abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219294654
In Zwolle komt een nieuw AZC. Ik vraag me af: mensen die nu bijvoorbeeld D66, GL of PvdA gestemd hebben en er een tijd dichtbij wonen, veranderen zij over vier jaar hun stem door de komst van het AZC, of blijft het eigenlijk hetzelfde?

Het lijkt me interessant om te zien of het echt de politieke keuze van mensen verandert die er dicht bij wonen. Misschien verandert er best veel, of juist helemaal niet. Zo kunnen mensen die er veel minder mee te maken hebben omdat ze niet in de buurt van een AZC wonen ook zien of hun idee dat het allemaal wel meevalt klopt, of juist niet.

Ben benieuwd wat jullie denken!
pi_219294666
Zit er al. En nee, natuurlijk niet.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 19 november 2025 @ 02:12:54 #3
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219294667
Ik denk dat er meer factoren zijn, met name waar in Nederland staat dat AZC.

Naast mijn buurt is tien jaar geleden een AZC gekomen met 600 plekken, kan me niet herinneren dat er protesten waren. Voordat het een AZC was was het een jeugdgevangenis... We hadden tot dit jaar in de stad nog 500+ opvangplekken maar dat is afgebouwd. We hebben ons best gedaan in de gemeente.

Ik lees wel eens in de krant over problemen, een steekpartijtje tussen AZC'ers onderling of hangjeugd rond het station dat schijnbaar voor sociaal onveilige situaties zorgt. Maar dat is echt sporadisch. Diefstallen in de buurt gebeuren door Oost-Europeanen, niet door AZC'ers.

Ik stem nog gewoon links. Het is echter een arme gemeente en stad en een eind bij de Randstad vandaan en dan weet je gewoon dat de PVV de grootste wordt. Ja, dat was heeeel vroeger PvdA en tot een paar jaar geleden de VVD (marinestad) en nu de PVV. Dat heeft volgens mij niets met het AZC hier in Den Helder an sich te maken maar meer met de landelijke trend.

Persoonlijk vind ik dat mensen zich veel te veel laten opnaaien door (sociale) media. De mensen die hier PVV stemmen vanwege het AZC hebben waarschijnlijk nog nooit een vluchteling gesproken. Zelf heb ik een Syrisch gezin met de auto een rondleiding gegeven door de gemeente, het zijn net mensen! :+
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_219294822
Bij mijn familie in de woonplaats al jaren ‘noodopvang’ op schepen. Bij de kennisgeving daarvan was er wel wat protest, maar van de ‘ze zullen mijn dochters verkrachten/winkels worden geplunderd/fietsen worden gejat’ is niets terecht gekomen.

Wel heeft de lokale jeugd de bus bekogeld met stenen (die bus was er gekomen omdat sommige bewoners niet wilden ‘dat die mensen door de plaats gingen lopen op weg naar het station)

De speciale COA-boa die was aangesteld moest na enkele weken andere taken gaan doen want geen overlast in de buurt, een 24/7 telefoonnummer voor klachten werd alleen gebruikt voor whatsapp door een aantal mensen die hun onderbuik lieten boeren over algemene dingen.

En ja, er zijn wel eens ruzies onderling. Mensen wonen erg op elkaar, wachten al jaren op een uitspraak van de IND over hun status, kinderen groeien op op een rare plek. Dat lijkt me niet zo verwonderlijk, en er is voldoende beveiliging aanwezig om dat te de-escaleren.

Maar zulke verhalen willen de haters natuurlijk niet horen.
  woensdag 19 november 2025 @ 04:54:00 #5
511161 Meningbastion
Bolwerk van feitelijkheid
pi_219294834
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 01:51 schreef PizzaMetPineapple het volgende:
In Zwolle komt een nieuw AZC. Ik vraag me af: mensen die nu bijvoorbeeld D66, GL of PvdA gestemd hebben en er een tijd dichtbij wonen, veranderen zij over vier jaar hun stem door de komst van het AZC, of blijft het eigenlijk hetzelfde?

Het lijkt me interessant om te zien of het echt de politieke keuze van mensen verandert die er dicht bij wonen. Misschien verandert er best veel, of juist helemaal niet. Zo kunnen mensen die er veel minder mee te maken hebben omdat ze niet in de buurt van een AZC wonen ook zien of hun idee dat het allemaal wel meevalt klopt, of juist niet.

Een AZC bij mij in de buurt is absoluut reden om de volgende keer op een niet-democratische partij te stemmen. Immers, het vestigen van een AZC betekent het falen van het democratisch proces. Want waar blijft de wens van het overgrote deel van de bevolking? Dus, als de democratie "het laat liggen" dan moet er maar iets anders voor in de plaats komen om het land goed te besturen en veilig te houden.

:lijstje: Democratie is een overschat fenomeen: het is een middel, geen doel.
"In evidence we trust, faith is for the uncertain"
pi_219294841
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 04:54 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
Een AZC bij mij in de buurt is absoluut reden om de volgende keer op een niet-democratische partij te stemmen. Immers, het vestigen van een AZC betekent het falen van het democratisch proces. Want waar blijft de wens van het overgrote deel van de bevolking? Dus, als de democratie "het laat liggen" dan moet er maar iets anders voor in de plaats komen om het land goed te besturen en veilig te houden.

🙄
  woensdag 19 november 2025 @ 05:40:20 #7
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219294864
Nee, tenzij ze ingezet gaan worden om mij een lesje in grote monden te leren.

quote:

[..]

Bolwerk van feitelijkheid.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  woensdag 19 november 2025 @ 05:57:43 #8
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_219294878
Ik las dat over het algemeen mits er geen problemen zijn rond het AZC. De komst er na een tijdje voor zorgt dat mensen het vreemdelingenbeleid minder mee laten spelen in de keuze wat te stemmen.
pi_219294928
quote:

[..]
Een AZC bij mij in de buurt is absoluut reden om de volgende keer op een niet-democratische partij te stemmen. Immers, het vestigen van een AZC betekent het falen van het democratisch proces. Want waar blijft de wens van het overgrote deel van de bevolking?
Weet jezelf wel precies wat je eigenlijk wil zeggen?
  woensdag 19 november 2025 @ 09:21:05 #10
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219295519
Staat er al, en neen.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
  woensdag 19 november 2025 @ 09:26:11 #11
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219295544
Op een paar honderd meter van m'n huis waren ook 130 tijdelijke opvangplekken in een oud gebouw dat inmiddels gerenoveerd is. Nergens last van gehad.
Huilen dan.
pi_219295545
Nee wel de asociale anti-AZC protesten die daarop volgden.
  roze woensdag 19 november 2025 @ 09:29:00 #13
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_219295561
quote:
7s.gif Op woensdag 19 november 2025 09:26 schreef Isdatzo het volgende:
Op een paar honderd meter van m'n huis waren ook 130 tijdelijke opvangplekken in een oud gebouw dat inmiddels gerenoveerd is. Nergens last van gehad.
Ik woon dichtbij Ter Apel maar helaas kan ik dit niet zeggen.
Your beauty never ever scared me.
pi_219295652
Omdat vrijwel niemand die in de buurt van een gewoon AZC woont (niet Ter Apel of Budel) daar klachten over heeft, kan ik me voorstellen dat het er voor zorgt dat die mensen minder PVV en meer links gaan stemmen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219295670
Ik heb een AZC op 175 meter van mijn huis aan dezelfde straat en ik stem PvdA/GL. Ik woon hier nu 8 jaar, waarvan 2 jaar met een AZC en voor mij is er echt niks veranderd.
  woensdag 19 november 2025 @ 10:37:52 #16
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219295892
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 09:47 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik heb een AZC op 175 meter van mijn huis aan dezelfde straat en ik stem PvdA/GL. Ik woon hier nu 8 jaar, waarvan 2 jaar met een AZC en voor mij is er echt niks veranderd.
Wel jammer dat je GL-PvdA stemt.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
  woensdag 19 november 2025 @ 10:47:53 #17
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219295951
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 09:29 schreef Ama het volgende:

[..]
Dat geloof ik.

En daar kan je mooi de lui in Den Haag voor bedanken die het de laatste tijd voor het zeggen hebben gehad en het probleem van een permanent overvol aanmeldcentrum en het stelselmatig overschrijden van de opvangcapaciteit van het azc helemaal niet WILLEN oplossen.
Huilen dan.
  woensdag 19 november 2025 @ 10:49:07 #18
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219295962
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 10:37 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
In elk geval minder jammer dan dat jij zo'n vervelend trolletje bent.
Huilen dan.
pi_219296044
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 01:51 schreef PizzaMetPineapple het volgende:

Hier heb je je antwoord:

https://decorrespondent.n(...)b0-0e42-8f8bf1f667af

Kort samengevat: vlakbij een AZC wonen doet mensen positiever denken over asielzoekers. Rechtse mensen worden minder rechts. Als iedereen een AZC in de buurt zou hebben dan kan dit zomaar resulteren in ongeveer 10 minder rechtse zetels.

Uiteraard gaat dit niet op voor Ter Apel en veronderstelt dit wel dat een AZC redelijk functioneert. Dus niet Vluchtelingenwerk weghalen, geestelijke hulp voor getraumatiseerden helemaal stoppen, verbod om taal te leren en zo verder.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219296075
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219296084
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 10:37 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Ieder zijn eigen keuze en ik ben er tevreden mee.
pi_219296117
Ik stem PvdA/GL en ik zou geen moeite hebben met een AZC in de buurt.

Ik heb wel makkelijker praten dan sommige anderen, want ik woon in Amsterdam. De invloed van een AZC zal daar allicht kleiner zijn dan in een klein dorpje.
Frankly, my dear, I don't give a damn.
pi_219296126
quote:

[..]

Hoe dat zo?

Maar iig helder dat je er voor uit komt geen democratie te willen.
"Pools are perfect for holding water"
  Moderator woensdag 19 november 2025 @ 11:24:32 #24
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219296163
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 09:29 schreef Ama het volgende:

[..]
Niemand zit te wachten op overlast. En daarom ben ik ook voor de spreidingswet, want ik vind het niet helemaal kies om de overlast op een paar plekken in het land te concentreren met alle gevolgen voor de lokale bevolking van dien. Daarom liever een aantal kleinere azc's verspreid over het land zodat de overlast ook verspreid wordt.
We zijn immers een samenlevening.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator woensdag 19 november 2025 @ 11:25:19 #25
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219296167
Een paar straten zit bij mij overigens ook een AZC, merk je niks van.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')