Gaan we.
AL East
1: NYY
2: BOS
3: TOR
4: BAL
5: TB
Vind deze al meteen niet te doen. Ze kunnen allemaal binnen zes/zeven wedstrijden van elkaar eindigen. De eerste vier misschien wel binnen drie/vier wedstrijden. De Yankees blijven de Yankees en krijgen Cole terug. Boston heeft fantastische SP en RP, al twijfel ik of Ranger Suarez het goed gaat doen tegen de East teams. Ik verwacht een monsterjaar van Anthony.
De Jays gaan Bichette missen, maar zijn qua pitching er fors op vooruit gegaan ten opzichte van begin vorig seizoen. Offensief wat twijfels: hoe vult Okamoto het in, kan Springer er nog een career year uit persen? Best wat jongens met upside, maar daarvan kunnen er niet te veel een matig jaar hebben.
De O's hebben een paar bounce-back kandidaten en eindelijk wat fatsoenlijke starting pitching. Maar de bullpen vind ik twijfelachtig. Gunnar Henderson gaat los dit jaar.
Tampa heeft met Diaz, Caminero en Aranda gewoon drie van de beste MLB hitters in de line-up. Daarna wordt het wel rap minder en de starting pitching vind ik meh.
Zou maar zo kunnen dat alle wildcards uit deze divisie komen.
AL Central
1: DET
2: KC
3: CLE
4: MIN
5: CWS
Dit mag geen probleem worden voor de Tigers. Zij zullen all-in moeten gaan nu Skubal aan zijn laatste jaar begint. Kansas kan een tijdje in het spoor blijven, maar eindigt toch ruim achter Detroit. Cleveland weet ongetwijfeld weer een manier te vinden om altijd rond de .500 te blijven, maar hebben te weinig power om echt een rol te spelen in de divisie. Van de Twins en de White Sox verwacht ik weinig, al zullen de Sox niet zo slecht zijn als de afgelopen jaren.
AL West
1: SEA
2: HOU
3: ATH
4: TEX
5: LAA
De West is voor de Mariners. Krankzinnige pitching en voldoende bats om zich tot winnaar van de West te kronen. Daarachter kan het best spannend worden. Als de Athletics toch eens een eigenaar zouden hebben die echt wil investeren... Dan zouden zij binnen twee jaar de smaakmakers zijn van de American League. Kurtz, Soderstrom, Langeliers, Rooker, Wilson, Butler... En dan komt er nog een hoop talent achteraan. Ik heb ze nu op drie gezet; de Astros worden elk jaar iets minder, maar er loopt nog voldoende kwaliteit om de Athletics voor te blijven. De A's hebben qua pitching zeker stappen gemaakt, maar het blijft te weinig om echt een rol van betekenis te gaan spelen dit jaar.
De Rangers zijn offensief te mager. Ik verwacht een geweldig jaar van Wyatt Langford, maar nadat Corey Seager ongetwijfeld weer geblesseerd raakt, is er weinig bescherming voor Langford. Met deGrom en Eovaldi hebben ze een waanzinnige top van de rotation, maar zij gaan natuurlijk nooit fit blijven.
En dan nog de dumpster divers uit Los Angeles... Die laat ik over aan mitt.
Wildcards: BOS, TOR, BAL
NL East
1: NYM
2: PHI
3: ATL
4: MIA
5: WSH
Ook al zo'n lastige. Atlanta heeft een blessurespook ronddwalen, die zijn nu al een paar belangrijke spelers kwijt en dat laat zich voelen. De Mets weten vaak een creatieve manier te vinden om de East weg te geven en/of zelfs de play-offs helemaal mis te lopen, maar met een top-3 bestaande uit Lindor, Soto en Bichette zou dat toch onmogelijk moeten zijn?
De Phillies vind ik niet per se beter dan de Braves, maar als ze fitter kunnen blijven, zie ik ze de tweede plek grijpen. Miami en Washington gaan geen serieuze rol van betekenis spelen, hun seizoen staat wederom in het teken van talentontwikkeling. Om die vervolgens weer te traden waardoor het volgende seizoen weer in het teken staan van talenontwikkeling om die vervolgens... afijn. Lijkt me niet leuk als fan.
NL Central
1: CHC
2: MIL
3: PIT
4: CIN
5: STL
Ik hoop eigenlijk dat de Brewers het winnen. Ik denk het beste voorbeeld van hoe je met weinig middelen een honkbalorganisatie leidt. Toch gaan ze het dit jaar afleggen tegen de Cubs.
De Pirates gaan zich serieus mengen in deze divisie. De starting pitching is fantastisch, die is in staat om ze in iedere wedstrijd te houden. Offensief hebben ze met Ozuna, O'Hearn en Lowe goede toevoegingen gedaan. Nog te weinig om een wildcard spot te pakken, maar ze komen eraan.
De Reds zijn ook best interessant. Natuurlijk met Elly de la Cruz, maar vond het ook verrassend dat ze Lord Farquaad ehhh Eugenio Suarez hebben vastgelegd. Met een paar talentvolle pitchers in de rotation zou het best eens wat kunnen worden, maar mijn verwachtingen zijn niet meteen torenhoog.
Mijn ogen beginnen te bloeden als ik naar de rotation van St Louis kijk. Dat wordt niets. Offensief ook weinig bijzonder, ik verwacht een kleurloos seizoen.
NL West
1: LAD
2: SF
3: SD
4: AZ
5: COL
De Dodgers mogen dit nooit verliezen, al zal het net als vorig jaar geen landslide worden. Ze zullen ongetwijfeld weer slim aan load management doen met hun starting pitching omdat alles in het teken staat van oktober.
Daarachter vind ik het lastig. De Padres hebben een geweldige bullpen, maar de starters zijn wat minder indrukwekkend. De Diamondbacks hebben een twijfelachtige bullpen, maar wel Ketel Marte en Corbin Carroll. De Giants vind ik van deze drie het meest uitgebalanceerd en zet ik op twee.
Wel kijk ik uit naar het moment dat de Rockies ergens dit seizoen tegen alle verwachtingen in de Dodgers gaan sweepen.
Wildcards: ATL, PHI, MIL
Bring it on!
Nog iets persoonlijks om naar uit te kijken: dit seizoen streep ik drie nieuwe MLB-stadions af! Eerst in juni naar Wrigley Field (Cubs-Jays), dan naar Busch Stadium voor een potje tussen de Cardinals en de Marlins en in september naar een thuiswedstrijd van de Mariners tegen de Athletics. Na Rogers Centre, Fenway, Citi Field, Daikin Park en Globe Life Field staat de teller dan op 8/30.
[ Bericht 0% gewijzigd door Binge-watch op 25-03-2026 11:37:30 ]