abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219340100
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 12:17 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Dan blijft mijn stelling dus overeind. :)
Nee, je stelling blijft niet overeind.

Je laat, voor de zoveelste keer, zien dat je geen normale, inhoudelijke discussie wilt voeren, maar slechts puntjes wil scoren om je eigen contradicties overeind te houden.
  dinsdag 25 november 2025 @ 12:19:37 #52
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219340107
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 12:06 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Wat de joden zouden verstaan onder zoon van God.
Dat is al duidelijk gemaakt en is iets totaal anders dan wat de latere christelijke kerk (met dank aan Paulus) eronder verstaat.
[..]
daar waren de schrijvers van de koran dan niet van bewust.
[/quote]

De schrijvers van de koran slaan wat de Bijbelse geschiedenis betreft de plank af en toe flink mis, ze husselen van alles door elkaar.
  dinsdag 25 november 2025 @ 12:22:51 #53
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219340117
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 12:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee, je stelling blijft niet overeind.

Je laat, voor de zoveelste keer, zien dat je geen normale, inhoudelijke discussie wilt voeren, maar slechts puntjes wil scoren om je eigen contradicties overeind te houden.
Je komt met een voorbeeld uit het NT, waar iemand door een christelijke bril, met een christelijke bias, het joodse OT wil verklaren. En in dat OT staat nergens dat God een zoon zou hebben zoals christenen dit willen uitleggen.

Integendeel, God is één en ondeelbaar. Buiten hem is er niets.
pi_219340242
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 12:19 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Dat is al duidelijk gemaakt en is iets totaal anders dan wat de latere christelijke kerk (met dank aan Paulus) eronder verstaat.
[..]
daar waren de schrijvers van de koran dan niet van bewust.

De schrijvers van de koran slaan wat de Bijbelse geschiedenis betreft de plank af en toe flink mis, ze husselen van alles door elkaar.
Maar de reden dat de zoon van David zoon van God wordt genoemd, is dat het een letterlijke vervulling zou krijgen net als al die andere elementen in het OT die uiteindelijke vervulling in Jezus hebben gekregen (zoals het paaslam, bloed van het lam). David was geen zoon van God. Die rechtvaardige koning die zou komen werd de geboren zoon van God, gelukkig voor de mensheid is hij niet een zoon van Adam die eeuwig zou regeren, dat scenario zijn talloze verhalen over geschreven.
Paulus noemt Jezus nergens kind van God en houdt alles juist gescheiden. Bij de doop van Jezus zie je overigens een beeld dat de 3 bijeen komen.
Handelingen spreekt over Jezus als kind van God.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_219340246
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 12:22 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Je komt met een voorbeeld uit het NT, waar iemand door een christelijke bril, met een christelijke bias, het joodse OT wil verklaren. En in dat OT staat nergens dat God een zoon zou hebben zoals christenen dit willen uitleggen.

Psalm 2:11 Dien de HEERE met vreze,
verheug u met huiver.
12 Kus de Zoon, opdat Hij niet toornig wordt en u onderweg omkomt,
wanneer Zijn toorn slechts even ontbrandt.
Welzalig allen die tot Hem de toevlucht nemen!

Wie is die Zoon?
pi_219340258
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 12:22 schreef hoatzin het volgende:

[..]

ziel, geest en lichaam zijn ook ondeelbaar. "de vader en ik zijn één".

Iemand kwam met de 'Godhead' theorie dat de vader de ziel is, zoon het lichaam en hg de geest.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  dinsdag 25 november 2025 @ 12:57:55 #57
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219340301
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 12:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Psalm 2:11 Dien de HEERE met vreze,
verheug u met huiver.
12 Kus de Zoon, opdat Hij niet toornig wordt en u onderweg omkomt,
wanneer Zijn toorn slechts even ontbrandt.
Welzalig allen die tot Hem de toevlucht nemen!

Wie is die Zoon?
De messias, de gezalfde koning. Wellicht David zelf. Die hoofdletter is uiteraard onzin.
  dinsdag 25 november 2025 @ 12:59:11 #58
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219340309
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 12:51 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
ziel, geest en lichaam zijn ook ondeelbaar. "de vader en ik zijn één".

Iemand kwam met de 'Godhead' theorie dat de vader de ziel is, zoon het lichaam en hg de geest.
Wat is het verschil tussen ziel en geest?
pi_219340312
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 12:57 schreef hoatzin het volgende:

[..]
De messias, de gezalfde koning. Wellicht David zelf. Die hoofdletter is uiteraard onzin.
Dan komen we dus op hetzelfde uit.

Hoe kan Davids zoon (= messias) ook Davids Heer zijn?

De HEERE heeft tot mijn Heere gesproken:
Zit aan Mijn rechterhand,
totdat Ik Uw vijanden gemaakt zal hebben
tot een voetbank voor Uw voeten.

Wie zijn de 2 Heren?

"Wellicht David zelf". Misschien wel de Kerstman. Weet jij het? Is dit exegese?
  dinsdag 25 november 2025 @ 13:17:40 #60
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219340421
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 12:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dan komen we dus op hetzelfde uit.

Hoe kan Davids zoon (= messias) ook Davids Heer zijn?

De HEERE heeft tot mijn Heere gesproken:
Zit aan Mijn rechterhand,
tot een voetbank voor Uw voeten.

Wie zijn de 2 Heren?

"Wellicht David zelf". Misschien wel de Kerstman. Weet jij het? Is dit exegese?
belofte voor de priesterkoning.

De HEERE is uiteraard JHWH, de andere heere verwijst vermoedelijk naar de gezalfde, vaak geïnterpreteerd als de Messias of een voorganger van God.

Deze messias is een toekomstige aardse leider die door God zal worden gezonden om de wereld te verlossen en een tijdperk van vrede, rechtvaardigheid en voorspoed te brengen. Belangrijke kenmerken en verwachtingen van de Messias in de joodse traditie zijn onder andere:

[1]De Messias zal afstammen van koning David.

[2]Herstel van Israël: Hij zal het Joodse volk bijeenbrengen, de Diaspora beëindigen en Jeruzalem heropbouwen.

[3]Vrede en rechtvaardigheid: De Messias zal een tijd van wereldwijde vrede inluiden, waarin oorlog en geweld verleden tijd zijn.

[4]Uitvoering van de Thora: Hij zal de Thora en de geboden van God in ere houden en ervoor zorgen dat ze nageleefd worden.

[5 De Messias zal wonderlijke daden verrichten en het overzicht van de wereld verbeteren.

Jezus voldeed niet aan deze eisen.
pi_219340427
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 12:59 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Wat is het verschil tussen ziel en geest?
de ziel maakt de persoon, de geest maakt de ziel levend, lichaam is het vat, door de geest is het.lichaam een levende ziel.
pi_219340432
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:17 schreef hoatzin het volgende:

[..]

De HEERE is uiteraard JHWH, de andere heere verwijst vermoedelijk naar de gezalfde, vaak geïnterpreteerd als de Messias of een voorganger van God.

Deze messias is een toekomstige aardse leider die door God zal worden gezonden om de wereld te verlossen en een tijdperk van vrede, rechtvaardigheid en voorspoed te brengen. Belangrijke kenmerken en verwachtingen van de Messias in de joodse traditie zijn onder andere:

[2]Herstel van Israël: Hij zal het Joodse volk bijeenbrengen, de Diaspora beëindigen en Jeruzalem heropbouwen.

[3]Vrede en rechtvaardigheid: De Messias zal een tijd van wereldwijde vrede inluiden, waarin oorlog en geweld verleden tijd zijn.

[4]Uitvoering van de Thora: Hij zal de Thora en de geboden van God in ere houden en ervoor zorgen dat ze nageleefd worden.

[5 De Messias zal wonderlijke daden verrichten en het overzicht van de wereld verbeteren.

Dit is geen antwoord op de vraag.

Als 'De HEERE tegen mijn Heere zei', dan bestond die 'Heere' al.

En dan kan het geen 'zoon van David' zijn, tenzij hij al bestond voordat hij geboren werd.
pi_219340531
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:17 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dit koninkrijk was at hand, maar de boodschap ging gepaard met bekering, daar moet je niet mee aankomen bij religieuzen. Openbaring zet het voort, daarin worden die punten vervuld.
De thora zal dan in het binnenste geschreven worden, dat is het nieuwe verbond volgens het ot.

Priesterkoning is tegenstrijdig aan de thora, daarom is het naar de orde van Melchizedek: priester en "koning vd rechtvaardigheid".

[ Bericht 2% gewijzigd door Alarmonoff op 25-11-2025 13:36:57 ]
  dinsdag 25 november 2025 @ 13:42:04 #64
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219340650
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:31 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Dit koninkrijk was at hand, maar de boodschap ging gepaard met bekering, daar moet je niet mee aankomen bij religieuzen. Openbaring zet het voort, daarin worden die punten vervuld.
De thora zal dan in het binnenste geschreven worden, dat is het nieuwe verbond volgens het ot.

Priesterkoning is tegenstrijdig aan de thora, daarom is het naar de orde van Melchizedek: priester en "koning vd rechtvaardigheid".
sorry ik kan hier geen touw aan vastknopen...
  dinsdag 25 november 2025 @ 13:45:27 #65
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219340681
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dit is geen antwoord op de vraag.

Als 'De HEERE tegen mijn Heere zei', dan bestond die 'Heere' al.

En dan kan het geen 'zoon van David' zijn, tenzij hij al bestond voordat hij geboren werd.
Je moet/kunt het dan ook zien als profetie.
pi_219340703
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:45 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Je moet/kunt het dan ook zien als profetie.
Leg dat eens uit.
  dinsdag 25 november 2025 @ 13:54:25 #67
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219340734
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Leg dat eens uit.
"Zit aan Mijn rechterhand,
tot een voetbank voor Uw voeten"

Dit is de belofte voor de priesterkoning. God zal regeren vanuit Sion en al zijn vijanden verpletteren.

Een profetie, een wens, een utopie.
pi_219340775
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:42 schreef hoatzin het volgende:

[..]
sorry ik kan hier geen touw aan vastknopen...
zet het naast je eigen post als je die gelezen hebt en niet alleen gecopypaste.

repent, for the kingdom is at hand
Wat repent, weg met hen

In het OT kon niemand koning en priester tegelijkertijd zijn, maar melchizedek was dat wel.
pi_219340777
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 13:54 schreef hoatzin het volgende:

[..]
"Zit aan Mijn rechterhand,
tot een voetbank voor Uw voeten"

Dit is de belofte voor de priesterkoning. God zal regeren vanuit Sion en al zijn vijanden verpletteren.

Een profetie, een wens, een utopie.
Hoe kon die priesterkoning Davids Heer zijn als die nog niet bestond?
  dinsdag 25 november 2025 @ 14:18:49 #70
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219340881
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Hoe kon die priesterkoning Davids Heer zijn als die nog niet bestond?
Dat heb je vaker met profetieën.

Je ziet het ook in boeken als Openbaring: ik zag dit en ik zag dat... terwijl het dan nog moet of zal gebeuren.
pi_219340908
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:18 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Dat heb je vaker met profetieën.

Je ziet het ook in boeken als Openbaring: ik zag dit en ik zag dat... terwijl het dan nog moet of zal gebeuren.
Hoezo 'heb je dat vaker met profetieën'.

Ik ken geen enkele profetie waarin een toekomstige, niet-bestaande persoon 'mijn Heer' wordt genoemd, alsof het een levende entiteit is die nu bestaat en nu over de spreker in kwestie heerst.
  dinsdag 25 november 2025 @ 14:24:55 #72
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219340929
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Hoezo 'heb je dat vaker met profetieën'.

Ik ken geen enkele profetie waarin een toekomstige, niet-bestaande persoon 'mijn Heer' wordt genoemd, alsof het een levende entiteit is die nu bestaat en nu over de spreker in kwestie heerst.

De toekomstige messias kan prima met "mijn Heer" worden aangesproken.
pi_219340940
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:24 schreef hoatzin het volgende:

[..]
De toekomstige messias kan prima met "mijn Heer" worden aangesproken.
Hoezo? Hij bestaat nog niet eens volgens jou. Hoe kan een niet-bestaand persoon een Heer over iemand in het verleden zijn die allang dood is? Dat slaat nu werkelijk nergens op.
  dinsdag 25 november 2025 @ 14:41:17 #74
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219341067
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Hoezo? Hij bestaat nog niet eens volgens jou. Hoe kan een niet-bestaand persoon een Heer over iemand in het verleden zijn die allang dood is? Dat slaat nu werkelijk nergens op.
Hoe kan een belofte aan de priesterkoning gedaan worden die ook al lang dood is?

Zou het kunnen dat de schrijver (jij noemt hem David maar dat is discutabel) zichzelf ondergeschikt acht aan de messias die uit hem voort zou komen?
pi_219341104
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:41 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Hoe kan een belofte aan de priesterkoning gedaan worden die ook al lang dood is?
Hoezo is die al lang dood?

Dat is het hele punt nou juist, die priesterkoning leefde.

Diezelfde priesterkoning is 'de zoon' die je moet kussen.

Het is ook de messias, de zoon van David.

En als de zoon van David al leefde toen David nog leefde; maar nog niet geboren was, dan kan dat geen normale menselijke zoon zijn.
  dinsdag 25 november 2025 @ 14:50:24 #76
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219341149
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hoezo is die al lang dood?

Dat is het hele punt nou juist, die priesterkoning leefde.
Waar maak je dat uit op?
pi_219341175
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:50 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Waar maak je dat uit op?
Omdat Hij Davids Heer is en gekust moet worden!
pi_219341208
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Rainbow

Dit is wel bijgeschreven in de Gay King James Bijbel neem ik aan?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 10% gewijzigd door Beathoven op 25-11-2025 15:04:26 ]
  dinsdag 25 november 2025 @ 15:03:41 #79
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219341251
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 14:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

er moet helemaal niet gekust worden. Er moet uit een beek (langs de weg) gedronken worden en daarom zal het hoofd geheven worden!
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 20:15:01 #80
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219343527
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 21:42 schreef Beathoven het volgende:

[..]
De moslims doen inderdaad niet aan de kruisiging en de wederopstanding. Ik heb me weleens afgevraagd waarom ze de kruisiging niet mee hebben genomen in de koran en het lege bed niet hebben beschouwd als dat Jezus is weggelopen. Had net zo goed gepast als een statement voor de God van de Torah, maar ja.

Maar ff nieuwschierig als buitenstaander die niet religieus is. Zou jij alleen in God (de Vader) kunnen geloven met Jezus als boodschapper?
De kuisiging is dan ook t kruisigen van t ego, ascension/duality. Daarom moet je "ook je eigen kruis op je dragen". Koran verwoord dit anders, daar staat een directe verwijzing in Jihad Al'Nafs naar t ego, op eenzelfde wijze. Koran levert geen ander verhaal, enkel in andere volgorde.
As above, so below.
pi_219343837
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 20:15 schreef Mijk het volgende:

[..]
De kuisiging is dan ook t kruisigen van t ego, ascension/duality. Daarom moet je "ook je eigen kruis op je dragen". Koran verwoord dit anders, daar staat een directe verwijzing in Jihad Al'Nafs naar t ego, op eenzelfde wijze. Koran levert geen ander verhaal, enkel in andere volgorde.
De bijbel stelt dit toch echt als een letterlijke dood voor, geen psychologische aangelegenheid.
  dinsdag 25 november 2025 @ 21:03:19 #82
545 dop
:copyright: dop
pi_219344036
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 20:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
De bijbel stelt dit toch echt als een letterlijke dood voor, geen psychologische aangelegenheid.
Daar kun je een leuke boom over opzetten, gezien in het verhaal Jezus lijkt op te staan na de dood. Iets wat ook niet erg letterlijk kan worden gelezen.
De hele gedachten rond de kruisdood, opstanding en hemelvaart bevat nogal wat psychologie.
Het geheel maakt enkel een letterlijke lezing en uitleg onmogelijk.
Het is meer waar je zelf de nadruk op wil leggen, en hoe je het persoonlijk wil uitleggen.

Ego staat in @Mijk zijn uitleg gelijk aan wat christenen Zonde zullen noemen.

Verlossing van ego en of zonde.

[ Bericht 5% gewijzigd door dop op 25-11-2025 21:08:55 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_219344183
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 21:03 schreef dop het volgende:

[..]
Daar kun je een leuke boom over opzetten, gezien in het verhaal Jezus lijkt op te staan na de dood. Iets wat ook niet erg letterlijk kan worden gelezen.
De hele gedachten rond de kruisdood, opstanding en hemelvaart bevat nogal wat psychologie.
Het is meer waar je zelf de nadruk op wil leggen, en hoe je het persoonlijk wil uitleggen.

Ego staat in @:Mijk zijn uitleg gelijk aan wat christenen Zonde zullen noemen.

Ook de wederopstanding wordt als letterlijk beschreven.

Dat is nu juist de clou. Want als Jezus uit de dood is opgestaan, kunnen wij dat ook. Dat je er niet in gelooft, is een ander verhaal.

De psychologie in de bijbel is dat de mens een gevallen natuur heeft. Want gevallen natuur leidt tot gevallen gedachten, emoties, verlangens, gedrag, handelingen. En God heeft iets beters voor ons in petto.

Daarom heeft de mens een nieuw lichaam nodig.

Het aardse, gevallen lichaam sterft, en we krijgen er een nieuw, ongevallen lichaam voor in de plaats.
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 21:20:29 #84
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219344215
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 20:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ja, de bijbel zegt ook dat er een daadwerkelijke wederopstanding was en een daadwerkelijke slang die praatte, dat neem ik niet letterlijk. Als je dat wel doet moet je dat vooral zelf weten.
As above, so below.
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 21:21:06 #85
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219344222
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 21:03 schreef dop het volgende:

[..]

Ego staat in @:Mijk zijn uitleg gelijk aan wat christenen Zonde zullen noemen.

Bijna, Ego is niet persee zonde, maar elke zonde is wel terugvoerbaar op ego, Zondeval zou je de geboorte van ego kunnen noemen ja.
As above, so below.
pi_219344239
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 21:20 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja, de bijbel zegt ook dat er een daadwerkelijke wederopstanding was en een daadwerkelijke slang die praatte, dat neem ik niet letterlijk. Als je dat wel doet moet je dat vooral zelf weten.
Precies ja.

En een pratende ezel.

En nog wel meer gekke dingen.

Maar het feit dat je daar niet in gelooft en het niet letterlijk neemt, wil niet zeggen dat de tekst niet zo bedoeld is.

Als je er dan in leest wat je wilt lezen, ben je niets anders aan het doen dan je eigen wereldbeeld erop projecteren, niet aan het ontdekken wat de tekst zegt.

En dan is je patroonherkenning ook niets anders dan subjectieve, geprojecteerde bevestiging van wat je wilt zien.
  dinsdag 25 november 2025 @ 22:02:34 #87
545 dop
:copyright: dop
pi_219344570
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 21:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Precies ja.

En een pratende ezel.

Maar het feit dat je daar niet in gelooft en het niet letterlijk neemt, wil niet zeggen dat de tekst niet zo bedoeld is.

Als je er dan in leest wat je wilt lezen, ben je niets anders aan het doen dan je eigen wereldbeeld erop projecteren, niet aan het ontdekken wat de tekst zegt.

En dan is je patroonherkenning ook niets anders dan subjectieve, geprojecteerde bevestiging van wat je wilt zien.
De ironie!
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_219344618
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 22:02 schreef dop het volgende:

[..]
De ironie!
?

Ik heb een orthodoxe interpretatie van de schrift. Geen new age wauwelprojecties.
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 22:15:17 #89
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219344658
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 21:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Precies ja.

En een pratende ezel.

Over "doorgeslagen patroonherkenning" gesproken, ik had laatst weer een mooi staaltje.

Ik kwam in de Cologne Cathedral een paar weken terug, 1 vd grootste Cathedralen ter wereld. Ik zag opvallende patronen.

Ik zal ze in de spoiler zetten;

SPOILER: doorgeslagen patroonherkenning
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je zou zomaar kunnen denken dat dit een doorgeslagen herkenning is van de tripod of life, een vereenvoudiging van de flower of life wat de Trinity voorstelt, maar dat zou natuurlijk behoorlijke apofenie zijn :P

SPOILER: tripod of life / holytrinity
En als je t plaatje vd kerk goed bekijkt, zie je zowel de inside als de outside ervan. Nu heb ik vaker gehoord "maar dat paaltje staat er natuurlijk pas sindskort", tja, dan moet je ns binnen gaan kijken lol. Tis dat ik ze hier in 1 shot kon vangen.
As above, so below.
pi_219344788
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 november 2025 22:15 schreef Mijk het volgende:

[..]
Over "doorgeslagen patroonherkenning" gesproken, ik had laatst weer een mooi staaltje.

Ik kwam in de Cologne Cathedral een paar weken terug, 1 vd grootste Cathedralen ter wereld. Ik zag opvallende patronen.

Ik zal ze in de spoiler zetten;

SPOILER: doorgeslagen patroonherkenning
Je zou zomaar kunnen denken dat dit een doorgeslagen herkenning is van de tripod of life, een vereenvoudiging van de flower of life wat de Trinity voorstelt, maar dat zou natuurlijk behoorlijke apofenie zijn :P

SPOILER: tripod of life / holytrinity
En als je t plaatje vd kerk goed bekijkt, zie je zowel de inside als de outside ervan. Nu heb ik vaker gehoord "maar dat paaltje staat er natuurlijk pas sindskort", tja, dan moet je ns binnen gaan kijken lol. Tis dat ik ze hier in 1 shot kon vangen.
Rooms Katholieke kerken en kathedralen barsten vaak van de esoterische symbolen, dat is een gegeven.
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 22:34:28 #91
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219344796
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 22:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Rooms Katholieke kerken en kathedralen barsten vaak van de esoterische symbolen, dat is een gegeven.
Is dat zgn "new age" ?
As above, so below.
pi_219344805
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 22:34 schreef Mijk het volgende:

[..]
Is dat zgn "new age" ?
New Age is ook esoterisme.

Zoals ik al zovaak op dit forum heb uitgelegd, is Rooms Katholicisme heidendom met cosplay.

Maar de esoterische kennis wordt weergegeven via symbolen, rituelen, en ja, ook in gebouwen.
pi_219344813
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 21:20 schreef Mijk het volgende:

[..]
Voor Christenen in de breedste zin schijnt het niet helemaal uit te maken hoe je alles voorafgaand en na de wederopstanding leest. Als de wederopstanding er niet in wil, is men geen Christen.

Sorry voor de open deur.
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 22:37:38 #94
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219344820
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 22:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
New Age is ook esoterisme.

Zoals ik al zovaak op dit forum heb uitgelegd, is Rooms Katholicisme heidendom met cosplay.

Maar de esoterische kennis wordt weergegeven via symbolen, rituelen, en ja, ook in gebouwen.
In Temple of Osiris staat dit zelfde New Age Esoteric symbool, dik 4000 jaar ouder dan welke denkbare bijbel dan ook. Maakt dat jouw bijbel "New Age"? Of verwezen de katholieken zomaar ergens naar zonder te weten waarnaar? Wat denk jij?
As above, so below.
pi_219344824
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 22:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
In die lijn lig je als protestant met de witterskalk toch weer in lijn met de moslims die de hagia sofia witkalkten.
pi_219344850
quote:
11s.gif Op dinsdag 25 november 2025 22:37 schreef Mijk het volgende:

[..]
In Temple of Osiris staat dit zelfde New Age Esoteric symbool, dik 4000 jaar ouder dan welke denkbare bijbel dan ook. Maakt dat jouw bijbel "New Age"? Of verwezen de katholieken zomaar ergens naar zonder te weten waarnaar? Wat denk jij?
Wat heeft dat symbool met de bijbel te maken? Zie je het ergens in de bijbel voorkomen?
pi_219344855
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 22:38 schreef Beathoven het volgende:

[..]
In die lijn lig je als protestant met de witterskalk toch weer in lijn met de moslims die de hagia sofia witkalkten.
De bijbelse kerk is een gemeenschap van mensen, geen gebouw.
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 22:44:27 #98
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219344863
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 22:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wat heeft dat symbool met de bijbel te maken? Zie je het ergens in de bijbel voorkomen?
Maakt dat het minder waar? Misschien is deze geometrie wel belangrijker dan je denkt. Misschien is dat ook de reden waarom een 600jaar in constructie zijnde cathedraal het all over the place laat zien.

Geloofden de Katholieken New age of is jouw bijbel een "new age verhaal" op dat, wellicht kwam Mozes met egyptische kennis zoals ik al eerder ns aanhaalde? Als je dit soort zaken niet bereid bent te overdenken of serieus te nemen, tja.
As above, so below.
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 22:47:18 #99
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219344888
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 22:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Bijzonder dat deze mensen dan toch naar een kerk gaan elke zondag.
As above, so below.
pi_219344929
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 22:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dan hoeven moslims en protestanten de boel dus ook niet te witten en beeldloos te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')