abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219318464
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 18:22 schreef AchJa het volgende:

[..]
Wat precies? Heb je voorbeelden? Links?

De Hema rookworst uit 1995 smaakte hetzelfde als die van 2025...
Het is nu meestal een grote knakworst, gemaakt van separatorvlees, met rooksmaakstoffen. Vroeger was het gewoon varkensvlees in darm die gerookt werd.

In die van de Hema zit nog wel "echt" varkensvlees en darm, als je de ingrediëntenlijst mag geloven (maar ook een heleboel andere dingen):

quote:
HALVE ROOKWORST MET MOSTERD

Ingrediënten: varkensvlees, varkensvet, water, koolzaadolie, stabilisatoren E451 E452, specerijen, zout, suiker, glucose-fructosestroop, conserveermiddelen E202 E250, natuurlijk aroma, varkensdarm, dextrose, varkenseiwit, startercultuur, rook, azijn, VRIJE-UITLOOPEIGEEL, MOSTERDZAAD, maïszetmeel, VRIJE-UITLOOPEI, gemodificeerd maïszetmeel, voedingszuur E270, aroma, TARWEZETMEEL, verdikkingsmiddel E412, antioxidant E385, kleurstof E160a.
Ze hebben alleen nog rookworst met mosterd en/of brood op hun website staan. Maar ze zijn dus nog wel meer zoals 40 jaar geleden dan de meeste andere rookworsten.

[ Bericht 1% gewijzigd door SymbolicFrank op 22-11-2025 18:50:50 ]
pi_219318525
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 15:28 schreef Joppiez het volgende:
Bij de supermarkt (Albert Heijn) koop ik altijd stevig donker meergranen, naar mijn idee is dat best degelijk/goed maar relatief duur. Af en toe ook bij de bakker brood gekocht maar heb niet het idee dat het daar degelijker is (licht brood, onverzadigbaar enz)
Dat donkere is een kleurstof.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219318559
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 18:44 schreef SymbolicFrank het volgende:

Het is nu meestal een grote knakworst, gemaakt van separatorvlees, met rooksmaakstoffen. Vroeger was het gewoon varkensvlees in darm die gerookt werd.
Nog steeds.

Maar goed, ik ben echt benieuwd naar bewijs dat het vlees van tegenwoordig veel slechter is dan een jaar of 30 geleden.
pi_219318616
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2025 11:09 schreef Elan het volgende:

[..]
Onzin.
Geen stofje is zo uitgebreid getest en onderzocht als aspartaam.
Aspartaam is kankerverwekkend, maar alleen in extreme hoeveelheden waar geen mens bij in de buurt komt. Als je zeer dagelijks meer dan zo’n 19 blikjes zero frisdrank drinkt, dan bereik je de dagelijks maximaal aanbevolen hoeveelheid, wat 1% is van het laagste niveau waarop proefdieren kanker hebben opgelopen. (Men heeft voor de zekerheid deze hoeveelheid met een factor 100 kleiner gemaakt als maximaal aanbevolen hoeveelheid voor mensen.

Ik zou je inderdaad drukker maken om andere dingen.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_219318633
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 19:01 schreef AchJa het volgende:

[..]
Nog steeds.
Interessant. Ik heb even zitten kijken en ik kwam er bij de Jumbo geen tegen met separatorvlees. Terwijl dat een paar jaar geleden met (in ieder geval) de huismerkworsten wel het geval was. De AH huismerk worsten hebben dat nog wel: ongeveer de helft vlees en 15-25% separatorvlees, al naar gelang of het Gelderse of magere zijn:

quote:
Ingrediënten: 54% varkensvleesª, 15% varkensseparatorvleesª, water, varkensbindweefselª, aardappelzetmeel, varkensvetª, zout, rookaroma, stabilisator (polyfosfaten [E452], trifosfaten [E451]), voedingszuur (citroenzuur [E330]), specerijen, rundercollageen, dextrose, antioxidant (natriumerythorbaat [E316], ascorbinezuur [E300]), gistextract, varkenshemoglobine, conserveermiddel (natriumnitriet [E250]).ªBeter Leven keurmerk 1 ster.
Waarvan toegevoegde suikers 0.10g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 1.38g per 100 gram
quote:
Ingrediënten: 51% varkensvleesᵃ, 25% varkensseparatorvleesᵃ, water, aardappelzetmeel, zout, rookaroma, stabilisator (polyfosfaten [E452], trifosfaten [E451]), voedingszuur (citroenzuur [E330]), rundercollageen, antioxidant (natriumerythorbaat [E316], ascorbinezuur [E300]), gistextract, specerijen, varkenshemoglobine, conserveermiddel (natriumnitriet [E250]).
Darm is wel zeldzaam geworden, dat hebben alleen de dure nog.

Ik was een jaar of 5 geleden niet onder de indruk van de kwaliteit en de prijs bij de Jumbo, maar dat is de laatste tijd toch met sprongen vooruit gegaan.
pi_219318694
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2025 19:12 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Aspartaam is kankerverwekkend, maar alleen in extreme hoeveelheden waar geen mens bij in de buurt komt. Als je zeer dagelijks meer dan zo’n 19 blikjes zero frisdrank drinkt, dan bereik je de dagelijks maximaal aanbevolen hoeveelheid, wat 1% is van het laagste niveau waarop proefdieren kanker hebben opgelopen. (Men heeft voor de zekerheid deze hoeveelheid met een factor 100 kleiner gemaakt als maximaal aanbevolen hoeveelheid voor mensen.

Ik zou je inderdaad drukker maken om andere dingen.
Volgens mij alleen op muizen getest en als het effect alleen voor totaal onrealistische hoeveelheden geldt dan is het ook niet relevant om in je afwegingen mee te nemen verder. Die shit gaat inmiddels ook al minstens 50 jaar mee dus als er grote gezondheidsrisico's waren geweest hadden we dat al lang en breed geweten.
50 gram zout is ook dodelijk, maar zoveel eet niemand dus lekker boeiend.

Het is ook wel bijzonder dat we ons druk maken over de gevolgen van bewerkt voedsel en wat aspartaam met muizen fort terwijl ons drinkwater teveel PFAS bevat wat aantoonbaar kankerverwekkend is.
blablablabla
pi_219318751
Bij nader inzien heeft de Jumbo nog wel van die slechte in het assortiment:

quote:
Slagershuis Gelderse Rookworst

Ingrediënten

72% kippenseparatorvlees, 13% varkensvet, 7% varkensvlees, rookaroma, aardappelzetmeel, zuurteregelaars: kaliumlactaat/ natriumlactaat, varkenscollageen, zout, 1% rundercollageen, voedingszuur: citroenzuur, stabilisatoren: dinatriumdifosfaat/ natriumpolyfosfaat, natuurlijk aroma, conserveermiddelen: kaliumacetaat/ natriumnitriet, antioxidant: natriumascorbaat, dextrose, SOJA-EIWIT, glucosestroop, specerijen (bevat MOSTERD), varkenseiwit, rietsuiker, SELDERIJ-EXTRACT, plantenextract
pi_219318781
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 10:27 schreef kibo het volgende:
Veel "ambachtelijke' slagers halen een groot deel van hun vlees bij de vleesverwerkende industrie vandaan.
Bij supermarkten staat op de verpakkingen tenminste nog aangegeven wat voor zooi er in zit.
En wat een warme bakker allemaal in z'n brood stopt weet alleen hijzelf.
Vlees komt van dieren? :o
Vakman pur sang
pi_219318798
Dit is vooral een Amerikaans bericht.
Supermarktbrood is dat eeuwig houdbare sandwichbrood. Ook ultra bewerkt zijn alle koekjes, de meeste snoep, kant en klaar Hamburgs en hotdogs.
Dat werk.
Vakman pur sang
pi_219318901
Vrienden van mij hadden een eigen tuin, overgenomen ook van hun ouders. Een heel biotoop dat al 30 jaar in symbiose met elkaar leefde. Echt de tomaten daar waren zo goddelijk, onvoorstelbaar hoe goed. Alle groenten waren top overigens. Dan voel je gewoon echt diep van binnen dit is zo gezond voor je lichaam

Maar dat kan ook niet iedereen. Vind de supermarkt over het algemeen ook ruk.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_219318943
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2025 18:54 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat donkere is een kleurstof.
Ik zie geen kleurstof op de lijst van ingrediënten staan, wel volkoren moutmeel. Dus ik neem aan dat het laatste de donkere kleur maakt.
pi_219318982
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 19:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
Bij nader inzien heeft de Jumbo nog wel van die slechte in het assortiment:
Dat zal allemaal wel maar is het vlees van tegenwoordig slechter dan 30 jaar geleden? Daar wil ik bewijs van zien.
pi_219319117
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 19:57 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat zal allemaal wel maar is het vlees van tegenwoordig slechter dan 30 jaar geleden? Daar wil ik bewijs van zien.
Verroeste spijkers op laag water.
pi_219319159
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 20:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
Verroeste spijkers op laag water.
Jij beweert iets.

quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 18:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het is meer, dat een moderne rookworst heel anders is dan die van de vorige eeuw. Zo ook met de rest van het eten.
Laat maar zien dan. Al dat n=1 geneuzel dat de peren uit de boom van oma lekkerder waren doe ik niet zoveel mee..
pi_219319236
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2025 19:55 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Ik zie geen kleurstof op de lijst van ingrediënten staan, wel volkoren moutmeel. Dus ik neem aan dat het laatste de donkere kleur maakt.
De kleur van o.a. het Boulogne brood is ook steeds lichter geworden. Eerst was het heel donker en zat er gebrand meel in. Er heeft, voor zover ik weet, ook een tijdje gebrande suiker ingezeten. Nu is het nog lichter geworden en zit er donker moutmeel in.
pi_219319270
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 20:07 schreef AchJa het volgende:

[..]
Jij beweert iets.
[..]
Laat maar zien dan. Al dat n=1 geneuzel dat de peren uit de boom van oma lekkerder waren doe ik niet zoveel mee..
Zoals ik hierboven al postte:

quote:
72% kippenseparatorvlees, 13% varkensvet, 7% varkensvlees, rookaroma
Dat zijn gewoon knakworsten met rookaroma.
pi_219319300
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 20:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
De kleur van o.a. het Boulogne brood is ook steeds lichter geworden. Eerst was het heel donker en zat er gebrand meel in. Er heeft, voor zover ik weet, ook een tijdje gebrande suiker ingezeten. Nu is het nog lichter geworden en zit er donker moutmeel in.
Hoe donkerder het brood hoe gezonder toch? Oh nee, toch niet...

quote:
De kleur van brood

De kleur van het brood zegt niks over de voedingsstoffen die in het brood zitten. Sommige broden worden donkerder gemaakt met gebrande mout of gekarameliseerde suiker. Dit geeft het brood een donkere kleur en een specifieke smaak.

Zo kan brood gemaakt worden van witte (minder vezelrijke) bloem en er toch donker uitzien, alleen mist het de goede voedingsstoffen van vezelrijk volkorenmeel. Het ezelsbruggetje ‘hoe donkerder het brood, hoe meer vezels’ is dus niet altijd waar.
Welk brood kun je nu het beste kiezen?

Volkorenbrood is de beste keuze. Dit brood wordt gemaakt van volkorenmeel en bevat daardoor veel voedingsvezels, vitamines en mineralen.
Gewoon volkorenbrood halen, wat voor kleur het heeft maakt niet uit.
pi_219319315
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 20:13 schreef AchJa het volgende:

[..]
Hoe donkerder het brood hoe gezonder toch? Oh nee, toch niet...
[..]
Gewoon volkorenbrood halen, wat voor kleur het heeft maakt niet uit.
Ja, dat was het idee.
pi_219319398
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 20:14 schreef AchJa het volgende:

[..]
En dat was anders in 1995?
Ik heb geen idee. Ik weet niet sinds wanneer ze overal kippenseparatorvlees in zijn gaan stoppen. Het varieert ook, al naar gelang de kwaliteit die ze willen bieden en bij weke leverancier ze het kopen.

Oorspronkelijk zijn rookworsten gewoon gehakt in darm, dat gerookt is. Of dat varkensgehakt of half om half was weet ik niet. De culinaire zijn zelfs stukjes vlees in plaats van gehakt.

Volgens de Wikipedia:

quote:
Rookworst of Gelderse rookworst is een traditioneel Nederlands product, waarbij een mengsel van gemalen vlees, specerijen en zout in een omhulsel wordt gestopt. De zo ontstane worst werd vervolgens gerookt om deze te conserveren. Tegenwoordig rookt men dit vleesproduct meer vanwege de gewaardeerde smaak. Nog zeker 100 slagers produceren in Gelderland en Zuid-Holland ambachtelijke rookworst.[1] Deze is herkenbaar aan een ingedroogde druppel aan het uiteinde van de worst.[2] De meeste rookworsten zijn gemaakt van varkensvlees, hoewel er ook authentieke runderrookworst bestaat zelfs zonder de varkensdarm.
En daar hoort dus zeker geen kippenseparatorvlees in als belangrijkste ingrediënt.
pi_219319438
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 20:20 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik heb geen idee. Ik weet niet sinds wanneer ze overal kippenseparatorvlees in zijn gaan stoppen. Het varieert ook, al naar geland de kwaliteit die ze willen bieden en waar ze het willen kopen.

Oorspronkelijk zijn rookworsten gewoon gehakt in darm, dat gerookt is. Of dat varkensgehakt of half om half was weet ik niet. De culinaire zijn zelfs stukjes vlees in plaats van gehakt.

Volgens de Wikipedia:
[..]
En daar hoort dus zeker geen kippenseparatorvlees in als belangrijkste ingrediënt.
Ja dat snap ik allemaal wel. Het gaat mij er meer om dat er geroepen wordt dat het vlees van zeg 30 jaar geleden heus veel beter was dan tegenwoordig... Ik waag dat te betwijfelen, ik denk nog eerder dat het andersom is aangezien de normen gewoon veel strenger zijn geworden.

Maar goed, als je echt serieus goed vlees wil hebben moet je ook gewoon naar de keurslager gaan.
pi_219319468
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 20:24 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ja dat snap ik allemaal wel. Het gaat mij er meer om dat er geroepen wordt dat het vlees van zeg 30 jaar geleden heus veel beter was dan tegenwoordig... Ik waag dat te betwijfelen, ik denk nog eerder dat het andersom is aangezien de normen gewoon veel strenger zijn geworden.
Dat zijn we dus oneens.

quote:
Maar goed, als je echt serieus goed vlees wil hebben moet je ook gewoon naar de keurslager gaan.
Inderdaad. Gewoon lapjes vlees kopen, bij een goed adres. De Lidl heeft lang ook goed vlees gehad, maar het assortiment is tegenwoordig steeds minder goede Duitse kwaliteit, dus dat zul je daar ook wel terugzien. Keurslagers daarentegen zijn zeldzaam geworden en serveren ook steeds vaker voornamelijk allerlei kant en klaar dingen zoals meeneemmaaltijden. Als ik goed vlees wil hebben ga ik even de grens over.
pi_219319608
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 20:30 schreef SymbolicFrank het volgende:
Inderdaad. Gewoon lapjes vlees kopen, bij een goed adres. De Lidl heeft lang ook goed vlees gehad, maar het assortiment is tegenwoordig steeds minder goede Duitse kwaliteit, dus dat zul je daar ook wel terugzien. Keurslagers daarentegen zijn zeldzaam geworden en serveren ook steeds vaker voornamelijk allerlei kant en klaar dingen zoals meeneemmaaltijden. Als ik goed vlees wil hebben ga ik even de grens over.
Het liefst haal ik vlees bij een goede slager en brood bij een goede bakker. Supermarkt vlees en brood zijn bagger.

Maar ik heb ook niet oneindig geld natuurlijk, dus vaak wordt het wel gewoon van de supermarkt.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zaterdag 22 november 2025 @ 20:56:12 #124
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_219319698
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 20:46 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Het liefst haal ik vlees bij een goede slager en brood bij een goede bakker. Supermarkt vlees en brood zijn bagger.

Maar ik heb ook niet oneindig geld natuurlijk, dus vaak wordt het wel gewoon van de supermarkt.
Op het (verpakte) vlees en brood van de super staat tenminste nog een lijst van ingrediënten.
Wat de ambachtelijke slager en warme bakker allemaal in hun producten stoppen weten we niet.
pi_219319756
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 20:56 schreef kibo het volgende:

Op het (verpakte) vlees en brood van de super staat tenminste nog een lijst van ingrediënten.
Wat de ambachtelijke slager en warme bakker allemaal in hun producten stoppen weten we niet.
Alsof die niet aan zeer strenge eisen moeten voldoen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')