.
  zondag 23 november 2025 @ 13:53:01 #172
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_219325859
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 13:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ja, door er water uit te halen en de oppervlakte oneetbaar te maken voor micro-organismen.
Dat maakt het niet per definitie slecht. Dat hangt van het zoutgehalte af, daarbij is zout niet direct kankerverwekkend voor zover ik weet. Of je moet het wel heel bont maken.

[ Bericht 5% gewijzigd door AchJa op 23-11-2025 13:58:40 ]
pi_219325930
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 13:53 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat maakt het niet per definitie slecht. Dat hangt van het zoutgehalte af, daarbij is zout niet direct kankerverwekkend voor zover ik weet. Of je moet het wel heel bont maken.
Als je zelf nergens zout aan toevoegt en voornamelijk vers eet, krijg je al genoeg zout binnen. Misschien dat je een klein beetje meer nodig hebt als je heel veel zweet. De meeste mensen krijgen veel te veel zout binnen.
  zondag 23 november 2025 @ 14:04:45 #174
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_219325942
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 14:00 schreef SymbolicFrank het volgende:

Als je zelf nergens zout aan toevoegt en voornamelijk vers eet, krijg je al genoeg zout binnen. Misschien dat je een klein beetje meer nodig hebt als je heel veel zweet. De meeste mensen krijgen veel te veel zout binnen.
In welk versvoer zit dan van nature zout?
  zondag 23 november 2025 @ 14:11:07 #175
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_219325995
quote:
14s.gif Op zondag 23 november 2025 13:36 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
[..]
[..]

Uit de conclusie van je eigen bron:

quote:
Aspartame is a widely used sweetener both in the food and pharmaceutical industries. Knowledge about advantages and disadvantages of aspartame is crucial to assess the risk of its harmful impact on health. According to current knowledge benefits of aspartame use outweighs the possible side effects, hence this artificial sweetener remains basic excipient in products. Taking to account that aspartame is a widely used artificial sweetener, it seems appropriate to continue research on safety.
pi_219326063
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 14:04 schreef AchJa het volgende:

[..]
In groenten, fruit, vlees, gevogelte en vis. En melk en zuivelproducten ook als je dat als versvoer zou willen zien.
pi_219326065
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 14:04 schreef AchJa het volgende:

[..]
In zo'n beetje alles wat niet vers is. Vleesconserven, brood en kaas zijn de meest voorkomende als je gezond eet. En je hebt in totaal maar 4 gram per dag nodig. Dat heb je snel binnen. Als je ongezond eet, vlieg je daar meteen overheen.

Een zouttekort komt hier in Nederland eigenlijk nooit voor.
  zondag 23 november 2025 @ 14:31:08 #178
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_219326117
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 14:22 schreef SymbolicFrank het volgende:

In zo'n beetje alles wat niet vers is. Vleesconserven, brood en kaas zijn de meest voorkomende als je gezond eet. En je hebt in totaal maar 4 gram per dag nodig. Dat heb je snel binnen. Als je ongezond eet, vlieg je daar meteen overheen.

Een zouttekort komt hier in Nederland eigenlijk nooit voor.
Dat is dus iets anders dan je stelde.
pi_219326130
Ach is toch bekend? Iedereen weet dat toch wel? Je moet mentaal sterk zijn. Heb je een lange dag op kantoor, heb je weinig energie en zou het best zo eens kunnen zijn dat je weerstand ook niet super is. Dan is het extra moeilijk om die warme pizza op het station te weigeren, dat lijkt op zeer korte termijn de ideale fix maar op iets langere termijn doe je je lichaam te kort.

De Mcdonalds is lekker hoor (af en toe) maar bijna iedereen kan bevestigen dat je na het eten van je maaltijd eigenlijk nog trek hebt. Of misschien zelfs meer trek. Toch nog maar een toetje terwijl je al meer suikers en zouten heb binnen gehaald. Ohja en dan even later ineens licht brakjes voelen. Vanochtend nog een mooie analyse gezien van diverse producten van de Mcdonalds (ik vind zelf btw dat het best kan af en toe)

Bekijk deze YouTube-video
  zondag 23 november 2025 @ 14:37:29 #180
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_219326166
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 14:22 schreef luxerobots het volgende:

In groenten, fruit, vlees, gevogelte en vis.
Van nature zit daar geen tot amper zout in, dat voegen we zelf toe (bewerken).

quote:
En melk en zuivelproducten ook als je dat als versvoer zou willen zien.
quote:
De belangrijkste bronnen van zout (excl. keukenzout) zijn Brood, granen, rijst en pasta (25%), Vlees en vleesvervangers (20%), Zuivel en zuivelvervangers (17%) en Sauzen en smaakmakers (10%).
pi_219326175
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 14:32 schreef LethalNinja het volgende:
Ach is toch bekend? Iedereen weet dat toch wel? Je moet mentaal sterk zijn. Heb je een lange dag op kantoor, heb je weinig energie en zou het best zo eens kunnen zijn dat je weerstand ook niet super is. Dan is het extra moeilijk om die warme pizza op het station te weigeren, dat lijkt op zeer korte termijn de ideale fix maar op iets langere termijn doe je je lichaam te kort.

De Mcdonalds is lekker hoor (af en toe) maar bijna iedereen kan bevestigen dat je na het eten van je maaltijd eigenlijk nog trek hebt. Of misschien zelfs meer trek. Toch nog maar een toetje terwijl je al meer suikers en zouten heb binnen gehaald. Ohja en dan even later ineens licht brakjes voelen. Vanochtend nog een mooie analyse gezien van diverse producten van de Mcdonalds (ik vind zelf btw dat het best kan af en toe)

Bekijk deze YouTube-video
Die gast slikt zelf 100 pillen per dag om jong te blijven.
  zondag 23 november 2025 @ 14:41:47 #182
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219326202
Lastig te vermijden. Tenzij je een eigen moestuin hebt, een eigen graanveld, en eigen vee.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_219326350
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 14:31 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat is dus iets anders dan je stelde.
Hoezo?
quote:
Als je zelf nergens zout aan toevoegt en voornamelijk vers eet, krijg je al genoeg zout binnen.
En vergeet niet, dat mensen lang geleden geen voorbewerkt supermarkteten aten. Dus als je alleen vers eet, heb je genoeg.

Hoogstens:
quote:
Misschien dat je een klein beetje meer nodig hebt als je heel veel zweet.
  zondag 23 november 2025 @ 15:03:05 #184
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_219326375
quote:
10s.gif Op zondag 23 november 2025 14:41 schreef Harvest89 het volgende:
Lastig te vermijden. Tenzij je een eigen moestuin hebt, een eigen graanveld, en eigen vee.
Dat is niet nodig. Je kunt genoeg minimaal bewerkte producten vinden in de supermarkt. Daarnaast hoeft het ook niet perfect te zijn. Een bouillonblokje in een soep van linzen en groenten maakt het niet ongezond.

Groenten, fruit, gematigd onbewerkt vlees, gefermenteerde zuivel, volkorengranen en peulvruchten. Maar ook met diepvries en blik is niets mis (als er een product in zit en geen gerecht).
  zondag 23 november 2025 @ 15:06:06 #185
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219326392
Wat ik hier zo lees begrijpen velen niet wat bewerkt en ultra bewerkt voedsel is. Het verschil tussen bewerkt voedsel en ultrabewerkt voedsel zit vooral in de mate en het soort bewerking, en de ingrediënten die worden toegevoegd. Bewerkte voedingsmiddelen zijn bijvoorbeeld etenswaren waarbij zout, olie, suiker of andere culinaire ingrediënten zijn toegevoegd aan onbewerkte voedingsmiddelen. Deze producten blijven herkenbaar als aangepaste versies van natuurlijke producten en worden vaak thuis ook bereid of kunnen dat zijn, zoals kaas, yoghurt, brood, ingeblikte groenten of vis.
Ultrabewerkt voedsel daarentegen ondergaat meerdere industriële processen en bevat ingrediënten die je in de keuken niet zou gebruiken, zoals conserveermiddelen, kleurstoffen, emulgatoren en synthetische toevoegingen zoals maltodextrine en gehydrogeneerde oliën. Deze producten lijken niet meer op de oorspronkelijke grondstoffen en bevatten veel zout, suiker en/of vetten, maar weinig vezels, vitaminen en mineralen. Voorbeelden van ultrabewerkt voedsel zijn frisdranken, chips, koekjes, fastfood, kant-en-klaarmaaltijden en industriële snacks. Ultrabewerkt voedsel is vaak ontworpen om langer houdbaar, aantrekkelijker en smaakvoller te zijn dan bewerkt voedsel, maar wordt ook vaak in verband gebracht met gezondheidsrisico’s zoals obesitas en chronische ziekten vanwege de hoge calorie-inhoud en het lage gehalte aan voedingsstoffen.
pi_219326665
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 10:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Vond het supermarktbrood in de VS Slecht, maar het verpakte supermarkt brood in NL nauwelijks beter. Wel iets, maar niet veel. Heb erg goed brood gegeten in de VS, van Farmers Markets bijvoorbeeld, beter van menig bakker in NL. Wat ik tragisch vind is dat veel bakkers in NL brood verkopen dat zich nauwelijks onderscheid van het brood bij, bv AH. Kom ik in D bij discounters, vind ik in de Bake-off afdeling beter brood dan bij de meeste NL bakkers.

Dat bakkers in nog steeds uitsterven ligt er imho vooral aan dat ze zich niet onderscheiden in kwaliteit. Maar goed, ik denk dat veel mensen inmiddels zo gewend zijn aan zacht schuimbrood dat ze helemaal geen zin hebben in brood waar je op moet kauwen.
Mijn broer heeft een bakkerij, en die verkoopt onder andere bake off klein brood?
Waarom? Omdat de consument dat wil. Ambachtelijk klein brood willen ze niet.
Dus daar is hij mee gestopt.

Ik heb zelf in het restaurant wel authentiek desembrood met kruidenboter verkocht. Maar dat viel ook minder in de smaak dan wanneer ik bake off serveerde.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219326678
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 15:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wat ik hier zo lees begrijpen velen niet wat bewerkt en ultra bewerkt voedsel is. Het verschil tussen bewerkt voedsel en ultrabewerkt voedsel zit vooral in de mate en het soort bewerking, en de ingrediënten die worden toegevoegd. Bewerkte voedingsmiddelen zijn bijvoorbeeld etenswaren waarbij zout, olie, suiker of andere culinaire ingrediënten zijn toegevoegd aan onbewerkte voedingsmiddelen. Deze producten blijven herkenbaar als aangepaste versies van natuurlijke producten en worden vaak thuis ook bereid of kunnen dat zijn, zoals kaas, yoghurt, brood, ingeblikte groenten of vis.
Ultrabewerkt voedsel daarentegen ondergaat meerdere industriële processen en bevat ingrediënten die je in de keuken niet zou gebruiken, zoals conserveermiddelen, kleurstoffen, emulgatoren en synthetische toevoegingen zoals maltodextrine en gehydrogeneerde oliën. Deze producten lijken niet meer op de oorspronkelijke grondstoffen en bevatten veel zout, suiker en/of vetten, maar weinig vezels, vitaminen en mineralen. Voorbeelden van ultrabewerkt voedsel zijn frisdranken, chips, koekjes, fastfood, kant-en-klaarmaaltijden en industriële snacks. Ultrabewerkt voedsel is vaak ontworpen om langer houdbaar, aantrekkelijker en smaakvoller te zijn dan bewerkt voedsel, maar wordt ook vaak in verband gebracht met gezondheidsrisico’s zoals obesitas en chronische ziekten vanwege de hoge calorie-inhoud en het lage gehalte aan voedingsstoffen.
Simpel voorbeeld van bewerkt en ultra bewerkt voedsel is volle kwark vs magere kwark met aardbei.

De eerste is gewoon aangezuurde volle melk.
De andere bevat een tiental ingrediënten, waaronder veel suikers.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zondag 23 november 2025 @ 15:53:00 #188
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219326740
quote:
1s.gif Op zondag 23 november 2025 15:42 schreef Wantie het volgende:

[..]
Mijn broer heeft een bakkerij, en die verkoopt onder andere bake off klein brood?
Waarom? Omdat de consument dat wil. Ambachtelijk klein brood willen ze niet.
Dus daar is hij mee gestopt.

Ik heb zelf in het restaurant wel authentiek desembrood met kruidenboter verkocht. Maar dat viel ook minder in de smaak dan wanneer ik bake off serveerde.
Brood met smaak wat je moet kauwen, vreselijk, straks zit er nog bot aan het vlees,
pi_219326782
quote:
14s.gif Op zondag 23 november 2025 13:36 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
[..]
[..]

Suspected is niet hetzelfde als bewezen. En dan gaat het ook nog om krankzinnige hoeveelheden in de derde paragraaf.

Wellicht niet zo handig om allerlei Amerikaanse onderzoeken op te takelen als je de Engelse taal niet voldoende machtig bent.
blablablabla
  zondag 23 november 2025 @ 16:21:28 #190
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219326962
Wat ik een beetje mis in de discussie hier is dat men zich druk maakt bij ultra-processed food om ingredienten die er in hele kleine hoeveelheden inzitten en waarop allerlei tests zijn gedaan waaruit blijkt dat ze onschadelijk zijn. Maar dan is dat dan weer niet zeker, etc... Het zal wel.
Wat er in hele grote hoeveelheden inzit is suiker, meel en vet. Allemaal stoffen die we nodig hebben maar die we in ons huidige dieet al in (veel) te grote hoeveelheden binnen krijgen. Er is helemaal geen discussie (wetenschappelijk) dat 100 gram of meer suiker per dag niet goed voor je is.

Doet me denken aan die asbest vondst in een tokkie-wijk. Dat was allemaal in vensterbanken en gewoon ongevaarlijk als er niks mee gebeurde. Was zo'n vrouw met sigaret in haar hand aan het gillen dat de gemeente het weg moest halen want ze liep gevaar. Dan ga je dus een 20% kans op ziektes en vroegtijdig overlijden door roken accepteren, maar een 0,000001% kans vanwege asbest in je vensterbank niet.
The End Times are wild
  zondag 23 november 2025 @ 16:49:59 #191
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219327248
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 16:21 schreef LXIV het volgende:
Wat ik een beetje mis in de discussie hier is dat men zich druk maakt bij ultra-processed food om ingredienten die er in hele kleine hoeveelheden inzitten en waarop allerlei tests zijn gedaan waaruit blijkt dat ze onschadelijk zijn. Maar dan is dat dan weer niet zeker, etc... Het zal wel.
Wat er in hele grote hoeveelheden inzit is suiker, meel en vet. Allemaal stoffen die we nodig hebben maar die we in ons huidige dieet al in (veel) te grote hoeveelheden binnen krijgen. Er is helemaal geen discussie (wetenschappelijk) dat 100 gram of meer suiker per dag niet goed voor je is.

Doet me denken aan die asbest vondst in een tokkie-wijk. Dat was allemaal in vensterbanken en gewoon ongevaarlijk als er niks mee gebeurde. Was zo'n vrouw met sigaret in haar hand aan het gillen dat de gemeente het weg moest halen want ze liep gevaar. Dan ga je dus een 20% kans op ziektes en vroegtijdig overlijden door roken accepteren, maar een 0,000001% kans vanwege asbest in je vensterbank niet.
Las een boek van een statisticus, die voorrekende dat wanneer er in een school asbest wordt gevonden twee keer boven de norm, en die gesloten wordt ter renovatie voor een paar maanden, de kinderen per 100 meter langere schoolweg een x maal hogere kans hebben op een dodelijk ongeval dan de kans op longkanker door asbest, wanneer ze 30 jaar in de school blijven.
Hij had een hele reeks voorbeelden en legde uit, hoe kleiner de kans, hoe groter de paniek.
pi_219328770
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 16:21 schreef LXIV het volgende:

Het grote probleem met ultrabewerkt voedsel is net, dat er veel minder ingrediënten in zitten. Simpel voorbeeld: biefstuk met jus, aardappelen en spruitjes. Dat zijn dan ook de ingrediënten die op het etiket staan. Maar een biefstuk bestaat uit vele duizenden verschillende moleculen. De jus, spruitjes en aardappelen ook.

Vergelijk dat met eten waar in zit: dierlijke eiwitten, dierlijke vetten, zetmeel, water, vitaminen, mineralen en smaakstoffen. De lijst van verschillende moleculen die daar in zitten is vele malen kleiner. Terwijl het aantal ingrediënten op het etiket in de tientallen loopt.
  zondag 23 november 2025 @ 20:54:01 #193
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_219329046
Alle onbewerkte verse producten zitten inmiddels al vol met microplastics en pfas. Je kunt niet meer winnen.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 23 november 2025 @ 21:07:24 #194
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_219329245
quote:
14s.gif Op zondag 23 november 2025 11:53 schreef HowardRoark het volgende:

Een aardappel niet frituren is inderdaad gezonder dan chips en boterham met hagelslag is ook niet gezond, maar als je donkerbruin brood neemt met vezels is het zonder twijfel gezonder dan een liga reep waar ook andere ongezonde troep inzit.
Donkerbruin brood is niet per se gezond. Het zijn juist toegevoegde kleurstoffen die het die kleur maken. Een volkoren brood is van nature lichtbruin.

https://www.rtl.nl/wonen/(...)-donkerbruin-geverfd
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_219398283
Als je er morgen kanker van krijgt in plaats van over 10 jaar zouden veel mensen het wat beter begrijpen.
pi_219398582
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 15:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
  woensdag 3 december 2025 @ 05:42:39 #197
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219398698
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 23:18 schreef UitStraling het volgende:
Als je er morgen kanker van krijgt in plaats van over 10 jaar zouden veel mensen het wat beter begrijpen.
Over vet en zout wordt je van alles verteld. Maar over andere mogelijk risicovolle bestanddelen blijft het, vanuit instanties als het Voedingscentrum, relatief stil.

Ik kan me ook niet herinneren dat er op school over werd gepraat. Maar goed, de jaren 90. Toen maakten mensen zich wat minder druk.
pi_219400003
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 05:42 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Over vet en zout wordt je van alles verteld. Maar over andere mogelijk risicovolle bestanddelen blijft het, vanuit instanties als het Voedingscentrum, relatief stil.

Ik kan me ook niet herinneren dat er op school over werd gepraat. Maar goed, de jaren 90. Toen maakten mensen zich wat minder druk.
Of wist men gewoon minder in de jaren 90?
pi_219400055
Is er al onderzocht hoe dit samenwerkt met PFAS? Daar zit iedereen vol mee (en nog steeds trek hebben).
  woensdag 3 december 2025 @ 11:33:05 #200
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219400082
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 11:27 schreef Managarm het volgende:
Is er al onderzocht hoe dit samenwerkt met PFAS? Daar zit iedereen vol mee (en nog steeds trek hebben).
Wat heeft PFAS te maken met het sterk bewerken van levensmiddelen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')