abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219319787
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 20:46 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Het liefst haal ik vlees bij een goede slager en brood bij een goede bakker. Supermarkt vlees en brood zijn bagger.

Maar ik heb ook niet oneindig geld natuurlijk, dus vaak wordt het wel gewoon van de supermarkt.
Gedeeltelijk mee eens. Voor brood ga ik steeds vaker naar de Jumbo, net zo lekker als bij de bakker en veel goedkoper. Het scheelt ook dat ze hier als streekproduct heel lekker Walkdkornstokbrood hebben, alleen niet altijd en hoogstens een paar per dag. Hun Speltbrood is ook lekker. Ze hadden ook heel lekker vers koolhydraatarm brood, maar dat is uit het assortiment verdwenen en helaas weet ik daar nog geen goede vervanger voor.

Maar bij de andere supermarkten is dat inderdaad maar niks.
pi_219319836
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 21:01 schreef AchJa het volgende:

[..]
Alsof die niet aan zeer strenge eisen moeten voldoen.
Ja, brood is streng gereguleerd. Maar ik zie zelf ook graag wat er in zit.

Zo kwam ik bij het onderzoekje naar rookworsten van daarstraks dezelfde worsten tegen bij verschillende supermarkten met een afwijkende ingrediëntenlijst. Ook de sterk in prijs verlaagde rookworst van de Plus bevat bijna zeker niet wat er op de website vermeld staan, dat gaat nu (gezien de prijs) ook kippenseparatorvlees geworden zijn. Dus dan is het wel fijn als het op de verpakking staat. Je moet vaak wel een sterke leesbril meenemen om het te kunnen ontcijferen.
pi_219320353
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 20:24 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ja dat snap ik allemaal wel. Het gaat mij er meer om dat er geroepen wordt dat het vlees van zeg 30 jaar geleden heus veel beter was dan tegenwoordig... Ik waag dat te betwijfelen, ik denk nog eerder dat het andersom is aangezien de normen gewoon veel strenger zijn geworden.
Bij nader inzien, denk ik dat de regels net strenger geworden zijn omdat er steeds meer rommel in het voedsel werd gestopt. Vroeger was vlees gewoon vlees en chips waren gewoon plakjes aardappel. Dat is veranderd en dus moest de wetgeving daar op aangepast worden.
pi_219320930
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 22:04 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Bij nader inzien, denk ik dat de regels net strenger geworden zijn omdat er steeds meer rommel in het voedsel werd gestopt. Vroeger was vlees gewoon vlees en chips waren gewoon plakjes aardappel. Dat is veranderd en dus moest de wetgeving daar op aangepast worden.
Die rommel zoals jij het omschrijft dient eigenlijk zonder uitzondering allemaal ook een doel he.

Het is niet zo dat fabrikanten denken goh laten we eens voor de lol wat additieven aan ons product toevoegen.

Producten blijven bijvoorbeeld langer houdbaar of als je smaakversterkers gebruikt hoef je minder zout te gebruiken wat ook weer gezonder is.
blablablabla
  zaterdag 22 november 2025 @ 23:06:42 #130
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_219320940
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 21:01 schreef AchJa het volgende:

[..]
Alsof die niet aan zeer strenge eisen moeten voldoen.
Het gaat hier over ultrabewerkt voedsel, niet over eisen van de warenwet.
pi_219320965
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 23:04 schreef Elan het volgende:

[..]
Die rommel zoals jij het omschrijft dient eigenlijk zonder uitzondering allemaal ook een doel he.

Het is niet zo dat fabrikanten denken goh laten we eens voor de lol wat additieven aan ons product toevoegen.

Producten blijven bijvoorbeeld langer houdbaar of als je smaakversterkers gebruikt hoef je minder zout te gebruiken wat ook weer gezonder is.
Winstmaximalisatie. Dat is het.

Er zijn ook maar een stuk of tien hele grote levensmiddelenconcerns die zo'n beetje al die zooi maken:

De rest is bijna allemaal regionaal en een stuk ambachtelijker.
pi_219320990
Tsja alles moet goedkoop zijn. Ik zag vandaag nog een herhaling van Keuringsdienst van Waarden (leverworst) en een boer vertelde dat leveranciers onder druk worden gezet om zijn prijzen te verlagen, anders kopen ze het niet meer (gewoon dus onder druk gezet). Tja ze moeten dan wel akkoord gaan, anders gaan ze failliet! (FYI tegen eind van filmpje link)

De kosten moet dan ook omlaag met rare ingredienten dat heel goedkoop is..

Koop dus gewoon brood bij de bakker en vlees bij een slager en groente bij een groenteboer!

https://npo.nl/start/seri(...)/leverworst/afspelen
pi_219321076
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 23:12 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Winstmaximalisatie. Dat is het.

Er zijn ook maar een stuk of tien hele grote levensmiddelenconcerns die zo'n beetje al die zooi maken:

[ afbeelding ]

De rest is bijna allemaal regionaal en een stuk ambachtelijker.
Omdat het complexe industriële processen zijn. Maar ook kleinschalige industrie gebruikt dezelfde technologie en additieven.

Maar laten we de Hoeksche chips nemen, een kleinschalige chipsfabrikant uit de Hoekse Waard. Die gebruiken geen e-nummers etc zoals Lays. Zijn die chips dan puur qua voedingswaarde ineens gezonder omdat ze puurder zijn? Wellicht klinkt het leuk maar al die e-nummers staan keurig op de verpakking , zijn gewoon gecontroleerd en veilig bevonden dus daar zit het gevaar niet in. Daar kan het probleem dus niet in zitten.

[ Bericht 19% gewijzigd door Elan op 22-11-2025 23:46:37 ]
blablablabla
pi_219321098
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 23:41 schreef Elan het volgende:

[..]
Omdat het complexe industriële processen zijn. Maar ook kleinschalige industrie gebruikt dezelfde technologie en additieven.
Dat zou kunnen, maar ik denk het niet. Op prijs kunnen die niet concurreren, dus gaan ze voor de kwaliteit. En het zijn vaak grote en complexe processen, zoals jij ook al zegt, die je niet even in een stukje fabriekshal nabouwt.
pi_219321155
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 23:44 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat zou kunnen, maar ik denk het niet. Op prijs kunnen die niet concurreren, dus gaan ze voor de kwaliteit. En het zijn vaak grote en complexe processen, zoals jij ook al zegt, die je niet even in een stukje fabriekshal nabouwt.
Kwaliteit is in deze wel heel subjectief. Want zijn ambachtelijke producten per se gezonder dan? Geef mij maar een zak Lays vind ik lekkerder dan bijvoorbeeld die Hoeksche chips. En alles wat er eventueel aan toegevoegd is door meneer Lays is getest en veilig voor consumptie.

Verder blijft het dus een kwestie van smaak en chips is gewoon gefrituurde aardappel met een zooi zout. Dus ambachtelijk of vanuit een fabriek sowieso niet een heel bijster gezonde keuze.
blablablabla
pi_219321304
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2025 19:55 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Ik zie geen kleurstof op de lijst van ingrediënten staan, wel volkoren moutmeel. Dus ik neem aan dat het laatste de donkere kleur maakt.
Klopt, geroosterd of gekarameliseerd moutmeel zorgt voor de donkere kleur.
Gekarameliseerde suiker wordt ook wel gedaan.

Het is puur opties en geeft een iets andere smaak, maar het is niet gezonder dan lichtbruin volkorenbrood.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zondag 23 november 2025 @ 01:36:55 #137
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219321305
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 12:54 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Letten op acrylamide lijkt me wel aan te raden. Heel veel consumeren waar dat in zit schijnt kanker te triggeren.
Acrylamide is als “waarschijnlijk kankerverwekkend” kankerverwekkend geclassificeerd, zit in risico beoordeling 2A samen met bv Mate en zeer hete dranken
pi_219321306
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2025 17:17 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Jij eet je aardappels niet gewoon rauw met schil en al? Smaakt goed hoor, liefst met nog wat kloetjes aarde erop, schuurt de maag.
Oh, ik heb niets tegen bewerkt voedsel.
De mensheid heeft juist veel te danken aan bewerkt voedsel.
pi_219323434
quote:
1s.gif Op zondag 23 november 2025 01:38 schreef Wantie het volgende:

[..]
Oh, ik heb niets tegen bewerkt voedsel.
De mensheid heeft juist veel te danken aan bewerkt voedsel.
Dit gaat om 'ultra-bewerkt' voedsel, al kan ik bijna nergens vinden om welk ultra-bewerkt voedsel het dan wel gaat, en staan er in het linkje van the Lancet schadelijke gevolgen voor het milieu wat ook niet best is, maar m.i. een beetje te breed voor dit soort voedingsonderzoek.
pi_219323467
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 21:08 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, brood is streng gereguleerd. Maar ik zie zelf ook graag wat er in zit.
Brood in Nederland is echt van hoge kwaliteit, en lekker.
In de VS kon ik geen goed brood vinden. Alles vol suiker. En na 10 dagen was een brood nog steeds 'vers'. In het VK is het wat beter, maar niet zo goed en lekker als in NL. Eet zelf dus nog maar weinig brood, eigenlijk alleen in het weekend. Maar met een kleine van 16 maanden wil ik eigenlijk wel meer brood op tafel. Maar er zit alleen een vestiging van een grote keten bakkers in de buurt (Gail's), die vooral veel zoete dingen heeft.
Stond in de grote supermarkt in de buurt gister, heeft ook een afdeling met vers brood, en een machine om het te snijden. Maar kon geen 'gewoon' vers brood met zachtere korst vinden, alleen maar dingen met dikke, harde korst.
  zondag 23 november 2025 @ 09:41:30 #141
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219323597
quote:
1s.gif Op zondag 23 november 2025 09:26 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Brood in Nederland is echt van hoge kwaliteit, en lekker.
In de VS kon ik geen goed brood vinden. Alles vol suiker. En na 10 dagen was een brood nog steeds 'vers'. In het VK is het wat beter, maar niet zo goed en lekker als in NL. Eet zelf dus nog maar weinig brood, eigenlijk alleen in het weekend. Maar met een kleine van 16 maanden wil ik eigenlijk wel meer brood op tafel. Maar er zit alleen een vestiging van een grote keten bakkers in de buurt (Gail's), die vooral veel zoete dingen heeft.
Stond in de grote supermarkt in de buurt gister, heeft ook een afdeling met vers brood, en een machine om het te snijden. Maar kon geen 'gewoon' vers brood met zachtere korst vinden, alleen maar dingen met dikke, harde korst.
Brood in Nederland hoge kwaliteit??? Sorry, maar ga eens in België, Frankrijk, zwitserland of Duitsland kijken.
pi_219323653
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 09:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Brood in Nederland hoge kwaliteit??? Sorry, maar ga eens in België, Frankrijk, zwitserland of Duitsland kijken.
*Vergeleken met de VS
  zondag 23 november 2025 @ 10:51:19 #143
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219324211
quote:
1s.gif Op zondag 23 november 2025 09:47 schreef Wantie het volgende:

[..]
*Vergeleken met de VS
Vond het supermarktbrood in de VS Slecht, maar het verpakte supermarkt brood in NL nauwelijks beter. Wel iets, maar niet veel. Heb erg goed brood gegeten in de VS, van Farmers Markets bijvoorbeeld, beter van menig bakker in NL. Wat ik tragisch vind is dat veel bakkers in NL brood verkopen dat zich nauwelijks onderscheid van het brood bij, bv AH. Kom ik in D bij discounters, vind ik in de Bake-off afdeling beter brood dan bij de meeste NL bakkers.

Dat bakkers in nog steeds uitsterven ligt er imho vooral aan dat ze zich niet onderscheiden in kwaliteit. Maar goed, ik denk dat veel mensen inmiddels zo gewend zijn aan zacht schuimbrood dat ze helemaal geen zin hebben in brood waar je op moet kauwen.
  zondag 23 november 2025 @ 10:55:32 #144
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_219324252
quote:
1s.gif Op zondag 23 november 2025 09:19 schreef Horzula het volgende:

[..]
Dit gaat om 'ultra-bewerkt' voedsel, al kan ik bijna nergens vinden om welk ultra-bewerkt voedsel het dan wel gaat, en staan er in het linkje van the Lancet schadelijke gevolgen voor het milieu wat ook niet best is, maar m.i. een beetje te breed voor dit soort voedingsonderzoek.
De meest gebruikte indeling (en ook voor dit onderzoek) gaat uit van de nova kwalificatie. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Nova_classification

Hier is ook kritiek op, omdat de mate van bewerking niet altijd iets zegt over hoe (on)gezond het is. Weipoeder is ultra bewerkt maar niet ongezond. Vleesvervangers zijn ultra bewerkt maar niet per se ongezonder dan dat wat ze vervangen (1). Sojadrink is (volgens deze kwalificatie) ultra bewerkt maar is gezonder dat het minder bewerkte melk(2). Enzovoorts.

1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38934982/

2. Bekijk deze YouTube-video
I am a black hole shitting into the void
pi_219324263
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 10:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Vond het supermarktbrood in de VS Slecht, maar het verpakte supermarkt brood in NL nauwelijks beter. Wel iets, maar niet veel. Heb erg goed brood gegeten in de VS, van Farmers Markets bijvoorbeeld, beter van menig bakker in NL. Wat ik tragisch vind is dat veel bakkers in NL brood verkopen dat zich nauwelijks onderscheid van het brood bij, bv AH. Kom ik in D bij discounters, vind ik in de Bake-off afdeling beter brood dan bij de meeste NL bakkers.

Dat bakkers in nog steeds uitsterven ligt er imho vooral aan dat ze zich niet onderscheiden in kwaliteit. Maar goed, ik denk dat veel mensen inmiddels zo gewend zijn aan zacht schuimbrood dat ze helemaal geen zin hebben in brood waar je op moet kauwen.
Je houd van suikerbrood?

In Duitsland is het brood vaak zuurdesem, dus je moet daar wel bij opletten.
pi_219324383
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 10:55 schreef Gimmick het volgende:

[..]
De meest gebruikte indeling (en ook voor dit onderzoek) gaat uit van de nova kwalificatie. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Nova_classification

Hier is ook kritiek op, omdat de mate van bewerking niet altijd iets zegt over hoe (on)gezond het is. Weipoeder is ultra bewerkt maar niet ongezond. Vleesvervangers zijn ultra bewerkt maar niet per se ongezonder dan dat wat ze vervangen (1). Sojadrink is (volgens deze kwalificatie) ultra bewerkt maar is gezonder dat het minder bewerkte melk(2). Enzovoorts.

1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38934982/

2. Bekijk deze YouTube-video
Zoals ik ook al postte met olie: als je het in het laboratorium test dat voldoet dat kunstmatige eten beter aan de wettelijke regels dan dat natuurlijke. Het is allemaal homogeen en op maat gemaakt en de verontreinigingen van de achtergebleven chemicaliën zitten ook allemaal onder de normen. Terwijl dat natuurlijke spul vol zit met een hoop verschillende moleculen, die niet altijd de beste zijn. Het is bijvoorbeeld niet alleen onverzadigde vetzuren, maar ook verzadigde. Of dingen die ongekookt of in hoge dosis zelf giftig zijn.

Je kunt zo ook eten kopen (zowel in de vorm van koeken als drankjes) die gewoon gemaakt zijn door alle moleculen die je nodig hebt bij elkaar te stoppen. Makkelijk en goedkoop. Ideaal als het je niets uitmaakt en gezonder dan het grootste deel van het supermarkteten..

Maar het is meer waarom volkoren brood gezonder is dan wit brood: al die vezels, die niet afgebroken worden, zijn goed voor je spijsvertering. En dingen zoals groente bevatten maar weinig brandstof, maar zitten vol met vezels, vitaminen en mineralen. Allemaal dingen die je toch nodig hebt. Dat moet de hoofdmoot zijn van het eten dat je binnenkrijgt.

Kortom, als je vers en gevarieerd eet, krijg je alles binnen wat je nodig hebt. Bij die op maat gemaakte levensmiddelen is dat niet het geval. Dan moet je minimaal nog multivitamine en mineralen pillen slikken. Of een mix waarbij ze dat al voor je hebben gedaan. Maar dat zijn dan alleen de stoffen waarvan we weten dat ze belangrijk zijn, al die andere stofjes die je bij normale voeding ook binnenkrijgt ontbreken dan.
pi_219324395
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 20:24 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ja dat snap ik allemaal wel. Het gaat mij er meer om dat er geroepen wordt dat het vlees van zeg 30 jaar geleden heus veel beter was dan tegenwoordig... Ik waag dat te betwijfelen, ik denk nog eerder dat het andersom is aangezien de normen gewoon veel strenger zijn geworden.

Maar goed, als je echt serieus goed vlees wil hebben moet je ook gewoon naar de keurslager gaan.
Het gaat meer om de teringzooi die ze er tegenwoordig bij gooien.
Lekker eperimenteren met E-nummers en toevoegingen.
Dieren worden ook al volgepompt met allerlei troep om het rendement te verhogen.

https://nos.nl/artikel/25(...)a-eu-stelt-verbod-in
quote:
Rookworst mag niet meer worden gemaakt met rookaroma, EU stelt verbod in

Het gebruik van verschillende rookaroma's in producten wordt op termijn verboden omdat ze mogelijk kankerverwekkend zijn. Dat is de uitkomst van een stemming in het EU-comité voor voedselveiligheid.

Het besluit betekent dat die stoffen straks niet meer mogen worden gebruikt bij de productie van bijvoorbeeld rookworsten, rookkaas, en andere producten met een rooksmaak, zoals nootjes of sauzen:

De rookaroma's waren in de EU toegelaten voor een periode van tien jaar, maar die termijn wordt dus niet verlengd. Wel komt er een overgangsperiode van een aantal jaar, zodat producenten de tijd krijgen om alternatieven te vinden.
Genotoxische stoffen

Het besluit volgt op een advies van de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid, de EFSA. Die keek naar acht rookaroma's en concludeerde dat zes daarvan zogeheten genotoxische stoffen bevatten. Dat zijn stoffen die schade kunnen toebrengen aan het DNA, wat kan leiden tot bijvoorbeeld kanker.

De Europese voedselwaakhond heeft niet onderzocht hoe groot de kans is dat de consumptie van rookaroma's leidt tot schade aan de gezondheid. Verder tekent de EFSA aan dat het ook afhangt van factoren als eetgewoonten en lichaamsbouw. Daarnaast nemen de deskundigen bij het inschatten van risico's het zekere voor het onzekere. Dat betekent dat ze, in hun eigen woorden, uitgaan van worstcasescenario's.

Bij de andere twee van de acht rookaroma's kunnen schadelijke gezondheidseffecten niet worden uitgesloten, zegt de Europese voedselwaakhond.

Rookworsten werden van oudsher gerookt boven een vuur, de traditionele manier. Die methode kwam onder vuur te liggen omdat in rook allerlei stoffen zitten die kanker kunnen veroorzaken. In de jaren 70 werd daarom gekozen voor een andere manier om de rooksmaak aan het vlees toe te voegen.

Bij het creëren van rookaroma wordt hout verbrand. De rook die daaruit voorkomt wordt vloeibaar gemaakt, het zogeheten condenseren. Na een zuiveringsproces wordt deze stof gebruikt als rookaroma.
Gevolgen voor bedrijven

Het is de vraag wat de gevolgen zijn voor bijvoorbeeld Unox, het merk waaronder jaarlijks zo'n 16 miljoen worsten worden geproduceerd. Die rollen uit een fabriek in Oss, die aan Unilever levert, maar ook producten maakt voor andere merken.

Een woordvoerder laat weten dat de overgangstermijn zal worden gebruikt om "ofwel alternatieve rookaroma's te ontwikkelen ofwel naar andere oplossingen te kijken om de huidige smaak te behouden".

In tegenstelling tot de worsten van Unox wordt de HEMA-variant wel op de traditionele manier gerookt. Volgens de winkelketen worden er jaarlijks zo'n 10 miljoen van verkocht.
  zondag 23 november 2025 @ 11:35:00 #148
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219324531
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 10:56 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je houd van suikerbrood?

In Duitsland is het brood vaak zuurdesem, dus je moet daar wel bij opletten.
Lekker
Maar Ik heb sterk de indruk dat je niet echt weet waar je het over hebt
  zondag 23 november 2025 @ 11:43:28 #149
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219324599
Rookaroma valt trouwens in groep 2B, mogelijk kankerverwekkend waar ook traditionele Aziatische gefermenteerde/gepekelde groenten in zitten en Aspartaam in zit.
  zondag 23 november 2025 @ 11:47:07 #150
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219324626
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 11:13 schreef SymbolicFrank het volgende:

Maar het is meer waarom volkoren brood gezonder is dan wit brood: al die vezels, die niet afgebroken worden, zijn goed voor je spijsvertering. En dingen zoals groente bevatten maar weinig brandstof, maar zitten vol met vezels, vitaminen en mineralen. Allemaal dingen die je toch nodig hebt. Dat moet de hoofdmoot zijn van het eten dat je binnenkrijgt.

Wanneer je ze rauw eet krijg je er maar maar weinig van binnen, je poept het weer uit samen met de bezels omdat je het niet verteerd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')