Ik vind het dagelijks fascinerend om de ontwikkelingen in de playoff race in de AL te volgen.
Er staat praktisch iedere dag een andere ploeg op de 3e wild card plek. Momenteel de Rangers met 64-65, maar er zijn nog 6 andere ploegen voor in de race. De afgelopen weken hebben de Tigers, Twins en Orioles ook op deze positie gestaan maar ook de Blue Jays, Guardians en Mariners doen nog volop mee.
Spannend natuurlijk, maar waar ik echt op hoop is dat minstens 1, misschien wel 2 en in het meest extreme geval zelfs 3 ploegen de playoffs ingaan met een negatief record. Dat lijkt vergezocht, maar als je de standen bekijkt hebben op de Chicago White Sox na al deze eerder genoemde ploegen een onder .500 record en ook de White Sox staan slechts op 67-61, als zij van de laatste 34 wedstrijden er 20 verliezen gaan ook zij niet boven de .500 uitkomen. Als is dit scenario niet echt realistisch natuurlijk, mocht dit het geval zijn dan ligt het in de lijn der verwachtingen dat 1 minstens van de 3 ploegen die daar vlak onder staan eroverheen gaat in de standings.
Maar dat is wel waar ik op hoop, 2 volledige divisies waarvan niet in 1 ploeg erin slaagt om een winning record te overleggen. Want in de AL West zijn de Astros de koploper maar ook zij staan net 1 wedstrijd boven .500 met 65-64.
Als slechts 6 van de 15 ploegen zich voor de playoffs plaatsen zou je toch verwachten dat er 6 of 7 ploegen zijn met een (ruim) +.500 record, maar dat gaat dit seizoen niet gebeuren met een dominante NL in interconference play.
In de NFL is het wel eens gebeurd dat 1 ploeg met een negatief record de playoffs ingaat(als is de kans daar groter omdat de divisies maar uit 4 ploegen bestaan), maar het zou toch wat zijn als er 2 of zelfs 3 ploegen in de AL er niet in slagen met een winning record de playoffs in te gaan.
Iedere dag zit ik er bij het bekijken van de uitslagen op te hopen dat de ploegen in de AL die rond .500 staan verliezen om de kans op zo'n uniek scenario te vergroten. Geeft het bekijken van de standen een extra dimensie. Genieten