abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219299966
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 14:27 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
isa al-masih, de messias.
Isa is ook het woord van God zo te zien.
Dat God een offer heeft gebracht dat hemzelf iets heeft gekost dat gaat er bij moslims niet in, dus verklaren ze het kruis als goocheltrucje waarbij Judas stierf als plaatsvervanger voor/van Jezus.
De moslims doen inderdaad niet aan de kruisiging en de wederopstanding. Ik heb me weleens afgevraagd waarom ze de kruisiging niet mee hebben genomen in de koran en het lege bed niet hebben beschouwd als dat Jezus is weggelopen. Had net zo goed gepast als een statement voor de God van de Torah, maar ja.

Maar ff nieuwschierig als buitenstaander die niet religieus is. Zou jij alleen in God (de Vader) kunnen geloven met Jezus als boodschapper?
pi_219301721
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 21:42 schreef Beathoven het volgende:

[..]
De moslims doen inderdaad niet aan de kruisiging en de wederopstanding. Ik heb me weleens afgevraagd waarom ze de kruisiging niet mee hebben genomen in de koran en het lege bed niet hebben beschouwd als dat Jezus is weggelopen. Had net zo goed gepast als een statement voor de God van de Torah, maar ja.

Maar ff nieuwschierig als buitenstaander die niet religieus is. Zou jij alleen in God (de Vader) kunnen geloven met Jezus als boodschapper?
De kruisiging staat in de koran en ook hoe de joden opscheppen over hoe ze de messias hebben gekruisigd, maar ze zijn misleid, allah heeft een onschuldige plaatsvervanger laten kruisigen.

Isa als boodschapper is makkelijk: buig voor God alleen en God is tevreden.
De God van de torah is een rechter, de wet is zonder barmhartigheid, maar het vervullen van de wet kan alleen door naastenliefde en barmhartigheid. Taliban bijvoorbeeld is het resultaat van wet in stand houden en op anderen projecteren zonder liefde.
Men wil zelf de hemel bereiken met allerlei gekkigheid, maar God kwam naar beneden om ons probleem op te lossen.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_219301819
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 10:28 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
De kruisiging staat in de koran en ook hoe de joden opscheppen over hoe ze de messias hebben gekruisigd, maar ze zijn misleid, allah heeft een onschuldige plaatsvervanger laten kruisigen.
Dat is een gegeven en dat herhaalde je al in je citaat die ik aanhaalde, maar ik bedoelde de kruisiging van Jezus. Als men niet voor een plaatsvervanger had gekozen en de kruisiging-van-jezus er wel in had geschreven met een leeg bed en de conclusie dat Jezus per voet zou zijn vertrokken, dan had alles er net even anders uitgezien. Maar misschien vergeet ik dan het gegeven dat die kruisiging ook een belangrijke mijlpaal was.

quote:
Isa als boodschapper is makkelijk: buig voor God alleen en God is tevreden.
De God van de torah is een rechter, de wet is zonder barmhartigheid, maar het vervullen van de wet kan alleen door naastenliefde en barmhartigheid.
Men wil zelf de hemel bereiken met allerlei gekkigheid, maar God kwam naar beneden om ons probleem op te lossen.
Ik begrijp dat er Joodse sektes waren rond het jaar 1 die 'ook' in de messias geloofden, wat uiteindelijk de Christenen werden. Maar ook dat het Jodendom "destijds" (nu wel) "bijna" een onneembaar fort was voor een buitenstaander die zich tot het Jodendom wilde bekeren. Het gegeven dat het Jodendom tot de messias niet toegankelijk was, bood "heidenen" ook geen enkele mogelijkheid een plaats te vinden een redelijk nieuwe gevestigde monotheistische religie.

Het Christendom voegde de drie-eenheid toe, liet buitenstaanders tot geloven in delen waarin Joden ook geloofden, de Islam bood voor die tijd een opheffing en een soort "open source Jodendom met Jezus". De tijd waarin de Islam ontstond was ook een tijd waarin het Christendom nog niet helemaal zo uitgekristaliseerd was zoals nu.

En wat is precies het verschil in de visie om de hemel te bereiken? Een KKK-aanhanger zal zich in de hemel zien, een kruisvaarder ook. Een massamoordenaar die net voor z'n sterfbed nog even een bekerinkje doet krijgt ook een optie tot de hemel.

Wat is het precies dat het Christendom met Jezus beter maakt dan het Jodendom of de Islam (met Jezus en Mohammed die God [de vader] aanwijzen als de God, het opheffen van de drie-eenheid). Krijg je met het Christendom, het Jodendom of de Islam mooiere samenlevingen?

[ Bericht 4% gewijzigd door Beathoven op 20-11-2025 11:40:17 ]
pi_219302755
In de islam bestaan er twee opvattingen over de kruisiging van Jezus.

1) Jezus is niet gekruisigd.
Deze opvatting is gebaseerd op 4:157-158 en wordt door de grote meerderheid van moslims aangehangen.

2) Jezus is wel gekruisigd.
Volgens deze interpretatie, aangehangen door een minderheid, moeten de betreffende verzen gelezen worden in samenhang met andere verzen, zoals 2:154 en 3:169.

De verzen waar het om gaat (4:157-158):

En vanwege hun uitspraak: ‘Wij hebben de Masieh, Isa de zoon van Maryam, Gods gezant gedood.’ Maar zij hebben hem niet gedood en zij hebben hem niet gekruisigd; het leek slechts zo voor hen. Zij die hierover van mening verschillen, verkeren slechts in twijfel en hebben geen enkele kennis, behalve het volgen van vermoedens. Zij hebben hem zeker niet gedood. Maar God heeft hem tot Zich verheven; God is Almachtig, Alwijs.

De verzen 2:154 en 3:169 die in de minderheidslezing betrokken worden bij het interpreteren van bovengenoemde verzen:

Zeg niet over hen die op Gods weg gedood worden dat zij dood zijn; zij zijn juist levend, maar jullie beseffen het niet.

Op basis hiervan redeneert de minderheid: als je van martelaren niet mag zeggen dat zij “dood” zijn, maar dat zij “levend bij God” zijn, dan kan “niet gedood” in 4:157 ook spiritueel worden opgevat, bekeken vanuit Gods perspectief. Dus hoewel Jezus vanuit menselijk perspectief wel degelijk is gekruisigd en gedood, zegt God dat dit slechts zo leek voor ons mensen. Vanuit Zijn perspectief is Jezus, als martelaar, niet werkelijk “gedood”, maar leeft hij bij Hem.

[ Bericht 0% gewijzigd door ejtleeditnA op 20-11-2025 13:22:06 ]
pi_219302949
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 10:53 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Dat is een gegeven en dat herhaalde je al in je citaat die ik aanhaalde, maar ik bedoelde de kruisiging van Jezus. Als men niet voor een plaatsvervanger had gekozen en de kruisiging-van-jezus er wel in had geschreven met een leeg bed en de conclusie dat Jezus per voet zou zijn vertrokken, dan had alles er net even anders uitgezien. Maar misschien vergeet ik dan het gegeven dat die kruisiging ook een belangrijke mijlpaal was.
[..]
Ik begrijp dat er Joodse sektes waren rond het jaar 1 die 'ook' in de messias geloofden, wat uiteindelijk de Christenen werden. Maar ook dat het Jodendom "destijds" (nu wel) "bijna" een onneembaar fort was voor een buitenstaander die zich tot het Jodendom wilde bekeren. Het gegeven dat het Jodendom tot de messias niet toegankelijk was, bood "heidenen" ook geen enkele mogelijkheid een plaats te vinden een redelijk nieuwe gevestigde monotheistische religie.

Het Christendom voegde de drie-eenheid toe, liet buitenstaanders tot geloven in delen waarin Joden ook geloofden, de Islam bood voor die tijd een opheffing en een soort "open source Jodendom met Jezus". De tijd waarin de Islam ontstond was ook een tijd waarin het Christendom nog niet helemaal zo uitgekristaliseerd was zoals nu.

En wat is precies het verschil in de visie om de hemel te bereiken? Een KKK-aanhanger zal zich in de hemel zien, een kruisvaarder ook. Een massamoordenaar die net voor z'n sterfbed nog even een bekerinkje doet krijgt ook een optie tot de hemel.

Wat is het precies dat het Christendom met Jezus beter maakt dan het Jodendom of de Islam (met Jezus en Mohammed die God [de vader] aanwijzen als de God, het opheffen van de drie-eenheid). Krijg je met het Christendom, het Jodendom of de Islam mooiere samenlevingen?
De 3-eenheid is wel terug te vinden in het OT, in genesis 1 eerste versen zie je: God, Geest van God, Woord van God. En het woord is vlees geworden.

ik denkt dit dit het antwoord bevat

Joh 1:16-18 HSV 16 En uit Zijn volheid hebben wij allen ontvangen, en wel genade op genade. 17 Want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn er door Jezus Christus gekomen. 18 Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in de schoot van de Vader is, Die heeft Hem ons verklaard.

Joh 1:29 HSV De volgende dag zag Johannes Jezus naar zich toe komen en hij zei: Zie het Lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt!

1Jn 3:8 HSV Wie de zonde doet, is uit de duivel; want de duivel zondigt vanaf het begin. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, dat Hij de werken van de duivel verbreken zou.

Als de zonde niet meer toegerekend wordt wat tot stand is gekomen door het kruis, dan is de duivel ontwapend. Daarom kun je stellen dat jibreel een duivel was die het kruis probeert te verijdelen met nieuwe openbaringen, het kruis staat symbool voor zn nederlaag. Dat is dan ook het grootste en belangrijkste verschil tussen koran en bijbel, de rest komt redelijk overeen en wordt als basis gebruikt.

Iedereen is gebroken, niemand heeft ervoor gekozen, daarom denk ik dat iedereen de hemel zal bereiken uiteindelijk maar niet op eigen kracht, anders heeft de duivel meer zielen gewonnen dan God kan redden door zijn zoon. Jezus bad dan ook "Vader, vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen".

1Co 15:21-22 HSV 21 Want omdat de dood er is door een mens, is ook de opstanding van de doden er door een Mens. 22 Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.

Misschien is het geen direct antwoord op alles je wat je schreef.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  vrijdag 21 november 2025 @ 12:47:21 #31
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219309049
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:10 schreef Alarmonoff het volgende:
De 3-eenheid is wel terug te vinden in het OT, in genesis 1 eerste versen zie je: God, Geest van God, Woord van God. En het woord is vlees geworden.
Doorheen heel het Oude Testament is het duidelijk dat JHWH één is, ondeelbaar en buiten Hem is er niets.

Niets drie-eenheid.

Ook Jezus hint er niet op. Dit is echt iets van de latere Roomse kerk.
  vrijdag 21 november 2025 @ 13:01:21 #32
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219309221
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2025 22:57 schreef Beathoven het volgende:

[..]
In het oude testament sterft er niet echt iemand.
In het OT sterf iedereen en nergens blijkt dat ze een leven na de dood verwachten.
pi_219309573
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:47 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Doorheen heel het Oude Testament is het duidelijk dat JHWH één is, ondeelbaar en buiten Hem is er niets.

Niets drie-eenheid.

De zogenaamde 3eh is Vader, Woord, HG, niet: Vader, Zoon, HG, dat is een doop formule.

Wiens achterkant zag Mozes op de berg en met wie worstelde Jacob die de plaats pniel noemde?
  vrijdag 21 november 2025 @ 13:31:30 #34
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219309678
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 13:23 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
De zogenaamde 3eh is Vader, Woord, HG, niet: Vader, Zoon, HG, dat is een doop formule.
Deuteronomium 6:4 “Hoor, Israël! De HEER is onze God, de HEER is één.

Ook op veel andere plekken, met name Jesaja, wordt benadrukt dat God één en ondeelbaar is.

Jes 44:6

quote:
Wiens achterkant zag Mozes op de berg en met wie worstelde Jacob die de plaats pniel noemde?
de ene.

In de fragmenten die door de "Elohist" zijn geschreven (delen van Genesis, Exodus en Numeri) zijn wel sporen van polytheïsme te zien.
pi_219309737
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 13:31 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Deuteronomium 6:4 “Hoor, Israël! De HEER is onze God, de HEER is één.

Ook op veel andere plekken, met name Jesaja, wordt benadrukt dat God één en ondeelbaar is.

Jes 44:6
[..]
de ene.

In de fragmenten die door de "Elohist" zijn geschreven (delen van Genesis, Exodus en Numeri) zijn wel sporen van polytheïsme te zien.
Ps51
Schep mij een rein hart, o God, en vernieuw in mijn binnenste een standvastige geest. Verwerp mij niet van voor Uw aangezicht en neem Uw Heilige Geest niet van mij weg. Geef mij de vreugde over Uw heil terug, ondersteun mij met een geest van vrijmoedigheid.

Openb 1:11
Zeggende: Ik ben de Alfa en de Omega, de Eerste en de Laatst
  vrijdag 21 november 2025 @ 14:26:32 #36
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219310081
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 13:42 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Ps51
Schep mij een rein hart, o God, en vernieuw in mijn binnenste een standvastige geest. Verwerp mij niet van voor Uw aangezicht en neem Uw Heilige Geest niet van mij weg. Geef mij de vreugde over Uw heil terug, ondersteun mij met een geest van vrijmoedigheid.
Wat wil je met dit vers duidelijk maken? :?
quote:
Openb 1:11
Zeggende: Ik ben de Alfa en de Omega, de Eerste en de Laatst
Me, myself en I zijn nog steeds maar één persoon. Niet 3.

Dit vers komt overigens uit het NT.

De vergoddelijking van Jezus is pas ver na zijn dood ontstaan.
pi_219310131
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 14:26 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Wat wil je met dit vers duidelijk maken? :?
[..]
Me, myself en I zijn nog steeds maar één persoon. Niet 3.

Dit vers komt overigens uit het NT.

De vergoddelijking van Jezus is pas ver na zijn dood ontstaan.
dat heilige geest geen christelijke verzinsel is om 3eh kracht bij te zetten. Gen 1:2 spreekt ook over de geest van God
  vrijdag 21 november 2025 @ 14:46:33 #38
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219310216
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 14:35 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
dat heilige geest geen christelijke verzinsel is om 3eh kracht bij te zetten. Gen 1:2 spreekt ook over de geest van God
De geest Gods (en bv ook de stem Gods) worden in het OT niet als aparte entiteit beschouwd. In Gen 1:2 is duidelijk dat God een geest is, of kan zijn.

De triniteit komt gewoon niet voor in de Bijbel, er is ook geen tehologie hierover te vinden in het NT, het is een latere christelijke uitvinding en is nederhand in een paar eeuwen doorontwikkeld en uitgewerkt door christelijke theologen zoals Augustinus. (4e en 5e eeuw). Vermoedelijk op basis van 2 Korintiërs 13:13: "De genade van de Heer Jezus Christus, de liefde van God en de eenheid met de heilige Geest zij met u allen." Paulus zegt echter nergens dat deze drie een éénheid vormen of woorden van dien aard.
pi_219310494
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 14:46 schreef hoatzin het volgende:

[..]
De geest Gods (en bv ook de stem Gods) worden in het OT niet als aparte entiteit beschouwd. In Gen 1:2 is duidelijk dat God een geest is, of kan zijn.

De triniteit komt gewoon niet voor in de Bijbel, er is ook geen tehologie hierover te vinden in het NT, het is een latere christelijke uitvinding en is nederhand in een paar eeuwen doorontwikkeld en uitgewerkt door christelijke theologen zoals Augustinus. (4e en 5e eeuw). Vermoedelijk op basis van 2 Korintiërs 13:13: "De genade van de Heer Jezus Christus, de liefde van God en de eenheid met de heilige Geest zij met u allen." Paulus zegt echter nergens dat deze drie een éénheid vormen of woorden van dien aard.
Stem van God, profetisch Woord van God dat tot de profeten kwam waren meestal visioenen.
De engel in de braamstruik is een van de vele manifestatie van God.

Een psalm zegt ergens kust de zoon. Psalm 2 laatste vers dacht ik

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 21 november 2025 @ 15:54:33 #40
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219310582
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 15:37 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Stem van God, profetisch Woord van God dat tot de profeten kwam waren meestal visioenen.
De engel in de braamstruik is een van de vele manifestatie van God.

Een psalm zegt ergens kust de zoon. Psalm 2 laatste vers dacht ik

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zoon van God is in het OT vaak het volk Israël, maar ook Adam was een zoon van God, en David en andere koningen. Zonen Gods zijn mensen met een nauwe band met God.

Nergens in het OT blijkt dat God "een Zoon" zou hebben, dat strookt ook niet met het idee dat God één is en dat er buiten Hem niets is.
pi_219310743
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 15:54 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Zoon van God is in het OT vaak het volk Israël, maar ook Adam was een zoon van God, en David en andere koningen. Zonen Gods zijn mensen met een nauwe band met God.

Nergens in het OT blijkt dat God "een Zoon" zou hebben, dat strookt ook niet met het idee dat God één is en dat er buiten Hem niets is.
Hoe kon Davids beloofde zoon dan ook zijn Heer zijn?

42Wat denkt u over de Christus? Wiens Zoon is Hij? Zij zeiden tegen Hem: Davids Zoon.
43Hij zei tegen hen: Hoe kan David Hem dan, in de Geest, zijn Heere noemen, als hij zegt:
44 De Heere heeft gezegd tegen Mijn Heere: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden neergelegd heb als een voetbank voor Uw voeten?
45Als David Hem dan zijn Heere noemt, hoe kan Hij dan zijn Zoon zijn?
pi_219310813
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 15:54 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Jezus wordt dan ook de eniggeboren zoon genoemd, de erfgenaam. David zegt over zichzelf door de Geest 'heden heb ik u verwekt', hij staat model voor de uiteindelijke messias die de letterlijke zoon van God zou worden en hij (de Heilige Geest) profeteert aangaande en namens JC.

2Sa 23:1-3 SV 1 Voorts zijn dit de laatste woorden van David. David, de zoon van Isaï zegt, en de man, die hoog is opgericht, de gezalfde van Jakobs God, en liefelijk in psalmen van Israël, zegt: 2 De Geest des HEEREN heeft door mij gesproken, en Zijn rede is op mijn tong geweest. 3 De God Israëls heeft gezegd, de Rotssteen Israëls heeft tot mij gesproken: Er zal zijn een Heerser over de mensen, een Rechtvaardige, een Heerser in de vreze Gods.

Mat 16:16 SV En Simon Petrus, antwoordende, zeide: Gij zijt de Christus, (aka) de Zoon des levenden Gods.

Zelfs die niet geloven zeggen dat de Christus de zoon van God is, betekent.
Mar 14:61 SV Maar Hij zweeg stil, en antwoordde niets. Wederom vraagde Hem de hogepriester, en zeide tot Hem: Zijt Gij de Christus, de Zoon des gezegenden Gods?
pi_219311071
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 12:47 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Niets drie-eenheid.

Het nogal hoogoplopende schisma van Constantinopel ging over verschil van inzicht over hoe de relaties in de drie-eenheid lagen met de Nestorianen als boeman. Dat was een paar eeuwen voor de het ontstaan van de Islam. Ook had het weinig met de nog prille katholieke kerk te maken. Het was vooral een Byzantijns "feestje"
  dinsdag 25 november 2025 @ 07:48:15 #44
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219338604
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 16:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat denkt u over de Christus? Wiens Zoon is Hij? Zij zeiden tegen Hem: Davids Zoon.
Ik heb het over het OT en jij komt met een tekst uit Mattheus?
  dinsdag 25 november 2025 @ 07:50:59 #45
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219338614
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 16:32 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Jezus wordt dan ook de eniggeboren zoon genoemd, de erfgenaam. David zegt over zichzelf door de Geest 'heden heb ik u verwekt', hij staat model voor de uiteindelijke messias die de letterlijke zoon van God zou worden en hij (de Heilige Geest) profeteert aangaande en namens JC.

2Sa 23:1-3 SV 1 Voorts zijn dit de laatste woorden van David. David, de zoon van Isaï zegt, en de man, die hoog is opgericht, de gezalfde van Jakobs God, en liefelijk in psalmen van Israël, zegt: 2 De Geest des HEEREN heeft door mij gesproken, en Zijn rede is op mijn tong geweest. 3 De God Israëls heeft gezegd, de Rotssteen Israëls heeft tot mij gesproken: Er zal zijn een Heerser over de mensen, een Rechtvaardige, een Heerser in de vreze Gods.

Mat 16:16 SV En Simon Petrus, antwoordende, zeide: Gij zijt de Christus, (aka) de Zoon des levenden Gods.

Zelfs die niet geloven zeggen dat de Christus de zoon van God is, betekent.
Mar 14:61 SV Maar Hij zweeg stil, en antwoordde niets. Wederom vraagde Hem de hogepriester, en zeide tot Hem: Zijt Gij de Christus, de Zoon des gezegenden Gods?
Ja ok, wat wil je nu duidelijk maken?
  dinsdag 25 november 2025 @ 09:28:15 #46
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219339208
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 10:28 schreef Alarmonoff het volgende:
Joden hebben natuurlijk helemaal niemand gekruisigd. Dat was een romeinse straf.

Als joden Jezus hadden gedood dan zou hij gestenigd zijn.
pi_219339808
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:28 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Joden hebben natuurlijk helemaal niemand gekruisigd. Dat was een romeinse straf.

Hadden we een iets ander verloop van de geschiedenis gehad met een steen op iedere kerk. Als hij dat tenminste had overleefd (en daarna was verdwenen.) :)

Die kruisiging is ook wel een onderwerp. In de oude tijd en ver daarna was een simpel 1+1 al genoeg. Bonifacius zou een oude aanbeden eik hebben omgehakt, er was geen wraak als gevolg?; conclusie: de god van het heidenvolk was niet echt.

Daarom was het voor Joodse volgers van de messias heel belangrijk dat Jezus de kruisiging overleefde. Was hij doodgegaan dan was het maar een sterveling. Het lege bed is uitgelegd als een wonder, en de rest, de wederopstanding, is het Christendom van vandaag de dag.

Maar hoewel de succesratio hoog was in kruisigen, heeft nóg tenminate één iemand de kruisigingsmethode overleefd.

Flavius Josephus (circa 37 - 100)

https://en.wikipedia.org/wiki/Josephus

*Let niet op het de gravure van z'n portret, dat is dichter tegen onze tijd aan geproduceerd.
pi_219340041
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 07:48 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Ik heb het over het OT en jij komt met een tekst uit Mattheus?
Je hebt het over het OT ja,

En ik citeer een tekst uit Mattheus.

Die over het OT gaat...
pi_219340045
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 07:50 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Ja ok, wat wil je nu duidelijk maken?
Wat de joden zouden verstaan onder zoon van God.
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 09:28 schreef hoatzin het volgende:

[..]

daar waren de schrijvers van de koran dan niet van bewust.
  dinsdag 25 november 2025 @ 12:17:04 #50
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219340092
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 12:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je hebt het over het OT ja,

En ik citeer een tekst uit Mattheus.

Die over het OT gaat...
Dan blijft mijn stelling dus overeind. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')