Het is nu meestal een grote knakworst, gemaakt van separatorvlees, met rooksmaakstoffen. Vroeger was het gewoon varkensvlees in darm die gerookt werd.quote:Op zaterdag 22 november 2025 18:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat precies? Heb je voorbeelden? Links?
De Hema rookworst uit 1995 smaakte hetzelfde als die van 2025...
Ze hebben alleen nog rookworst met mosterd en/of brood op hun website staan. Maar ze zijn dus nog wel meer zoals 40 jaar geleden dan de meeste andere rookworsten.quote:HALVE ROOKWORST MET MOSTERD
Ingrediënten: varkensvlees, varkensvet, water, koolzaadolie, stabilisatoren E451 E452, specerijen, zout, suiker, glucose-fructosestroop, conserveermiddelen E202 E250, natuurlijk aroma, varkensdarm, dextrose, varkenseiwit, startercultuur, rook, azijn, VRIJE-UITLOOPEIGEEL, MOSTERDZAAD, maïszetmeel, VRIJE-UITLOOPEI, gemodificeerd maïszetmeel, voedingszuur E270, aroma, TARWEZETMEEL, verdikkingsmiddel E412, antioxidant E385, kleurstof E160a.
Dat donkere is een kleurstof.quote:Op zaterdag 22 november 2025 15:28 schreef Joppiez het volgende:
Bij de supermarkt (Albert Heijn) koop ik altijd stevig donker meergranen, naar mijn idee is dat best degelijk/goed maar relatief duur. Af en toe ook bij de bakker brood gekocht maar heb niet het idee dat het daar degelijker is (licht brood, onverzadigbaar enz)
Nog steeds.quote:Op zaterdag 22 november 2025 18:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het is nu meestal een grote knakworst, gemaakt van separatorvlees, met rooksmaakstoffen. Vroeger was het gewoon varkensvlees in darm die gerookt werd.
Aspartaam is kankerverwekkend, maar alleen in extreme hoeveelheden waar geen mens bij in de buurt komt. Als je zeer dagelijks meer dan zo’n 19 blikjes zero frisdrank drinkt, dan bereik je de dagelijks maximaal aanbevolen hoeveelheid, wat 1% is van het laagste niveau waarop proefdieren kanker hebben opgelopen. (Men heeft voor de zekerheid deze hoeveelheid met een factor 100 kleiner gemaakt als maximaal aanbevolen hoeveelheid voor mensen.quote:Op zaterdag 22 november 2025 11:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Onzin.
Geen stofje is zo uitgebreid getest en onderzocht als aspartaam.
Interessant. Ik heb even zitten kijken en ik kwam er bij de Jumbo geen tegen met separatorvlees. Terwijl dat een paar jaar geleden met (in ieder geval) de huismerkworsten wel het geval was. De AH huismerk worsten hebben dat nog wel: ongeveer de helft vlees en 15-25% separatorvlees, al naar gelang of het Gelderse of magere zijn:quote:
quote:Ingrediënten: 54% varkensvleesª, 15% varkensseparatorvleesª, water, varkensbindweefselª, aardappelzetmeel, varkensvetª, zout, rookaroma, stabilisator (polyfosfaten [E452], trifosfaten [E451]), voedingszuur (citroenzuur [E330]), specerijen, rundercollageen, dextrose, antioxidant (natriumerythorbaat [E316], ascorbinezuur [E300]), gistextract, varkenshemoglobine, conserveermiddel (natriumnitriet [E250]).ªBeter Leven keurmerk 1 ster.
Waarvan toegevoegde suikers 0.10g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 1.38g per 100 gram
Darm is wel zeldzaam geworden, dat hebben alleen de dure nog.quote:Ingrediënten: 51% varkensvleesᵃ, 25% varkensseparatorvleesᵃ, water, aardappelzetmeel, zout, rookaroma, stabilisator (polyfosfaten [E452], trifosfaten [E451]), voedingszuur (citroenzuur [E330]), rundercollageen, antioxidant (natriumerythorbaat [E316], ascorbinezuur [E300]), gistextract, specerijen, varkenshemoglobine, conserveermiddel (natriumnitriet [E250]).
Volgens mij alleen op muizen getest en als het effect alleen voor totaal onrealistische hoeveelheden geldt dan is het ook niet relevant om in je afwegingen mee te nemen verder. Die shit gaat inmiddels ook al minstens 50 jaar mee dus als er grote gezondheidsrisico's waren geweest hadden we dat al lang en breed geweten.quote:Op zaterdag 22 november 2025 19:12 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Aspartaam is kankerverwekkend, maar alleen in extreme hoeveelheden waar geen mens bij in de buurt komt. Als je zeer dagelijks meer dan zo’n 19 blikjes zero frisdrank drinkt, dan bereik je de dagelijks maximaal aanbevolen hoeveelheid, wat 1% is van het laagste niveau waarop proefdieren kanker hebben opgelopen. (Men heeft voor de zekerheid deze hoeveelheid met een factor 100 kleiner gemaakt als maximaal aanbevolen hoeveelheid voor mensen.
Ik zou je inderdaad drukker maken om andere dingen.
quote:Slagershuis Gelderse Rookworst
Ingrediënten
72% kippenseparatorvlees, 13% varkensvet, 7% varkensvlees, rookaroma, aardappelzetmeel, zuurteregelaars: kaliumlactaat/ natriumlactaat, varkenscollageen, zout, 1% rundercollageen, voedingszuur: citroenzuur, stabilisatoren: dinatriumdifosfaat/ natriumpolyfosfaat, natuurlijk aroma, conserveermiddelen: kaliumacetaat/ natriumnitriet, antioxidant: natriumascorbaat, dextrose, SOJA-EIWIT, glucosestroop, specerijen (bevat MOSTERD), varkenseiwit, rietsuiker, SELDERIJ-EXTRACT, plantenextract
Vlees komt van dieren?quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:27 schreef kibo het volgende:
Veel "ambachtelijke' slagers halen een groot deel van hun vlees bij de vleesverwerkende industrie vandaan.
Bij supermarkten staat op de verpakkingen tenminste nog aangegeven wat voor zooi er in zit.
En wat een warme bakker allemaal in z'n brood stopt weet alleen hijzelf.
Ik zie geen kleurstof op de lijst van ingrediënten staan, wel volkoren moutmeel. Dus ik neem aan dat het laatste de donkere kleur maakt.quote:
Dat zal allemaal wel maar is het vlees van tegenwoordig slechter dan 30 jaar geleden? Daar wil ik bewijs van zien.quote:Op zaterdag 22 november 2025 19:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
Bij nader inzien heeft de Jumbo nog wel van die slechte in het assortiment:
Verroeste spijkers op laag water.quote:Op zaterdag 22 november 2025 19:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat zal allemaal wel maar is het vlees van tegenwoordig slechter dan 30 jaar geleden? Daar wil ik bewijs van zien.
Jij beweert iets.quote:Op zaterdag 22 november 2025 20:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
Verroeste spijkers op laag water.
Laat maar zien dan. Al dat n=1 geneuzel dat de peren uit de boom van oma lekkerder waren doe ik niet zoveel mee..quote:Op zaterdag 22 november 2025 18:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het is meer, dat een moderne rookworst heel anders is dan die van de vorige eeuw. Zo ook met de rest van het eten.
De kleur van o.a. het Boulogne brood is ook steeds lichter geworden. Eerst was het heel donker en zat er gebrand meel in. Er heeft, voor zover ik weet, ook een tijdje gebrande suiker ingezeten. Nu is het nog lichter geworden en zit er donker moutmeel in.quote:Op zaterdag 22 november 2025 19:55 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik zie geen kleurstof op de lijst van ingrediënten staan, wel volkoren moutmeel. Dus ik neem aan dat het laatste de donkere kleur maakt.
Zoals ik hierboven al postte:quote:Op zaterdag 22 november 2025 20:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jij beweert iets.
[..]
Laat maar zien dan. Al dat n=1 geneuzel dat de peren uit de boom van oma lekkerder waren doe ik niet zoveel mee..
Dat zijn gewoon knakworsten met rookaroma.quote:72% kippenseparatorvlees, 13% varkensvet, 7% varkensvlees, rookaroma
Hoe donkerder het brood hoe gezonder toch? Oh nee, toch niet...quote:Op zaterdag 22 november 2025 20:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
De kleur van o.a. het Boulogne brood is ook steeds lichter geworden. Eerst was het heel donker en zat er gebrand meel in. Er heeft, voor zover ik weet, ook een tijdje gebrande suiker ingezeten. Nu is het nog lichter geworden en zit er donker moutmeel in.
Gewoon volkorenbrood halen, wat voor kleur het heeft maakt niet uit.quote:De kleur van brood
De kleur van het brood zegt niks over de voedingsstoffen die in het brood zitten. Sommige broden worden donkerder gemaakt met gebrande mout of gekarameliseerde suiker. Dit geeft het brood een donkere kleur en een specifieke smaak.
Zo kan brood gemaakt worden van witte (minder vezelrijke) bloem en er toch donker uitzien, alleen mist het de goede voedingsstoffen van vezelrijk volkorenmeel. Het ezelsbruggetje ‘hoe donkerder het brood, hoe meer vezels’ is dus niet altijd waar.
Welk brood kun je nu het beste kiezen?
Volkorenbrood is de beste keuze. Dit brood wordt gemaakt van volkorenmeel en bevat daardoor veel voedingsvezels, vitamines en mineralen.
En dat was anders in 1995?quote:Op zaterdag 22 november 2025 20:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
Zoals ik hierboven al postte:
Dat zijn gewoon knakworsten met rookaroma.
Ja, dat was het idee.quote:Op zaterdag 22 november 2025 20:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hoe donkerder het brood hoe gezonder toch? Oh nee, toch niet...
[..]
Gewoon volkorenbrood halen, wat voor kleur het heeft maakt niet uit.
Ik heb geen idee. Ik weet niet sinds wanneer ze overal kippenseparatorvlees in zijn gaan stoppen. Het varieert ook, al naar gelang de kwaliteit die ze willen bieden en bij weke leverancier ze het kopen.quote:
En daar hoort dus zeker geen kippenseparatorvlees in als belangrijkste ingrediënt.quote:Rookworst of Gelderse rookworst is een traditioneel Nederlands product, waarbij een mengsel van gemalen vlees, specerijen en zout in een omhulsel wordt gestopt. De zo ontstane worst werd vervolgens gerookt om deze te conserveren. Tegenwoordig rookt men dit vleesproduct meer vanwege de gewaardeerde smaak. Nog zeker 100 slagers produceren in Gelderland en Zuid-Holland ambachtelijke rookworst.[1] Deze is herkenbaar aan een ingedroogde druppel aan het uiteinde van de worst.[2] De meeste rookworsten zijn gemaakt van varkensvlees, hoewel er ook authentieke runderrookworst bestaat zelfs zonder de varkensdarm.
Ja dat snap ik allemaal wel. Het gaat mij er meer om dat er geroepen wordt dat het vlees van zeg 30 jaar geleden heus veel beter was dan tegenwoordig... Ik waag dat te betwijfelen, ik denk nog eerder dat het andersom is aangezien de normen gewoon veel strenger zijn geworden.quote:Op zaterdag 22 november 2025 20:20 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik heb geen idee. Ik weet niet sinds wanneer ze overal kippenseparatorvlees in zijn gaan stoppen. Het varieert ook, al naar geland de kwaliteit die ze willen bieden en waar ze het willen kopen.
Oorspronkelijk zijn rookworsten gewoon gehakt in darm, dat gerookt is. Of dat varkensgehakt of half om half was weet ik niet. De culinaire zijn zelfs stukjes vlees in plaats van gehakt.
Volgens de Wikipedia:
[..]
En daar hoort dus zeker geen kippenseparatorvlees in als belangrijkste ingrediënt.
Dat zijn we dus oneens.quote:Op zaterdag 22 november 2025 20:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja dat snap ik allemaal wel. Het gaat mij er meer om dat er geroepen wordt dat het vlees van zeg 30 jaar geleden heus veel beter was dan tegenwoordig... Ik waag dat te betwijfelen, ik denk nog eerder dat het andersom is aangezien de normen gewoon veel strenger zijn geworden.
Inderdaad. Gewoon lapjes vlees kopen, bij een goed adres. De Lidl heeft lang ook goed vlees gehad, maar het assortiment is tegenwoordig steeds minder goede Duitse kwaliteit, dus dat zul je daar ook wel terugzien. Keurslagers daarentegen zijn zeldzaam geworden en serveren ook steeds vaker voornamelijk allerlei kant en klaar dingen zoals meeneemmaaltijden. Als ik goed vlees wil hebben ga ik even de grens over.quote:Maar goed, als je echt serieus goed vlees wil hebben moet je ook gewoon naar de keurslager gaan.
Het liefst haal ik vlees bij een goede slager en brood bij een goede bakker. Supermarkt vlees en brood zijn bagger.quote:Op zaterdag 22 november 2025 20:30 schreef SymbolicFrank het volgende:
Inderdaad. Gewoon lapjes vlees kopen, bij een goed adres. De Lidl heeft lang ook goed vlees gehad, maar het assortiment is tegenwoordig steeds minder goede Duitse kwaliteit, dus dat zul je daar ook wel terugzien. Keurslagers daarentegen zijn zeldzaam geworden en serveren ook steeds vaker voornamelijk allerlei kant en klaar dingen zoals meeneemmaaltijden. Als ik goed vlees wil hebben ga ik even de grens over.
Op het (verpakte) vlees en brood van de super staat tenminste nog een lijst van ingrediënten.quote:Op zaterdag 22 november 2025 20:46 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Het liefst haal ik vlees bij een goede slager en brood bij een goede bakker. Supermarkt vlees en brood zijn bagger.
Maar ik heb ook niet oneindig geld natuurlijk, dus vaak wordt het wel gewoon van de supermarkt.
Alsof die niet aan zeer strenge eisen moeten voldoen.quote:Op zaterdag 22 november 2025 20:56 schreef kibo het volgende:
Op het (verpakte) vlees en brood van de super staat tenminste nog een lijst van ingrediënten.
Wat de ambachtelijke slager en warme bakker allemaal in hun producten stoppen weten we niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |