Het is nu meestal een grote knakworst, gemaakt van separatorvlees, met rooksmaakstoffen. Vroeger was het gewoon varkensvlees in darm die gerookt werd.quote:Op zaterdag 22 november 2025 18:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat precies? Heb je voorbeelden? Links?
De Hema rookworst uit 1995 smaakte hetzelfde als die van 2025...
Ze hebben alleen nog rookworst met mosterd en/of brood op hun website staan. Maar ze zijn dus nog wel meer zoals 40 jaar geleden dan de meeste andere rookworsten.quote:HALVE ROOKWORST MET MOSTERD
Ingrediënten: varkensvlees, varkensvet, water, koolzaadolie, stabilisatoren E451 E452, specerijen, zout, suiker, glucose-fructosestroop, conserveermiddelen E202 E250, natuurlijk aroma, varkensdarm, dextrose, varkenseiwit, startercultuur, rook, azijn, VRIJE-UITLOOPEIGEEL, MOSTERDZAAD, maïszetmeel, VRIJE-UITLOOPEI, gemodificeerd maïszetmeel, voedingszuur E270, aroma, TARWEZETMEEL, verdikkingsmiddel E412, antioxidant E385, kleurstof E160a.
Dat donkere is een kleurstof.quote:Op zaterdag 22 november 2025 15:28 schreef Joppiez het volgende:
Bij de supermarkt (Albert Heijn) koop ik altijd stevig donker meergranen, naar mijn idee is dat best degelijk/goed maar relatief duur. Af en toe ook bij de bakker brood gekocht maar heb niet het idee dat het daar degelijker is (licht brood, onverzadigbaar enz)
Nog steeds.quote:Op zaterdag 22 november 2025 18:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het is nu meestal een grote knakworst, gemaakt van separatorvlees, met rooksmaakstoffen. Vroeger was het gewoon varkensvlees in darm die gerookt werd.
Aspartaam is kankerverwekkend, maar alleen in extreme hoeveelheden waar geen mens bij in de buurt komt. Als je zeer dagelijks meer dan zo’n 19 blikjes zero frisdrank drinkt, dan bereik je de dagelijks maximaal aanbevolen hoeveelheid, wat 1% is van het laagste niveau waarop proefdieren kanker hebben opgelopen. (Men heeft voor de zekerheid deze hoeveelheid met een factor 100 kleiner gemaakt als maximaal aanbevolen hoeveelheid voor mensen.quote:Op zaterdag 22 november 2025 11:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Onzin.
Geen stofje is zo uitgebreid getest en onderzocht als aspartaam.
Interessant. Ik heb even zitten kijken en ik kwam er bij de Jumbo geen tegen met separatorvlees. Terwijl dat een paar jaar geleden met (in ieder geval) de huismerkworsten wel het geval was. De AH huismerk worsten hebben dat nog wel: ongeveer de helft vlees en 15-25% separatorvlees, al naar gelang of het Gelderse of magere zijn:quote:
quote:Ingrediënten: 54% varkensvleesª, 15% varkensseparatorvleesª, water, varkensbindweefselª, aardappelzetmeel, varkensvetª, zout, rookaroma, stabilisator (polyfosfaten [E452], trifosfaten [E451]), voedingszuur (citroenzuur [E330]), specerijen, rundercollageen, dextrose, antioxidant (natriumerythorbaat [E316], ascorbinezuur [E300]), gistextract, varkenshemoglobine, conserveermiddel (natriumnitriet [E250]).ªBeter Leven keurmerk 1 ster.
Waarvan toegevoegde suikers 0.10g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 1.38g per 100 gram
Darm is wel zeldzaam geworden, dat hebben alleen de dure nog.quote:Ingrediënten: 51% varkensvleesᵃ, 25% varkensseparatorvleesᵃ, water, aardappelzetmeel, zout, rookaroma, stabilisator (polyfosfaten [E452], trifosfaten [E451]), voedingszuur (citroenzuur [E330]), rundercollageen, antioxidant (natriumerythorbaat [E316], ascorbinezuur [E300]), gistextract, specerijen, varkenshemoglobine, conserveermiddel (natriumnitriet [E250]).
Volgens mij alleen op muizen getest en als het effect alleen voor totaal onrealistische hoeveelheden geldt dan is het ook niet relevant om in je afwegingen mee te nemen verder. Die shit gaat inmiddels ook al minstens 50 jaar mee dus als er grote gezondheidsrisico's waren geweest hadden we dat al lang en breed geweten.quote:Op zaterdag 22 november 2025 19:12 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Aspartaam is kankerverwekkend, maar alleen in extreme hoeveelheden waar geen mens bij in de buurt komt. Als je zeer dagelijks meer dan zo’n 19 blikjes zero frisdrank drinkt, dan bereik je de dagelijks maximaal aanbevolen hoeveelheid, wat 1% is van het laagste niveau waarop proefdieren kanker hebben opgelopen. (Men heeft voor de zekerheid deze hoeveelheid met een factor 100 kleiner gemaakt als maximaal aanbevolen hoeveelheid voor mensen.
Ik zou je inderdaad drukker maken om andere dingen.
quote:Slagershuis Gelderse Rookworst
Ingrediënten
72% kippenseparatorvlees, 13% varkensvet, 7% varkensvlees, rookaroma, aardappelzetmeel, zuurteregelaars: kaliumlactaat/ natriumlactaat, varkenscollageen, zout, 1% rundercollageen, voedingszuur: citroenzuur, stabilisatoren: dinatriumdifosfaat/ natriumpolyfosfaat, natuurlijk aroma, conserveermiddelen: kaliumacetaat/ natriumnitriet, antioxidant: natriumascorbaat, dextrose, SOJA-EIWIT, glucosestroop, specerijen (bevat MOSTERD), varkenseiwit, rietsuiker, SELDERIJ-EXTRACT, plantenextract
Vlees komt van dieren?quote:Op zaterdag 22 november 2025 10:27 schreef kibo het volgende:
Veel "ambachtelijke' slagers halen een groot deel van hun vlees bij de vleesverwerkende industrie vandaan.
Bij supermarkten staat op de verpakkingen tenminste nog aangegeven wat voor zooi er in zit.
En wat een warme bakker allemaal in z'n brood stopt weet alleen hijzelf.
Ik zie geen kleurstof op de lijst van ingrediënten staan, wel volkoren moutmeel. Dus ik neem aan dat het laatste de donkere kleur maakt.quote:
Dat zal allemaal wel maar is het vlees van tegenwoordig slechter dan 30 jaar geleden? Daar wil ik bewijs van zien.quote:Op zaterdag 22 november 2025 19:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
Bij nader inzien heeft de Jumbo nog wel van die slechte in het assortiment:
Verroeste spijkers op laag water.quote:Op zaterdag 22 november 2025 19:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat zal allemaal wel maar is het vlees van tegenwoordig slechter dan 30 jaar geleden? Daar wil ik bewijs van zien.
Jij beweert iets.quote:Op zaterdag 22 november 2025 20:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
Verroeste spijkers op laag water.
Laat maar zien dan. Al dat n=1 geneuzel dat de peren uit de boom van oma lekkerder waren doe ik niet zoveel mee..quote:Op zaterdag 22 november 2025 18:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het is meer, dat een moderne rookworst heel anders is dan die van de vorige eeuw. Zo ook met de rest van het eten.
De kleur van o.a. het Boulogne brood is ook steeds lichter geworden. Eerst was het heel donker en zat er gebrand meel in. Er heeft, voor zover ik weet, ook een tijdje gebrande suiker ingezeten. Nu is het nog lichter geworden en zit er donker moutmeel in.quote:Op zaterdag 22 november 2025 19:55 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik zie geen kleurstof op de lijst van ingrediënten staan, wel volkoren moutmeel. Dus ik neem aan dat het laatste de donkere kleur maakt.
Zoals ik hierboven al postte:quote:Op zaterdag 22 november 2025 20:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jij beweert iets.
[..]
Laat maar zien dan. Al dat n=1 geneuzel dat de peren uit de boom van oma lekkerder waren doe ik niet zoveel mee..
Dat zijn gewoon knakworsten met rookaroma.quote:72% kippenseparatorvlees, 13% varkensvet, 7% varkensvlees, rookaroma
Hoe donkerder het brood hoe gezonder toch? Oh nee, toch niet...quote:Op zaterdag 22 november 2025 20:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
De kleur van o.a. het Boulogne brood is ook steeds lichter geworden. Eerst was het heel donker en zat er gebrand meel in. Er heeft, voor zover ik weet, ook een tijdje gebrande suiker ingezeten. Nu is het nog lichter geworden en zit er donker moutmeel in.
Gewoon volkorenbrood halen, wat voor kleur het heeft maakt niet uit.quote:De kleur van brood
De kleur van het brood zegt niks over de voedingsstoffen die in het brood zitten. Sommige broden worden donkerder gemaakt met gebrande mout of gekarameliseerde suiker. Dit geeft het brood een donkere kleur en een specifieke smaak.
Zo kan brood gemaakt worden van witte (minder vezelrijke) bloem en er toch donker uitzien, alleen mist het de goede voedingsstoffen van vezelrijk volkorenmeel. Het ezelsbruggetje ‘hoe donkerder het brood, hoe meer vezels’ is dus niet altijd waar.
Welk brood kun je nu het beste kiezen?
Volkorenbrood is de beste keuze. Dit brood wordt gemaakt van volkorenmeel en bevat daardoor veel voedingsvezels, vitamines en mineralen.
En dat was anders in 1995?quote:Op zaterdag 22 november 2025 20:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
Zoals ik hierboven al postte:
Dat zijn gewoon knakworsten met rookaroma.
Ja, dat was het idee.quote:Op zaterdag 22 november 2025 20:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hoe donkerder het brood hoe gezonder toch? Oh nee, toch niet...
[..]
Gewoon volkorenbrood halen, wat voor kleur het heeft maakt niet uit.
Ik heb geen idee. Ik weet niet sinds wanneer ze overal kippenseparatorvlees in zijn gaan stoppen. Het varieert ook, al naar gelang de kwaliteit die ze willen bieden en bij weke leverancier ze het kopen.quote:
En daar hoort dus zeker geen kippenseparatorvlees in als belangrijkste ingrediënt.quote:Rookworst of Gelderse rookworst is een traditioneel Nederlands product, waarbij een mengsel van gemalen vlees, specerijen en zout in een omhulsel wordt gestopt. De zo ontstane worst werd vervolgens gerookt om deze te conserveren. Tegenwoordig rookt men dit vleesproduct meer vanwege de gewaardeerde smaak. Nog zeker 100 slagers produceren in Gelderland en Zuid-Holland ambachtelijke rookworst.[1] Deze is herkenbaar aan een ingedroogde druppel aan het uiteinde van de worst.[2] De meeste rookworsten zijn gemaakt van varkensvlees, hoewel er ook authentieke runderrookworst bestaat zelfs zonder de varkensdarm.
Ja dat snap ik allemaal wel. Het gaat mij er meer om dat er geroepen wordt dat het vlees van zeg 30 jaar geleden heus veel beter was dan tegenwoordig... Ik waag dat te betwijfelen, ik denk nog eerder dat het andersom is aangezien de normen gewoon veel strenger zijn geworden.quote:Op zaterdag 22 november 2025 20:20 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik heb geen idee. Ik weet niet sinds wanneer ze overal kippenseparatorvlees in zijn gaan stoppen. Het varieert ook, al naar geland de kwaliteit die ze willen bieden en waar ze het willen kopen.
Oorspronkelijk zijn rookworsten gewoon gehakt in darm, dat gerookt is. Of dat varkensgehakt of half om half was weet ik niet. De culinaire zijn zelfs stukjes vlees in plaats van gehakt.
Volgens de Wikipedia:
[..]
En daar hoort dus zeker geen kippenseparatorvlees in als belangrijkste ingrediënt.
Dat zijn we dus oneens.quote:Op zaterdag 22 november 2025 20:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja dat snap ik allemaal wel. Het gaat mij er meer om dat er geroepen wordt dat het vlees van zeg 30 jaar geleden heus veel beter was dan tegenwoordig... Ik waag dat te betwijfelen, ik denk nog eerder dat het andersom is aangezien de normen gewoon veel strenger zijn geworden.
Inderdaad. Gewoon lapjes vlees kopen, bij een goed adres. De Lidl heeft lang ook goed vlees gehad, maar het assortiment is tegenwoordig steeds minder goede Duitse kwaliteit, dus dat zul je daar ook wel terugzien. Keurslagers daarentegen zijn zeldzaam geworden en serveren ook steeds vaker voornamelijk allerlei kant en klaar dingen zoals meeneemmaaltijden. Als ik goed vlees wil hebben ga ik even de grens over.quote:Maar goed, als je echt serieus goed vlees wil hebben moet je ook gewoon naar de keurslager gaan.
Het liefst haal ik vlees bij een goede slager en brood bij een goede bakker. Supermarkt vlees en brood zijn bagger.quote:Op zaterdag 22 november 2025 20:30 schreef SymbolicFrank het volgende:
Inderdaad. Gewoon lapjes vlees kopen, bij een goed adres. De Lidl heeft lang ook goed vlees gehad, maar het assortiment is tegenwoordig steeds minder goede Duitse kwaliteit, dus dat zul je daar ook wel terugzien. Keurslagers daarentegen zijn zeldzaam geworden en serveren ook steeds vaker voornamelijk allerlei kant en klaar dingen zoals meeneemmaaltijden. Als ik goed vlees wil hebben ga ik even de grens over.
Op het (verpakte) vlees en brood van de super staat tenminste nog een lijst van ingrediënten.quote:Op zaterdag 22 november 2025 20:46 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Het liefst haal ik vlees bij een goede slager en brood bij een goede bakker. Supermarkt vlees en brood zijn bagger.
Maar ik heb ook niet oneindig geld natuurlijk, dus vaak wordt het wel gewoon van de supermarkt.
Alsof die niet aan zeer strenge eisen moeten voldoen.quote:Op zaterdag 22 november 2025 20:56 schreef kibo het volgende:
Op het (verpakte) vlees en brood van de super staat tenminste nog een lijst van ingrediënten.
Wat de ambachtelijke slager en warme bakker allemaal in hun producten stoppen weten we niet.
Gedeeltelijk mee eens. Voor brood ga ik steeds vaker naar de Jumbo, net zo lekker als bij de bakker en veel goedkoper. Het scheelt ook dat ze hier als streekproduct heel lekker Walkdkornstokbrood hebben, alleen niet altijd en hoogstens een paar per dag. Hun Speltbrood is ook lekker. Ze hadden ook heel lekker vers koolhydraatarm brood, maar dat is uit het assortiment verdwenen en helaas weet ik daar nog geen goede vervanger voor.quote:Op zaterdag 22 november 2025 20:46 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Het liefst haal ik vlees bij een goede slager en brood bij een goede bakker. Supermarkt vlees en brood zijn bagger.
Maar ik heb ook niet oneindig geld natuurlijk, dus vaak wordt het wel gewoon van de supermarkt.
Ja, brood is streng gereguleerd. Maar ik zie zelf ook graag wat er in zit.quote:Op zaterdag 22 november 2025 21:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Alsof die niet aan zeer strenge eisen moeten voldoen.
Bij nader inzien, denk ik dat de regels net strenger geworden zijn omdat er steeds meer rommel in het voedsel werd gestopt. Vroeger was vlees gewoon vlees en chips waren gewoon plakjes aardappel. Dat is veranderd en dus moest de wetgeving daar op aangepast worden.quote:Op zaterdag 22 november 2025 20:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja dat snap ik allemaal wel. Het gaat mij er meer om dat er geroepen wordt dat het vlees van zeg 30 jaar geleden heus veel beter was dan tegenwoordig... Ik waag dat te betwijfelen, ik denk nog eerder dat het andersom is aangezien de normen gewoon veel strenger zijn geworden.
Die rommel zoals jij het omschrijft dient eigenlijk zonder uitzondering allemaal ook een doel he.quote:Op zaterdag 22 november 2025 22:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Bij nader inzien, denk ik dat de regels net strenger geworden zijn omdat er steeds meer rommel in het voedsel werd gestopt. Vroeger was vlees gewoon vlees en chips waren gewoon plakjes aardappel. Dat is veranderd en dus moest de wetgeving daar op aangepast worden.
Het gaat hier over ultrabewerkt voedsel, niet over eisen van de warenwet.quote:Op zaterdag 22 november 2025 21:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Alsof die niet aan zeer strenge eisen moeten voldoen.
Winstmaximalisatie. Dat is het.quote:Op zaterdag 22 november 2025 23:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Die rommel zoals jij het omschrijft dient eigenlijk zonder uitzondering allemaal ook een doel he.
Het is niet zo dat fabrikanten denken goh laten we eens voor de lol wat additieven aan ons product toevoegen.
Producten blijven bijvoorbeeld langer houdbaar of als je smaakversterkers gebruikt hoef je minder zout te gebruiken wat ook weer gezonder is.
Omdat het complexe industriële processen zijn. Maar ook kleinschalige industrie gebruikt dezelfde technologie en additieven.quote:Op zaterdag 22 november 2025 23:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Winstmaximalisatie. Dat is het.
Er zijn ook maar een stuk of tien hele grote levensmiddelenconcerns die zo'n beetje al die zooi maken:
[ afbeelding ]
De rest is bijna allemaal regionaal en een stuk ambachtelijker.
Dat zou kunnen, maar ik denk het niet. Op prijs kunnen die niet concurreren, dus gaan ze voor de kwaliteit. En het zijn vaak grote en complexe processen, zoals jij ook al zegt, die je niet even in een stukje fabriekshal nabouwt.quote:Op zaterdag 22 november 2025 23:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Omdat het complexe industriële processen zijn. Maar ook kleinschalige industrie gebruikt dezelfde technologie en additieven.
Kwaliteit is in deze wel heel subjectief. Want zijn ambachtelijke producten per se gezonder dan? Geef mij maar een zak Lays vind ik lekkerder dan bijvoorbeeld die Hoeksche chips. En alles wat er eventueel aan toegevoegd is door meneer Lays is getest en veilig voor consumptie.quote:Op zaterdag 22 november 2025 23:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, maar ik denk het niet. Op prijs kunnen die niet concurreren, dus gaan ze voor de kwaliteit. En het zijn vaak grote en complexe processen, zoals jij ook al zegt, die je niet even in een stukje fabriekshal nabouwt.
Klopt, geroosterd of gekarameliseerd moutmeel zorgt voor de donkere kleur.quote:Op zaterdag 22 november 2025 19:55 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik zie geen kleurstof op de lijst van ingrediënten staan, wel volkoren moutmeel. Dus ik neem aan dat het laatste de donkere kleur maakt.
Acrylamide is als “waarschijnlijk kankerverwekkend” kankerverwekkend geclassificeerd, zit in risico beoordeling 2A samen met bv Mate en zeer hete drankenquote:Op zaterdag 22 november 2025 12:54 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Letten op acrylamide lijkt me wel aan te raden. Heel veel consumeren waar dat in zit schijnt kanker te triggeren.
Oh, ik heb niets tegen bewerkt voedsel.quote:Op zaterdag 22 november 2025 17:17 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Jij eet je aardappels niet gewoon rauw met schil en al? Smaakt goed hoor, liefst met nog wat kloetjes aarde erop, schuurt de maag.
Dit gaat om 'ultra-bewerkt' voedsel, al kan ik bijna nergens vinden om welk ultra-bewerkt voedsel het dan wel gaat, en staan er in het linkje van the Lancet schadelijke gevolgen voor het milieu wat ook niet best is, maar m.i. een beetje te breed voor dit soort voedingsonderzoek.quote:Op zondag 23 november 2025 01:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oh, ik heb niets tegen bewerkt voedsel.
De mensheid heeft juist veel te danken aan bewerkt voedsel.
Brood in Nederland is echt van hoge kwaliteit, en lekker.quote:Op zaterdag 22 november 2025 21:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, brood is streng gereguleerd. Maar ik zie zelf ook graag wat er in zit.
Brood in Nederland hoge kwaliteit??? Sorry, maar ga eens in België, Frankrijk, zwitserland of Duitsland kijken.quote:Op zondag 23 november 2025 09:26 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Brood in Nederland is echt van hoge kwaliteit, en lekker.
In de VS kon ik geen goed brood vinden. Alles vol suiker. En na 10 dagen was een brood nog steeds 'vers'. In het VK is het wat beter, maar niet zo goed en lekker als in NL. Eet zelf dus nog maar weinig brood, eigenlijk alleen in het weekend. Maar met een kleine van 16 maanden wil ik eigenlijk wel meer brood op tafel. Maar er zit alleen een vestiging van een grote keten bakkers in de buurt (Gail's), die vooral veel zoete dingen heeft.
Stond in de grote supermarkt in de buurt gister, heeft ook een afdeling met vers brood, en een machine om het te snijden. Maar kon geen 'gewoon' vers brood met zachtere korst vinden, alleen maar dingen met dikke, harde korst.
*Vergeleken met de VSquote:Op zondag 23 november 2025 09:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Brood in Nederland hoge kwaliteit??? Sorry, maar ga eens in België, Frankrijk, zwitserland of Duitsland kijken.
Vond het supermarktbrood in de VS Slecht, maar het verpakte supermarkt brood in NL nauwelijks beter. Wel iets, maar niet veel. Heb erg goed brood gegeten in de VS, van Farmers Markets bijvoorbeeld, beter van menig bakker in NL. Wat ik tragisch vind is dat veel bakkers in NL brood verkopen dat zich nauwelijks onderscheid van het brood bij, bv AH. Kom ik in D bij discounters, vind ik in de Bake-off afdeling beter brood dan bij de meeste NL bakkers.quote:
De meest gebruikte indeling (en ook voor dit onderzoek) gaat uit van de nova kwalificatie. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Nova_classificationquote:Op zondag 23 november 2025 09:19 schreef Horzula het volgende:
[..]
Dit gaat om 'ultra-bewerkt' voedsel, al kan ik bijna nergens vinden om welk ultra-bewerkt voedsel het dan wel gaat, en staan er in het linkje van the Lancet schadelijke gevolgen voor het milieu wat ook niet best is, maar m.i. een beetje te breed voor dit soort voedingsonderzoek.
Je houd van suikerbrood?quote:Op zondag 23 november 2025 10:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Vond het supermarktbrood in de VS Slecht, maar het verpakte supermarkt brood in NL nauwelijks beter. Wel iets, maar niet veel. Heb erg goed brood gegeten in de VS, van Farmers Markets bijvoorbeeld, beter van menig bakker in NL. Wat ik tragisch vind is dat veel bakkers in NL brood verkopen dat zich nauwelijks onderscheid van het brood bij, bv AH. Kom ik in D bij discounters, vind ik in de Bake-off afdeling beter brood dan bij de meeste NL bakkers.
Dat bakkers in nog steeds uitsterven ligt er imho vooral aan dat ze zich niet onderscheiden in kwaliteit. Maar goed, ik denk dat veel mensen inmiddels zo gewend zijn aan zacht schuimbrood dat ze helemaal geen zin hebben in brood waar je op moet kauwen.
Zoals ik ook al postte met olie: als je het in het laboratorium test dat voldoet dat kunstmatige eten beter aan de wettelijke regels dan dat natuurlijke. Het is allemaal homogeen en op maat gemaakt en de verontreinigingen van de achtergebleven chemicaliën zitten ook allemaal onder de normen. Terwijl dat natuurlijke spul vol zit met een hoop verschillende moleculen, die niet altijd de beste zijn. Het is bijvoorbeeld niet alleen onverzadigde vetzuren, maar ook verzadigde. Of dingen die ongekookt of in hoge dosis zelf giftig zijn.quote:Op zondag 23 november 2025 10:55 schreef Gimmick het volgende:
[..]
De meest gebruikte indeling (en ook voor dit onderzoek) gaat uit van de nova kwalificatie. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Nova_classification
Hier is ook kritiek op, omdat de mate van bewerking niet altijd iets zegt over hoe (on)gezond het is. Weipoeder is ultra bewerkt maar niet ongezond. Vleesvervangers zijn ultra bewerkt maar niet per se ongezonder dan dat wat ze vervangen (1). Sojadrink is (volgens deze kwalificatie) ultra bewerkt maar is gezonder dat het minder bewerkte melk(2). Enzovoorts.
1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38934982/
2. Bekijk deze YouTube-video
Het gaat meer om de teringzooi die ze er tegenwoordig bij gooien.quote:Op zaterdag 22 november 2025 20:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar goed, als je echt serieus goed vlees wil hebben moet je ook gewoon naar de keurslager gaan.
quote:Rookworst mag niet meer worden gemaakt met rookaroma, EU stelt verbod in
Het gebruik van verschillende rookaroma's in producten wordt op termijn verboden omdat ze mogelijk kankerverwekkend zijn. Dat is de uitkomst van een stemming in het EU-comité voor voedselveiligheid.
Het besluit betekent dat die stoffen straks niet meer mogen worden gebruikt bij de productie van bijvoorbeeld rookworsten, rookkaas, en andere producten met een rooksmaak, zoals nootjes of sauzen:
De rookaroma's waren in de EU toegelaten voor een periode van tien jaar, maar die termijn wordt dus niet verlengd. Wel komt er een overgangsperiode van een aantal jaar, zodat producenten de tijd krijgen om alternatieven te vinden.
Genotoxische stoffen
Het besluit volgt op een advies van de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid, de EFSA. Die keek naar acht rookaroma's en concludeerde dat zes daarvan zogeheten genotoxische stoffen bevatten. Dat zijn stoffen die schade kunnen toebrengen aan het DNA, wat kan leiden tot bijvoorbeeld kanker.
De Europese voedselwaakhond heeft niet onderzocht hoe groot de kans is dat de consumptie van rookaroma's leidt tot schade aan de gezondheid. Verder tekent de EFSA aan dat het ook afhangt van factoren als eetgewoonten en lichaamsbouw. Daarnaast nemen de deskundigen bij het inschatten van risico's het zekere voor het onzekere. Dat betekent dat ze, in hun eigen woorden, uitgaan van worstcasescenario's.
Bij de andere twee van de acht rookaroma's kunnen schadelijke gezondheidseffecten niet worden uitgesloten, zegt de Europese voedselwaakhond.
Rookworsten werden van oudsher gerookt boven een vuur, de traditionele manier. Die methode kwam onder vuur te liggen omdat in rook allerlei stoffen zitten die kanker kunnen veroorzaken. In de jaren 70 werd daarom gekozen voor een andere manier om de rooksmaak aan het vlees toe te voegen.
Bij het creëren van rookaroma wordt hout verbrand. De rook die daaruit voorkomt wordt vloeibaar gemaakt, het zogeheten condenseren. Na een zuiveringsproces wordt deze stof gebruikt als rookaroma.
Gevolgen voor bedrijven
Het is de vraag wat de gevolgen zijn voor bijvoorbeeld Unox, het merk waaronder jaarlijks zo'n 16 miljoen worsten worden geproduceerd. Die rollen uit een fabriek in Oss, die aan Unilever levert, maar ook producten maakt voor andere merken.
Een woordvoerder laat weten dat de overgangstermijn zal worden gebruikt om "ofwel alternatieve rookaroma's te ontwikkelen ofwel naar andere oplossingen te kijken om de huidige smaak te behouden".
In tegenstelling tot de worsten van Unox wordt de HEMA-variant wel op de traditionele manier gerookt. Volgens de winkelketen worden er jaarlijks zo'n 10 miljoen van verkocht.
Lekkerquote:Op zondag 23 november 2025 10:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je houd van suikerbrood?
In Duitsland is het brood vaak zuurdesem, dus je moet daar wel bij opletten.
Wanneer je ze rauw eet krijg je er maar maar weinig van binnen, je poept het weer uit samen met de bezels omdat je het niet verteerdquote:Op zondag 23 november 2025 11:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
Maar het is meer waarom volkoren brood gezonder is dan wit brood: al die vezels, die niet afgebroken worden, zijn goed voor je spijsvertering. En dingen zoals groente bevatten maar weinig brandstof, maar zitten vol met vezels, vitaminen en mineralen. Allemaal dingen die je toch nodig hebt. Dat moet de hoofdmoot zijn van het eten dat je binnenkrijgt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |