abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219199864


Het klaag-, praat en vraagtopic voor medewerkers van PostNL.



Het was ooit APT, P&T en het toch wel zo vaak gebruikte PTT. Het werd via een korte pauze als TPG en TNT uiteindelijk Postnl. Omdat het nog niet verwarrend genoeg was, namen we Sandd er nog maar bij. Hoewel we verdwalen in alle namen, weten de aanwezige postbodes, postbezorgers en postsorteerders de weg naar dit topic en alle huizen in Nederland wel te vinden.

De pakketchauffeurs, dames van de klantenservice, de medewerkers van de kantoren en alle andere Postnl'ers zul je hier niet vinden. Maar wij willen je best helpen met vragen over je poststuk en we zullen zeker 'de bezorger er op aanspreken'.

Op de site van Postnl kun je de Posttarieven, Adressen en Postcodes opzoeken. Ga je verhuizen, dan vinden de bezorgers en nieuwe bewoners het wel fijn als je een Verhuisservice neemt. We zijn er natuurlijk ook voor bedrijven.

Oh, en natuurlijk zijn wij je favoriete en minst favoriete bezorger, dus complimenten en klachten zijn er ook.



Voor de medewerkers natuurlijk de zo belangrijke betaaldata:


Overuurtjes maken we standaard. En die worden zo uitbetaald:

Meelezen, de weg kwijt, wordt het je gewoon te veel? We hebben hieronder nog even de meest gebruikte afkortingen en termen voor je uitgepuzzeld:

HAH = Huis aan Huis folders
HSM = HuisNummerSorteermachine
VOS = Vroege Ochtend Sortering
TC/TL = Teamcoach/Teamleider
VBL/VBG = Voorbereidingslocatie/gebied
CVL = Centrale voorbereidingslocatie
Afschrijven = (Verkeerd gesorteerde) post herstellen/retourneren m.b.v. sticker
SP = Senior Planner
OR/OC = Ondernemingsraad
TOT = Toeslag Onregelmatige Tijdstippen
VM = Vestigingsmanager
Piekdag = Dag dat het druk is
Daldag = Dag dat het rustig is
X-wijken = Wijken met dinsdag, donderdag en zaterdag piek
Y-wijken = Wijken met woensdag en vrijdag piek
Postvest/kangoeroebuidel/bomgordel = Jas-tas combinatie om post te dragen
SKNJ = Sinterklaas, Kerst, Nieuwjaar
Postboy = Kar voor post
Depot = Plek waar post gebracht wordt
Retailer = Winkels waar pakjes gebracht/gehaald kunnen worden



pi_219201802
de topictitel is hetzelfde :)
pi_219201834
er is weer een nieuwe editie uitgekomen,nu steeds aan het begin van de maand.

https://www.rodemorgen.nl/PiB/2025/251105%20PiB%20november.pdf


uit het krantje:

PostNL gaat in week 48 en 49 een
partij van acht miljoen stuks landelijk verwerken. Het gaat om
een brochure van de overheid:
'Wat te doen in een noodsituatie?'

Lekker en dan die agenda's nog erbij.
pi_219203340
Die titel mag wel zijn: wij willen van unck weg...

Mijn hemel, de manier waarop die met mensen omgaat. Tal van bezorgers hebben hem een berichtje gestuurd. Ze krijgen allemaal de zelfde reactie terug. Ja ik ben verkeerd gequote... Ze kunnen je alleen verkeerd quoten als je de zin uberhaupt in je mond hebt genomen. Wat al minachting is aan je mensen.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_219203926
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 20:56 schreef ophaling10 het volgende:
de topictitel is hetzelfde :)
excuses ik was vooral heel verbaasd dat ineens het topic dicht was!
pi_219205276
Valt me trouwens wel op dat er steeds vaker poststukken beschadigd aankomen. Flink verkreukeld, plastic seal kapot of afgeraffeld. Neem aan dat ze gewoon normaal worden aangeleverd door de afzender. Dus geen idee weer het mis gaat tijdens sortering of bij bezorger met te strakke elastiek?
pi_219207183
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 11:26 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Valt me trouwens wel op dat er steeds vaker poststukken beschadigd aankomen. Flink verkreukeld, plastic seal kapot of afgeraffeld. Neem aan dat ze gewoon normaal worden aangeleverd door de afzender. Dus geen idee weer het mis gaat tijdens sortering of bij bezorger met te strakke elastiek?
Veel post wordt in de pakjes tassen ertussen gefrommeld. Die post raakt beschadigd bij het eruit trekken van pakketten. Maar blijkbaar is het voor binnen weer tijdbesparend, want ze blijven er mee doorgaan, ook na klachten van ons.
pi_219207359
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 17:09 schreef YBouncer het volgende:

[..]
Veel post wordt in de pakjes tassen ertussen gefrommeld. Die post raakt beschadigd bij het eruit trekken van pakketten. Maar blijkbaar is het voor binnen weer tijdbesparend, want ze blijven er mee doorgaan, ook na klachten van ons.
dacht dat het niet mocht,en de kans dat het op straat komt de liggen is 100%, hier i elke tas 2 bundels dus 24 tassen vandaag,zo straks met de najaarsdrukte kun je lachen.
Ook uit het krantje:

Onze postbezorgers lopen hun
rondes … met steeds minder post
in de tas”, zegt Maurice Unck, directeur van de brievenbuspostafdeling van PostNL’
Hij jokt, want hij weet dat steeds
minder mensen steeds meer
moeten doen.

ja dat was te zien de laatste 3,5 week.
pi_219207473
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 17:42 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
dacht dat het niet mocht,en de kans dat het op straat komt de liggen is 100%, hier i elke tas 2 bundels dus 24 tassen vandaag,zo straks met de najaarsdrukte kun je lachen.
Ook uit het krantje:

Onze postbezorgers lopen hun
rondes … met steeds minder post
in de tas”, zegt Maurice Unck, directeur van de brievenbuspostafdeling van PostNL’
Hij jokt, want hij weet dat steeds
minder mensen steeds meer
moeten doen.

ja dat was te zien de laatste 3,5 week.
Klinkt mooi voor de buitenwacht, sowieso zijn de tassen volgens mij (de nieuwe) ook weer net een maatje groter geworden
pi_219207601
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 22:49 schreef V__L_N het volgende:
Die titel mag wel zijn: wij willen van unck weg...

Mijn hemel, de manier waarop die met mensen omgaat. Tal van bezorgers hebben hem een berichtje gestuurd. Ze krijgen allemaal de zelfde reactie terug. Ja ik ben verkeerd gequote... Ze kunnen je alleen verkeerd quoten als je de zin uberhaupt in je mond hebt genomen. Wat al minachting is aan je mensen.
Verkeerd geciteerd is sowieso bullshit, want het betrof geen geschreven interview (waarbij je mensen uitspraken in de mond zou kunnen leggen die nooit gedaan zijn), maar een tv-interview, waarbij heel Nederland letterlijk kon horen wat hij zei. Dus er was helemaal geen sprake van citeren. De letterlijk door hem uitgesproken tekst luidde als volgt:

quote:
.....er zijn 3 verzamelenveloppen binnengekomen bij ons, dus al het voorbereiden is goed gegaan. Dan komt het in de tas bij de bezorger, en een paar bezorgers hebben het niet of te laat bezorgd, maar dat kunnen we dus niet meer achterhalen
Ik vind het een vreemde zin. Dat de post op het sorteercentrum is binnengekomen DUS al het voorbereiden is goed gegaan. Dat heeft niks met elkaar te maken! Post kan op het sorteercentrum binnenkomen en vervolgens toch door een voorbereider in een verkeerde tas gegooid worden, of achter/onder een sorteerkast vallen. Ook in het vervoer van de tassen naar de depots kan nog van alles mis gaan. En daar gaat meneer Unck nu aan voorbij. Op ons depot wordt regelmatig, tegelijk met de oranje tassen, nog een krat met rouwkaarten en medische post meegeleverd, en het komt voor dat daar post voor een heel ander gebied tussen zit. Vroeger moest je dan de TC bellen die meteen in actie kwam, maar tegenwoordig luidt de instructie "herstelsticker er op en in de oranje bus gooien". Ook gebeurt het dat wijken niet gelopen worden, wegens gebrek aan personeel. Maar dan worden wel de rouwkaarten op het depot gezet voor die wijken. Helaas "vergeet" het SCO dan wel om iemand in te roosteren die dat dan wegloopt, dus daar kan het ook misgaan. Maar nee, sorteerders maken geen fouten volgens meneer Unck, chauffeurs die de depots beleveren zijn ook feilloos evenals de planners, dus dan moet de bezorger wel de schuldige zijn. :{

[ Bericht 0% gewijzigd door Kramerica-Industries op 07-11-2025 11:10:23 ]
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_219207621
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 17:42 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
dacht dat het niet mocht,en de kans dat het op straat komt de liggen is 100%, hier i elke tas 2 bundels dus 24 tassen vandaag,zo straks met de najaarsdrukte kun je lachen.
Ook uit het krantje:

Onze postbezorgers lopen hun
rondes … met steeds minder post
in de tas”, zegt Maurice Unck, directeur van de brievenbuspostafdeling van PostNL’
Hij jokt, want hij weet dat steeds
minder mensen steeds meer
moeten doen.

ja dat was te zien de laatste 3,5 week.
Wat wel en niet mag daar heeft Voorbereiden sowieso 7 kleuren schijt aan. Alle afspraken die gemaakt zijn bij de invoering van het driebundelsysteem worden op grote schaal geschonden. Er zit kleine post tussen de grote post in de G-tas, er zitten tijdschriften en folderpakketten in de BP-tas, en er zitten buspakjes tussen de kleine post in de K-tas. Ze doen maar wat!
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_219209362
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 18:23 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Verkeerd geciteerd is sowieso bullshit, want het betrof geen geschreven interview (waarbij je mensen uitspraken in de mond zou kunnen leggen die nooit gedaan zijn), maar een tv-interview, waarbij heel Nederland letterlijk kon horen wat hij zei. Dus er was helemaal geen sprake van citeren. De letterlijk door hem uitgesproken tekst luidde als volgt:
[..]
Ik vind het een vreemde zin. Dat de post op het sorteercentrum is binnengekomen DUS al het voorbereiden is goed gegaan. Dat heeft niks met elkaar te maken! Post kan op het sorteercentrum binnenkomen en vervolgens toch door een voorbereider in een verkeerde tas gegooid worden, of achter/onder een sorteerkast vallen. Ook in het vervoer van de tassen naar de depots kan nog van alles mis gaan. En daar gaat meneer Unck nu aan voorbij. Op ons depot wordt regelmatig, tegelijk met de oranje tassen, nog een krat met rouwkaarten en medische post meegeleverd, en het komt voor dat daar post voor een heel ander gebied tussen zit. Vroeger moest je dan de TC bellen die meteen in actie kwam, maar tegenwoordig luidt de instructie "herstelsticker er op en in de oranje bus gooien". Ook gebeurt het dat wijken niet gelopen worden, wegens gebrek aan personeel. Maar dan worden wel de rouwkaarten op het depot gezet voor die wijken. Helaas "vergeet" het SCO dan wel om iemand in te roosteren die dat dan wegloopt, dus daar kan het ook misgaan. Maar nee, sorteerders maken geen fouten volgens meneer Unck, chauffeurs die de depots beleveren zijn ook feilloos evenals de planners, dus dan moet de bezorger wel de schuldige zijn. :{
die kerel heeft echt geen flauw benul van de uitvoering,misschien dat er bij de appie wel iets voor hem is als vakkenvuller.Ja dat van die verkeerde tassen gebeurd hier dagelijks ,soms 2 keer per dag.Las net over die agenda's waarom pleuren ze die niet bij een pakketpunt o.i.d. neer. Het houdt een keer op bij ons.
pi_219209374
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 18:26 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Wat wel en niet mag daar heeft Voorbereiden sowieso 7 kleuren schijt aan. Alle afspraken die gemaakt zijn bij de invoering van het driebundelsysteem worden op grote schaal geschonden. Er zit kleine post tussen de grote post in de G-tas, er zitten tijdschriften en folderpakketten in de BP-tas, en er zitten buspakjes tussen de kleine post in de K-tas. Ze doen maar wat!
ja ook rouwkaarten tussen de pakketten= not done
pi_219209427
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 20:48 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
ja ook rouwkaarten tussen de pakketten= not done
ik herinner me dat er een pilot was in nieuwegein waar ze dat expres deden want dat was een goed idee...duurde geloof ik 3 weken
pi_219210819
Vandaag tijdens werkoverleg is ook het Unck Radar gesprek opgehaald.
De vraag werd gesteld: "wat is het protocol met verkeerd aangeleverde rouwkaarten?"
Antwoord: "herstelsticker".
Vraag: "PostNL heeft 60% van de brievenbussen weggehaald, waardoor er vertraging soms van een week ontstaat met post met herstelsticker."
Antwoord: "Ja, klopt."

Het gaat echt nergens meer over.
pi_219210977
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 18:23 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Verkeerd geciteerd is sowieso bullshit, want het betrof geen geschreven interview (waarbij je mensen uitspraken in de mond zou kunnen leggen die nooit gedaan zijn), maar een tv-interview, waarbij heel Nederland letterlijk kon horen wat hij zei. Dus er was helemaal geen sprake van citeren. De letterlijk door hem uitgesproken tekst luidde als volgt:
[..]
Ik vind het een vreemde zin. Dat de post op het sorteercentrum is binnengekomen DUS al het voorbereiden is goed gegaan. Dat heeft niks met elkaar te maken! Post kan op het sorteercentrum binnenkomen en vervolgens toch door een voorbereider in een verkeerde tas gegooid worden, of achter/onder een sorteerkast vallen. Ook in het vervoer van de tassen naar de depots kan nog van alles mis gaan. En daar gaat meneer Unck nu aan voorbij. Op ons depot wordt regelmatig, tegelijk met de oranje tassen, nog een krat met rouwkaarten en medische post meegeleverd, en het komt voor dat daar post voor een heel ander gebied tussen zit. Vroeger moest je dan de TC bellen die meteen in actie kwam, maar tegenwoordig luidt de instructie "herstelsticker er op en in de oranje bus gooien". Ook gebeurt het dat wijken niet gelopen worden, wegens gebrek aan personeel. Maar dan worden wel de rouwkaarten op het depot gezet voor die wijken. Helaas "vergeet" het SCO dan wel om iemand in te roosteren die dat dan wegloopt, dus daar kan het ook misgaan. Maar nee, sorteerders maken geen fouten volgens meneer Unck, chauffeurs die de depots beleveren zijn ook feilloos evenals de planners, dus dan moet de bezorger wel de schuldige zijn. :{
Hij laat hier ook duidelijk zien dat ie geen verstand heeft van zijn eigen processen. Ik heb vandaag 30 poststukken gestickerd voor allerlei plaatsen in de regio. Het is iedereen echt wel duidelijk dat bij sorteren het al lang niet meer gaat om elk poststuk op de juiste plek te krijgen. Nee het gaat om snelheid en dat het met zo min mogelijk mensen kan. En als er dan toevallig kwaliteit sneuvelt...

quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 20:48 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
ja ook rouwkaarten tussen de pakketten= not done
En rouwkaarten tussen de grote post en in losse kratten. Ga tegenwoordig maar is een wijk vlooien. Ik weet zeker dat er aardig wat gemist worden. Plus dat ze de helft van de tijd vergeten te zeggen dat ze een wijk toch sturen of juist niet. En dan vergeten ze dus dat er ook iets gedaan moet worden met de spoedpost.

quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 22:55 schreef YBouncer het volgende:
Vandaag tijdens werkoverleg is ook het Unck Radar gesprek opgehaald.
De vraag werd gesteld: "wat is het protocol met verkeerd aangeleverde rouwkaarten?"
Antwoord: "herstelsticker".
Vraag: "PostNL heeft 60% van de brievenbussen weggehaald, waardoor er vertraging soms van een week ontstaat met post met herstelsticker."
Antwoord: "Ja, klopt."

Het gaat echt nergens meer over.
Hier mogen we daar niet eens meer voor bellen. Gewoon stikker en kijken of je hem in een brievenbus met late lichting kan gooien. Lukt dat niet, dan maar een gewone.

Echt het bedrijf schaamt zich nergens meer voor. De enige die het nog wat boeit is de bezorgers en die worden nu gezwarte piet.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_219212842
Het stomste is nog dat meneer Unck zijn verhaal afsluit met de woorden dat het allemaal niet meer te achterhalen is, waarmee hij dus feitelijk zijn hele betoog onderuit haalt. Eerst beschuldigingen uiten aan het adres van postbezorgers en vervolgens terloops toegeven dat hij die aantijgingen helemaal niet hard kan maken. Logisch, want rouwkaarten zijn maar volgbaar tot het sorteercentrum, en verder niet. Het enige wat te zien is, is dat ze het sorteercentrum bereikt hebben, en wat er daarna mee is gebeurd is inderdaad niet meer te achterhalen. Dus als meneer Unck een vent is komt hij met een rectificatie, waarin hij eerlijk aangeeft dat hij niet weet waar het precies is misgegaan en waarin hij excuses maakt voor de ongefundeerde beschuldigingen.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_219215425
In de PostNL-nieuwbrief probeert meneer Unck nog een beetje aan damage control te doen, maar het lukt hem niet erg goed. Hij geeft toe dat hij zijn woorden "wat onzorgvuldig heeft gebruikt" en dat dit bij collega's "gevoelens heeft opgeroepen".

Maar z'n woorden neemt ie dus niet terug, hij staat nog steeds achter de beschuldiging die hij aan het adres van de postbezorgers gericht heeft, hij had het alleen achteraf gezien iets anders willen formuleren.

|:(
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_219216271
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 16:27 schreef Kramerica-Industries het volgende:
In de PostNL-nieuwbrief probeert meneer Unck nog een beetje aan damage control te doen, maar het lukt hem niet erg goed. Hij geeft toe dat hij zijn woorden "wat onzorgvuldig heeft gebruikt" en dat dit bij collega's "gevoelens heeft opgeroepen".

Maar z'n woorden neemt ie dus niet terug, hij staat nog steeds achter de beschuldiging die hij aan het adres van de postbezorgers gericht heeft, hij had het alleen achteraf gezien iets anders willen formuleren.

|:(
vandaar dat vakkenvullen,zelfs dat kan ie vast niet :)
  vrijdag 7 november 2025 @ 23:17:11 #20
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_219218983
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 16:27 schreef Kramerica-Industries het volgende:
In de PostNL-nieuwbrief probeert meneer Unck nog een beetje aan damage control te doen, maar het lukt hem niet erg goed. Hij geeft toe dat hij zijn woorden "wat onzorgvuldig heeft gebruikt" en dat dit bij collega's "gevoelens heeft opgeroepen".

Maar z'n woorden neemt ie dus niet terug, hij staat nog steeds achter de beschuldiging die hij aan het adres van de postbezorgers gericht heeft, hij had het alleen achteraf gezien iets anders willen formuleren.

|:(
Hij heeft zo veel minachting voor bezorgers. Net als dat gebeuren met salarissen, dat bezorgers te duur zijn Hij stapelt de beledigingen voor de werkendeklasse in zijn bedrijf lekker op
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_219219395
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 23:17 schreef V__L_N het volgende:

[..]
Hij heeft zo veel minachting voor bezorgers. Net als dat gebeuren met salarissen, dat bezorgers te duur zijn Hij stapelt de beledigingen voor de werkendeklasse in zijn bedrijf lekker op
Misschien moet ie gewoon eens een maandje meelopen voor hetzelfde salaris!
pi_219258209
Nog niet zo lang geleden kregen we het bericht dat er extra mensen zouden worden ingezet rond de Sint en Kerst periode om de drukte op te vangen.
Nou ontvangen we vandaag een bericht dat de post, tot 18 januari, een kwartier later aangeleverd kan gaan worden ivm drukte. Een beetje tegenstrijdig is het wel weer.
Bij ons is de levering pas om 11:00 uur, dus wordt nu 11:15 dat je app pas mag starten volgens PostNL.
Alvast er voor zorgen dat niet hele depots hun klok gaan aanzetten, omdat PostNL de zaakjes weer niet op orde heeft. Snel de plusminuutjes alvast voor zijn en in de kiem smoren. .
Een nieuwe list uit de oneindige trukendoos van PostNL. Haha!
pi_219258400
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 18:06 schreef YBouncer het volgende:
Nog niet zo lang geleden kregen we het bericht dat er extra mensen zouden worden ingezet rond de Sint en Kerst periode om de drukte op te vangen.
Nou ontvangen we vandaag een bericht dat de post, tot 18 januari, een kwartier later aangeleverd kan gaan worden ivm drukte. Een beetje tegenstrijdig is het wel weer.
Bij ons is de levering pas om 11:00 uur, dus wordt nu 11:15 dat je app pas mag starten volgens PostNL.
Alvast er voor zorgen dat niet hele depots hun klok gaan aanzetten, omdat PostNL de zaakjes weer niet op orde heeft. Snel de plusminuutjes alvast voor zijn en in de kiem smoren. .
Een nieuwe list uit de oneindige trukendoos van PostNL. Haha!
Gewoon allemaal de app een kwartiertje langer laten doorlopen. Makkelijk zat. ;)

Waarom trouwens tot 18 januari? Verwachten ze dat we dan nog steeds met kerstpost lopen?

[ Bericht 3% gewijzigd door Kramerica-Industries op 13-11-2025 18:48:23 ]
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_219258503
Ah joh, binnenkort hebben wij het hartstikke rustig, Spotta en Business Post denken dat ze het beter kunnen... :') _O-

https://www.ad.nl/economi(...)overnemen~a2cbec9ce/
pi_219259143
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 18:50 schreef the_X het volgende:
Ah joh, binnenkort hebben wij het hartstikke rustig, Spotta en Business Post denken dat ze het beter kunnen... :') _O-

https://www.ad.nl/economi(...)overnemen~a2cbec9ce/
ja en de bezorgers moeten dan voor een dubbeltje gaan rondrennen.
pi_219259155
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 18:37 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Gewoon allemaal de app een kwartiertje langer laten doorlopen. Makkelijk zat. ;)

ja op z'n elf en dertigste speed
pi_219259424
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 18:50 schreef the_X het volgende:
Ah joh, binnenkort hebben wij het hartstikke rustig, Spotta en Business Post denken dat ze het beter kunnen... :') _O-

https://www.ad.nl/economi(...)overnemen~a2cbec9ce/
Spotta was toch met VSP ook onderdeel van TNT/TPG/PostNL? Overigens als ze het van de huidige Spotta bezorgers moeten hebben kan het nooit lang duren ;) gok dat ze zich eerst weer op de zakelijke afzenders gaan richten. Wellicht DPG met de tijdschriften als grootste klant? Beetje Media Express vibes.
pi_219260354
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 18:06 schreef YBouncer het volgende:
Bij ons is de levering pas om 11:00 uur, dus wordt nu 11:15 dat je app pas mag starten volgens PostNL.
In het bericht staat dat de post een kwartier later kan komen, niet dat de uiterste aanlevertijd is veranderd, tenminste zo lees ik het.
pi_219260369
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 18:50 schreef the_X het volgende:
Ah joh, binnenkort hebben wij het hartstikke rustig, Spotta en Business Post denken dat ze het beter kunnen... :') _O-

https://www.ad.nl/economi(...)overnemen~a2cbec9ce/
Dat gaat ze nooit lukken. Om te beginnen bevat de UPD niet alleen de briefpost van particulieren, maar ook die van kleine bedrijven, EN de aangetekende post EN pakjes tot 10 kg van particuliere en kleinzakelijke afzenders. Daarnaast moeten ze brievenbussen gaan plaatsen en dagelijks lichten, en ze moeten overal postagentschappen gaan openen. En ze moeten 5 dagen per week bezorgen (6 dagen voor rouw en medisch).

Als ik Google mag geloven, bezorgt PostNL momenteel 6 miljoen poststukken per dag, waarvan 15% (900.000 stuks) onder de UPD valt.

Business Post bezorgt momenteel 1,8 miljoen brieven per week, oftewel 360.000 brieven per dag. Ik zie die er niet eventjes 900.000 poststukken bij pakken, dan neemt hun werklast met een factor 3,5 toe. En, laten we eerlijk zijn, die bezorgers van hun zijn over het algemeen erg traag en kunnen maar kleine wijken aan.

Daar komt bij dat een tijdje geleden sprake was van een wijziging in de postwet, waardoor PostNL straks niet meer verplicht is post van regionale postbedrijven, die geen landelijke dekking hebben, over te nemen voor 40 cent per stuk. Toen dat bericht naar buiten kwam was Leiden in last, en onder andere Business Post klaagde daarover, want dan zouden hun prijzen flink stijgen omdat zij veel post naar PostNL doorschuiven.

Dus Business Post dat eerst nog beweerde PostNL nodig te hebben omdat ze zelf de capaciteit en mankracht niet hebben om overal zelf te bezorgen, heeft PostNL nu ineens niet meer nodig? Sterker nog: ze willen nu 15% van onze post erbij nemen? Dat gaat echt never nooit goed komen.

En Spotta zelf werkt met 14 en 15 jarige pubers die 1x per week folders bezorgen. Die zie ik ook echt geen 5 dagen per week met briefpost lopen.

En geen van beiden hebben voor zover ik weet sorteermachines om geadresseerde post (en pakjes) te sorteren. Hebben ze zo veel geld dat ze die even kunnen aanschaffen? Of gaan ze het met de hand sorteren?
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_219260811
Ik vermoed dat die in een theorie gaan geloven van die rare prof. Dat ze dan ook recht krijgen op de sorteermachines en brievenbussen, dat ze dat dus moeten overnemen. Of dat ze daar op willen gaan aanbesteden.

Punt is, upd zonder zakelijke post is helemaal niet winstgevend te maken. Tenzij je die bezorgers voor 10 cent per poststuk gaat laten lopen en sorteren... Maar dat is bij sandd ook al snel onder de tafel door gegaan omdat werknemers ook rechten hebben. Zelfs als ze een afstand hebben tot de arbeidsmarkt.

quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 18:06 schreef YBouncer het volgende:
Nog niet zo lang geleden kregen we het bericht dat er extra mensen zouden worden ingezet rond de Sint en Kerst periode om de drukte op te vangen.
Nou ontvangen we vandaag een bericht dat de post, tot 18 januari, een kwartier later aangeleverd kan gaan worden ivm drukte. Een beetje tegenstrijdig is het wel weer.
Bij ons is de levering pas om 11:00 uur, dus wordt nu 11:15 dat je app pas mag starten volgens PostNL.
Alvast er voor zorgen dat niet hele depots hun klok gaan aanzetten, omdat PostNL de zaakjes weer niet op orde heeft. Snel de plusminuutjes alvast voor zijn en in de kiem smoren. .
Een nieuwe list uit de oneindige trukendoos van PostNL. Haha!
Het is inmiddels al lekker druk. En het sorteercentrum zakt compleet al door het ijs. Pakketjes van 2/3 dagen zijn nu al geen uitzondering. Er zit weer constant post tussen de pakketjes en ik heb al 2 weken hele slingers aan herstelstikkers nodig. Dat kwartiertje gaat ze niet redden binnen...
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_219261196
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 21:53 schreef zevenmijlslaars het volgende:

[..]
In het bericht staat dat de post een kwartier later kan komen, niet dat de uiterste aanlevertijd is veranderd, tenminste zo lees ik het.
Je hebt gelijk. Er staat niet zwart op wit dat de uiterste aanlevertijd een kwartier verschuifd wordt.
En toch heb ik het gevoel dat PostNL met dat bericht denkt dat iedereen nu zijn app een kwartier later aan gaat zetten. Bedankt voor je oplettendheid. :D
pi_219261261
quote:
Het is inmiddels al lekker druk. En het sorteercentrum zakt compleet al door het ijs. Pakketjes van 2/3 dagen zijn nu al geen uitzondering. Er zit weer constant post tussen de pakketjes en ik heb al 2 weken hele slingers aan herstelstikkers nodig. Dat kwartiertje gaat ze niet redden binnen...
Hier ook een enorme bende al weken lang. Verkeerde labels op tassen. Bundels op zijn kop in de tassen. Gidsen en bladen met de achterkant in de bundel. Mailings PCL van compleet andere gebieden bovenop het groot, dus nog geen eens ertussen gesorteerd. Veel bladen tussen de pakketten. Kleine post, wat niet in een tas past, toch doorstapelen erbovenop in allerlei richtingen tot aan de rand toe van de tas, terwijl je ook gewoon een 2e tas had kunnen pakken.

Maar tijdens het werkoverleg werd tegen ons gezegd dat je er niet over mocht klagen, want de TL kon er niets mee. Die kon de klachten niet doorgeven of doorsturen. Dus we waren aan de goden overgeleverd.
Uiteraard.
pi_219262040
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 23:59 schreef YBouncer het volgende:
Maar tijdens het werkoverleg werd tegen ons gezegd dat je er niet over mocht klagen
ze kunnen het allemaal mooi vertellen,maar het blijft een onderbetaald baantje,momenteel is het wel een baan(>ruim boven contracturen)verder de animo hier voor 22-12 is enorm(niet dus)dat zegt alweer genoeg.
pi_219266593
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 23:59 schreef YBouncer het volgende:

[..]
Hier ook een enorme bende al weken lang. Verkeerde labels op tassen. Bundels op zijn kop in de tassen. Gidsen en bladen met de achterkant in de bundel. Mailings PCL van compleet andere gebieden bovenop het groot, dus nog geen eens ertussen gesorteerd. Veel bladen tussen de pakketten. Kleine post, wat niet in een tas past, toch doorstapelen erbovenop in allerlei richtingen tot aan de rand toe van de tas, terwijl je ook gewoon een 2e tas had kunnen pakken.

Maar tijdens het werkoverleg werd tegen ons gezegd dat je er niet over mocht klagen, want de TL kon er niets mee. Die kon de klachten niet doorgeven of doorsturen. Dus we waren aan de goden overgeleverd.
Uiteraard.
Klagen heeft ook geen zin. Als depot krijgen we echt meerdere keren per week tassen van verkeerde depots. Soms gewoon verkeerd op de kar, maar regelmatig verkeerd gelabeld of nog erger. Sectie gele kaart gemist, en dan zit het dus achter de post van een andere wijk.

Echt binnen gaat het totaal mis en buiten moeten we er maar mee dealen is het signaal. Het wordt denk ik ook nog erger omdat die 8 miljoen stuks van de overheid er ook nog bij zit.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_219270909
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 19:06 schreef V__L_N het volgende:

[..]
Klagen heeft ook geen zin. Als depot krijgen we echt meerdere keren per week tassen van verkeerde depots. Soms gewoon verkeerd op de kar, maar regelmatig verkeerd gelabeld of nog erger. Sectie gele kaart gemist, en dan zit het dus achter de post van een andere wijk.

Echt binnen gaat het totaal mis en buiten moeten we er maar mee dealen is het signaal. Het wordt denk ik ook nog erger omdat die 8 miljoen stuks van de overheid er ook nog bij zit.
komt ook omdat binnen ze ook niemand kunnen krijgen en kwaliteit echt niet telt want mag niks kosten! meeste mensen die nieuw binnenkomen is gewoon soort uitzendkracht dat met 12 mensen in een huis wonen zeg maar en opleiding binnen bestaat ook niet meer, kan je tot 10 tellen wensen ze je een prettige loopbaan....
pi_219271320
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 09:37 schreef liedetector het volgende:

[..]
komt ook omdat binnen ze ook niemand kunnen krijgen en kwaliteit echt niet telt want mag niks kosten! meeste mensen die nieuw binnenkomen is gewoon soort uitzendkracht dat met 12 mensen in een huis wonen zeg maar en opleiding binnen bestaat ook niet meer, kan je tot 10 tellen wensen ze je een prettige loopbaan....
Het hele werk gaat ze nog meer kosten:

https://brusselsenieuwe.n(...)t-hoger-minimumloon/
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_219271332
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 10:33 schreef V__L_N het volgende:

[..]
Het hele werk gaat ze nog meer kosten:

https://brusselsenieuwe.n(...)t-hoger-minimumloon/
eventueel dus
pi_219271410
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 10:36 schreef liedetector het volgende:

[..]
eventueel dus
Naja de lonen moeten omhoog. De tweede kamer heeft er ook al over gestemd, maar besloten het uit te stellen in afwachting van de uitspraak van deze rechtzaak. Er is geen weg meer omheen, voor bezorgers is het gunstig dat het bedrijf pas begin volgend jaar wil onderhandelen over het nieuwe salaris. Dan zitten we al weer stukje verder in dit proces.

Enige manier om het goedkoper te laten worden is minder mensen...
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_219271632
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 10:47 schreef V__L_N het volgende:

[..]
Naja de lonen moeten omhoog. De tweede kamer heeft er ook al over gestemd, maar besloten het uit te stellen in afwachting van de uitspraak van deze rechtzaak. Er is geen weg meer omheen, voor bezorgers is het gunstig dat het bedrijf pas begin volgend jaar wil onderhandelen over het nieuwe salaris. Dan zitten we al weer stukje verder in dit proces.

Enige manier om het goedkoper te laten worden is minder mensen...
waar ze al hard mee bezig zijn, lonen zijn al aardig gestegen dat ik 10 jaar bij de post werkte kreeg ik ongeveer 10 cent meer dan huidige minimum, wat toen echt lager lag, dus we gaan zien
pi_219273119
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 23:46 schreef YBouncer het volgende:

[..]
Je hebt gelijk. Er staat niet zwart op wit dat de uiterste aanlevertijd een kwartier verschuifd verschoven wordt.
En toch heb ik het gevoel dat PostNL met dat bericht denkt dat iedereen nu zijn app een kwartier later aan gaat zetten. Bedankt voor je oplettendheid. :D
Je mag je app starten als op de uiterste belevertijd je post er nog niet is. Zo staat het in het bericht:

* Op de meeste depots komt de post nog steeds voor de uiterste aanlevertijd aan. Deze tijd verandert niet.
* De depots die hun post na de uiterste aanlevertijd ontvangen, krijgen hierover een apart bericht.
* Als jouw post niet klaar staat op de uiterste aanlevertijd, mag je je loop starten in de Mijn Werk-app.

Dus op geen enkel depot verandert de uiterste aanlevertijd, maar op een deel van de depots komt straks de post LATER dan de uiterste aanlevertijd. Dus dan mag je dat kwartier wachten gewoon schrijven.

Nu kun je je natuurlijk afvragen of als de post na de uiterste aanlevertijd komt, de uiterste aanlevertijd nog wel de uiterste aanlevertijd is. Het woord "uiterste" suggereert immers dat de aanlevering niet later KAN zijn. Maar dat is natuurlijk hogere PostNL-semantiek.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_219273512
Ik meen mij te herinneren dat PostNL in vroegere tijden beweerde dat wanneer ze zelf op tijd aangaven dat de uiterste levertijd niet gehaald ging worden, je de app pas aan mocht zetten wanneer de post er was.
Maar ik geloof dat de OR daar later een stokje voor heeft gestoken.
Daarom voelde dat bericht voor mij als deja-vu. :D
pi_219273814
Het was geloof ik zo dat wanneer PostNL minimaal een uur VOOR de uiterste aanlevertijd doorgaf dat de post later zou komen, het eerste halfuur wachten voor eigen rekening was. Maar op een gegeven moment is die regel afgeschaft. Niet dat het in de praktijk veel uitmaakte, want meestal werd er überhaupt niet doorgegeven als de post te laat was, en als ze het wel doorgaven was het nooit minstens een uur van tevoren.

Maar de aanpassing van die regel heeft er gelukkig wel voor gezorgd dat PostNL de regel "tijdigheid voor volledigheid" ging hanteren. Dat was mooi, want ik kan me nog wel de KNJ's herinneren dat je tot half 3 kwart voor 3 op het depot stond te wachten met z'n allen (lekker blauwbekken in een onverwarmde enkelsteens garagebox) voordat de chauffeur eindelijk aan kwam rijden.

Maar PostNL is nu blijkbaar toch weer een beetje aan het terugkomen op "tijdigheid voor volledigheid". Geen goede ontwikkeling.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_219275927
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 18:09 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Het was geloof ik zo dat wanneer PostNL minimaal een uur VOOR de uiterste aanlevertijd doorgaf dat de post later zou komen, het eerste halfuur wachten voor eigen rekening was. Maar op een gegeven moment is die regel afgeschaft. Niet dat het in de praktijk veel uitmaakte, want meestal werd er überhaupt niet doorgegeven als de post te laat was, en als ze het wel doorgaven was het nooit minstens een uur van tevoren.

Maar de aanpassing van die regel heeft er gelukkig wel voor gezorgd dat PostNL de regel "tijdigheid voor volledigheid" ging hanteren. Dat was mooi, want ik kan me nog wel de KNJ's herinneren dat je tot half 3 kwart voor 3 op het depot stond te wachten met z'n allen (lekker blauwbekken in een onverwarmde enkelsteens garagebox) voordat de chauffeur eindelijk aan kwam rijden.

Maar PostNL is nu blijkbaar toch weer een beetje aan het terugkomen op "tijdigheid voor volledigheid". Geen goede ontwikkeling.
Dat doen we nu anders wel weer hoor. Omdat het bedrijf nu betaald voor de tijd die we krijgen als er iets niet geleverd wordt, laten ze je gewoon wachten.

Dus ik had paar weken geleden op zaterdag, geen wijken geleverd. Chauffeur was "kwijt". Dus wij bellen. Ja we gaan het uitzoeken. Vervolgens elke keer als je belt: blijf maar even wachten, je wordt toch betaald...
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
  maandag 17 november 2025 @ 16:31:24 #44
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_219286188
De ACM maakt gehakt van de plannen voor verruiming van de bezorgtijd.

Is ook volkomen bizar dat de termijn voor het bezorgen van poststukken met dagen wordt opgehoogd en dan nog 1 op de 10 poststukken (!) niet op tijd bezorgd hoeft te worden. En dat in het land waar postbezorgen het allermakkelijkst is.
pi_219286350
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 16:31 schreef Zelva het volgende:
De ACM maakt gehakt van de plannen voor verruiming van de bezorgtijd.

Is ook volkomen bizar dat de termijn voor het bezorgen van poststukken met dagen wordt opgehoogd en dan nog 1 op de 10 poststukken (!) niet op tijd bezorgd hoeft te worden. En dat in het land waar postbezorgen het allermakkelijkst is.
quote:
De voorgestelde verruiming is volgens de ACM zelfs in strijd met de Europese eisen voor postbezorging. Daarom stelt de ACM voor om een tweede eis toe te voegen aan de bezorging, namelijk dat 99 procent van de brieven binnen vijf dagen moet worden bezorgd. Daarmee kan worden voorkomen dat mensen straks in het ergste geval negen dagen wachten op een kaart.
Het lekker breed interpreteren begint nu al.. conclusie over 5 jaar: post is duurder en trager. Ontvanger de huilende derde... *Zet alvast notificatie over 5 jaar voor dit bericht*
pi_219288639
ACM heeft gelijk. Je ziet het nu al met herstelpost. Dat omdat we zakelijk nog maar op 2 dagen doen dat het veel te veel tijd kost om te herstellen. Probleem alleen is dat we geen manier hebben om te tracken hoe lang heet precies duurt. We zouden eigenlijk voor postzegelpost wel zo iets moeten hebben, dan pas kun je zorgen dat het ook echt optijd komt.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_219288862
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 22:38 schreef V__L_N het volgende:
ACM heeft gelijk. Je ziet het nu al met herstelpost. Dat omdat we zakelijk nog maar op 2 dagen doen dat het veel te veel tijd kost om te herstellen. Probleem alleen is dat we geen manier hebben om te tracken hoe lang heet precies duurt. We zouden eigenlijk voor postzegelpost wel zo iets moeten hebben, dan pas kun je zorgen dat het ook echt optijd komt.
In bijvoorbeeld Duitsland heb je tegenwoordig barcodes op postzegels, welke je dan ook in het sorteerproces kunt volgen.
pi_219298639
Het boekje wat we binnenkort bij iedereen rond mogen gaan brengen:

https://www.denkvooruit.n(...)een-noodsituatie.pdf
pi_219300208
Vandaag had een collega al zijn grote post in zijn piekwijk, voor alle straten, achterste voren gesorteerd.
Dus lekker plussen in de regen.
Janken.

Wordt er bij jullie wat met de meldingen over de afschuwelijk slechte sortering gedaan?
Mijn meldingen staan vanaf augustus nog steeds "in behandeling".
pi_219300513
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 22:24 schreef YBouncer het volgende:
Mijn meldingen staan vanaf augustus nog steeds "in behandeling".
Ik maak geen meldingen meer, dat is een verspilling van mijn tijd. Soms wel een berichtje naar de lc zodat hij weet waarom ik er langer mee bezig ben geweest.
pi_219301687
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 22:24 schreef YBouncer het volgende:
Vandaag had een collega al zijn grote post in zijn piekwijk, voor alle straten, achterste voren gesorteerd.
Dus lekker plussen in de regen.
Janken.
Ik had dat alleen bij de Max magazine, ik vroeg me al af hoe dat mogelijk was, iemand enig idee?

De laatste tijd zie ik ook opvallend veel herstelstickers in de wijken die ik loop, dat soort dingen lijken ook wel in periodes te gaan, een paar jaar terug met kerst had iedere wijk tientalle fouten in de machinepost, weken lang, had echt geen zin om dat te stickeren dus lekker in de rode bus.
pi_219301717
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 22:24 schreef YBouncer het volgende:
Vandaag had een collega al zijn grote post in zijn piekwijk, voor alle straten, achterste voren gesorteerd.
Dus lekker plussen in de regen.
Janken.

Wordt er bij jullie wat met de meldingen over de afschuwelijk slechte sortering gedaan?
Mijn meldingen staan vanaf augustus nog steeds "in behandeling".
Nee, ze doen er niks mee. Ze blijven eerst een paar maanden op "in behandeling" staan, en daarna worden ze zonder commentaar afgesloten.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_219303599
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 22:50 schreef V__L_N het volgende:
ervolgens elke keer als je belt: blijf maar even wachten,
denk dat velen met mij,er nog een leven naast hebben,als ik een 2uur moet gaan zitten wachten is :doeii fijn weekend. :)
pi_219303604
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 16:31 schreef Zelva het volgende:
De ACM maakt gehakt van de plannen voor verruiming van de bezorgtijd.

Is ook volkomen bizar dat de termijn voor het bezorgen van poststukken met dagen wordt opgehoogd en dan nog 1 op de 10 poststukken (!) niet op tijd bezorgd hoeft te worden. En dat in het land waar postbezorgen het allermakkelijkst is.
ja alles voor hun eigen,je hebt een onderneming daar zitten eenmaal lusten en "lasten" aan vast, met die verruiming gaan er een heleboel wieberen,door de massale hoeveelheden op piekdagen.Nieuw aanwas,forget it.
pi_219303610
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 22:24 schreef YBouncer het volgende:
Vandaag had een collega al zijn grote post in zijn piekwijk, voor alle straten, achterste voren gesorteerd.
Dus lekker plussen in de regen.
Janken.

Wordt er bij jullie wat met de meldingen over de afschuwelijk slechte sortering gedaan?
Mijn meldingen staan vanaf augustus nog steeds "in behandeling".
heb dat ook al een paar keer meegemaakt,een belletje en ze mogen het op komen halen.
pi_219303619
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 00:39 schreef zevenmijlslaars het volgende:

[..]
Ik maak geen meldingen meer, dat is een verspilling van mijn tijd. Soms wel een berichtje naar de lc zodat hij weet waarom ik er langer mee bezig ben geweest.
sinds een tijd is alles een beetje meer werk geworden,het ontmoedigd ook om alles te gaan invullen,en idd er niets meegedaan wordt,2 maanden non activity zegt al een hoop hoe serieus je wordt genomen.
pi_219304221
https://www.rtl.nl/nieuws(...)kketbezorgers-zetten

voor de incassodiensten worden het ook drukke tijden,veel wordt op later betalen gekocht :)
pi_219304658
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 22:24 schreef YBouncer het volgende:
Vandaag had een collega al zijn grote post in zijn piekwijk, voor alle straten, achterste voren gesorteerd.
Dus lekker plussen in de regen.
Janken.

Wordt er bij jullie wat met de meldingen over de afschuwelijk slechte sortering gedaan?
Mijn meldingen staan vanaf augustus nog steeds "in behandeling".
Eerst probeerde ik altijd alles netjes aan te geven en ook meldingen te maken. Na wat vervelende situaties doe ik tegenwoordig wat dat betreft niks meer. Laatst 2x kapotte band op één dag, normaal zou ik dat even laten weten dat ik extra plus onder calamiteit. Nu denk ik: "ach zal de coach een biet wezen" en plus ik gewoon. Als er iets niet goed is hoor ik het wel maar ga zelf geen moeite meer in dingen steken.
pi_219304732
Ik heb ooit eens gehoord dat PostNL aan de OR moet doorgeven hoeveel meldingen bezorgers maken over slechte sortering. Dus ik blijf melden, ook als wordt er niet gereageerd, ook al treedt er geen verbetering op. Want als ik stop met melden roept PostNL straks dat de kwaliteit van de sortering veel beter is geworden, en dat bezorgers minder klagen. Dat genoegen gun ik ze niet, dus ik maak rustig meerdere meldingen per dag. En de tijd die dat melden me kost plus ik bij onder "kwaliteit".
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_219311772
Een tijdje geleden kon je in de app de kwaliteit van je voorbereide wijk melden. Dit ging door middel van een 1-5 sterren beoordeling. Ik kreeg de indruk dat dat een functie die nog in ontwikkeling was maar inmiddels is deze alweer een tijd geleden verwijderd.
pi_219312387
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 18:42 schreef Semargofni het volgende:
Een tijdje geleden kon je in de app de kwaliteit van je voorbereide wijk melden. Dit ging door middel van een 1-5 sterren beoordeling. Ik kreeg de indruk dat dat een functie die nog in ontwikkeling was maar inmiddels is deze alweer een tijd geleden verwijderd.
was vast in de tijd dat er gewoon nog postverdelers en TCs waren die tijd hadden op te letten en mensen nog d eer hadden om gewoon mooie bundels te makne, die mensen zijn er allemaal uitgetreiterd omdat commentaar op nieuwe plannen en kritisch....
Ik heb expres mn ontslagbrief ingedient een minuut of 5 (online dus) op mn vrije dag dat ik wist dat mijn TC dr pc zou aanzetten..... (er bestaat iets al wettelijke opzgtemijn he) 10 minuten later kreeg ik prima, je bent per nu uit dienst! ze schijnt de dag erop bij de deur (groot SCB) te hebben gestaan om te kijken of ik niet wel lzou komen..... zo raar gegaan allemaal... en ik had klachten over dr lopen, denk dat die dacht good riddence
pi_219313212
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 19:47 schreef liedetector het volgende:

[..]
was vast in de tijd dat er gewoon nog postverdelers en TCs waren die tijd hadden op te letten en mensen nog d eer hadden om gewoon mooie bundels te makne, die mensen zijn er allemaal uitgetreiterd omdat commentaar op nieuwe plannen en kritisch....
Ik heb expres mn ontslagbrief ingedient een minuut of 5 (online dus) op mn vrije dag dat ik wist dat mijn TC dr pc zou aanzetten..... (er bestaat iets al wettelijke opzgtemijn he) 10 minuten later kreeg ik prima, je bent per nu uit dienst! ze schijnt de dag erop bij de deur (groot SCB) te hebben gestaan om te kijken of ik niet wel lzou komen..... zo raar gegaan allemaal... en ik had klachten over dr lopen, denk dat die dacht good riddence
op het eerste oog is het best een lastige stap om ermee te stoppen(leuke onderlinge contacten opgebouwd met collega's en klanten)maar na verloop van tijd gaat het wennen,en is natuurlijk geen verkeerde beslissing geweest,als je er zelf achter staat,wil je werken,kun je overal zowat terecht en zeker tegen veel betere voorwaarden,erger dan dit bestaat volgens mij niet.(zeker gezien de laatste jaren).Toch ook jammer dat meer mensen die stap niet aandurven,dat zal ze leren (het bedrijf)
pi_219313960
Het maakt het bedrijf niet uit he of je blijft of niet. Ze weten al jaren dat ze moeten krimpen dus minder mensen is opzich niet erg. Fijne reden om in de media beetje te klagen over personeelstekort.
Ze proberen mij al bijna 2 jaar lang elke paar maanden een keer uit het werk te duwen... Joh, jammer maar zolang ik het werk leuk vind blijft ik nog wel even hangen...
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_219319287
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 23:01 schreef V__L_N het volgende:
zolang ik het werk leuk vind
dat heb ik dus niet,ben er wel een beetje klaar mee,heel lang gaat het niet duren.Op de 30+ jsren geleden na vind ik het uiteindelijk helemaal niks geworden,zoek eens een bedrijf,waar je zelf de gebruikte kosten moet gaan vergoeden, en 4 weken af(dat is met het zeer zware werk)echt veel te weinig,iedere keer weer gaan aanmanen om zaken goed af te handelen,carriere maken totaal onmogelijk voor de jongere collega's,etc...De betrokkenheid is hier in de regio goed te zien aan de 22e a.s. bijna alle wijken staan nog open en dat zijn er honderden :) vroeger stond er niet een open.
pi_219341351
De kwaliteitskaarten stoppen ze ook maar mee, als ik ze al kon scannen werden ze 9 van de 10 keer niet door het systeem opgepikt ( geen groen vinkje achter de scan)

Moest wel lachen om de zin in het bericht:

Sommige IT-problemen kunnen we niet oplossen...
pi_219341714
Ik dacht dat ze al lang geleden met die kaartjes gestopt waren! Ik heb al zeker 2 jaar geen kwal.kaartje meer gezien!
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_219342290
Ik heb er dit jaar twee keer eentje gehad, ze waren al erg zeldzaam geworden.
pi_219342515
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:17 schreef the_X het volgende:
Sommige IT-problemen kunnen we niet oplossen...
ja "it ers" voor 15eu per uur weten neit zo heel veel, een goede doet 150/250/uur en ook dit is weer een verkeerde besparing.
pi_219354515
De tijd van zwaarste poststuk onderop per adres is ook al lang verleden tijd. Hoe vaak ik tegenwoordig wel niet poststukken beschadigdz geplet of met een flinke snee van de sorteermachine krijg is niet leuk meer.
pi_219355958
Iemand de voorstellen van PostNL voor de nieuwe postbezorgers-cao al gezien? Vooral deze springt er uit:

quote:
Jaarurensystematiek
Voor postbezorgers geldt het principe: gewerkte tijd is betaalde tijd. Een postbezorger bouwt
wekelijks meeruren of minuren op, die maandelijks worden verrekend. Overgebleven meeruren
betalen we uit en overgebleven minuren schelden we kwijt. Door de nieuwe werktijdregeling (wtr)
van september, zijn de looptijden realistischer geworden. Toch zijn er nog steeds verschillen
tussen de geplande tijd en de daadwerkelijke inzet van postbezorgers. Dit komt mede doordat de
postvolumes tijdens het jaar variëren. Wij verwachten dat deze pieken en dalen in volumes de
komende jaren groter worden. Daarom stellen we voor om te gaan werken met een jaaruren-
systematiek, waarin we eenmaal per jaar alle meer- en minuren verrekenen. Dit systeem:
• biedt postbezorgers maandelijks een vast inkomen;
• verlaagt de druk bij postbezorgers en planners om minuren snel weg te werken;
• zorgt dat de voordelen van de huidige MIVT-regeling voor alle postbezorgers gelden;
• zorgt dat de inzet flexibeler te verdelen is over het jaar, waardoor PostNL beter kan
inspelen op pieken en dalen in het postvolume.
Dus waar nu PostNL nog een prikkel heeft om de mensen iedere week voor voldoende uren in te roosteren (anders moeten ze de minuren einde vd maand cadeau geven), is die prikkel straks volkomen weg. Integendeel, PostNL wordt dan juist gestimuleerd om de bezorgers tijdens bijv het zomerdal flink minuren te laten opbouwen, zodat ze die tegen de plusuren van de SKNJ kunnen wegstrepen!

Nu kun je nog wat extra geld verdienen tijdens de drukke dagen door wat extra werk te doen, maar straks valt dat gewoon weg tegen eerder in het jaar opgebouwde minuren. Financieel gunstig voor het bedrijf, maar voor veel bezorgers een flinke financiële aderlating. En zelfs voor de bezorgers onder ons die zo veel werken dat ze eigenlijk nooit minuren maken en alleen maar plusuren, is het ongunstig. Want die moeten straks tot wel een JAAR wachten tot die meeruren eindelijk worden uitbetaald.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_219357208
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 15:42 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Want die moeten straks tot wel een JAAR wachten tot die meeruren eindelijk worden uitbetaald.
Ben benieuwd of de" bonden" ermee accoord gaan,het is indeed een dramatisch plan, net zo dramatisch als de voorbereiding de laatste 2 weken.Laat ze maar eens wat gaan doen voor de ouderen onder ons.Een beetje stimulans is heden ver te zoeken.
pi_219357294
https://www.postnl.nl/ove(...)e-cao-postbezorgers/

de brief een klein stukje naar onderen.
pi_219357719
Alles van het postgedeelte bij PostNL is al vakkundig gesloopt zodat het niet meer werkt.
Wat nog overblijft zijn wij.
Dus het verbaast me niets.
Ook dat moet verrot worden gemaakt.
Zodat iedereen zelf opstapt.
Dat is goedkoper dan ontslaan.
Kunnen ze beweren dat er geen personeel meer is.
pi_219359570
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 15:42 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Iemand de voorstellen van PostNL voor de nieuwe postbezorgers-cao al gezien? Vooral deze springt er uit:
[..]
Dus waar nu PostNL nog een prikkel heeft om de mensen iedere week voor voldoende uren in te roosteren (anders moeten ze de minuren einde vd maand cadeau geven), is die prikkel straks volkomen weg. Integendeel, PostNL wordt dan juist gestimuleerd om de bezorgers tijdens bijv het zomerdal flink minuren te laten opbouwen, zodat ze die tegen de plusuren van de SKNJ kunnen wegstrepen!

Nu kun je nog wat extra geld verdienen tijdens de drukke dagen door wat extra werk te doen, maar straks valt dat gewoon weg tegen eerder in het jaar opgebouwde minuren. Financieel gunstig voor het bedrijf, maar voor veel bezorgers een flinke financiële aderlating. En zelfs voor de bezorgers onder ons die zo veel werken dat ze eigenlijk nooit minuren maken en alleen maar plusuren, is het ongunstig. Want die moeten straks tot wel een JAAR wachten tot die meeruren eindelijk worden uitbetaald.
Ik lees het als meeruren worden niet meer betaald. Omdat er staat mivt voor alle bezorgers telt. Klinkt alsof ze zeggen. Als we je niet nodig hebben roosteren we je niet in, als we je wel willen hebben roosteren we je meer in. Maar je krijgt altijd maar 1 salaris en geen mogelijkheid meer voor overuren.

De opmaat voor weinig loonsverhoging zat er ook al weer in.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_219359666
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 22:52 schreef V__L_N het volgende:

[..]
Ik lees het als meeruren worden niet meer betaald. Omdat er staat mivt voor alle bezorgers telt. Klinkt alsof ze zeggen. Als we je niet nodig hebben roosteren we je niet in, als we je wel willen hebben roosteren we je meer in. Maar je krijgt altijd maar 1 salaris en geen mogelijkheid meer voor overuren.

De opmaat voor weinig loonsverhoging zat er ook al weer in.
Het is een beetje een onduidelijk verhaal. Er staat dat ze de min- en plusuren jaarlijks willen verrekenen ipv maandelijks. Maar wat die verrekening precies inhoudt staat er niet bij, dus ik mag er dan toch vanuit gaan dat de wijze van verrekening hetzelfde blijft. Dus bij een positief eindsaldo uitbetalen (tenzij iemand MIVT heeft: dan bijschrijven op de verlofkaart), en bij een negatief eindsaldo, kwijtschelden.

Dat de voordelen van MIVT voortaan voor elke bezorger gelden, hoeft niet te betekenen dat voortaan elke bezorger op MIVT wordt gezet. Bovendien mag je nooit meer MIVT opbouwen dan 4 maal je contractomvang per jaar, al het meerdere wordt sowieso uitbetaald. Wat ze denk ik bedoelen met dat voordeel is dat je in principe elke maand hetzelfde salaris ontvangt. Dat klinkt leuk, maar komt er in feite op neer dat meeruren (voorlopig) niet meer worden uitbetaald. In hoeverre dat een voordeel is, is maar de vraag. MIVT is alleen voordelig voor bezorgers die bijv. een aanvullende uitkering hebben, want die hebben natuurlijk liever extra verlof dan extra geld, want extra geld wordt meteen gekort op de uitkering. Een tweede (mogelijk) voordeel van MIVT is dat je over het hele jaar gerekend EXACT je contracturen werkt, niet meer en niet minder. Dus voor mensen die per se (gemiddeld) niet meer willen werken dan hun contract, om wat voor reden dan ook, is MIVT een uitkomst. Of voor mensen die graag veel langer dan die schamele 4 weekjes verlof willen hebben. Maar voor de mensen die gewoon graag extra geld willen verdienen gaan al die argumenten niet op, voor hun heeft MIVT alleen maar nadelen. Dus ieder nieuw systeem waardoor de voordelen van MIVT voor elke bezorger gelden, is juist voor veel bezorgers nadelig. En een systeem met jaarlijkse verrekening is ZELFS voor bezorgers die NU al MIVT hebben ongunstig, omdat je per saldo minder MIVT zult opbouwen. De enige die beter wordt van dit nieuwe systeem is PostNL zelf, als in directie, aandeelhouders, etc. Niet het productiepersoneel.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_219359714
-dubbel-
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_219366396
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 22:52 schreef V__L_N het volgende:

[..]
Ik lees het als meeruren worden niet meer betaald. Omdat er staat mivt voor alle bezorgers telt. Klinkt alsof ze zeggen. Als we je niet nodig hebben roosteren we je niet in, als we je wel willen hebben roosteren we je meer in. Maar je krijgt altijd maar 1 salaris en geen mogelijkheid meer voor overuren.

De opmaat voor weinig loonsverhoging zat er ook al weer in.
klopt precies, dit plan was er al jaren op de de plank, mensen krijgen nummer op basis van uren en dan wordt er een rooster gegenereerd, zo klonkt het voor mij en verder kijken ze nergens naar, en dan wordt ingevuld war dat gat is en mag je dat opvullen zeg maar (voor binnen was dat het plan)
pi_219367306
Elke maand een vast bedrag vind ik niet verkeerd, Maar dan wil ik wel weten van PostNL wat ik met alle overgebleven post moet doen die ik niet meer ga wegbrengen nadat de looptijd op is en ik al aan mijn contracturen zit die week. Ik heb geen behoefte aan MIVT, dus "geen betaalde tijd, is geen gewerkte tijd".
Dit werkt gewoon niet voor dit bedrijfsconcept volgens mij.
Alles aan post is fluctuerend, dus alles moet flexibel zijn, tot aan de werknemers aan toe.
Wanneer je je als bedrijf opeens rigide gaat opstellen dan loopt alles vast.
pi_219367715
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 21:48 schreef YBouncer het volgende:
Elke maand een vast bedrag vind ik niet verkeerd, Maar dan wil ik wel weten van PostNL wat ik met alle overgebleven post moet doen die ik niet meer ga wegbrengen nadat de looptijd op is en ik al aan mijn contracturen zit die week.
Die post moet je dan gewoon bezorgen. Het idee is volgens mij ook niet dat je elke week precies je contracturen maakt, het idee is dat je over het hele jaar gemiddeld precies je contracturen maakt. Of, althans, dat PostNL gaat proberen jou precies daarop uit te laten komen. Dus stel dat jij elke week flink over je uren heen gaat en je plusuren zich opstapelen, dan zal de planner op een gegeven moment een wijk bij je weg gaan halen (of 2), net zolang tot al die plusuren weer verdampt zijn.

Dat is denk ik ook wat PostNL bedoelt met de voordelen van MIVT die voor iedereen gaan gelden. Ze bedoelen niet dat ze iedereen verplicht op MIVT gaan zetten, ze bedoelen dat ze je zo gaan inroosteren dat je over het jaar gemiddeld precies op je contracturen zit, en dus ook elke maand hetzelfde salaris ontvangt, net zoals mensen die MIVT hebben. Met dit verschil dat mensen die MIVT hebben de plusuren met extra verlof kunnen compenseren, waarbij ze dus zelf kunnen kiezen wanneer ze dat opnemen. Maar met de nieuwe methodiek compenseer je plusuren met minuren, en zal het juist PostNL zijn die bepaalt in welke periode ze jou dan minder gaan inzetten. Dat zal dan ongetwijfeld in rustige perioden zijn, of juist in die maanden dat er toevallig niemand vrij of ziek is.

Nu is het wel maar zeer de vraag of dit voorstel van PostNL het gaat halen. Iedere postbezorger die ik spreek, zelfs degenen die altijd overal positief over zijn, vinden dit een zeer slecht plan. En in tegenstelling tot zo'n OR die eigenlijk (binnen de kaders van de wet) af kan spreken met PostNL wat ze willen en daarbij niet naar de bezorgers hoeven te luisteren, kan een vakbond dat niet. Een vakbond MOET naar de leden luisteren. Dus al zouden de bonden het voorstel van PostNL overnemen (wat ik betwijfel), dan kunnen de leden het gewoon wegstemmen. En dit is zo'n gruwelijk slecht plan, dat zelfs de grootste tegenbewegingslijmjurken/postvestadepten/bvpp-fanboys- en girls dit gaan afschieten. Zo niet, dan eet ik mijn schoudertas op.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_219369088
Ik heb er een beetje naar zitten google. Het lijkt idd een manier te worden om het zoet en zuur tegen elkaar weg te strepen over het jaar.

Je hebt dan bv een contract van 15 uur en werkt tijdens zomerdal 9 weken van 10 uur. En dan in de kerstperiode 9 weken 20 uur. Leuke theorie. Maar je legt de totale plancapaciteit neer bij de postnl. En je moet dus flexibel zijn in hun jaaroverzichten zonder dat je er eigenlijk iets voor terug krijgt. Plus, het werkt alleen maar als de wijktijden ook 100% kloppen. Anders roosteren ze je in op tijden die vervolgens 30% afwijken, gaat niet werken.

Onzalig idee, alleen maar tenwinste van de postnl en ter vergroting van de werknemersonzekerheid.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_219370149
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 21:48 schreef YBouncer het volgende:
Elke maand een vast bedrag vind ik niet verkeerd, Maar dan wil ik wel weten van PostNL wat ik met alle overgebleven post moet doen die ik niet meer ga wegbrengen nadat de looptijd op is en ik al aan mijn contracturen zit die week. Ik heb geen behoefte aan MIVT, dus "geen betaalde tijd, is geen gewerkte tijd".
Dit werkt gewoon niet voor dit bedrijfsconcept volgens mij.
Alles aan post is fluctuerend, dus alles moet flexibel zijn, tot aan de werknemers aan toe.
Wanneer je je als bedrijf opeens rigide gaat opstellen dan loopt alles vast.
Zelf denk ik dat ze het geld in kas willen houden(immers moeten ze op voorgaande/huidige manier)maandelijks een hoop betalen,ja als bedrijf heb je niet alleen lusten,maar ook "lasten", een grote puinhoop gaat het vast wel worden,denk ook wegloop van medecollega's door deze ideeen.

[ Bericht 0% gewijzigd door ophaling10 op 30-11-2025 12:09:54 ]
pi_219370700
Werd tijd om weer eens wat van mij te laten horen. Dat gedoe met de jaarlijkse verrekening van plus en minuren kenden we eigenlijk wel al in een andere vorm. Werk inmiddels een jaar zo’n 16 jaar als postbezorger. Hoe was inderijd de situatie:
Aan de wijken was een vaste looptijd toegekend, waar in het zomerdal een x-percentage vanaf ging. Meeruren werden niet uitbetaald er werd gezegd dat je er in het najaar langer over deed en in andere periodes korter. Dat zou eea compenseren. Dat was hoogst oneerlijk. In de SNKJ-periode werden er tijdelijk wat extra mensen aangeworven om ons te ontlasten. En toen die er achter kwamen dat de tijd voor die wijk in die periode heel veel te krap was en de extra uren niet uitbetaald zouden krijgen, kapten ze er meteen weer mee.
Door dit stomme systeem kreeg je ook het volgende; vrij nemen In een periode dat je ruim de tijd voor je wijk hebt is heel erg onaantrekkelijk. Dus werd er massaal vrij gevraagd in de periode september-december. Want ja, je wilde niet langer werken op dat moment dan er tijd voor staat. 1 tot 2 uur extra is dan geen uitzondering.
Beginnen met je contract van sept- tot december, en dan pas gecompenseerd krijgen in het zomerdal ofzo. Lekker dan. Nu staan de tijden voor een wijk wel goed maar krijg je straks een eindafrekening op jaarbasis. Dat duurt veel te lang. Het zoveelste monstrum wat voor ons bedacht wordt. Als je contracturen zo zijn dat je dagelijks 5,5 uur moet lopen kunnen ze je niks maken. Meer dan 5,5 uur mag toch niet, en doen we dan ook zeker niet meer. Het gemiddelde salaris uitbetalen is om het plat te zeggen “gelul”. We hebben toen de wet het toeliet zoveel mogelijk onze contracturen aan laten passen op het 3-maands gemiddelde, juist om die rare fluctuaties te voorkomen. Nu konden we onszelf in ieder geval verzekeren van een minimaal inkomen per maand. En daar bovenop eventueel wat plusuren verdienen, maar zeker niet minder uren. Het is heel makkelijk om op dit moment dit onzalige idee te tackelen. Gewoon je 3-maands gemiddelde aanvragen als contracttijd. Dat is wettelijk geregeld. Als je veel uren maakt nu, kunnen ze je straks niet verplichten om meer dan 5,5 uur per dag te werken. Maar in slappe tijden afschepen met een dalletje zoals ik bij flexibelen wel gezien heb is een gotspe. Hoog je contracturen zoveel mogelijk op. Nu is daar de beste tijd voor. Aan de vakbond (BVPP) hebben we niks. We moeten het van de wettlijke regelingen hebben.
Ze denken serieus dat we straks tijd over hebben als er langer over de post gedaan kan worden. Maar de tassen zitten te vol, niet met aantallen maar met volume. En nu hebben ze hier de wijken (en ook de bundels, want veel minder bundels, waardoor een bundel veels te groot is nu) voor de tweede keer groter gemaakt waardoor iedereen zeker moet bijladen. En bij een depot met veel wijken zijn de afstanden ook groter. En de sortering is een drama.
Er wordt hier beweerd dat er niks gedaan wordt met de meldingen in de app maar dat klopt niet. Er zijn zoveel meldingen dat dat steeds wel degelijk aan de grote sorteercentra (denk met name aan Amsterdam) doorgegeven wordt. Echter iedereen persoonlijk beantwoorden gaat gewoon niet. Het zijn te veel meldingen. En je hoeft het toch ook niet apart te melden, gewoon in je app bij de plusuren ook “kwaliteit” aankruisen. Dat is het allerbeste. Dan wordt er automatisch geregistreed in uren hoeveel tijd het de bezorging nou eigenlijk extra kost als het belabberd aangeleverd wordt. Daar moet een kostenplaatje aan gehangen worden. Aan ons ligt het niet. Maar als we het niet wegkrijgen, krijgen wij “de schuld” .
pi_219373804
Ik geloof echt niet dat er wat gedaan wordt met meldingen hoor. Als ik 5 dagen op een rij dezelfde fout voorbij zie komen bij meerdere wijken...

Werken er hier al meer mensen met Signal? Kreeg een uitnodiging in de mijnwerk app. Maar zit ik nou straks in een groepsapp met nog 100 andere mensen? Of juist alleen met die ene collega van depot (die ik geblokkeerd heb in whatsapp omdat ze alleen maar klaagt)? Vind de informatie weer zwaar ontoerijkend.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_219373967
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 15:06 schreef Huettenwirt het volgende:
Werd tijd om weer eens wat van mij te laten horen. Dat gedoe met de jaarlijkse verrekening van plus en minuren kenden we eigenlijk wel al in een andere vorm. Werk inmiddels een jaar zo’n 16 jaar als postbezorger. Hoe was inderijd de situatie:
Aan de wijken was een vaste looptijd toegekend, waar in het zomerdal een x-percentage vanaf ging. Meeruren werden niet uitbetaald er werd gezegd dat je er in het najaar langer over deed en in andere periodes korter. Dat zou eea compenseren. Dat was hoogst oneerlijk. In de SNKJ-periode werden er tijdelijk wat extra mensen aangeworven om ons te ontlasten. En toen die er achter kwamen dat de tijd voor die wijk in die periode heel veel te krap was en de extra uren niet uitbetaald zouden krijgen, kapten ze er meteen weer mee.
Toen ik net bij de voormalige PTT begon, bestond plussen (en minnen) inderdaad nog niet. Je kreeg wat er voor een dienst stond, meer niet. Maar de tijden stonden toen nog wel relatief ruim, bij ons althans, en je bereidde je eigen wijk voor, waardoor het ook veel beter en sneller wegliep. Met de kerst mocht je overigens wel gewoon de uitloop schrijven. En tijdens het zomerdal deden ze ook niet aan zomerdalkorting: je kreeg gewoon dezelfde werktijd als anders doorbetaald, maar je had wel een zgn verdeelwijkje. Dat stelde weinig voor, dan moest je met het hele team 1 wijkje weglopen, wat meestal neerkwam op een kwartiertje extra werk per persoon.

Toen de postbezorgers werden geïntroduceerd, ik geloof dat dat ergens in 2003 was, was bij ons de regel dat ze op de bezorgrapportjes invulden hoe lang ze er over gedaan hadden, en die tijd kregen ze gewoon. Maar op andere vestigingen kreeg je gewoon wat er voor stond, niet meer.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kramerica-Industries op 29-11-2025 23:17:32 ]
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_219374000
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 15:06 schreef Huettenwirt het volgende:
En de sortering is een drama.
Er wordt hier beweerd dat er niks gedaan wordt met de meldingen in de app maar dat klopt niet. Er zijn zoveel meldingen dat dat steeds wel degelijk aan de grote sorteercentra (denk met name aan Amsterdam) doorgegeven wordt. Echter iedereen persoonlijk beantwoorden gaat gewoon niet. Het zijn te veel meldingen. En je hoeft het toch ook niet apart te melden, gewoon in je app bij de plusuren ook “kwaliteit” aankruisen. Dat is het allerbeste. Dan wordt er automatisch geregistreed in uren hoeveel tijd het de bezorging nou eigenlijk extra kost als het belabberd aangeleverd wordt. Daar moet een kostenplaatje aan gehangen worden. Aan ons ligt het niet. Maar als we het niet wegkrijgen, krijgen wij “de schuld” .
Ik doe regelmatig meldingen, er wordt nooit op gereageerd, en na een paar maanden wordt de melding op "afgehandeld" gezet. En er wordt ook niks mee gedaan, want de zaken waar ik over klaag worden niet opgelost. Sterker nog: De voorbereiding wordt alleen maar beroerder. Hele stapels tijdschriften voor compleet andere dorpen sta ik regelmatig uit mijn wijk te vissen, ik krijg pakjestassen waar de pakjes helemaal door elkaar liggen, pas nog 2 pakjestassen die allebei bij hetzelfde adres begonnen, stapel ongesorteerde machinepost met elastiek er omheen bovenin de tas gemikt, dat soort geintjes.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_219374044
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 15:06 schreef Huettenwirt het volgende:

Ze denken serieus dat we straks tijd over hebben als er langer over de post gedaan kan worden. Maar de tassen zitten te vol, niet met aantallen maar met volume.
Dat we straks langer de tijd krijgen gaat PostNL aangrijpen om de dalwijken te schrappen. Dus loop je straks dinsdag enkel X-wijken, woensdag enkel Y, etc. Dan kan je elke dag met 10-15 tassen door je hoeven zakken ipv nu om de dag. En vervolgens gaat PostNL natuurlijk contracten niet meer verlengen, dus straks staan we dezelfde hoeveelheid werk als nu te doen, maar met veel minder mensen. Leuk dat we er langer over mogen doen, maar op deze manier gaat dat niet werken. Dat is net zoiets als wanneer de gemeente bij een kruispunt, waar veel door rood gereden wordt, het stoplicht zou weghalen om het aantal overtredingen naar beneden te krijgen. Dan heb je ongetwijfeld minder overtredingen, maar of het er veiliger van wordt?
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_219374806
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 23:16 schreef Kramerica-Industries het volgende:
ik krijg pakjestassen waar de pakjes helemaal door elkaar liggen, pas nog 2 pakjestassen die allebei bij hetzelfde adres begonnen, stapel ongesorteerde machinepost met elastiek er omheen bovenin de tas gemikt, dat soort geintjes.
komt omdat ze anders de afvoer tijd niet halen dus gewoon kast leegtrekken in de tas mikken op container gooien, anders gaat er niks mee van die wijk
pi_219376133
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 22:41 schreef V__L_N het volgende:
Ik geloof echt niet dat er wat gedaan wordt met meldingen hoor. Als ik 5 dagen op een rij dezelfde fout voorbij zie komen bij meerdere wijken...

Werken er hier al meer mensen met Signal? Kreeg een uitnodiging in de mijnwerk app. Maar zit ik nou straks in een groepsapp met nog 100 andere mensen? Of juist alleen met die ene collega van depot (die ik geblokkeerd heb in whatsapp omdat ze alleen maar klaagt)? Vind de informatie weer zwaar ontoerijkend.
vind dat ze dat soort dingen niet moeten opdringen,zeker niet op je eigen telefoon,en de hele tijd berichten krijgen die geen stuiver opleveren lijkt me niet totaal niets.
pi_219376139
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 23:11 schreef Kramerica-Industries het volgende:
maar je had wel een zgn verdeelwijkje.
ja dat was never een prob, uit jezelf ging je anderen al helpen)ook fijn voor de onderlinge relatie"s .(good old times)
pi_219376143
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 23:16 schreef Kramerica-Industries het volgende:
pas nog 2 pakjestassen die allebei bij hetzelfde adres begonnen, stapel ongesorteerde machinepost met elastiek er omheen bovenin de tas gemikt, dat soort geintjes.
dat is hier ook een heel drama sedert een week of 3, of je hebt 30 tassen per wijk met ieder 1 bundel.
pi_219376161
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 23:24 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Dan kan je elke dag met 10-15 tassen door je hoeven zakken ipv nu om de dag
helemaal waar maybe more, ik blijf ook vaak zeggen ,ook bij ons, zorg dat je niet afhankelijk van ze bent,dan kun je een contract makkelijker verlagen(bijv van 5 naar 3 dagen pw), laat ze het zelf maar oplossen,ze weten alles beter(niet dus)Eerdaags kan het kantoorteam ook aan de gang met introductie van AI(die neemt grotendeels hun werk over).
pi_219376167
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 06:36 schreef liedetector het volgende:

[..]
komt omdat ze anders de afvoer tijd niet halen dus gewoon kast leegtrekken in de tas mikken op container gooien, anders gaat er niks mee van die wijk
ja lekker alles naar buiten flikkeren,die lossen het wel op met hun "topvergoeding"
pi_219377624
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 22:41 schreef V__L_N het volgende:

Werken er hier al meer mensen met Signal? Kreeg een uitnodiging in de mijnwerk app. Maar zit ik nou straks in een groepsapp met nog 100 andere mensen? Of juist alleen met die ene collega van depot (die ik geblokkeerd heb in whatsapp omdat ze alleen maar klaagt)? Vind de informatie weer zwaar ontoerijkend.
Wij gebruiken Signal enkel en alleen om direct contact te hebben met de planning. Je kan ook daar doorgeven dat er foute tassen op depot zijn geleverd. Hoef je gelukkig niet meer over te bellen.
Ik vind het wel handig.
Naast Signal hebben we ook een groeps app die we gebruiken voor vragen waar collega's elkaar mee kunnen helpen.
  zondag 30 november 2025 @ 22:24:58 #94
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_219383248
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 15:50 schreef YBouncer het volgende:

[..]
Wij gebruiken Signal enkel en alleen om direct contact te hebben met de planning. Je kan ook daar doorgeven dat er foute tassen op depot zijn geleverd. Hoef je gelukkig niet meer over te bellen.
Ik vind het wel handig.
Naast Signal hebben we ook een groeps app die we gebruiken voor vragen waar collega's elkaar mee kunnen helpen.
Dat stond wel in de tekst. Maar als je de uitnodiging scanned komt er een verzoek voor een groepsapp die het totale gebied bestrijkt. Dus dan lijkt het alsof iedereen van alle 6 depots bij elkaar daar in zit. Ga het zien denk ik dinsdag, heb hem toch maar aangeklikt. Als er te veel gezeik van komt kan ik er altijd nog uit.

We hebben een app met alle depothouders, dat is wel heel ok. Alleen maar mensen met tig jaar ervaring, het is nuttig en er komen hooguit 10 berichtjes per dag uit. Dat is te doen.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_219384260
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 12:21 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
ja lekker alles naar buiten flikkeren,die lossen het wel op met hun "topvergoeding"
Binnen verdienen ze niet meer dat voorop gesteld, en vaak komt dat omdat sortering het te laat aanlevert en het er wel op tijd uit moet, vaak wordt het probleem dus bij voorbereiden neergepleurd
pi_219386161
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 05:47 schreef liedetector het volgende:

[..]
Binnen verdienen ze niet meer dat voorop gesteld, en vaak komt dat omdat sortering het te laat aanlevert en het er wel op tijd uit moet, vaak wordt het probleem dus bij voorbereiden neergepleurd
Volgens mij verdienen ze wel wat meer. Wellicht hebben ze een vergelijkbaar uurloon (een volwassen voorbereider start met ongeveer EUR 14,31 per uur), maar ze vallen wel onder een betere CAO. Zo hebben ze reiskostenvergoeding, 5 weken verlof, doorbetaalde koffiepauze, een fietsenplan, aftrek vakbondscontribitie, etc. Het is zeker geen vetpot, maar beter dan wij hebben.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_219387264
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 23:16 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Ik doe regelmatig meldingen, er wordt nooit op gereageerd, en na een paar maanden wordt de melding op "afgehandeld" gezet. En er wordt ook niks mee gedaan, want de zaken waar ik over klaag worden niet opgelost. Sterker nog: De voorbereiding wordt alleen maar beroerder. Hele stapels tijdschriften voor compleet andere dorpen sta ik regelmatig uit mijn wijk te vissen, ik krijg pakjestassen waar de pakjes helemaal door elkaar liggen, pas nog 2 pakjestassen die allebei bij hetzelfde adres begonnen, stapel ongesorteerde machinepost met elastiek er omheen bovenin de tas gemikt, dat soort geintjes.
Hier al een hele tijd TV/tijd/ANWB/Raboschriften etc met de open kant naar boven, bloed irritant! Lading meldingen gedaan, gaat het 2,3 dagen goed en daarna weer alles op de kop... |:( :r
pi_219387269
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 12:15 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
ja dat was never een prob, uit jezelf ging je anderen al helpen)ook fijn voor de onderlinge relatie"s .(good old times)
Oh ja, 1 straatje lopen, dat was de "opvulling" voor het zomerdal! Opdeelwijken heten ze hier :Y

Toen hielpen we elkaar inderdaad nog bv tijdens de kerstperiode...

[ Bericht 1% gewijzigd door the_X op 01-12-2025 17:18:51 ]
pi_219387297
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 15:08 schreef the_X het volgende:

[..]
Hier al een hele tijd TV/tijd/ANWB/Raboschriften etc met de open kant naar boven, bloed irritant! Lading meldingen gedaan, gaat het 2,3 dagen goed en daarna weer alles op de kop... |:( :r
Van iemand gehoord die op het sorteercentrum werkt: dit is omdat de machine ze anders niet kan sorteren.
pi_219387592
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 12:42 schreef Kramerica-Industries het volgende:
5 weken verlof
heb ik nooit gehad, en dat ik begon was het 11 euro denk ik, maar goed je hebt het over mensen die nu starten..... Reiskostenvergoeding vond ik ook niet echt veel, maar meer dan niks dat is waar.
Koffiepauze was q0 minuten en in nieuwegein was het ook nog eens zo voor je op de plek van een koffiemachine was kon je terug, want met een beetje pecht liep je er 10 minuten over
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')