abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219250044
quote:
7s.gif Op woensdag 12 november 2025 10:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Jij vindt dat GL wel een extreemlinkse partij was?

Ze hebben al eerder meegedaan met formeren, het is niet gelukt omdat ze bepaalde zaken niet op wilden geven. Wat natuurlijk het recht is van iedere partij, om bepaalde principes aan te hangen.
Je legt mij nogal grote woorden in de mond vind ik. Ik vraag mij in dit topic nog af wat men extreem vind aan de GL/PvdA combinatie, want ik zie dat niet.

Ik reageerde vooral op het volgende: Want hoezeer men dat ook zo wil framen, PvdA is niet heel erg veel naar links opgeschoven door de fusie.
Ik vroeg mij af of dit voor jou gebaseerd was op gevoel, op data, op moties of op het kiescompas. Want als ik naar de laatste kijk is de combi GL/PvdA wel degelijk een stuk linkser dan PvdA ten tijde van de vorige samenwerking met de VVD

woensdag 12 november 2025 @ 10:58:37 #102
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219250056
quote:
7s.gif Op woensdag 12 november 2025 10:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het zouden redenen moeten zijn waarom de VVD die drie partijen ook uitsluit.

De harde stellingname tegen GL/PvdA vind ik zeer strijdig met het regeren met PVV en het nu weer openstaan voor JA21. Al sje een stabiele coalitie wil, lijkt me JA21 niet echt een goede partner. Nog afgezien van een aantal zaken waarin ze het niet echt met elkaar eens zijn.
GL-PvdA categorisch uitsluiten maar wel met FvD willen babbelen.

Just sayin'.
Huilen dan.
pi_219250071
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2025 10:54 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Je legt mij nogal grote woorden in de mond vind ik. Ik vraag mij in dit topic nog af wat men extreem vind aan de GL/PvdA combinatie, want ik zie dat niet.

Ik reageerde vooral op het volgende: Want hoezeer men dat ook zo wil framen, PvdA is niet heel erg veel naar links opgeschoven door de fusie.
Ik vroeg mij af of dit voor jou gebaseerd was op gevoel, op data, op moties of op het kiescompas. Want als ik naar de laatste kijk is de combi GL/PvdA wel degelijk een stuk linkser dan PvdA ten tijde van de vorige samenwerking met de VVD

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
GroenLinks in 2021 zover naar links waar in 2012 de SP nog zat?
Flink naar links opgeschoven zeg, een heel blokje. Dat wist ik helemaal niet.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 12 november 2025 @ 11:02:57 #104
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219250086
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2025 10:37 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
In de VS is de GOP het hier niet met je eens, die zijn juist groot geworden met dergelijke retoriek en daardoor hebben ze daar nu zelfs Trump. De FvD en andere rechts-populistische clubs die zich voordoen als "conservatief", maar eigenlijk anti-democratisch zijn, doen dit ook gewoon verder. Helaas beweegt de VVD ook steeds meer deze kant uit.
De VVD heeft dit natuurlijk altijd al wel gehad: Gerrit Zalm die als vice-premier burgers oproept om de ozb niet te betalen, Opstelten die zegt dat burgers voor eigen rechter mogen spelen jegens inbrekers, Sander Dekker die wil dat de gesubsidieerde rechtsbijstandsmogelijkheden teruggeschroefd worden zodat de armsten makkelijker gepakt kunnen worden. Het is nooit een heel erg frisse partij geweest.

[ Bericht 1% gewijzigd door -XOR- op 12-11-2025 11:21:09 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  woensdag 12 november 2025 @ 11:28:39 #105
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_219250254
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2025 11:00 schreef capricia het volgende:

[..]
GroenLinks in 2021 zover naar links waar in 2012 de SP nog zat?
Flink naar links opgeschoven zeg, een heel blokje. Dat wist ik helemaal niet.
lol
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  woensdag 12 november 2025 @ 11:31:50 #106
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219250274
Het hele spectrum is naar links opgeschoven in die tien jaar omdat men uiteindelijk inzag dat het knetterrechtse beleid niet werkte en ertoe leidde dat Nederland als laatste land van Europa van de crisis in 2008 herstelde. Heel Europa was allang weer op gang en wij waren nog door aan het modderen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219250289
quote:
7s.gif Op woensdag 12 november 2025 10:39 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het is niet GL, het is GL/PvdA. Dat is al een verschil. Want hoezeer men dat ook zo wil framen, PvdA is niet heel erg veel naar links opgeschoven door de fusie. En hoewel GL linkser was dan PvdA, was dat niet zo ontzettend veel dat GL extreemlinks was, zoals sommige rechtse kiezers het willen noemen.

Daarnaast slaat de vergelijking tussen GL/PvdA aan de ene kant en de PVV, JA21 en FvD aan de andere kant volledig de plank mis. De laatste drie zijn partijen die niet democratisch zijn, weinig echte oplossingen hebben, financieel bepaald niet goed onderbouwen wat ze hoe willen doen en waarvan de ideologie van oorsprong ook erg ver van de VVD ligt.
De PvdA was een echte arbeiderspartij en GL/PvdA is dat totaal niet meer. Je ziet gewoon ook bij de fusie dat vele kopstokken van de PvdA compleet afgeknapt zijn op de fusiepartij, sommigen tot in tranen geroerd. Bij GL was het hosanna.

Nee, de fusiepartij is gewoon een voortzetting van wat GL was.

De frame dat PVV, FvD en Ja21 antidemocratisch zijn begint wat te vervelen eerlijk gezegd.

En het is ook verder niet zo relevant. Geen enkele politieke partij kan verplicht worden deel te nemen aan een kabinet, ook niet een morele verplichting.
  woensdag 12 november 2025 @ 11:37:25 #108
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219250314
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2025 11:33 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De PvdA was een echte arbeiderspartij en GL/PvdA is dat totaal niet meer. Je ziet gewoon ook bij de fusie dat vele kopstokken van de PvdA compleet afgeknapt zijn op de fusiepartij, sommigen tot in tranen geroerd. Bij GL was het hosanna.

LOL
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  woensdag 12 november 2025 @ 11:39:32 #109
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219250326
Er zijn blijkbaar nog mensen die Rob Oudkerk serieus nemen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219250392
quote:

[..]

De frame dat PVV, FvD en Ja21 antidemocratisch zijn begint wat te vervelen eerlijk gezegd.

En het is ook verder niet zo relevant. Geen enkele politieke partij kan verplicht worden deel te nemen aan een kabinet, ook niet een morele verplichting.
AD:
quote:
GroenLinks-PvdA niet meer voor ‘de arbeider’? Niet als je kijkt naar de bijna duizend stembureaus waar die partij de grootste is geworden. In de wijken waar die stemlokalen staan, hoort meer dan de helft van de huishoudens bij de armste van Nederland. (bron.)
  woensdag 12 november 2025 @ 11:54:50 #111
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_219250433
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2025 10:54 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Het is maar net wat je als ankerpunt gebruikt. Je kunt dit plaatje net zo goed tekenen op een manier waarbij de linkse partijen op dezelfde plek blijven en de rechtse partijen meer naar rechts bewegen.

Sowieso is het bepalen van zo'n kompas erg subjectief en verandert de manier waarop de indeling wordt gemaakt ook over de tijd.
pi_219250434
quote:

[..]

Onderbouw dat dmv standpunten, of ga ergens anders trollen met je ongefundeerde drek plz.

Maar keer op keer op keer blijken de 'GL heeft de PvdA overgenomen / geradicaliseerd' roepers dat niet te kunnen.

Wanneer ga je zelf weer nadenken, ipv Dilan papegaaien?
"Pools are perfect for holding water"
pi_219250481
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2025 11:54 schreef Tijn het volgende:

[..]
Het is maar net wat je als ankerpunt gebruikt. Je kunt dit plaatje net zo goed tekenen op een manier waarbij de linkse partijen op dezelfde plek blijven en de rechtse partijen meer naar rechts bewegen.

Sowieso is het bepalen van zo'n kompas erg subjectief en verandert de manier waarop de indeling wordt gemaakt ook over de tijd.
Chapel Hill houdt deze assenverdeling wel min of meer stabiel én toont de relatieve positie ten opzichte van het buitenland.

Het is duidelijk: VVD is rechtser (+8, +9) dan GroenLinks aan de linkerkant helt (-5).

VVD hoort tot de meest rechtse partijen in de democratische wereld (rechtser dan bijvoorbeeld FDP of NVA); GroenLinks zit op ongeveer dezelfde hoogte als Labour.

Deze grafiekjes ga ik niet nog een keer tonen. Tenzij mensen deze willen zien.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219250503
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2025 10:43 schreef Kickinalfa het volgende:
Het zou wel makkelijk voor het typen zijn als Gl/PvdA zsm een drieletterige afkorting krijgt :P
GLAP

Groen Linkse Arbeiders Partij.
pi_219250541
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2025 11:54 schreef probeer het volgende:

[..]
Onderbouw dat dmv standpunten, of ga ergens anders trollen met je ongefundeerde drek plz.

Maar keer op keer op keer blijken de 'GL heeft de PvdA overgenomen / geradicaliseerd' roepers dat niet te kunnen.

Wanneer ga je zelf weer nadenken, ipv Dilan papegaaien?
Lees anders gewoon even terug voor inhoudelijke onderbouwing. En probeer wat minder op de man te spelen.

Serieus, het 'de VVD moet gewoon met GL in een kabinet gaan zitten' gedram komt over alsof je met een stel kleuters bezig bent.

De VVD moet helemaal niets. Punt.
pi_219250553
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2025 12:02 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Chapel Hill houdt deze assenverdeling wel min of meer stabiel én toont de relatieve positie ten opzichte van het buitenland.

Het is duidelijk: VVD is rechtser (+8, +9) dan GroenLinks aan de linkerkant helt (-5).

VVD hoort tot de meest rechtse partijen in de democratische wereld (rechtser dan bijvoorbeeld FDP of NVA); GroenLinks zit op ongeveer dezelfde hoogte als Labour.

Deze grafiekjes ga ik niet nog een keer tonen. Tenzij mensen deze willen zien.
In Nederland doen feiten er niet meer toe. Sinds een paar jaar gaat het om het gevoel in het land, en de mensen voelen het nu eenmaal zo.

Als feiten ertoe deden waren de VVD en alles daar rechts van heel klein, of bestonden niet eens.

Zolang de talkshows en journalistiek dat gevoel alleen maar voeden, en niet op de feiten ingaan, en deze blijven benoemen, zijn we de Sjaak.
  woensdag 12 november 2025 @ 12:15:50 #117
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219250555
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2025 12:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Lees anders gewoon even terug voor inhoudelijke onderbouwing. En probeer wat minder op de man te spelen.

Serieus, het 'de VVD moet gewoon met GL in een kabinet gaan zitten' gedram komt over alsof je met een stel kleuters bezig bent.

Leuk verhaaltje over PvdA en echte arbeiderspartij enzo, maar dat was al lang niet meer het demografische cohort waar men de zetels vandaan haalde.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219250573
quote:

[..]
Lees anders gewoon even terug voor inhoudelijke onderbouwing.
Ik kan enige inhoudelijke onderbouwing niet vinden. Link?

quote:
En probeer wat minder op de man te spelen.
Als je met onzin komt benoem ik dat. Ga eens inhoudelijk posten dan. Of post in NWS, daar hoeft dat niet.

quote:

Klopt helemaal. Als de VVD niet wil houdt het op.

Maar dat achterlijke 'want GL heeft de PvdA geradicaliseerd' frame is ongefundeerd. Keer op keer.
pi_219250577
quote:
Het zou wel makkelijk voor het typen zijn als Gl/PvdA zsm een drieletterige afkorting krijgt :P
Gewoon die fusie stopzetten, kunnen we het gewoon weer over PVDA hebben en GL negeren.
pi_219250603
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2025 10:05 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Nah, lijkt me niet heel veel anders dan de vele partijen die een geloof aanhangen. Ook dat is een onbewezen sprookje.
Meteen een ja-maar-zij argument....

Ik ben geenszins SGP fan en onderschrijf hun wereldbeeld ook niet (evolutie isnprima.bewezen bijvoorbeeld), maar dit is nog wel een andere orde.

Zowel 9/11 als de maanslanding waren live op tv, zijn tot in den treure onderzocht (zeker 9/11) met fysiek bewijs als maanstenen.

Als je dat ontkent of twijfelt ben je er echt niet helemaal bij.
pi_219250643
quote:
Ze dachten eerst aan sociaal groene partij, maar die afkorting bleek al geruime tijd bezet :P
pi_219250649
GL heeft de PVDA niet geradicaliseerd, ze zijn namelijk al minimaal 10 jaar een elitaire milieupartij in plaats van een arbeiderspartij. De PVDA was allang dood voor de fusie.
pi_219250674
quote:

[..]

Ik zei dan ook niet dat VVD dat wel moet.
Ik reageerde op je schampere opmerking dat GL9/PvdA) verloren hadden dus niet zoveel te zeggen hebben. Datzelfde geldt voor VVD; al een aantal verkiezingen achter elkaar is daar een dalende lijn te zien. Dus wellicht moet VVD ook eens pas op de plaats maken en een wat minder grote mond hebben.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219250709
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2025 12:15 schreef papert het volgende:

[..]
In Nederland doen feiten er niet meer toe. Sinds een paar jaar gaat het om het gevoel in het land, en de mensen voelen het nu eenmaal zo.

Als feiten ertoe deden waren de VVD en alles daar rechts van heel klein, of bestonden niet eens.

Zolang de talkshows en journalistiek dat gevoel alleen maar voeden, en niet op de feiten ingaan, en deze blijven benoemen, zijn we de Sjaak.
Ach, die hadden we nog niet gehad: het kiesvolk is dom. Alleen mensen die op de partijen stemmen waar ik mij goed bij voel stemmen correct.

Het is werkelijk lachwekkend!
  woensdag 12 november 2025 @ 12:38:57 #125
12221 Tijn