Als ik 67 jaar ben of wordt, dan lijkt het mij ook wel een leuke dagbesteding. Een lange dag pieken met gezelligheid lukt me dan wel, als je de volgende dagen weer vrij bent.quote:Op zaterdag 1 november 2025 13:08 schreef Mathijz het volgende:
Kom het topic nu pas tegen maar deze verkiezingen voor het eerst als teller geweest. Wel een grijze massa
Als je het zelf een prettig tijdschema vindt, dan is daar niets mis mee, maar mijn ding zou het niet zijn.quote:Op maandag 23 februari 2026 20:01 schreef miss_sly het volgende:
Ja, het stembureau waar ik zit is vijf minuten fietsen.
I’m vind het wel fijn zo. Op tijd beginnen, thuis lunchen en even relaxen, dan weer een paar uur en lekker thuis eten. En daarna nog tellen. Helemaal prima.
Wat een negatieve reacties.
Nee, we starten allemaal om 7.15.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 17:12 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als je het zelf een prettig tijdschema vindt, dan is daar niets mis mee, maar mijn ding zou het niet zijn.
Je moet dus 's morgens om 7:15 uur aanwezig zijn. Ik neem aan dat andere stembureauleden van jouw stembureau wel al eerder aanwezig moeten zijn om alles klaar te zetten voor de stemming?
Heeft jouw gemeente met dit systeem nog steeds een overschot aan stembureauleden? Fijn dat het voor jou ideaal is, maar als mijn gemeente hetzelfde schema zou hanteren, dan zou ik me niet meer opgeven als stembureaulid. Het lijkt me ook niet bevordelijk voor de doorstroming. Bij de wisseling van de wacht moet je toch elke keer weer alles overzetten en staan mensen 5 minuten te wachten. Nu heb je dus 4x zo'n wisseling.quote:Op maandag 23 februari 2026 17:08 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb een schema gekregen, waarin ik twee blokken daar aanwezig ben en daarna om 21 uur terugkom om te tellen. Ik open mee, dus start om 7.15 tot 11.00 en dan van 15-18 uur.
Ik heb er wel zin in
De gemeente regelt dit niet, de voorzitter heeft dat schema gemaakt.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 18:34 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Heeft jouw gemeente met dit systeem nog steeds een overschot aan stembureauleden? Fijn dat het voor jou ideaal is, maar als mijn gemeente hetzelfde schema zou hanteren, dan zou ik me niet meer opgeven als stembureaulid. Het lijkt me ook niet bevordelijk voor de doorstroming. Bij de wisseling van de wacht moet je toch elke keer weer alles overzetten en staan mensen 5 minuten te wachten. Nu heb je dus 4x zo'n wisseling.
Ik ben er niet negatief over, maar ik ben er vooral verbaasd over dat bepaalde dingen in jouw gemeente kennelijk heel anders gaan dan wat ik zelf in mijn gemeente ervaren heb.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 18:37 schreef miss_sly het volgende:
De gemeente regelt dit niet, de voorzitter heeft dat schema gemaakt.
Maar goed, het is voor mij de eerste keer. Ik ga er blanco in en ben dat negatieve gedoe hier nu al wel zat. Dus ik kom wel weer terug over een paar weken.
Als stembureaulid moet je tijdens het uitoefenen van je functie politiek neutraal zijn. Maar daarbuiten mag je natuurlijk wel gewoon je politieke mening uiten. Als dat ook al niet meer zou mogen en een belemmering zou zijn om stembureaulid te mogen zijn, dan zou bijna niemand meer stembureaulid mogen worden.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 09:28 schreef DJKoster het volgende:
De namen van mijn mede stembureauleden zijn bekend. Gegoogled en de voorzitter schijnt iets gemeen over een FvD'er gezegd te hebben op Twitter/X, ben benieuwd of dit nog een staartje krijgt.
Toen ik stembureaulid was ging een vrouw die ook mee moest tellen en dus waarschijnlijk in de middagploeg zat heel boos stampen op een stem voor Gideon van Meijeren lol @Doug_Heffernanquote:Op vrijdag 27 februari 2026 09:28 schreef DJKoster het volgende:
De namen van mijn mede stembureauleden zijn bekend. Gegoogled en de voorzitter schijnt iets gemeen over een FvD'er gezegd te hebben op Twitter/X, ben benieuwd of dit nog een staartje krijgt.
Mag je wel gewoon een tatoeage van je favoriete politieke partij op je voorhoofd hebben ?quote:Op vrijdag 27 februari 2026 11:08 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als stembureaulid moet je tijdens het uitoefenen van je functie politiek neutraal zijn. Maar daarbuiten mag je natuurlijk wel gewoon je politieke mening uiten. Als dat ook al niet meer zou mogen en een belemmering zou zijn om stembureaulid te mogen zijn, dan zou bijna niemand meer stembureaulid mogen worden.
[X] Ongeschiktquote:Op vrijdag 27 februari 2026 11:16 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Toen ik stembureaulid was ging een vrouw die ook mee moest tellen en dus waarschijnlijk in de middagploeg zat heel boos stampen op een stem voor Gideon van Meijeren lol @:doug_heffernan
Ik weet zelf niet hoe het eerst werkte, maar bij ons gaat dit heel soepel en hoor ik andere ledeb zeggen dat het zo’n vooruitgang is.quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:37 schreef Hanca het volgende:
QR code werkt hier lokaal blijkbaar niet: https://www.middengroning(...)in-midden-groningen/
Ja, maar die moet je tijdens je functie als stembureaulid wel afdekken.quote:Op woensdag 18 maart 2026 07:57 schreef borbit het volgende:
Mag je wel gewoon een tatoeage van je favoriete politieke partij op je voorhoofd hebben ?
Hoe vond je het? Zou je het nog een keer doen?quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:43 schreef miss_sly het volgende:
694 op mijn bureau. Acht partijen en een lokale partij met bijna 200 stemmen op mijn bureau het grootste. Is ook wel in de hele gemeente zo, denk ik.
Zeker!quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:44 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Hoe vond je het? Zou je het nog een keer doen?
Fijn dat je het leuk hebt gevonden.quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:48 schreef miss_sly het volgende:
Zeker!
En ik vind het oprecht erg prettig om twee shifts te draaien en dan te gaan tellen. Ik heb lekker thuis geluncht en avondeten gegeten.
Op het stembureau werd ook bijzonder goed gezorgd met koffie, thee, fris, water, wat tussendoortjes.
Ik vond het hartstikke leuk.
We hadden twee ploegen van vier personen. Beide ploegen hadden een dienst van vier uur en een dienst van drie uur en we telden gezamenlijk.quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:56 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Fijn dat je het leuk hebt gevonden.
Was je eigenlijk de enige op jouw stembureau met een gebroken dienst, of hadden andere stembureauleden dat ook?
Via de gemeente, vaak vrij simpel te vinden op de website. Bij mij is de website van gemeente /verkiezingen en je bent er. Succes!quote:Op donderdag 19 maart 2026 12:52 schreef Elvi het volgende:
Het lijkt me best leuk om een keer mee te helpen op een stembureau. Hoe meld je je aan? Gaat dat via de gemeente of via een partij?
Uiteindelijk op dinsdag alsnog als lid ingedeeld, op een stembureau in een basisschool. Verder niet een hele spannende dag. 626 stemmen, klopte precies bij het tellen op lijstniveau, om 23:15 uur alweer thuis (incl een bezoek aan het stadhuis om het PV in te leveren).quote:Op maandag 23 februari 2026 20:24 schreef freako het volgende:
Ik moet eerst maar eens zien dat ik na mijn verhuizing ergens ingedeeld wordt. Bij de Kamerverkiezingen kwam ik uiteindelijk niet eens op de reservelijst van de reservelijst.
Nu ben ik opnieuw niet direct ingedeeld, maar sta ik in elk geval op de (eerste) reservelijst.
Het staat en valt wel een beetje met het aantal stemmen en de ruimte die je hebt. Als we het niet op kandidaat niveau meer redden dan moeten gemeenteambtenaren het de volgende dag afmaken op een andere locatie maar dat gebeurt dus niet want die zelfde ambtenaren zijn er in de avond ook al bij en die hebben echt geen zin om de volgende dag alles weer overhoop te moeten halen.quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:32 schreef Zana het volgende:
Best wel verschillend dat sommige direct in de avond nog op kandidaatniveau tellen en bij andere gemeentes het centraal gebeurd. Het is ook een logistieke operatie. De stemlokalen moeten vooraf ingericht worden en dezelfde avond opgeruimd, er moet vaak iemand extra komen om de locatie te openen en af te sluiten.
Het ligt er vooral aan hoe de gemeente het inricht. Hier wordt standaard alleen op lijstniveau geteld, en de dag erna op kandidaatsniveau. Dan hebben ze gelijk een tweede controle. En hier 'huurt' de gemeente gewoon andere mensen voor in, dat wordt niet door ambtenaren gedaan. Over het algemeen mag je als stembureaulid ook niet je ook aanmelden voor die telling, alleen als er tekorten zijn. Toen ik zwanger was en een volle dag stembureau niet zag zitten heb ik dat ook een keertje gedaan.quote:Op donderdag 19 maart 2026 19:44 schreef 215 het volgende:
[..]
Het staat en valt wel een beetje met het aantal stemmen en de ruimte die je hebt. Als we het niet op kandidaat niveau meer redden dan moeten gemeenteambtenaren het de volgende dag afmaken op een andere locatie maar dat gebeurt dus niet want die zelfde ambtenaren zijn er in de avond ook al bij en die hebben echt geen zin om de volgende dag alles weer overhoop te moeten halen.
Gister dus ruim voor elf uur klaar. De keer met PS en Waterschap werd het na drieën, o.a. door een minder 'ervaren' voorzitter waardoor we regelmatig een half uurtje moesten wachten op de volgende ronde.
Dat doen ambtenaren niet, maar je kunt je net als stembureaulid, ook aanmelden als teller voor de volgende dag. Voorheen hadden we extra tellers op de avond, maar dat is dus opgedeeld. Stemburealeden tellen op partijniveau, en een dag later wordt er centraal nageteld op kandidaatsniveau. In Groningen gebeurt dat in MartiniPlaza door een grote groep studenten.quote:Op donderdag 19 maart 2026 19:44 schreef 215 het volgende:
[..]
Het staat en valt wel een beetje met het aantal stemmen en de ruimte die je hebt. Als we het niet op kandidaat niveau meer redden dan moeten gemeenteambtenaren het de volgende dag afmaken op een andere locatie maar dat gebeurt dus niet want die zelfde ambtenaren zijn er in de avond ook al bij en die hebben echt geen zin om de volgende dag alles weer overhoop te moeten halen.
Gister dus ruim voor elf uur klaar. De keer met PS en Waterschap werd het na drieën, o.a. door een minder 'ervaren' voorzitter waardoor we regelmatig een half uurtje moesten wachten op de volgende ronde.
Dat is per gemeente geregeld. Hier gaan ambtenaren tellen als het uit de hand loopt op de avond zelf. Mogelijk gaan ze er op dat moment nog wel vrijwilligers bij ronselen maar dat is niet te voren geregeld. Maar voor zover ik weet is het hier nog nooit voor gekomen dat het op de avond zelf niet af kwam. Bij een 'plattelands' gemeente is het aantal stemmers per locatie vaak kleiner terwijl de beschikbare ruimte meestal riant is. Dat maakt tellen wel handiger en dus vlotter.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 12:24 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Dat doen ambtenaren niet, maar je kunt je net als stembureaulid, ook aanmelden als teller voor de volgende dag. Voorheen hadden we extra tellers op de avond, maar dat is dus opgedeeld. Stemburealeden tellen op partijniveau, en een dag later wordt er centraal nageteld op kandidaatsniveau. In Groningen gebeurt dat in MartiniPlaza door een grote groep studenten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |